آرشيو واژه هاي علمي باغباني

وضعیت
موضوع بسته شده است.

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*60*

*60*

1- تعویض گلدان را فقط برای گیاهان سالم انجام دهید چون شوک وارده به گیاه در هنگام تعویض ممکن است منجر به خشک شدن گیاه مریض گردد.

2- گلدان گیاه تازه خریداری شده را درصورتی تعویض نمایید که گیاه ریشه پر باشد و بدین معنی است که حداقل 6 ماه از زمان تعویض قبلی گذشته باشد.


3- اگر از گلدان کهنه و قدیمی استفاده میکنید رسوبات قبلی آن را کاملا پاک نموده تا روزنه ها باز شوند , در صورت استفاده از گلدان نو بایستی آن را مدتی در آب غرقاب .نمود تا سیراب.گردد.


4- پس از تعویض به ریشه ها اجازه دهید جهت آب یابی تشویق به توسعه خود گردند, از اینرو دو روز اول گلدان را آبیاری ننموده و گیاه را به سایه.منتقل نمایید و در درجه حرارت بالاغبارپاشی کنید.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*61*

*61*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


چاودم یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*61*

*61*

تريتيكاله گياهي است خود بارور با درصد كمي خاصيت دگر باروري. انواع تجاري آن از نوع هگزاپلوئيد و داراي 42 كروموزوم هستند. تريتيكاله بيشتر شبيه گندم است تا چاودار ولي در عين حال داراي خصوصيات مورفولوژيكي ويژه اي نيز مي باشد .
ريشه : مورفولوژيكي ريشه تريتيكاله مشابه والدين خود مي باشد. تعداد ريشه هاي جنيني ( اوليه ) در ارقام مختلف از 1 تا 7 عدد متغير است اما معمولاً بين3 تا 5 عدد مي باشد. ريشه ها از رطوبت موجود در 15 تا 45 سانتيمتري خاك استفاده ميكنند و نسبت به گندم و چاودار بيشتر در لايه هاي سطحي خاك متمركز شده اند .

ساقه : ساقه تريتيكاله ماشوره اي است داراي ظرفيت پنجه زني مابين است. طول مدت پنجه زني در دماهاي كم طولاني مي باشد .
برگ : برگها همانند ساير غلات از محل گره هاي ساقه خارج شده و به طور متناوب در طول ساقه قرار گرفته اند. هر برگ از دو قسمت پهنك و غلاف تشكيل شده است .
گل : گلدهي در تريتيكاله معمولاً همانند گندم است اما رسيدگي اغلب آهسته تر صورت مي گيرد و از طرفي در تريتيكاله مدت گلدهي نسبت به گندم طولاني تر است. در تريتيكاله پوشه ها غير متقارن و پوشينه ها متقارن مي باشد كه وجود اين خصوصيات باعث تشخيص آن از سنبله گندم مي گردد. ا
رقام تريتيكاله به طور معمول ريشك دار هستند اما ارقام بدون ريشك نيز در بعضي از آنها مشاهده مي گردد .
دانه : شكل خارجي دانه كاملاً شبيه به گندم و چاودار مي باشد . دانه ها درون گلچه ها رشد كرده و معمولاً در هر سنبلچه 2 تا 3 عدد هستند . هنگام رسيدن رطوبت بذر در حدود 13 تا 14 درصد بوده و پديده ريزش دانه هنگام برداشت كمتر مشاهده مي گردد دانه تريتيكاله بلندترازگندم است 10 تا 12 ميليمتر طول و 3 ميليمتر عرض دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*62*

