اطلاعات کامل درباره سنسورهاوکاربردها

Mute

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسورها در رباتیک

سنسورها اغلب برای درک اطلاعات تماسی، تنشی، مجاورتی، بینایی و صوتی به‌کار می‌روند. عملکرد سنسورها بدین‌گونه است که با توجه به تغییرات فاکتوری که نسبت به آن حساس هستند، سطوح ولتاژی ناچیزی را در پاسخ ایجاد می‌کنند، که با پردازش این سیگنال‌های الکتریکی می‌توان اطلاعات دریافتی را تفسیر کرده و برای تصمیم‌گیری‌های بعدی از آن‌ها استفاده نمود.

سنسورها را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف به دسته‌های متفاوتی تقسیم که در ذیل می‌آید:

▪ سنسور محیطی:
این سنسورها اطلاعات را از محیط خارج و وضعیت اشیای اطراف ربات، دریافت می‌نمایند.

▪ سنسور بازخورد:
این سنسور اطلاعات وضعیت ربات، از جمله موقعیت بازوها، سرعت حرکت و شتاب آن‌ها و نیروی وارد بر درایورها را دریافت می‌نمایند.

▪ سنسور فعال:
این سنسورها هم گیرنده و هم فرستنده دارند و نحوه کار آن‌ها بدین ترتیب است که سیگنالی توسط سنسور ارسال و سپس دریافت می‌شود.

▪ سنسور غیرفعال:
این سنسورها فقط گیرنده دارند و سیگنال ارسال شده از سوی منبعی خارجی را آشکار می‌کنند، به‌ ‌همین دلیل ارزان‌تر، ساده‌تر و دارای کارایی کمتر هستند.

سنسورها از لحاظ فاصله‌ای که با هدف مورد نظر باید داشته باشند به چند قسمت تقسیم می‌شوند:

الف) سنسور تماسی:
این نوع سنسورها در اتصالات مختلف محرک‌ها مخصوصا در عوامل نهایی یافت می‌شوند و به دو بخش قابل تفکیک‌اند.
- سنسورهای تشخیص تماس
- سنسورهای نیرو-فشار

ب) سنسورهای مجاورتی:
این گروه مشابه سنسورهای تماسی هستند، اما در این مورد برای حس کردن لازم نیست حتما با شی در تماس باشد. عموما این سنسورها از نظر ساخت از نوع پیشین دشوارترند ولی سرعت و دقت بالاتری را در اختیار سیستم قرار می‌دهند.

دو روش عمده در استفاده از سنسورها وجود دارد:

▪ حس کردن استاتیک:
در این روش محرک‌ها ثابت‌اند و حرکت‌هایی که صورت می‌گیرد بدون مراجعه لحظه‌ای به سنسورها صورت می‌گیرد.به عنوان مثال در این روش ابتدا موقعیت شی تشخیص داده می‌شود و سپس حرکت به سوی آن نقطه صورت می‌گیرد.

▪ حس کردن حلقه بسته:
در این روش بازوهای ربات در طول حرکت با توجه به اطلاعات سنسورها کنترل می‌شوند. اغلب سنسورها در سیستم‌های بینا این‌گونه‌اند.

حال از لحاظ کاربردی با نمونه‌هایی از انواع سنسورها در ربات آشنا می‌شویم:

a) سنسورهای بدنه (Body Sensors) :
این سنسورها اطلاعاتی را درباره موقعیت و مکانی که ربات در آن قرار دارد فراهم می‌کنند. این اطلاعات نیز به کمک تغییر وضعیت‌هایی که در سوییچ‌ها حاصل می‌شود، به دست می‌آیند. با دریافت و پردازش اطلاعات بدست آمده، ربات می‌تواند از شیب حرکت خود و این‌ که به کدام سمت در حال حرکت است آگاه شود. در نهایت هم عکس‌العملی متناسب با ورودی دریافت شده از خود بروز می‌دهد.

b) سنسور جهت‌یاب مغناطیسی (Direction Magnetic Field Sensor): با بهره‌گیری از خاصیت مغناطیسی زمین و میدان مغناطیسی قوی موجود، قطب‌نمای الکترونیکی هم ساخته شده است که می‌تواند اطلاعاتی را درباره جهت‌های مغناطیسی فراهم سازد. این امکانات به یک ربات کمک می‌کند تا بتواند از جهت حرکت خود آگاه شده و برای تداوم حرکت خود در جهتی خاص تصمصم‌گیری کند. این سنسورها دارای چهار خروجی می‌باشند که هرکدام مبین یکی از جهت‌ها است. البته با استفاده از یک منطق صحیح نیز می‌توان شناخت هشت جهت مغناطیسی را امکان‌پذیر ساخت.

c) سنسورهای فشار و تماس (Touch and Pressure Sensors) : شبیه‌سازی حس لامسه انسان کاری دشوار به نظر می‌رسد. اما سنسورهای ساده‌ای وجود دارند که برای درک لمس و فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این سنسورها در جلوگیری از تصادفات و افتادن اتومبیل‌ها در دست‌اندازها استفاده می‌شود. این سنسورها در دست‌ها و بازوهای ربات‌ هم به منظورهای مختلفی استفاده می‌شوند. مثلا برای متوقف کردن حرکت ربات در هنگام برخورد عامل نهایی با یک شی. همچنین این سنسورها به ربات‌ها برای اعمال نیروی کافی برای بلند کردن جسمی از روی زمین و قرار دادن آن در جایی مناسب نیز کمک می‌کند.

