مهم ترین اخبار فوتبال ایران

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 11:50

از سوي AFC اعلام شد؛
[h=1]داوران ايراني در ليگ قهرمانان و جام کنفدراسيون[/h]
[h=2]کميته داوران کنفدراسيون فوتبال آسيا از محسن ترکي و سعيد مظفري‌زاده دعوت کرد تا دو بازي از مرحله يک چهارم نهايي مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان آسيا و جام AFC را قضاوت کنند.[/h]


براساس اعلام سايت فدراسيون فوتبال، محسن ترکي به همراه يک تيم داوري از ايران ديدار تيم‌هاي الهلال عربستان و اولسان هيونداي کره جنوبي که در تاريخ 12 مهر 91 در رياض عربستان برگزار مي‌شود را قضاوت خواهد کرد.

ترکي را در امر قضاوت اين بازي محمدرضا ابوالفضلي و رسول فروغي همراهي مي‌کنند. داور چهارم بازي الهلال عربستان - اولسان هيونداي کره جنوبي سعيد مظفري‌زاده از ايران است.

همچنين کميته داوران کنفدراسيون فوتبال آسيا از سعيد مظفري‌زاده و يک تيم داوري از ايران دعوت کرده است تا بازي الشرطه سوريه - چونبوري تايلند که در چارچوب مرحله يک چهارم نهايي مسابقات فوتبال جام AFC روز 5 مهر91 در زرقه اردن برگزار مي‌شود را قضاوت کنند.

سعيد مظفري‌زاده را در امر قضاوت اين بازي سعيد علي نژاديان و غلامحسين کهوري همراهي مي‌کنند و داور چهارم بازي نيز محسن قهرماني است. کنفدراسيون فوتبال آسيا همچنين نظارت داوري اين مسابقه را به "عبدالرحمان الزيد" از عربستان سپرده و بر امر برگزاري بازي نيز "محمد موزاميل" از سنگاپور نظارت مي‌کند.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 13:28

بر اساس اعلام دبير کل فدراسيون
[h=1]مراسم‌قرعه‌کشي ليگهاي دسته اول‌و‌دوم لغو‌شد[/h]
[h=2]بر اساس اعلام محمد نبي دبير کل فدراسيون فوتبال مراسم قرعه‌کشي رقابت‌هاي ليگ دسته اول و دوم کشور تا اطلاع ثانوي برگزار نمي‌شود.[/h]


مهدي‌محمد نبي دبير کل فدراسيون فوتبال با ارسال نامه‌اي به استان‌هاي کشور در خصوص بررسي موضوع برگزاري و يا عدم برگزاري مسابقات جام حذفي باشگاه‌هاي کشور در جلسه‌اي که مورخ 27/4/91 کنفدراسيون فوتبال آسيا و ارائه تقويم بازي‌ها اعلام کرد تاريخ اعلام شده توسط سازمان ليگ آزادگان در خصوص قرعه کشي ليگ دسته اول و دوم کشور که قرار بود در تاريخ‌هاي 27 و 28 تير ماه برگزار شود، لغو شد.

گفتني است، زمان قرعه کشي جديد اين مسابقات بعد از جلسه کنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام خواهد شد.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 15:29


[h=1]قرارداد بازيکنان راه‌آهن ثبت شد[/h]
[h=2]بازيکنان تيم فوتبال راه آهن تهران روز پنجشنبه قراردادهاي خود را با باشگاه راه آهن ثبت کردند.[/h]


''عليرضا عباسفرد''، ''محمد رضا ماماني'' و ''مهدي زارعي'' نخستين بازيکناني بودند که با حضور در هيات فوتبال استان تهران قرارداد دوساله خود را با باشگاه راه آهن به ثبت رساندند.

''حسين پاشايي'' نيز قرارداد يکساله اي با باشگاه راه آهن ثبت کرد.

ديگر بازيکنان تيم فوتبال راه آهن تهران نيز امروز با حضور در هيات فوتبال اين استان قرادادهاي خود را ثبت مي کنند.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 15:47


[h=1]پورغلامي قراردادش با ملوان را تمديد کرد[/h]
[h=2]مديرعامل باشگاه ملوان بندرانزلي از تمديد قرارداد فرهاد پورغلامي سرمربي تيم فوتبال اين باشگاه خبر داد.[/h]


صادق درودگر در مورد آخرين وضعيت باشگاه ملوان بندرانزلي ضمن بيان مطلب فوق گفت: پس از اينکه با مهرداد اولادي به توافق نرسيديم، احتمال دارد امروز پنجشنبه با دو بازيکن ديگر قرارداد ببنديم.

وي در مورد آخرين وضعيت کادرفني تيم ملوان هم اظهار داشت: فرهاد پورغلامي سرمربي و "مارتيروس خاچاطوريان" مربي تيم ملوان شب گذشته با حضور در هيات فوتبال استان گيلان، قرارداد خود را ثبت کردند.

مديرعامل باشگاه ملوان همچنين از نهايي شدن واگذاري قرارداد 70 درصد امتياز (سهام) باشگاه ملوان به حسين هدايتي خبر داده و گفت: در اين شرايط بدهي بازيکنان بزودي پرداخت مي‌شود تا آنها با قدرت تمام در مسابقات ليگ برتر به ميدان بروند.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 18:12


[h=1]ياورزاده: آرزو داشتم با دايي کار کنم[/h]
[h=2]ياورزاده فصل گذشته در پيکان بازي مي کرد و با اين تيم به ليگ برتر صعود کرد.[/h]


بهشاد ياورزاده يکي از بازيکناني بود که قرارداد خود را با باشگاه راه آهن ثبت کرد.

ياورزاده که فصل پيش در پيکان بازي مي کرد، پس از عقد قرارداد در هيات فوتبال تهران گفت: خوشحالم که راه آهن با اين قدرت توانسته بازيکنان خوبي را جذب کند.

او ادامه داد: من در سال هاي فوتبالم با مربيان بسيار زيادي کار کردم، از خارجي و ايراني و اسطوره ها و اسطوره نماها و هميشه هم دوست داشتم با آقاي دايي کار کنم. ايشان کسي است که احتياج به تعريف من ندارد و من اميدوارم امسال زير نظر ايشان عقب ماندگي هاي اين دو سه سال اخير را جبران کنم.

بهشاد فصل گذشته در پيکان بازي مي کرد و با اين تيم به ليگ برتر صعود کرد.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 20:37


[h=1]رئيسي‌کيا: ترسي از مشکل مالي نداريم[/h]
[h=2]مديرعامل باشگاه راه آهن گفت: با وجود اينکه دير بازيکنان و کادر فني را انتخاب کرديم اما اين پتانسيل را داريم که در بين 5 تيم اول ليگ برتر قرار بگيريم.[/h]


صادق رئيسي کيا در جمع خبرنگاران در مورد بحث مالکيت راه‌آهن و اينکه آيا توسط بخش خصوصي اداره مي‌شود گفت: مالکيت را‌ه‌آهن قطعا خصوصي است. شرکت هواپيمايي فراز قشم به تازگي مالکيت اين باشگاه را بر عهده گرفته است. ابتدا ما از آقاي انصاري فرد درخواست کرديم که به عنوان مديرعامل به فعاليت خود ادامه دهند اما ايشان استعفا کرده‌اند. ناگزير مديرعاملي باشگاه به من محول شد و من هم چند روزي است که کار را آغاز کرده‌ام.

وي افزود: در اين مدت کوتاهي که من آمده‌ام سعي کردم بازيکنان و کادر فني را انتخاب کنيم. امروز هم قراردادها را ثبت کرديم. همانطور که به مربيان هم اعلام کردم هر چند تيم را دير بستيم و تمرين نداشتيم اما با نفرات و برنامه‌اي که داريم اميدواريم که بتوانيم در بين پنج تيم اول قرار بگيريم. اين موضوع دور از دسترس نيست.

رئيسي‌کيا در مورد استعفاي انصاري فرد به خاطر آمدن دايي و نبستن قرارداد با مربي پرتغالي گفت: در اين مورد از خود آقاي انصاري‌فرد توضيح بخواهيد. ايشان ابتدا صحبت کنند آن وقت ما هم توضيحاتمان را مي‌دهيم اما موضوع اين نيست. هيچ وقت دعوت از مربي به معناي قطعي شدن قرارداد نيست.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 20:56


[h=1]سپاهان در ديدار دوستانه شکست خورد[/h]
[h=2]تيم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان که خود را براي فصل جديد ليگ برتر باشگاههاي کشور آماده مي کند در ديدار دوستانه مقابل تيم نفت تهران شکست خورد.[/h]


در اين ديدار که عصر روز پنجشنبه در زمين چمن شهداي جروکان شهر اصفهان برگزار شد ، تيم سپاهان با نتيجه يک بر صفر مغلوب تيم فوتبال نفت تهران شد.

تنها گل اين ديدار را '' مصطفي مهدوي '' بازيکن سابق تيم سپاهان نوين که هم اکنون در تيم نفت تهران عضويت دارد ، به ثمر رساند.

اين ديدار با حضور حدود دو هزار نفر از هواداران تيم فوتبال سپاهان برگزار شد

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 20:27

فتح‌الله زاده:
[h=1]منتظر بازگشت مجيدي به استقلال هستيم[/h]
[h=2]مدير عامل باشگاه استقلال اعلام کرد: امير قلعه‌نويي براي جذب فرهاد مجيدي اعلام آمادگي کرده و درصدد بازگشت او به استقلال است.[/h]


امير قلعه‌نويي چندي پيش اعلام کرد که با وجود چهار مهاجمي که در اختيار دارد فرهاد مجيدي را براي فصل آينده نمي‌خواهد و از همين رو حضور اين بازيکن در استقلال منتفي است اما علي فتح‌الله‌‌زاده مديرعامل باشگاه استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس گفت: طي جلسه‌اي که امروز با قلعه‌نويي داشتم ايشان آمادگي خود را براي جذب فرهاد مجيدي و بازگشت اين بازيکن به استقلال اعلام کرد و از ما خواست تا با اين بازيکن مذاکره کنيم.

وي افزود: قلعه‌نويي اعلام کرد که منافع باشگاه برايش در اولويت قرار دارد و از همين رو از ما خواست تا مقدمات بازگشت فرهاد مجيدي به استقلال فراهم شود.

مدير عامل باشگاه استقلال در پاسخ به اين سوال که مگر مجيدي چند ساعت فرصت دارد که به استقلال باز گردد گفت: تصور مي‌کنم مجيدي به عنوان بازيکن خارجي بتواند تا فردا هم با ما قرارداد امضا کند اما در فکر اين هستيم که هر چه سريعتر با اين بازيکن قرارداد نهايي را امضا کنيم.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : پنج شنبه 1391/04/22 21:40


[h=1]جباري سرانجام با استقلال به توافق رسيد[/h]
[h=2]مجتبي جباري هافبک جنجالي تيم فوتبال استقلال تهران سرانجام با باشگاه استقلال براي تمديد قرارداد به توافق رسيد.[/h]


جباري عصر امروز پس از مذاکره با مديرعامل باشگاه استقلال توافق کرد که قرارداد خود را يکسال ديگر با آبي پوشان تمديد کند.

