آیا با سیالات میشه موتورجت طراحی کرد؟

shahinjet

عضو جدید
سلام بر همه مهندسین بنده علاقه زیادی به موتور جت دارم و رشتم سیالاته حالا میتونم روی موتورهای جت کار کنم ؟ البته منظورم طراحی و تحلیل و ..است
خواهشا بچه ها نظر بدبد؟ متشکرم
 

private

عضو جدید
سلام
البته من نمی دونم منظور شما از کار کردن بر روی موتورهای جت چیه .اما با توجه به اینکه رشته خودمم همینه ،فکر کنم که میشه.حتی پایان نامه های بعضی از بچه ها توی این زمینه هستش.مثلا شبیه سازی موتور جت .
 

shahinjet

عضو جدید
سلام با تشکر از شما
منظورم اینه که اگه کسی که جامدات یا ساخت و تولید خونده بهتر میتونه محاسبات مربوط به موتور ، خروجی ها،‌راندمان،نازل و... رو حساب کنه یا فرقی بین رشته ها نیست با سیالات هم میشه؟
یا اینکه باید در کنکور ارشد تغییر رشته دادو به هوافضا رفت تا بشه طراحی ها رو انجام داد؟
متشکر میشم پاسخی بدهید!
 

private

عضو جدید
جواب

جواب

سلام
اینو دقیق نمی تونم بهت بگم.اما اگر مایل باشی بعد از تعطیلات از استادم می پرسم بهت می گم.البته اگر خیلی کارت فوری نباشه و بتونی تا چند روز دیگه صبر کنی شاید یه کم اطلاعات برات بگیرم.
 

raminbabak

اخراجی موقت
انواع موتور های جت:


موتور های جت کلا به هفت دسته تقسيم می شوند:

۱.توربين گاز
۲.توربو فن
۳.رم جت
۴.پالس جت
۵.پرشر جت
۶.توربو جت
۷.توربو پراپ

۱. توربين گاز
در حقیقت تمامی موتورهای جتی که دارای توربین هستند توربین گاز ناميده می شوند ولی اصطلاح توربین گاز بیشتر به موتورهای جتی داده میشود که هدف استفاده از آنها تولید رانش نیست بلکه چرخاندن توربین و اکثرا برای تولید برق است و برخی اوقات در طراحی و نحوه قرار گرفتن توربین ها و نازل با انواع دیگر موتور جت تفاوت عمده ای دارند . در توربین های بخار برای چرخاندن توربینها ابتدا آب را توسط سوختهای فسیلی حرارت میدهند تا آب تبدیل به بخار شود و بخار سبب چرخش توربین میشود که این سیستم دارای ضعفهایی است از جمله حجیم بودن دستگاهها و تشکیلات نیروگاه ولی در توربین گاز مرحله تبدیل آب به بخار حذف شده است و گاز های داغ خروجی که در توربین بخار هدر میشوند در این حالت مستقیما سبب چرخش توربین میگردد .

۲. توربوفن
موتور های توربو فن در واقع دارای فرآیندی مابین دو موتور توربوجت و توربو پراپ هستند . تفاوت این موتور با موتور توربو پراپ در این نکته است که پنکه موتور توربوپراپ کاملا خارج از پوسته و بدنه موتور قرار دارد ولی در موتور توربوفن این پنکه کاملا در داخل پوسته موتور قرار دارد . از این نوع موتور جت برای سرعت های مادون صوت استفاده میگردد .توربوفن ها دارای بازدهی نسبی زیادی هستند . بخشی از هوای ورودی توسط پنکه این موتور توسط داکتی و جدا از محفظه احتراق و توربین ولی در امتداد آنها به سمت نازل پیش برده میشود که در نهایت نیز به گاز های داغ تولیدی میپیوندد و بر نیروی رانش تولیدی میافزاید.
. رم جت

رم جتها را توربین گازی به حساب نمی آورند زیرا این نوع از موتور جت دارای کمپرسور و توربین نمیباشد موتور رم جت اکثرا به عنوان موتور دوم مورد استفاده قرار میگیرد به اینصورت که هواپیما یا راکت در ابتدا توسط موتور اصلی خود به پرواز در میاید و پس از رسیدن به سرعت معین که میزان فشار و سرعت لازم هوای ورودی برای رم جت تامین گردید موتور رم جت خود را روشن میکند . رم جتها نسبت به انواع دیگر موتورهای جت تولید رانش بیشتری میکنند ولی برای شروع پرواز مناسب نمیباشند .