با توجه به این توضیحات می‌توان عملکرد آن‌ها را به دسته های زیر تقسیم کرد:
۱) رسیدن به هدف،
۲) جلوگیری از برخورد،
۳) تشخیص یک شی.

d) سنسورهای گرمایی (Heat Sensors):
یکی از انواع سنسورهای گرمایی ترمیستورها هستند.
این سنسورها مقاومتشان متناسب با دمایشان تغییر می‌کند. بسته به اینکه در اثر گرما مقاومتشان افزایش یا کاهش می‌یابد، برای آن‌ها به ترتیب ضریب حرارتی مثبت یا منفی را تعریف می‌کنند. نوع دیگری از سنسورهای گرمایی ترموکوپل‌ها هستند که آن‌ها نیز در اثر تغییر دمای محیط ولتاژ کوچکی را تولید می‌کنند. در استفاده از این سنسورها معمولا یک سر ترموکوپل را به دمای مرجع وصل کرده و سر دیگر را در نقطه‌ای که باید دمایش اندازه‌گیری شود، قرار می‌دهند.

e) سنسورهای بویایی (Smell Sensors):
تا همین اواخر سنسوری که بتواند مشابه حس بویایی انسان عمل کند، وجود نداشت. آنچه که موجود بود یک‌سری سنسورهای حساس برای شناسایی گازها بود که اصولا هم برای شناسایی گازهای سمی کاربرد داشتند.
ساختمان این سنسورها به این صورت است که یک المان مقاومتی پسیو که از منبع تغذیه‌ای مجزا، با ولتاژ ۵+ ولت تغذیه می‌شود، در کنار یک سنسور قرار دارد که با گرم شدن این المان حساسیت لازم برای پاسخ‌گویی سنسور به محرک‌های محیطی فراهم می‌شود.
برای کالیبره کردن این دستگاه ابتدا مقدار ناچیزی از هر بو یا عطر دلخواه را به سیستم اعمال کرده و پاسخ آن را ثبت می‌کنند و پس از آن این پاسخ را به عنوان مرجعی برای قیاس در استفاده‌های بعدی به کار می‌‌برند. اصولا در ساختمان این سیستم چند سنسور، به طور همزمان عمل می‌کنند و سپس پاسخ‌های دریافتی از آن‌ها به شبکه‌ عصبی ربات منتقل شده و تحلیل و پردازش لازم روی آن صورت می‌گیرد. نکته مهم درباره کار این نوع سنسورها در این است که آن‌ها نمی‌توانند یک بو یا عطر را به طور مطلق انداره‌ بگیرند. بلکه با اندازه‌گیری اختلاف بین آن‌ها به تشخیص بو می‌پردازند.

f) سنسورهای موقعیت مفاصل :
رایج‌ترین نوع این سنسورها کدگشاها (Encoders) هستند که هم از قدرت بالای تبادل اطلاعات با کامپیوتر برخوردارند و هم اینکه ساده، دقیق، مورد اعتماد و نویز ناپذیرند.
این دسته انکدرها را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

i) انکدرهای مطلق:
در این کدگشا ها موقعیت به کد باینری یا کد خاکستری BCD (Binary Codded Decible ) تبدیل می‌شود. این انکدرها به علت سنگینی و گران‌قیمت بودن و اینکه سیگنال‌های زیادی را برای ارسال اطلاعات نیاز دارند، کاربرد وسیعی ندارند. همانطور که می‌دانیم به‌کار گیری تعداد زیادی سیگنال درصد خطای کار را افزایش می‌دهد و این اصلا مطلوب نیست. پس از این انکدرها فقط در مواردی که مطلق بودن مکان‌ها برای ما خیلی مهم است و مشکلی هم از احاظ بار فابل تحمل ربات متوجه ما نباشد، استفاده می‌شود.

l) انکدرهای افزاینده:
این کدگشا ها دارای قطار پالس و یک پالس مرجع که برای کالیبره کردن بکار می‌رود هستند، از روی شمارش قطارهای پالس نسبت به نقطه مرجع به موقعیت مورد نظر دست می‌یابند. از روی فرکانس (عرض پالس‌ها) می‌توان به سرعت چرخش و از روی محاسبه تغییرات فرکانس در واحد زمان (تغییرات عرض پالس) به شتاب حرکت دورانی پی برد. حتی می‌توان جهت چرخش را نیز فهمید

● سنسورهای مادون قرمز :
این سنسور دارای فرستنده وگیرنده است و اصل کار به این صورت است که بین فرستنده وگیرنده نور باید تبادل کنید تا ارتباط حاصل شود. به اصطلاح یک جریان از یک فوتو دیود عبور می کند اگر نور مرئی باشد به آن LED گفته میشود و اگر این نور نا مرئی باشد به مادون قرمز اطلاق میشود .

چند مثال از کاربرد های این سنسور:

AV INSTRUMENTS
AUDIO
TV
VCD
CD PLAYER
HOME APPLIACES
AIR _ CONDITIONER _ FAN _ LIGHT
REMOTE CONTOROL FOR WIRELESS DEVICES
.......​


نمونه هایی از این سنسور :

PIC ۱۰۱۸sd
TSL۲۴۵
TSL ۲۶۰ _TSL۲۶۱ _ TSL ۲۶۲
TSL ۱۱۰۰
UCC۵۳۴۱
UCC۵۳۴۲
 

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مهندس mute
ممنون ازشماکه توی این قسمت منویاری میدین
خیلی خوشحال شدم که اومدین ودارین همکاری میکنین
منتظرتاپیک های خوبتون هستم.امیدوارم دوستان دیگرهم به جمعمون بپیوندندتابتونیم یه مرجع کامل ازسنسورهاتوی این تالارداشته باشیم.
مچکرممممممم.:gol:
 

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسورهاس اولتراسونیک

سنسورهای اولتراسونیک
برای برآورد فاصله از امواج مافوق صوت ( فرا صوت یا همان ) بهره می گیرد.
طرز کار این نوع سنسورها به این صورت است که فاصله زمانی مابین ارسال امواج تا دریافت سیگنال اکو را اندازه می گیرند و با توجه به سرعت صوت در آن محیط ، فاصله تا مانع را برآورد می کنند.
در
سنسورهای اولتراسونیکانواع مختلفی موجود می باشند که در صنعت کاربردهای وسیعی دارند.


ultrasonic schema


فرکانس مورد استفاده در
سنسورهای اولتراسونیک
معمولا 40- 60 کیلو هرتز می باشد که خارج از بازه شنوایی انسان می باشد.

مزیت اصلی این سنسورها ، تشخیص اجسام صرف نظر از رنگ ،شکل و سطح آنها به وسیله امواج مافوق صوت است.

امروزه
یکی از ارکان مهم اتوماسیون صنعتی بشمار رفته و کاربردهای وسیع و گوناگونی در صنایع مختلف دارند.



سنسورهای اولتراسونیک
عموما می توانند در هر موقعیتی به کار گرفته شوند ولی باید از بکار گرفتن آنها در شرایطی که باعث رسوب گذاری سخت بر روی سطح سنسور



اولتراسونیکمی شود اجتناب کرد.
وجود قطرات آب و رسوبات سخت بر روی سطح گیرنده می تواند موجب اختلال در کارکرد
شود.

