آموزش پلاگین های کاربردی 3DMAX

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
در این تاپیک قصد داریم با همکاری دوستانی که تواناییش رو دارند آموزش پلاگین *ها و اسکریپت **های کاربردی تری دی مکس رو داشته باشیم.



لطفا قبل از اتمام آموزش هر پلاگین پست نذارین تا انسجام مطلب حفظ بشه (به علت محدودیت آپلود 2تصویر در هر پست بعد از پایان اموزش هر پلاگین زحمت ادغام پستها با مدیران خواهد بود.)
توجه داشته باشین بیشتر پلاگین ها باید هماهنگ با نسخه مکس شما باشند تا بتونید استفاده کنید. با یه سرچ ساده و اصولا انگلیسی میتونین به صورت رایگان این پلاگین ها رو ذخیره کنید.


*پلاگین ها ابزارهایی هستند که روی 3D Max نصب میشن و برخی قابلیت ها را بهش اضافه میکنند.معمول ترین این پلاگین ها که استفاده میکنید وی ری هست!!! البته قصد این تاپیک پلاگینهای کاربردی در مدلینگ هست (و نه رندرینگ).
**پلاگین یه برنامه س که رو برنامه اصلی نصب میشه اما اسکریپت یه کد خام هست، چند خط کد ساده و به همین دلیل به ورژن نرم افزار شما بستگی نداره

لیست آموزش پلاگین ها و اسکریپت ها به مرور آپدیت خواهد شد:

آموزش1: ....................#2 ...................... اسکریپت Floor Generator
آموزش2: ....................#7 ....................... پلاگین Ivy Generator
آموزش3: ..................#13....................... اسکریپت SWEEP PROFILE
آموزش4: ................ #18 ........................ اسکریپت ghostTown Lite
آموزش5: ................ #29..........................پلاگین 3dpanel generator
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آموزش1:اسکریپت Floor Generator

آموزش1:اسکریپت Floor Generator

یکی از مهمترین اسکریپت های ۳d Max اسکریپت FloorGenerator هست که برای ساخت کف (درواقع سطوح صاف) استفاده میشه.
برای اجرای این پلاگین بعد از ترسیم سطح مورد نظر (کف یا دیوار و به طور کلی شکل دو بعدی بسته) به صورت زیر عمل میکنیم:
1.jpg

با اینکار پنجره ای باز میشه که نشون دهنده قسمت scriptها در پوشه تری دی مکس درایو C شما هست. بهتره که پلاگینهایی که استفاده میکنید رو اینجا کپی کنید تا هر بار مجبور به لود کردنشون از پوشه های دیگه نباشید:
2.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نکته: صفحه اصلی شما باقی میمونه و پلاگین همون صفحه رو به صورت مجزا مجدد ایجاد میکنه:
3.jpg
همونطور که میبینید صفحه اصلی ما با اسم Plane001 سر جای خودش باقی مونده.

با کلیک کردن روی این پلاگین پنجره تنظیمات اون باز میشه:
4.jpg
اولین کاری که باید بکنیم به ترتیب روی قسمت 1 و 2 کلیک میکنیم ( هیچ اتفاقی با این کلیک نمیفته). گزینه 1 برای این هست که بصورت همزمان تغییرات رو ببینیم اما اگر مایل نبودیم که همزمان با تغییر پارامترها اثرش رو در صحنه ببینیم فقط بخش 2 رو کلیک میکنیم و برای چک کردن در طول کار update رو میزنیم (چون پلاگین سنگینی نیست ترجیحا همون 1 و 2 رو از اول بزنید)
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توضیح پارامترهای بخش size:
5.jpg

1(کادر قرمز): length و width که مشخصه ابعاد تایل ها رو مشخص میکنه.
2(کادر سبز): که به صورت پیش فرض قفل هستند و با زدن L مقابل پارامتر قبلی باز میشن ابتدا و انتهای تایل رو جابجا میکنند. (پیش میاد که با دادن ابعاد تایل میبینید انتهای سطح تایل خیلی کوچیک مونده با بازی کردن مقدار این متغیر میتونید موقعیت تایل نسبت به لبه رو تغییر بدین)
3(کادر آبی):موقعیت تایلهای هر ردیف رو جاببجا میکنه (یه جورایی نوع چیدمان تایل)
4(کادر زرد): مقدار Gap Length که با مقدار Gap Width قفل شده و با هم تغییر می کنه، فاصله بین تایل ها رو مشخص می کنه. می تونید با کلیک بر روی L مقادیر وابستگیشون رو حذف کنید و به هرکدوم مقدار جداگانه ای بدین (در محیط پلاگین ها L مخفف Lock به معنی قفل هست)