*62*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


تراریوم یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*62*

*62*

تراریوم از نظر معنی، باغ مینیاتوری در یک جام می باشد. تراریوم کلکسیونی از گیاهان کوچک است که در ظرفهای محدود و شفاف رشد می کنند. به عبارت دیگر، تراریوم باغ کوچک و خانگی است که در ظرف شیشه ای نگهداری می شود.
درست کردن تراریوم که با سرخس و یا دیگر گیاهان کوچک پر می شود یک راه عملی و جالب برای داشتن منظره ای مینیاتوری در خانه می باشد.
تاریخچه تراریوم به دوران سلطنت ملکه ویکتوریا برمیگردد. وقتی که جستجوگران گیاهان عجیب و غریب را از سفرهایشان به سرزمینهایشان می بردند، آب و هوا برای رشد موفق این گیاهان خارج از منطقه ای محصور، بسیار نا مناسب بود.
بنابراین جعبه های مخصوصی از شیشه ساخته شده بود برای کاشت این گیاهان نادر و کمیاب.
مزایای تراریوم:
·تراریوم ها، چون رطوبتشان را در یک چرخه حفظ میکنند، به توجه بسیار کمی نیاز دارند. وقتی که تراریوم کاشته می شود رطوبت داخل جام گیاه را مرطوب نگه می دارد، در نتیجه آنها به مواظبت خیلی کمتری نیاز دارند به علت حفظ رطوبت در یک چرخه، فاصله آبیاری در یک تراریوم بسته می تواند 1 ماه و یا حتی بیشتر هم باشد.
·وقتی ما فضای کافی و بودجه مناسب برای ایجاد باغچه در منزلمان نداریم ایجاد تراریوم می تواند موضوع زیبا و جالبی باشد.
·با ساختن تراریوم می توان گیاهان تابستانی را در تمام سال حتی در فصل زمستان نیز در منزل حفظ کرد. به عبارت دیگر ما می توانیم انواع گیاهانی که در محیط طبیعی منزل امکان نگهداری از آنها وجود ندارند، را داشته باشیم.
·تراریوم شیوه مناسبی برای آموزش رشد گیاهان و نحوۀ اثر متقابل بین گیاه و محیط به دانش آموزان می باشد.
·مردم در مناسبتهای مختلف برای یکدیگر دسته گل به عنوان هدیه می برند. تراریوم می تواند جایگزین بسیار خوبی برای دسته گل باشد. زیرا از یکطرف می تواند بسیار زیبا و جذاب طراحی و ساخته شود و از طرف دیگر ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به یک دسته گل دارد.
·با توجه به مشغله ها و گرفتاری هایی که مردم در این زمان دارند، وقت و حوصله زیادی برای پرداختن به گیاهان و گلها و نگهداری و مواظبت ازآنها ندارند. ما به وسیلۀ تراریوم می توانیم این مشکل را برطرف کنیم زیرا ساخت و کاشت تراریوم آسان می باشد، همچنین به مواظبت و مراقبت زیادی احتیاج ندارد.
ما به وسیلۀ تراریوم می توانیم جلوه ای از طبیعت را به منزلمان بیاوریم.
·با توجه به موارد بالا اگر مردم نسبت به تراریوم آگاهی پیدا کنند، این محصول بازار بسیار خوبی می تواند پیدا کند در نتیجه از نظر درآمد زایی نیز می تواند مؤثر باشد.

__________________

واژه تراریوم در واقع نگهداری و تکثیر گلها در حبابهای شیشه ای است که البته گاهی جای خود را به حبابهای پلاستیکی هم می دهد.

تراریوم بسته به ابعاد به ما اجازه می دهد انواع و اقسام گلها و گیاهان را در اندازه های کوچک و بزرگ کنار هم در یک مکان قرار دهیم.

این حبابها با توجه به ویژگیهای یک گلخانهکه فضای مرطوب و دنجی را برای گیاه فراهم می کند طراحی شده اند.

سیستم گلخانه ای طول موجهای بلند نور را که در واقع مسوولیت تولید گرما را به عهده دارند جذب می کند اما از خود عبور نمی دهد به همین دلیل فضای داخل آن بسیار دنج و گیاه پسند خواهد شد.



مزایای تراریوم:

در هر مکانی که زندگی می کنید و در هر آب و هوایی می توانید این گلخانه کوچک را بسازید. شرایط داخل ظرف شیشه ای برای گیاهان ایده آل است بنابراین آب و هوای منطقه شما در رشد گیاهان داخل محفظه تاثیری نخواهد داشت اما یک امتیاز آن نسبت به دسته گلهای معمولی وجود همین ظرف پلاستیکی با خاصیت گلخانه ای کوچک است .



چند پیشنهاد عملی:

ظروف مورد استفاده برای تراریوم می تواند تنگ ماهی، شیشه مربا دهانه گشاد و یا ظروف شیشه ای بلا استفاده در طرح و شکلهای گوناگون باشد. وسایلی که برای درست کردن تراریوم نیازمندیم عبارتند از: قیف برای ریختن خاک در قوطیهای دهانه تنگ، بیلچه یا یک قاشق بی مصرف برای جابجایی خاک، انبرک یا چنگک کوچکی که بتوان بوته کوچک را بوسیله آن داخل بطری تنگ کنید، کود خاک که کی تواند از یک چوب پنبه که به سر یک مداد وصل کرده اید درست شود و پس از قرار دادن گیاه در خاک برای کوبیدن سطحی خاک اطراف آن بکار رود.

