آیا میدانید جالب و خواندنی

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با پیشرفت جهان و گذر زمان سیستم‌های مالی بین‌الملل دچار تغییرات بسیاری شده است. در این میان بسیاری از کشورهای جهان توانسته‌اند ثروت بیشتری به دست آورند و در میان ثروتمندترین کشورهای جهان قرار گیرند. با این حال ثروتمند تر شدن یک کشور به معنای ثروتمند شدن همه مردم آن نیست.

هنوز در جهان کشورهایی هستند که با وجود درآمد بالا، افراد کم درآمد و فقیر بسیاری در آن‌ها زندگی می‌کند. بر اساس آمار بانک جهانی 12 کشو برتر اقتصاد جهان نزدیک به دو سوم اقتصاد جهان را در اختیار دارند، موضوعی که نشان می‌دهد نابرابری در سطح بین‌المللی هم به شدت موجود است.
در این گزارش 10 اقتصاد اول جهان را بر اساس میزان قدرت خرید آن کشور مرتب کرده‌ایم. اطلاعاتی که باعث به دست آمدن ارقام این گزارش شده‌اند از سازمان‌هایی همانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی تهیه شده است.

هند - 2 تریلیون دلار
کشوری که در جایگاه دهمین اقتصاد جهان قرار دارد در سطح ملی به شدت ضعیف عمل کرده است. هند به علت جمعیت بسیار بالایی که دارد در رتبه بندی درآمد سالانه فردی با 4 هزار دلار در جایگاه 169 جهانی قرار گرفته است. در حدود 29.8 درصد از مردم هند زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



روسیه - 2.1 تریلیون دلار
اقتصاد روسیه بر اساس قدرت خرید این کشور در جایگاه نهم قرار گرفته است، اما با این حال درآمد سالانه فردی در این کشور 18100 دلار است که جایگاه این کشور بر اساس درآمد فردی را به رتبه 77 جهانی رسانده است. در روسیه نزدیک به 11 درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



ایتالیا - 2.2 تریلیون دلار
ایتالیا اقتصادی قدرتمند دارد و درآمد سالانه فردی در آن 29.600 دلار است. با این حال نزدیک به 29.9 درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



برزیل - 2.2 تریلیون دلار
کشوری که میزبانی جدیدترین دور جام جهانی را بر عهده داشت، اقتصادی 2.2 تریلیون دلاری در اختیار دارد. با این حال این کشور از مشکلات زیر ساختی بسیاری رنج می‌برد و نزدیک به 21 درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. متوسط درآمد سالانه فردی در این کشور نزدیک به 12100 دلار است.



انگلستان - 2.8 تریلیون دلار
با متوسط درآمد فردی سالانه 37 هزار دلار کشور انگلیس در جایگاه 34 جهانی قرار دارد. نزدیک به 16.2 درصد از جمعیت این کشور نیز زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



فرانسه - 2.9 تریلیون دلار
کشوری اروپایی و عضو منطقه یورو،‌ فرانسه با متوسط درآمد سالانه فردی 35700 دلار توانسته جایگاه 39 جهانی را به دست آورد. از میان جمعیت این کشور تنها 7.9 درصد آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



آلمان - 3.9 تریلیون دلار
در میان کشورهایی اروپایی، آلمان قوی‌ترین اقتصاد را در اختیار دارد و با متوسط درآمد سالانه فردی 39.500 دلار نیز در جایگاه 29 جهانی قرار گرفته است. نزدیک به 15.5 درصد از جمعیت مردم آلمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



ژاپن - 4.8 تریلیون دلار
با درآمدی 4.8 تریلیون دلاری، ژاپن یکی از قوی‌ترین کشورهای اقتصادی امروزی محسوب می‌شود. درآمد سالانه فردی در این کشور 37.100 است که جایگاه 36 جهانی را برای آن به همراه داشته است. طبق آمار سال 2010 نزدیک به 16 درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



چین - 10 تریلیون دلار
کشوری که در چند دهه اخیر به بزرگ‌ترین تولید کننده جهانی تبدیل شده است ، اقتصادی بسیار قدرتمند را در اختیار دارد. متوسط درآمد سالانه فردی در چین 9800 دلار است. بر اساس خط فقر 1630 دلاری تعیین شده در این کشور نزدیک به 6.1 درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.



آمریکا - 17.5 تریلیون دلار
با قدرت خریدی 17.5 تریلیون دلاری آمریکا در حال حاضر قدرتمندترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد. در این کشور متوسط درآمد سالانه فردی 52.800 دلار است که جایگاه چهاردهم را در این بخش برای این کشور به همراه داشته است. در سال 2010 15.1 درصد از جمعیت کل آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کردند که بر اساس درآمد کشور درصدی بسیار بالا محسوب می‌شود.
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خاطرات مترجم روسای‌جمهور؛ خاتمی شوخ بود و روحانی آرام

خاطرات مترجم روسای‌جمهور؛ خاتمی شوخ بود و روحانی آرام

تاریخ ایرانی: شغل‌های معدودی به شما اجازه می‌دهند تا به ردیف نخست تاریخ راه بیابید و شانه به شانهٔ رهبران جهان بایستید. ترجمهٔ همزمان یکی از این مشاغل است. بسیاری از جملات بااهمیت قرن بیستم را مترجمان همزمان به ما بخشیده‌اند. ویکتور سوخودرف، مترجم روس که در ماه می در سن ۸۱ سالگی درگذشت، جملهٔ تهدیدآمیز نیکیتا خروشچف خطاب به غرب را در سال ۱۹۵۹ در سفر به آمریکا این‌گونه تغییر داد: «ما شما را به خاک خواهیم سپرد.» (جملهٔ خروشچف در حقیقت این‌گونه بود: «کمونیسم پس از کاپیتالیسم به حیات خود ادامه خواهد داد»، اما ترجمهٔ خشن و نادرست این جمله بود که در خاطر باقی ماند.)
مترجمان روز خود را معمولا در «اتاقک» می‌گذرانند. این جایگاه ویژه از یک مکعب عایق صدا تشکیل شده که مترجمان در آن می‌نشینند و هدفون را بر گوششان قرار می‌دهند، یک گوش خود را کاملا می‌پوشانند و گوش دیگر تقریبا آزاد است. هر کدام از مترجمان به مدت ۳۰ دقیقه کار می‌کنند، به گفتهٔ یکی از آن‌ها «بعد از یک ساعت احساس می‌کنم که مغزم در شرف انفجار است». توانایی ترجمهٔ همزمان یکی از معجزات بشری است: «هنوز نمی‌دانم که چگونه می‌توانم همزمان گوش بدهم و حرف بزنم. یک اتفاقی در مغزم می‌افتد که نمی‌دانم چیست.»همانند هنرپیشگان، بهترین مترجمان کسانی هستند که می‌توانند کاراکتر و شخصیت فرد را منتقل کنند: احساسات احمدی‌نژاد یا بی‌تفاوتی طعنه‌آمیز پوتین. (این به معنای تایید آنچه گفته می‌شود نیست، فقط وفاداری در تفسیر و ترجمه است.) آن‌ها تلاش می‌کنند تا در ترجمه‌شان بیشتر از اصطلاحات استفاده کنند تا جمله‌بندی‌های تحت‌اللفظی: «ما مجموعه‌ای از اصطلاحات و لغات مترادف را در جیب خود آماده داریم.»مترجمانی که در جلسات و مذاکرات بسیار مهم حضور دارند سعی دارند تا حد ممکن نامرئی و غیرمحسوس باشند. برخی اوقات کارفرمایان انتظارات مشخصی دارند. یکی از مترجمانی که قرار بود برای رالف لورن - طراح مشهور مد ـ ترجمه انجام بدهد با فهرست بلندی از دستورالعمل‌ها مواجه شد، از جمله اینکه چه لباسی ‌باید بر تن کند (لباس مشکی) و چگونه مو‌هایش را جمع کند و نحوهٔ آرایش صورتش چگونه باشد. او این کار را نپذیرفت.در اینجا سه مترجم سخت‌ترین ماموریت‌هایشان را به یاد می‌آورند.

النا کید
النا کید پس از سقوط شوروی در سال ۱۹۹۰ به عنوان مترجم میخائیل گورباچف آغاز به کار کرد. او همچنین مترجم میخائیل خودورکوفسکی سرمایه‌دار مشهور و بازرگان نفتی روس بود که در سال ۲۰۰۲ به دستور ولادیمیر پوتین به زندان افتاد و در سال ۲۰۱۳ آزاد شد. او اکنون مدیر آموزشی کار‌شناسی ارشد در رشتهٔ مترجمی همزمان در دانشگاه بث است. دههٔ ۱۹۹۰ بود. یلتسین به قدرت رسیده بود. او ساختمان عظیمی در مسکو را در اختیار گورباچف قرار داد تا بنیادش را تاسیس کند. گورباچف وارد ساختمانی شد که من در آنجا مشغول به کار بودم: موسسهٔ بین‌المللی مطالعات اجتماعی. ۱۰۰ مترجم در آنجا کار می‌کردند. به ما گفته شد: «اگر مایل به انجام این کار هستید می‌توانید درخواست بدهید.» چهار نفر از ما پذیرفته شدند.رفتار گورباچف بسیار دوستانه بود. من هر روز او را می‌دیدم و او بسیار با محبت بود. همسر او رایسا را هم می‌شناختم: هنگامی که عازم ایالات متحده بودند به دیدارشان رفتم تا با آن‌ها خداحافظی کنم. دوستان آمریکایی‌اش برایشان یک جت فرستاده بودند. به ما اجازه دادند که داخل هواپیما شویم، فوق‌العاده بود و کاپیتالیست ۲ نام داشت.گورباچف خدمات زیادی برای روسیه انجام داد. تنی چند از افراد مشهور مانند ونسا ردگریو نیز به دیدن او می‌آمدند. یک ‌بار مردی آمد که می‌خواست دانشنامهٔ بریتانیکا را در روسیه منتشر کند. او و گورباچف با هم بحث کردند که چه کسی لامپ الکتریکی را اختراع کرده است. در روسیه پوپوف اختراع کرده بود، ولی آن مرد عقیده داشت که اختراع فرانکلین است.ترجمهٔ سخنان گورباچف آسان بود. زبان روسی او که با لهجهٔ جنوبی آمیخته بود برایم قابل فهم بود. اما مشکل اصلی جملات او بودند: جملاتی بسیار بلند و پیچیده. می‌بایست نقل قول می‌کردم و جمله را شرح می‌دادم. در آن زمان فرهنگ سخنرانی عمومی در روسیه چندان شکل نگرفته بود. ژنرال‌هایی بودند که ۳۰ دقیقه صحبت می‌کردند. سخنانشان بسیار خسته‌کننده بود. اصلا شوخی نمی‌کردند و بلیغ و فصیح نبودند.من در سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ با میخائیل خودورکوفسکی هم کار کردم. نکتهٔ بسیار جالب برایم نظم و ترتیب او بود. اگر می‌گفت ساعت ۳:۰۵ شروع خواهیم کرد، راس ۳:۰۵ حاضر می‌شد. او همه چیز را تحت کنترل داشت. به طور دائم کار می‌کرد. او بهترین افراد را از هاروارد و آکسفورد استخدام می‌کرد.مترجمان همزمان می‌بایست تک تک لغات را تحلیل کنند. ترکیب‌بندی جملات در زبان روسی با زبان انگلیسی تفاوت دارد. برای نقل قول باید تا اتمام جمله صبر کنید. می‌بایست شخصیت‌ها را هم وارد کار کرد. ما بسیار مطالعه می‌کنیم. هیچ وقت نمی‌دانیم چه در انتظارمان است. یک روز تجارت بین‌المللی مورد بحث است و روز بعد حقوق بین‌الملل. باید در زمینه‌های مختلف مطالعه داشته باشیم.دانشجویان من باید تحلیل کنند؛ پیش از حرف زدن می‌بایست فکر کنند. ما از آن‌ها می‌خواهیم که به «سخنران» تبدیل شوند. آن‌ها به منبع گوش می‌دهند و سپس با واژگان خودشان، آن را به انگلیسی ترجمه می‌کنند. از اصطلاحات و دایرهٔ لغات خودشان بهره می‌گیرند. مخاطب باید حرف شما را بفهمد. نباید مخاطب را خسته و بی‌حوصله کرد.

