«آیا امکان داشت که حرم (بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران)را ساده تر ساخت ؟»!

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

مقبره مهاتما گاندی رهبر استقلال هند

محمد علی انصاری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در پاسخ به سوال
آیا امکان داشت که حرم را ساده تر ساخت و برآوردی از هزینه ها می توانید ارائه دهید؟

وی با اشاره به اینکه همه مهندسان و طراحان ایرانی هستند گفت: ایده ای که در طراحی و احداث حرم داشتیم بر گرفته از مکتب اسلام شیعی است، برای مثال در ساخت حرم، گنبدها، گلدسته ها و خیمه ها طراحی و اجرا شده اند.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه یک مقایسه مع الفارغ و بی ربط انجام شده که ساده زیستی امام(ره) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می دهد. مگر امام(ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده اند آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم. اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می خواهند به بزرگداشت امام(ره) بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام (ره) است.

انصاری افزود: قرار است مرکز هویت انقلاب اسلامی که به نام امام خمینی(ره) هست و خانه تجلی عشق مردم به حساب می آید با هدایت های بزرگان و مسئولان نظام و رهبری و با بالاترین و مرتفع ترین امکان ایجاد شود. بنابراین این نقدهایی که می شود ناشی از کوته فکری هاست.


وی در خصوص محل تامین بودجه ساخت و ساز حرم بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: محل تامین هزینه های ساخت حرم امام خمینی(ره) کمک های مردمی، نذورات، دولت ، مجلس و حرکت هایی بود که مسئولین حرم انجام دادند. در این مسیر همه کمک کردند تا این بنا شکل گرفته و تداوم یابد.انصاری همچنین گفت: میزان هزینه های انجام شده را در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد اما اگر قرار شد روزی این هزینه ها را ارائه کنیم خواهید دید که حتی از دید کارشناسان و مهندسان طراحی و ساخت و ساز هزینه ها نصف برآوردهایی است که هر مهندسی بایستی برای این گونه ساخت و ساز هزینه کند.
وی افزود: البته می شد حرم را کوچکتر و محدودتر مانند قبر گاندی ساخت اما امام یک مکتب است و نمی شد این مکتب را محدود کرد و ساخت گنبد، گلدسته و حرم الزامی بود.









****بیخودی پرسه زدیم صبحمان شب بشود
بیخودی حرص زدیم سهم مان کم نشود
ما
خدا را با خود سر دعوا بردیم و قسمها خوردیم
و
حقیقتها را زیر پا له کردیم
و چقدر حظ بردیم که زرنگی کردیم
****
 
آخرین ویرایش:

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نظر خودت چیه؟؟

از نظر نگارنده رجوع به سیره عملی! حضرت آیت الله خمینی ، آن مرد بزرگ بهترین عمل است!

«بعد از انقلاب دارالشفا را می‌خواستند خراب کنند و بسازند. به محضر ایشان آمدند تا برای تخریب اجازه بگیرند. ایشان این جمله را فرمودند: «
هر یک‌دانه از این خشت‌ها و آجرها که برای تعمیر دارالشفا عوض شود و یک آجر جدید بیاید، به همان مقدار از قداست اینجا کاسته خواهد شد.» این حرف‌ها در حوزه‌های علمیّه ما مسخ و نسخ شدند و مسیرها دارد عوض می‌شود.»
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جواب های استارتر رو آقایان مسئولین داده اند و در پایین برای مطالعه گذاشتم
وقتی منطق این باشه دیگه نمیشه با کسی بحث کرد.....





سرپرست آستان امام خمینی در پاسخ به انتقاد از وسعت وساده نبودن پروژه گفت: در این مجموعه 25 مرکز صرفاً خدمت رسانی می‌کنند و حرم تنها در محوریت آنها قرار دارد ولی برخی همه را به حساب مرکزیت حرم می‌گذارند. مثلاً اولین فروشگاه رفاه تهران در حرم امام ساخته شده یا درمانگاه و کلانتری در نظر گرفته شده است. ضمن اين كه براي 15 سال و 50 سال نساخته ايم و افق هاي دور را در نظر داشته ايم.

محمدعلی انصاری گفت:«امام یک رهبر بزرگ مذهبی سیاسی بود و مردم حتی از امام شفا می‌خواهند. بنابراین نمی‌توان حرم امام را با مقبره یا بنای یاد بود مهاتما گاندی مقایسه کرد و انتظار داشت تنها یک پارک بزرگ و فضای سبز وسیع بسازیم و قبر را با يك سنگ در وسط آن قرار دهیم.»

.....
...

2- مجری صداوسیما بی‌پروا از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری می‌پرسد آیا امکان داشت که حرم را ساده‌تر ساخت؟

واقعیت این است که بسیاری از آن‌ها که خود را مدعیان ولایت‌مداری می‌دانند، اکنون با انگیزه‌هایی که به روشنی رنگ سیاسی در آن‌ها غلبه دارد، به نقد توسعه حرم امام خمینی می‌پردازند. در ظاهر اما، آن‌ها این موضوع را نادیده می‌گیرند که اگر پرسش این است که زیبایی‌ها و آراستگی‌های هنری حرم امام خمینی چه نسبتی با سادگی بیت امام و حسینیه جماران و ساده‌زیستی آن عارف بزرگ دارد؟ همین پرسش را می‌توان به گونه‌ای به مراتب جدی‌تر درباره نسبت زیبایی‌هایی به مراتب پرهزینه‌تر حرم حضرت امام علی (ع) و حرم حضرت امام رضا(ع) با ساده‌زیستی و زهدی به مراتب افزون‌تر ایشان مطرح کرد!

ساده‌اندیشی است که بپنداریم طراحان این پرسش نمی‌دانند که طرح این پرسش درباره حرم امام خمینی در واقع طرح جدی‌تر همین پرسش درباره دیگر اماکن مذهبی را در ذهن مخاطب به دنبال دارد؛ پرسشی که هرچند امروزه جایگاهی استراتژیک در کانون ادبیات وهابیون رادیکال و متحجر معاصر دارد، اما صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در عمل نه تنها به آن پاسخ نمی‌دهد که به طرح بیشتر آن دامن می‌زند.

گویی قرار بر این است که در مواجهه با خبر افتتاح حرم مطهر امام خمینی(س) یک موفقیت با تردید مواجه شود، حریم‌ها شکسته شود و حرمت‌ها حفظ نشود! بی‌دلیل نیست یکی از فرازهای حذف شده در مصاحبه یادگار امام، اشاره به تأکید ایشان بر ضرورت اخلاقی بودن جامعه و نقد بی‌ادبی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته داشت؛ چه آنکه تریبون بسیاری از بی‌ادبی‌ها و محور نشر آن رسانه به اصطلاح ملی بود....
....




 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
مساله اینه که مقبره های جاهای دیگه اینقدر بازدیدکننده یا همون زائر نداره.
فکر کنین حرم امام رضا مثلا یه قبر بود اون وسط این ملت همدیگه رو تیکه پاره نمی کردن تا برسن به قبر؟؟ روزی چند ده نفر زیر دست و پا له می شدن. به دلیل عدم حضور دوربین های امنیتی و نورپردازی مناسب ده ها مورد خلاف و خفت گیری توسط خلافکارهایی که اومدن قاطی جمعیت شدن برا سوء استفاده انجام می شد!
این جمعیت رو با یه آرامگاه مث گاندی نمی شه کنترل کرد خدایی!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا