آشنایی با طراحی ، ساخت و بازرسی تجهیزات صنایع نفت،گاز و پتروشیمی

vessel

عضو جدید
[FONT=&quot]با توجه به اهمیت زیاد تجهیزات در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی اشنایی با استانداردها و روشهای طراحی و ساخت و هنچنین تعمیرات و نگهداری آنها از اهمیت بالایی برای مهندسین شیمی و مکانیک بر خوردار است.
[/FONT] [FONT=&quot]میخوام هر جه را در این زمینه دارم براتون بزارم امیدوارم استفاده کنید .[/FONT]


[FONT=&quot]لطفا نظریات خود را بزارین و اگه کسی درباره یه دستگاه خاص اطلاعات میخواد بگه[/FONT] [FONT=&quot] تمام سعیمو میکنم اطلاعات بدرد بخور براتون بزارم.

[/FONT] [FONT=&quot]البته کلی مطلب و فایل در ارتباط با انواع جوشکاری ، بازرسی جوش و اصول پرتونگاری دارم که در ادامه براتون میزارم . [/FONT]
 

vessel

عضو جدید
[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]مخازن تحت فشار :
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]در واقع به مخازنی ظروف تحت فشار گفته میشود که برای نگه داری سیال تحت فشار و دمای بالا استفاده شود و در بعضی موارد مواد قابل اشتعال ، سمی یا رادیو اکتیو در داخل آنها نگه داری میشود.به همین دلیل طراحی اینگونه مخازن از اهمیت خاصی برخوردار است.با توجه به اینکه نشتی یا انفجار ظروف تحت فشار خسارت جانی و مالی زیادی به همراه دارد امنیت یک واحد وابستگی خاصی به طراحی و ساخت اینگونه مخازن دارد و این مورداهمیت استاندارد استفاده شده را نشان میدهد.
[/FONT]

[FONT=&quot]به طور کلی مخازن تحت فشار با مخازن ذخیره از نظر طراحی ، ساخت ، تعمیرات و نگهداری تفاوتهای زیادی دارند. تانک های ذخیره محدود به فشار اتمسفر بوده و معمولا برای نگهداری سیالات با فشار پایین استفاده میشوند.[/FONT]
[FONT=&quot]از ظروف تحت فشار میتوان انواع برجها ، تفکیک گرها،بویلرها ، میکسرها،مبدلهای حرارتی ،*****ها،راکتورها ، فلرها و دیگر ظروف از این قبیل را نام برد.[/FONT]
[FONT=&quot]معمولا ظروف تحت فشار دارای تجهیزات داخلی هستند در حالی که تانک های ذخیره معمولا محدود به سیم پیچ یا مخلوط کننده میباشد.البته در بعضی موارد خاص مثلSKIMMER TANK که برای تثبیت شرایط دو فازی آب نفت به کار میرود دارای بافل های داخلی خاص هستند .
[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]دو نوع متداول ظروف تحت فشار به شکل استوانه و کروی هستند.در بیشتر موارد مخزن استوانه ای به دلیل ساخت آسان تر و استفاده از فضای کمتر ترجیه داده میشود . معمولا برای نگه داری سیالات در فشارهای خیلی زیاد از مخازن کروی استفاده میشود زیرا مخازن کروی نیاز به جداره نازک تر برای تحمل فشار مساوی نسبت به مخازن استوانه ای میباشد.
[/FONT]
[FONT=&quot]با یه قانون کلی البته نه رسمی میتوان گفت مخازن با فشار طراحی زیر 1bar از استانداردAPI650 و تا 2bar از استانداردAPI620 و بیشتر از آن از استانداردASME-SEC-VIII-DIV1استفاده میشود. در ضمن کار فرما یا همان خریدار میتواند استاندارد مورد استفاده را مشخص کند مثلا یک مخزن نگهداری سوخت دیزل شاید تحت فشار پایین طراحی و ساخته شود ولی معمولا برای اطمینان بیشتر تحت استانداردASME طراحی و ساخته میشود.
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]جهت طراحی و ساخت ظروف تحت فشار از استانداردهای زیادی در کشورهای مختلف استفاده میشود که البته در ایران از استانداردASMEاستفاده میشود که این استاندارد اکثر ظروف با شرایط طراحی مختلف را پوشش میدهد استانداردEN13445هم یک استاندارد جامع در این زمینه است که موارد زیادی که در دیگر کدها ذکر نشده را میتوان در این استاندارد یافت که البته در ایران کاربرد چندانی ندارد.
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

vessel

عضو جدید
همان طور در عکس میبینید این یک دستگاه نمک زداست که برای یکی از پروژه های مناطق نفت خیز جنوب سفارش داده شده و بر خلاف تانک های ذخیره که در محل ساخته میشوند در کارگاه سازنده ساخته شده و به محل منتقل میشود. و به خاطر حساسیتی که نسبت به انواع تنش دارند با شرایط خاص حمل و نصب میشوند.





