آموزش طراحی اجزاء 2 - چرخدنده ها

M. H. Rajani

عضو جدید
کاربر ممتاز
این عنوان سرفصلی از سرفصلهای درس طراحی اجزا 2 است. که در این تاپیک سعی میشه به اون پرداخته بشه.

منابعی که از روی اون تدریس می کنیم:

1 - طراحی اجزای ماشین (َشیگلی) ترجمه ایرج شادروان دانلود پسورد: www.babolnit.com
2 - طراحی اجزای ماشین(اسپاتز) ترجمه هدایت موتابی
3 - تئوری و مسائل طراحی ماشین (هال) ترجمه دکتر محمد حسن حجتی دانلود
4 - Machine Design Fundamental A practical approach , Hindeleh
5 - Mechanical Design - Peter Childs دانلود

البته نسخه هایی که برای دانلود گذاشته شده نسخه های زبان اصلیه. برای دریافت نسخه های پی دی اف فارسی پیام خصوصی بدید (اینجا خواهشا درخواست نذارید و فقط پیام خصوصی بدید تا بحث منحرف نشه
 

M. H. Rajani

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از چرخدنده ها

استفاده از چرخدنده ها

استفاده از چرخدنده ها (Gear drives)


سه کار اصلی انتقال قدرت به کمک چرخدنده ها:

1 - اولین آنها اتصال مثبت دو محوره. (دو محور به صورت مثبت به هم وصل میشن) که به آن Positive Contact نیز می گویند. منظور از اتصال مثبت این است که انتقال قدرت از طریق نیروی اصکاک نیست. (مثلا در محرک های تسمه ای اتصال منفی است اصطلاحا. چون انتقال قدرت از طریق نیروی اصطکاک انجام میشود). از ویژگی های اتصال مثبت می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:


الف:اصطکاک کم اشاره کنیم که همین مقدار کم هم با روانکاری کاهش می یابد. روانکاری باعث کاهش اصطکاک و انتقال گرما از چرخدنده ها می شود.

ب: کوپلینگ دو محور: وقتی ما دو محور را کوپل می کنیم، در حقیقت راندمان بالا تر و افت توان کمتر است. چرخدنده ها قابلیت اطمینان بالایی دارند. اینو به خاطر داشته باشید که چرخدنده ها آخرین قطعه ای هستند که می شکنند. همچنین چرخدنده ها بر اساس وضعیت محور ها نسبت به هم (متقاطع، متقارن، متنافر) در دسته های مختلفی قرار میگیرند.

2 - قابلیت افزایش، کاهش، و یا حفظ سرعت را دارند. چون درگیری مثبت است می توان نسبت سرعت را ثابت گرفت. البته این به پروفیل چرخدنده (شکل دنده های چرخدنده) و اینکه ساییده بشود یا خیر دارد.
پس در چرخدنده ها نسبت سرعت ثابت است و متناسب با آن نسبت گشتاور پیچشی نیز ثابت می ماند.

یک سوال: به نظر شما گشتاور پیچشی روی هر دو چرخدنده درگیر یکسان است؟ پاسخ این سوال منفی است. و باید محاسبه شود . البته این این منطقی است که بگوییم چرخی که با دور بیشتری می گردد (سرعت زاویه ای بیشتری دارد)، گشتاور پیچشی بیشتری دارد.
نکته بعدی که نتیجه می شود این است که طراحی چرخدنده بر اساس چرخدنده ضعیف تر انجام می شود. یعنی ما گشتاور پیچشی را برای چرخدنده ای که ضعیف تر است محاسبه می کنیم و بر اساس آن سیستم را طراحی می کنید. توضیحات بیشتر در ادامه داده خواهد شد.

در سیستم های مکانیکی معمولا از یک کاهنده سرعت استفاده می کنیم. به دلیل اینکه مصرف کننده های برق(موتورها) معمولا دور بالایی دارند.

3- حفظ جهت و امتداد سرعت: تغییر یا حفظ جهت گردش با چرخدنده ها ممکن است. (با استفاده از چرخدنده های داخلی و خارجی.

در صورت ابراز علاقه دوستان مباحث بیشتری را خواهم گذاشت
 

Similar threads

بالا