آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV گروهی از ویروس‌ها است که می‌تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند و منجر به مشکلات مختلفی از جمله زگیل تناسلی شود. در حالی که برخی از گونه های HPV باعث ایجاد زگیل می شوند، برخی دیگر می توانند موجب شرایط شدیدتری مانند سرطان دهانه رحم شوند. اصلی ترین راه انتقال این ویروس تماس پوست به پوست و رابطه جنسی محافظت نشده می باشد.

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود​

تحقیقات اخیر ارتباط نگران کننده ای را بین زگیل تناسلی مردان و مشکلات باروری شان داده است. بسیار مهم است که بدانیم چگونه این عفونت به ظاهر خوش‌خیم می تواند بر توانایی مرد برای داشتن فرزند تاثیر بگذارد.

مکانیسم : زگیل تناسلی می تواند از طریق مکانیسم های مختلفی منجر به مشکلات باروری شود:

  1. کیفیت اسپرم
زگیل تناسلی می تواند بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارد. التهاب و وجود ویروس می تواند تحرک و عملکرد اسپرم را مختل کند و رسیدن اسپرم به تخمک و لقاح آن را دشوار می کند.

  1. انسداد
زگیل های بزرگ یا متعدد می توانند از نظر فیزیکی دستگاه تناسلی را مسدود کرده و از انزال مؤثراسپرم جلوگیری کنند.

  1. پاسخ سیستم ایمنی
پاسخ ایمنی بدن به عفونت HPV می تواند به طور ناخواسته سلول های اسپرم را هدف قرار داده و به آنها آسیب برساند و باروری را کاهش دهد.

زگیل تناسلی در مردان چگونه باعث نازایی میشود


شناخت علائم زگیل تناسلی در مردان​

شناسایی علائم زگیل تناسلی برای مداخله زودهنگام بسیار مهم است. علائم رایج عبارتند از:

  • رشد توده های کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی یا مقعد
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده
  • خونریزی هنگام مقاربت

تشخیص​

پزشک متخخص پوست یا دکتر زگیل تناسلی می تواند زگیل تناسلی را از طریق معاینه بصری یا فیزیکی و آزمایش های اضافی، مانند نمونه برداری یا آزمایش DNA HPV تشخیص دهد.

درمان زگیل تناسلی مردان​

درمان با روش های پزشکی : چندین درمان پزشکی در دسترس است، از جمله:

  • داروهای موضعی
  • سرما درمانی (انجماد) یا کرایو زگیل تناسلی | پرتو کلینیک :
در روش فریز زگیل تناسلی، زائده ها با نیتروژن مایع در دمای -۱۹۶ درجه سانتی گراد منجمد و فریز می شوند. در این روش که سرما درمانی هم نامیده می شود به دلیل پایین بودن بیش از حد دمای نیتروژن مایع، سلول ها نمی توانند در برابر سرما مقاومت کنند و از بین خواهند رفت.
  • عمل جراحی برای برداشتن زگیل
  • لیزر زگیل تناسلی
  • درمان های خانگی
در حالی که درمان پزشکی ضروری است، رعایت بهداشت جنسی و برقراری رابطه ایمن می تواند به جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی کمک کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی و ناباروری در مردان​

  1. رابطه جنسی ایمن : انجام رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم و محدود کردن شرکای جنسی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به HPV و ایجاد زگیل تناسلی را کاهش دهد.
  2. واکسیناسیون : واکسن زگیل تناسلی یک روش بسیار مؤثر برای پیشگیری از عفونت HPV، از جمله سویه هایی است که باعث زگیل تناسلی می شوند.
نتیجه

در نتیجه، زگیل تناسلی در مردان فقط یک نگرانی ظاهری یا یک ناراحتی جزئی نیست. آنها به طور بالقوه می توانند منجر به مشکلات باروری شوند و رسیدگی سریع برای پیشگیری و درمان قطعی ضروری می باشد.

https://www.gostaresh.news/fa/tiny/news-306135
 
بالا