با این وجود،گرد و غبار و ترشحات رنگ بر روی کارکرد
سنسورهای اولتراسونیک
اثر منفی نخواهند گذاشت.




ultrasonic sensors installation notes

برای شناسایی اجسام با سطح صاف و ناصاف، زاویه
سنسورهای اولتراسونیک
با سطح جسم باید 90 درجه با تلورانس 3 درجه باشد.
از سوی دیگر جسم ناصاف می تواند انحراف زاویه بیشتری داشته باشد.برای
سنسورهای اولتراسونیک
جسم ناصاف به جسمی اطلاق می شود که ارتفاع پستی و بلندی آن بزرگتر یا مساوی طول موج سیگنال ارسالی باشد.
در این حالت امواج منعکس شده در گستره بیشتری منعکس می شوند بنابراین رنج کاری کمتر می شود.

درحالتی که جسم مورد نظر ناصاف باشد ماکزیمم انحراف زاویه قابل قبول و بیشترین محدوده شناسایی ممکن باید با آزمون و خطا مشخص شود.

فاصله مجاز نصب سنسورهای اولتراسونیک​


در جدول زیر مینیمم فاصله مجاز برای نصب چند
سنسورهای اولتراسونیک
غیر سنکرون در مجاورت هم آمده است.
سنسورهای اولتراسونیک
نباید در فاصله کمتر از فاصله مجاز نصب شوند زیرا بر روی کارکرد یکدیگر اثر می گذارند.
فاصله های ذکر شده در جدول باید دقیقا رعایت شوند.




جدول فاصله نصب سنسورهای اولتراسونیک



در حالتی که جسم به صورت مورب با
سنسورهای اولتراسونیک
قرارگیرد ، ممکن است موج منعکس شده از سنسور مجاور دریافت شود و موجب خطا شود.
فاصله مناسب برای نصب در این حالت باید با آزمون و خطا مشخص شود.




جسم مورب در مقابل سنسور اولتراسونیک



بعضی از مدلهای
سنسورهای اولتراسونیک
این قابلیت را دارند که باهم سنکرون شوند و واضح است که در این حالت حداقل فاصله مجاز برای نصب سنسورها در مقایسه با اعدادی که در جدول آمده کاهش می یابد.
برای اطلاعات بیشتر به برگ راهنمای سنسورها مراجعه کنید. گرچه این موضوع در رابطه با همه سنسورهای التراسونیک عمومیت ندارد.




سنسور های سنکرون شده

مسیر امواج اولتراسونیک

امواج اولتراسونیک از سطح
سنسورهای اولتراسونیک بصورت مستقیم منتشر می شوند ، اما میتوان مسیر امواج صوتی را توسط یک سطح صاف با حداقل تلفات تغییر داد.
به همین طریق میتوان امواج صوتی را تا 90 درجه منحرف کرد ، که امواج اولتراسونیک هم از این قائده مستثنی نیستند.


انحراف مسیر امواج اولتراسونیک

دقت سنسورهای اولتراسونیکو تاثیرات محیطی

دقت به اختلاف بین فاصله واقعی سنسور تا جسم و فاصله محاسبه شده توسط سنسورهای اولتراسونیکگفته میشود.
این دقت قابل حصول به خصوصیات سطح انعکاسی جسم و به خصوصیات فیزیکی که بر روی سرعت صوت در هوا اثر می گذارند بستگی دارد.
در اجسامی که انعکاس پذیری سطحشان پایین است و یا ارتفاع پستی بلندی سطحشان بزرگتر از طول موج امواج صوتی التراسونیک است دقت اندازه گیری تا حدودی کاهش می یابد.








تاثیر دمای هوا:
دمای هوا بیشترین اثر را روی سرعت صوت و متعاقبا روی دقت اندازه گیری سنسورهای اولتراسونیکخواهد داشت.
(0.17%K)
به همین جهت اکثر سنسورهای اولتراسونیک شرکت میکروسونیک مجهز به مدار جبرانساز حرارتی هستند.
(Temperature Compensation)

فشار هوا:


تغییرات فشار روی سرعت صوت تاثیر چندانی نخواهد گذاشت
با این وجود شرکت میکروسونیک
سنسورهای اولتراسونیک ویژه ای ارایه کرده که قادر است تا فشار 6 بار با دقت مطلوبی کار کند.


رطوبت نسبی:


در مقایسه با اثرات حرارتی می توان اثر رطوبت هوا بر دقت را نادیده گرفت.
یعنی چنانچه دمای هوا بر اثر تغییرات رطوبتی تغییری نکند ، می توان اینطور قلمداد کرد که این تغییرات رطوبت نسبی محیط تاثیری بر روی کار
سنسورهای اولتراسونیک نداشته است.

 
آخرین ویرایش:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربرد سنسور اولتراسونیک

از کاربردهای متنوع سنسورالتراسونیک می توان موارد زیر را برشمرد:
روباتیک

رباتیک:
سنسور های اولتراسونیک مدل pico
+ شرکت میکروسونیک بدلیل داشتن ابعاد کوچک و قطر 18mm برای استفاده در بازوهای ربات ها بسیار مناسب می باشند.

کنترل سطح

کنترل سطح همزمان:
سنسور های
ولتراسونیک مدل pico + شرکت میکروسونیک برای تشخیص همزمان چند شیء هم می توانند به کار روند ( به طور مثال وجود جعبه های نوشابه داخل صندوق) همچنین برای بررسی خالی بودن بطری های پلاستیکی و نیز تشخیص ارتفاع آنها و یا نبودن بطری ها (واژگون شدن) روی کانوایر بکار می رود.

اشخاص

تشخیص اشخاص:
در این کاربرد استفاده از سنسورهایی با فاصله شناسایی وسیع تر مناسب می باشد زیرا هر چه فاصله شناسی ( فاصله دید )
امواچ التراسونیک بزرگتر باشد فرکانسا

موقعیت

تشخیص موقعیت:
یکی از کاربرد های مهم
سنسورالتراسونیک تشخیص موقعیت سوژه در محل از پیش تعیین شده می باشد سنسورالتراسونیک می توانند به راحتی این کار را برای اجسام شفاف مانند شیشه انجام دهند. (در این کاربرد سنسورالتراسونیک باید کاملا بر سوژه عمود قرار گیرد ).