''امير قلعه نويي'' سرمربي تيم استقلال روز گذشته در ترکيه اعلام کرده بود که استقلال خانه جباري است و براي حضور قدرتمند در آسيا و ليگ برتر ايران به اين بازيکن احتياج داريم.

جباري تا دقايقي ديگر براي ثبت قراداد خود با باشگاه استقلال در هيات فوتبال تهران حاضر مي شود.

فصل نقل و انتقالات دوازدهمين دوره ليگ برتر باشگاه هاي ايران که از 28 ارديبهشت ماه آغاز شده است، ساعت 24 امشب به پايان مي رسد.

 

اخبار

ربات
قرارداد نکونام با استقلال یکشنبه ثبت می‌شود

قرارداد نکونام با استقلال یکشنبه ثبت می‌شود

مدیر عامل باشگاه استقلال از توافق کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران با باشگاه اوساسونا اسپانیا برای صدور رضایت نامه این بازیکن خبر داد و گفت: براساس توافق صورت گرفته قرارداد جواد نکونام با استقلال روز یکشنبه به ثبت خواهد رسید.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
هدایتی رسما مالك باشگاه ملوان شد

هدایتی رسما مالك باشگاه ملوان شد

سرانجام پس از كش و قوس های فراوان ۷۰ درصد سهام باشگاه ملوان انزلی با امضای استانداری گیلان به حسین هدایتی رسید.

بيشتر...
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : جمعه 1391/04/23 02:28


[h=1]کاپيتان آلباني: تا 3-2 روز ديگر سپاهاني مي شوم[/h]
[h=2]بولکو در تيم ملي آلباني با 42 بازي ملي به عنوان کاپيتان دوم شناخته مي شود .[/h]


اروين بولکو، هافبکي که به تازگي به تمرين زردپوشان اضافه شده است، در گفتگو با خبرنگار ايمنا گفت: تا 3-2 روز آينده قرارداد خود را با اين تيم ثبت خواهم کرد و بعد از آن مفصل با خبرنگاران صحبت خواهم کرد.

بولکو در ديدار دوستانه سپاهان و نفت تهران از ابتداي نيمه دوم و به جاي عادل کلاه کج به زمين بازي آمد و عملکرد نسبتا مطلوبي داشت. پست اصلي وي، هافبک راست مي باشد و مي تواند خلا بازيکن خلاق و بازي ساز را پر کند.

بولکو در تيم ملي آلباني با 42 بازي ملي به عنوان کاپيتان دوم شناخته مي شود و در صورت ثبت قرارداد، در کنار سوکاي دومين آلبانيايي تيم سپاهان خواهد بود.

گفتني است اروين بولکو پنجشنبه با شماره 8 در زمين حاضر بود و با توجه به اينکه در تيم ملي آلباني هم پيراهن شماره 8 را مي پوشد، بعيد نيست که اين شماره پيراهن پس از محسن بنگر به بولکو برسد.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : جمعه 1391/04/23 17:57

مدافع جديد سايپاي البرز:
[h=1]سايپا به دنبال تکرار قهرماني در ليگ برتر است[/h]
[h=2]دافع جديد سايپاي البرز گفت: سايپا يک بار سابقه کسب مقام قهرماني در ليگ برتر را دارد و امسال هم مي‌توانيم اين عنوان را تکرار کنيم.[/h]


کاظم برجلو امروز درباره بازگشت مجددش به جمع نارنجي‌پوشان کرجي گفت: خوشبختانه پس از 3 سال و توانستم به تيمي که در آن تجربه بسيار زيادي کسب کردم، بازگردم.

به گزارش فارس ،وي تصريح کرد: خوشبختانه همانطور که انتظار داشتم اين تيم از امکانات خوب، مديريت حرفه‌اي و کادر فني‌اي برخوردار است که اعتماد بسيار زيادي به جوانان داشته و نتيجه اين امکانات نيز تربيت بازيکنان بزرگ در سايپا و معرفي به فوتبال کشورمان است.

مدافع فصل گذشته استيل‌آذين در پاسخ به اين پرسش که وي سابقه عضويت در سايپا و کسب قهرماني با اين تيم را دارد، آيا در فصل 91 – 92 ليگ برتر نيز مي‌توانيم اميدوار به قهرماني نارنجي‌پوشان کرجي باشيم؟ گفت: همانطور که گفتم سايپا از امکانات و توانمندي‌هاي خوبي برخوردار بوده که مجموع آنها شرايط حرفه‌اي را براي تيم فوتبال ايجاد کرده است.

برجلو با تاکيد بر اينکه نمي‌توان نتيجه هيچ مسابقه‌ فوتبالي را به درستي پيش‌بيني کرد، گفت: در سالي که قهرمان ليگ برتر شديم همين شرايط مهيا بود و اميدوارم امسال نيز بتوانيم موفقيت‌هاي گذشته را تکرار کنيم.

وي تصريح کرد: اکثر بازيکنان و کادر فني سايپا اميدوار به تکرار قهرماني هستند و خوشبختانه اين آمادگي نيز در تيم ما وجود دارد.

مدافع جديد سايپاي البرز در ادامه به دلايل بازگشت خود به جمع نارنجي‌پوشان کرجي اشاره کرد و گفت: من پيشرفت فوتبالم را مديون سايپا هستم و با اين تيم افتخارات زيادي کسب کردم.

برجلو گفت: من 3 فصل قبل نمي‌خواستم از سايپا جدا شوم، اما مربي آن زمان به صورتي کار کرد که مجبور به رفتن از سايپا شدم.

وي در پايان گفت: اميدوارم شرايط سايپا مانند گذشته بوده و بتوانم با اين تيم افتخاراتي چون قهرماني در ليگ برتر و بازي در جام باشگاه‌هاي آسيا را باز هم تجربه کنم.

 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
حماسه تراختور

حماسه تراختور

حماسه تراختور

مقدمه: حماسه چيست؟

حماسه به نوعي از متون توصيفي اشاره دارد كه رفتار و سرگذشت بزرگان را بازگو مي كند.اين رفتارها گاهاً اشاره به پهلواني هاي فردي دارد،اگرچه غالباً نماينده تام الختيار يك قوم و ملت است بدين جهت غرور يك قوم در گرو رشادت هاي حماسه گر است. حماسه ممكن است منثور باشد اما اكثراً منظوم است و يا لااقل آثاري از نظم در لابه لاي روايات ديده مي شود. حماسه،اگرچه زبان داستاني دارد اما اين رويدادها،تماماً حقيقي ست،حوادث خارق العاده ای که در حماسه ذکر می شوند گاهاً اغراق آميز به نظر مي رسند كه باور آن كمي دشوار به نظر مي رسد مخصوصاً اگر زمان بسياري از زمان خلق حماسه سپري شده باشد اما واقعيت امر حقيقي بودن داستان حماسه است در واقع اين مهمترين تفاوت حماسه از افسانه است.ويژگي بارز حماسه وقوع رفتارهاي خارق العاده است اگر اين رفتارها منجر به تغييرات اساسي شود حماسه را خلق مي كند.حماسه سرا وظيفه ي ضبط آن را دارد،اگرچه به نسبت نبوغ و تصوير سازي در نوع بيان آزاد است اما هرگز نمي تواند در اصل موضوع دخل و تصرف كند.او تنها راوي رشادت ها و رفتارهاي خارق العاده است.

در برابر،افسانه داستاني عاري از هر گونه واقعيت است،اصولاً شعرا و نويسندگان اقوام و مليت هايي كه در تاريخ خود چيزي براي توصيف نداشته اند روي به خلق افسانه ها آورده اند.گاهاً نيز برخي از افسانه ها به دروغ بنام حماسه بيان مي شود!

از قديمي ترين حماسه هاي تركي مي توان به حماسه "گيل گميش" اشاره كرد اين حماسه مربوط به عصر پروتؤرك ها مي باشد و از حماسه هاي اخير مي توان "حماسه كور اوغلو" را نام برد.
در ادبيات فارسي اغلب، حماسه را بازگو كردن نبردهاي جنگي مي دانند شايد اين باور نشأت گرفته از داستان هايي ست كه صرفاً يكي پس از ديگري از شاهنامه كپي شده اند.
اما اين باور محدود كردن فضاي تعريفي حماسه است،در بن مايه ادبيات تركي،حماسه لزوماً بازگو كننده نبردهاي رزمي نيست.

شايد علت آنكه حماسه را صرفاً در رفتارهاي جنگي مي بينند وجود خصوصيت مبارزه گري و دليري در حماسه است اين ويژگي، حماسه سرا را مجبور به گزينش اوزان خاص براي سرايش حماسه مي كند. ريتم شعر حماسي جنگي و ستيزه جويانه است لذا بيان احساسات در حماسه نيز حالت خاصي دارد و مخاطب را بيش از آنكه احساسي كند آماده نبرد مي كند.

حماسه سرا ممكن است راوي تصاويري باشد كه خود مستقيماً مشاهده گر آن نبوده است.اين فاصله ميان حماسه و حماسه سرا ،ممكن است موجب كاهش اثر حماسه شود،شايد اوصاف آن گونه كه شايسته است به خوبي بازگو نشوند و شايد برعكس، حماسه سرا بيش از حد در ثبت حماسه مبالغه كند.بر اين اساس اكثراً در نبردهاي سهمگين كاتباني در ميان لشكر وجود داشتند تا رفتار ها و اوضاع بدون كم و كاست ضبط شوند تا بعدآً توسط شعراي حماسي سرا از نو تصوير سازي شوند.

علت ثبت حماسه


آنچه كه ما بازگو خواهيم كرد نيازي به رابط نداشت چرا كه خود به عينه و مستقيماً شاهد اوضاع بوده ايم.بر طبق رسالت نويسندگي نه بر آن چيزي خواهيم افزود و نه تعمداً قصور خواهيم كرد.حماسه گر و نقش اول اين داستان راستان يك ملت است! پس اينجا "يكي براي همه" و "همه براي يكي" مفهموي ندارد.جمله "همه براي همه" دقيق تر است.با اين حال رفتار ها و رشادت ها و تأثيرات انجام شده جمع بنام واحد ثبت مي شود.ما براي اين "جمع" يك نماد انتخاب مي كنيم،اين سنمبل چيزي نيست جز "تراختور". پس زماني كه صحبت از نقش اول حماسه(تراختور) مي كنيم مراد سنمبل يك قوم است و اينجاست كه حماسه سرا نفسي بر آن مي دمد او جان مي گيرد اين بار او كسي نيست جز "تراختور"!
اكنون؛ يكي براي همه و همه براي يكي!
از نظر كميت نمي توانيم بگوييم كه يك حماسه بازگو خواهيم كرد چرا كه حماسه در حد يك رمان منظوم است ما تنها خلاصه اي از آنچه كه اتفاق افتاده است را بازگو مي كنيم،اگرچه توان آن را داريم اما در حوصله وقت نمي گنجد.


