آموزش ویندوز ویستا در نوت بوک ها

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
سيستم عامل جديد چه چيزهايي را براي نوت بوك ها دارد؟


بعضي از عملكردهاي ويستا خصوصا براي دستگاه هاي موبايل درست شده اند. اين سيستم عامل جديد مي خواهد خيلي از چيزها بخصوص صرفه جويي در مصرف برق را براي كاربران راحت تر كند.


در هر نوت بوك جديدي، تعداد زيادي از ابزارها بصورت از پيش نصب شده وجود دارند. آنها در حقيقت وظيفه دارند كه به شما در مقابل ضعف هاي ويندوز ايكس پي كمك كنند: براي مثال يكي از اين ابزارها، اجازه دسترسي راحت تري به تنظيمات صرفه جويي در برق را به شما مي دهند و يا كمك مي كنند كه به راحتي مديريت شبكه را براي پروفايل هاي ورودي مختلف در دست بگيريد. ويندوز ويستا درصدد است كه اين ابزارها را بكار گيرد.


در ويندوز ويستا در بخش كنترل پنل گزينه اي به معناي "مركز قابل حمل ويندوز" (Mobile PC) قرار دارد كه بيشتر عملكردهاي معمول براي نوت بوك ها در آنجا يافت مي شود. در اينجا منوهايي براي روشنايي صفحه، صدا، WLAN مديريت مانيتور صرفه جويي در برق، فيلم و صداگذاري ، معارفه و ... وجود دارد.
ويندوز ويستا سه حالت مختلف در مصرف برق را براي انتخاب عرضه مي كند. حالت اول كه يك حالت استاندارد مي باشد، equilibrate است حالت دوم حالت ذخيره انرژي است كه باعث صرفه جويي زياد در برق مي شود. حالت سوم حالت بالاترين بازدهي است كه بيشترين مصرف برق را دارد. در حالت استاندارد سرعت CPU به صورت ديناميكي با فشار وارده بر سيستم تنظيم مي شود.

در حالت ذخيره انرژي پردازنده با سرعت پايين و كم كار مي كند. در حالت بالاترين بازدهي، پردازنده با حداكثر سرعت كار مي كند.


توسط گزينه هايي كه مربوط به تشكيل نقشه صرفه جويي در انرژي مي باشند مي توانيد بنا به تنظيمات پايه اي سه حالت گفته شده حالتي را شخصا درست كرده و از آن استفاده كنيد. در اين حالت ويستا امكانات بيشتري نسبت به ايكس پي دارد براي مثال مي توانيد ميزان انرژي مصرفي مبدل WLAN را شخصا تنظيم كنيد و يا ميزان روشنايي مشخص براي صفحه مانيتور در نظر بگيرد.

همچنين مي توانيد ميزان برق مصرفي براي USB و PCI-Express را تحت كنترل داشته باشيد. البته در اينجا گزينه هايي كه در ايكس پي نيز وجود داشتند به چشم مي خورد: براي مثال وقتي كه درب نوت بوك را مي بنديد چه اتفاقي بايد بيفتد و يا اينكه نوت بوك بعد از كم شدن باتري چگونه عمل كند.

گفتني است كه در تنظيمات استاندارد نوت بوك در هنگام بستن درب آن و يا فشار دكمه Power خاموش نمي شود بلكه به حالت Standby-S3) Sleep) مي رود. ويستا به اين نظر است كه در اين حالت انرژي ذخيره مي شود. اينگونه سيستم عامل حالت سيستم را در رم ذخيره كرده و پس از حدود 10 ثانيه دوباره قابل كار و استفاده است.

البته ويستا هنوز هم حالت خاموشي كامل را ارائه مي كند كه در اين صورت وضعيت سيستم در هارد ذخيره مي شود. در كامپيوترهاي خانگي، حالت Hibernate Standby به عنوان استاندارد تنظيم شده است.

در اين حالت سيستم در هنگام بيدار شدن در وضعيت عادي مانند Sleep از وضعيتي از سيستم كه در رم ذخيره و ثبت شده است استفاده مي كند.

اگر در اين ميان برق برود. ويستا در هنگام بيدار شدن مي تواند به تصويري از سيستم كه در هارد ثبت و ذخيره شده است دسترسي پيدا كنند. مانند حالت hibernate در آزمايشات انجام شده توسط ما هيچ تفاوتي در هنگام بيدار شدن ويستا و ايكس پي ديده نشده نوت بوك ها پس از 10 ثانيه از حالت Sleep قادر به كار بودند و در حالت hibernate در هر دو سيستم عامل حدودا 30 ثانيه زمان به كار برده شد.


گزينه هاي ديگر: Presentation، Sync، monitor، network
گزينه مربوط به شبكه بي سيم در بخش مركز قابل حمل گفته شده تنها براي اين نيست كه بتواند مبدل WLAN نوت بوك را با يك كليك فعال و غيرفعال كنيد. اين منو براي تنظيمات شبكه نيز مي باشد. در اين قسمت ويندوز ويستا نسبت به ايكس پي گزينه هاي مربوط به Network را بسيار واضح تر و زيباتر طبقه بندي كرده است:

در كنار ويزارد موجود براي تشكيل يك ارتباط شبكه اي جديد، مي توانيد مديريت ارتباطات شبكه اي مختلفي را انجام دهيد و دايركتوري ها و پرينترها را به اشتراك بگذاريد. ويندوز ويستا به شما در پيدا كردن مشكلات شبكه كمك مي كند اما توصيه هاي ارائه شده ويستا زياد موثر نمي باشند. گزينه هاي ديگر منوي مركز قابل حمل زياد چشمگير نمي باشند. گزينه مربوط به مانيتور خارجي مانند ايكس پي تنظيماتي براي چند صفحه كردن دارد و اين تنظيمات نسبت به ويندوز ايكس پي راحت تر نشده است. در مركز مربوط به Sync مي توانيد با فايل ها و اطلاعات شبكه حتي در صورت آف لاين بودن كاركنيد. براي مثال هنگامي كه فايل هاي كاري را يك بار ديگر در خانه چك مي كنيد. هنگامي كه دوباره به شبكه وصل شويد. اين فايل ها و كارهاي انجام شده بر روي آنها به صورت خودكار refresh مي شوند. گرچه اين مسئله جديدي نيست اما در ويندوز ويستا، نصب به ايكس پي كمي راحت تر و آسان تر شده است. گزينه Presentation درويستا مانع از اين مي شود كه در هنگام يك ارائه يک مطلب، پيغامي ظاهر شود و يا نوت بوك به حالت Stand by در آمده و صفحه مانيتور خاموش شود.