desalter.jpg desalter1.jpg
 

vessel

عضو جدید
در انجا هم یه نسخه از استاندارد ASME - SECTION VIII - DIV1 رو براتون گذاشتم.

http://www.speedyshare.com/files/26507024/ASME_Section_VIII_D1.pdf

یکی از مراجع مهم در طراحی مخازن تحت فشار کتاب DENNIS MOS میباشد که اگه از اون استفاده کنید همه چیو در ارتباط با طراحی ظروف تحت فشاریاد میگیرید ،که اون رو هم براتون گذاشتم.

http://www.speedyshare.com/files/26506935/Pressure_Vessel_Design_Manual_3E-2004-REFERENCE.pdf

برای طراحی مخازن تحت فشار از نرم افزار بسیار قدرتمند PVELIT که توسط شرکت COADE عرضه شده و در واقع از حجم محاسبات بسیار زیاد طراحی کاسته و امکان لازم برای طراحی ، بازرسی و بررسی مجدد مخازن را به ما میدهد.
با این نرم افزار میتوان طراحی تمامی قطعات مربوط به انواع ظروف تحت فشار را انجام داد.
فایل راهنمای استفاده از این نرم افزار که توسط خود شرکت COADE اراعه شده رو براتون میزارم .

http://www.speedyshare.com/files/26506876/PVElite.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26506397/PVQuickStart.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26506388/CCQuickStart.pdf
 

vessel

عضو جدید
در انجا هم یه نسخه از استاندارد ASME - SECTION VIII - DIV1 رو براتون گذاشتم.

http://www.speedyshare.com/files/26507024/ASME_Section_VIII_D1.pdf

یکی از مراجع مهم در طراحی مخازن تحت فشار کتاب DENNIS MOS میباشد که اگه از اون استفاده کنید همه چیو در ارتباط با طراحی ظروف تحت فشاریاد میگیرید ،که اون رو هم براتون گذاشتم.

http://www.speedyshare.com/files/26506935/Pressure_Vessel_Design_Manual_3E-2004-REFERENCE.pdf

برای طراحی مخازن تحت فشار از نرم افزار بسیار قدرتمند PVELIT که توسط شرکت COADE عرضه شده و در واقع از حجم محاسبات بسیار زیاد طراحی کاسته و امکان لازم برای طراحی ، بازرسی و بررسی مجدد مخازن را به ما میدهد.
با این نرم افزار میتوان طراحی تمامی قطعات مربوط به انواع ظروف تحت فشار را انجام داد.
فایل راهنمای استفاده از این نرم افزار که توسط خود شرکت COADE اراعه شده رو براتون میزارم .

http://www.speedyshare.com/files/26506876/PVElite.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26506397/PVQuickStart.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26506388/CCQuickStart.pdf

البته من خودم با این نرم افزار کار کردم و اینم بگم که کار کردن باهاش خیلی راحته فقط باید اصول طراحی رو بدونید . و بدونید که با چه هدفی دارین ازش استفاده میکنید. اگه کسی راهنمایی بیشتر خواست خوشحال میشم کمکش کنم.
 

vessel

عضو جدید
در اینجا هم یه نسخه از استاندارد ASME - SECTION VIII - DIV1 رو براتون گذاشتم.

http://www.speedyshare.com/files/26507024/ASME_Section_VIII_D1.pdf

یکی از مراجع مهم در طراحی مخازن تحت فشار کتاب DENNIS MOS میباشد که اگه از اون استفاده کنید همه چیو در ارتباط با طراحی ظروف تحت فشاریاد میگیرید ،که اون رو هم براتون گذاشتم.

http://www.speedyshare.com/files/26506935/Pressure_Vessel_Design_Manual_3E-2004-REFERENCE.pdf