سخني با وارثان


ما تغيير داديم آنچه كه پيشينيان قادر بر تغيير آن نبودند! اين نه از ضعف جسمي و قصور رشادت هاي پدرانمان كه عصر ما عصر آگاهي و تغيير بود.مي سپاريم به شما آنچه كه با خون دل بدست آورديم پس وصيتي ست بر شما،غرور شما نهفته در باور شماست،باور ها از جزئيات خرد متولد مي شوند مهم حقارت چيزي نيست كه به آن باور داريد مهم عظمت باور شماست. همواره چيزي براي جنگيدن داشته باشيد.ما آن را به شما هديه مي دهيم.پس براي ما فرزندان خلف باشيد همان گونه كه ما براي اجدادمان بوديم.

دفتر اول - قبل از حماسه


كودك بوديم و ناآگاه،ما نيز چون اكثر هم سن و سالانمان تحت تأثير جو و فضاي اطراف و آنها نيز چون اكثريت تحت تأثير تبليغات و رسانه. چون هم سن و سالان چالاك و پرخروش،خستگي ناپذير،پر جنب و جوش.در ميان تمامي بازي هاي كودكانه فوتبال يك بازي ديگر بود اگرچه با توپ پلاستيكي.از ديدن فوتبال به اندازه ي بازي كردن آن لذت مي برديم.
"تراختور" برايمان تنها يك فرصت تفريحي نبود،كسي به ما درس نداده بود هنوز به مدرسه نمي رفتيم.اما تعصب در خون و رگمان جاري بود.غريزه ي تعصب و جسارت در يك تؤرك چون غريزه ي هيبت و خروش شير و جسارت يك گرگ از همان آغاز تولد،خود را نشان مي داد. مي دانستيم بچه محل به بچه خيابان پايين تر اولويت دارد حتي اگر او رقيب و ديو كودكانه مان بود!
"تراختور" هر چه بود فقط فوتبال نبود، از آن ِ ما بود،چيزي فقط و فقط براي خودمان.چيزي براي جنگيدن و ايمان داشتن.اگرچه اين ايمان نهفته و بالقوه بود.
اما آنچه كه رسانه و تبليغات به ما مي آموخت ما را از غريزه دور مي ساخت،چون شير دست آموزي در بند و چون گرگي پر هيبت كه عظمت او در كوهستان ها معني مي شود نه در قفسهاي باغ وحش!
بايد از نعره شير در هراس بود و از جسارت گرگ بيمناك،اين قابل تحسين است اما نبايد در قفس باغ وحش مضحكه ي انسان هاي دوپا شد كه هنر آنها در بند كردن حيواني ست كه چون انسان آزاد است تا بلكه ميل حيواني يك انسان سير شود.
آنجا شيرها را وادار مي كنند تا از حلقه هاي آتشين عبور كنند تا انسان هاي دو پا براي آنها دست بزنند! اما اگر اين شير كوهستان در بيشه بود كدامين انسان دوپا جرأت جسارت بر آن داشت!؟

بسلهين قوْينۇندا منی بیر زامان
بوْشادێ داغلاردان بۇلاقلار منی
سس وئرن قوْرخۇدان سسیمه داغلار
ایندیسه سايمايێر قۇلاقلار منی

بیر نه،ره سالاردێم قارشێ-چاغلارا
يوْلۇمۇ سربستجه مئشه-باغلارا
نه بیلیم دۆشردیم اۇزاق داغلارا
چکیرلر زنجیره دۇستاقلار منی

حاصل ستيزه ي غريزه با ترفند تردست چيزي نبود جز دوگانگي شخصيت.هر از گاهي قدرت يكي بر ديگري مي چربيد.شيري كه اسير شده است شايد!اما گناه توله شيري كه هرگز كوهستان را نديد چه بود؟ او در قفس تبليغات بدنيا آمد.با اين حال غريزه هرگز نمي ميرد.

آن زمان ها حاشيه و تعصب به تيم به روز بازي ختم نمي شد حاشيه هاي آن تا بازي بعدي ادامه داشت اگرچه مثل امروز اما در نبود دنياي مجازي،به دنياي حقيقي كشانده مي شد.دو كودك چند سالي بزرگتر از ما بسيار تنومند تر از ما به نظر مي رسيدند.چند نفر يكي را گير انداخته بودند،بازوي او را چنان مي پيچاندند كه تا شكستن دست بي نوا تنها حماقت چند ميليمتري لازم بود.
از دوست هم سن و سالم پرسيدم چرا اين گونه مي كنند؟
پاسخ داد:"آن دو دسته طرفدار دو تيم مشهور پايتخت هستند به او مي گويند طرفداري از تيم آبي را انكار كن وگرنه دستت را مي شكنيم" و او چه مصرانه مقاومت مي كرد.او ذاتاً اگرچه يك توله شير بود اما نمي دانست براي چه و كه بايد مبارزه كند!
جالب اينجا بود كه كودك هم سن و سالم اين جسارت او را با چنان آب و تابي تعريف مي كرد كه بازگو كننده رشادت و تعصب مفرط طرفدار آبي بود!.اگرچه واقعاً هم همين گونه بود.

روزگار گذشت و چند سالي بزرگتر شديم.اگرچه عميقاً نشان از محبت به "تراختور" در دل تك تك توله شيرها و توله گرگ ها وجود داشت اما اينجا يك بدعت وجود داشت كه به سرعت ريشه در باور مردم مي انداخت.استقلالي يا پرسپوليسي؟
هرگز نپرسيدند طرفدار كدام تيم هستي؟
مي گفتند:"استقلالي هستي يا پرسپوليسي!؟"
تيم سومي در كار نبود،اينجا بدعت ريشه انداخته بود،بدعت را جاهلان و ناكار بلدان گسترش مي دهند ولي اينبار مسأله كمي پيچيده تر از آن بود كه تصور مي رفت.چرا كه رسانه در اختيار قشر تحصيل كرده بود!

وقتي يك پرسپوليسي ذاتاً به رنگ آبي علاقه داشت بايد اين علاقه را پنهان مي نمود او هرگز نمي توانست تي شرت آبي بپوشد! اين باور يك بچه مدرسه اي نبود اين جملات هنوز هم در كل كل مديران و كارشناسان فوتبال ما ديده مي شود! اين كل كل ها از رسانه ملي پخش مي شود!
اين يك جهالت عميق بود،باورهاي نادرست! دلايل بي ربط

وقتي به كل كل آبي ها با قرمز ها گوش مي دادم، دلايل يكي از ديگري مضحك تر،بلي مگر غير آن مي تواند باشد!؟ مگر انتخاب آگاهانه صورت گرفته است!
هرگز نه! هرگز

طرفدار آبي در برابر جمله ي خون قرمز است "دريا آبي ست" پاسخ مي داد!
و در اين جهالت نبود بزرگتري كه بگويد قرمزي خون چه ربطي به پيراهن فلان تيم دارد و يا آبي بي كران دريا - آسمان چه سنخيتي به رنگ پيراهن بهمان تيم دارد!؟
جالب اينجاست كه بزرگتر ها بيشتر از ما غرق در باور و جهالت بودند.

اینامسێز-اینسنا اؤلۆم گرکدیر
نه بیلر اینامسێز اینامێن دادێن!؟
اؤز اصلین ایتیرن بلی اؤتۆرر
آماجێن،ياپێشار دوْنۇنۇ يادێن

آنلاسا ايرسه اؤزۆنه اینام
گئيدیرمز اؤزۆنه يابانچێ بیر نام
نه گرک اؤزلۆگۆم اۇنۇدۇب دانام؟
نه گرک ديَیشک بیر ائلین آدێن؟

در آشفته بازار اين فضاي اسفناك،سرانجام نوبت به آزمون من رسيد!
واسطه ،بدبختانه يك بيگانه نبود او كسي نبود جز پسر عمه!
آنها يك سوپري دم محله داشتند من براي خريد هميشه مغازه آنها مي رفتم چون نزديك ترين بود،شب ها جسارت دورتر شدن را نداشتم اطراف باغ و قبرستان بود.اين بار پسر عمه كوچك آنجا بود:
پرسيد چه عجب؟
گفتم نوشابه مي خواهم!
بدون هيچ پيش زمنيه اي گفت: راستش را بگو پرسپوليسي هستي يا استقلالي؟ نميدانستم او جزو كدامين طرف است از روي اينكه پاسخي داده باشم گفتم پرسپوليسي!
از قضا تير به هدف خورد! او خوشحال در اينكه در تربيت صحيح نسل آينده سهيم بوده! و من خوشحال از اينكه بدون درد سر و سؤال پيچ نوشابه ها را گرفتم!
آنقدر كودك بودم كه با گرم كن و لباس خانه بيرون مي رفتم،يك دست گرم كن آبي داشتم،آنها را دوست داشتم معمولاً تنم بود غير از آن روزي كه به مغازه رفتم!
موقع پس دادن شيشه هاي نوشابه از قضا همان پسر عمه در مغازه بود! او با ديدن گرم كن دست تمام آبي من درجا خشك زد!او قرمز بود و من گرمكن آبي پوشيده بودم!
عصبانيت و ناراحتي از چهره پر افروخته اش معلوم بود.شيشه ها را گرفت و آرام برگشت.من قصد ترك مغازه را داشتم.او با صداي آرامي گفت"تو استقلالي بودي و مرا فريب دادي!"
من خنده ي نرمي كردم و او بيشتر برافروخته شد! اين خنده از سر خباثت نبود من بسيار كم حرف بودم.او گفت و سرش را به علامت ترك مغازه از طرف من برگرداند. دلم برايش مي سوخت!
اگرچه پرسپوليسي نبودم اما استقلالي هم نبودم فقط نمي دانستم آن لحظه چه بايد بگويم!اما دوست نداشتم كسي احساس كند كه فريبش دادم،اين آزارم مي داد.روزها گذشت و پسر عمه هر موقع مرا مي ديد به شوخي يا جديت سر به سرم مي گذاشت!
با اينكه بسيار دل رحم و احساساتي بودم اما در مقابل به همان اندازه ستيزه جو و كينه اي بودم شايد براي همين است كه هنوز بعد از گذشت 20 سال با پسر عمه كوچك چنان گرم نيستم!
زماني خود را يافتم كه من يك استقلالي شده بودم!اگرچه به بهانه ي حرص دادن به پسر عمه!

دوْغۇلدۇ آنادان بیر آسلان اۇشاق
اوْلمامێش وارلێغێن اوْندان آلدێلار
داغلاردا اوْيناماق يئریندن اوْنۇن
بوْينۇنا آغێرجا زنجیر سالدێلار

بوْغۇلان-دۇستاقدا گۆلۆشلر آغێر
آغلايێر کؤنۆللر،بۇلۇدلۇر باغێر
اۆرکدن قم-کدر دۇستاغا ياغێر
نیيه کیم دوْغادان اۇزاق قالدێلار



پدرم كم به خانه مي آمد او اكثرا در جبهه بود وقتي مي آمد من صداي تلوزيون را بلند مي كردم ،بازي هاي استقلال را با هيجان دنبال مي كردم كه به پدرم نشان دهم كه پسرت هم اكنون يك مرد شده است! او براي خود چيزي يافته است كه مي خواهد براي آن مبارزه كند!حتي اگر تو نباشي! او مي تواند!

