آیا نوروز از اعراب است ؟

ashkan 261

کاربر فعال
سلام به کاربران محترم

پرسشی که ذهن من رو درگیر کرده این هست که چرا تاریخ باستانی و ملی ایران بر اساس تاریخ هجری { خورشیدی } رقم خورده ، این درگیری از زمانی در ذهن من ایجاد شد که دیدم عده ای با شاهنامه سرایی و مزامینی که دربرگیرنده ی هیچ گونه مفهوم لغوی و فرهنگی نیست با هدف برکنار کردن نیایش یا مقلب القلوب پیام هایی رو به دیگران میرفستند ....
پیش خودم این دیدگاه ایجاد شد که اگر تاریخ ما بر اساس هجرت پیامبر یا به هر حال فرایندی که به اسلام وابسته هست ایجاد شده ، استفاده از مضامین عربی چه ایرادی داره ؟ از طرفی همیشه این رو در ذهن ما قالب کردند که نوروز از زمان کوروش و هخامنشیان وجود داشته و در واقع اونها مبتکر این آیین باستانی هستند که هیچ شکی در این رویداد وجود نداره ، پس چرا با این اوصاف تاریخ ما حدود 1500 سال دیر تر شروع شده ؟
چرا ما از تاریخی که بدو آن تولد زرتشت یا به هر حال یک رویداد تاریخی پیش از میلاد برای تقویم خود بهره نمیگیریم ؟

در اینترنت یک مقاله به کرار در سایت های مختلف کپی پیست شده و من موفق نشدم تاریخ نوروز و تقویم آریایی رو استخراج کنم و این دوگانگی در من ایجاد شد که در تاریخ میهنی ما تحریف سیاسی مذهبی رخ داده چه از جانب اعراب و چه یهودیان که باعث و بانی اختلافات قومی و تغییرات زیادی در تاریخ ملی ایران بوده اند ....

این هم بخشی از نوشته ای که در سایت ها موجود هست
در آثار پیشینیان آمده است که این جشن را نخست جمشید برپا کرد. گویند در این روز جمشید بـه جنگ دیوان رفت و آنان را فرمانبردار خویش ساخت. جمشید در این روز بر تختی نشست کـه دیوان آن را می بردند و با آن به یک روز راه از دماوند به بابـل رسید. مردم در تعجب شدند و آن روز را جشن گرفتند. پس از جمشید شاه سال به سال براهمیت و فراگیری نوروز افزوده شد. در زمان هخامنشیان و ساسانیان، نوروز بعنوان سنتی فراگیر و بسیار باشکوه چه در دربار شاهان و چه در خانه های مردم عامه (نه فقط زرتشتیان) اجرا می شده است.
علت مهم دیگری که جهت گسترش نوروز و درآمدن این عید در حیطه‌ی شعایر اسلامی یاد می‌شود، تقارن نوروز است با جانشینی علی‌بن ابیطالب توسط پیغامبر اسلام محمدبن عبدلله (ص) در عید غدیرخم، در سال دهم هجری برابر با بیست و نهم حوت (اسفند) است. همچنین در چنین روزی علی‌بن ابیطالب عاقبت بعد از بیست و پنج سال گوشه‌گیری اجباری به خلافت رسید. به این ترتیب نوروز همچنان پس از اسلام اهمیت خود را حفظ کرد و احادیث و روایات بسیاری در این باب و در بهارالانوار گردآوری شده است.
طبیعت پس از گذران ِدوره ای سرد و بی محصول، با آغاز بهار زنده شده و در واقع آفریده می شود. (در اسلام و همچنین عارفان ِاسلامی موضوع خلق مدام، منطبق با این عقاید ایران باستان است) انسان نیز باید بعنوان یکی از مخلوقین ِالهی سعی کند همراه طبیعت به رستاخیز برخیزد.
ماه فروردین را ماهِ فَروَهَرها یا فَروَشی ها می نامند و آن عید اموات است. در این ماه بدلیل رستاخیز (نو شدن ِموقت دنیا) پرده ی میان زندگان و مردگان به کناری رفته و ارواح ِنیک ِدر گذشتگان به ملاقات ِزندگان می شتابند. رسم معروف قاشق زنی، نیز از همین اعتقاد نشأت می گیرد. ارواح ِنیک بصورت افرادی که رویشان پوشیده است به پشت در خانه های زنده ها آمده و زنده ها نیز به آنان به رسم یادبود و برکت هدیه ای می دهند. و نیز تمیز کردن خانه ها و روشن کردن چراغها و شمعها در زمان تحویل سال برای رضایت خاطر و هدایتِ فروهرهاست.
در روز ابتدای فروردین، که بنام ِپاک و برکت دهنده ی اهورامزدا (خدای پاک) مزین شده است، خورشید وارد برج حَمَل شده و جهان از نو آفریده می شود.
ایرانیان کهن برای استقبال از سبزی ِبهاران، 25 روز مانده به فروردین بر 12 ستون ِخشتی یا سنگی سبزه می کاشتند. (12 ستون ، اشاره به اعتقاد کهن ِقرار گرفتن ِجهان بر روی 12 ستون)
ششمین روز فروردین که بنا به نظرات بسیاری محققان و موبدان زرتشتی، سالروز تولد زرتشت اسپنتمان است، به نوروز بزرگ معروف است. (آورده اند که در بامداد ِآن روز به کوه ِبوشنج شخص ِخاموشی که دسته ای از گیاهان خوشبو در دست دارد ساعتی نمایان است، سپس پنهان می شود و تا سال ِدیگر در همین هنگام دیگر نمایان نمی گردد.

 
بالا