ویکتور گائو
ویکتور گائو در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹ با وزارت امور خارجهٔ چین در پکن و دبیرخانهٔ سازمان ملل متحد در نیویورک همکاری کرده است؛ او مترجم انگلیسی دنگ ژیائوپینگ، رهبر فقید چین بوده است. گائو اکنون در یک شرکت خصوصی در پکن مشغول به کار است و مفسر امور بین‌الملل نیز هست. در جریان انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های چین از سال ۱۹۶۶ به مدت یک دهه تعطیل شدند. من در سال ۱۹۷۷، نخستین سال پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، وارد دانشگاه شدم. پس از آنکه دنگ ژیائوپینگ مجددا به رهبری رسید دستور گشایش دانشگاه‌ها را داد. دورهٔ دانشگاهی ما یک دورهٔ افسانه‌ای بود. دانشجویانی داشتیم که بین یک تا ۱۰ سال صبر کرده بودند تا وارد دانشگاه شوند. من در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شدم. پس از پایان تحصیل در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، برای مترجمی همزمان در سازمان ملل آموزش دیدم. در ۲۱ سالگی یکی از جوان‌ترین کارمندان وزارت امور خارجه محسوب می‌شدم.در دههٔ ۱۹۸۰، دنگ ژیائوپینگ در راس هرم حزب کمونیست قرار داشت. پیش از آنکه بتوانم برای او کار کنم می‌بایست برای رهبران دیگر کار می‌کردم. من توانستم با وزرای مهم کابینهٔ چین و رئیس‌جمهور و دبیرکل کار کنم.دنگ ژیائوپینگ بسیار ریز قامت بود. من با ۱۷۰ سانتی‌متر قد، بلند محسوب نمی‌شوم ولی قد او تا نوک بینی من می‌رسید. او ۱۵۲ سانتی‌متر بود، نزدیک ۸۰ سال سن داشت و از من ۵۸ سال مسن‌تر بود. اگر در کنار هم راه می‌رفتیم معمولا کمی خم می‌شدم تا هم‌قد او شوم. بر یک صندلی در پشت کاناپهٔ او می‌نشستم.او مرد کم حرفی بود. هر لغتی که استفاده می‌کرد مانند یک گلوله پر نفوذ بود. او طفره نمی‌رفت. معمولا از عبارت‌های مصطلح عامیانه استفاده می‌کرد و مردم سخنان او را به راحتی می‌فهمیدند. او بسیار مردمی و متواضع از گویش محلی سیچوان استفاده می‌کرد. او برای شفاف‌سازی آنچه که مد نظرش بود از استعاره استفاده می‌کرد: «مهم نیست که یک گربه سیاه باشد یا سفید. مهم این است که بتواند موش‌ها را شکار کند.» به طور معمول این‌گونه نظر خود را شرح می‌داد.دنگ معمولا روز خود را با ملاقات با مهمانان خارجی در ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌کرد. ما ساعت ۹ می‌رسیدیم. در اتاق فوجیان در سالن بزرگ خلق منتظر می‌شدیم. او ساعت ۹:۲۰ - ۹:۱۵ از راه می‌رسید. من این افتخار را داشتم تا در ملاقات‌های دیپلماتیک رده بالا حضور داشته باشم.در دههٔ ۱۹۸۰، دنگ مهم‌ترین شخصیت جهانی بود. او منحصر به‌فرد بود. مردم عقیده داشتند که او دانش و آگاهی آن را دارد تا چین را از درون این محفظهٔ سخت بیرون بکشد و اصلاحات را آغاز کند. او می‌گفت که مقامات دولتی می‌بایست بازنشسته شوند و ارتش چین می‌باید به تعداد یک میلیون سرباز و فرمانده کاهش بیابد. او گفت که جهش بزرگ در دههٔ ۱۹۵۰ یک فاجعه بوده است.من کنار او می‌نشستم و با او راه می‌رفتم. در سال ۱۹۸۵ همراه با دنگ به بریتانیا رفتم و در داونینگ استریت مارگارت تاچر را دیدم. همچنین به نهار رسمی ملکه در قصر باکینگهام رفتم، اما نتوانستم غذا بخورم. به من یک چهارپایه دادند؛ پشت یکی از رهبران چینی نشستم.موقعیت سیاسی تاچر در سال ۱۹۸۵ در اوج قرار داشت. مقامات دو دولت مشغول بحث جدی دربارهٔ تحویل قدرت در هنگ‌کنگ بودند. این‌گونه بحث‌ها همیشه دراماتیک و مشکل بودند. رهبران چین، تاچر را رهبری مقتدر می‌شمردند. رهبر چین او را شخصی اصولگرا می‌دانست و عقیده داشت که می‌توان با او همکاری موفقیت‌آمیز انجام داد. او بسیار برازنده و با وقار بود و به انگلیسی بسیار زیبایی سخن می‌گفت.زمانی که نزد لی شیانیان، رئیس‌جمهور چین کار می‌کردم چندین بار رونالد ریگان را دیدم. در سال ۱۹۸۷ ریگان تحت جراحی پروستات قرار گرفت. نخستین باری بود که یک رئیس‌جمهور چین به آمریکا سفر می‌کرد. فضا بسیار تردیدآمیز بود. طرف آمریکایی اعلام کرده بود که هیچ تضمینی برای ملاقات با رئیس‌جمهور چین وجود ندارد.من می‌دانستم که ریگان هنرپیشهٔ ماهری است. وقتی که با او در کاخ سفید ملاقات کردیم از یک هنرپیشهٔ هالیوود هم بهتر بود. بسیار شیک و خوش قیافه بود. او با وقار تمام از هیات چینی استقبال کرد. نخستین ملاقاتمان ۴۵ دقیقه به طول انجامید. او از روی گزارشی نکته به نکته مسائل را بازخوانی می‌کرد. جورج شولتز (وزیر امور خارجه) و کاسپار واینبرگر (وزیر دفاع) هم حضور داشتند. هر بار که مساله‌ای به بحث گذاشته می‌شد ریگان به آن‌ها رجوع می‌کرد. او از آمادگی و تسلط چندانی در ملاقات‌هایش برخوردار نبود. هنگامی که در سال ۱۹۸۷ به آمریکا رفتیم، ریگان بار دیگر میزبان ما شد. او کاملا به سخنرانی‌های از پیش آماده اتکا داشت و نمی‌توانست از این حیطه خارج شود.در سال ۱۹۸۵ ریچارد نیکسون یک سفر پنج روزه به چین انجام داد. او تنها دو نفر را با خود همراه داشت. نیکسون، محافظش و دستیار شخصی‌اش. من زمان زیادی را با نیکسون سپری کردم. او در میان سیاستمداران آمریکایی یک استثنا بود. او از یک نظم فکری بالا برخوردار بود و راجع به تاریخ کنجکاوی نشان می‌داد.دنگ ژیائوپینگ چشم‌اندازی برای آیندهٔ چین داشت. او پیش‌بینی می‌کرد که جنگ جهانی به زودی اتفاق نخواهد افتاد و ما باید بر روی صلح تمرکز کنیم، موضوعی که امروز هم مطرح است. او چین را از دل تاریکی بیرون کشید.

بنفشه کینوش
بنفشه کینوش در دههٔ
۱۹۷۰ در لندن بزرگ شد، جایی که پدرش در سفارت ایران کار می‌کرد. او پس از انقلاب در تهران زندگی کرد و به صورت خودآموز با گوش دادن به رادیو بی‌بی‌سی ترجمهٔ همزمان را فرا گرفت. او مترجم چهار رئیس‌جمهور ایران بوده است که آخرین آن‌ها رئیس‌جمهور اعتدالگرا حسن روحانی است که سپتامبر سال گذشته به نیویورک سفر کرد.
من به دبستان سنت آبوت در کنزیگتون در غرب لندن رفتم. (مدرسه‌ای که نانسی - دختر جیمز کامرون - نیز در آن آموزش می‌بیند). هر دو پدربزرگم، عمو‌ها و برادر‌هایم برای وزارت امور خارجه ایران کار می‌کردند. این ماجرا به اوایل دههٔ ۱۹۷۰ باز می‌گردد، یعنی پیش از انقلاب ایران. هنگامی که به تهران بازگشتم به خوبی به زبان انگلیسی مسلط بودم. از سن هشت سالگی به سیاست علاقه‌مند بودم - بیشتر به سیاست خارجی تا سیاست داخلی. در طول جنگ ایران و عراق در تهران بودم، ما در روز بار‌ها شاهد حملات هوایی بودیم؛ دورانی بود که این حملات به ۱۵ بار در روز می‌رسید.چهارده سال داشتم، در اتاقم نشسته بودم و به این فکر می‌کردم که چگونه می‌توانم آرزویم را برآورده کنم. به جلسهٔ شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامهٔ آتش‌بس نگاه می‌کردم که متوجه شدم دیپلمات‌ها همه هدفون در گوش دارند. پدرم توضیح داد که آن‌ها به ترجمهٔ همزمان گوش می‌دهند. با خودم فکر کردم: «آ‌ها! از این راه می‌توانم به دنیای دیپلماسی راه پیدا کنم.» در ایران مدرسهٔ مترجمی وجود نداشت، در نتیجه هر بعدازظهر در ساعت ۸ به اخبار رادیو بی‌بی‌سی گوش دادم و آن را به صورت همزمان ترجمه کردم. با پایان دورهٔ دبیرستان علاقه داشتم که به تحصیلاتم در رشتهٔ روابط بین‌الملل ادامه بدهم. در آغاز دههٔ ۱۹۹۰ تنها مردان می‌توانستند در این رشته تحصیل کنند. بسیار ناامید کننده بود. من لیسانس و فوق‌لیسانسم را در رشتهٔ زبان انگلیسی به اتمام رساندم.پس از آن به سرعت مشغول به کار شدم. در ایران شناخته شده بودم. به عنوان استاد دانشگاه و مترجم همزمان کار می‌کردم. من مترجم رفسنجانی (رئیس‌جمهور ایران در سال‌های ۱۹۹۷ـ ۱۹۸۹) بودم. به صورت مستقل کار می‌کردم؛ به احتمال زیاد در آزمون‌های گزینش برای استخدام رسمی موفق نمی‌شدم. رفسنجانی منش باشکوهی دارد. او بسیار پراگماتیک عمل می‌کند.پس از هشت سال متوجه شدم که عطش من برای مطالعات بین‌الملل فروکش نکرده است و به دانشکدهٔ فلچر در دانشگاه تافتس بوستون راه یافتم. هنگامی که خاتمی، رئیس‌جمهور جدید، برای نخستین بار به نیویورک آمد مترجم او شدم. خاتمی بسیار باشخصیت و شوخ طبع است. او اندیشمند است. او در گروه‌های کوچک احساس راحتی می‌کند ولی در کنار سیاستمداران چندان راحت نیست.محمود احمدی‌نژاد هر سال به نیویورک آمد و من برای هشت سال متوالی مترجمش بودم. اما هنگامی که حسن روحانی به نیویورک آمد بار دیگر با من تماس گرفته شد. میزان هیجان آمریکاییان و ایرانیان برای این سفر من را شگفت‌زده کرد. دوستان و خانواده‌ام در تهران به من می‌گفتند که: «بسیار اتفاق مهمی است.» من با چهار رئیس‌جمهور کار کرده‌ام و می‌دانم معجزه اتفاق نمی‌افتد.روحانی را بسیار آرام یافتم، او از تمامی اطرافیانش هیجان کمتری داشت. می‌توانید افرادی که تحصیلات مذهبی داشته‌اند را به آسانی تشخیص بدهید. آن‌ها افراد آرام‌تری هستند.روسای جمهور ایران روش‌های متفاوتی دارند. رفسنجانی غیررسمی و با آرامش سخن می‌گفت. در واقع کمی بیش از حد آرامش داشت. احمدی‌نژاد بریده بریده حرف می‌زد. با گذشت چندین سال می‌توانستم حرف‌هایش را پیش‌بینی کنم. می‌توانستم چشمانم را ببندم و چندان به حرف‌هایش توجه نشان ندهم.کار با روحانی کمی مشکل‌تر است، زیرا انگلیسی می‌فهمد. او به ترجمهٔ سخنانش توجه می‌کند. دومین باری که برای او ترجمه می‌کردم در ملاقات با ‌بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل بود. آن روز برای نخستین بار در زندگی‌ام مشکل شنوایی پیدا کردم. دبیرکل با صدای بسیار آرامی سخن می‌گفت. اتاق شلوغی بود و من پی در پی ترجمه کرده بودم. در آخر روحانی به آرامی گفت: «من می‌توانم صحبت‌های او (بان) را به تنهایی متوجه شوم.» بی‌درنگ جواب روحانی را از فارسی به انگلیسی ترجمه کردم.شغل من به عنوان مترجم آن است که نامرئی باشم. مخاطبین باید فکر کنند که خودشان بدون واسطه به سخنرانی گوش می‌دهند. تاریخ در برابر چشمانمان رقم می‌خورد. اما متوجه هستم که اختلافات و تفاوت‌های فرهنگی و روش‌های مختلف سخن گفتن باعث ایجاد اختلال در ترجمه می‌شوند. اختلاف بزرگی میان زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد. من یک فرد احساساتی هستم. باید بتوانم احساسات را هم منتقل کنم. احمدی‌نژاد تمایل داشت تا احساساتی سخنرانی کند و من این حس را انتقال می‌دادم. مردم از من می‌پرسیدند: «به نظر می‌رسد که با او همذات‌پنداری می‌کنی. او مرد محبوبی نیست.»من چندین دهه در سیاست ایران حضور داشته‌ام. می‌دانم که سیاست‌های کلی ایران با تغییر رئیس‌جمهور عوض نمی‌شود. اگر از من بپرسید شباهت‌های فراوانی در سیاست‌های هسته‌ای کنونی ایران و پیش از به قدرت رسیدن روحانی وجود دارد.