سال ها گذشت و من اكنون سال اول راهنمايي هستم.كوچكتر از من ها با پدران و برادران شان به استاديوم رفته بودند.ولي من تنها بودم و تنهايي نمي توانستم.حتي راه استاديوم را هم نمي دانستم.آن روزها مثل امروز نبود،اكثراً اطراف محله ها ساكت،باغ هاي بزرگ،حتي گاهاً سر ظهري هم به گله هاي سگ برخورد مي كردي!
روزها گذشت بالاخره روز موعود فرا رسيد.مدرسه زودتر از موعد مقرر تعطيل شد،آن روز روز مهمي بود،اگرچه تعطيلي مدرسه ربطي به آن نداشت،بچه ها مي گفتند امروز استقلال با تراكتور بازي دارد در باغ شمال،
"تراكتور"، طرفدار بودن آن همچون تعصب داشتن به سرزميني بود كه حتي يكبار نيز بدانجا سفر نكرده ام!چگونه مي شود؟مگر مي شود؟
آما "آن" يك حس آشنايي داشت! يك چيزي داشت كه نمي دانم چگونه بگويم!

دنبال هم كلاسي ها راه افتادم،خجالت مي كشيدم بگويم مرا هم با خود ببريد،اما فاصله را حفظ مي كردم، تقريباً هيچ جا را بلد نبودم چون كسي نبود كه با او بروم، وقتي به خياباني رسيديم ازدهام جمعيت را ديدم.از اين جا به بعد را خود مي دانم!ژستي گرفتم تا نشان دهم تا اينجا نيز خود به تنهايي آمده ام! برايم جالب بود استقلال را تنها از تلوزيون ديده بودم! تراكتور را هم كه شايد هر چند هفته يك بار صبح هاي جمعه از شبكه يك سيما.

وقتي وارد استاديوم شدم دو گروه متفاوت بود نمي دانستم كه اول بايد بدانم جزو كدامين گروه هستم و بعد راه را انتخاب كنم!كمي گيج كننده بود.براي هر 25 نفري كه پرچم قرمز داشتند 15 نفر پرچم آبي داشتند!البته اين ارقام سال هاي آخر بسيار به نفع حريفان تراكتور سنگيني مي كرد.

نمي دانم چرا! شايد مثل همان روز كه از سر رفع تكليف با سكوت خود استقلالي شدم امروز هم همانگونه شد! اما اين بار آنگونه نبود. من نتوانستم به جمع آبي ها بپيوندم.

بوْينۇمدان قێراندا قۇللۇق-زنجیرین
تانێدێم اؤزۆمۆ آرتێقراق آدام
قوْلۇنۇ آچاندا دوْغا،باغرێنا
سالدێردێم اؤزۆمۆ دادێنێ دادام

قوْينۇندا ایتنکن يابانچێ اوْوچۇ
ایستهدی آيێرا منی آنامدان
آنجاقسا قوْينۇندا بوْغۇلان زامان
ایتدی دا کؤنۆلدن کدر يا قادام

همين قدر كه مي دانستم تراكتور تيم شهرم است كفايت مي كرد.آبي ها هم اكثراً همشهري بودند! اما از جنس همشهري نه!شرمگين و آهسته سكويي را روي سكوهاي تقريباً پر باغشمال يافتم.اگرچه من نيز لااقل در خانه و مغازه ي پسر عمه از جنس آنها بودم.
وقتي آبي ها پرچم تكان مي دادند من نيزه اي را بر قلب خود حس مي كردم.اينجا آخر خط توهم است!
من يك شير قفس نيستم! من يك گرگ سيرك نيستم!
بگزار همه بخندند!
بگذار در سياهي شب براي خريد نوشابه تا محله ي پايين تر پياده بروم،من استقلالي نيستم!، نبودم! و نه پرسپوليسي!
اين جمله اي بود كه در آن يك لحظه مكث سر دوراهي در گوشم زمزمه كردند.اطراف را ديدم كسي نبود! او كه بود!
آن جسارت و عظمت غريزي ام،
او ناجي بود!
زمزمه كرد و رفت!
بدون آنكه ديده شود،

جسارت درونم بيدار شد! اگرچه از وقتي خود را مي شناخت قلاده اي بر گردن داشت!
نه! قلاده برازنده ي سگان است كه به خاطر آسايش و راحتي پسرعمو هاي گرگ خود را به يك وعده نان و يك نوازش انسان دوپا فروختند.من گرگ بودم نه سگ!
آن روز آنچنان عجيب بود كه از نتيجه هيچ به ياد ندارم ،وقتي به خانه بازگشتم آرمي كه سر در اطاقم چسبانده بودم مرا به سوي خود خواند! عجب حماقتي بود،احساس حقارت مي كردم،اما آزادي طعم بيشتري داشت من آزادانه انتخاب كردم! انتخاب اين بار آبكي نبود آن هم از نوع آب و شكر! شيشه اي هم نبود!آن هم از نوع شيشه نوشابه!
اين بار با قلبم انتخاب كردم اگرچه آن روز دليل آن را ندانستم!شايد حتي امروز هم با تمام وجود نمي دانم.اما همين قدر مي دانم كه با قلبم انتخاب كردم.

علاقه ام روز به روز بيشتر مي شد،اما همه اين گونه نبودند وقتي وارد دبيرستان شدم جنگ بر سر تيم ها و طرفداري همچنان پا برجا بود. زمان واسيلي قوجا بود تيمي شايسته پرستش!

در كل كلاس 40-50 نفري ،بيشتر هم كلاسي ها دو دسته بودند،استقلالي و پرسپوليسي،امروز ديگر عذاب مي كشيدم اما قدرتي براي تغيير وجود نداشت،جسارت داشتم اما مثل هميشه كم حرف،

هر كدام از همكلاسي هايمان كه اكثراً از بالاي شهر بودند با ژست هاي خود افتخارات استقلال و پرسپوليس را مي شمردند و با تغيير قيافه و ژست هر كدام سعي داشتند گروه ديگر را قانع كنند كه حق با آنهاست.آنها اكثرا ً والديني دكتر و مهندس داشتند!
يك روز در بهبوهه اين كشمكش مشاجره در كلاس بالا گرفت در ميان اين سر و صدا ناگهاً پسركي فرياد زد!:"نه قرمز نه آبي فقط زرد قناري" آن روز ها سپاهان مدعي وجود نداشت تيمي بنام سيمان سپاهان كه تقريباً آسانسور بود، منظور او از زرد قناري همان تراكتور خودمان بود.براي آنكه قرمز ما با قرمز پايتخت خلط نشود آنها مجبور بودند تمايزشان را اين گونه نشان دهند. آن پسرك يك پسرك ساده از پايين شهر بود پدرش كارگر و زحمتكش شهرداري بود.

آن روز درس بزرگي از پسرك گرفتم:انسان هاي بزرگ نيازي ندارند لباس هاي گران قيمت با خانه هاي مجلل داشته باشند،براي دانستن، داشتن پدر و مادر با سواد كافي نيست.
او بزرگ بود،بزرگتر از من كه جرأت اظهار بيان نداشتم! بزرگتر از همه ما كه هيچ نبوديم.با آن شلوار وصله اي اش،هنوز هم جلوي چشمانم است.بزرگ بود چون بزرگ فكر مي كرد.

سال ها گذشت،بي كفايتي در ورزش اينجا موج مي زد از من تماشاگر كه به تيم شهرم اهميتي نمي دادم تا مسؤلي كه لياقت حفظ سرمايه بومي را نداشت تا بازيكني كه افتخارات را براي ديگران كسب مي كرد.ورق برگشت ،تيممان هر روز ضعيف تر از قبل مي شد.زماني بود كه هر تيمي از تيم ما در هراس بود آن روزها اولتراها به قول خودمات تي تي ها نبودند اما هواداران متعصب بسياري وجود داشت همان هايي كه امروز هم با وجود سن بسيار بالا دوست دارند خود را با ما همرنگ كنند اگر فرصت دهيم! با آن شعار هاي دوست داشتني شان كه ما را ياد قديم ها مي اندازد:

داغلارێ سؤکر
تێراختوْر

جدا از آن، تيمي با اقتدار داشتيم كه چون تيم هاي اروپاي شرقي پرقدرت،خونسرد و تكنيكي فوتبال مي كرد.اكثرا در خانه مي برديم و خارج از خانه مساوي مي كرديم.اما سرمايه هاي بومي نابود شد،بسان برداشت بي رويه از قناتي كه سرانجام خشك شد.

تراكتور سقوط كرد و بس ناجوانمردانه سقوط كرد.تيم ها افزوده شد تا بهانه اي بر بقاي تراكتور شود اما باز مسؤلين درس نگرفتند مثل ما! اين بار واقعاً سقوط كرد!
غرور جاي خود را به دانه هاش اشك داد.
وقتي تراكتور رفت تازه استقلالي ها و پرسپوليسي هاي اينجا فهميدند كه چه شد!آنها هم مثل من هواداران شيشه اي،حالا نوشابه نه ...چه فرقي مي كند.
تراكتور چون پدري بود كه تا وقتي در خانه بود وجودش احساس نمي شد وقتي رفت فهميديم كه بود!

بۇراخدێز آنازێ تۇتدۇز اؤزگهنی
وئردیز اؤزگهيه فۆرصتی نهدن؟
رۇحۇنۇ قاچێردان سوْنراجا بیلر
چوْخ قالماز اؤلر دا بیر گۆن بۇ بدن

تراختور سقوط كرد چون ما قدر نشناس بوديم،
از تراختور خواسته شد سقوط كند،ناجي از او خواست،اين بار او در گوش پسرك زمزمه نكرد او با صداي بلند فرياد كشيد!
او ما را خواند! همه را...
هر آنكس كه طبيعتي به عظمت شير و جسارت گرگ داشت،منادي ناجي بود.
سال ها گذشت و فوتبال ايران تحت تأثير داربي تهران!
اما اينجا اتفاقاتي مي افتاد،حضور 70 هزار نفري در مسابقات ليگ 1 كم كم صدا مي كرد.
چندين بار تا مرحله ي پلي اف آمديم اما هنوز شرايط مناسب نبود بايد نداي ناجي به گوش بازيگوش ترين ها نيز مي رسيد.
روح به بدن بازگشت اما اينبار يك لشكر تمام عيار پشتش ايستاده بود.
پسر عمه ها و عمو ها و دايي ها كه يكي دو دهه اي از ما بزرگتر بودند بيشتر تعجب كردند!
اين نسلي نبود كه آنها تربيت كردند!
براي تغيير ما انتخاب شديم!