برای طراحی مخازن تحت فشار از نرم افزار بسیار قدرتمند PVELIT که توسط شرکت COADE عرضه شده و در واقع از حجم محاسبات بسیار زیاد طراحی کاسته و امکان لازم برای طراحی ، بازرسی و بررسی مجدد مخازن را به ما میدهد.
با این نرم افزار میتوان طراحی تمامی قطعات مربوط به انواع ظروف تحت فشار را انجام داد.
فایل راهنمای استفاده از این نرم افزار که توسط خود شرکت COADE اراعه شده رو براتون میزارم .

http://www.speedyshare.com/files/26506876/PVElite.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26506397/PVQuickStart.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26506388/CCQuickStart.pdf

البته من خودم با این نرم افزار کار کردم و اینم بگم که کار کردن باهاش خیلی راحته فقط باید اصول طراحی رو بدونید . و بدونید که با چه هدفی دارین ازش استفاده میکنید. اگه کسی راهنمایی بیشتر خواست خوشحال میشم کمکش کنم.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز

اگه اشتباه نکنم این باید عکس یه water bath heater باشه که بیشترین استفادش در ایستگاههای گازیه که گاز رو گرم میکنه ولی در واحد نمک زدایی جهت گرم کردن oil به کار میره (فکر میکنم همین عکس باشه) جالبه بدونید که متراژ کویل در داخل این هیتر وحشتناکه. برای یک واحد نمک زدایی 50000bpd (ظرفیتشو مطمئن نیستم همین حدودا) 6 تا کویل موازی که هر کدوم 16 پاس بود(یعنی 96 پاس) و هر پاس 13.8 متر ( تقریباً1300 متر) با سایز 3" استفاده شده بود.
ولی نه این یکم با indirect heater فرق میکنه .میشه بگید چیه؟از یه طرف expansion tank داره از طرف دیگه سمت چپشو درک نمیکنم اون تیکه ای که پیچ شده ,استکاش چی میشه پس؟فکر کنم اشتباه کردم این چیه که این قدر شبیه indirect heater ؟
 
آخرین ویرایش:

vessel

عضو جدید
سلام دوست عزیز
ممنون از توجهتون

[FONT=&quot]این در واقع یک[/FONT] [FONT=&quot] INDIRECT FIRED HEATER [/FONT][FONT=&quot] با بستر آب گلیکول بوده که برای یک واحد نمکزدایی110000 بشکه ای طراحی و و ساخته شده ، البته 4 تا از این دستگاه برای این واحد در نظر گرفته شده است که بصورت موازی در سرویس قرار میگیرند و هر کدام با 25 درصد نفت ورودی کار میکنند.

[/FONT][FONT=&quot]اگر بخوام در مورد این هیتر توضیح دقیق تری بدم باید بگم که :

[/FONT] [FONT=&quot] دمای بهینه یک واحد نمک زدایی بستگی به شرایط امولسیونی ،مشخصات فیزیکی ، ویسکوزیته و دانسیته سیال دارد. و وظیفه یک پیش گرم کن رساندن دمای نفت به این مقدار بهینه است و لازم به ذکر است که دما نباید بیش از حد افزایش یابد که باعث تبخیر در نفت شود زیرا وجود بخار و گاز در دستگاه نمک زدا[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] باعث تثبیت امولسیون آب نفت شده و جدا سازی را با مشکل مواجه میسازد. [/FONT]
[FONT=&quot]در واحد مورد نظر با توجه به شرایط نفت خام ورودی ، دمای عملیاتی و بهینه 60 درجه سانتیگراد میباشد که این هیتر بر اساس این دمای خروجی طراحی و ساخته شده است.
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]لازم به ذکر است که این دستگاه به صورت یک پکیج کامل نصب میشه که شامل کویل های سیال فرایندی ، بستر آب - گلیکول ،[/FONT] [FONT=&quot]berner [/FONT][FONT=&quot]،fire tub[/FONT] [FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] و سیتم گاز خام ورودی و burner management systemمیباشد.

[/FONT] [FONT=&quot]نفت خام توسط یک لوله "10 که 21 کویل به آن متصل بوده از پایین و در سمت مخالف محفظه احتراق وارد شده ، که این کویل ها بصورت مارپیچ پس از عبور از بستر از بالا وارد لوله "10 خروجی میشوند.