منبع: گاردین
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
:>>>>> درگذشت همزمان زوج عاشق بعد از 62 سال! <<<<

:>>>>> درگذشت همزمان زوج عاشق بعد از 62 سال! <<<<


:D.....



یک زوج اهل کالیفرنیای آمریکا پس از 62 سال زندگی مشترک تقریبا همزمان در یک بیمارستان و دست در دست هم از دنیا رفتند.

دان و مکسین سیمپسون اهل شهر بیکرزفیلد به فاصله چهار ساعت از یکدیگر درحالی که تا آخرین لحظات دست هم را می فشردند درگذشتند.

ملیسا اسلون گفت که اول مادربزرگش درگذشت و وقتی پیکر او را از اتاق خارج کردند پدربزرگش هم از دنیا رفت.



آنها اولین بار در سال ۱۹۵۲ در بیکرزفیلد آشنا شدند و همان سال ازدواج کردند.

زمانی که دان به عنوان مهندس راه و ساختمان برای ارتش آمریکا کار می کرد این زوج مدتی را در آلمان گذراندند و یک پسر ۱۸ ماهه را از سرای کودکان بی سرپرست به فرزندخواندگی قبول کردند.

اما آنها بار دیگر در بیکرزفیلد ساکن شدند. مکسین پرستار شد و دان شرکت خود را راه انداخت.آنها یک پسر و پنج نوه دارند.


 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیر دیده بان حقوق حیوانات با اشاره به شرایط نگهداری زجرآور یک خرس قهوه ای در قفس ۱.۵ متری برای نمایش در دیوار مرگ در مرکز کشور، خواستار برخورد عاجل مسئولان سازمان محیط زیست با گردانندگان این نمایش شد.


شهرام امیری شریفی در گفتگو با مهر افزود: یک دوره گرد که با نمایش در دیواره مرگ (یک دیواره چوبی کوچک برای حرکات آکروبات موتورسواری) اقدام به سرگرم کردن مردم می کند یک خرس قهوه ای را در قفسی به ابعاد ۱/۴۰ در ۱/۴۰ سانتیمتر از جنس ورق پانچی حبس کرده و با روشن کردن موتور پر سر و صدا و حرکت بر دیواره چوبی موجب ضجه زدن عصبی خرس می شود.



به گفته وی، همکار این فرد نیز با شعله های گاز پیک نیک ترس خرس را دو چندان می کند و به گمان خود دل مردم را شاد می کند!

مدیر دیده بان حقوق حیوانات اظهار داشت: این معرکه گیر در بخشی از نمایش تکراری هر شب خود در پارک شهر ورزنه، میمونی که در قفس نیم متری اسیر است و یک مار یک و نیم متری را با رفتاری آزارنده تحریک می کند تا با داستان های سرتاسر دروغ از زندگی خرس و مار و میمون، از مردم انعام بگیرد و این آزار را تا زمانی که خرس و میمون و مار جان در بدن دارند ادامه می دهد.







IMAGE635341217245341272.jpg
پس معلوم میشه اینوندیدی!
این خرس شهرت جهانی داره!
خرسی که به وضع بسیارفجیع بایک زنجیربسته شده بود ودچارافسردگی شده بود!توباغ وجش بابلسر
خودتون قضاوت کنین .حیوون زبون بسته بازنجیربسته شده به گردنش زیر آفتاب داغ چه زجری کشیده:cry:

اینم شاهکارهمون باغ وحش بابلسر!120525_273.jpg
 

پیوست ها

  • 120525_273.jpg
    120525_273.jpg
    85.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] جنگ جهانی اول این لباس را مشهور کرد

[/h]

» سرویس: رسانه هاي ديگر - رسانه ديگر
کد خبر: 93051808797
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶


خیلی‌ها دست‌کم یک دست از این لباس را در کمد‌شان دارند. بعضی‌ها دکمه‌هایش را می‌بندند و بعضی دیگر باز می‌گذارند. صحبت از بارانی است که کمتر کسی می‌داند زمانی لباس افسران بریتانیایی بوده و مخصوص آن‌ها طراحی شده است.



همفری بوگارت در شاهین مالت




لباسی نسبتا بلند، بدون کلاه، آستردار، دو ردیف دکمه با یک کمربند؛ سال‌هاست که بارانی به یکی از لباس‌های مرسوم مردان و زنان تبدیل شده و بعضی حتی عقیده دارند که هر کسی باید دست‌کم یک بارانی در کمد لباسش داشته باشد.

به گزارش ایسنا سایت قطره به نقل از دویچه وله نوشت : کمتر کسی از سرگذشت بارانی (در زبان انگلیسی Trenchcoat) و تاریخچه‌اش‌، قبل از اینکه پایش به دنیای مد باز شود، خبر دارد. بارانی که حالا مددوستان سفت و سخت به آن چسبیده‌اند، زمانی بخش جدایی ناپذیر یونیفرم افسران ارتش بریتانیا بود.

اگر رد آن را دنبال کنید، به اواخر قرن ۱۹ میلادی می‌رسید؛ زمانی که توماس بِربِری، خیاط انگلیسی به همراه شرکت تولید‌کننده لباس Aquascutum با یک تیر دو نشان زدند: طراحی لباسی مقاوم در برابر آب تا افسران ارتش ملکه ویکتوریا در برابر آب و هوای متغیر بریتانیا هم چیزی برای محافظت خود داشته باشند و هم بتوانند به عنوان بخشی از یونفیرم‌شان به تن کنند.
این لباس که نام "Tielocken" را داشت‌، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
توماس بربری در یک آگهی تبلیغاتی که سال ۱۹۱۲ چاپ شد، توصیف افسری با نام مخفف H.S در مورد این لباس جدید را چاپ کرد: «این بارانی اینقدر راحت است که وقتی از تن درمی‌آورم‌، ناراحت می‌شوم. این لباس بهترین محافظی است که تا به حال در برابر باد، برف و باران داشته‌ام.»

این تعریف و تمجید البته بیراهه و واهی نبود. این پوشش ارتشی که تا سر زانو می‌رسید واقعا تمام ‌چیزی بود که یک افسر آن زمان به آن احتیاج داشت؛ مثلا سرشانه‌هایی که بارانی داشت، بهترین مکان برای نصب مدال و درجه بود. این سرشانه‌ها همچنین مانع از آن می‌شد که بند چرمی که اسلحه در آن جای می‌گرفت، از روی شانه به پایین بلغزد.

حلقه‌های فلزی که روی کمرباند بارانی وجود داشت، هم بسیار به کار می‌آمدند. این حلقه‌ها (اصطلاحا سوراخ‌بان) که روی سوراخ‌های ایجادشده روی چرم اعمال می‌شدند‌، محل مناسبی برای آویختن نارنجک یا اشیای دیگر بودند.

لقبی که ماندگار شد

بارانی ‌خاکی‌رنگ برای نخستین بار در جنگ بوئر دوم (۱۸۹۹ تا ۱۹۰۲) به کار گرفته شد؛ لباسی به رنگ استتار که جلب توجه نمی‌کرد. اما این جنگ جهانی اول بود که این لباس را به شهرت رساند. از آنجایی که این بارانی در سنگرهای گودالی سربازان انگلیسی (Trench) بسیار به کار آمد و به آن‌ها خدمت کرد، به سرعت دارای لقب شد: Trenchcoat.
به این ترتیب این لقب روی این بارانی ماندگار شد.

دل‌کندن از بارانی برای سربازان انگلیسی پس از پایان جنگ کار ساده‌ای نبود، برای همین آن‌ها این یونیفرم نظامی را با خود به خانه آوردند. اندکی بعد بارانی چنان جای خود را در زندگی روزمره بریتانیا باز کرد که مردم کوچه و خیابان نیز آن را خریده و به تن کردند.

شهرتی فراتر از مرزها

شهرت بارانی از مرزهای بریتانیا فراتر نیز رفت و به مرور در جهان نیز به لباسی همه‌پسند تبدیل شد. در این میان هالیوود هم بارانی را کشف کرد و ستاره‌های مشهور آن زمان با به تن کردن آن بیش از پیش بر طبل شهرتش کوبیدند.