گیره کوچک برای برداشت اضافات خاک یا گیاهی از کف تراریوم بوسیله گردگیری و تمیز کردن که می تواند یک قلم موی با ابعاد مختلف باشد. برای آبیاری گیاهان در تریریوم باید توجه شود که خاک بستر بیش از حد خیس نشود. یک قطره چکان بزرگ، آبپاش کوچک دستی یا قیف کردن دراز برای این منظور کافی است.

برای هرس کردن گیاهانی که اندازه آنها خیلی بلند شده می توان از قیچی کوچک یا قیچیباغبانی استفاده کرد. برای بررسی میزان رطوبت خاک ته محفظه از یک پیت شیشه ای یا نی استفاده کرده چون به هر صورت نمی توانیم سوراخی را در زیر محفظه برای زه کشی خاک ایجاد کنیم. درباره آبیاری باید خیلی دقت کرد. میزان آب نباید کم یا زیاد باشد.

برای ایجاد یک زهکشی محدود می توان از مقداری زغال استفاده کرد و سپس روی آن کمی شن و ماسه آکواریوم ریخت. به این ترتیب رطوبت اضافی خارج می شود و امکان سرایت بیماری و رشد عوامل بیماری زا کمتر خواهد شد. انتخاب گیاهان لذت بخش ترین مرحله است. می توان انواع و اقسم گیاهان پاکوتاه و بلند کپه ای و با برگهای متفاوت استفاده کرد. هر چند گیاهان رطوبت پسند مثل خزه و سرخس به مراتب بهتر جواب می دهند ولی انواع گیاهان خانواده پیله آ و پپرومیا، بنفشه آفریقایی، درخت سرو،نخل، آلوئه، کاج، همیشه بهار و صنوبر هم مورد استفاده هستند.

می توان از گیاهان دیگر مثل بگونیا، گل شیپوری، گل ناز، انواع خزه و اسفاگنوم و کاکتوس نیز استفاده کرد. برای کاشت گیاهان اگر به رنگ و اندازه و ترکیبی که در کنار هم ایجاد می کنند دقت کنیم تراریوم های زیبایی را خواهیم ساخت.

گلخانه کوچک ساختگی عاری از هر نوع گرد و خاک است و نگرانی از بابت باد شدید یا گرما وجود ندارد.

نور مستقیم خورشید هم نیاز نیست و در تاریکترین نقطه آپارتمان بخوبی رشد می کند و در هر فصلی می تواند محفوظ باشد.

امکان ورود حشرات به آن وجود ندارد.

تراریوم طرحهای مختلف و متنوعی دارد و یکی از عوامل نادر و تمیز برای محیط زیست می باشد. تغییرات هوا در آن تاثیری ندارد و حتی بخاری روشن در زمستان صدمه ای به آن نمی زند. گاهی گیاهان پژمرده گلخانه ها را در تراریوم منتقل می کنند تا سلامت خود را باز بدست آورند چون در آنجا از رطوبت و تغذیه مناسب بهره مند می شوند.



تاریخچه:

سال 1982 اولین تراریوم ساخته شد. آن هم بر اثر تحقیقات جانبی یک دانشمند گیاه شناسی و عضو انجمن سلطنتی انگلیس دکتر ناتانیل وارد برای اینکه دگردیسی عده ای از پروانه ها را از نزدیک ببیند یک فضای زیستی در داخل محفظه شیشه ای ایجاد کرد و در آن گیاهان کوچکی پرورش داد به این ترتیب برای اولین بار از گیاهانی که ریشه در خاک دارند در یک محفظه شیشه ای استفاده شد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*63*

*63*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:



راههاي ازدياد يك گياه را نام ببريد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*63*

*63*

تکثیر یا ازدیاد گیاه به دو صورت تکثیر جنسی و غیر جنسی تقسیم می شود تکثیر غیر جنسی عبارت است از تو لید یک گیاه جدید از یک اندام یا اندام گیاه مادری