بقیه پارامترها مثل Rotation و sclae و .... مشخصند و 99.9 درصد مواقع کاربرد خاصی ندارند . گزینه Direction هم امکان چرخش تایل ها رو میده:
7.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قسمت extrude هم میزان برآمدگی تایل رو مشخص می کنه و میزان bevel هم کرو لبه های هر تایل رو.
8.png

تیک های Random پیش فرض فعال هست و شما هم بذارین فعال بمونه !

البته از گزینه Tilt میتونید برای ایجاد بهم ریختگی تایلها نسبت به سطح زمین استفاده کنید که حالت زیبایی ایجاد میکنه و جنبه هنری کار رو بالاتر میبره :
9.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برای متریال خیلی خوب هست از متربال مولتی ساب آبجکت استفاده کنید و با اعمال ادیت پلی به سطح و دادنID های مختلف تناژ رنگی متریال یا uvmap تکسچرش رو عوض کنید.

این هم نتیجه کار این پلاگین که براتون انجام دادم:
nemoone-10.jpg

امیدوارم مفید بوده باشه.

پایان آموزش اسکریپت FloorGenerator

+پلاگین ضمیمه پست شد.
 

پیوست ها

  • FloorGenerator_ver1_00.rar
    7.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آموزش 2: پلاگین Ivy Generator

آموزش 2: پلاگین Ivy Generator

کاراین پلاگین ساخت پیچکه که توسط گروه Guruware نوشته شده. قبلا یه نرم افزاری داشتیم به اسم همون ivy generator که شما باید ابجکت رو با فرمت obj اکسپورت میکردین و بعد وارد این نرم افزار میکردین و دردسرهای زیادی داشت به خصوص وقتی poly صحنه یا ابجکت شما زیاد بود. اما الان با وجود این پلاگین خیلی راحت میتونیم در محیط مکس کارمون ر انجام بدیم.
طبیعتا به علت وجود پلیگون زیاد در شاخه ها و برگها ابجکتی که ایجاد میکنه بسیار سنگین هست.

نمونه ای از این نتیجه این نرم افزار:
nemoone.jpg

این پلاگین باید هماهنگ با نسخه مکس شما باشه که در همین پست ورژن 2010 تا 2015 رو براتون آپلود میکنم.
 

پیوست ها

  • gwIvy_-3dsmax-2010_2015.rar
    2 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قبل از باز کردن مکس فايل gw_Ivy.dlo رو که در فولدر ضمیمه هست در فولدر vrayplugins مکس کپی کنید:
1.jpg
حالا با باز کردن برنامه مکس از پانل Create و از ليست Geometry گزینه Guruware (اسم همون شرکت سازنده هست. به طور کلی هر پلاگینی که اضافه کنید به برنامه تون در این قسمت و به اسم شرکت سازنده ش خواهید دید) رو انتخاب کنید:
2.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حالا بعد از زدن gwIvy در قسمتی از صحنه کلیک کنید (ترجیحا مثل ابجکتهای استاندار مکس گزینه AutoGrid فعال باشه تا دقسقا مدلسازی از روی یه سطح مشخص شروع بشه) و بعد گزینه Grow Ivy رو بزنید تا مدلسازی شروع بشه:
3.jpg

الان اون گزینه Grow Ivy تبدیل میشه به Pause Grow که هر زمان که فکر میکنید کافیه میتونید روش کلیک کنید تا رویش متوقف یشه یا یه کلیک راست در صحنه انجام بدین (فرق نمیکنه کدوم ویوپورت)
4.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حالا مکس رو ببندید و مجدد فایل رو باز کنید و با اتفاق معمول تغییر مسیر متریال ها مواجه میشین که ادرس دو تا فایل متریال رو از ما میخواد:
5.jpg
که با زدن Add مسیر رو باز میکنیم. تو همون پوشه ای که برنامه رو ازش برداشتین میتونید اسم دو فایلی که متریالشون گم شده رو ببینین و با زدن use path و تاییدش کتریال ها رو لود کنید.

متریال ابجکت ایجاد شده رو روی یکی از اسلات ها بیارین و .ترد تک تک کانالهای متریال بشین (12 تا برگ و کانال 1 که شاخه هست) و گزینه 2sided رو فعال کنید (چون موقع رندر میبینید که یه سری برگها سیاه شدند که یا باید تبدیل به ادیت پلی کنید و تک تک اونها رو Flip کنید یا با اصلاح متریال به روشی که گفتم مشکل رو حل کنید و گاهی هر دو!) یا اگر مایل بودید متریال رو عوض کنید و از برگهای دیگه استفاده کنید.
6.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بعد از این مراحل و تست رندر ممکنه متوجه اسراداتی در سایز برگها تراکم و توزیع شاخه و برگ و ... بشین که در بخش مدیفای این ابجکت میتونین عوضشون کنید:
7.jpg

مهمترین تنظیمات:
کادر زرد:
age: میزان رشد ابجکت
کادر سبز (تنظیمات شاخه ها):
size: ضخامت شاخه ها
Side: تعداد وجه شاخه ها (هرچه بیشتر نرم تر و ابجکت سنگین تر )
aspect: نسبت ضخامت وجوه شاخه ها
cs-distance: میزان شکست شاخه ها رو میشخص میکنه. هر چه کمتر حرکت شاخه ها نرم تر و طبیعی تر . البته ابجکت سنگین تر.

کادر آبی (تنظیمات برگ ها):
seed: جهتگیری برگها (درمورد این شک دارم اما تنها اتفاقی که با کم و زیاد کردنش میفته همینه!)
chaos: میزان به هم ریختگی برگها
size: سایز برگها
density:تراکم برگها


نکته: بخش اول مدیفای رو نمیتونید بعد از اتمام مدل سازی عوض کنید. این بخش شامل متغیرهایی هست که به کلیت مدلینگ مربوزه مثل میزان پخش در سطح و ...
8.jpg
قسمت های دیگه هم چیز خاصی ندارن و مربوط به تکسچرینگ هستند.

نکته: بهتره ابجکت رو تبدیل به پلی کنید و ایرادهاشو برطرف کنید. خیلی اتفاق میفته که برگ نصفش توی دیوار بمونه و از این دست مشکلات
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آموزش3: اسکریپت SWEEP PROFILE

آموزش3: اسکریپت SWEEP PROFILE

این اسکریپت، پروفایل آماده برای استفاده در قرنیز کف و سقف هست ، همچنین می تونین باهاش قاب عکس و ... بسازین، که عین همون سازوکار sweepخود مکس هست با این تفاوت که شما مدلهای اماده ای برای پروفایل دارین.

بعد از دانلود فایل ضمیمه، فایل TrackScripts.mzp در مسیر نصب مکس و داخل فولدر script مکس کپی میکنید و از max script ، run script رو میزنید(همون روشی که در اموزش 1 بود.) و فایل TrackScripts.mzp رو انتخاب کرده ،و اجرا میکنید پنجره ای باز میشه که از شما نصب میخواد، install رو میزنین پنجره ای باز میشه و میگه این نصب successfull بود!
1.jpg
 

پیوست ها

  • TrackScripts.rar
    3.5 مگایابت · بازدیدها: 0

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چند ثانیه صبر میکنید تا یک پنجره جدید باز بشه:
از مسیری که مشخص کردم گزینه sweep رو با drag & drop وارد نوار ابزار بالا میکنید:
2.jpg
به این ترتیب این گزینه به نوار ابزار اضافه میشه (دوستانی که بلدند میتونن shortcut هم تعریف کنند. این فقط برای در دسترس داشتن این اسکریپت هست):
3.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حالا شکل دوبعدی خودمون رو ترسیم میکنیم و روی علامت sweep در بالا کلیک میکنیم:
4.jpg

از پنجره ای که باز میشه یکی از پروفیلها رو بنا به نیاز و سلیقه مون انتخاب میکنیم و پنجره رو میبندیم
6.jpg

با استفاده از Scale پایین پنجره اسکریپت میتونیم کار رو تغییر اندازه بدیم
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بعد از بستن پنجره اسکریپت میتونین در مدیفای اصلاحات موردنظرتون رو انجام بدین که مهمش همون miror هست:
7.jpg

نکته:شما باکلیک کردن روی ایکن ایجاد شده در نوار ابزار میتونین مجددا scale زو تغییر بدین یا نوع پروفایل رو عوض کنید.

ممکنه شما پروفیلی مد نظرتون باشه که در اینجا نباشه در اینضورت میتونین پروفیل موردنظرتون رو در این بخش ایجاد کنید:
8.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شما با کلیک راست کردن روی پیش نمایش پروفیل ها در پنجره اسکریپت میتونید با استفاده از Exploreبه همون پوشه ای که بالا مشخص کردم سریعتر دسترسی پیدا کنید و پروفایلتون رو لود کنید و همچنین گزینه دیلت رو در اختیار دارین:
9.jpg

این هم نتیجه کار که براتون در یه فضای ساده انجام دادم (قرنیز- سقف- دیوار) :

Final.jpg
امیدوارم مفید بوده باشه.

پایان آموزش اسکریپت SWEEP PROFILE
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آموزش 4: اسکریپت ghostTown Lite

آموزش 4: اسکریپت ghostTown Lite

این اسکریپت به شما امکان ساخت یک شهر رو در مدت زمان پایین میده. مثل این نمونه:
gtlite.jpg
gtroofstuff2.jpg

حجم پلاگین حدود 60 مگ هست که براتون آپلود کردم:
لینک دانلود
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مثل بقیه اسکریپت ها در پوشه اسکریپت مکس (درایو C) فایل رو کپی میکنیم و از منو MAXscript گزینه run script رو انتخاب کرده و از پوشه باز شده انتخابش میکنیم (در پستهای قبل تصویری نشون دادم). چند ثانیه صبر میکنیم تا این پیام باز بشه و متوجه بشیم به درستی نصب شده و اوکی رو میزنیم:
1.jpg

برای استفاده از این اسکریپت مثل اسکریپت پست قبل باید اون رو در نوارابزار بالا بیارین برای این کار:
2.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از پنجره ای که باز میشه این تنظیمات رو انجام میدید:
3.jpg
مثل اسکریت پست قبل با drag & drop اون رو وارد نوار ایزار بالا کنید وروش کلیک کنید کمی صبر کنید تا پنجره مربوط به تنظیماتش باز بشه :
4.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اولین کاری که میکنید انتخاب show guide از پنجره تنظیمات اسکریپت هست. با اینکار بلافاصله یه پلان مربعی ظاهر میشه:
5.jpg

حالا از دید top با استفاده از لاین محدوده ای که میخواین توش شهر ایجاد بشه رو ترسیم کنید. لاین رو تبدیل به editable spline کنید و مطمئن باشین همه ورتکسها در حالت corner باشن.
6.jpg

نکته بسیار مهم: لاین حتما باید در حد فاصل بین خطوط آبی و قرمز ایجاد بشه.
نکته: این اسکریپت مشکل ایجاد crash داره. پس حتما از این مرحله به بعد مرتبا فایل رو با فرمت خود مکس سیو کنید.
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تنظیمات اولیه:
مشاهده پیوست 247211
کادر سبز برای اتچ و دیتچ کردن ابجکتهای ایجاد شده هست.
کادر نارنجی: که اصلا تغییرشون نمیدین چون به شدت مشکل crash رو خواهیم داشت.
______________

حالا خطی که قبلا در محیط کشیدیم رو انتخاب میکنیم و گزینه setupر و میزنیم تا ایجاد یک صفحه با تقسیم بندی رندوم بکنه:
مشاهده پیوست 247214
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حالا گزینه build رو میزنین و صبر میکنید تا شبیه سازی به اتمام برسه:
9.jpg
نیاز به گفتن نیست که در این مرحله crash کرد!:w06: ---------> روی مکس 32 بیت از این اسکریپت استفاده نکنید!

ممکنه قبل از شروع به ساخت پیغامی ببینین که از شما میخواد MatLib رو آپدیت کنید. اوکی کنید و کمی صبر کنید تا آپدیت بشه. میتونید تکسچرها رو در قسمت پایین متربال ببینید:
10.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پنجره تنظیمات رو میتونین از این قسمت لود کنید :
11.jpg

تنظیمات مختلفی داره مثل: عرض جاده، تنوع ارتفاع ساختمانها، تنوع کاربری و ... که با کم و زیاد کردن آنها و زدن گزینه reBuild میتونین صحنه رو آپدیت کنید.
تنظیمات دیگه ای داره در این قسمت:
12.jpg

به شما امکان میده تا ماشین ودرخت هم داشته باشین و همچنین سقفها به صورت رندوم شیبدار باشند یا ساده و رنگشون رو از پالت (Palette) که میبینید تغییر بدین. با قرار دادن روی حالت Hipoly (منوکرکره ای دوم در کادر) جزئیات سقف مثل دیش ماهواره، هواساز، بیل و کلنگ و ... روی سقف ها اضافه میشه که میتونین تیک Box مقابلش رو فعال کنید تا بتونین راحتتر در صحنه کار کنید و سنگین نباشه (یه جورایی همون حالت پروکسی کردن آبجکت های آماده)
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حالا با قرار دادن حالت های زیر میتونین نماهای متفاتی رو با زدن rebuild بسازین. (معمولا استفاده زیادی نداره)
13.jpg

بخش بعدی :
این قسمت یخش مورد علاقه من در این پلاگین هست! شما چند تا از پلیگانها رو انتخاب میکنید و هر ایتمی که مد نظرتون باشه رو ایجاد میکنید!
برای مثال من از گزینه های park- office buildings استفاده کردم و همچنین divide shops که امکان این رو میده همکف ساختمان کلانی مثل ساختمان اداری که ساخته بودم رو به مغازه های کوچیک تقسیم کنه و این چنین تنظیماتی ( برخی از گزینه های این قسمت باعث کرش مکس میشند پس سیو کردن یادتون نره)
14.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این قسمت همونطور که دیدین دیتیلهای خوبی داره. نکته ای که باید در نظر داشته باشین اینه که برای استفاده از گزینه هایی مثل جاده ، رود و ...یک line دیگه باید ترسیم کنید و بهش اون گزینه ها رو اعمال کنید. من اینجا برای مثال جاده رو اضافه کردم. میبینید که دیتیل خوبی داره مثل چراغهای جاده :
15.jpg

بخش بعدی:
همونطور که میبینین با قرار داردن منو کرکره ای اخر روی حالت texture شما میتونید متریال ساختمانها رو در ویوپورت ببینید. متریالهایی که در ویوپورت میبینید در قسمت material قرار داره که میتونید اونا رو ادیت کنید(اضافه کردن تکسچر، حذف و ...)
16.jpg
 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بخش اخر تنظیمات مربوط به objlibrary هست که امکان اضافه کردن ابجکت به شما رو میده:
17.jpg

روی سطحی که میخواین ابجکت روش قرار بگیره کلیک میکنید ابجکت مورد نظر رو از لیست انتخاب میکنید و گزینه import رو میزنید. با ابزارهایmove / rotate/ ... هم میتونین ابجکت رو در موقعیت مناسب خودش قرار بدین:
18.jpg
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این هم نمونه نهایی این اسکریپت که از یه سایت خارجی برداشتم:
نمونه.jpg


نکته. پلاگینهای دیگری وجود دارند که به شما امکان ساخت شهر در سطوح کروی و ... رو میده. اما با این اسکریپت فقط در سطوح صاف میتونین ساخت شهر رو تجربه کنید.
امیدوارم مفید بوده باشه.


پایان اموزش اسکریپت ghosttown.
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آموزش 5: پلاگین 3dpanel generator

آموزش 5: پلاگین 3dpanel generator

این پلاگین برای ایجاد فرم های به اصلاح ارگانیک به کار میره. پلاگین برای دانلود ضمیمه همین پست شد.


طریقه نصب رو به طور واضح در پستهای قبل توضیح دادم. بعد از نصب در حین باز شدن برنامه مکس و بعدش این پنجره رو میتونید ببینید:
1.jpg
 

پیوست ها

  • 3d panel generator.rar
    614 بایت · بازدیدها: 0

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حجم مورد نظرمون رو با تعداد سگمنت کافی در محیط ایجاد میکنیم و روی create کلیک میکنیم و صبر میکنیم تا مدل آماده بشه:
2.jpg

همونطور که میبینید 2 مدیفایر shell و turbosmooth به ابجکت اعمال شده که میتونید تغییرات مدنظرتون رو اعمال کنید و آبجکت رو smoothتر کنید:

3.jpg
 

Similar threads

بالا