همفری بوگارت در فیلم "شاهین مالت" و بعدها پیتر فالک در نقش ستوان کلمبو، از بارانی لباسی ویژه کارآگاهان ساختند. در صحنه پایانی فیلم "صبحانه در تیفانی" نیز هالی گولایتلی با بازی آدری هپبورن بارانی بر تن دارد.

بارانی که زمانی لباس نظامیان بود، دنیای مد را به تسخیر خود درآورد و امروزه در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد. بارانی در حالی همچنان جای خود را به عنوان یکی از پوشش‌های محبوب در سراسر جهان حفظ کرده که اینک کمتر کسی از گذشته پر فراز و نشیب آن خبر دارد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویر زیر، یک کارواش در تبریز را نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد پرسنل آن خانم هستند. !!!


به گزارش ایسنا، این تصاویر را سایت «رویکرد» منتشر کرده است.















انتهای پیام

برچسب : تبريز ، زنان ، كارواش
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نمایشگاه فضولات انسانی و آینده زمین + تصاویر

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93051808198
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱



موزه ملی علوم در حال ظهور و فناوری توکیو میزبان نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود 2.5 میلیارد نفر از مردم جهان به سرویس بهداشتی دسترسی ندارند که این امر سالانه منجر به مرگ هزاران کودک در اثر شرایط غیربهداشتی می‌شود.

همچنین سالانه دو میلیون مورد مرگ در اثر بیماری‌های مرتبط با مدفوع انسان و نبود سیستم دفع فاضلاب روی می‌دهد.

نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین که در موزه ملی علوم در حال ظهور و فناوری توکیو در حال برگزاری است، توجه بازدیدکنندگان را به اهمیت حفظ بهداشت شخصی، اهمیت سرویس‌های بهداشتی، مفید بودن فضولات حیوانی و انسانی برای تولید کود را نشان می‌دهد.

نمایشگاه به هشت بخش مختلف تقسیم می‌شود که شامل فضولات حیوانی و انسانی، تاریخچه شکل‌گیری سیستم فاضلاب و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از دفع فاضلاب در طبیعت است.

یک توالت غول‌پیکر برای آموزش دادن به کودکان در خصوص نحوه استفاده از سرویس بهداشتی، ارائه توضیحاتی در مورد مشکلات زیست‌محیطی ناشی از ضعف سیستم دفع فاضلاب و امکان استفاده از مدفوع انسان برای تولید کود شیمیایی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه محسوب می‌شوند.

نمایشگاه توالت، مدفوع انسانی و آینده زمین تا پنجم اکتبر (13 مهر) ادامه دارد.


انتهای پیام



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین



نمایشگاه توالت، فضولات انسانی و آینده زمین
 

sara23

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سقوط...

سقوط...

امروز خبری شنیدم که واقعا دلم رو به درد آورد. سقوط هواپیما و کشته شدن شدن دسته جمعی...:(


یک فروند هواپیمای مسافربری سپاهان که از مهرآباد به سمت طبس در حال پرواز بود در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.



خیلی سخته که بین اونا هم چند نفری آشنا باشن. واقعاً متاسف شدم.:cry:

امیدوارم خدا به خانواده هاشون صبر بده و روح اون عزیزان رو قرین رحمت قرار بده.

خواهشمندم هر کدوم که این مطلب رو می خونید برای آرامششون حتی یه صلوات هم که شده بفرستید.:gol:


جزییاتش رو اینجا ببینید.
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
39 نفر مردن و 9 نفر مصدوم شدن ..........جعبه سیاه هارو هم پیدا کردن ....
دعا کنیم اون 9 نفر سالم و زنده بمونن
بین مرده ها بچه ی شیرخواره دختر جوون و پسر جوونم بود ......اینا خیلی دردناکه ...
من واقعا اشکم دراومده .....
خدا به خانواده هاشون صبر بده .....خیلی سخته......:cry:
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
اطلاعاتی درباره خرید کفش

اطلاعاتی درباره خرید کفش

مناسب بودن کفش هم صرفا به این معنا نیست که سایز عددی آن با پای فرد بخواند بلکه باید در انتخاب کفش به فرم پا توجه کرد چه بسا که برخی از کفش‌ها با وجود اینکه از نظر سایز مشکلی ندارند اما از نظر فرم با پای فرد همخوانی نداشته باشند و باعث بروز مشکلات شوند. ضمن اینکه برخلاف ادعای بسیاری از فروشندگان کفش جا باز نمی‌کند.

فرم پای افراد در سراسر دنیا به سه دسته تقسیم می‌شود که باید به آن توجه کرد:

دسته نخست کسانی هستند که انگشت شصت پای آن‌ها بزرگ‌تر است و بقیه انگشت‌ها به ترتیب کوچک می‌شوند. دسته دوم کسانی هستند که انگشت دوم و سوم پا‌هایشان بزرگ‌تر است. دسته سوم نیز کسانی هستند که انگشت‌های یکسانی دارند و تمام سرانگشتان به یک اندازه هستند.



عرض پا یک مساله مهم است که علاوه بر سایز و قالب باید به آن توجه می‌شود اما متاسفانه در ایران حتی برای برندهای خارجی که وارد کشور می‌شوند این مساله لحاظ نمی‌شود و کمتر کسی به آن توجه می‌کند.کسانی که انگشت‌های بلندتری دارند باید از کفش‌های کشیده استفاده کنند تا امکان حرکت برای انگشتان پا ایجاد شود بالعکس کسانی که پاهای پهنی دارند بهتر است از کفش‌های گرد استفاده کنند.سعی کنید کفش پاشنه بلند نخرید. این کفش‌ها تا میزان زیادی غیر استاندارد است زیرا پنجه پا مجبور به تحمل وزن فرد می‌شود در حالی که برای حالت عادی این پاشنه پا است که ۷۵ درصد وزن بدن را تحمل می‌کند. با این حال بهتر است افراد از نمونه‌هایی استفاده کنند که انگشت‌های پا را به یکدیگر نچسباند و امکان حرکت به فرد بدهد.



برای خرید کفشهای موسوم به کالج باید در نظر داشت که کفش کالج جزء نمونه‌های راحت و سبکی است که با اغلب فرم پا‌ها سازگار است اما مشکل اینجاست که زیرهٔ این کفش‌ها مناسب نیست یعنی آن ضخامت استاندارد در این نوع کفش‌ها لحاظ نشده است.



زیره مناسب کفش باید حداقل یک سانت ضخامت داشته باشد اما متاسفانه اغلب کفش‌های داخلی این گونه نیست. بخصوص در کفش کالج این ضخامت رعایت نشده است زیرا مساله کاهش هزینه و سبک ماندن کار در اولویت بوده است. صنعت این بخش در کشور ضعیف است و عمدتا از جنس PVC در ساختار این نوع کار‌ها استفاده می‌شود که انعطاف کم و سنگینی بیشتری نسبت به سایرین دارد.



در تمام دنیا از لاسیتک در قسمت‌هایی از کفش استفاده می‌شود تا مشکل ضخامت زیره و انعطاف آن رفع شود. استفاده از لاسیتک کمی بر وزن کار می‌افزاید اما پروسه طولانی‌تری در تولید به همراه دارد.بهتر است بعد از ظهر‌ها برای خرید کفش اقدام کنید زیرا در طول روز به دلیل فعالیت و ایستادن، قسمتهای تحتانی بدن مثل پا‌ها بزرگ‌تر می‌شوند.
 

رضواان

عضو جدید
اطلاعات جالب وخوندنی

اطلاعات جالب وخوندنی

- در هر ۵ ثانیه یک کامپیوتر در سطح جهان به ویروس آلوده میگردد.
- ظروف پلاستیکی ۵۰ هزار سال طول میکشد تا در طبیعت شروع به تجزیه شدن کنند.
- اغلب مارها دارای ۶ ردیف دندان میباشند.
- ۹۰% سم مارها از پروتئین تشکیل یافته است.
- ۱۰ درصد وزن بدن انسان (بدون آب) را باکتریها تشکیل میدهند.
- ۱۱ درصد جمعیت جهان را چپ دستان تشکیل میدهند.
- از هر ۱۰ نفر، یک نفر در سراسر جهان در جزیره زندگی میکند.
- ۹۸ درصد وزن آب از اکسیژن تشکیل یافته است.
- یک اسب در طول یک سال ۷ برابر وزن بدن خود غذا مصرف میکند.
- سوسکها سریعترین جانوران ۶ پا میباشند. با سرعت یک متر در ثانیه.- خرگوشها و طوطی ها بدون نیاز به چرخاندن سر خود قادرند پشت سر خود را ببینند.- کرگدنها قادرند سریعتر از انسانها بدوند.- هیچ پنگوئنی در قطب شمال وجود ندارد.- مادر و همسر گراهام بل مخترع تلفن هر دو ناشنوا بوده اند.- کانادا یک واژه هندی به معنی «روستای بزرگ» میباشد.- رشد دندانهای سگ آبی هیچگاه متوقف نمیگردد.- قلب والها تنها ۹ بار در دقیقه میتپد.- چیتا قادر است در حداکثر سرعت خود گامهایی به طول ۸ متر بر دارد.- شمپانزه ها قادرند مقابل آینه چهره خود را تشخیص دهند اما میمونها نمیتوانند.- عمر سنجاقکها تنها ۲۴ ساعت میباشد.- مدت زمان گردش سیاره عطارد بدور خود دو برابر مدت زمان گردش آن بدور خورشید میباشد.- روشنایی قرص کامل ماه ۹ برابر هلال ماه میباشد.- یک خرس بالغ قادر است با سرعت یک اسب بدود.- قلب یک جوجه تیغی در حالت عادی ۱۹۰ بار در دقیقه میزند که در دوران خواب زمستانی به ۲۰ بار در دقیقه کاهش می یابد.- اسبها قادرند در حالت ایستاده بخوابند.- کانگروها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند.- قلب میگو در سر آن واقع است.- گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند.- یک کوه آتشفشان قادر است ذرات ریز و گردوغبار را تا ارتفاع ۵۰ کیلوکتری به فضای اطراف پرتاب کند.- دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند.- سالانه ۵۰۰ فیلم در امریکا و ۸۰۰ فیلم در هند ساخته میگردد.- آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است.- تمامی پستانداران به استثنای انسان و میمون کور رنگ میباشند.- عمر تمساح بیش از ۱۰۰ سال میباشد.- تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس میباشند.- موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند.- مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یکسان میباشد.و تنها بواسطه بوی آنهاست که طعم های متفاوتی می یابند.- فیلها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب و ۲۵۰ کیلو گرم یونجه مصرف کنند.- جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمیباشند.- ۸۰ درصد امواج مایکرو ویو تلفنهای همراه بوسیله سر جذب میگردد.- قد فضانوردان هنگامی که در فضا هستند ۵ تا ۷ سانتی متر بلنتر میگردد.- بلژیک تنها کشوری است که فیلمهای غیر اخلاقی را سانسور نمیکند.- جلیغه ضد گلوله، برف پاک کن شیشه خودرو و پرینتر لیزری همگی اختراعات زنان میباشند.- موز پر مصرف ترین میوه کشور امریکا میباشد.- درتمام انسانهای کره زمین ۹۹٫۹ % شباهت ژنتیکی وجود دارد.- ۹۸٫۵ % از ژنهای انسان و شامپانزه یکسان میباشند.- قلب انسان بطور متوسط ۱۰۰ هزار بار در سال میتپد.- لئوناردو داوینچی مخترع قیچی میباشد.- سطح شهر مکزیک سالانه ۲۵ سانتی متر نشست میکند.- ۵۰ %جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نکرده اند.- هرگاه جمعیت کره زمین به ۱۰۰ نفر کاهش یابد، ۵۰ % پول جهان در دست ۶ نفر قرار خواهد گرفت.- موشهای صحرایی سالانه ۱/۳ منابع و ذخایر غذایی جهان را نابود میسازند.- ۲/۳ اعدامهای جهان در کشور چین بوقوع می پیوندد.- سرود اصلی کشور یونان متشکل از ۱۵۸ بیت میباشد.- تمساح ها قادرند آرواره های خود را با نیروی ۱۳۰۰ کیلو گرم ببندند.- یک گاو بطور متوسط سالانه ۲ هزار و ۳۰۰ گالن شیر تولید میکند.- خورشید از لحاظ وزن از ۷۰% هیدروژن،۲۸% هلیوم،۱٫۵% کربن+نیتروژن+اکسیژن و ۰٫۵% عناصر دیگر تشکیل شده است.- سگهای شهری بطور متوسط ۳ سال بیشتر از سگهای روستایی عمر میکنند.- در امریکا سالانه ۱۵ نفر بر اثر گاز گرفتگی توسط سگها جان خود را از دست میدهند.- ۷۰% فقرای جهان را زنان تشکیل میدهند.- در هر ۲ هفته یک زبان در جهان منقرض میگردد.- ون گوگ در طول حیات خود تنها یکی از نقاشیهای خود را بفروش رساند.- گربه های خانگی ۷۰% وقت خود را در خواب سپری میکنند.- پلنگها قادرند تا ارتفاع ۵ متری به بالا بپرند.- ۲/۳ آدم رباییهای جهان در کلمبیا به وقوع می پیوندد.- سم مارهای قهوه ای استرالیا تا حدی مهلک میباشد که ۰٫۰۰۲ گرم از سم این مارها میتواند یک انسان را بکشد.- اختراع پیچ گوشتی پیش از پیچ صورت گرفت.
- خودروسازی بزرگترین صنعت در جهان میباشد.
- نور خورشید ۸٫۵ دقیقه طول میکشد تا به زمین برسد.