[/FONT] [FONT=&quot]در واقع هر دو بخش ورودی و خروجی نفت خام در بخشی بالا تر از ورود و خروج لوله های آتش و در یک قسمت بر آمده نصب شده [/FONT][FONT=&quot]است .[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT] [FONT=&quot]لوله های مربوط به اتش در بخش پایین بستر و در سمت محفظه احتراق وارد و خارج میشوند.
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT] همچنین بستر شامل 25 در صد اتیلن گلیکول محلول در آب میباشد.




[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

vessel

عضو جدید
[FONT=&quot]دسته کویل ها به صورتی طراحی شده که کمترین افت فشار را بوجودآورد.
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]گاز ورودی در ابتدا برای پیش گرم شدن به وسیله یک لوله"2 u شکل وارد محفظه احتراق شده و از آن خارج میشود و سپس وارد یک ***** شده تا مایعات احتمالی ان دفع شود و سپس به دو بخش تقسیم شده که یکی به لوله "1/2 برای توزیع گاز در pilot ها و دیگری به لوله "2 برای توزیع گاز درburner ها متصل میشود.[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]این پکیج شامل یک سیستم مدریتی کنترل burner management system که به اختصار BMS خوانده میشود، مدریت دقیقی بر shut down ، start up و کنترل دقیق سیستم [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]درشرایط نرمال دارد.
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]که از تمامی ابزارهای کنترلی از قبیل انواع ترانسمیترها ؛سویچ ها،کنترل ولوها وshut down valve ها برخوردار است.

[/FONT] [FONT=&quot]وسیستم را در برابر افت یا افزایش فشار گاز ورودی ، افزایش دمای نفت ، افزایش دمای بستر، کاهش لول بسترو دیگر مواردی که برای سیستم مضر هستند ایمن میسازد.

مشخصات کلی :

[/FONT] Operating duty = 3600kw
Design duty = 3960kw
Operating capacity = 55000 BPD oil +6411 BPD (10% WATER CUT
Operating pressure = 11 barg
Design pressure = 14 barg
Operating temperature = 66 c
Design temperature = 100 c
Test pressure = 21 barg
Bath temperature = 87 c[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]


[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
 

vessel

عضو جدید
طراحی تانک های ذخیره :

تانک های ذخیره بر خلاف مخازن تحت فشار از شیوه طراحی ساده تری بر خوردار بوده و معمولا به حجم محاسبات کمتری نیاز دارد.
زیرا محاسبات مربوط به بار باد ، زلزله ، حمل ، بارگیری و نصب در تانک های ذخیره کمتر انجام می شود .

ظرف تحت فشار نسبت به تانک های ذخیره با ظرفیت یکسان از قیمت بالا تری بر خوردارند .

یکی از مهم ترین علت آن ذخامت بالای ورق مورد استفاده در ظروف تحت فشار به دلیل فشار طراحی بالا تر نسبت به تانک ها میباشد .

و در اکثر موارد وجود قطعات داخلی به علت تکنولوژی ساخت و جنس آنها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده ظروف تحت فشار میشود (به طور مثال متوان سینی ها در برجهای تقطیر را نام برد).

نورد ، منتاژ و جوشکاری تانک های ذخیره براحتی میتواند در محل انجام شود و چون در محل نصب ساخته میشود نیاز به محاسبات بار گیری ، حمل و نصب نمی باشد.

معمولا تانک های ذخیره برای مقابله با فشار داخلی ساخته میشوند و در برابر هر گونه فشار خارجی مثل VACUM کاملا آسیب پذیرند و به راحتی مچاله میشوند.(به طور مثال در سال گذشته در یکی از پروژه ای نفتی بعد از آب گیری تانک جهت تست ، برای تخلیه بعد از تست ، شیر PRESSURE VACUM SAFTY VALVE باز نبوده و متاسفانه تنها چند لحظه بعد از باز شدن شیر تخلیه بدنه تانک در هم فرو رفت).
 

vessel

عضو جدید
فشار تست هیدرو استاتیک در تانک های ذخیره نسبت به ظروف تحت فشار خیلی کمتر است و در محل انجام میگیرد در حالی که تست هیدرو استاتیک ظروف تحت فشار میتواند در محل نصب یا در کارگاه سازنده انجام گیرد.