نخستين بازي ميهمان،هرچقدر هم كم بوديم اما نه كمتر از ميزبان!هنوز خود ما نيز نمي دانستيم چه اتفاقي مي افتد.نخستين بازي خانگي!
استاديوم اگرچه كاملاً پر نشد اما جهنم براي رقيب ملموس بود.
آن روز ذوب آهن مدعي با خوش اقبالي و اشتباه داور جان سالم به در برد.
0-0
مربي آن تيم كار بلد بود،تيمي مدعي داشت! گفت: "سخن در اين بازي كوتاه بايد كرد كه ما پس از ساير حريفان در باب اين بازي سخن خواهيم گفت!"
او دانست كه اينجا يك جهنم تمام عيار براي رقيبان است.
اين آغاز حماسه تراختور بود.حماسه اي كه دهه ها قبل در حال شكل گرفتن بود اما يك شبه نقل قول محافل شد.



دفتر دوم - حماسه تراختور

تراكتور-استقلال
دره گرگ ها!

پس از قريب به يك دهه اين نخستين بازي با يكي از دو تيم پرطرفدار پايتخت بود.تيمي كه اكثريت ما روزي ولو به خاطر يك شيشه نوشابه طرفدارش بوديم!
آن ها فكر مي كردند اوضاع مانند قبل است،هم آنهايي كه كرتر از آني بودند كه نداي ناجي را بشنوند و هم آنهايي كه فكر مي كردند نصف استاديوم و يا بيشتر از آن ِ آنهاست!
هنوز اين لشكر تازه تأسيس آنچنان نظم و ثبات نيافته بود، نه خبري از اولتراها بود و نه لفظي براي جايگزيني آن. اما آنهايي كه زودتر از ديگران به نداي ناجي لبيك گفتند ساعت ها قبل تر از ديگران در استاديوم حاضر مي شدند.

در استاديوم شايد خوشبينانه بين 500 الي 5000 نفر استقلالي وجود داشت.اما بيشتر از 70000 نفر در ارتش سرخ صف آرايي كرده بودند.دقيقه 70-75 همان بازي اولين و آخرين حضور سرخابي ها در جهنم سرخ بود.

تراكتور دوباره متولد شده بود او براي زنده ماندن نياز به حامي داشت و چه حامي بزرگتر از لشكر سرخ!تراكتور آن روزها بسيار شكننده بود نه بازيكني داشت و نه تجربه اي باقي مانده بود اما هزاران هوادار جان بر كف داشت،اين اغراق نيست ،تنها سخن از يك تيم نبود.

رقيب،يكي از قدرتمند ترين رقباي ليگ بود ،اين لشكر تازه تأسيس به خوبي بايد خود را براي نبرد آماده مي كرد:

بۇ کؤرپه دوْغۇلدۇ زاماندان يئنی
قوْيمارام يابانچێ ايریجه باخا
کؤکسۆمۆ ائده رم اوْخۇنا اوْنۇن
قان-قالخان،قوْيمارام اوْخۇنۇ تاخا

سینه میز قالخاندێر ،قێلێنج الیمیز
تێراختوْر ایندیسه بیزیم يَلیمیز
دايانێب يان-يانا کۆرک-بئلیمیز
قوْيمارام يابانچێ ياندێرێب ياخا

استقلال گل اول را مي زند! اگرچه با ضربه ايستگاهي كه داور به اشتباه به آنها تقديم مي كند:سكوت استاديوم را فرا مي گيرد و نگاه ها ناخوداگاه به سمت شمادت آن دسته خودي اما آبي مي رود!

آنمايان ارلیکدن يابانچێ اوْخچۇ
قفلتدن اوْخۇنۇ کؤرپهيه آتدێ
بۇ کؤرپه هلهلیک آياق آتمامێش
هرمله اوْخۇيلا آل-قانا باتدێ

يئتمیش مین ببکچی آلدێ چئورهسین
سۆپری سینهدن دۆشمنه سارێ
من اؤلسم بۇ گۆنده اینان اؤلهرم
قوْيمارام داها قان جوْجۇقدان آخا!

يابانچێ قوْرخمادان دالێ چکیلدی
يئتمیش مین قارشێدا لامجا اکیلدی
قالدێردێ ببگی آتێن اۆستۆنه
قێلێنجێ دۆشمنه گؤيدن چکیلدی

بازي با تساوي 1-1 به اتمام رسيد اما دلهره اي عجيب بر دل رقيبان افتاد اينجا اوضاع مثل قبل نيست!
اينجا يك ميدان نبرد واقعي ست.

محو شدن اثر ساير هواداران از دره سرخ اتمام ماجرا نبود.تراختور هر روز جان مي گرفت و بزرگ تر از قبل مي شد. در آن سو همه عادت داشتند همه استاديوم آزادي در اختيار دو تيم پايتخت باشد حتي اگر ميهمان باشند اما در شهرهاي ديگر نصف استاديوم از آن ِ آنها باشد!.آنها نمي توانستند باور كنند كه در يادگار سكويي براي آنها وجود ندارد!

پرسپوليس - تراكتور
شكست بدعت ها!

ما اينبار باختيم!
1-2 در روزي كه 69 درصد توپ در اختيار ما بود! انگار كه بارسلونا با يك تيم درجه 3 اروپايي بازي مي كند!آمار اين گونه نشان ميداد!
موقعيت هاي گل خطرناك ما 7-8 برابر بيشتر از موقعيت هاي حريف بود.
اما اين علت داشت،تراختور با اينكه كودكي بيش نبود اما دلهره اي در دل رقيبان انداخته بود.
تراختور امروز،گرگ در قفس ديروز نبود.

در اين روز بدعتها شكست،آنها نصف استاديوم را به ما واگذار كردند.چيزي كه سال ها براي خود پسنديدند ،چيزي كه براي خودشان روا ولي براي ديگران ناروا بود!
آنها چشم ديدن صحنه اي را نداشتند كه بيش از 3 دهه در ساير استاديوم ها خلق كردند!
دشمني ها آغاز شد!
جنگ رسانه شدت گرفت،اگرچه اين جنگ يك طرفه بود ما تريبوني نداشتيم!
تحريكات و ناسزاها در استاديوم ها شايد چاره گشا مي شد.چاره اي براي عدم حضور ما در استاديوم ها.
جنگ هاي رواني!
ايجاد شايعه و تخريبات رواني ،"آنها فعلاً تازه آمده اند و هنوز پرشور هستند،چند سال بعد همه چيز عادي مي شود " سخني بود كه گاه و بيگاه به زبان مي آوردند.
اما اين گونه نشد روز به روز به آتش اين علاقه افزوده مي شد.آنها ديگر ياد گرفته بودند كه به ما احترام بگذارند آنها از ما مي ترسيدند چون در جهنم تيمي ترسناك بوديم.

استقلال - تراكتور
فاجعه بشريت - قطع گردن كبوتر به گناه سرخ بودن!


اين بار حتي رسانه نيز علناً نمي توانست خشم خود را فرو ببلعد، "هم اكنون ايميلي از افغانستان آمد كه محتوياتش من پرسپوليسي هستم! بود اين يعني پرسپوليس در خارج از كشور نيز طرفدار دارد" سخني بود كه مجري مشهور رسانه ملي! بر زبان آورد.

ديگر حساب هوادارن استقلال و پرسپوليس جدا بود.آن روز كبوتري به نماد بازگشت ما به آغوش باور خود در آسمان آزادانه پرواز كرد،اما ديو با زنده زنده جدا كردن سر از تن كبوتر هشداري داد تا هواداراني كه مي خواهند آزادانه انتخاب كنند حساب دستشان باشد.

اۇچاندا آزادراق اوْوجی-فضاده
يوْل وئردیک نهدن بیز گؤز-گؤزه،ياده!؟
گؤيرچین قانادێن وئرنده باده
بیلمزدیک بايقۇشۇن گۆمانێ وارمێش!

بايقۇش کی دێرناغێن باتێردێ قانا
دۆزۆلدۆ اوْ باشسێز قۇشلار يان-يانا!
بايقۇشکی ایستیرمیش گۆنشی دانا
بۇلۇتدان بیر قفس،زیندانێ وارمێش

گؤيرچین ایستهدی قفسده اۇچا
دۆشمنین اوْلمادێ طاقت بۇ سۇچا
ياپێشدێ باشێنێ بدندن قێچا
اوْنۇن بۇ دۆنيايا قێرانێ وارمێش!

يابانچێ ایستهدی يوْلسۇن قانادێن
ياداکێ بوْغسۇنلار گۆنشین آدێن
بیلمزلر چکنلر آزادلێق دادێن
بیر جانا اؤلمزلر مین جانێ وارمێش

تراكتور - استقلال
پرواز روح كبوتر بر آسمان دره سرخ


آن روزي بود كه ده ها كبوتر در اعتراض به حركت غير انساني بر فراز استاديوم يادگار به پرواز در آمدند.
آن روز بر فراز همه كبوترها،روح كبوتر بر آسمان دره سرخ بال گشوده بود!

سال ها گذشت و اين نهال تازه جان گرفته،قدرتمند تر از قبل شد اما هنوز براي تنومند شدن به حمايت نياز دارد،بدون حمايت ما يك جنگل به فنا مي رود،يك درخت كه جاي خود دارد!
شكارچيان همواره در كمين خواهند بود.آنها قلاده به دست و در انتظار!
تنومند باشد و بدون ما قطع خواهد شد اما اگر نهال هم باشد ولي با ما هيچ اتفاقي نخواهد افتاد همانند سال اول.
ما امروز نه تنها در باغ شمال و يادگار تحقير نمي شويم بلكه در آزادي احساس غرور مي كنيم.اين هديه ما به وارثان ماست. بايد كه سرگذشت ما آويزه گوششان باشد. و آيينه ما عبرت آنها.

اين غرور به آساني به دست نيامد.
چه قلب هايي كه در اين راه از حركت ايستاد!
و چه مادراني كه لبخند براي هميشه از لبان آنها پرواز كرد.
وچه تازه جوان هايي كه براي حمايت در هر سفر به شهرها با جان خود بازي كردند.اين چيزي نيست كه نيامده ها درك كنند وقتي در اتوبان يخي اميد براي زنده ماندن مي ميرد وقتي فاصله ميان بودن و نبودن تنها يك لحظه چشم زدن است وقتي پلك ها زده نمي شوند وقتي چشم ها به نشانه ي تسليم بسته مي شوند!
آري اين غرور به آساني بدست نيامد!
اما بدانيد آنكه در گوش ها نهان و آشكار زمزمه كرد ،آن روز نيز مراقب بود.

سال ها قبل آنها كه توانش را داشتند نيامدند امروز در اين لشكر جواني را مي بينم كه حتي براي ايستادن پا نيز ندارد!معلول است اما عاشق، مي شناسمش، او با قلب خود ايستاده است.تا ياد دهد ايستادن را براي آنان كه پا دارند و جسارت ايستادن ندارند!تا وقتي كه او ايستاده است كسي نمي تواند به باور ما چپ نگاه كند.
امروز كودكي ضربه هاي شلاق ناظم را به جان مي خرد اما نمي تواند در هنگام نبرد در ميدان نباشد.
امروز جواني كه با هزار بدبختي صاحب شغل شده است ريسك اخراج را به جان مي خرد اما موقع نبرد آنجاست.
امروز جواني امتحان دكتري را به بهانه اي، نيمه تمام ترك مي كند اما در لحظه موعود بايد در صف نبرد باشد.
امروز مردمي را مي بينم كه از جاي جاي اين سرزمين در استاديوم سرازير مي شوند.
شهر-روستا
نزديك-دور
بزرگ-كودك
امروز به بهانه ي او لبخند بر لبانمان جاري مي شود.چيزي داريم كه از آن ِ خودمان است .
امروز آن پسرك كه براي استقلال بازويش را شكسته ميديد براي تراختور از هوش رفت! من ديدم آجري كه فرقش شكافت!من ديدم باطومي كه با نامهري بر سينه بدون سپرش بوسه زد.