- منبع، پورتال آسمونی http://www.asemooni.com/science/cognizable/interesting-scientific#ixzz3CDVxtQ00
 

رضواان

عضو جدید
عدد عجیب

عدد عجیب

عدد عجيب142857

اگر عدد مذکور را در دو ضرب کنيم، حاصل: 285714 ميشود!-به ارزش مکاني 14 توجه کنيد
اگر اين عدد را در سه ضرب کنيم حاصل: 428571 ميشود!-به ارزش مکاني 1 توجه کنيد
اگر اين عدد را در چهار ضرب کنيم حاصل: 571428 ميشود!-به ارزش مکاني 57 توجه کنيد
اگر اين عدد را در پنج ضرب کنيم حاصل: 714285 ميشود!-به ارزش مکاني 7 توجه کنيد
اگر اين عدد را در شش ضرب کنيم حاصل: 857142 ميشود!-سه رقم اول با سه رقم دوم جا بجا شده
اگر اين عدد را در هفت ضرب کنيم حاصل: 999999 ميشود

اين عدد به تازگي کشف نشده! بلکه هزاران ساله که به عنوان يه عدد جالب مورد توجه بوده. 142857 در واقع دوره گردش عدد 1/7 هست و خاصيتهاي جالب ديگه اي هم داره
همونطور که ميبينيد، مضارب اين عدد همه يا 142857 (با گردش حلقوي) هستند يا 999999 . جالب اينجاست که براي اعداد بزرگتر هم اين روند به صورت ديگه اي ادامه داره

مثلا 8*142857 ميشه 1.142.856، حالا اگه رقم اول رو با 6 رقم بعد جمع کنيد حاصل ميشه: 142.857

و مثلا 42*142857 ميشه 5.999.994، حالا اگه رقم اول رو با 6 رقم بعد جمع کنيد حاصل ميشه: 999.999

و 142857*142857 ميشه 20.408.122.499، حالا اگه 5 رقم اول رو 6 رقم بعد جمع کنيد حاصل ميشه: 142.857
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]کاهش وزوز گوش در زنان با مصرف روزانه قهوه
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 93052110360
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱



تحقیقات نشان داد: نوشیدن قهوه در کاهش وزوز گوش زنان موثر است.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، تحقیقات نشان داده است زنانی که قهوه می‌نوشند، کمتر دچار وزوز گوش می‌شوند.
این تحقیق بر روی بیش از 65 هزار زن آمریکایی 30 تا 44 ساله انجام گرفت که در میان آنها نزدیک به پنج هزار و 300 نفر دچار وزوز گوش بودند.
محققان دریافتند زنانی که روزانه کافئین مصرف می‌کردند، کاهش وزوز در گوششان داشتند.
دکتر گری کارهان از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون اظهار کرد: هنوز مشخص نیست که چرا مصرف کافئین بیشتر، خطر ابتلا به وزوز گوش را کاهش می‌دهد.
محققان در ادامه عنوان کردند: کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود و در پژوهش‌های قبلی نشان داده شده است که اثر مستقیم بر گوش داخلی دارد.
این تحقیق در مجله امریکایی
[COLOR=#009900 !important]Medicine
منتشر شده است.

[/COLOR]​
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]خلبان ایران 140 سانحه‌دیده، در دوران جنگ
[/h]

» سرویس: رسانه هاي ديگر - رسانه ديگر
کد خبر: 93052110842
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳


تصویر زیر، شادروان ایزدپناه خلبان هواپیمای ایران ۱۴۰ - هواپیمای سانحه‌دیده اخیر - را در ایامی که به عنوان خلبان نیروی هوایی ارتش مشغول خدمت بوده است، نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، این عکس را سایت «الف» بازانتشار داده است.

انتهای پیام

برچسب : خلبان ، ايران 140
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]ناگفته‌هایی تکان‌دهنده از سقوط
[/h]

» سرویس: رسانه هاي ديگر - رسانه ديگر
کد خبر: 93052110510
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵



شهروند نوشت: ماجرای تأسف‌برانگیز سقوط ایران ١٤٠ نشان داد که سرعت اطلاع‌رسانی و اثر نفوذ خبرها در لایه‌های میانی جامعه تا چه حد می‌تواند بالا باشد.
به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش می‌خوانید: فاجعه سقوط یکشنبه، دو روز پس از این ماجرا، حجم انبوهی از اخبار و سیلی از مصاحبه‌های مسئولان را در مقابل دیدگاه‌های مخاطبان و جویندگان اخبار قرار داده است. به نظر می‌رسد پس از دو روز، کمتر ناگفته‌ای از ماجرای سقوط هواپیمای ایرانی‌سازی‌شده آنتونوف ١٤٠ باقی مانده باشد، اما بررسی و پیگیری گروه اقتصادی «شهروند» از ناگفته‌های این پرواز نافرجام نشان می‌دهد که جزییات متفاوتی از هواپیما و خلبان به سطح رسانه‌ها نرسیده است. درباره چگونگی این سقوط و در ادامه گزارش روز دوشنبه (صفحه ٥ شهروند) امروز ناگفته‌هایی از دقایق پایانی این پرواز و وقایع فنی رخ‌داده در پرواز مرگ را مرور خواهیم کرد.
زنگ خطر سقوط از اصفهان
بنابر آنچه دیروز و در گزارش بررسی ایران ١٤٠ گفته شد، پیش از وقوع حادثه و در پرواز پیشین هواپیمای مرگ (که از اصفهان به تهران آمده بود) بخش مهندسی زمینی در بررسی‌هایش متوجه ضعف موتورهای ملخی ایران ١٤٠ شده بوده و اعلام داشته که موتور هواپیما مشکل دارد. براساس گفته‌های کارشناسان هوایی که این روزها بدون نام حاضر به گفت‌وگو هستند، شب قبل از حادثه این هواپیما داستان عجیبی را تجربه کرده است. به گفته شاهدان ماجرا در اصفهان، بررسی‌ها نشان داده بوده که یکی از موتورها مسأله داشته و موتور دیگر هم در صورت ایجاد مشکل در موتور اول، توان حمل و کشیدن هواپیما را دارا نبوده است. به هر سو این هواپیما به تهران می‌آید و صبح یکشنبه برای پرواز به طبس آماده می‌شود.
چرا خلبان اوکراینی نیامد؟
اما نکته عجیب ناگفته تغییر کادر پروازی در روز حادثه است؛ کادر پرواز اوکراینی و خلبان خارجی هوشمندانه‌تر از ایرانی‌ها عمل کرده و آن‌طور که از لیست خط‌خورده پرواز مشخص است به بهانه بیماری با این هواپیما سفر نکرده است. اما درخواست یکی از پرسنل فنی (اویونیک پروازی) برای جایگزینی در این پرواز بسیار غم‌انگیز است که سرنوشت دو نفر را جابه‌جا کرد؛ این فرد هم همراه کاپیتان ایرانی (کاپیتان ایزدپناه) در لیست جدید وارد شده‌اند که هر دوی آنها در این پرواز کشته می‌شوند. این جابه‌جایی حتی اعتراض مسئولان نیروی انتظامی را در فرودگاه در پی داشته که پیش از پرواز به فرم تکنیکال (لاگ بوک) اضافه شده‌اند. این اشکال به دلیل تعویض خلبان و خدمه پروازی و لیست خط‌خورده بوده است.
٤ دقیقه هراسناک و حرکت خلاف فرمان خلبان
به هر تقدیر ایران ١٤٠ مرگ، پس از سوار کردن مسافران از شرق به غرب (آزادی - کرج) فرآیند تیک‌آف را عملیاتی می‌کند و پس از ٢ دقیقه موتور سمت راست به اصطلاح پروازی «می‌رود» و از کار می‌افتد. در همین حین هواپیما به سمت چپ خود میل کرده و برج مراقب به خلبان دستور می‌دهد تا از سمت چپ دور بزند (خلاف عقربه‌های ساعت) و از سمت رودخانه کن وارد مهرآباد شود. اما چون هنوز هواپیما فرآیند اوج‌گیری را طی نکرده بوده و ارتفاع کمی داشته، فرمان صادره را کامل اجرا نمی‌کند و به عکس حرکت می‌کند. خلبان ایزدپناه که در صورت پیاده‌سازی دستورات برج مراقبت احتمال می‌داده به ارتفاع لازم نرسد و متعاقبا با ساختمان‌های مسکونی تهرانسر برخورد کند، ترجیح می‌د‌هد تا از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او در این لحظات با برج مراقبت ارتباط داشته، نوک هواپیما را بالا می‌کشد تا به میزان اوج‌گیری لازم برسد. او در نظر داشته است تا با قدرت پیشرانه موتور باقی‌مانده و کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به زمین برساند. او تمامی این برنامه‌ها را پیاده‌سازی کرده اما افسوس که قدرت تک‌موتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمایش با کابل فشار قوی برق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی شد.
خلبان جنگی و طعم ایثار
خلبان پرواز روز یکشنبه هواپیمای ایران ١٤٠ هسا از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش کشورمان و از قهرمانان روزهای جنگ بوده است. با وجود ٦ دهه زندگی، ٤ دهه تجربه خلبانی را در کارنامه‌اش داشته است. بدون‌شک او در بعد عملیاتی در زمره متخصصان بوده و اگر دستور برج مراقبت را اجرا کرده بود حتما سقوط روی ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شد. بی‌شک خلبان ایزدپناه در صورت عدم برخورد با کابل فشار قوی، در انتهای خیابان شیشه مینا فرو می‌آمد و در صورتی که دم هواپیما کنده می‌شد سکان عمودی و افقی به کل بر هم می‌خورد و توان هدایت از دستان او خارج می‌شد. درحالی‌که باید گفت در زمان پایین آمدن، بال هواپیما کنده شده و با بال و دماغ روی زمین برخورد می‌کند، که این نیز موجب آتش‌سوزی گسترده این هواپیما بوده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که چون زمان زیادی از آغاز پرواز نگذشته بوده، بنزین زیادی در بال‌های هواپیما ذخیره بوده است و به دلیل ‌درصد قابلیت اشتعال بالای این نوع بنزین انفجار و حجم آتش‌سوزی بیشتر از آنچه می‌بایست، بوده است.
به گفته کارشناسان، خلبان ایزدپناه بهترین و انسانی‌ترین عکس‌العمل را از خود نشان داده است. افزون بر این خلبان زمانی که دیده است کاری از او ساخته نیست، به سمتی که خلوت‌تر از دیگر نواحی بوده است رفته و تنها موجب زخمی شدن چند نفر اطراف کارخانه شیشه‌سازی شده است که این موضوع نیز خیلی رسانه‌ای نشده است.
ناسازگاری موتور هواپیما با آب و هوای ایران
در تحلیل وقایع این پرواز هم، یکی از کارشناسان هوا و فضا که وی نیز خواست نامش فاش نشود به «شهروند» گفت: احتمال این‌که درجه حرارت بالای روز گذشته فرودگاه مهرآباد در نامناسب بودن عملکرد موتور هواپیما نقش داشته باشد ممکن است و می‌توان فرض کرد که هواپیما بعد از حرکت اولیه که به اصطلاح تیک‌آف ران گفته می‌شود موتور بعد از حرکت هواپیما جاخالی داده و هواپیما را دچار سانحه کرده است. وی در ادامه افزود در تیک‌آف دو سرعت داریم. بعد از چند ثانیه از شروع حرکت سرعت «ری ١» شروع شده و پس از آن‌که کمک‌خلبان سرعت هواپیما را به مرحله مجاز برای پرواز دانست به خلبان اعلام « ری ٢ » کرده که در این زمان هندلینگ برای خلبان محرز و اقدام به بلند کردن و پرواز هواپیما می‌کند. با توجه به باند ٤‌ هزار فوتی مهرآباد می‌توان گفت این هواپیما باید در فاصله‌ای جلو‌تر اقدام به تیک‌آف می‌کرده که ظاهرا به دلیل ایراد موتور این امکان برای خلبان فراهم نشده است. این کارشناس صنایع هوا و فضا ناسازگار بودن این هواپیما با شرایط آب و هوای کشورمان را مطرح کرده و یادآور می‌شود: این هواپیما برای پرواز‌های منطقه‌ای طراحی شده و احتمالا به این دلیل ایران‌ایر از پذیرفتن آنتونوف ١٤٠ در خطوط خود امتناع کرده است.
موتور هلی‌کوپتر با ظرفیت حداکثر ٤٠نفر مسافر
وی همچنین به نوع موتور این هواپیما اشاره کرده و تصریح می‌کند: طراحی اولیه موتور این هواپیما برای هلی‌کوپتر بوده است اما در اوکراین با ایجاد تغییراتی آن را برای پرواز هواپیما تغییر داده‌اند اما نکته مهم این است که این موتور برای پرواز ٥٠ نفر ظرفیت نداشته و تعداد مسافر در آنتونوف ١٤٠ باید بین ٣٥ تا ٤٠ نفر باشد درحالی‌که این هواپیما با ٥٠ نفر مسافر اقدام به پرواز کرده است. اگر وزن ١٠ تا ١٥ نفر اضافه مسافر هواپیما همراه با بار را به‌طور متوسط ١٠٠ کیلو فرض کنیم این هواپیما بین یک تا یک و نیم تن اضافه‌بار داشته که شاید از دلایل بروز مشکل برای موتور بوده است.
عاقبت ١٢ فروند ایران 140 داخلی‌سازی شده هیچ هواپیمایی برای پرواز نیست!
پس از آن‌که رئیس‌جمهوری در نامه به وزیر راه و شهرسازی خواستار توقف پرواز بازمانده‌های نسل ایران ١٤٠ در ناوگان هوایی کشورمان شد، بر آن شدیم تا در این مورد از منابع خبری‌مان بیشتر بپرسیم که هواپیمایی سپاهان (ایرلاین هواپیماسازی ایران) چند فروند هواپیمای فعال دارد؟ بررسی این موضوع نشان می‌دهد هسا یا همان هواپیماسازی ایران ١٢ فروند از ایران ١٤٠‌ها را ساخته است که از این تعداد، تا امروز ٢ فروندش سقوط کرده‌اند. هسا ٢ فروند از این نوع هواپیما را هم به ناجا فروخته است که این دو فروند در امر باربری در این ارگان انتظامی به کار گرفته شد (یعنی همان کاربرد اصلی این هواپیما). ٣ فروند دیگر هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منع پرواز دارند و مجوز پروازی ندارند. حال مانده ٥ فروند از ایران ١٤٠‌ها که یک فروند آن برای تعمیر به اوکراین فرستاده شده و ٤ فروند دیگر به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]فتوای مراجع درباره «پالم در شیر»
[/h]

» سرویس: رسانه هاي ديگر - رسانه ديگر
کد خبر: 93052110825
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹


سایت «افکار نیوز» در پرسشی از مراجع عظام تقلید این مسئله را مطرح کرده است که با توجه به اینکه برخی کارخانه‌ها روی جلد محصولات خود مواد تشکیل‌دهنده آن کالا را نمی‌نویسند، آیا این مسئله غش در معامله نیست؟ به طور مثال در مورد شیرهایی که گفته می‌شود در آنها از روغن خوراکی مضر استفاده می‌شود، اگر می‌دانستیم که چنین ماده‌ای در آن به کار رفته استفاده نمی‌کردیم. آیا اطلاع‌رسانی نکردن در این‌باره غش در معامله به حساب می‌آید؟
به گزارش ایسنا، پاسخ سه مرجع تقلید به این سوال در پی می‌آید:
آیت‌الله نوری همدانی: در فرض سوال، غش و تدلیس محسوب می‌شود.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی: آری، غش می‌باشد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: چنانچه ماده دیگری به آن افزوده کنند و به عنوان شیر به مشتری بفروشند، غش محسوب می‌شود.
 

رضواان

عضو جدید
حقایق شگفت انگیز درباره خواب دیدن

حقایق شگفت انگیز درباره خواب دیدن

خوابهای رنگی چطور؟! آیا تا بحال دیدین؟
در این مقاله ۱۰ موضوع جالب در مورد خواب دیدن رو از نظر خواهید گذراند که امیدوارم به پاسخ خیلی از سوالاتی که بعضا ممکنه در اینمورد براتون پیش بیاد برسید و منبعد تعبیر و تفسیر خوابهاتون عالی و لذتبخش باشه ...

۱) خواب دیدن افراد نابینا

کسانی که بعد از تولد نابینا می‌شوند می‌توانند تصاویر را در خواب ببینند. افرادی که نابینا به دنیا می‌آیند نمی‌توانند در خواب تصاویر را ببینند، اما نابینایان خوابهایی به شفافی افراد بینا دارند که البته شامل حواس پنج گانه دیگر مثل شنوایی، چشایی، بویایی، لامسه و حتی عواطف حسی است. تصور کردن این امر برای انسانهای بینا مشکل است اما احتیاج بدن به خوابیدن به قدری زیاد است که می تواند به طور مجازی تمامی موقعیت های فیزیکی را تا مرحله به وقوع پیوستن آن به کار گیرد.

۲) ۹۰% خوابها فراموش می‌شوند

نیمی از رویاها در همان ۵ دقیقه اول پس از برخاستن از خواب و ۹۰% آنها پس از ۱۰ دقیقه فراموش می‌شوند. یک روز صبح، شاعری معروف به نام ساموئل تیلور کلریج با یک رویای خیلی عجیب و غریب (بر اثر استعمال مواد مخدر) بیدار شد. کاغذ و قلم را برداشت تا هرچه در خواب دیده بود را یادداشت کند. این اثر “کوبلا خان” تبدیل به یکی از اشعار معروف انگلیسی شد. شعر او در بیت پنجاه و چهارم به وسیله ی فردی از شهر پارلاک قطع شد. کلریج قصد داشت شعرش را ادامه دهد ولی نتوانست بقیه خوابش را به یاد بیاورد، این اثر هیچ وقت کامل نشد. یک مورد عجیب و غریب دیگر داستانی برخاسته از خواب به نام "دکتر جکیل و آقای هایدویلست" اثر رودبرت لوییس استیونسون بود. داستان ماری شلی فرانکشتاین نیز زاییده ی خیالی یک رویاست.

۳) همه ی مردم خواب می‌بینند

تمامی افراد (به جز مواردی از بیماری های شدید روانی) خواب می بینند. اما زنها و مردها رویاها و عکس العمل های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. مردها تمایل دارند درباره ی سایر همجنسان خود خواب ببینند در حالی که زنان در خوابهایشان به طور مساوی دیگر زنان و مردان را می‌بینند.

۴) خواب دیدن از بروز جنون جلوگیری می‌کند

در آزمایش جدیدی که درباره ی خواب بر روی تعدادی دانشجو انجام گرفت، مشاهده شد دانشجویانی را که در لحظه شروع خواب دیدن بیدار کردند (بعد از بیدار کردن به آنها اجازه داده شد که ۸ ساعت دیگر بخوابند) همگی دارای عدم تمرکز حواس، زودرنجی و کج خلقی، توهم و حتی بعد از ۳ روز نشانگر علائمی از جنون بودند. در نهایت وقتی به آنها اجازه داده شد که چرتی بزنند، ذهن آنها زمان از دست رفته را ترمیم کرد و سطح کارایی خواب آنها را افزایش داد.

۵) فقط شناخته شده‌ها به خواب ما می‌آیند

رویاها مکرراً از نقش بازی کردن افراد غریبه پر می‌شود. ذهن ما چهره ی افراد غریبه را در عالم رویا نمی‌سازد بلکه آن چهره های افراد حقیقی هستند که ما در طول زندگی دیده ایم ولی آنها را به خاطر نمی‌آوریم یا نمی شناسیم. برای مثال شیطان خون آشامی که در آخرین خوابتان دیده اید ممکن است شخصی بوده باشد که وقتی بچه بودید شما را کتک زده و یا با پدر شما بحث و مشاجره کرده است! همه ی ما در طول زندگی چهرۀ صدها هزار نفر را دیده ایم، بنابرین ذهن ما منبع بی پایان شخصیت هایی است که هنگام خواب دیده می شوند.

۶) همه افراد خوابهای رنگی نمی‌بینند

۱۲٪ افراد بینا فقط خوابهای سیاه وسفید و بقیه افراد تمامی رنگها را در خوابهایشان می‌بینند. مردم موضوعات مشترکی را در رویاهایشان می‌بینند. مثل موقعیتهای مربوط به مدرسه، تعقیب شدن، درجا دویدن، سقوط کردن، دیر رسیدن، دیدن مرگ کسی که زنده است، پرواز کردن، مردود شدن در امتحان و یا تصادف با اتومبیل. علت اینکه چرا به افرادی که خوابهای مربوط به درگیری و ناآرامی و مرگ را رنگی می‌بینند، فشارها و ضربه های روانی بیشتری وارد می‌شود، هنوز ناشناخته است.

