آشنایی با ماشین اکسترودر (Extruder Machine):

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آشنایی با ماشین اکسترودر (Extruder Machine):

یکی دیگر از متداول ترین و مقرون به صرفه ترین روش های شکل دهی به پلیمرها (بسپارها) استفاده از اکسترودر می باشد. این ماشین دارای مارپیچی است که حرکت خود را از یک موتور و یک گیربکس می گیرد و در سیلندری که به وسیلهگرمکن ها (المنت های حرارتی) گرم می شود حرکت می کند و مواد اولیه پلیمری از قیف به داخل دستگاه ریخته می شود، بعد از ذوب شدن مواد با فشار از درون فرم قالب (دای) عبور کرده و به مرور که سرد شد شکل فرم قالب (دای) را به خود می گیرد.

اکسترودر نیز مانند ماشین تزریق از دو قسمت تشکیل شده است:
1) قسمت حرارت دهی و ذوب
2) قسمت شکل دهی


واحد حرارت دهی و ذوب
این واحد مانند واحد تزریق در ماشین تزریق کار می کند با این تفاوت که در دستگاه اکسترودر فرآیند ذوب و شکل دهی به صورت بدون توقف یا پیوسته (Continuous) انجام می شود.

واحد شکل دهی
در این واحد مراحل شکل دهی به مذاب به کمک وسیله ای قالب مانند به نام دای (حدیده) (Die) انجام می شود. دای کمک می کند تا مذاب پلیمری به شکلی که مد نظر است تبدیل شده و در طول مسیر تولید، مذاب سرد شده و شکل جدید خود را حفظ می کند. در شکل زیر عمل کرد دای در قالب تصویری ساده بیان شده است.

عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد ماشین اکسترودر تابعی از قطر (D)، طول (L)، گام های پیچ، شکل و خشک بودن دانه ها، سرعت چرخش و سرعت حرکت و طرح قالب (دای) است.

با استفاده از دستگاه اکسترودر در صنعت پلیمر می توان انواع لوله ها و پروفیل ها، شیلنگ ها، نی های آشامیدنی، سیم و کابل، الیاف و نخ ها، انواع فیلم و نایلکس و ورق و بسیاری چیزهای دیگر را تولید کرد.
از اکسترودر در صنایع گوناگون استفاده های زیادی می شود به عنوان مثال می توان به تولید میله گرد و لوله و پروفیل های فلزی، در صنایع غذایی می توان به ماکارونی و آدامس و ... ، سرامیک و بتن اشاره کرد.

نکته: به عمل اکسترودر کردن، اکستروژن گفته می شود.
 

Similar threads

بالا