[ آموزش توجیه دوربین توتال ] ►و کاربرد برنامه های آن » Stake out » Free station

[ آموزش توجیه دوربین توتال ] ►و کاربرد برنامه های آن » Stake out » Free station

  • با ریفرنس لاین خیلی بهتر کار میشه کرد

    رای: 1 25.0%
  • نه کاربردی نداره

    رای: 0 0.0%
  • آره خیلی مفیده

    رای: 0 0.0%
  • تاحالا باهاش کار نکردم

    رای: 2 50.0%
  • راحت تره با نقاط رو محاسبه و با Stake out پیاده کنیم

    رای: 1 25.0%

  • مجموع رای دهندگان
    4
  • نظرسنجی بسته .

skyplex

کاربر فعال
پیاده سازی انجام شده...حالا دوباره همان نقاط را پیاده سازی می کنیم ...این دو پیاده سازی از لحاظ بنچ مارک، دوربین با هم متفاوت هستند...نتیجه این شده که نقاط همگی یک متر از هم فاصله دارند...یعنی روی هم نیستند....چرا اینگونه شده است؟ علت های احتمالی؟

حال فرض کنید ما بخواهیم پیاده سازی اول ملاکمان باشد باید چه کار بکنیم تا پیاده سازی دوم خروجی اش مانند پیاده سازی اول باشد؟

علت اینکه پیاده سازی دوم اجباری شده اینکه خیلی از نقاط پیاده سازی اول به خاطر گذشت زمان و از بین رفتن رنگ اثری ازشان نیست...
 

Topaya

عضو جدید
پیاده سازی انجام شده...حالا دوباره همان نقاط را پیاده سازی می کنیم ...این دو پیاده سازی از لحاظ بنچ مارک، دوربین با هم متفاوت هستند...نتیجه این شده که نقاط همگی یک متر از هم فاصله دارند...یعنی روی هم نیستند....چرا اینگونه شده است؟ علت های احتمالی؟

حال فرض کنید ما بخواهیم پیاده سازی اول ملاکمان باشد باید چه کار بکنیم تا پیاده سازی دوم خروجی اش مانند پیاده سازی اول باشد؟

علت اینکه پیاده سازی دوم اجباری شده اینکه خیلی از نقاط پیاده سازی اول به خاطر گذشت زمان و از بین رفتن رنگ اثری ازشان نیست...

شاید بنچ مارک ها ایراد دارن.
اگه مسیر داری پیاده میکنی شاید کیلومتراژ افست داره.
شاید...
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
چرا اینگونه شده است؟ علت های احتمالی؟
اگه بنچ مارک ها تون چه جدید و چه قبلی نچرخیده باشن و خطای نقشه برداری نداشته باشن، این طوری که شما می گین همه چیز شیفت شده پس ایراد در فایله که نقاط به طوره سهوی Move شدن یا بنچ مارک ها در فایل جابجا شدن!
حال فرض کنید ما بخواهیم پیاده سازی اول ملاکمان باشد باید چه کار بکنیم تا پیاده سازی دوم خروجی اش مانند پیاده سازی اول باشد؟
کاری که باید انجام بدین در طول بلند مسیر (200 متر) چند تا از میخ ها تون رو بخونین
بنچ مارک ها رو بخونین
عوارض موجود روی نقشه مثله کنج دیوارها رو بخونین بعد این بر داشت رو منطبق کنین روی نقشه و دوباره از بنچ مارها و نقاط آیدی بگیرین
 

skyplex

کاربر فعال
چطور میشه با دوربین شیب طولی مورد نظز را برای خیابان مشخص کرد؟
منظورم اینه فرض کنید ما میخاهیم شیب جاده سه درصد باشد.. از نظر اجرایی چطور میشه این استاندارد و شیب رو صورت عملی بهش داد؟
یا حتی در مورد شیب عرضی..
 