که توسط اندام هایی مانند :1- ریشه 2- ساقه 3- برگ صورت می گیرد

اما ازدیاد جنسی عقیده بر این است که ازدیاد جنسی تکامل یافته تر از ازدیاد غیر جنسی است زیرا با ازدیاد جنسی امکان ایجاد گوناگونیهای ژنتیکی و سازش با محیط زیادتر است گر چه بیشتر گیاهان در طبیعت به وسیله بذر ازدیاد می شوند با وجود این در باغبانی بسیاری از گیاهان را به وسیله تکثیر غیر جنسی تکثیر می کنند که این روش های ازدیاد
عبارتند از :
1- قلمه زدن

2- پیوند زدن که به روش های 1-پیوند اسکنه ای 2- پیوند صلیبی3-پیوند زینی 4- پیوند خفته

3- ساقه رونده

4- جداسازی پیاز توپر مطبق

5- تقسیم

6-ریز ازدیادی

7- بذر غیر جنسی

8- زنده زایی

9- پاجوش

10- خوابانیدن شاخه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*63*

*63*

واژه از : گلابتون

پاسخ از : جابر مهدی نیا
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*64*

*64*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


انواع روش های خودگشنی اجباری یا تلقیح گرده در گل های زینتی رانام ببرید ؟ذکر سه مورد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*64*

*64*

روش های خودگشنی اجباری ؟

1- روش گوگو متود یا روش چرخشی

2- روش هیبریداسیون


3- اخته کردن
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*65*

*65*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


پومه و پپو یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*65*

*65*

واژه pome
به میوه هایی مثل سیب گلابی وبه اطلاق میشود که قسمت خوراکی آن از کاسبرگ.نهنج و دیواره تخمدان تشکیل شده واندوکارپ مثل یه غشآء فیبری قهوه ای رنگ روی بذر رو فرا گرفته است.

واژه pepo

در میو هایی مثل هندوانه-خربزه-خیار -طالبی-کدو که به آنها سته سخت هم میگویند پوست میوه سخت بوده ونهنج روی تخمدان رو گرفته است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*66*

*66*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


male strlity یعنی چی؟


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*66*

*66*

male sterility
نر عقيمي :
نر عقيمي به پديده اي اتلاق مي شود كه در آن گياهان دانه گرده فعال جهت لقاح توليد نكنند و يا اندام هاي جنسي نــر تـوانايي توليد دانه گرده را نداشته باشند و يا هر نوع وضعيت غير عادي در
فرآيندهاي منجر به لقاح، اعم از ساختماني و يا كاركردي وجود داشته باشد. در قالب تقسيم بندي قنوتيپي نر عقيمي تحت سه حالت زير بروز مي كند :

1- گرده عقيمي Pollen sterility : حالتي در گياهان كه دانه گرده توليد نمي شود و يا كم توليد مي شود و توانايي تركيب با گامت ماده را ندارد.

2- نر عقيمي ساختماني يا پرچمي stractural sterility : حالتي است كه در آن اندام هاي نر ناقص بوده و يا اصولاً پرچم ها و گل هاي نر رشد نكنند.


3- نر عقيمي موضعي Positional sterility : در اين حالت دانه گرده توليد شده، فعال و طبيعي است. ليكن قادر به شكافتن سباك و جوانه زدن نمي باشد.

در طبيعت از سه حالت ذكر شده حالت اول (گرده عقيمي) بيشتر از ساير حالات است و نقش مهمتري در اصلاح نباتات دارد و اغلب از نر عقيمي هاي همان گرده عقيمي مي باشد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*67*

*67*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


1- منظور از بافت خاك چيست؟
2- كدام عنصر از عناصر ماكرو المنت ( پرمصرف ) به حساب مي آيد؟
3- خاك هاي هوموسي را با چه روشي خنثي ميكنند؟
4- عمق شخم متوسط چند سانتي متر است؟

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*67*

*67*

1- همان فرم قرار گرفتن ذرات خاك در كنار هم است.