جانمایی

مانیتورینگ جانمایی صفحات ( محل قرار گرفتن صفحات )
هنگامی که سوژه مورد نظر برای شناسایی جاذب امواج صوت باشد یا بنا به اندازه و موقعیتش داخل صفحه باعث پراکنده شدن
امواج التراسونیک شود ، از روش سد منعکس کننده ( Reflective Barrier ) استفاده می شود. به این صورت که سد منعکس کننده پشت سوژه قرار داده می شود. سنسورالتراسونیکبا خروجی دیجیتال و کار در مود ویندو هنگامی که جسمی مقابل سد منعکس کننده قرار می گیرد سیگنالی را از خود ساتع می کند.
سنجش حجم

اندازه گیری حجم:
با استفاده از
سنسورالتراسونیک و کنترلر wms-4/14 با 4 خروجی آنالوگ می توان همزمان ابعاد یک جسم مکعبی شکل را اندازه گیری کرد ( به طور مثال می توان با استفاده از سهسنسورالتراسونیکارتفاع ، طول و عرض سوژه مورد نظر را اندازه گیری کرد )

کنترل کشش

کنترل کشش:
یکی از کاربردهای جالب
سنسورالتراسونیک کنترل کشش ( برای مثال اندازه انحنای پارچه در صنایع نساجی ) می باشد به نحوی که سنسور می تواند فاصله قله انحنا را تا سطح مشخص اندازه گیری نماید. بدیهی است تغییر در این اندازه نشان دهنده اندازه کشش طولی می باشد.

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت:
یکی از کاربردهای مهم
سنسورالتراسونیک ، استفاده در بخش کنترل کیفیت در خطوط تولید می باشد. برای مثال سنسورالتراسونیک مدل pico + شرکت میکروسونیک همراه خروجی دیجیتال pnp برای شناسایی بطری های خیلی بلند یا کوتاه یا تشخیص بطری های واژگون شده روی کانوایر خط تولید بکار می رود.

سطح

تشخیص سطح در فشار بالا ( تا 6bar ) :
در بعضی از مخازن به دلیل فشار بالای مخزن نمی توان از سنسورهای معمولی استفاده کرد.در این گونه مواقع می توان از
سنسورهای التراسونیک مدل lpc یا hps+ شرکت میکروسونیکاستفاده کرد.

کشش نخ


کنترل کشش نخ:

همانطور که در قبل اشاره شد از
سنسورالتراسونیک می توان جهت کنترل کشش طولی استفاده نمود. با توجه به اینکهسنسورالتراسونیکقابلیت تشخیص اجسام باریک مانند نخ را دارد ، درهنگام پیچیدن نخ یا سیم نیز استفاده می شود.

ارتفاع


کنترل ارتفاع در انبار کردن اجسام:

می توان از
سنسورالتراسونیک برای تشخیص ارتفاع دسته ای از مواد مانند صفحه های چوب ، قاب های شیشه ، ورقه های کاغذ و پنل های پلاستیکی رنگی در خط تولید استفاده کرد.

فویل و فیلم


مانیتورینگ فویل و فیلم :

مانیتورینگ فیلم و فویل در دستگاه های بسته بندی به راحتی توسط سنسورا
ولتراسونیک مدل pico +شرکت میکروسونیک انجام می شود. اگر مواد مورد نظر برای شناسایی سطح کافی نداشته باشند می توان از روش سد منعکس کننده استفاده کرد.
کنترل سطح

کنترل سطح:
علاوه بر مخازن پرفشار ( که قبلا مطرح شد ) ،
سنسورالتراسونیک در مخازن عادی نیز برای تشخیص ارتفاع از چند میلیمتر تا 6 متر بکار می روند و همچنین برای کنترل سطح ماکزیمم ، مینیمم با دو خروجی دیجیتال یا یک خروجی آنالوگ 0-10v و 4-20mA و همچنین به طور خاص با خروجی INTERBUS در دسترس هستند.

همپوشانی

تشخیص همپوشانی ورق:
سنسورهای التراسونیک مدل dbk 4 شرکت میکروسونیک با استفاده از این قابلیت می تواند دو برگه از جنس کاغذ ، فیلم ، برگه نازک فلز را که به هم چسبیده اند را شناسایی کرده و از این اتفاق جلوگیری کند و سنسورهای التراسونیک مدل dbk 5 شرکت میکروسونیک برای مواد ضخیم تر مانند ورقه های پلاستیکی بکار می رود.

غیرمستقیم


تشخیص غیر مستقیم بکمک منعکس کننده امواج صوتی:
همانطور که قبلا در مطلب مربوطه اشاره شده است ، می توان مسیرامواج
التراسونیک را به اندازه 90 درجه توسط یک جسم منعکس کننده خوب (جسم صاف و براقی که شرایط انعکاسی مطلوبی دارد ) تغییر داد. بدین ترتیب می توان سنسورهای التراسونیک را در محلهایی که به دلیل شرایط کمبود فضا و یا نحوه قرارگیری خطوط تولید ، امکان نصب سنسور بصورت عمودی وجود ندارد ، به شکل موازی با خط تولید نیز مستقر نمود.

تزریق

کاربرد در دستگاه تزریق پلاستیک:
با استفاده از
سنسورهای التراسونیک مدل wms شرکت میکروسونیکو کنترلر آنها می توان همزمان از سه طرف قطر خروجی دستگاه تزریق پلاستیک را کنترل نمود.

جسم متخلخل

تشخیص جسم متخلخل یا اسفنجی :
تشخیص اجسامی که منعکس کننده خوبی نیستند ( مانند اجسام متخلخل ، فوم ، اسفنج ، خاک اره ، شن و …) به طریق استفاده از روش سد منعکس کننده در مود کاری ویندو توسط
سنسورالتراسونیکبه راحتی انجام می شود. برای این منظور یک منعکس کننده به صورت موقت در پشت سوژه قرار داده می شود ، هنگامی که یک جسم در مقابل منعکس کننده قرار گیرد سیگنال خروجی توسط سنسورالتراسونیک تولید می شود.

اتومبیل

کاربرد در اتومبیل:
از
سنسورالتراسونیک می توان در وسایل نقلیه برای جلوگیری از برخورد با مانع یا وسایل نقلیه دیگر استفاده کرد. می توان تا 4 سنسور در جلو و عقب وسیله نقلیه برای این منظور بهره برد. امروزه بسیاری از سازندگان اتوموبیل این گزینه را بصورت پیش فرض و یا آپشنال بر روی خودرو تولیدی قرار میدهند.

قطر

تشخیص قطر:
قطر یک جسم رول شده یا لوله شده را می توان با
سنسورالتراسونیک اندازه گیری کرد. بدین ترتیب سنجش میزان محصول ( برحسب متراژ یا وزن ) به راحتی و با دقت بالا انجام می شود.
 
آخرین ویرایش:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشنهاد سنسور اولتراسونیک جهت کاربرد در صنعت


در این مقاله ، جهت برخی از کاربردهای صنعتی industrial applications ، سنسورالتراسونیک مناسب و منتخب را بصورت پیشنهادی معرفی کرده ایم. بدیهی است ملاک این انتخاب ، نزدیکترین مشخصات فنی و بهترین قیمت قطعه با توجه به کاربرد مورد نظر بوده است.



کاربرد
سنسورالتراسونیکدر کانوایر جمع آوری محصولات کشاورزی

سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor MIC+ 130/IU/TC



کاربرد
سنسورالتراسونیکدر ماشین برداشت محصول مزارع

سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor WMS -130/RT



کاربرد
سنسورالتراسونیکدر تخت حمل بیمار (برانکارد)
جهت سنجش جابجایی ارتفاع تخت
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor LCS -130/IU/QP


کاربرد
سنسورالتراسونیکدر اتوماسیون انبار

جهت داروخانه و یا قطعات ظریف – نمونه استفاده شده در انبار شرکت امرن الکتریک
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor PICO -usb 25/CD/HV/M12


کاربرد
سنسورالتراسونیک در بازرسی مدارچاپی

جهت دستگاههای چاپ و یا تکمیل برد
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor ZWS -15/CD/QS


کاربرد
سنسورالتراسونیکدر ماشین چاپ

جهت کنترل کاغذ ورودی در ماشین آلات
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor DBK+4/3CDD/M18/E+S




کاربرد
سنسورالتراسونیک در اکسترودر

جهت تشخیص سیالات ( خمیری شکل ) در خروجی اکسترودر ها و موارد مشابه
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor MIC+130/IU/TC



کاربرد
سنسورالتراسونیک در اتوپایلوت

جهت تشخیص مسیر حرکت ماشین آلات کشاورزی یا راهسازی در زمان حرکت اتوماتیک AutoPilot
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor WMS -130/RT


کاربرد
سنسورالتراسونیکدر ماشین آلات کشاورزی

جهت تشخیص شیارهای خاک
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor MIC+130/IU/M


کاربرد
سنسورالتراسونیک در دستگاه سورتینگ و بسته بندی

جهت کنترل حجم مواد عبوری در ماشین آلات بسته بندی ، سورتینگ sorting مواد غذایی و کنترل flow
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor MIC+35/IU/TC


کاربرد
سنسورالتراسونیک در صنعت چاپ

جهت کنترل و تشخیص همپوشانی ورق کاغذ
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor DBK+4/3CDD/M18/E+S


کاربرد سنسور التراسونیک در لابراتوار چاپ عکس

جهت کنترل سطح جوهر در ماشین آلات و پرینترها
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor Pico -usp 25/CD/HV/M18


کاربرد
سنسورالتراسونیکدر خودرو و صنعت حمل و نقل

جهت کنترل فاصله خودروها نسبت به یکدیگر ، تشخیص موانع پارک خودرو ، رادار کروز کنترل
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor WMS -800/RT



کاربرد
سنسورالتراسونیک در صنعت تولید نوشیدنی

جهت کنترل سطح همزمان چند بطری
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor MIC+25/IU/TC


کاربرد سنسورالتراسونیک در صنعت نساجی

جهت اندازه گیری شعاع قرقره
سنسور پیشنهادی :
Microsonic Ultrasonic sensor MIC+35/IU/TC
 
آخرین ویرایش:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسور لیزری فاصله یاب :

سنسور UBG-04LX-F01 یک سنسور فاصله یاب لیزری میباشد که قادر به تشخیص وشناسایی وجود اجسام از فاصله ۶ سانتی متر الی ۴ متر در محدوده ی زاویه ی ۲۴۰ درجه روبروی سنسور میباشد
از ویژگی های بارز این سنسور رابط کاربری برای انتقال اطلاعات به دو صورت usb و rs232 است که با استفاده از پروتکل سریال براحتی می میتوانید از طریق میکرو کنترلر ها با این سنسور ارتباط برقرار کنیدالبته درصورت استفاده از هر دو خروجی به صورت همزمان ،رابط usb دارای اولویت است و سرعت اسکن بسیار خوب و بالا این سنسور که قادر به ۳۵ بار اسکن محیط در ثانیه می باشد از دیگر مشخصه های جالب ان می باشد.قدرت مانور این سنسور جهت اسکن به صورت ۲۴۰ درجه از محیط روبروی آن با حداکثر فاصله ۴ متر و دقت زوایه اندازه گیری آن ۰٫۳۶º است.سنسورنوری استفاده شده در این سنسور مادون قرمز با طول موج آن ۷۸۵nm با لیزر کلاس ۱ میباشدبا استفاده از این سنسور براحتی و باسرعت بالا قادر به شناسایی اجسام میباشیدچند نمونه ساده عملکرد آن به استفاده در روبات ها به خصوص روبات های صنعتی برای شناسایی محیط اطراف و وجود اجسام ،شناسایی افراد حاضر در محل به عنوان مثال در درب های اتوماتیک ، شناسایی وجود افراد برای سیستم های امنیتی عادی و… میتوان اشاره نمود





قطر پرتو مادن قرمز ارسالی توسط سنسور در فاصل ۲ متری حدود ۲۰ میلی متر ودر فاصله حداکثر ۴ متر ۴۰ میلی متر میباشد.اساس کلی وقاعده اصلی این سنسور برای شناسایی اجسام بر اساس محاسبه اختلاف فاز میباشد و همین امر باعث دقت بالا در اندازه گیری فاصله اجسام بدون دخالت و تداخل حداقلی مرتبط با رنگ و بازتاب های جسم استچندنکته مهم :

  • کاربرد این سنسور فقط برای داخل ساختمان است و نمیتوان در محیط باز از ان استفاده کرد

  • این سنسور یک وسیله امن برای سیستم های امنیتی و نظامی نمیباشد

  • قیمت این سنسور بالا بوده وگران قیمت است وبیشتر مناسب روبات های صنعتی وموارد صنعتی میباشد
در عکس زیر زاویه دید این سنسور را مشاهده میکنید



