آیا میتوان دور فن های سانتریفیوژ را افزایش داد

hamidakhbary

عضو جدید
سلام اگه دور یک فن با قطر بالا رو افزایش بدیم چه اتفاقی میفته؟ ( قطرپره 1250 ودور آن 750rpm که میخواهم به 1000 افزایش دهم)
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام اگه دور یک فن با قطر بالا رو افزایش بدیم چه اتفاقی میفته؟ ( قطرپره 1250 ودور آن 750rpm که میخواهم به 1000 افزایش دهم)

مشکلی پیش نمیاد، احتمالاً اپتیمم طراحی فن شما همون 1000 دور بوده و دبی شما به مقدار محدود افزایش پیدا می کنه.
 

sadeghforghani

کاربر فعال
سلام
برای اطمینان بهتره که data sheet فن مورد نظر رو گیر بیارید و بررسی کنید. در اینکه ما می تونیم دور فن رو بالاتر ببریم، شکی نیست. در طراحی همه تجهیزات، over design در نظر گرفته می شود. ولی شما قصد دارید سرعت را حدود 33 درصد افزایش دهید. به نظر زیاد می یاد. در ضمن نیروی گریز از مرکز یک کیلوگرم جرم در نوک پره مورد نظر در سرعت 750 rpm حدوداً 3.7 کیلونیوتن هستش در حالیکه در دور 1000 rpm حدوداً برابر 6.6 کیلونیوتن هستش. یعنی تقریباً دو برابر!!!! این نیروی ناخواسته، باعث افزایش ارتعاشات و همچنین افت عمر کاری بیرینگ ها میشه. درضمن اینکه سازنده فن چه شرکتی هست هم مهمه.
به نظرم بیشتر بررسی کنید.
لطفا در صورت افزایش دور، نتیجه رو برام میل بزنید.

موفق باشید.
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
برای اطمینان بهتره که data sheet فن مورد نظر رو گیر بیارید و بررسی کنید. در اینکه ما می تونیم دور فن رو بالاتر ببریم، شکی نیست. در طراحی همه تجهیزات، over design در نظر گرفته می شود. ولی شما قصد دارید سرعت را حدود 33 درصد افزایش دهید. به نظر زیاد می یاد. در ضمن نیروی گریز از مرکز یک کیلوگرم جرم در نوک پره مورد نظر در سرعت 750 rpm حدوداً 3.7 کیلونیوتن هستش در حالیکه در دور 1000 rpm حدوداً برابر 6.6 کیلونیوتن هستش. یعنی تقریباً دو برابر!!!! این نیروی ناخواسته، باعث افزایش ارتعاشات و همچنین افت عمر کاری بیرینگ ها میشه. درضمن اینکه سازنده فن چه شرکتی هست هم مهمه.
به نظرم بیشتر بررسی کنید.
لطفا در صورت افزایش دور، نتیجه رو برام میل بزنید.

موفق باشید.

مشکلی نیست، اون بابایی که فن رو ساخته بالای 90 درصد از روی یه مدل خارجی کپ زده، و چون قالب فن هایی که وارد ایران شدن در دور اپتیمم 1500 طراحی شدن و اوستاکارا همون ها رو تو این ابعاد بردن روی 750، پس مشکلی نیست احتمالاً خیلی هم بهتر بشه.
 

sadeghforghani

کاربر فعال
مشکلی نیست، اون بابایی که فن رو ساخته بالای 90 درصد از روی یه مدل خارجی کپ زده، و چون قالب فن هایی که وارد ایران شدن در دور اپتیمم 1500 طراحی شدن و اوستاکارا همون ها رو تو این ابعاد بردن روی 750، پس مشکلی نیست احتمالاً خیلی هم بهتر بشه.

ممنون از پاسختون
البته بنده روال کاری(method statement) رو عرض کردم و این اطلاعات تکمیلی جنابعالی رو نداشتم.
 

hamidakhbary

عضو جدید
با سلام وممنون از اظهار نظرتون
ببنید دوستان گرامی فن مال شرکت o&k هستش واگه از سیمان سررشته دارین مربوط به فن EP هستش وهمینطوری بدون محاسبه وعدد ورقم نمیشه گفت ، موردی که دوستمون صادق گفته منطقی تره نیروی گریز از مرکز در نوک پره ها احتمال کندن قسمتی از پره رو داره .
لطفا اگه محاسبات رو دارین واسم بزارین . چون با عدد ورقم بایستی تایید مدیران بالا دستی رو بگیرم تا اینکار انجام بشه .
ممنونم
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام وممنون از اظهار نظرتون
ببنید دوستان گرامی فن مال شرکت o&k هستش واگه از سیمان سررشته دارین مربوط به فن EP هستش وهمینطوری بدون محاسبه وعدد ورقم نمیشه گفت ، موردی که دوستمون صادق گفته منطقی تره نیروی گریز از مرکز در نوک پره ها احتمال کندن قسمتی از پره رو داره .
لطفا اگه محاسبات رو دارین واسم بزارین . چون با عدد ورقم بایستی تایید مدیران بالا دستی رو بگیرم تا اینکار انجام بشه .
ممنونم