چكيده:

گرچه به جز Power management در نگاه اول عملكردهاي جديدي در ويستا به چشم نمي خورد. اما همه چيز منظم و راحت تر براي كار شده است مثلا Network.

بخش مركز قابل حمل كه در بالا در مورد آن صحبت شد، مركزيتي براي كليه گزينه هاي مهم يك نوت بوك مي باشد. در اين حالت ويندوز ويستا از ايكس پي كه سعي در رفع مشكلات با ابزار اضافي مي كند، جلوتر است. مايكروسافت دست به تبليغات زده است تا سازنده هاي نوت بوك ها، ابزار خود را به بخش مركز قابل حمل اضافه كنند. اين مسئله براي مثال به درد بخش Power management مربوط به كارت گرافيكي خواهد خورد چرا كه در ايكس پي اين عملكرد تنها از طريق درايور كارت گرافيك قابل دسترسي است.

بعضي از عملكردهاي ويستا براي مدل هاي آينده نوت بوک ها طراحي شده. براي مثال گزينه اي به نام Readydrive باعث خواهد شد كه آن دسته از نوت بوك هايي كه داراي هارد Hybrid مي باشند، سرعت عملي در شروع سيستم عاملشان و نرم افزارهايشان پيدا كنند.


 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارتباط ویستا با عمر باطری ها

ارتباط ویستا با عمر باطری ها

با وجود وعده مايكروسافت مبني بر ارتقاي مديريت نيروي ويستا، سطح كاربري Aero Glass اين سيستم عامل موجب شده عمر باتري لپ تاپ ها كاهش يابد.

برخي از مشتري هاي مايكروسافت از عمر باتري هاي لپ تاپ هايي كه با ويستا كار مي كنند، راضي نيستند.

براساس اين گزارش در حالي كه مايكروسافت اعلام كرد كه توانايي هاي مديريت نيروي ويستا ارتقا داده شده و اين امر به كاربران كمك مي كند عمر باتري ها را افزايش دهند، اين وعده براي عده اي عملي نشده است.

به نظر مي رسد كه مقصر اصلي سطح كاربري جذاب Aero Glass باشد كه به چشم كاربر خوشايند مي آيد، زيرا وقتي خاموش است، عمر باتري ها برابر يا بهتر از سيستم هاي اكس پي است اما به هنگام روشن بودن، عمري باتري در مقايسه با اكس پي كاهش مي يابد.


مايكروسافت برخي تغييرات مهم را در ويستا صورت داده كه برخي از ويژگي هاي عمر باتري مانند حالت هايبرنيشن هوشمندتري كه برنامه هايي را كه مي خواهند به اجرا ادامه دهند، قطع مي كند و گزينه هاي ساده تر را براي انتخاب تنظيمات مديريت نيرو، ارتقا داده است اما كاربران لپ تاپي كه هزينه هاي بالايي را بر روي دستگاه هاي قدرتمند خود صرف كرده اند، تا گرافيك مورد نياز براي ويستا و Aero interface در آن اجرا شود، اگر به عمر باتري لپ تاپ خود اهميت مي دهند، ناچارند از سطح كاربري زيباي ويستا چشم پوشي كنند.

در اين راستا شركت هاي HP و لنوو تصميم گرفتند تنظيم مديريت نيروي متعلق به شركت خود را با لپ تاپ هاي داراي ويندوز ويستا عرضه كنند تا توازني ميان نيروي پردازش و عمر باتري ايجاد كند.

تبديل لپ تاپ ها به عامل رشد صنعت ساخت رايانه دليل اهميت اين مساله براي سازندگان رايانه هاي لپ تاپ است زيرا لپ تاپ ها اكنون نيمي از تمام فروش بازار رايانه را تشكيل مي دهند و تا پايان دهه، طبق برنامه عمده فروش اين بازار را تشكيل خواهند داد.


 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرم افزارهای سازگار با ویستا

نرم افزارهای سازگار با ویستا

وب سايت مايکروسافت خبر داد تنها براي اجراي 104 نرم افزار تحت ويندوز ويستا تضمين واقعي وجود دارد.

نسخه 2/1 فهرست مايکروسافت، شمار 104 نرم افزار را شايسته دريافت لوگوي « گواهي شده براي ويندوز ويستا » (CERTIFIED FOR WINDOWS VISTA) دانسته است. از اين شمار، 23 نرم افزار وابسته به شرکت مايکروسافت و 81 نرم افزار دستاورد شرکت هاي ديگر است.


در اين فهرست شمار 682 نرم افزار ديگر نيز شرايط دريافت لوگوي « داراي قابليت کار با ويستا » (WORK WITH WINDOWS VISTA) را دارند كه 80 تاي آن از توليدهاي مايکروسافت است.



تفاوت اين دو فهرست در آن است که شمار فراواني از نرم افزارهاي قديمي قابل اجرا بر روي ويستا نيستند. براي نمونه DUNGEON SIEGE 2 به عنوان يکي از بازي هاي توليدي مايکروسافت در فهرست لوگوي « داراي قابليت کار با ويستا » قرار گرفته است، زيرا اين بازي در سال 2006 و پيش از آغاز به کار ويستا عرضه شده است.

تنها شمار کمي از نرم افزارهاي محبوب و مورد استفاده همگان همچون POWER DVD وابسته به CYBERLINK ، NERO 7 PREMIUM، ابزار بهينه سازي ديسک PERFECT DISK وابسته به RAXCO، PC-CILLIN وابسته به TREND MICRO و VIDEO STUDIO 10 وابسته به ULEAD، لوگوي «گواهي شده براي ويستا » را به دست آورده اند.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نسخه های مختلفی از ویستا

نسخه های مختلفی از ویستا

با عرضه ويندوز ويستا، نسخه هاي متفاوتي از اين سيستم عامل به بازار عرضه شد و مي توانيد يکي از آنها را که مناسب نوع فعاليت شما است. انتخاب کنيد. سه نمونه از اين نسخه ها مختص کاربران خانگي هستند ولي تفاوت ميان نسخه هاي مختلف آن بسيار کم است. در اين مقاله قصد داريم که به معرفي نسخه هاي متفاوت ويندوز ويستا و توصيه هايي براي انتخاب مناسب ترين نسخه مرتبط با نوع فعاليت شما بپردازيم:

Vista Home Basis
اين نسخه براي کاربردهاي خانگي به کار مي رود و دو شامل تمام ويژگي ها و امکانات اصلي ويندوز ويستا مي شود؛ مثلInstant Search ,Movie Maker, Windows photo, Windows Defender, Parental Control, Windows Media Player .