2- اكسيژن

3- با اضافه كردن آهك

4- 30-25 سانتي متر
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*68*

*68*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


چه روشی بلدین که متوجه بشین خاک گلدون شما خشک شده نیاز به آبیاری داره؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*68*

*68*

یک میله پلاستیکی را در عمق خاک فرو برید.... اگر ذرات خاک به میله نچسبید خاک شما خشک است .... اگر چسبید خاک شما رطوبت لازم را دارد و نیاز به آبیاری ندارد


درواقع مقدار آبیاری کاملا با توجه به شرایط محیط-محل قرار گرفتن گلدان- بافت خاک گلدان-اندازه گیاه و حجم ریشه متفاوت هست وحتی ممکن است که میزان آب مورد نیاز یک گلدان در یک محل با یک مکان دیگه (همان گلدان)کاملا متفاوت باشه.
اصولی ترین راه این هست که اول از چند نکته کوچولو مطمئن شوید


1- مطمئن شوید که خاک موجود در داخل گلدان از نظر فیزیکی در شرایط خوبی هست.یعنی اینکه اگر دقت کرده باشید در بسیاری از مواقع خاک گلدان حالتی بهم میچسبد که بین دیواره گلدان و خاک کمی فاصله ایجاد میشود و در نتیجه مقدار زیادی از خاک بلافاصله از کناره های گلدان به زیرگلدانی هدایت میشود.

2- پس از مدتی که عمل آبیاری انجام میشود در داخل خاک گلدان کانالهایی ایجاد میشود . با بهم زدن ملایم سطح خاک بنحوی که ریشه ها اذیت نشوند از بروز این حالت جلوگیری کنید.در غیر اینصورت قبل از اینکه آب فرصت جذب بیابد از دسترس گیاه خارج شده و از گلدان خارج میشود.

3- از باز بودن سوراخ کف گلدان مطمئن شوید.

پس از اطمینان از موارد بالا گلدان را بخوبی سیرآب کنید و از دادن آب دریغ نکنید تا زمانی که مطمئن شوید که تمام ذرات خاک گلدانتان بخوبی خیس شده است.حتی میتوانید گلدان را در یک ظرف یا سطل آب برای مدت کوتاهی غوطه ور کنید تا نتیجه لازم بدست آید.
سپس اجازه بدهید که آب اضافی از گلدانتان کاملا خارج شود.و آب موجود در زیر گلدانی را هم خالی کنید و از نگهداری آبدر زیرگلدانی خودداری کنید.تا زمانی که دیگرآب از گلدان خارج نشود.
حالا گلدان را به محل مورد نظر ببرید و تاریخ را ثبت کنید.میزان رطوبت را هر روز یا هر روز درمیان با فرو کردن انگشت در خاک کنترل کنید.وقتی که انگشت خود را در خاک فرو کرده و از خاک خارج کردیدبلافاصله به سوراخ ایجاد شده و سپس به انگشت خود نگاه کنید.اگر خاک خیلی خیس باشد سوراخ ایجاد شده بدون هیچگونه تخریب (بعد از خارج شدن انگشت) باقی میماند و طبعا انگشت شما هم گلی خواهد شد.

اگر خاک خیلی خشک شده باشد دیواره های سوراخ بلافاصله شروع به ریزش خواهد کرد و انگشت شما هم تر نخواهد شد.
اما زمانی که پس از بیرون آوردن انگشت از داخل خاک دیواره های سوراخ بدون ریزش حالت خود را حفظ کرد و انگشت شما هم گلی هم نشد( یعنی گل بدستتان نچسبید/اما احساس میکنیدکه خاک کمی رطوبت دارد و کمی خنک هست)بهترین موقع آبیاری مجدد هست.چقدر؟به اندازه ای که دوباره تمام خاک گلدان خیس شود
پس از یکی دوبار انجام این کار میزان آب لازم و فاصله آبیاری را میتوانید بخوبی تعیین کنید.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*69*

*69*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


چند نوع شاخه روی درخت سیب دیده میشه؟

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*69*

*69*

نرک، لامبورد ، برندی و سیخک اسم چهار نوع شاخه است که در سیب وجود دارد.

نرکها: شاخه های رویشی هستند که در قسمت بالای تاج درخت حاصل شده که همه ساله از ارتفاع 30-40 سانت هرس میشوند.

سیخکها: شاخه های کوتاهی هستند که طولشون معمولاً بین 3-7 سانت هست و در سال دوم شروع به تولید جوانه های زایشی در نوک شاخه میکنند.


لامبورد و برندی :شاخه های زایشی هستند که در نوک شاخه جوانه زایشی قرار میگیرد. اگه در برندی نوک شاخه جوانه زایشی بوده برندی تاجدار و اگه رویشی باشد برندی ساده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*70*

*70*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:


اصلي ترين نقشي كه وجود "ذغال" در خاك گلدان ها ايفا مي كند چيست ؟

 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
گلابتون آرشيو گياه شناسي باغبانی 252

Similar threads

بالا