ببین پره هاش از چه نوعیه؟ بک وارده، فوروارده، پروفیله یا غیرست؟ گذشته از این حرفا شما که مهندس کامپیوتری چرا وارد این مسائل شدی؟ این قضایا پیچیده تر از یه سری فرمول سادست و قالب فن سازهای ایران هم کپی و پیستی کار می کنن، اساتید دانشگاه هم فقط در این زمینه بلدن اراجیفی که هیچی ازش در نمی یاد تحویل بدن و عدد نمی دن. البته فنتون چندان بزرگ نیست اگر پولی داره خرجش فقط یه پولیه که تو بازار فراوونه.
ولی سر راستش گرافه که شما روی فنتون ندارین، در نتیجه کار کار یه متخصصه که بنده فقط در طول دوران کار و تحصیلم فقط یکی می شناسم، یه موقع گول این فن سازهای اوساکار ایران رو نخوری.
 
آخرین ویرایش:

sadeghforghani

کاربر فعال
با سلام وممنون از اظهار نظرتون
ببنید دوستان گرامی فن مال شرکت o&k هستش واگه از سیمان سررشته دارین مربوط به فن EP هستش وهمینطوری بدون محاسبه وعدد ورقم نمیشه گفت ، موردی که دوستمون صادق گفته منطقی تره نیروی گریز از مرکز در نوک پره ها احتمال کندن قسمتی از پره رو داره .
لطفا اگه محاسبات رو دارین واسم بزارین . چون با عدد ورقم بایستی تایید مدیران بالا دستی رو بگیرم تا اینکار انجام بشه .
ممنونم

سلام
چیزی که اونجا نوشتم، محاسبات خاصی نداره
نیروی گریز از مرکز از حاصلضرب جرم در شعاع دوران در توان دوم سرعت دورانی بدست میاد
اگر جرم بر حسب کیلوگرم، شعاع دوران بر حسب متر و سرعت دوران بر حسب رادیان بر ثانیه باشه، نیروی گریز از مرکز بر حسب نیوتن بدست میاد
اون عددهایی که اونجا نوشتم رو با این فرمولی که گفتم میتونی حساب کنی.
موفق باشید
یا علی
 

hamidakhbary

عضو جدید
ببین پره هاش بک وارده!
درست مهندس کامپیوترم ولی با توجه به اینکه به مکانیک علاقه داشتم بیش از17 ساله تو این زمینه وتخصصی سیمان کار میکنم
در رابطه با این فن هم کل کاراهاشو کردم خواستم نظر شما که مهندس مکانیک هستی رو بدونم
واز یک مهندس هم بعیده که فقط بگه دور رو برو بالا . باید تمام جوانب سنجیده بشه . این فن هم یک فن پدر ومادر دار خارجی هستش وکسی هم الکی نیومده بگه با این دور کار کنه تموم مدارکاش موجوده
ممنون که توجه کردین
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببین پره هاش بک وارده!
درست مهندس کامپیوترم ولی با توجه به اینکه به مکانیک علاقه داشتم بیش از17 ساله تو این زمینه وتخصصی سیمان کار میکنم
در رابطه با این فن هم کل کاراهاشو کردم خواستم نظر شما که مهندس مکانیک هستی رو بدونم
واز یک مهندس هم بعیده که فقط بگه دور رو برو بالا . باید تمام جوانب سنجیده بشه . این فن هم یک فن پدر ومادر دار خارجی هستش وکسی هم الکی نیومده بگه با این دور کار کنه تموم مدارکاش موجوده
ممنون که توجه کردین

:surprised:
 
آخرین ویرایش:

sayalan-eng

عضو جدید
سلام.این موارد را در نظر بگیرید:توان الکتروموتور مناسب برای افزایش دور میباشد؟(بااستفاده از روابط فنها قابل محاسبه است).سرعت بحرانی فن باید محاسبه شود .(رزونانس اتفاق نیفتد.احتمال بسیار پایین ولی بسیار مهم.)نوع کوپل مهم است.اگر پولی وتسمه میباشد باید برای این دور و توان جدید محاسبه شود..پره ها به طور حتم مقاومت لازم جهت افزایش دور را خواهند داشت.نگران ان نباشید...اگر موتور فن مناسب افزایش دور میباشد نیاز به تعویض بیرینگ نخواهید داشت ولی اگر موتور را قوی تر انتخاب کردید بیرینگ ها را مناسب ان درنظر بگیرید.حتما بالانس فن را در1000 فراموش نکنید...گرمای حاصل از افزایش دور را در جعبه یاتاقان محاسبه و درنظر داشته باشید .در حالت معمول با بیرینگهای معمولی از70 درجه سلسیوس نباید فراتر برود.در غیر اینصورت به فکر خنک کردن روغن باشید.فن ها در دور بالا و در لحظه استارت امپر بالایی میکشند لذا از یک عدد شیر پروانه ای ساده در مکش فن استفاده کنید تا در لحظه استارت بتوانید دریچه را ببندید.موفق باشید
 

Similar threads

بالا