اما در صورت خرید این سنسور خواهید دید که دارای ۸ سیم خروجی با رنگ های مختلف مباشد که در جدول زیر نمایش داده شده است



و در آخر مشخصات اصلی این سنسور:


  1. ولتاز تغذیه ۱۲ ولت
  2. جریان مورد نیاز بین ۳۷۰ تا ۷۰۰ میلی آمپر
  3. رنج اندازه گیری از ۶ سانتی متر تا ۴ متر
  4. طول موج لیزر ۷۸۵ نانومتر کلاس ۱
  5. زاویه اندازه گیری ۲۴۰ درجه
  6. مدت زمان لازم برای هر اسکن ۲۵ میلی ثانیه
  7. دقت زاویه اندازه گیری ۰٫۳۶°
  8. رابط کاربری usb و rs232
 

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسور اندازه گیری جریان acs750sca

سنسور acs750sca یک سنسور اندازه گیری جریان بدون نیاز به تماس مستقیم با سیم حامل جریان میباشد.البته کاربرد ان به این محدود نمیباشد و به نوعی برای کنترل موتور،تشخیص اضافه بار و مدیریت برروی جریان مصرفی ،منبع تغذیه و اندازه گیری میزان خطا جریان میباشد.
باتوجه به شکل ظاهری آن و قیمت مقرون به صرفه ان و کارکرد دقیق گزینه مناسبی برای استفاده در صنعت میباشددرابتدا به معرفی پایه ها میپردازیم

  1. vcc
  2. gnd
  3. output
  4. lp+
  5. lp_
ولتاژ کاری برای این سنسور ۱۶ ولت همچنین حداکثر ولتاژ خروجی ۱۶ ولت میباشد و میزان جریان خروجی ۳ میلی آمپر و دمای که در ان سنسور بدون مشکل کار میکند بین ۶۵- تا ۱۷۰ درجه سانتی گراد میباشد و حداکثر دمای محل اتصال ۱۶۵ درجه سانتی گراد میباشد
وقتی که میزان جریان عبوری از ترمینال ۴ به ترمینال ۵ (با توجه به شماره پایه در اولین عکس مطلب) روبه افزایش باشد میزان ولتاژ خروجی این سنسور(پایه۳) بیشتر از نصف تغذیه میباشد
مقاومت داخلی سنسور چزی حدود ۱۳۰ میکرواهم میباشد(خیلی کم و ناچیز)هم چنین که این قطعه به طور دقیق توسط کارخانه سازنده کالیبره شده است
درآخر به معرفی برخی ویژگی های بارز دیگر این سنسور میپردازیم

  • قابلیت اطمینان بالا
  • قابلیت کارکرد در ولتاژ ۵ولت
  • ایزوله بودن تا ۳کیلو ولت rms بین ترمینال ۴ و۵ وپین های ۱و۲و۳
  • خروجی نسبی به ولتاژ تغذیه
  • اندازه کوچک سنسورخروجی محافظت شده نسبت به جریان ac , ds
برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید دیتا شیت این سنسور را از طریق لینک زیر دریافت کنید

جهت دانلود فایل دیتا شیت سنسور اندازه گیری جریان acs750sca بر روی عکس زیر کلیک نمائید.


 
آخرین ویرایش:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
Acs712 سنسور اندازه گیری جریان




آی سی acs712 یک اندازه گیر جریان AC و DC با ایزولاسیون دربرابر ولتاژ تا ۲٫۱ kVRMS با مقاومت داخلی خیلی کم که مناسب کاربرد در صنعت ، مخابرات و…میباشد
نحوه عملکرد این آی سی بدین صورت میباشد که جریان مورد نظراز پایه مورد نظر آن عبور میکند و آی سی مانند امپر متر به صورت سری در مسیر جریان عبوری قرار میگیرد و از خروجی آی سی میتوان مقدار جریان عبوری را بدست آورد
ویژگی های بارز acs712

  1. نوئز کم در مسیر جریان آنالوگ
  2. پهنا باند دستگاه با ***** جدیدی ارائه شده است
  3. حداکثر تاخیر ۵ میکرو ثانیه از زمان ورود جریان به مدار تا قرار گرفتن مقدار در خروجی آی سی
  4. حداکثر خطا خروجی در دمای ۲۵ درجه ۱٫۵ درصد میباشد
  5. اندازه کوچک و نصب سطحی
  6. مقاومت داخلی ۱٫۲ میلی اُهم
  7. حداقل ایزولاسیون بین پایه ۱-۴ تا پایه ۵-۸ برابر ۲٫۱ kVRMS است
  8. ولتاژ کاری ۵ ولت
  9. حساسیت ولتاژ خروجی بین ۶۶ تا ۱۸۵ میلی ولت بر آمپر
  10. ولتاژ خروجی نسبی به ازای جریان AC و DC
  11. ولتاژ افست خروجی به شدت پایدار
  12. عدم هیسترزیس مغناطیسی ، حدود ۰
در ادامه چند مدار جهت استفاده بهتر از این آی سی آورده شده است از جمله نحوه اتصال به adc میکرو یا افزایش ولتاژ خروجی به ازای هر جریان عبوری و بلوک دیاگرام آن را شاهده کنید
جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بهتر با نحوه عمکلرد آی سی acs712 میتوانید دیتا شیت آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید

جهت دانلود فایل دیتا شیت acs712 بر روی عکس زیر کلیک نمائید.