جوش کاری تانک ها به دلیل پایین بودن ذخامت نسبت به ظروف تحت فشار ساده تر بوده و وقت کمتری میگیرد در حالی که در ظروف تحت فشار در اکثر موارد کاری وقت گیر و نیاز به پیش گرم کردن ورق میباشد.

پرتونگاری تانک های ذخیره به صورت نقطه ای انجام میگیرد در حالی که در ظروف تحت فشار معمولا به صورت کامل انجام میشود.

برای طراحی تانک ها در ایران معمولا از استانداردهای API 650 , API620 , IPS-G-ME-100 , IPS-G-ME-110
استفاده میشود.

هم چنین از استاندارد API653 جهت بازرسی و تعمیرات تانک های ذخیره استفاده میشود.
 

vessel

عضو جدید
دو جزوه فارسی یکی مربوط به طراحی و دیگری هم مربوط به بازرسی تانک ها می باشد که استفاده از اونها میتونه خیلی مفید باشه.

http://www.speedyshare.com/files/26524399/_-_.pdf

http://www.speedyshare.com/files/26524831/StorageTanksFinal13860801.doc

دوستان هر گونه سوالی درباره انواع ظروف و تانک ها دارند بگن خوشحال میشم کمک کنم و این مساله میتونه به من کمک زیادی در گذاشتن مطالب مفید در این تاپیک باشه .
 
دوست عزیز دستت طلا ! دقیقاً چیزی رو گذاشتی و داری میذاری توی سایت که دنبالشم:)! به نوبه خودم از این زحمتی که برای من و دیگر دوستان میکشی تشکر می کنم.:victory:
 

vessel

عضو جدید
دوست عزیز ممکنه در مورد مکانیزم آب-بندی سقف مخازن floating head توضیح بدین ؟

حتما دوست عزیز
فقط چون مطلب آماده ندارم یه روز فرصت بدی یه مطلب با جزعیات کامل ساخت تانک ها همراه با عکس براتون آماده کنم
 
دوست عزیز 3تا سوال دیگه هم دارم:

1- در مورد Indirect Fired Heater چرا از سیال آب برای انتقال حرارت استفاده کردن ؟ روغن های حرارتی هم ظرفیت گرمای کمتری نسبت به آب دارن و خیلی راحت تر میشه دماشون رو بالا برد، با نظر به اینکه عامل انتقال گرما، اختلاف دما هست و هرچه اختلاف دما رو بتونیم بالاتر ببریم، انتقال گرمای بیشتری میتونیم داشته باشیم.

2- ممکنه قسمت های مختلف عکس Indirect Fired Heater رو توضیح بدین ؟ اون مبدل حرارتی بالای دستگاه برای چه منظوری هست ؟

3- در برج های بزرگ، روی سطح خارجی برج، یک عالمه تیغه های کوچیک و بزرگ قرار میدن. توی عکسی که اینجا http://images.comoj.com/images/564618b1a0f9.jpg گذاشتم، با فلش های قرمزرنگ به این تیغه ها اشاره کردم. هدف استفاده از این تیغه ها چیه ؟
 

vessel

عضو جدید
خدمت دو ست عزیزم آقای برقعی عرض کنم که در مورد خواص حرارتی روغن ها کاملا حق با شماست ، ولی مسئله انتخاب یک سیال مناسب جهت انتقال حرارت فقط به یک شرط متکی نیست .

همانطور که خودتونم حتما میدونید آب به علت ارزان بودن و به مقدار زیاد یافت شدن همیشه یک سیال پر طرفدار در زمینه انتقال حرارت به خصوص سیستم های خنک سازی بوده ولی بالا بودن نقطه انجماد و پایین بودن نقطه جوش آن همیشه مشکل ساز بوده و طی سالهای طولانی صنعت گران از انواع الکلها و روغن های نفتی متفاوتی همراه با آب برای این هدف استفاده کرده اند که هر کدام به دلایلی نظیر مشکلات زیست محیطی ، قبلیت اشتعال و گران بودن با توجه به حجم زیاد مورد نیاز و مهم تر از همه عدم حلالیت روغن های نفتی در آب منسوخ شدند .

انتخاب اتیلن گلیکل همراه آب بهترین کارایی را در این زمینه دارد و اخطلات به نسبت های معین و دقیق میتواند عمل انتقال حرارت را در دامنه دمایی بسیار وسیعی انجام دهد .

دقیقا به همین دلیل پر طرفدار ترین سیال جهت خنک کاری در خودرو همین محلول اتیلن گلیکول در اب است.
 

vessel

عضو جدید
در مورد سوال دوم اقای برقعی عرض کنم که تقریبا همه چیو در باره indirect fired heater توضیح دادم .

ودر مورد اون که شما مبدل نام بردید و بالای هیتر قرار دارد بگم که این مبدل نیست بلکه یک تانک کوچک به نام expansion tank و همون طور که از اسمش پیداست کارش انعطاف دادن به شرایط انبساط ، انقباض سیال حرارتیست در واقع از پایین با یه لوله کوتاه به مخزن اصلی وصل بوده که در موقعی که انبساط رخ میدهد سیال حرارتی وارد این تانک شده و در حالت انقباض به جای خود باز میگردد و در بالای ان یک شیر دو کاره نصب میشه که مخزن را در برابر over pressure و vacum محافظت میکند.در واقع هم کار peressure safty valve و هم کار pressure vacum safty valve را انجام میدهد.
 

vessel

عضو جدید
در جواب سوال سوم دوستم عرض کنم که معولا برجها چه کوچک چه بزرگ یک سری فلنج جهت اتصال لولهای فرایندی و فلنجهای دیگری هم جهت اتصال تجهیزات کنترلی و نمونه برداری و فلنج های هم جهت بازرسی و تمیزکاری تعبیه میشه که البته مکان مناسب نصب و قطر و جنس این فلنجها بسته به طراحی مورد نظر و استانداردهای لحاظ شده میباشد.

و تعدادی تیغه های سوراخ دار فلزی هم جهت نصب انواع تکیه گاه ها که به منظور نصب نردبانها ، پاگردها ،سینی کابل های برقی و ابزاردقیقی ، ساپرت لوله ها و اتصالات دیگر استفاده میشود تعبیه میشوند.

تعدادی هم تیغه های فلزی که معولا تعداد آنها زیاد و اندازه کوچکی دارند برای نصب عایق بندی خاجی بکار میرود که البته عایق بندی در همه برجها صورت نمیگیرد و استفاده آن بستگی به طرح دارد.
 
خدمت دو ست عزیزم آقای برقعی عرض کنم که در مورد خواص حرارتی روغن ها کاملا حق با شماست ، ولی مسئله انتخاب یک سیال مناسب جهت انتقال حرارت فقط به یک شرط متکی نیست .

همانطور که خودتونم حتما میدونید آب به علت ارزان بودن و به مقدار زیاد یافت شدن همیشه یک سیال پر طرفدار در زمینه انتقال حرارت به خصوص سیستم های خنک سازی بوده ولی بالا بودن نقطه انجماد و پایین بودن نقطه جوش آن همیشه مشکل ساز بوده و طی سالهای طولانی صنعت گران از انواع الکلها و روغن های نفتی متفاوتی همراه با آب برای این هدف استفاده کرده اند که هر کدام به دلایلی نظیر مشکلات زیست محیطی ، قبلیت اشتعال و گران بودن با توجه به حجم زیاد مورد نیاز و مهم تر از همه عدم حلالیت روغن های نفتی در آب منسوخ شدند .

انتخاب اتیلن گلیکل همراه آب بهترین کارایی را در این زمینه دارد و اخطلات به نسبت های معین و دقیق میتواند عمل انتقال حرارت را در دامنه دمایی بسیار وسیعی انجام دهد .

دقیقا به همین دلیل پر طرفدار ترین سیال جهت خنک کاری در خودرو همین محلول اتیلن گلیکول در اب است.

ممنونم بابت توضیحاتی که دادین اما مسئله ای باقی می مونه. همونطور هم که شما اشاره کردین استفاده از آب برای خنک کردن خیلی متداول هست و علت اون هم همین ظرفیت بالای حرارتی هست که داره می تونه مقدار زیادی گرما رو جذب کنه بدون اینکه دمای آب زیاد تغییر کنه. اما اونطور که من از صحبتتون متوجه شدم اینه که در این دستگاه از آب برای گرم کردن استفاده میشه که هدفی متفاوت از خنک کردن هست!
از طرفی هم تنها ورودی و خروجی این دستگاه، نفت و گاز برای مشعل ها هست و از جریان آب استفاده نمیشه. در این حالت که یک حجم ثابت سیال (در اینجا مخلوط آب و گلیکول) مورد استفاده قرار میگیره، فکر نمی کنم انتخاب یک سیال مناسبتر تغییر خیلی زیادی در هزینه جاری و عملیاتی دستگاه ایجاد کنه.

تنها علتی که به ذهنم میرسه چرا از آب استفاده می کنن اینه که این دستگاه پمپ سیرکولاسیون برای سیال آب نداره، لذا در دستگاه مکانیزم انتقال گرما به صورت free convection هست نه forced convection. استفاده از روغنهای حرارتی ضریب انتقال حرارت کوچکتری (در حالت free convection) به نسبت زمانی که از آب استفاده بشه ایجاد میکنه. به همین علت از آب استفاده میشه. نمی دونم این دلیل تا چه حد مستند هست اما حتی اگر این دلیل معتبر باشه، باز هم استفاده از روغن حرارتی به همراه پمپ سیرکولاسیون میتونه سایز دستگاه رو خیلی کوچکتر بکنه و هزینه ساختش هم به طبع کمتر کنه. مطمئن هستید علت انتخاب آب فقط همین دلایلی که فرمودید هست ؟
 
یک سوال دیگه:

دستگاهایی که از جنس Stainless Steel ساخته میشن برای اینکه به حداکثر مقاومت شیمیایی در برابر سیالهای خورنده برسند لازم هست که فرآیند Descaling و Passivation روشون انجام بشه. اطلاع دارین که این عملیات ها روی دستگاها انجام میشه یا نه ؟

پانوشت: برای دوستانی که اطلاعی ندارن باید عرض کنم سطح stainless steel بعد از عملیات ماشینکاری ساخت دستگاه (مانند نورد کردن ورق ها، تراش لوله ها و میله های استیل، سوراخکاری استیل، جوشکاری استیل و کل عملیات هایی که در ساخت دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند) باعث میشه براده های خیلی ریز آهن و دیگر فلزات و پلیسه ها و گِل های جوشکاری روی سطح خارجی استیل قرار بگیره و این ذرات خیلی ریز در اثر تماس با سیال خورنده، خورده بشن و از بین برن و از بین رفتنشون باعث میشه استیل که در اون منظقه هست هم از بین بره! برای جلوگیری از این مشکل، لازم هست وقتی ساخت دستگاه به پایان رسید، فرآیند حذف این ذرات فلزی (که descaling نامیده میشه) و ایجاد یک لایه اکسید کروم روی سطح خارجی استیل (که passivation نامیده میشه) روی دستگاه انجام بشه. حالا این فرآیندها به چه صورت انجام میشن دیگه باشه عهده علاقمندان! ;)
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
دوست عزیز 3تا سوال دیگه هم دارم:

1- در مورد Indirect Fired Heater چرا از سیال آب برای انتقال حرارت استفاده کردن ؟ روغن های حرارتی هم ظرفیت گرمای کمتری نسبت به آب دارن و خیلی راحت تر میشه دماشون رو بالا برد، با نظر به اینکه عامل انتقال گرما، اختلاف دما هست و هرچه اختلاف دما رو بتونیم بالاتر ببریم، انتقال گرمای بیشتری میتونیم داشته باشیم.

2- ممکنه قسمت های مختلف عکس Indirect Fired Heater رو توضیح بدین ؟ اون مبدل حرارتی بالای دستگاه برای چه منظوری هست ؟

3- در برج های بزرگ، روی سطح خارجی برج، یک عالمه تیغه های کوچیک و بزرگ قرار میدن. توی عکسی که اینجا http://images.comoj.com/images/564618b1a0f9.jpg گذاشتم، با فلش های قرمزرنگ به این تیغه ها اشاره کردم. هدف استفاده از این تیغه ها چیه ؟
مهدی جان مکانیزم انتقال حرارت در این هیترها جابجایی طبیعی است نه اجباری ما دبی ورودی خروجی آب نداریم مثل یک حمام آب گرم , آب درون مخرن رو در دمای معمولاً 88 درجه سانتیگراد نگه میدارند آبی که نزدیک فایر تیوب هست تغییر حجم داده و یک مکانیزم جابجایی طبیعی رو ایجاد میکنه.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ممنون از دوستان فکر میکنم جای همچین تاپیکی خالی بود
 
بالا