4. پالس جت
پالس جتها یکی از انواع قدیمی موتور جت میباشند که بعضی اوقات بدلیل مشترکاتی با رم جت یکی شمرده میشوند .پالس جت ها همانند رم جت نه دارای کمپرسور هستند و نه دارای توربین ولی از نظر کار کرد تفاوت عمده ای دارند .موتورهای پالس جت در گذشته کاربرد داشتند و در هواپیما های قدیمی به عنوان پیشران استفاده میشدند ولی هم اکنون استفاده چندانی ندارند چراکه امروزه موتور های توربو جت با بازدهی بالا جایی برای انواع دیگر باقی نگذاشتند ولی به دلیل سیستم کارکرد جالبی که این موتور دارد به تشریح دونوع از این موتور میپردازیم .در موتورهای پالس جت به خصوص نوع دریچه دار عمل احتراق با فرض ایده آل حجم ثابت است . دقت شود که پالس جت ها بر خلاف رم جت ها در سرعت صفر نیز قابلیت استارت و کار آیی هستند .( در مورد پالس جت ها این باور عمومی وجود دارد که حداکثر سرعت پرنده ای که با پیشران پالس جت حرکت میکند زیر 750 کیلومتر بر ساعت میباشد )


سیکل کارکرد پالس جت دریچه دار :

احتراق :
در اين فاز احتراق سوخت منجر به تشكيل توده بزرگي از گرما و فشار ميشود فشار حاصل منجر به بسته ماندن شير يكطرفه كه در پشت هوا و سوخت محترق ميباشد ميگردد در نتيجه توده محترق بناچار فقط در مسيرمورد نظر ميتواند حركت كند.

انفجار:
در اين مرحله سوخت و هواي منبسط شده از نازل خارج ميگرددو گازهاي داغ خروجي منجر به توليد نيروي رانش ميگردد.

سوخت گيری:
گازهاي داغ بدليل انعطاف پذيري و دارا بودن جرم تمايل به حفظ حركت خود به سمت نازل را دارند حتي اگرفشار داخل موتور كمتر فشار محيط باشد خروج اين گازها از محفظه احتراق موجب افت فشار در محفظه و بازشدن شير يكطرفه ميگردد و مقداري سوخت و هوا به اين محفظه وارد ميشود
[FONT=times new roman, times, serif]فشردگی:[/FONT]
بدليل فشار كم موجود بين هوا و سوخت ورودي و گازهاي داغ خروجي مقداري از اين گازهاي داغ به محفظه احتراق باز ميگرددكه اين عمل موجت محترق شدن اين توده هوا و سوخت ميشود و سيكل به مرحله اول باز ميگردد .

سیکل کارکرد پالس جت بدون دریچه :

در پالس جت های بدون دریچه خمی که مابین محفظه احتراق و نازل قرار دارد دقیقا کاری را انجام میدهد که دریچه در نوع دریچه دار انجام میدهد .با وجود این خم در این ناحیه کاهش فشار ایجاد شده و مقداری از گاز های در حال خروج را به محفظه احتراق باز میگرداند .و بقیه مراحل دقیقا همانند نوع دریچه دار میباشد که در بالا توضیح داده شد .

۵. پرشر جت
اين موتور جت امروزه كاربردي در صنايع هوايي و به عنوان پيشران جت ندارد . اين موتور را ميتوان طرحي ابتدايي از موتور رم جت دانست . در اين پیشران جت سوخت از قسمت بالايي به داخل لوله اي چند تكه كه از بالا به پايين قطور تر ميگردد پاشيده ميشود و از قسمت بالایی و دهانه لوله و همچنین از فواصلي كه مابين اين لوله چند تكه وجود دارد هواي تازه وارد لوله شده و با سوخت مخلوط ميگردد . سپس مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شده و محترق ميگردند . براي گرم كردن سوخت پيش از عمل احتراق ، لوله سوخت رسان را در محفظه احتراق و بدور جدار داخلي آن ميپيچانند و به اين ترتيب سوخت گرما را از توده گاز داغ محترق شده دريافت ميكند و گرم ميشود ، به اين ترتيب عمل احتراق نيز با كيفيت بهتري انجام ميگردد.

۶. توربو جت
توربو جتها از انواع متداول موتورهای جت هستند که در اکثرهواپیماهای جنگنده و پرنده هایی که با سرعتهای زیاد حرکت میکنند استفاده میگردد . در زیر به طرز کار موتور توربو جت میپردازیم
1 . در مرحله اول هوا از طریق دهانه ورودی وارد ابتدای قسمت کمپرسور میشود .
2 . در مرحله بعدی هوا توسط کمپرسور فشرده شده و بطرف دیفیوژر فرستاده میشود .
3 . پس از کاسته شدن سرعت و افزایش فشار و دمای هوا در دیفیوژر هوا به محفظه احتراق و سپس لوله احتراق فرستاده میشود .
4 . پس از عملیات احتراق در موتور گاز های داغ تولیدی باعث چرخش توربین و در نتیجه محور متصل به توربین میگردد.از نکات قابل توجه در طراحی یک توربو جت طراحی بخش نازل و خروجی است چراکه هدف استفاده از توربوجت نیروی رانش پرنده میباشد . در بهترین حالت فشار ستون هوای داغی که از موتور خارج میگردد با فشار جو اطراف پرنده برابر است .