امروز اين لشكر عظمت دارد،پيش آهنگ دارد همه آنها را مخففاً "تي تي" مي خوانند.
تنه اي دارد اگرچه بي سرو و صدا اما قدرت آن را به عينه لمس كرده ام. همواره گمنام اند و ميان جمعيت گم مي شوند،
بلي من مي بينم اگرچه ديده نمي شوم.
شير زناني دارد كه مرد تر از هر مرد بيگانه اند.
جمعه نزديك است و نوازندگان در حال نواختن شيپور آماده باش:

"يئل ياتار طۇفان ياتار ياتماز تێراختۇر بايراغێ
گۆل سوْلار سۆنبۆل سوْلار اؤلمز بیزیم قئيرتلی تیم
بیز تێراختوْر عاشيقی تۆرکلر کیمی قئيرتلی کیم؟"





منبع: تراکتور اف سی ( TractorFC.com )
 

اخبار

ربات
اولین پیروزی دایی با راه آهن مقابل پیکان

اولین پیروزی دایی با راه آهن مقابل پیکان

تیم فوتبال راه آهن در دیداری دوستانه مقابل پیکان در حالی به برتری رسید که ایمان مبعلی تنها ۵ دقیقه در این بازی به میدان رفت.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
رویانیان: عالمان دینی اجازه دهند در ماه رمضان در لیگ شرکت نمی‌کنیم

رویانیان: عالمان دینی اجازه دهند در ماه رمضان در لیگ شرکت نمی‌کنیم

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از سفرش به قم و عدم شرکت این تیم در لیگ در ماه مبارک رمضان در صورت اجازه علما خبر داد.

بيشتر...
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : شنبه 1391/04/24 23:25


[h=1]جالوويچ: مي‌خواهم 3سال در سپاهان بدرخشم[/h]
[h=2]مهاجم جديد تيم فوتبال سپاهان که مهاجم مورد علاقه کرانچار است گفت: آمده ام تا حداقل 3 فصل در سپاهان بدرخشم.[/h]


رادومير جالوويچ در مورد شرايط شهر اصفهان اظهار داشت: من فقط چند روز است که به اصفهان آمدم و نتوانسته ام همه چيز را بررسي کنم اما تاکنون همه چيز به نظرم خوب آمده است. در کل خوشحال هستم که به اين شهر و اين تيم آمده ام.

من در مورد سپاهان شناخت زيادي نداشتم و با بعضي از بازيکنان و سرمربي اين تيم صحبت کردم و در نهايت اين تيم را انتخاب کردم. سوکاي بازيکني بود که به من در انتخاب اين تيم بسيار کمک کرد؛ اکنون هم آمده ام که حداقل 3 سال در سپاهان و اصفهان بمانم و اميدوارم بتوانم به موفقيت اين تيم کمک کنم.

مهاجم جديد سپاهان در مورد کار کردن با "زلاتکو کرانچار" تصريح کرد: کرانچار مربي بسيار خوب و باهوشي است. من در تيم ملي مونته نگرو هم با وي کار کرده بودم و خوشحالم که دوباره با وي کار مي کنم.

مهاجم مونته نگرويي سپاهان که فصل پيش در آمکار روسيه بازي مي کرد اما نتوانسته بود گلي به ثمر برساند، در اين مورد گفت: فصل پيش مصدوم بودم. در 25 بازي به ميدان رفتم که اکثر آنها به عنوان يار تعويضي درون زمين بودم و نتوانستم خودم را نشان بدهم. اکنون مصدوميت من برطرف شده و اميدوارم بتوانم دوباره به دوران اوج خود برگردم.

جالوويچ در پايان خطاب به هواداران سپاهان خاطر نشان کرد: با تمام وجودم براي سپاهان و اين هواداران پرشورش بازي خواهم کرد تا آنها را شاد کنم.

 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحث دو شماره 8 آزربایجانی و الاصل , یکی در استقلال و دیگری...

بحث دو شماره 8 آزربایجانی و الاصل , یکی در استقلال و دیگری...

دو آزربایجانی و الاصل اردبیلی بزرگ شدۀ تهران
بالایی با تراکتور قرارداد سفید امضا می کند و پایینی ...

 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرتضی اسدی : حضور جباری وجانواریو حاشیه هم داشت

هم قسم شد ه ایم تا نائب قهرمانی زیر سوال نرود

کاروان تراکتور سازی در پایان اردوی 10 روزه خود ساعت 5 صبح دیروز جمعه واردتبریز شد وطبق برنامه تنظیمی دیروز وامروز را کادر فنی وبازیکنان این تیم به استراحت پرداختند تا از فردا یکشنبه استارت تمرینات دوباره زده شود .
مرتضی اسدی کاپیتان تراکتور سازی در مورد ارزیابی خود از اردوی ترکیه ، حریفان تدارکاتی وجذب جباری ودیپورت بازیکن پرتغالی و دیگر اتفاقات حرف های جالبی زده که با هم می خوانیم .
این اردو فرصت مناسبی بود تا هم از نظر تمرینی وهم از نظر شناخت بچه ها نسبت به هم نزدیکتر شوند واز طرفی سرمربی هم توانست شناخت خود را چه به لحاظ اخلاقی وچه فنی نسبت به روز های ابتدایی بیشتر کند ، در کل اردوی خوبی بود ویک قدم دیگر ما را برای مصاف با تیم های حاضر آماده تر کرد .


اسدی در مورد مصدومیت هم بازیان خود و تاثیرات آن روی هماهنگی تیمی هم می گوید : اینکه می گویند مصدومیت خبر نمی کند اینرا عملا احساس کردیم و4 بازیکن اصلی ما که البته مصدومیت شان به قبل اردو بر می گشت وکادر فنی انتظار داشتند که در ترکیه این نفرات بتوانند در اختیار تیم باشند ولی متاسفانه اینگونه نشد ، هر چند ما به اندازه کافی در پست های مختلف بازیکن داریم ونمی گویم ایده آل وخوب ولی تا حدودی به اهداف تاکتیکی مورد نظر مربی دست پیدا کردیم که امید وارم در روز های آینده این به مرز هماهنگی بالا برسد .
کیفیت حریفان تدارکاتی موضوع دیگری بود که اسدی با اشاره به بازی اول معتقد است بازی تدارکاتی هدف خاص خود را دارد وبه نظرم هر دوتا تیم خوب بودند ولی تیم آذربایجانی قویتر واستخواندار تر بود ، در مجموع برای بازی اول یکسری از بازیکنان و بازی دوم تعداد دیگر فرصت بازی پیدا کردند مربی تیم هم توانست هم افکار تاکتیکی خود را اعمال کند وهم شاگردان خود را محک بزند .
دیپوت بازیکن پرتغالی ژائو ویلا موضوع دیگری بود اعتقاد دارد که فدراسیون فوتبال کار بسیار خوبی انجام داده تا هر بازیکنی نتواند در فوتبال کشور ما حاضر شود وی می گوید : این بازیکن مشکل پزشکی داشت واحتمالا حتی تا پایان فصل نمی توانست برای ما بازی کند وکار خوبی که فدراسیون فوتبال انجام می دهد تست پزشکی بازیکنان خارجی است که خوشبختانه جلوی یک کار غلط را گرفت واجازه نداد مثل گذشته ها بعضی از بازیکن خارجی که با مصدومیت ومشکلات پزشکی همراه هستند وارد فوتبال ما شوند .
داستان حضور جباری در ترکتور سازی هم مورد نظر کاپیتان تراکتور سازی هست ودر این رابطه می گوید : تیم ما در شرایط خوبی قرار دارد وفکر می کنم حضور ستاره هایی ماند جباری وجانواریو می توانست حاشیه را در تیم ما بوجود آورد ، چراکه آنها بازیکنانی نبودند که شما در روی نیمکت قرار دهید وطبیعتا تاثیر منفی می توانست برای مجموعه تیم داشته باشد ، از طرفی ما در این پست ها بازیکنان تاثیر گذاری داشتیم که بلحاظ تاکتیکی بیشتر در چها چوب تیمی بودند .

ارزیابی عملکرد نقل وانتقالاتی وآخرین وضعیت تیم تراکتور سازی با توجه به پایان نقل وانتقالات وشروع بازی ها یکی دیگر از مسائل مطرح شده بود که کاپیتان معتقد است : تراکتور سازی درنقاطی که احتیاج داشت بازیکنان مورد نظر خود را جذب نموده وبه نظرم بازیکنان خوبی هم به جمع ما اضافه شده وهر چند شاید ما ستاره آنچنانی نداریم ولی یک تیم هستیم وهمه برای دفاع از عنوان نائب قهرمانی پا به میدان خواهیم گذاشت وتراکتور سازی کما کان جزئ سه تیم مدعی خواهد بود ، اگر در طول بازی ها هم به مشکلی برخوردیم در نیم فصل می توانیم 2 بازیکن لیگ برتری ودو خارجی را نسبت به کمبود هایمان به تیم اضافه کنیم .
کاپیتان مرتضی اسدی از حلقه اتحاد وهم قسم شدن بازیکنان از همین اردوی ترکیه وقبل شروع مسابقات می گوید :من در جمع بازیکنان در اردوی ترکیه این موضوع را به بچه ها گفتم که ما باید بعنوان دفاع از عنوان نائب قهرمانی خود وارد مسابقات شویم چراکه غیراز این ، دستاورد ما زیر سئوال می رود که شاید این نتیجه یک اتفاق وشانسی بود ، لذا باید ما بازیکنان کیفیت وتوانایی کار خود را به اثبات برسانیم و به همین دلیل بچه ها هم قسم شده اند تا از هفته های آغازین با تمام توان وارد این کار وزار شوند .
شروع لیگ وبازی با سایپای کرج در تبریز و خاطره بد ترکتوری ها که هر سه فصل نهم ودهم ویازدهم را با شکست شروع کرده اند آخرین موضوع مطرح شده بود که اسدی در جواب می گوید : همانطوری که اشاره کردم امسال شرایط ما به سالهای گذشته متفاوت است اگر می خواهیم جزئ مدعیان باشیم باید از همین بازی اول گام خود را محکم برداریم ونشان دهیم که از روز اول حرف برای گفتن داریم ونتایج گذشته را هم بنوعی از ذهن خود وهواداران پاک کنیم ، هوادارانی که الحق شایسته بهترین وبیشترین تعریف ها وتمجید ها هستند وامید وارم با حمایت آنها نتایج طوری رقم بخورد که همیشه شادی ولبخند را بر لبان این عزیزان ببینیم وشرمنده آنها نشویم .

منبع: سایت گل
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 08:38

سعد محمدي:
[h=1]باشگاه مس کرمان سقف قرارداد را رعايت کرد[/h]
[h=2]مديرعامل شرکت صنايع ملي صنايع مس ايران گفت: باشگاه مس کرمان سقف قرارداد را 100 درصد رعايت کرد.[/h]


اردشير سعدمحمدي در مورد هزينه‌هاي ميلياردي باشگاه مس کرمان در فصل نقل و انتقالات، اظهار داشت: اعتقادم اين است که در بحث ورزش مسايل اخلاقي مهم است و اعتقادي هم به صرف هزينه‌هاي کلان ندارم و قصد بي‌احترامي به هيچ فرد يا بازيکني را هم ندارم. بايد هزينه‌هايي که در ورزش به ويژه فوتبال مي‌شود منطقي باشد، بنابراين به يک نگاه مديريتي نياز داريم. اينکه ما با هزينه‌اي منطقي و برنامه‌ريزي جايگاه ورزش پرطرفداري مثل فوتبال را بالا ببريم منطقي است اما انجام هزينه‌هاي خارج از منطق نه تنها جايگاه فوتبال را بالاتر نمي‌برد، بلکه آن را منحرف هم مي‌کند. من به همکارانم هم گفته بودم و در عمل هم همين اتفاق رخ داد و ما هزينه‌هاي خارج از عرف و بي‌حساب نداشتيم.

وي در مورد اينکه در رسانه‌ها عنوان مي‌شود برخي باشگاه‌ها مانند پرسپوليس و سپاهان هزينه‌هايي چندين ميليارد توماني براي تيم فوتبال انجام داده‌اند، گفت: من صلاحيت آن را ندارم که در مورد ديگر باشگاه‌ها اظهار نظر کنم اما معتقدم هزينه‌اي که در ورزش مي‌شود اگر صرف، آموزش، پرورش و استعداديابي کنيم تا بتوانيم جوانان مستعد را پرورش بدهيم آينده‌ را بهتر ترسيم کرده‌ايم. اين نگاه من است نمي‌گويم نگاهم درست است اما من چنين نگرشي دارم.

وي ادامه داد: مجموعه مس اکنون 4 ورزشگاه را در دست ساخت دارد. يک ورزشگاه 30 هزار نفري در کرمان که طبقه دوم آن هم در حال ساخت است، يک ورزشگاه 15 هزار نفري در رفسنجان، يک ورزشگاه 15 هزار نفري در شهربابک، همچنين قرار است يک ورزشگاه 7 هزار نفري هم در آذربايجان منطقه ورزقان ساخته شود. اين ورزشگاه‌ها سالن کشتي، استخر، تنيس و ساير امکانات ورزشي را دارد که مي‌تواند به ورزش پايه و همچنين به تيم‌هاي ملي و ورزش کشور کمک کند زيرا براي آينده مي‌ماند. شايد چنين کاري در کوتاه مدت جواب ندهد اما در آينده به سود ورزش کشور است و آينده‌ را به گونه‌اي رقم خواهيم زد که امکان شناسايي و پرورش استعدادهاي ورزشي را دارد. اگر همه نگاه‌ها به اين سمت و سو هدايت شود نه تنها چيزي را از دست نمي‌دهيم که به سود ورزش هم خواهد بود.

سعدمحمدي در مورد شايعه تغيير مديرعامل باشگاه مس کرمان، گفت: شايعات هميشه هست اما هدف ما حفظ آرامش تيم است. اينکه کادر مديريتي فني در کنار بازيکناني که براساس تفکر و نظر سرمربي جذب شد‌ه‌اند بتوانند در آرامش کار کنند و به غير از آرامش تيم براي اجراي کار فني آرامش مديريتي هم لازم است تا تيم هم آرامش درون تيمي و هم برون تيمي داشته باشد. من با يک برنامه ريزي مدون، منسجم و هدف‌دار مي‌خواهم چنين مسيري در چند سال آينده طي شود و ما به دنبال شرايط مقطعي و کوتاه مدت نباشيم.

سعدمحمدي در مورد شائبه برکناري داوري رئيس هيئت مديره باشگاه مس به دليل هزينه‌هاي گزاف ميلياردي، گفت: نوع نگاه من اين است که اصول مورد نظر وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال را رعايت کنيم. اعتقادم اين است که اين اتفاق بايد رخ بدهد.

وي در مورد اينکه آيا باشگاه مس کرمان قانون سقف قراردادها را رعايت کرده است يا نه، گفت: من از قبل هم دستور دادم قانون سقف قراردادها رعايت شود اما براي برخي بازيکنان پاداش‌هايي نوشته شده است با اين حال باشگاه مس کرمان قانون سقف قراردادها را 100 درصد رعايت کرديم. ضمن اينکه از بازيکنان ليگ يک هم جذب کرديم بازيکناني نظير آرش روشني پور، پويا سيف پناهي، محمدي که همگي بازيکناني است که بايد به آنها توجه کرد اما نگاه کلان اين است که ورزش را تقويت کنيم.

مديرعامل شرکت صنايع مس در مورد اينکه باشگاه مس فصل آينده در چه جايگاهي قرار مي‌گيرد، عنوان کرد: نمي‌دانم واقعا نمي‌دانم ولي در سه فصل گذشته باشگاه مس به ترتيب در ليگ برتر هفتم، نهم، هفتم و نهم شده است انتظارم اين است که فصل آينده تيم مس يکي از 7 تيم اول جدول ليگ باشد. با توجه به حذف چهار و نيم تيم از ليگ برتر امسال مسابقات ليگ بسيار سنگين خواهد بود به ويژه با توجه به نيروهايي که برخي تيم‌ها جذب کرده‌اند.

سعد محمدي در مورد ديدار با سپاهان که يک دربي صنعتي است و اينکه کدام تيم برنده خواهد شد، گفت: اميدوارم هر تيمي که بهتر و زيباتر و قويتر بازي کرد پيروز شود. از مساوي هم لذت نمي‌برم و دوست دارم بازي برنده داشته باشد. حريف از نظر سابقه در ليگ برتر و همچنين کسب عنوان قهرماني برتر از تيم مس است اما به بازيکنان مس هم گفته‌ام که دوست دارم تيم مس با نگاهي جديد وارد مسابقات ليگ شود. حق هم اين است که هر تيمي که بهتر بازي مي‌کند برنده شود.
 

اخبار

ربات
دومین پیروزی ایران مقابل میزبان رقم خورد

دومین پیروزی ایران مقابل میزبان رقم خورد

تیم ملی فوتسال زیر ۱۷ سال ایران در دومین دیدار خود موفق شد با نتیجه یک بر صفر از سد میزبان عبور کند و صدرنشینی خود را تداوم ببخشد.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
رویانیان نظرش را گفته است

رویانیان نظرش را گفته است

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اظهارات رویانیان گفت: با کسب اجازه از علما در ماه رمضان لیگ برتر را برگزار می‌کنیم.

بيشتر...
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
غايبان احتمالي فولاد در هفته اول ليگ برتر

غايبان احتمالي فولاد در هفته اول ليگ برتر

زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 10:26


[h=1]غايبان احتمالي فولاد در هفته اول ليگ برتر[/h]
[h=2]مهاجم و مدافع برزيلي تيم فولادخوزستان به احتمال زياد هفته‌هاي ابتدايي ليگ برتر را از دست مي‌دهند.[/h]


اکبر مرادي، پزشک تيم فوتبال فولادخوزستان در گفتگويي در خصوص وضعيت آرش افشين گفت: آرش 16 ارديبهشت امسال عمل آپانديس انجام داده است و در حال حاضر دوران نقاهت را پشت سر مي‌گذارد. تمام تلاش ما اين است که اين بازيکن را به بازي‌هاي هفته اول برسانيم.

وي درباره "لئاندرو پادواني سلين" هم تاکيد کرد: ران چپ اين بازيکن در بازي دوستانه با ملوان ضربه خورد که در حال حاضر تحت درمان قرار دارد. با هماهنگي مربي بدنساز و کادر فني سعي مي‌کنيم تا اين بازيکن را هم زودتر آماده مسابقات کنيم.

البته نعيم سعداوي، مربي تيم فولاد خوزستان معتقد است مشکل افشين به کشاله‌ پايش مربوط مي‌شود که فصل گذشته آنرا جراحي کرد اما هنوز به طور کامل بهبود نيافته است.

تيم فوتبال فولاد خوزستان در اولين مسابقه خود در ليگ برتر، روز جمعه اين هفته در رشت به مصاف داماش مي‌رود.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 11:20

امسال اولين تيمي که از ليگ کنار بکشد، ما هستيم
[h=1]عابديني: قرار نيست به پرسپوليس بروم[/h]
[h=2]مديرعامل باشگاه داماش گيلان با اشاره به مشکلات مالي گفت: فکر مي‌کنم امسال اولين تيمي که از ليگ کنار بکشد، ما هستيم.[/h]


امير عابديني در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس، در خصوص وضعيت داماش و اينکه گفته مي‌شود قرار است در باشگاه پرسپوليس سمت بگيرد، صحبت‌هاي زير را انجام داد.

* وضعيت داماش چگونه است؟

شرايط خيلي اسفبار است. واقعا فکر مي‌کنم امسال اولين تيمي که از ليگ کنار بکشد، ما هستيم. در مسائل مالي کاملا صفريم.

* پس چه طور يارگيري کرديد؟

ريش گرو گذاشتيم و بچه‌ها با اعتبار من وارد گود شدند. وضعيت‌مان به قدري بد است که براي گرفتن خانه براي بازيکنان غير بومي به مشکل خورديم. ماليات بچه‌ها را از سهمي که در فدراسيون فوتبال داشتيم پرداخت کرديم. من واقعا نگرانم که چه طور هزينه‌هاي سفرمان را در طول فصل تامين کنيم.

* چرا کسي به اين تيم کمک نمي‌کند؟

احتمالا فکر مي‌کنند داماش جزو ضروري‌ها نيست. دو سه نفر بايد به اين تيم کمک کنند که نمي‌کنند. در استان، استاندار کارگروهي تشکيل داده تا بتوانند تيم را بفروشند و احتمالا نتايجي هم به دست مي‌آيد. مقامات قضايي پيش از اين مي‌گفتند اين باشگاه بايد با قيمت کارشناسي شده به فروش برسد اما در يک هفته اخير به اين نتيجه رسيدند که با آن قيمت به فروش نمي‌رسد و با روش چانه زني بايد اين باشگاه به فروش برسد. اکنون که تيم بسته شده و مسابقات در حال شروع شدن است کسي نيست که بخواهد تيم را بخرد.




هر کسي بخواهد تيم را بخرد مي‌خواهد که تيم تحت نظر او بسته شود اما خريدار اکنون بايد مطيع سيستمي باشد که از قبل بسته شده است. کسي به عنوان خريدار پاي کار نيست و بودجه‌اي هم تامين نمي شود. مقامات قضايي مستقر در سيستم هم مي گويند ديگر نمي توانند هزينه کنند. استاندار و خودم به دنبال اسپانسر هستيم اما کسي جلو نمي آيد.