 
آخرین ویرایش:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
MLX90614 سنسور اندازه گیری دما از راه دور با استفاده از مادون قرمز


سنسور MLX90614 از سری سنسور های اندازه گیری دما (Thermometer) بدون تماس با جسم مورد نظر و از راه دور بوسیله مادون قرمز(Infra Red) میباشد
این سنسور به صورت تکی و ۲ کاناله (Single and Dual Zone) موجود میباشد از مشخصات جالب این سنسور علاوه بر این که برای اندازه گیری دما نیازی به تماس با جسم مورد نظر ندارد ، نوئز بسیار کم و دارای مبدل داخلی ۱۷ بیتی آنالوگ به دیجیتال به کمک واحد dsp میباشددقت بالا و حساسیت بالا سنسور و خروجی آن به صورت پالس pwm ۱۰ بیتی و ارتباط ۲ سیمه و رنج اندازه گیری دما از -۲۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد را تا دقت ۰٫۱۴ درجه از دیگر مزایای ان میباشد
یکی از کاربرد های معمول این سنسور در روبات های امدادگر میباشد البته دامنه کاربرد این سنسور بسیار وسیع میباشد
و در صنعت نیز استفاده میشود از جمله در معادن برای اندازه گیری دمای یک بخش و یا سطح مورد نظر که براحتی قابل دسترس نیستند و…
ویژگی های بارز این سنسور به شرح زیر میباشد

  • سایز کوچک

  • ارتباط آسان به صورت ۲ سیمه و pwm

  • کالیبره شده توسط کارخانه برای دمای -۴۰ تا ۱۲۵ برای سنسور و -۷۰ تا ۳۸۰ درجه سانتی گراد برای اندازه گیری دمای جسم

  • دقت بالای ۰٫۵ درجه سانتی گراد در تمام رنج

  • دقت اندازه گیری تا ۰٫۰۲ درجه سانتی گراد

  • نسخه یک کاناله و ۲ کاناله

  • خروجی pwm برای ارتباط با میکرو

  • در۲نوع ولتاژ کاری ۳ و ۵ ولت

  • انطباق ولتاژی راحت برای ولتاژ ۸ تا ۱۶ ولت

  • داشتن حالت ذخیره انرژی

  • دارای ۲ حالت خروجی برای اطلاعات ، به صورت pwm و ۲ سیمه – ۲ wire
سنسور MLX90614 خود از ۲ بخش تشکیل شده است
۱: MLX81101 که وظیفه اندازه گیری دما توسط مادون قرمز را دارد
۲:MLX90302 این بخش به طور اختصاصی برای انجام پردازش از خروجی سنسور مادون قرمز میباشد
این سنسور در پکیج TO-39 موجود میباشد
همانطور که گفته شد بخش MLX90302 دارای مبدل انالوگ به دیجیتال با دقت ۱۷ بیتی میباشد و کلیه پردازش ها در داخل رم MLX90302 تا دقت ۰٫۰۱ درجه سانتی گراد انجام میگیرددر عکس زیر نمونه ساده اتصال سنسور به میکرو را مشاهده میکنید البته خازن اتصالی بین پایه ۳ و ۴ برای حذف نوئز مدار میباشد و مقدار ان با توجه به مدار و عدم پایداری سنسور قابل تغییر و افزایش میباشد
خروجی مدار به ۲ صورت می باشد یکی از طریق ۲ سیمه که دقت آن تا ۰٫۰۲ درجه سانتی گراد میباشد و دیگری خروجی پالس pwm با رزولیشون ۱۰ بیتی میباشد
خروجی دما سنسور میانگین دمای اجسام در میدان دید سنسور میباشد و در دما اتاق دقت ان تا ۰٫۵ درجه سانتی گراد تغییر پیدا میکند البته یک نوع پزشکی ان نیز وجود دارد که خرجی آن تا دقت ۰٫۱ درجه سانتی گراد در رنج دمای بدن انسان میباشد
درضمن در حالت عادی خروجی سنسور به صورت pwm میباشدبرای شناسایی پایه های سنسور با دید از بالا میتوانید از عکس زیر استفاده کنید
برای کسب اطلاعات بیشتر از سنسور اندازه گیری دما از راه دور با استفاده از مادون قرمز MLX90614 میتوانید به دیتا شیت ان مراجعه کنید و دیتا شیت را از طریق لینک زیر دانلود نمائید
جهت دانلود فایل mlx90614 سنسور اندازه گیری دما از طریق مادون قرمز بر روی عکس زیر کلیک نمائید.


 

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسور دما

شامل lm35 وlm75 و lm335



۱) سنسور دما lm35 :

نوع سنسور : آنالوگ
خروجی : ۱۰mv به ازای هر درجه سانتی گرادرنج اندازه گیری دما : ۵۵- تا ۱۵۰ درجهاندازه گیری دما بر حسب : درجه سانتی گراد (سلسیوس)دقت اندازه گیری : ۰٫۵ درجه در دمای ۲۵رنج ولتاژ کاری : ۴ تا ۳۰ ولتجریان مصرفی : ۶۰ میکرو امپرانواع بسته بندی :TO-46,SO-8,TO-92,TO-220

ديتا شيت سنسور دما lm35




2) سنسور دما lm335 :

نوع سنسور : آنالوگ
خروجی : ۱۰mv به ازای هر درجه کلوینرنج اندازه گیری دما : ۴۰- تا ۱۰۰ درجهاندازه گیری دما بر حسب : درجه کلویندقت اندازه گیری : ۱ درجه در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گرادجریان مصرفی : ۴۰۰ میکرو تا ۵ میلی امپرانواع بسته بندی :TO-46,SO-8,TO-92

ديتا شيت سنسور دما lm335




3) سنسور دما lm75:
نوع سنسور : دیجیتالخروجی : پروتکل I2Cرنج اندازه گیری دما : ۲۵- تا ۱۰۰ درجهاندازه گیری دما بر حسب : درجه سانتی گراد (سلسیوس)دقت اندازه گیری : حداکثر اختلاف ±۲ درجهرنج ولتاژ کاری : ۳ تا ۵٫۵ ولتجریان مصرفی : ۲۵۰ میکرو امپر تا ۱ میلی آمپرانواع بسته بندی :SOP-8و Mini SOP-8

ديتا شيت سنسور دما lm75



 

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسور CNY70

این سنسور یک سنسور بازتاب نوری با تقویت کننده می باشد.در این پکیج یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز قرار گرفته اند به این صورت که فرستنده امواج را ارسال می کند و در حالت عادی گیرنده نمی تواند امواج را دریافت نماید و در صورتی که در مقابل ان مانعی قرار گیرد گیرنده که یک فتو ترانزیستور می باشد امواج را دریافت می کند
از این سنسورها می توان در ربات های مسیر یاب ،فرستنده و گیرنده مادون قرمز و… استفاده نمود.
شکل بالا نمایی از ظاهر سنسور می باشد و در شکل زیر نمای ساده ایی از اجزای داخلی سنسور است.
همانطور که از عکس می بینید فرستنده در سمت چپ و گیرنده در سمت راست قرار گرفته است.مشخصات ولتاژ برای قسمت فرستنده این سنسور در دمای معمولی محیط (۲۵ درجه سانتی گراد ) ۱٫۲۵ الی ۱٫۶ ولت می باشد.این سنور امواج مادون قرمز را به طرف بیرون ار سال می کند و در صورتی که در مقابل ان جسمی و مانعی قرار گیرد امواج بازتاب شده است و به گیرنده که یک فتوترانزیستور می باشد امواج دریافت می شودکه در شکل زیر نشان داده شده است.
ر این جا مداری قرار داده شده است که می توانید با این مدار از سنسور ها استفاده نمایید .در این مدار از یک OPAMP استفاده شده است.
 