skyplex

کاربر فعال
علت اینکه موقع id گرفتن مختصات ایکس یا وای به صورت منفی داده میشه چیست؟
 

s.gholami

عضو جدید
سلام
1- در ساختمانهای معمولی شما مرز همسایه و مرز کوچه رو ملاک قرار میدین و با ریفرنس لاین آکس ها رو محاسبه می کنین اما من خودم روش زیر رو انجام می دم یکم زحمتش بیشتره اما ارزشش رو داره
- اسم ایستگاهم S1 با مختصات 200-200-200
- دو تا بنچ رو جدول یا تیر برق به نام H1-H2
- برداشت بر همسایه ها و بر جداول
- تخلیه برداشت ها و جانمایی پلان فونداسیون
- چرخوندن پلان به طوری که محور مختصات با محورهای آکس بندی منطبق باشه
- استخراج آکس ستونها و مختصات جدید H1-H2 و ریختن نقاط رو دوربین
- توجیه دوربین با H1-H2
-استیک اوت نقاط

آخیششش ... خوندن 30 صفحه این مطلب تموم شد.
مسئله اصلی من همین پیاده کردن آکس ستون ها برای همین ساختمون های معمولیه (200-300 متر مربع با حدود 10 تا ستون). روش دوم که مهندس گفتن طبعا دقیقتره اما چرا باید بریم سراغ این روش؟ من خودم هنوز توجیه نشدم نسبت به لزوم این روش چه برسه به دوربینم !!!!
مراحلی که به نظرم میرسه برای سر زمین این طوریه:
1- ما دیوار همسایه رو داریم فقط + زمین خالی خودمون. اول و آخر دیوار همسایه رو به عنوان رفرنس لاین معرفی می کنیم. (به نظرم یکبار باید طول دیوار رو با Tie distance اندازه بگیریم بعد نقطه اول رو 0-0 بذاریم و نقطه آخر دیوار رو با مختصات 0 -طول دیوار به رفرنس لاین معرفی کنیم. درسته؟!!!)
2- نقشه فونداسیون رو از مجری می گیریم. یک درز انقطاع داریم مثلا 10 سانت + ستون هایی که فرض می کنیم همه 40*40 باشند. نتیجه میشه نقطه ای با فاصله و آفست 30 سانت آکس ستون اول ما. با رفرنس لاین اون رو پیاده می کنیم.
3- همین طور بقیه آکس ها فاصله و آفستشون رو از لاین مرجع حساب می کنیم و پیاده می کنیم.

این فرآیند مشکلی داره؟ من هنوز این کار رو انجام ندادم. می پرسم که میرم سر زمین ضایع نشم. قصدم چک کردن آکس های پیاده شده و در صورت لزوم پیاده کردن دوباره اون هاست.

البته یک سوال دیگه هم هست که توی هر دو روش بالا مشترکه. این که خطای ژالون رو چی کارش کنیم؟ اگه لیزر داشته باشیم که می تونیم هم دیوار همسایه و هم آکس ستون ها رو روی زمین با لیزر بزنیم اما ژالون گذاشتن روی دیوار و .... فکرکنم خطاهایی در حد سانت میده.
 
آخرین ویرایش:

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
اما چرا باید بریم سراغ این روش؟ من خودم هنوز توجیه نشدم نسبت به لزوم این روش چه برسه به دوربینم !!!!
بابت اینکه با کامپیوتر اشراف بیشتری روی نقشه پیدا میکنین و اگه لازم شد بعدا دوباره دوربین توجیه بشه نقشه و بنچ مارک ها رو دارین.

مراحلی که به نظرم میرسه برای سر زمین این طوریه:
1- ما دیوار همسایه رو داریم فقط + زمین خالی خودمون. اول و آخر دیوار همسایه رو به عنوان رفرنس لاین معرفی می کنیم. (به نظرم یکبار باید طول دیوار رو با Tie distance اندازه بگیریم بعد نقطه اول رو 0-0 بذاریم و نقطه آخر دیوار رو با مختصات 0 -طول دیوار به رفرنس لاین معرفی کنیم. درسته؟!!!)
دیوار همسایه به علت ناصاف بودن و عدم امکان برداشت ابتدا و انتهای دقیق دیوار هر بار ریفرنس می کنین یه پاسخی میگیرین و دوربین یه جور توجیه میشه. گاهی وقتها نقشه با هیچ دیواری گونیا نیست و باید یه زاویه بینا بین انتخاب کنین که اون موقع ریفنس نمی تونین بکین
2- نقشه فونداسیون رو از مجری می گیریم. یک درز انقطاع داریم مثلا 10 سانت + ستون هایی که فرض می کنیم همه 40*40 باشند. نتیجه میشه نقطه ای با فاصله و آفست 30 سانت آکس ستون اول ما. با رفرنس لاین اون رو پیاده می کنیم.
3- همین طور بقیه آکس ها فاصله و آفستشون رو از لاین مرجع حساب می کنیم و پیاده می کنیم.
این محاسبات دستی ممکنه باعث اشتباه و خسارت بشه و تا پیاده سازی تمام اکس ها معلوم نمیشه که نقشه درست جانمایی شده یا نه.
این فرآیند مشکلی داره؟ من هنوز این کار رو انجام ندادم. می پرسم که میرم سر زمین ضایع نشم. قصدم چک کردن آکس های پیاده شده و در صورت لزوم پیاده کردن دوباره اون هاست.