۷) خوابها آنچه که می‌بینیم نیستند

اگر شما درباره ی چیز خاصی خواب می‌بینید، الزاماً همیشه آن چیزی نیست که در تصویر می‌بینید. خوابها با زبانی بسیار سمبلیک با آدمی سخن می‌گویند. ذهن نیمه هوشیار شما می‌کوشد تا رویاهایتان را با اشیاء مشابه آن مقایسه و تلفیق کند. مثل سرودن یک شعر و استفاده از آرایه ی تشبیه: مورچه ها مثل ماشینی که هیچ وقفه ای ندارد کار می‌کردند. ولی شما هیچ وقت چیزی را با خودش مقایسه نمی‌کنید. به طور مثال هرگز نمی‌گوییم: آن غروب زیبا مثل غروبی زیبا بود. بنابرین ذهن شما ممکن است از هر سمبلی برای هر شیء استفاده کند ولی کمتر اتفاق افتاده که خود شیء سمبل خودش باشد.

۸) ترک کنندگان دخانیات رویاهای واضحتری می‌بینند

کسانی که برای مدت طولانی سیگار می‌‌کشیدند و اکنون آن را ترک کرده اند، رویاهای شفاف تر و پاک تری نسبت به گذشته می‌بینند. طبق تحقیقات مجله روانشناسی ناهنجاری: در میان ۲۹۳ ترک کننده که ۱ تا ۴ هفته از دوره ترک آنها گذشته، ۳۳% آنها حداقل ۱ بار خوابهایی مربوط به استعمال دخانیات را دیده اند. در بیشتر این خوابها، این افراد خودشان را در حال مصرف می‌دیدند و احساسات بسیار شدید منفی مثل، وحشت و اضطراب و گناه به آنها دست می داد. همچنین ۹۷% ترک کنندگان تنباکو در مدت استعمال این خوابها را نمی‌دیده اند و عمدتاً فقط در دوران ترک مواد این خوابها دیده می‌‌شده است. این خوابها شفاف تر از خوابهای معمول بوده و مهمترین علامت مشترک ترک تنباکو گزارش شده است.

۹) محرکات بیرونی به رویاها حمله می‌کنند

خیلی از ما فرایندی به نام تداخل خواب را تجربه کرده ایم. مثلاً هنگامی که صدایی را بیرون از عالم خواب شنیده ایم، به نحوی با خواب ما تداخل پیدا کرده است. مثالی مشابه این است که وقتی شما به صورت فیزیکی و در واقعیت تشنه هستید ذهن شما این احساس را با خوابتان تلفیق می‌کند. سپس به صورت مداوم پارچ های بزرگ آب را می‌نوشید و خود را سیراب می‌کنید، دقایقی بعد دوباره تشنه می‌شوید و آب می‌نوشید، تشنه می‌شوید ... آب می‌نوشید ... و این چرخه تا وقتی بیدار می‌شوید تکرار می‌شود تا اینکه در عالم واقعیت آب بنوشید.
۱۰) طی خواب بدن فلج می‌شود
می‌خواهید باور کنید یا نه، بدن شما در حقیقت هنگام خواب فلج می شود. به نظر می‌رسد این اتفاق از حرکت ناخواسته ی بدن و به نمایش گذاشتن رویاها جلوگیری می‌کند. بر اساس مقاله ی خواب در ویکی پدیا : غدد شروع به ترشح کردن هورمونی می‌کنند که به القای خواب کمک می‌کند، نورونها سیگنالهایی را به نخاع می‌فرستند که باعث آرامش بدن می‌شود و کمی بعد بدن بی حس و فلج می شود.
 

رضواان

عضو جدید
اثر پینوکیو

اثر پینوکیو

دماغ تک‌تک انسان‌ها دروغ را لو می‌دهد، درست مثل پینوکیو!

به نظر می‌رسد ماجرای به وجود آمدن تغییر در بینی که در داستان پینوکیو مطرح شده بود، خیلی هم دور از واقعیت نباشد. دانشمندان می‌گویند اگرچه طول بینی ما بیشتر نمی‌شود، اما با دروغ،‌ دمای آن بالاتر می‌رود.

به گزارش پاپ‌ساینس، محققین دانشگاه گرنادا، کشف تازه خود را اثر پینوکیونام‌گذاری کرده‌اند.
وقتی ما در مورد احساسات خود دروغ می‌گوییم، بخشی از قشر مغز به نام اینسولا (یا قشر جزیره‌ای مغز)، فعال می‌شود. به گفته محققین، اینسولا به عنوان بخشی از سیستم پاداش مغز، زمانی فعال می‌شود که ما احساسات واقعی را تجربه کنیم. دانشمندان بر این باورند که اینسولا هم هیجان و هم دمای بدن را کنترل می‌کند (البته به واسطه مواردی چون هشیاری و pH).
محققین یک همبستگی منفی قوی بین فعالیت اینسولا و افزایش دما پیدا کرده‌اند. همچنین آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که احساسات مربوط به سطوح بالای اضطراب، دمای چهره را افزایش می‌دهد.

محققین با استفاده از دوربین‌های حرارتی این پدیده را ثبت کرده‌اند.

 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حشره ای که قبل از مرگ وصیت میکند!!!

حشره ای که قبل از مرگ وصیت میکند!!!

دانشمندان اخیراً پی برده‌اند که مورچه هنگامی که از نزدیک شدن مرگ خود مطمئن می‌شود، برای بازماندگان "پیغامی" می‌گذارد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانشمندان اخیراً پی برده‌اند که مورچه هنگامی که از نزدیک شدن مرگ خود مطمئن می‌شود، برای بازماندگان "پیغامی" می‌گذارد و بوی خاصی از خود متصاعد می‌کند که اعضای خانواده‌اش با استشمام آن، خود را برای دفن مورچه -بلافاصله پس از مردن- آماده می کنند.

هدف مورچه از متصاعد کردن بوی خاص از خود جلوگیری از خورده شدن جسدش توسط حشرات و حیوانات است.

اعضای خانواده مورچۀ دَمِ مرگ، با استشمام بوی خاص منتظر مُردن مورچه می مانند و همین که مُرد، جسدش را فوراً دفن می کنند.

دانشمندان برای اطمینان از اکتشاف جدید خود، ماده ای را که در بدن مورچه این بوی خاص را متصاعد می کند، استخراج کردند و روی یک مورچه سالم و جوان گذاشتند و متوجه شدند که دیگر اعضای خانواده برای دفن مورچۀ مذکور به تکاپو افتادند؛ اما وقتی که این ماده از روی بدن مورچه برداشته شد، مورچه های دیگر آرام گرفتند و آن را رها کردند.


نکته جالب این است که مورچه ها پس از دفن مورچۀ مرده، بدن های خود را می لیسند تا بوی خاص مورچه مدفون را از خود دور کنند و توسط مورچه های دیگر زنده به گور نشوند و به کام حشرات و حیوانات نیفتند!
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]شناسایی بخشی از مغز که به شما در یافتن جای پارک خودرو کمک می‌کند
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93052412099
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵



تیمی از محققان دانشکده دارت‌موث نشان داده‌اند بخشی از مغز به نام قشر retrosplenial که پیش‌تر نادیده گرفته شده بود، برای شکل‌دادن «حافظه بافتی» اساسی است. این حافظه به فرد در به یادآوردن رخدادهای مختلف از قبیل مکان خودروی پارک‌شده‌اش کمک می‌کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک جنبه مهم از حافظه توانایی به یادآوردن مکان یا بافتی فیزیکی است که مناسبتی در آن رخ داده است. به طور مثال، در به یادآوردن رخدادهای عاطفی مانند ترور جان اف کندی و حادثه یازدهم سپتامبر سال 2001، افراد نه تنها اصل رویداد بلکه مکان خود را هنگام رخداد آن نیز به یاد می‌آورند.
گرچه دانشمندان از پیش می‌دانستند وجود شبکه‌ای خاص از نواحی مغزی برای عملکرد حافظه بافتی مهم است، این موضوع که چگونه بخش‌های مختلف این شبکه در چنین فرآیندی دخالت دارند، به صورت معما باقی مانده بود. اما با استفاده از روش جدید به نام chemogenetics، آزمایشگاه «پروفسور دیوید بوچی» در دانشکده دارت‌موث در حال شفاف‌سازی چگونگی مشارکت ساختارهای مختلف مغزی در یادگیری و حافظه بافتی است.
روش جدید که در دانشگاه کارولینای شمالی ارائه شده، دانشمندان را قادر می‌سازد از راه دور فعالیت سلول‌های مغزی را کنترل کنند. با استفاده از این رویکرد، آزمایشگاه بوچی در مطالعات خود روی موش‌ها نشان داد ناحیه retrosplenial برای شکل‌دادن اساس حافظه‌های بافتی حیاتی است. این نخستین بار است که از روش دانشگاه کارولینای شمالی برای خاموش‌کردن سلول‌ها و کل قشر retrosplenial جهت بررسی این بخش از مغز استفاده می‌شود.
ارائه دیدگاه‌هایی جدید در زمینه چگونگی عملکرد این قسمت دارای مضامینی مهم برای درک اساس بیماری‌هایی مانند آلزایمر است که بر حافظه بافتی مغز اثر می‌گذارند. در واقع، قشر retrosplenial یکی از نخستین نواحی مغز است که با بروز بیماری آلزایمر در افراد آسیب می‌بیند.
بنیاد ملی علوم امریکا اخیرا بودجه‌ای 725 هزار دلاری را به پروفسور بوچی و تیم‌علمی‌اش جهت ادامه تحقیقاتشان در این زمینه ارائه داده است.
جزئیات این مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]محققان در جست‌وجوی حیات بیگانه به نفت رسیدند!
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93052411965
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹



موجودات ریز موجود در نفت زمین می‌توانند به محققان در یافتن حیات بیگانه در فضای عمیق کمک کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان آلمانی میکروب‌هایی کشف کرده‌اند که در درون قطرات کوچک آب دریاچه‌ای در ترینیداد و توباگو زندگی می‌کنند و نشان می‌دهند حیات شاید در مکان‌های مشابه در قمرهای دوردستی مانند قمر تیتان زحل وجود داشته باشد.
این کشف در «دریاچه پیچ» واقع در La Brea در جنوب‌غربی ترینیداد صورت گرفت که بزرگ‌ترین انباشت طبیعی آسفالت در جهان به شمار می‌آید. این دریاچه منبع نفت است که به سطح می‌آید، در آن جا جامد می‌شود و پوسته سختی را شکل می‌دهد.
دانشمندان پیش‌تر معتقد بودند نفت برای پشتیبانی از حیات بیش از اندازه سمی است و این که حیات می‌تواند فقط در مرزی باشد که آب و نفت همدیگر را ملاقات می‌کنند. با این حال، مطالعه جدید دانشمندان مرکز تحقیقاتی Helmholtz Zentrum München در آلمان نشان می‌دهد میکروب‌ها می‌توانند در قطرات آب موجود در خود نفت زنده بمانند و این جوامع میکروبی نقشی فعال را در تجزیه نفت ایفا می‌کنند.
کشف صورت‌گرفته امید جدیدی را برای یافتن حیات بیگانه در قمر تیتان زحل پیش روی دانشمندان می‌گذارد. سال گذشته بررسی های صورت گرفته نشان داد قمر تیتان حاوی 9000 کیلومتر مکعب متان مایع است و چنین حجمی معادل چهل برابر ذخایر تاییدشده گاز و نفت روی زمین گزارش شد.
دریاچه پیچ واقع در ترینیداد و توباگو
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خبر مرحوم شدن دکتر جواد هیئت در سکوت رسانه ای ایران

خبر مرحوم شدن دکتر جواد هیئت در سکوت رسانه ای ایران

[h=3]دکتر جواد هیئت جراح معروف ایرانی عصر روز جمعه در قبرستان شماره دو مفاخر در باکو به خاک سپرده شد.[/h]منبع

دکتر جواد هیئت یکی از مفاخر ایران و آذربایجان ترک شناس و محقق برتر فرهنگ ترکی جهان

بیوگرافی


در سال ۱۳۴۱ برای اولین بار در ایران موفق به انجام جراحی قلب باز شد. در سال ۱۳۴۷ اولین عمل پیوند کلیه را در تهران و اولین پیوند قلب سگ‌ها را در ایران با موفقیت انجام داد.