اما با آنکه ظاهر کلي اين نسخه، خيلي با ويندوز XP تفاوت دارد، اما از رابط کاربردي Aero پشتيباني نمي کند. شفافيت و ديگر ويژگي هاي زيباي Aero باعث مي شود که ويستا ظاهري کاملاً برخلاف نسخه هاي قبلي ويندوز داشته باشد. با اين وجود، به ياد داشته باشيد که رابط کاربردي Aero احتياج به کامپيوتري سريع براي اجرا شدن دارد.

اما گذشته از Aero، اين نسخه ويستا تفاوت هاي زيادي با ديگر سيستم عامل ها از لحاظ نحوه کار کردن کاربران با آن دارد. به عنوان مثال، برنامه Explorer آن، به کاربران اين امکان را مي دهد که اسناد را به سرعت يافته و با آنها کار کنند، مخصوصاً زماني که از ويژگي Live Icon استفاده مي کنند که محتواي اسناد را بدون باز کردن آنها نشان مي دهد.

يکي از بهترين ويژگي هاي تمام نسخه هاي ويندوز ويستا، ويژگي امنيتي پيشرفته آنها است. با اين حال سيستمي با ويندوز XP که از يک نرم افزار امنيتي قوي استفاده مي کند، تمام کارهاي اين نسخه ويستا را مي تواند انجام دهد. اگر از کامپيوتر تان فقط براي کاربردهاي معمولي استفاده مي کنيد، اين نسخه ويستا بهترين انتخاب خواهد بود. همچنين اين نسخه ويستا در صورتي که بخواهيد آن را روي يک کامپيوتر تقريباً قديمي نصب کنيد، مناسب خواهد بود.


Vista Home Premium
نتيجه سال ها تلاش مايکروسافت براي بهبود سيستم عامل ويندوز در اين نسخه ويستا به باز نشسته که شامل تمام ويژگي هاي نسخه Home Basic است ولي يک سري ويژگي هاي ارزشمند ديگر را نيز شامل مي شود، از جمله پشتيباني از دستگاه هاي سيار، امکان مشارکت و کاربردهاي چند رسانه اي.

اين نسخه علاوه بر پشتيباني از رابط Aero، شامل ويژگي Windows Mobility Center نيز مي شود که به کاربران کامپيوتر هاي کيفي امکان مي دهد که به سادگي از هر محلي به شبکه متصل شوند و همچنين گزينه هاي ديگري را در خصوص پيکربندي سيار در بر مي گيرد.

يکي ديگر از ويژگي هاي جديد اين نسخه، ويژگي Sync Center است که به کاربران امکان مي دهد به طور همزمان چند کار را انجام دهند. اين ويژگي نمايي کلي از عملکردهاي همزمان را فراهم آورده و امکان شروع يا توقف آنها را مي دهد.

ويژگي Windows Meeting Space اين نسخه که سابقا با نام Widows Collaboration شناخته مي شد، امکان مشارکت بيشتر از 10 کاربر را به صورت همزمان و البته با امنيت بالا فراهم مي آورد که مي توانند فايل هايشان را به اشتراک گذاشته و آنها را ويرايش کنند. هچنين اين ابزار به کاربران شبکه امکان مي دهد که دسک تاپ هاي ويندوز يا ديگر برنامه هاي کامپيوترشان را به اشتراک بگذارند که اين ويژگي براي رفع نقايص برنامه ها بسيار مفيد است.

مزيت مهم اين نسخه نسبت به نسخه Home Basic وجود Windows Media Center در آن است، که اين ويژگي سابقاً فقط در نسخه Media Center ويندوز XP وجود داشت.

نسخه Home Premuim ويندوز ويستا از لحاظ قيمت و کارآيي داراي تعادل بسيار خوبي است. اگرچه نسخه Home Basic داراي امکانات امنيتي بيشتري نسبت به نسخه هاي قبلي ويندوز است ولي فقط بعضي از ويژگي هاي ويندوز ويستا را در برمي گيرد، در صورتي که نسخه Home Premium شامل ويژگي هاي بسيار همچون امکانات چند رسانه اي پيشرفته، امکان مشارکت و در کل نمايي کلي از ويندوز ويستا مي شود. از سوي ديگر، به کامپيوتري احتياج خواهيد داشت که بتواند از رابط Aero پشتيباني کند.


Vista Business
اين نسخه براي شرکت هاي کوچک و متوسط طراحي شده است و داراي بسياري از ويژگي هاي موجود در نسخه Home Premium است ولي شامل ابزارهاي سرگرمي همچون Windows Media Center نيز مي شود و داراي برنامه هاي مفيدي هم است که در نگهداري داده ها و اتصال به شبکه به اين شرکت ها کمک مي کنند.

ابزار امنيتي توکار اين نسخه به طور خودکار نقايص را يافته و اصلاح مي کند و همچنين مي تواند از داده ها در صورتي که يک مشکل سخت افزاري پيش بيايد نيز محافظت کند.

همانند نسخه حرفه اي ويندوز XP، اين نسخه ويندوز ويستا نيز شامل برنامه Remote Desktop است که دسترسي از راه دور به برنامه ها و ديگر منابع را امکان پذير مي سازد.

همچنين شامل ويژگي هاي برتر ديگري همچون تشخيص دستخط و مرور سريع اسناد نيز مي شود.

اگر کسب و کار کوچکي براي خود داريد، ارتقاي سيستم عامل تان به اين نسخه ويندوز ويستا بسيار مفيد خواهد بود ولي به ياد داشته باشيد که برنامه هاي جانبي ديگري نيز وجود دارند که مي توانند همين کارها را انجام دهند و ارتقاي سيستم عامل به اين نسخه ويندوز ويستا همانند ارتقاي به هر سيستم عامل ديگري به سادگي امکان پذير نخواهد بود.


Vista Ultimate
اين نسخه شامل تمام ويژگي هاي نسخه هاي Home Premium و Vista Business مي شود و در ضمن ويژگي هاي بيشتري را نيز در بر مي گيرد که بيشتر براي کاربران حرفه اي و کاربراني که به انجام بازي هاي کامپيوتري و کارهاي چند رسانه اي زياد مي پردازند، طراحي شده است. يکي از مهم ترين ويژگي هاي اضافه اين نسخه، دارا بودن توانايي رمز نگاري است.

ويژگي رمزنگاري درايو Bit Locker اين نسخه ويندوز ويستا باعث محافظت از داده ها توسط رمزنگاري کل فضاي ويندوز مي شود که در نتيجه باعث پيشگيري از دسترسي کاربران غير مجاز به فايل هاي سيستمي مهم و نيز اصلاح آنها مي شود. ويژگي Bit locker از رمز نگاري AES (Advanced Encryption Stanard) 128 بيتي و يا 256 بيتي استفاده مي کند و به خوبي با سيستم هايي که داراي يک تراشه TPM (Trusted Platform Module) هستند، کار مي کند.

اين نسخه هم چنين داراي کنترل پيکر بندي پيشرفته اي براي بازي ها است و شامل ويژگي Ultimate Extras نيز مي شود که امکانات بيشتري همچون يک مجموعه از برنامه ها و خدماتي را در بر مي گيرد که فقط کاربران اين نسخه به آنها دسترسي خواهند داشت.

اگر چه قيمت اين نسخه نسبت به بقيه نسخه ها بالاتر است ولي امکاناتي که ارائه مي دهد، باعث برتري بيشتر آن نسبت به آنها مي شود.


Vista Enterprise
اين نسخه براي شرکت هاي بزرگ طراحي شده است و در حقيقت نسخه پيشرفته Vista Business است که از برنامه هاي بر پايه سيستم عامل يونيک پشتيباني مي کند و شامل ابزارهاي توکاري براي سازگاري بيشتر يا نسخه هاي قبلي ويندوز، Drive Encryption Bit Locker و برنامه هاي ديگر مي شود.

توصيه مي کنيم فقط در صورتي که يک تصميم گيرنده در حوزه IT در يک شرکت بزرگ هستيد، از اين نسخه استفاده کنيد، در غير اين صورت استفاده از ديگر نسخه هاي توصيه مي شود.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقايسه ويژگي هاي انواع مختلف نسخه هاي ويندوز ويستا


Home Basic:
Instant Search ,Movie Maker, Windows photo Gallery Windows Defender, Parental Control, Windows Media Player

Home permium :

تمام ويژگي هاي Home Basicبه علاوه رابط کاربري Aero و Windows Mobility Center Windows Meeting Spaceو پشتيباني از کامپيوترهاي Tablet Pc


Business:
تمام ويژگي هاي Home permium به غير از Windows Media Center ويژگي هاي اضافه اين نسخه عبارتند از: امکانات امنيتي،Remote Desktop,IIS Web Server,Windows Faxand Scan و ويژگي هاي يشرفته شبکه


Ultimate:
تمام ويژگي هاي نسخه هاي ديگر به علاوه رمزنگاري درايو BitLocker و Ultimate Extras

 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
هشت سئوال در مورد ویستا

هشت سئوال در مورد ویستا

ويندوز ويستا كي در اختيار عموم قرار خواهد گرفت؟
مطابق زمانبندي مايكروسافت، در ُنهم آذر ويندوز ويستا به شركت هاي بزرگ عرضه شد و در تاريخ سه شنبه دهم بهمن در اختيار عموم قرار گرفت. بنابراين خريداران خانگي مي توانند، پس از اين تاريخ به تهيه ويندوز ويستا با بسته بندي جديد اقدام نمايند. در اين بسته جز DVD ويستا، كتاب راهنماي استفاده از آن نيز جاي داده شده است.




چه كامپيوتري براي نصب ويندوز ويستا مناسب است؟
حداقل مشخصات لازم براي نصب و اجراي ويندوز ويستا، داشتن پردازنده اي با سرعت هشتصد مگاهرتز، حداقل رم 512 مگابايت، و كارت گرافيك با دقت 800 *600 است. هنگامي كه ويستا در هاردديسك نصب مي شود، براي كار كردن به فضايي در حدود پانزده گيگابايت نياز دارد. بنابراين پارتيشني كه ويستا در آن نصب مي شود، بايد حداقل بيست گيگابايت ظرفيت داشته باشد.


توجه داشته باشيد که براي استفاده از جلوه هاي ويژه بصري و جديد ويندوز ويستا (موسوم بهWINDOWS AERO) لازم است کامپيوتر شما به دست کم يک گيگابايت حافظه RAM، پردازنده اي با سرعت حداقل يک گيگاهرتز و کارت گرافيکي با حداقل 128 مگابايت رم مجهز باشد.


براي نصب نسخه هاي حرفه اي ويستا به درايو DVD نياز داريد؛ زيرا اين نسخه ها فقط روي DVD ارائه خواهند شد، ولي مايكروسافت در نظر دارد پايين ترين نسخه ويستا را روي سي دي ارائه كند تا دارندگان كامپيوترهاي قديمي نيز قادر به نصب و استفاده از آن باشند.


لازم به ذكر است كه مشخصات سخت افزاري ارائه شده در اينجا، حداقل ها هستند و مسلماً براي كاركرد روان با سرعت مناسب، بايد از سخت افزارهاي بهتري استفاده كرد. مثلاً حداقل مقدار RAM كه مايكروسافت توصيه مي كند، يك گيگابايت است.




ويندوز ويستا در چه نگارش هايي ارائه شده است؟
اين سيستم عامل در شش نگارش ارائه شده است كه عبارتند از:HOME PREMIUM ،HOME BASIC ،STARTER ،ULTIMATE ،ENTERPRISE و BUSINESS.


پايين ترين نگارش آن، STARTER و بالاترين آن ULTIMATE است. جالب است بدانيد كه مايكروسافت تصميم گرفته است نسخه STARTER را فقط در كشورهاي با درآمد پايين عرضه كند و فروش آن در كشورهايي كه از نظر بانك جهاني داراي درآمد بالا هستند، ممنوع است.




تفاوت نگارش هاي مختلف ويستا در چيست؟
نسخه ULTIMATE بالاترين و كامل ترين نگارش ويستا است كه امكانات فراواني براي محيط هاي كاري، تفريح و سرگرمي دارد. نگارش هاي ديگر هر كدام براي كاربري خاصي در نظر گرفته شده اند. مثلاً دارندگان كامپيوترهاي خانگي با تهيه نسخه HOME PREMIUM مي توانند از بهترين امكانات مالتي مديا براي تماشاي فيلم، اجراي بازي، رايت DVD و.... استفاده كنند.


در اين نگارش تمامي امكانات WINDOWS XP MEDIA CENTER و WINDOWS XP TABLET PC وجود دارد. مايكروسافت توليد اين دو نوع ويندوز را كه در خانواده ويندوزاكس پي بودند، متوقف ساخته و تمامي آن امكانات را در نسخه VISTA HOME PREMIUM جاي داده است. كساني كه مي خواهند در شركت ها و محيط هاي اداري از ويستا استفاده كنند، مي توانند نگارش BUSINESS ويستا را تهيه كنند كه شامل WINDOWS MEETING SPACE است و امكانات برگزاري جلسات و كنفرانس ها را به صورت غيرحضوري و توسط وب و شبكه فراهم مي سازد.


WINDOWS MOBILITY CENTER امكان نمايش فايل هاي POWER POINT را فراهم مي سازد. در نگارش HOME BASIC امكانات مالتي مدياي پر قدرت و قوي وجود ندارد. همچنين در اين نگارش از سيستم جديد گرافيكي كه براي نمايش محيط ويندوز به كار رفته، استفاده نشده است. نگارش ENTERPRIZE فقط براي شركت هاي بزرگ IT در نظر گرفته شده است و امكاناتي خاص براي اين دسته از كاربران دارد.






از كجا بدانيم كدام نگارش ويستا براي كامپيوتر ما مناسب است؟
با استفاده از توضيحات داده شده در بخش قبلي مي توانيد نگارش مناسب را انتخاب كنيد، ولي راه حل ديگر، استفاده از امكاني است كه مايكروسافت براي كاربران در نظر گرفته است. قبل از شروع به نصب ويستا امكاني در نظر گرفته شده است كه توسط آن به اينترنت متصل شويد و يك فايل ACTIVEX را دانلود كنيد. اين فايل كليه امكانات سخت افزاري كامپيوتر شما را بررسي مي كند و مناسب ترين نسخه را تشخيص مي دهد.


لازم به ذكراست كه در DVDاي كه توسط مايكروسافت عرضه مي شود، تمامي نگارش هاي ويستا موجود است و هر كدام از نگارش ها را مي توانيد نصب نماييد و تا سي روز به طور رايگان استفاده كنيد. در طي اين سي روز بايد اقدام به پرداخت وجه نگارش دلخواه نماييد و به طور آنلاين نسخه ويستا خود را اكتيو كنيد. با اكتيو شدن ويستا، محدوديت سي روزه از بين مي رود و مي توانيد به طور هميشگي از آن استفاده نماييد.




طريقه نصب ويستا چگونه است؟
نصب ويستا بسيار آسان و بدون دردسر است. تمامي كار تقريباً به صورت خودكار انجام مي شود. ابتدا DVD ويستا در داخل هاردديسك به طور موقت كپي مي شود كه در حدود پنج دقيقه وقت لازم دارد وسپس نصب ويستا از داخل هاردديسك آغاز مي شود. سرعت نصب به مشخصات كامپيوتر بستگي دارد، ولي به طور متوسط يك ساعت طول مي كشد.


در هنگام نصب مي توانيد شماره سريال ويستا را وارد كنيد، ولي اين امكان نيز فراهم آورده شده است كه اين كار را به بعد از نصب موكول كنيد.


چه امكانات جديدي به ويندوز ويستا اضافه شده است؟

توضيح امكانات جديد ويستا خود مي تواند يك كتاب باشد، ولي به طور خلاصه به چند مورد اشاره مي كنيم.


امنيت: امنيت در ويستا بسيار بالاتر از سيستم عامل هاي ديگر مايكروسافت است. مايكروسافت در ويستا يك نرم افزار ضد جاسوس به نام MICROSOFT DEFENDER اضافه نموده است كه با امكان آپديت شدن روزانه، فايل هاي مخرب و جاسوس را شناسايي و پاك سازي مي كند. اينترنت اكسپلورر هفت، خود امنيت بيشتري را در هنگام كار با اينترنت تضمين مي كند. همچنين فايروال ويندوز ويستا جلوي انواع حملات و خرابكاري ها را خواهد گرفت. بنابراين با داشتن ويستا با اطمينان بيشتري مي توانيد از اينترنت استفاده كنيد.


جست وجو: امكان جست وجو در ويستا بهبود فراواني يافته است. در محيط هاي اداري يكي از مهم ترين مشكلات، امكان يافتن فايل ها و پرونده هاي مورد نظر در حداقل زمان است. با داشتن ويستا خيلي سريع تر و راحت تر به فايل هاي گمشده دسترسي خواهيد يافت!


محيط گرافيكي: محيط گرافيكي ويندوز ويستا كه AERO نام دارد، محيطي زيباتر و پوياتر را به وجود آورده است. البته استفاده كامل از اين محيط گرافيكي، مشروط به داشتن سخت افزاري مناسب است. فناوري جديد استفاده شده در اين محيط گرافيكي باعث شده است محيط كار ويندوز بسيار سريع تر و روان تر باشد.


برنامه هاي اضافه شده به ويستا عبارتند از: PHOTO GALLERY ،IE7،MEDIA PLAYER11 ،GAME EXPLORER ،PARENTAL CONTROLL و MICROSOFT DEFENDER.




آيا استفاده از ويستا در حال حاضر توصيه مي شود؟
بنابر نظر شخصي نگارنده استفاده از ويستا در كامپيوترهايي كه به طور مرتب از آن ها استفاده مي شود، مانند كامپيوترهاي محيط هاي اداري، در حال حاضر مناسب نيست؛ زيرا اولاً اگر سخت افزار كامپيوتر شما به اندازه كافي جديد و خوب نباشد، قادر به استفاده از امكانات مفيد ويستا نخواهيد بود و سيستم عاملي در حد WINDOWS XP خواهيد داشت. البته با كارايي كمتر؛ چرا كه سخت افزار شما توانايي لازم را ندارد.


نكته قابل توجه ديگر آن است كه بنا بر پيش بيني مايكروسافت، حداقل شش ماه زمان لازم است تا ارائه كنندگان سخت افزار درايورهاي مناسب ويستا را كه در DVD ويندوز ويستا موجود نيست، عرضه نمايند. اجراي بعضي از نرم افزارها نيز ممكن است مشكل داشته باشد. سازندگان نرم افزار نيز آپديت هايي ارائه مي دهند تا نرم افزارشان با ويستا سازگاري كامل داشته باشد. ولي در هر صورت ويندوز ويستا سيستم عاملي است كه مطمئناً ارزش استفاده و تجربه را دارد.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند نکته پیش از استفاده از ویستا

چند نکته پیش از استفاده از ویستا

مطمئنأ شما نيز تاکنون ديگر نام جديدترين ويندوز عرضه شده مايکروسافت يعني ويندوز ويستا را شنيده ايد. اين سيستم عامل مدت کمي است که از عرضه آن ميگذرد. مطمئنأ در آينده اي نه چندان دور XP هم به سرنوشت ويندوزهاي پيشين دچار خواهد شد پس بايد از هم اکنون کامپيوتر خود را براي پذيرش اين ويندوز آماده کنيد. ويستا قابليتهاي جديد و متنوعي دارد که مايکروسافت آن ها در آن گنجانده است ، شايد براي مطرح کردن ترفندهاي منحصر به فرد اين ويندوز زود باشد. به همين دليل در اين ترفند قصد داريم تا 10 نکته اساسي پيش از استفاده و نصب ويندوز ويستا را به شما معرفي کنيم. با دانستن اين نکته ها ميتوانيد اين سيستم عامل جديد و ناشناخته را به طور کامل بشناسيد.


?- آيا سخت افزار كامپيوتر و يا شبكه داخلي سازمان شما امكان پشتيباني ويندوز ويستا را دارد؟
ويستا بسيار مجهز و مفيد است ولي شايد از يك نظر بسيار نامرغوب باشد و آن نياز بالاي اين سيستم عامل به سخت افزار قوي و سنگين است. مشخصا سخت افزار مورد نياز براي اجراي سيستم عامل ويستا در مقايسه يا سيستم هاي عامل قبلي ويندوز اختلاف زيادي دارد. يعني سخت افزار مورد نياز براي اجراي اين سيستم عامل بايد بسيار قوي و پرسرعت باشد.
در واقع براي اجراي اين سيستم عامل نياز به دو گروه سخت افزار جداگانه است: يك گروه سخت افزاري مورد نياز براي اجراي سيستم عامل ''Vista Capable'' و ديگري براي اجراي ''Vista Premium Ready''. اين در حالي است كه براي اجراي ''Premium Ready'' نياز به پردازش گر 1 گيگاهرتز و حافظه RAM حداقل يك گيگا بايت و كارت گرافيكي با كيفيت بسيار بالا است. البته سخت افزار مورد نياز براي اجراي ''Capable'' اندكي پايين تر و ارزان تر است.
بنابراين قبل از اينكه براي استفاده از سيستم عامل ويستا در سازمان خود برنامه ريزي كنيد شما بايد سخت افزار مورد نياز براي اجراي اين سيستم عامل را از وب سايت «راهنماي سخت افزار مورد نياز براي اجراي سيستم عامل ويستاي مايكروسافت» بررسي كنيد.

2- كدام نگارش ويستا را بايد در شبكه داخلي سازمان خود استفاده كنيد؟
انتخاب نگارش درست ويندوز XP براي شبكه داخلي كسب و كار شما شايد كار بسيار آساني باشد. چهار نگارش از اين سيستم عامل در دسترس است: نگارش ويژه كامپيوترهاي خانگي ويندوز XP، نگارش حرفه اي، نگارش ويژه لب تاپ ويندوز XP و نگارش Media Center.
اگر بخواهيد از ويندوز XP در شبكه داخلي سازمان خود استفاده كنيد نگارش هاي اولي و آخري حذف خواهند شد يعني اين نگارش ها در شبكه قابل استفاده نيستند. (البته نگارش Media Center نسخه 2004 قابل استفاده است ولي نسخه 2005 اين نگارش قابل استفاده در شبكه هاي داخلي نيست).
مشخصا از آن جايي كه نگارش ويژه لب تاپ ويندوز XP فقط در لب تاپ ها مورد استفاده قرار مي گيرد استفاده از اين نگارش در شبكه داخلي يك شركت كارايي چنداني نخواهد داشت. پس تنها انتخاب ممكن براي استفاده از ويندوز XP در شبكه داخلي يك كسب و كار استفاده از نگارش حرفه اي اين سيستم عامل است.
اما در مورد ويندوز ويستا وضعيت كمي پيچيده تر است. در حال حاضر پنج نگارش زير براي ويستا وجود دارد:
Home Basic، Home Premium، Business، Enterprise و Ultimate.
درست است كه شما از نگارش هاي Home ويندوز ويستا در شبكه داخلي كسب و كار خود استفاده نمي كنيد اما مطمئناٌ در مورد انتخاب سه نگارش بعدي يعني Business، Enterprise و Ultimate براي شبكه داخلي خود اطمينان كافي نداريد.
نگارش Business ويستا تا حدودي قابل مقايسه با نگارش حرفه اي ويندوز XP است و نگارش Enterprise يك سري امكانات و ويژگي هاي بيشتري مانند BitLocker Drive Encryption يعني رمز دار كردن اطلاعات ذخيره شده بر روي هاردديسك ( يك لايه امنيتي اضافي براي شبكه هاي لب تاپ ها)، امكانات سازگاركننده نرم افزارهاي نصب شده، SUA (زير سيستم هايي براي برنامه ها و نرم افزارهاي تحت يونيكس) و سيستم پشتيباني پيشرفته چندزبانه و ... را نسبت به نگارش Business ويستا دارا است.
نگارش Ultimate يك مجموعه بسيار كامل است كه در واقع كليه ويژگي ها و امكانات ساير نگارش هاي ويستا حتا Media Center را دارد كه شايد از نياز شما براي شبكه داخلي بسيار فراتر باشد.

3- مجوز استفاده از ويندوز ويستا
مايكروسافت در سيستم عامل جديد خود نگارش Enterprise را اضافه كرده است كه فقط براي كسب و كارهايي كه عضو Software Assurance يا Microsoft Enterprise Agreement باشند قابل دسترسي و استفاده است.
امكان جديد ديگري كه مايكروسافت ارايه داده است امكان به روز كردن ويندوز ويستا در هر زماني است كه شايد براي برخي كسب وكارهاي كوچك بسيار مفيد باشد. اين برنامه امكان به روز كردن برخي نگارش هاي ويندوز ويستا به نگارش هاي بالاتر را در هر لحظه اي براي خريداران فراهم مي سازد. براي مثال شما مي توانيد نگارش Home Basic را به نگارش Home Premium و يا نگارش Business را به Ultimate تبديل كنيد.

4- سازگاري برنامه ها و نرم افزارهاي مورد استفاده در سيستم عامل ويندوز ويستا
مهم ترين عامل براي پيشرفت كار يك كسب و كار نرم افزارها و برنامه هاي ويژه اي است كه آن كسب وكار براي انجام كار خود نيازمند آن است.
بنابراين براي كسب وكارها اجراي مناسب و بدون دردسر نرم افزارها اولويت و ارجحيت بيش تري نسبت به سيستم عامل مورد استفاده دارد. از اين رو در طراحي يك سيستم عامل مهم ترين نكته اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اين سيستم عامل امكان اجراي همه نرم افزارها و برنامه هاي كامپيوتري را بدون مشكل و دردسر براي كاربران فراهم آورد.
ساختار ويندوز ويستا به شكلي است كه مي تواند تمام نرم افزارهايي را كه در نگارش هاي قبلي سيستم عامل ويندوز قابل استفاده هستند پشتيباني و ساپورت كند. مايكروسافت يك برنامه جديد با نام Application Compatibility Toolkit ارايه داده است كه كاربران را در تشخيص نرم افزارهايي كه مي تواند در اين سيستم عامل مورد استفاده قرار گيرد كمك مي كند و همچنين مشخص مي كند كه كدام برنامه ها براي اجرا در ويستا نياز به به روز كردن دارند.
همچنين شما در اين سيستم عامل مي توانيد از فناوري هايي مانند Virtual PC ، Virtual Server و Terminal Services براي سازگار كردن نرم افزارهاي مورد نياز خود با ويستا استفاده كنيد.
با اين حال شما بايد نرم افزارها و برنامه هاي مورد نياز و حياتي كسب و كار خود را مشخص كنيد و سازگاري آن را با ويندوز ويستا امتحان كنيد و اگر اين برنامه ها در ويستا قابل اجرا نمي باشند براي استفاده از نرم افزارهاي مشابه و يا ارتقاي نرم افزار موجود برنامه ريزي كنيد.

5- دسترسي به شبكه و اينترنت
تبديل سيستم عامل شبكه به ويندوز ويستا شايد سبب شود كه شما پروتكل اينترنت خود را به IPv6 تغيير دهيد. ويستا پشتيباني بسيار مناسبي از پروتكل جديد اينترنت را داراست. براي ويندوز XP و همچنين ويندوز Server 2003، استفاده از IPv6 نياز به نصب پروتكل جداگانه اي دارد در حالي كه TCP/IP در ويندوز ويستا و سرور لانگهورن قابليت پشتيباني توام IPv4 و IPv6 به صورت پيش فرض دارا هستند.
دلايل بسيار زيادي براي تغيير از IPv4 به IPv6 وجود دارد. تغيير به IPv6 نه تنها باعث بهبود امنيت IP مي شود بلكه سبب افزايش كارايي در استفاده از امكانات صوتي و تصويري در برنامه هاي اينترنتي نيز مي گردد

6- نياز به ويندوز ويستا؟
شايد شما نخواهيد و يا نيازي نباشد كه همه كامپيوترهاي شبكه داخلي سازمان خود را يك مرتبه به سيستم عامل ويستا ارتقاء دهيد. در حقيقت زمان زيادي براي ارتقاي كليه كامپيوترهاي يك شبكه به سيستم عامل ويستا وجود دارد و نيازي نيست كه اين كار در يك مرحله انجام پذيرد.
البته اين بدان معنا نيست كه ارتقاي كامپيوترها بايد به صورت تصادفي صورت گيرد. شما بايد مشخص كنيد كه كدام كاربر مي تواند از امكانات جديد ويستا بيش ترين استفاده و سود را ببرد و يا كدام كاربر نياز به امكانات امنيتي پيشرفته ويستا در سازمان شما دارد. به هر حال شما بايد اولويت هاي خود را براي ارتقاء كامپيوترهاي شبكه به سيستم عامل ويندوز مشخص نماييد.
كامپيوترهايي كه براي اجراي برنامه هايي مانند نرم افزار Word و يا Excel مورد استفاده قرار مي گيرند مي توانند از سيستم عامل قبلي خود استفاده كنند.

7- آيا كارمندان شما آماده استفاده از اين سيستم عامل هستند؟
ملاحظاتي مانند ميزان هزينه، تغيير سخت افزارها و بنيان IT يك شركت شايد مشخصه هايي باشند كه شما در هنگام تغيير سيستم عامل شبكه كسب وكار خود مورد توجه قرار دهيد. اما عامل مهمي كه نبايد فراموش شود كارمندان شما هستند. تعداد بسيار كمي از كاربران كامپيوتر از فناوري هاي جديد استقبال مي كنند و علاقه زيادي براي يادگيري و استفاده از فناوري هاي جديد را ندارند. در واقع ذات بشر به نوعي است كه در مقابل هر تغييري مقاومت مي كند، حتا اگر اين تغيير به نفع او باشد و سبب بهبود كارها شود.
ارتقاي به يك سيستم عامل جدديد هميشه نياز - ترفندستان - به برگزاري دوره هاي آموزشي براي كارمندان و كاربران آن را دارد. به ويژه براي سيستم عامل ويستا كه امكانات و ويژگي هاي بسيار جديدي دارد كه شايد آموزش آن براي افراد كم سواد تر بسيار سخت و زمان بر باشد.
بسيار مهم است كه كاربران و كارمندان خود را براي استفاده از اين سيستم عامل آموزش مناسب دهيد. آموزش بايد به ميزاني باشد كه كار كردن با اين سيستم عامل را براي آن ها آسان سازد. به عنوان مثال شما مي توانيد به آنها اجازه دهيد كه كاربران از فرمت classic ويندوز كه آشنايي بيشتري با آن دارند استفاده نمايند.

8- پشتيباني از كاربران و كارمندان در استفاده از سيستم عامل ويستا
براي ارتقاي سيستم عامل به ويستا تنها آموزش كارمندان كافي نيست بلكه شما بايد از امكانات و فناوري ها و همچنين دستياران خود براي پشتيباني كاربران در هنگام استفاده از اين سيستم عامل استفاده كنيد. چرا كه در ابتدا اين كاربران در هنگام استفاده به چندين سوال و مشكل برخورد مي كنند كه بايد تمهيدات لازم براي رفع آن ها فراهم شود.
به هر حال آن ها براي اينكه بتوانند آموزش كافي داشته باشند و در زمينه استفاده ازاين سيستم عامل خبره شوند به صورت مشخص نياز به كار كردن بيشتر از حد طبيعي با اين سيستم عامل و گذارن زمان كافي براي يادگيري عملي آن دارند.
شما بايد بلافاصله بعد از ارتقاي شبكه خود به چند نفر را به عنوان پشتيبان اين سيستم عامل به صورت موقت استخدام و از وجود آن ها براي آموزش و رفع اشكال كارمندان خود استفاده نماييد.

9- حفظ داده هاي ارزش مند
اگر همه چيز به خوبي پيش رود بعد از ارتقاء شبكه شما داده هاي ارزشمند شما سالم خواهند ماند. اما اگر همه چيز به خوبي پيش نرود چه اتفاقي مي افتد؟ اساسي ترين راه و شايد بهترين راه اين است كه شما از داده هاي ارزشمند خود بك آپ بگيريد. بنابراين شما براي حفظ داده ها و اطلاعات ارزشمند كسب و كار خود بايد به صورت مرتب از آن ها بك آپ بگيريد. اين امر نياز به ذخيره سازي دوباره اين اطلاعات براي اطمينان از صحيح كار كردن آنها در هنگام نياز باشد.

10- هزينه اين كار واقعا چقدر است؟
زماني كه شما ملاحظات بالا را در نظر گرفتيد مي توانيد ميزان هزينه لازم براي ارتقا سيستم عامل شبكه خود را محاسبه كنيد. فراموش نكنيد كه هزينه اين كار بسيار بالاتر از پرداخت مجوز استفاده از اين سيستم عامل است. اين هزينه شامل هزينه لازم براي ارتقاء سخت افزاري شبكه ، هزينه ارتقاء نرم افزارهاي مورد استفاده و يا جايگزيني نرم افزارهاي جديد و نگارش هاي جديد، هزينه تغيير ساختار و پروتكل شبكه (در صورت امكان پذير بودن)، هزينه كارمندان و مشاوراني كه براي اين امر بايد استخدام نماييد، هزينه آموزش كارمندان(با در نظر گرفتن اين موضوع كه زماني كه صرف آموزش آن ها مي شود سبب عقب افتادن از كارها و وظايف كاري آن ها نيز مي شود)، هزينه آموزش پشتيبانان و كارمندان IT و هزينه ساير عمليات مانند بك آپ گيري و ... است.
اگر شما يك تخمين درستي از هزينه ها داشته باشيد مي توانيد در مورد ارتقاء شبكه خود به سيستم عامل ويستا تصميم درست بگيريد و در نتيجه شما مي توانيد در مورد استفاده از سيستم عامل ويندوز XP يا ويندوز 2000 و يا جايگزيني آن با ويندوز ويستا انتخاب درستي داشته باشيد.

(به نقل از پارس آنلاين - CnetNews)
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویندوز ویستا و روژن های آن

ویندوز ویستا و روژن های آن

من تا آنجايي كه خبر دارم 6 ورژن ويندوز ويستا خواهد داشت كه 3 ورژه آن مر بوط به كار بران خانگي و 2 ورژن براي بخش تجاري و 1 ورژن نيز براي بازار هاي در حال توسعه در نظر گرفته شده است.
ورژن خانگي ويندوز ويستا به كاربران امكان خواهد داد تا برنامه هاي تلويزيوني را ذخيره كنند.

هم اكنون ورژني از ويندوز ويستا در دسترس عموم قرار گرفته است و آفيس 2007 به همراه microsoft exchange كه ميل سرور مايكروسافتي مي باشد و تا سال 2007 پيش بيني ميشود كه تمامي ورژن ها در حالت كامل در دسترس عموم قرار گيرد.

نام ورژن هاي ويستا به قرار زير است:

Vista Enterprise و Vista Basiness

vista Home Premium و Vista Home Basic

Vista Starter و Vista Ultimate

Vista Business :
در واقع ورژن پايه براي تمامي شركت هاي بزرگ و كوچك است و شامل ابزارهايي است كه به شركت ها امكان مي دهد تا رايانه هايشان را اداره كنند.

ورژن Enterprise ويستا:
تمامي ويژگي هاي يك ورژن پايه را دارد و شامل يك سيستم Bitbocker است كه داراي قابليت امنيتي جالبي است به طوري كه با به كارگيري اين سيستم، در صورت مفقود شدن يا به سرقت رفتن رايانه، اطلاعات محرمانه ي دستگاه غير قابل دسترس خواهد شد.

ورژن Home Premium:
نيز داراي تمامي مشخصه هاي يك ورژن مادر است و شامل ويژگي گرافيكي جديدي به نام Aero است. اين ورژن مي تواند رايانه ي شما را به بازي رايانه اي xbox 360 نيز وصل كند.

به طور كلي ورژن هاي جديد ويستا بر اساس نيازهاي كاربران طراحي شده است. كاربران مي توانند دي وي دي رايت كنند و از ديگر برنامه هاي كاربردي چند رسانه اي بهره مند شوند.

تمامي ورژن ها براي كاربران و بخش هاي تجاري، در هر نوع سيستم هاي رايانه اي 64 بايتي و 32 بايتي قابل دسترسي است.

مايكروسافت ورژن هاي خانگي و شركتي ويستاي خود را بدون برنامه ي windows Media Player در اروپا عرضه مي كند تا با قوانين اتحاديه ي اروپا همگام شده باشد.
اينترنت اكپلولر 7+ براي ويستا ارايه ميگرر كه مختص خود ويندوز ويستاست.
بدون نرم افزار آنتي ويروس ويستا اريه ميگردد.

خبر ها حاكي از آن است كه مايكروسافت قصد دارد ورژنه كاملا فارسي از ويستا را براي ايرانيان فراهم آورد.
اين امر نشانه هاي خود را نشان داده ابتدا پك فارسي ساز براي آفيس 2003 بعد براي ويندوز ويستا شپس براي مبدل ارقام در excell و همچنين در قسمت download center پشتيباني از زبان فارسي دارد و در حال تعميم نيز ميباشد.
اين روند ابتدا در سيستم هاي عامل مبتني بر متن باز صورت گرفت سپس بر روي برنامه هاي متن باز به خصوص در مرور گر جنجالي فاير فاكس.

البته خبري ديگر نيز ميباشد كه ورژن ويستا نيز يك نسخه در سرس xp ارايه شود نام اين محصول windows xp scane edition ميباشد كه داراي مرورگر اينترنتي ie7 و ويندوز مديا پلير 11 و مايكرو سافت defender به همراه sp3 ويندوز xp .اين نسخه از ويندوز آخرين ورژه از سري xp ميباشد
 

Similar threads

بالا