البته یک سوال دیگه هم هست که توی هر دو روش بالا مشترکه. این که خطای ژالون رو چی کارش کنیم؟ اگه لیزر داشته باشیم که می تونیم هم دیوار همسایه و هم آکس ستون ها رو روی زمین با لیزر بزنیم اما ژالون گذاشتن روی دیوار و .... فکرکنم خطاهایی در حد سانت میده.
منشور رو با یه فاصله ثابت مثلآ 20 سانت از دیوار با متر بگیرید و بعد در محاسباتتون اون 20 سانت رو اعمال کنین. و یا می تونین از برچسب های تیپ استفاده کنین یکی دوتا حتما تو جیبتون داشته باشین خیلی جاها به درد میخوره لازم نیست برچسبشو بکنین این جوری چند با مصرف میشه. بهتره آکس صفحه ها به جای منشور با یه تراز بنایی که روش این تیپ رو موقتا چسبوندین انجام بشه. هم سرعت بیشتر هم دقت بیشتر و هم ژالن گیر هم نیازی ندارین. فقط حواستون به ارتفاع منشور باشه من همیشه تیپ رو روی 3 سانتی تراز بنایی نصب میکنم.
 
آخرین ویرایش:

s.gholami

عضو جدید
ممنون جناب مهندس

بابت اینکه با کامپیوتر اشراف بیشتری روی نقشه پیدا میکنین و اگه لازم شد بعدا دوباره دوربین توجیه بشه نقشه و بنچ مارک ها رو دارین.

فکر کنم در جایی که قرار باشه آکس ستون ها در فونداسیون رو در طبقات بالا هم پیاده کنیم، راه حل ما منحصر بشه به همون روش برداشت و جانمایی پلان در نقشه برداشت، که توضیحش رو فرمودین.

دیوار همسایه به علت ناصاف بودن و عدم امکان برداشت ابتدا و انتهای دقیق دیوار هر بار ریفرنس می کنین یه پاسخی میگیرین و دوربین یه جور توجیه میشه. گاهی وقتها نقشه با هیچ دیواری گونیا نیست و باید یه زاویه بینا بین انتخاب کنین که اون موقع ریفنس نمی تونین بکین

یک سوال: این ناصافی خودش رو در روش اول که برداشت هم هست نشون میده دیگه ؟!!! بعدا برای جانمایی پلان (Rotate+move در اتوکد) ما باید یک خط رو مبنا قرار بدیم که میشه همین راستای اول و آخر دیوار.

منشور رو با یه فاصله ثابت مثلآ 20 سانت از دیوار با متر بگیرید و بعد در محاسباتتون اون 20 سانت رو اعمال کنین. و یا می تونین از برچسب های تیپ استفاده کنین یکی دوتا حتما تو جیبتون داشته باشین خیلی جاها به درد میخوره لازم نیست برچسبشو بکنین این جوری چند با مصرف میشه. بهتره آکس صفحه ها به جای منشور با یه تراز بنایی که روش این تیپ رو موقتا چسبوندین انجام بشه. هم سرعت بیشتر هم دقت بیشتر و هم ژالن گیر هم نیازی ندارین. فقط حواستون به ارتفاع منشور باشه من همیشه تیپ رو روی 3 سانتی تراز بنایی نصب میکنم.