یادش گرامی ....

** موندم اگر ایشون با همین وجهه یک فارس زبان و کوروش شناس بود اینطوری برخورد می شد؟

کل کانالهای جمهوری آذربایجان و ترکیه دیروز در این موضوع خبر داشتند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]رونمایی از نخستین ارتش ربات‌های جهان
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93052612912
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷



نخستین ارتش بزرگ رباتی جهان در دانشگاه هاروارد مونتاژ شد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این ارتش، چنانچه دستور «یک ستاره دریایی را بسازید» با استفاده از نور مادون قرمز به 1024 ربات کوچک فرستاده ‌شود، آن‌ها به یکدیگر چشمک می‌زنند و سپس به تدریج خود را به شکل یک ستاره پنج گوشه آرایش می‌کنند.
همچنین چنانچه فرمان «یک K را تشکیل دهید» به آن‌ها ارسال شود، ربات‌ها خود را به شکل این حرف آرایش می‌کنند. K نشان‌دهنده کیلوربات (Kilobots) و اسم این ربات‌های بی‌نهایت ساده است که هر یک فقط چند سانتی‌متر عرض دارند و روی سه پایه سنجاق‌مانند خود می‌ایستند. به جای وجود یک ربات بسیار پیچیده، این کیلوربات‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و پلت‌فرمی ساده را برای اجرای رفتارهای پیچیده تشکیل می‌دهند.
درست همان‌طور که تریلیون‌ها سلول منفرد می‌توانند به شکل یک موجود زنده هوشمند مونتاژ شوند، این ربات‌ها نیز با همکاری یکدیگر اشکال مختلف را شکل می‌دهند. آن‌ها نشان می‌دهند چگونه پیچیدگی می‌تواند از رفتارهای بسیار ساده‌ای که در یک جمعیت اجرا می‌شود، ایجاد شود. برای دانشمندان رایانه‌ای، چنین دستاوردی نشان‌دهنده موفقیت مهمی در توسعه هوش مصنوعی جمعی است.
این کیلوربات‌ها زمانی که دستوری را دریافت می‌کنند، نیازمند هیچ‌گونه میکرومدیریت یا مداخله‌ای نیستند و برای کاهش بهای ساخت آن‌ها هر ربات با استفاده از دو موتور ارتعاشی حرکت می‌کند که به آن‌ امکان حرکت در سطح بر روی پاهای سختش را می‌دهد. یک فرستنده و گیرنده مادون‌قرمز نیز به آنها امکان برقراری ارتباط با تعداد معدودی از همسایه‌ها و اندازه‌گیری فاصله آن‌ها را می‌دهد.
 

B.seda

عضو جدید
ترفند یک شرکت لبنیاتی برای فروش شیر پس از ماجراهای پالم

ترفند یک شرکت لبنیاتی برای فروش شیر پس از ماجراهای پالم

[h=1]ترفند یک شرکت لبنیاتی برای فروش شیر پس از ماجراهای پالم[/h]جامعه > سلامت - استفاده از پالم در لبنیات در چند هفته گذشته جنجالی شده است. به گفته شرکت های تولید و توزیع لبنیات، افشاگری وزارت بهداشت در این باره، با کاهش فروش لبنیات مخصوصا نوع پرچرب مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در روزهای گذشته شایعاتی درباره ترفندهای دیگر شرکت های لبنیاتی برای فروش محصولات پرچربشان دست به دست در موبایل ها چرخید، اما هیچ کدام تایید نشد. در تصویری که مشاهده می کنید از یک بطری شیر گرفته شده است که شرکت سازنده مدعی است شیر کامل تحویل مشتریانش می دهد. همانطور که می بینید روی این بطری شیر و در زیر تاریخ تولید و انقضا نوشته شده: "فاقد هر نوع چربی گیاهی". پیش از این هم شرکت های لبنیاتی با بمباران تبلیغاتی و بعضا پیامک های گسترده تاکید می کردند که از پالم و روغن های گیاهی در محصولاتشان استفاده نمی کنند.



اما آبا می توان این اطلاع رسانی را نوعی اعتراف به استفاده از پالم در شیرها و لبنیات پرچرب در گذشته و پیش از افشاگری وزارت بهداشت دانست؟

 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یاد این پیام افتادم که چند روز پیش دستم رسید و دیگر هیچ :|

قیمت پورشـــــه از 1 میلیاردو 420 رسیـــــــــد به 1 میلیاردو 640 ...
از فردا تا 3 روز بیاین پورشــــه نخریم تا مسئولیـــن بفهمن نباس گـــــــرون کنن انقد ...
فقط 3روز خواهش میکنم اگه ایرانی هستین و خون ایرانی در رگهای شماست لطفا این پست رو اونقد اشتراک گذاری کنید تا هموطنامون در جریان باشن
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
درست میفرمایید خانوم چکاوک ...

استفاده از محصولات لبنی صنعتی در جامعه آماری من خیلی کم و حداقلی است ... تا جاییکه برامون امکان داره خرید های سوپرمارکتی رو کم کردیم ... و بیشتر از محصولات سنتی ( روستایی یا محلی) استفاده میکنیم ... یه سری نکات بهداشتی الزامی رو هم رعایت میکنیم و با کمی وقت گذاشتن و کدبانوگری ماست یا پنیر (خیلی کمتر ) رو تهیه و مصرف میکنیم ...

از فرآوردهای گوشت سفید باز هم بهتر است تا جایی که براتون امکان داره محصولات محلی خرید کنید ...

بازرسین وزارت بهداشت کم کاری میکنه ...محصولات رو باید ریزتر و جزیی تر نظارت کنند الکی پروانه بهداشت چسبوندن چه فایده داره ... همه امکان و وقت تهیه محصولات ارگانیک رو ندارند ...

این صنعت غذایی ما کی قراره سرو سامون بگیره ... فجایع تهیه و نگهداری انواع آب میوه ها و دلستر ها چیزی بود که به چشم در کارخانه های معتبر ایران دیدم ... نخرید بهتره !
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمین لرزه 6.1 ریشتری در ایلام و میزان خسارات

زمین‌لرزه‌ای به قدرت 6.1 ریشتر صبح‌ امروز منطقه مورموری در جنوب استان ایلام را لرزاند.
از دیروز منطقه مورموری شاهد چندین زمین‌لرزه بود و همین مسئله باعث ایجاد آمادگی در بین مردم و همچنین نیروهای امدادی شده بود و در نتیجه اغلب مردم شب را بیرون از منازل مسکونی خود سپری کردند و همین مساله منجر به کاهش جدی آمار حادثه‌دیدگان شد.
طبق اعلام منابع محلی 250 نفر در این زلزله مجروح شده‌اند که تعداد زیادی از آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند.
هم‌اکنون امدادگران هلال احمر، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران و همچنین نیروهای انتظامی در حال رسیدگی به امور زلزله‌زدگان و امدادرسانی به مردم می‌باشند.
گرمی هوا و قطعی آب ،برق و تلفن از مشکلات عدیده مردم زلزله‌زده در شرایط فعلی به حساب می‌آید.
طبق آخرین اطلاعات اوضاع در منطقه زلزله‌زده در حال بازگشت به شرایط عادی است.
بر اساس اعلام‌ نظر‌های اولیه بیش از 50 درصد از ساختمان‌ها در منطقه زلزله‌زده دچار آسیب شده‌اند.
وقوع متعدد پس لرزه‌ها که تعداد آنها به بیش از 60 مورد رسیده است نیز شدت خسارت‌ها در منطقه را افزایش داده است.

-

See more at
: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930527000061#sthash.ObGPUmat.dpuf





فیلم/لحظه زمین‌لرزه در آبدانان













لحظه زمین لرزه آبدانان - آپارات
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
(تصویر) کشتن پلنگ توسط شکارچی ثروتمند

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از دستگیری شکارچی ثروتمند گیلانی که چندی پیش یک پلنگ را از طبیعت کشور حذف کرد خبرداد و گفت : برای این شکارچی با سابقه 5 میلیون تومان جریمه نقدی و 42 ماه حبس در نظر گرفته شد.

کیوان هوشمند در گفتگو با مهر، افزود: متاسفانه شکارچیان غیرمجاز بار دیگر با کشتار یک پلنگ ایرانی کمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری را برای محیط زیست کشور رقم زدند.

به گفته وی، خردادماه سال جاری به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر شکار یک پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی شهرستان تالش در استان گیلان نیروهای یگان محیط زیست تالش پس از دو ماه تحقیق، بررسی و بدست آوردن یک قطعه عکس، متخلف مربوطه را شناسایی کردند.

هوشمند اظهار داشت: محیط بانان متوجه شدند که عامل شلیک به پلنگ دارای 3 مخفیگاه و منزل در نقاط مختلف استان گیلان است بنابراین پس از مدتی بررسی، مخفیگاه اصلی متهم را شناسایی کردند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: محیط بانان پس از جمع آوری مستندات ضمن هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی، بصورت غافلگیرانه وارد مخفیگاه وی در مناطق جنگلی شده و به جستجوی این مکان پرداختند که در جریان بازرسی از مخفیگاه متهم یک عدد دم پلنگ به همراه یک قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز کشف و ضبط و یک نفر متهم در این زمینه بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شد.

وی افزود: با توجه به مستندات، تصاویر و دم پلنگ کشف شده، متهم در بازجویی ها به کشتار یک پلنگ در منطقه جنگلی چوبر تالش در فروردین ماه سال جاری به وسیله اسلحه غیرمجاز اعتراف کرد.

هوشمند یاد آور شد: در جریان رسیدگی به پرونده در شعبه اول دادگاه عمومی بخش حویق در شهرستان تالش، متهم مربوطه به جرم شکار غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده (پلنگ) به تحمل سه سال حبس تعزیری و به جرم حمل و نگهداری از سلاح غیر مجاز به تحمل 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد. همچنین اسلحه مربوطه با حکم قاضی به نفع دولت توقیف و متهم می بایست جریمه نقدی به مبلغ پنج میلیون تومان بابت ضرر و زیان وارده بر محیط زیست ناشی از شکار یک پلنگ ایرانی را پرداخت کند.

به گفته وی، پوست این پلنگ توسط متهم به مبلغ هفت میلیون تومان به فروش رسیده و متهم مربوطه از افراد متمول و قاچاقچیان حرفه ای چوب در استان های گیلان و اردبیل به شمار می رود.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا