آزمايش كلسترول به روشي جديد

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروهي از محققان هندي موفق به يافتن روشي جديد براي تعيين سطح كلسترول خون شده‌اند كه برخلاف آنچه تصورمي شد بدون نياز به گرفتن نمونه خون انجام مي‌شود.

جام جم: در اين روش به جاي خون‌گيري با استفاده از يك دوربين ديجيتالي از پشت دست بيمار عكس گرفته مي‌شود سپس بخشي از تصوير انتخاب شده و از طريق مقايسه با تصاويري كه در پايگاه داده‌ها ثبت شده و موجود است سطح كلسترول خون بيمار تعيين مي‌شود.
در واقع اين روش غيرتهاجمي براي تعيين سطح كلسترول خون در افرادي است كه در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي هستند.

روش جديد ابداع‌شده براي اندازه‌گيري كلسترول خون بر مبناي ايجاد يك پايگاه داده از اطلاعات موجود درباره سطوح مختلف كلسترول در بدن افراد است كه از طريق آزمايش خون اندازه‌گيري شده است.

براي هر ميزان كلسترول تصويري از پشت دست بيماران نيز ثبت شده است تا بتوان از اين داده‌ها بعنوان استانداردي براي اندازه‌گيري ميزان كلسترول خون بيماران استفاده كرد.

كلسترول در ميان خطوط و چين‌هاي انگشتان دست متمركز مي‌شود و از اين رو، تصوير دست مي‌تواند دربردارنده اطلاعات مهمي درباره سطح كلسترول خون باشد.

بر اين اساس، تصوير گرفته‌شده از دست بيمار از طريق يك برنامه كامپيوتري پردازش شده و پس از بررسي و مقايسه تصوير جديد با تصاوير موجود در پايگاه اطلاعاتي، سطح كلسترول خون بيمار تعيين مي‌شود.

اندازه‌گيري و تعيين نوع كلسترول خون بيماران مي‌تواند نشانه مناسبي براي تعيين آستانه خطر در افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي باشد.

اگر سطح كلسترول خون بيشتر از مقدار مورد نياز بدن باشد و اين كلسترول اضافي در ساخت هورمون‌ها و واحدهاي ساختاري بدن مورد استفاده قرار نگيرد، كلسترول اضافي در ديواره داخلي رگ‌هاي خوني رسوب كرده و با ايجاد اختلال در خونرساني احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و همچنين سكته مغزي را در فرد افزايش مي‌دهد.

اگرچه بررسي و ارزيابي سلامت افرادي كه سطح كلسترول خونشان بالاتر از حد معمول است، نيازمند انجام آزمايش‌هاي دقيق‌تر براي تعيين سطح LDL، HDL و تري‌گليسيريد است، اما تعيين سطح كلسترول خون شاخص مناسبي است كه در مراحل اوليه بيماري مي‌توان از آن استفاده كرد.

در حقيقت اين LDL يا همان كلسترول بد است كه در ديواره رگ‌هاي خوني رسوب كرده و به آترواسكلروز يا گرفتگي شريان‌ها منجر مي‌شود.

با استفاده از اين روش جديد كه روشي غير تهاجمي و ارزان‌قيمت است، مي‌توان تعداد بيشتري از بيماران را بدون نياز به انجام آزمايش‌هاي گرانقيمت كه ممكن است براي بيمار پيامدهايي را به همراه داشته باشد از نظر اين شاخص مهم و حياتي مورد بررسي قرار داد. محققان اميدوارند بتوانند در آينده‌اي نزديك از اين روش براي تعيين نوع كلسترول خون بيماران نيز استفاده كنند.
 
بالا