حقیقتش اصلا منظورتون رو متوجه نشدم. آکس صفحه؟


یک چیزی هم بگم ببینم درست کار می کردم یا نه. من معمولا برای چک کردن آکس ستون هایی که معمارها روی فونداسیون پیاده می کردن زیاد به پیاده شدن دقیقشون گیر نمی دادم. ممکن بود چند سانت هم احیانا جابجایی داشته باشه. یعنی فاصله ستون ها کم و زیاد شده باشه. بیشتر روی خالی گذاشتن درز انقطاع و این که ستون های پیاده شده نهایتا پس از ساخت از ملک بیرون نزنه توجه می کردم. (مثلا معمار حدود 10 سانت رو برای سنگ نما جا گذاشته باشه)
برای ساختمان های 6-7 طبقه فکر می کنید این روش برخورد مشکلی داشته باشه؟ (البته فاصله ستون ها رو در طبقات بالا براساس فاصله ستون ها در فونداسیون چک می کردم که اگر هم تغییری نسبت به پلان داشته با همون تغییر و شاغولی بره بالا).
ممنون میشم از تجربتون استفاده کنم.
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
به نظر من بهتره میزان انحراف از آکس و دوران صفحه ستون رو طی برگه ای به مهندس اجرا یا معمار اطلاع بدین و بهتره خودشون تصمیم بگیرن اینطوری به نظر من خیلی حرفه تر به نظر میرسه
 

skyplex

کاربر فعال
ایا فرستادن جالون گیر به محل پایه های دکل فشار قوقوی خطر برق گرفتگی به دنبال ندارد؟
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
ایا فرستادن جالون گیر به محل پایه های دکل فشار قوقوی خطر برق گرفتگی به دنبال ندارد؟
صد در صد و افرادی هم حونشون رو بابت همین از دست دادن. من در نیروگاه 400 کیلو ولت که کار می کردم اولا ژالن گیر با خودشون بود دوما فقط با مینی منشور کار می کردند و سوما دوربین حداقل 100 متر از کابل های فشار قوی فاصله می دادم! ضمنا خودشون هم اتوموبیل هاشون رو تو فاصله 200 متری از دکل ها پارک می کردند چون کامپیوتر یکی از اتوموبیل هاشون سوخته بود. و ضمنا امواج مغناطس به EDM صدمه میزنه و شامل گارانتی هم نمیشه. من حتی نزدیک ترانس های برق هم تا جایی که بشه ایستگاه نمی ذارم به هیچ عنوان ژالن رو از 1.3 بلند تر نکنین و بهتره از مینی منشور با حداقل میله استفاده کنین. برق رو جدی بگیرین خیلی نامرده
 

skyplex

کاربر فعال
صد در صد و افرادی هم حونشون رو بابت همین از دست دادن. من در نیروگاه 400 کیلو ولت که کار می کردم اولا ژالن گیر با خودشون بود دوما فقط با مینی منشور کار می کردند و سوما دوربین حداقل 100 متر از کابل های فشار قوی فاصله می دادم! ضمنا خودشون هم اتوموبیل هاشون رو تو فاصله 200 متری از دکل ها پارک می کردند چون کامپیوتر یکی از اتوموبیل هاشون سوخته بود. و ضمنا امواج مغناطس به EDM صدمه میزنه و شامل گارانتی هم نمیشه. من حتی نزدیک ترانس های برق هم تا جایی که بشه ایستگاه نمی ذارم به هیچ عنوان ژالن رو از 1.3 بلند تر نکنین و بهتره از مینی منشور با حداقل میله استفاده کنین. برق رو جدی بگیرین خیلی نامرده

ایا میشه این دکل ها که در کار من هفت مورد هستند با دوربین لیزری برداشت کرد؟ چون من مینی منشور ندارم.
 

skyplex

کاربر فعال
حتما در زمان نقشه برداری و ابهام زدایی از مختصات ایستگاهها یک دستگاه جی پی اس دستی همراهتان باشد تا مختصات داده شده را چک کنید و به ایستگاه اشتباهی نروید.
 