. توربو پراپ
موتور جت توربو پراپ ، موتوری است ما بین موتور توربوفن و توربو جت .طرز کارکرد این موتور با توربو جت دقیقا همسان میباشد . پروانه بزرگ که به شفت اصلی متصل است نیروی رانش یا تراست تولید میکند نیروی تراست تولیدی پروانه همراه با نیروی رانش تولیدی توسط گازهای داغ خروجی نیروی رانش برآیند را تولید میکند


منبع:http://www.njavan.com/forum/showthread.php?t=46722


از اين سايتها هم استفاده كن:
http://library.thinkquest.org/2819/jet.htm
http://www.aircraftenginedesign.com/mepics2.html

حتما به درد بخورن مخصوصا دومي كه شكل هاي توربين ها هم هست.


سلام بر همه مهندسین بنده علاقه زیادی به موتور جت دارم و رشتم سیالاته حالا میتونم روی موتورهای جت کار کنم ؟ البته منظورم طراحی و تحلیل و ..است
خواهشا بچه ها نظر بدبد؟ متشکرم
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام

آره داداشی میتونی خیلی راحتم میتونی فقط باید ترمو و مقاومت مکانیک سیالات رو خوب بدونی + اطلاعاتی مختصر در مورد خودرو
 

shahinjet

عضو جدید
باز هم سلام از اینکه نظر دادین متشکرم
پس با توجه به نظری که آقای رامین دادند پس قبلا انواع موتور جت ساخته و تحلیل شده است پس دیگه طراحی موتور جت بی معنیه
با توجه به نظرات یعنی فقط میشه روی مقدار ، حجم ،‌مصرف،خروجی و ورودی ها بحث کرد .
 

raminbabak

اخراجی موقت
حالا نا اميد نشو شما مي تونيد در روي موتورهاي كم مصرف جت تحقيق كني.
Jet engines and high power consumption low

باز هم سلام از اینکه نظر دادین متشکرم
پس با توجه به نظری که آقای رامین دادند پس قبلا انواع موتور جت ساخته و تحلیل شده است پس دیگه طراحی موتور جت بی معنیه
با توجه به نظرات یعنی فقط میشه روی مقدار ، حجم ،‌مصرف،خروجی و ورودی ها بحث کرد .
 

shahinjet

عضو جدید
یک سوال
سیکل خنک کاری و سیستم اطفاء حریق در موتور های جت به چه صورت است؟
 

tsp.co

عضو جدید
یک سوال
سیکل خنک کاری و سیستم اطفاء حریق در موتور های جت به چه صورت است؟

سلام!
کتاب jet engines که مال شرکت بزرگ رولزرویس هستش رو می تونید از سایت gigapedia.org دانلود کنید دربازه تمامی سیستمهای مورد استفاده در موتورهای جت توضیحات مفصلی رو داده و اما اینکه باید در زمینه کار روی موتورهای جت چی کار کرد:
1-آشنایی با زبان انگلیسی الزامی هستش یعنی حداقل باید بتونید یه متن رو به راحتی ترجمه کنید و مفهمومش رو درک کنید!
2- فرایند طراحی یک موتور جت طولانی و بسیار حساب شده و زمانبر هستش و اینجوری نیست که یه نفر همه کارها رو انجام بده! بلکه روی هر قسمت اون یه تیم کار می کنه مثل تیم طراحی کمپرسور یا تیم طراجی توربین!
3- با توجه به قسمت و تخصص توی یه گروه باید به درس و علمتون تسلط کامل پیدا کنید مثلا کسی که روی آیرودینامیک پره های کمپرسور کار می کنه باید روی مکانیک سیالات و آیرودینامیک و همچنین CFD و برنامه نویسی و همچنین نرم افزارهای مربوطه مسلط باشه!
4- همیشه باید up todayباشید و با دقت و حوصله موارد رو دنبال کنید!
5- ما یه تاپیکی داریم به اسم تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی که یه زمانی خیلی فعال بود و الان دیگه تقریبا سوت و کوره! اطلاعات اونجا هم بد نیست می تونه بهتون کمک کنه! مخصوصا فلوچارت مربوط به مراحل طراحی رو حتما ببینید!

بازم اگه سئوالی باشه درخدمتم!
موفق باشید!
 

shahinjet

عضو جدید
سلام از همه آقایون متشکرم
میشه چند سایت فارسی برای دادن اطلاعات بیشتر البته نه خیلی تخصصی در مورد موتور جت و توربین های گازی معرفی کنید
البته اطلاعات آقای رامین خیلی خوب بود .چه میشه کرد تشنه ایم دیگه
 
بالا