*با اين شرايط چرا استعفا نمي دهيد؟

من قصد استعفا دادن داشتم اما بازيکنان تيم گفتند اگر شما بروي تيم منحل مي شود و من بررسي کردم که اگر بروم نه تيمي تشکيل و نه اردويي برگزار مي شود و تيم تا منحل شدن پيش مي رود، مجبور شدم بمانم چون احساس مسئوليت مي کردم. براي همه نامه نوشته ام که قادر نيستم اين تيم را حفظ کنم و اين تيم تا منحل شدن پيش رفته است. از طرفي اگر بخواهم استعفا دهم مي گويند مي خواهد به پرسپوليس برود.

* اتفاقا اين روزها بحث حضور شما در پرسپوليس هست.

به محض اينکه با رويانيان تماس تلفني بگيرم اين معنا و مفهوم را پيدا مي کند که مي خواهم به اين تيم بروم. در ماه گذشته چند تماس تلفني با فتح الله زاده هم داشتم چرا کسي نمي گويد مي خواهم به استقلال بروم؟

* به اين دليل که همه شما را پرسپوليسي مي دانند.

اين هم حرف درستي است. ما روز شنبه طبق دعوتي که پروين انجام داده بود با پيشکسوتان پرسپوليس جلسه اي در خصوص ادامه حضور رويانيان داشتيم و نگراني هايي بابت اينکه اگر رويانيان برود و تيم به مرحله واگذاري برسد وجود داشت. درباره اينکه تا مشخص شدن مالک چطور اين تيم اداره شود بحث هايي بود. شب همان روز من با رويانيان در خصوص شروع مسابقات و برگزاري بازي ها در ماه رمضان صحبت هايي داشتم. اين جلسات را هميشه داريم اما به اين مفهوم نيست که مي خواهم به پرسپوليس بيايم. اگر روزي بيکار شدم و خواستم فقط کار ساخت و ساز مسکن داشته باشم به رويانيان کمک مي کنم البته اگر من را بخواهد.

*اين روزها بحث واگذاري پرسپوليس به بخش خصوصي مطرح است.

پرسپوليس براي واگذاري بايد به فرابورس عرضه شود اما پيشنهاد من اين است که بهترين کار براي اين تيم پذيره نويسي است. بايد سهمي براي هواداران، پيشکسوتان، بازيکنان گذشته که هنوز به کسوت پيري نرسيده اند و همچنين مديريت اختصاص دهيم.

* بگذريم. آيا از فدراسيون براي داماش کمک گرفته ايد؟

آنها بيشترين کمک را به ما کرده اند و هر موقع خواسته ايم سهم مان را داده اند. البته من پيشنهاد مي کنم با توجه به شرايط اقتصادي برخي تيم ها، باشگاه هايي که از نظر مالي در شرايط بهتري هستند بهتر است از سهم خود بگذرند و آن را در اختيار تيم هايي دهند که در حال زمين خوردن هستند. هيچ کسي فکر نکرده که داماش يک هنجار است و حفظ آن مي تواند به يک شهر کمک کند.
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 12:01


[h=1]دومين‌نشست اعضاي‌هيأت مؤسس اتحاديه‌مربيان[/h]
[h=2]دومين نشست اعضاي هيأت مؤسس اتحاديه مربيان فوتبال ايران امروز صبح (يکشنبه) انجام شد .[/h]


به گزارش ورزش سه ، اين نشست با حضور آقايان ناصر ابراهيمي ، منصور ابراهيم زاده ، فيروز کريمي ، امير قلعه نويي ، حميد درخشان ، علي روزبهاني ، سردار عزيزالله محمدي (رييس اتحاديه) ، مهدي محمودي (کارشناس حقوقي) ، سعيد ناصري (دبير) و دکتر بيژن ذوالفقار نسب (مهمان ويژه) در محل اتحاديه فوتبال کشور تشکيل گرديد .

حاضران در اين نشست با پيگيري مصوبات نشست قبلي بحث و بررسي اساسنامه را در دستور کار قرار داده و تغييرات لازم را در بخشي از اساسنامه اعمال نمودند .

قرار است نشست آينده ، سه هفته ديگر با حضور در محل سازمان ليگ تشکيل گردد .

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 13:34

با عقد قرارداد سه ساله
[h=1]امير عابدزاده به پرسپوليس پيوست[/h]
[h=2]امير عابد‌زاده با عقد قرارداد سه ساله به تيم فوتبال پرسپوليس پيوست.[/h]


امير عابد‌زاده امروز در جلسه‌اي با رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس شرکت و با عقد قراردادي سه ساله به تيم فوتبال پرسپوليس پيوست.

وي پسر احمدرضا عابدزاده است و سابقه بازي در ليگ آمريکا را دارد. عابدزاده از فردا در تمرينات پرسپوليس شرکت خواهد کرد.
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 19:05

سايت کره خبر داد:
[h=1]برگزاري ديداردوستانه باتونس دراردوي مجارستان[/h]
[h=2]تيم ملي فوتبال کشورمان در ديدار دوستانه در مجارستان به مصاف تيم ملي فوتبال تونس مي‌رود.[/h]



سايت کره خبر داد که تيم ملي فوتبال تونس دعوت رسمي را از تيم ملي فوتبال ايران براي برگزاري يک بازي دوستانه در 13 آگوست دريافت کرد.

قرار است که اين بازي در مجارستان، محل کمپ تيم ملي فوتبال کشورمان برگزار شود. سامي الطرابلسي، سرمربي تيم ملي فوتبال تونس از برگزاري اين بازي دوستانه استقبال کرد و آن را فرصتي مناسب قبل از ديدار با سيرالئون در مقدماتي جام جهاني 2014 برزيل دانست.

آيت الهي، نايب رييس فدراسيون فوتبال گفت: صحبتهاي مقدماتي انجام شده و دو طرف علاقه مند برگزاري اين بازي هستند اما هنوز قرارداد رسمي امضا نشده است.

اردوي تيم ملي فوتبال مردادماه در مجارستان برگزار مي‌شود.


 

GAME_OVER

کاربر فعال باشگاه ورزشی ,
کاربر ممتاز
جالبه جباری نیومده فورا متلک پرانی ها رو شروع کرد : " این بهترین قرارداد عمرم بود " ....یعنی باشگاه هر شرطی که جباری داشت رو قبول کرد .....قلعه خیلی خودشو برای جباری کوچیک کرد ....و جالبه که هنوز نیومده با 40 دقیقه تاخیر اومده سر تمرین.... اصلا نمیدونم این اصولی که قلعه نوعی ازش حرف میزنه چیه ؟؟؟؟
با این اوصاف باید منتظر حاشیه های این بازیکن و این باشگاه بازیکن سالار باشیم ....
 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 22:07


[h=1]خوروش: سزار نمي‌تواند در هيچ تيمي بازي‌کند[/h]
[h=2]مدير تيم فوتبال سپاهان با بيان اينکه "منتظر وضعيت نهايي شکايت‌مان به فيفا از سزار هستيم"، گفت: اين بازيکن برزيلي بدون دريافت رضايت‌نامه از باشگاه سپاهان نمي‌تواند در هيچ تيمي به ميدان برود.[/h]


رسول خوروش در گفتگو با مهر از مذاکره با "اروين" که در بازي تدارکاتي ايران برابر آلباني با پيراهن هشت بازي مي‌کرد خبر داد و ضمن بيان مطلب فوق افزود: با اين بازيکن مذاکراتي خوبي داشتيم اما هنوز تکليف سزار مشخص نيست. اين بازيکن نمي‌تواند بدون توافق با ما به تيم ديگري برود اما به نظر مي‌رسد اين مهاجم برزيلي به گونه‌اي عمل مي‌کند که اگر هم برگردد به درد ما نخورد.

وي با بيان اينکه مديران باشگاه النصر و مدير برنامه‌هاي اين بازيکن حاضر به مذاکره با باشگاه سپاهان شدند، افزود: منتظر پاسخ فيفا در مورد شکايت از اين بازيکن هستيم و تا زمانيکه فيفا راي نهايي‌اش را صادر نکرده و يا اين بازيکن از ما رضايت‌نامه دريافت نکند، نمي‌تواند در تيم ديگري بازي کند.

مدير تيم فوتبال سپاهان اضافه کرد: متاسفانه در اين مدت يکسري با بي انصافي و بدون اينکه از مفاد قرارداد سزار با ما اطلاع دقيقي داشته باشند، از باشگاه سپاهان انتقادات زيادي کردند. البته درحاليکه افرادي حقوقي نبوده و نيستيم اما قراردادي که با اين بازيکن بستيم، هيچ مشکلي ندارد و امروز حق با باشگاه سپاهان است.

وي در مورد اينکه سپاهان در اين فصل تنها يک دروازه‌بان مطرح به نام محمدباقر صادقي را در اختيار دارد که اين گلر هم در بازي‌هاي مهم امتحان پس نداده است، تصريح کرد: صادقي گلر با استعدادي است و در مشورتي که با کارشناسان داشتم، به اين نتيجه رسيدم که وي دروازه‌بان آينده تيم فوتبال ايران خواهد بود. البته تکيه بر اين دروازه‌بان ريسک 10 درصدي است زيرا در همه رده‌هاي ملي باز کرده و تيم ذوب‌آهن را در مسابقات مهم همراهي کرده است.

خوروش در پايان حضور خلعتبري در سپاهان را يک وزنه روحي بسيار خوب براي اين تيم دانست و گفت: شرايط تيم خوب است و با ديدار تدارکاتي مقابل تيم جوانان ايران آماده حضور در مسابقات ليگ برتر مي‌شويم.

 

*K*A*Z*E*M*

عضو جدید
زمان ارسال : يکشنبه 1391/04/25 23:04


[h=1]پيروزي صباي قم در ديداري دوستانه[/h]
[h=2]تيم فوتبال صباي قم در ديداري دوستانه برابر تيم دسته يکي آلومينيوم اراک به برتري دست يافت.[/h]


تيم فوتبال صباي قم با هدايت يحيي گل محمدي از ساعت 20:30 امروز(يک شنبه) در ورزشگاه يادگار امام(ره) قم ، در ديداري دوستانه به مصاف آلومينيوم اراک رفت و در پايان با نتيجه دو بر صفر به پيروزي رسيد.

گلهاي صبا در اين بازي را مهدي عرب خراساني و محمد آرام طبع به ثمر رساندند. هر دو گل اين بازي در نيمه دوم زده شد. اين در حالي بود که گل محمدي در نيمه دوم اين ديدار ترکيب جوانتري نسبت به نيمه اول را راهي ميدان کرده بود.

تيم فوتبال صباي قم در اولين بازي اش در دوازدهمين دوره ليگ برتر روز پنج شنبه به مصاف پيکاني مي رود که عبدالله ويسي سرمربي فصل قبل صبا هدايتش را بر عهده گرفته است.

 

Similar threads

بالا