skyplex

کاربر فعال
اگر فاصله دو نقطه یو تی ام با همان دو نقطه که من برداشت کردم چندین سانت اختلاف داشته باشد یزای حل این مشکل باید چه کار بکنم. تا نقشه ام دقیقا یو تی ام شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
اگر فاصله دو نقطه یو تی ام با همان دو نقطه که من برداشت کردم چندین سانت اختلاف داشته باشد یزای حل این مشکل باید چه کار بکنم. تا نقشه ام دقیقا یو تی ام شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه تازه می خواین برداشت رو شروع کنین باید در وسط این دو بنچ مستقر باشید و فری استیشن کنین. دوباره بنج مارکها رو با نام جدید برداشت کنین و من بعد با بنچ مارک جدید کار رو ادامه بدین.
اگه نقشه رو می خواین ترسیم کنین و بنچ مارک ها رو با نام جدید بر داشت نکردین دو بنچ مارک رو باید با خط به هم وصل کنین و خطای موجود در فاصله رو به طرفین تقسیم کنین.
 

skyplex

کاربر فعال
علت اینکه پس از روشن کردن دوربین صفحه تراز کردن ظاهر میشه چیست؟ قبلا برای من اینطور نبود...قبلا میرفت تو منوهای دیگه...

بعد سوال دوم ایا باید در منوی تراز کردن tilt correction حالت on باشه یا off???????
 

skyplex

کاربر فعال
کمپانساتور سخت افزار بسیار حساسیه حتما پس از اتمام کار های دقیق و یا حمل دوربین و یا در باد و یا جایی که دوربین میلرزه خاموش باشه. اگه دارید بر داشت توپو گرافی انجام میدید که مدام باید ایستگاه عوض کنید و دوربین رو روشن دستتون میگیرید و حمل می کنین حتماً کمپانساتور خاموش باشه. ضمناً حمل توتال با سه پایه حتی اگه دوربین ماله خودتون هم نباشه کار بسیار ناجوان مردانه ایه چون به مرور تیلت دستگاه بهم میریزه و باید بره کالیبره!

چطور میتونیم کمپانستور را خاموش کنیم؟ مسیر این فرمان چگونه است>
 

skyplex

کاربر فعال
ایا باید برای تخلیه دوربین حتما از فلش مموری لایکا و خاص دوربین استفاده نمود و یا اینکه فلش های دیگر بدون خطر هستند برای دوربین...چون هر گاه فلش های دیگه میزنم پیام اخطاری امنیتی میده و میگه از فلش های صنعتی لایکا باید استفاده کرد...
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ایا باید برای تخلیه دوربین حتما از فلش مموری لایکا و خاص دوربین استفاده نمود و یا اینکه فلش های دیگر بدون خطر هستند برای دوربین...چون هر گاه فلش های دیگه میزنم پیام اخطاری امنیتی میده و میگه از فلش های صنعتی لایکا باید استفاده کرد...

درود بر شما ...........

حالا با این فلش ها معمولی کار میکنه یا نه ؟
قیمت فلش های خود لایکا چقدر است ؟
 

skyplex

کاربر فعال
اگه تازه می خواین برداشت رو شروع کنین باید در وسط این دو بنچ مستقر باشید و فری استیشن کنین. دوباره بنج مارکها رو با نام جدید برداشت کنین و من بعد با بنچ مارک جدید کار رو ادامه بدین.
اگه نقشه رو می خواین ترسیم کنین و بنچ مارک ها رو با نام جدید بر داشت نکردین دو بنچ مارک رو باید با خط به هم وصل کنین و خطای موجود در فاصله رو به طرفین تقسیم کنین.

اگر بین نقاط قدیمی و جدید اختلاف چند سانتی وجود باشه کدوم از نقاط را به عنوان بنچ مارک باید مبنا قرار بدهیم؟
 

Topaya

عضو جدید
اگر فاصله دو نقطه یو تی ام با همان دو نقطه که من برداشت کردم چندین سانت اختلاف داشته باشد یزای حل این مشکل باید چه کار بکنم. تا نقشه ام دقیقا یو تی ام شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟


حتما اختلاف دارن.
به مختصات UTM چند تا تصحیح وارد میشه : تصحیح Scale Factor+تصحیح ارتفاعی.
2 راه دارید یا اینکه ترانسفورماسیون کنید که تو تاپیکهای مربوطه گفته شده یا اینکه با excel با توجه به ایستگاه برداشتتون به فواصل نقاط تا ایستگاه 2 تا تصحیح رو وارد کنید.
زوایا لازم نیست اصلاح بشن.
 