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنسور دما Smt160


تا کنون با سنسورهای دما متفاوتی آشنا شده اید که از معروفترین ان ای سی lm35 است که یک ای سی آنالوگ می باشد.اما در این قسمت یک ای سی دیگر دماسنج را برایتان معرفی می کنیم که این ای سی دیجیتال می باشد یعنی به این صورت است که این ای سی دارای ۳ پایه می باشد و یکی از پایه اطلاعات دما را به صورت دیتا به خروجی می دهد .(البته نه به صورت مستقیم).

در این قسمت نمای از این سنسور وترتیب ونوع پایه برای شما نمایش داده شده است.

۱:vcc:2 gnd:3 utput
به دو پایه تغذیه +۵ ولت می دهیم و پایه سوم که خروجی است در حالت عادی فرکانسی حدود ۴ کیلو هرتز تولید می کند که نسبت به دما duty-cycle ان تغییر می کند . (منظور از دیو تی سایکل duty_cycle نسبت زمان hight بودن پالس به کل زمان پالس در یک سیکل می باشد.) در واقع اطلاعات دما در این سیکل و در Duty_cycle نهفته شده است.

این سنسور می تواند دمایی حدود -۴۵ تا +۱۳۰ سانتی گراد ، با رزولیشون بالای ۰٫۰۰۵ سانتی گراد را اندازه گیری نماید.
کارخانه سازنده یک فرمولی مانند عکس زیر برای این ای سی مشخص کرده است.



که بر طبق فرمول در صورتی که ما d.c (duty-cycle) را داشته باشیم می توانیم از طریق فرمول دما را بدست اوریم که در ادامه توضیحات کاملتری داده می شود.
این ای سی در تیپ های مختلف ساخته شده است که در شهر یزد نوع TO92 وجود دارد که مانند ای سی lm35 به شکل ترانزیستور می باشد.
در مورد تغذیه این ای سی باید بگم که می توان از ولتاژ ۴٫۷۵ ولت تا ۷٫۲ ولت را به ان وصل نمایید که بهترین ولتاژ ۵ ولت می باشد و جریان مصرفی این ای سی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ میکرو آمپر می باشد.

فرکانس خروجی ای سی مابین ۱ تا ۴ کیلوهرتز می باشد و امپدانس خروجی ای سی ۲۰۰ اهم می باشد. این ای سی دماسنج مناسب برای میکرو پروسسورها است که فاقد adc می باشند مانند ۸۰۵۱ که به راحتی می توانند با این ای سی کار بکند.
از مزیت های دیگر این ای سی این است که می توانید با کابلی که بیش از ۲۰ متر طول داشته باشد ان را به میکرو متصل نمایید.


برای کاهش نویز بر روی مدار می توانید از مدار پیش نهادی زیر استفاده نمایید که در دیتاشیت ای سی اورده شده است.

و در آخر قیمت این ای سی در یزد حدود ۳۰۰۰ تومان می باشد.
ودر مورد برنامه
در این پروژه از میکرو Atmega8 و از زبان بیسیک برای برنامه نویسی استفاده شده است.
برای بدست اوردن دیوتی سایکل از تایمر ۱ استفاده شده است به این صورت که میکرو زمان Hight بودن و low بودن یک سیکل خروجی را می شمارد سپس این دو زمان بدست آمده را با هم جمع میکند و در مرحله بعد زمان Hight بودن را بر کل زمان یک پالس تقسیم می کند که بدین ترتیب duty_cycle بدست می اید.
که بر طبق فرمول زیر مراحل را انجام می دهد.


۱: t(hight) + t(low)=T
2: t(hight) / T= D.C
3: D.c = D.C – 0.32
4: Temp = D.c / 0.0047
در مجموع کار با این ای سی خیلی راحت است ولی اگر مشکلی داشتید می توانید ان را در تالار گفتمان سایت مطرح سازید.




جهت دانلود فایل فایل شماتیک ، دیتا شیت وسورس برنامه sm160 بر روی عکس زیر کلیک نمائید.



پسورد فایل : www.yazdkit.com

 

ahmad2267

عضو جدید
تشکر

تشکر

سلام آقاسعید دمت گرم عالی بود ممنون میشم اگردر مورد سنسورهای بیوالکتریک . pir .سطح سنج الکترومکانیک اطلاعات جامع که شامل انواع .طرز عملکرد. مدارت داخلی. معاییب مزایا. موارد استفاده و...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام آقاسعید دمت گرم عالی بود ممنون میشم اگردر مورد سنسورهای بیوالکتریک . pir .سطح سنج الکترومکانیک اطلاعات جامع که شامل انواع .طرز عملکرد. مدارت داخلی. معاییب مزایا. موارد استفاده و...
وعلیکم
مطالبی که گفتین گذاشتم

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...رهاوکاربردها?p=5729972&viewfull=1#post5729972
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...رهاوکاربردها?p=5717887&viewfull=1#post5717887
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...رهاوکاربردها?p=5717924&viewfull=1#post5717924
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...رهاوکاربردها?p=5717930&viewfull=1#post5717930

اینم سنسورکنترل سطح

1
2
3
4
5
6

بیشترازاین هم مطلبی ندارم فعلا.....
موفق باشین.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سعید گروسی

عضو جدید
کاربر ممتاز

ahmad2267

عضو جدید
سلام دست درد نکندخوب بودند اما سنسورهای تبریز پزوه رادارم افاده نمیکند درضمن درمورد سطح سنج الکترومکانیک مطلبی نبود متاسفانه .نمیدونم شاید پررویی ازت بخوام بیشتربرام پیداکنی
سلام
منم تعجب کردم چون اون روزکه آپ کردم مشکلی نداsشت ولی الان کل سایتش بسته شده
اینم لینک جدید

سنسورهای کنترل سطح
 

Similar threads

بالا