Topaya

عضو جدید
حتما اختلاف دارن.
به مختصات UTM چند تا تصحیح وارد میشه : تصحیح Scale Factor+تصحیح ارتفاعی.
2 راه دارید یا اینکه ترانسفورماسیون کنید که تو تاپیکهای مربوطه گفته شده یا اینکه با excel با توجه به ایستگاه برداشتتون به فواصل نقاط تا ایستگاه 2 تا تصحیح رو وارد کنید.
زوایا لازم نیست اصلاح بشن.

فراموش نکنیم مختصات UTM روی بیضوی است و شما روی یک سطح با ارتفاع دارین کار میکنین.
اگر مختصات UTM میخواهید پیاده کنید بهتره بنچ UTM رو بگیرید و بالعکس.
 

skyplex

کاربر فعال
منظورم از نقاط یوتی ام اون نقاط و بچ مارکهای رسمی که با دستگاههای پیشرفته به ما داده اند نیست.

منظورم از این نقاط اون نقاطیه که کسی دیگر با مبنا قرار دادن نقاط بنچ مارک اونها را به داخل زمین مورد نظر خودش انتقال داده...
 

skyplex

کاربر فعال
دوستان گرامی و اساتید

در یک برداشت نقشه برداری اگر دقت توجیه دوربین کم باشد این امر چه تاثیری در برداشت دارد.

فرض کنید دو مختصات به ما داده شده و ما به روش کوردینیت توجیه کردیم 6 میلی متر خطای توجیه شد.
حال سوالم اینه که این امر چه اثری بر روی نقاط برداشت شده دارد؟

ایا نقاط برداشت شده شش میلی متر از جای اصلی خود دورتر برداشت میشن یا چیز دیگه؟
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
دوستان گرامی و اساتید

در یک برداشت نقشه برداری اگر دقت توجیه دوربین کم باشد این امر چه تاثیری در برداشت دارد.

فرض کنید دو مختصات به ما داده شده و ما به روش کوردینیت توجیه کردیم 6 میلی متر خطای توجیه شد.
حال سوالم اینه که این امر چه اثری بر روی نقاط برداشت شده دارد؟

ایا نقاط برداشت شده شش میلی متر از جای اصلی خود دورتر برداشت میشن یا چیز دیگه؟
سلام
خطای توجیه باعث میشه نقاط برداشتی و بنچ مارکهای احداث شده بعدی به اندازه خطای توجیه شیفت مختصاتی و دوران زاویه ای داشته باشند.
در مثال بالا چون شما روی بنچ مارک اصلی کوردینیت می کنین دوران قابل توجهی ندارین اما نقاط برداشتی رو دارین با 6 میل جابجایی برداشت می کنین.
این 6 میل با توجه به مشکل به وجود آمده متفاوته
1- ممکنه دوربین شما با دوربین قبلی که بنچ های اصلی رو زده، 6 میل خطای کالیبراسیون محاسبه طول داشته باشه. در این صورت کاملا 6 میل نقاط شما مغایر هستش
2- ممکنه بنچ اول 6 میل جابجا شده باشه. پس باز هم همین خطای برداشت رو دارین
3- ممکنه بنچ دوم جابجا شده باشه. در این حالت هیچ خطایی برداشتتون نداره
برای کاهش این خطا و از اونجا که ما نمیدونیم کدوم یکی از اشکالات بالا پیش اومده پیشنهاد من برای این موضوع اینه که دوربین رو وسط بکارین و با یه زاویه باز فری کنین. مجدد بنچ مارکهای اصلی رو میژر کنین و از این به بعد به بنچ مارکهای خودتون ببندین. در این حالت خطای شما به میانگین یعنی 3 میل کاهش پیدا میکنه که ایده آل تره
 

skyplex

کاربر فعال
با تشکر فراوان از جناب Ehsan.Ha به خاطر پاسخ های دقیق و آموزنده

سوال دیگری که مطرح است اینه که در برداشت نمای ساختمان edm دوربین را روی چه حالتی باید قرار داد؟ یعنی وقتی که میخاهیم با لیزر برداشت کنیم ایا باید روی np-tracking باشد یا حالتی دیگر؟
 
بالا