آیا با برخورد با دزدی موافقین یا نه؟(نظر سنجی) !!!!

آیا با برخورد با دزدی موافقین یا نه؟(نظر سنجی) !!!!


  • مجموع رای دهندگان
    27

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب دوستان این تاپیکو به اصرار یکی از دوستان زدم وگرنه میدونم همه با دزدی مخالفا چون عمل زشت و غیر انسانی و ناپسندیه
اونایی که با دزدی موافق هستن بیان بگن چرا موافق هستن :surprised:

گزینه اول بله
گزینه دوم خیر


دزدیم انواع داره
دزدی فرهنگی
دزدی اموال
و...
که هرکدومم آثار خودشو دارهبا
ید با دزدا محکم برخورد بشه یا لطیف برخورد بشه
 

helya.azad

عضو جدید
پ نه پ دوست داريم دزدي رو!چون همه ي دزدا مثل رابين هود فكر ميكنن!
اين ديگه چيه؟
يه روز با برخورد با بي حجابي موافقين يا نه؟
يه روز با برخورد با دزدي موافقين يا نه؟
حتما فردام يكي پا ميشه تاپيك ميذاره آيا با برخورد با كسي كه جلو جمع زد تو گوشت موافقي يا نه؟
نكنه دارين آسيب شناسي مي كنين و دزدي اينجا رو به بدحجابي اونجا تعميم ميدين؟!
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]جنون دزدی[/h]


سر مقاله
سال 1998 ،اخبار داستانی "شما" از جنون دزدی ،که قوۀ تخیل شنوندگان را به خود جلب کرد و ما را فریب داد، تا آنجا که تصور ما را ازیک شخصیت دو نیمه،افسانۀ دیگری را در مورد طبیعت بشر به وجود آورد. من فهمیدم که بسیار بعید است که فرهنگ ما دزدی را یک نوع بیماری بنامد و یک پزشک نیز در جستجوی یک درمان دارویی درست برای معالجۀ قربانیان فقیر این بیماری بود. من در امر مشاورۀ مجرمان دزدی تخصص پیدا کرده ام و تمام درمان هایی که برای این امرامتحان میشد نا موفق بودند. و من متعجب شدم که شاید یک قطعه بری موثر واقع میشد ،اما برای به دست آوردن ریشۀ این علت شکست خورده بود.طمع نسبتاً زیاد ناشی ازیک خود پسندی ریشه دار،ارضاء و کامروایی خویشتن، اشتیاق جستجو،انجام کارهای حرام و کشیده شدن به سمت آنچه که ممنوع شده است: این خانم مثل یک قربانی ناشی از بیماری بی معنی اش توصیف شده است.من فهمیدم که اویک نوع رفتار تکانشی جالب توجهی داشت،او با دقت همه جا و بیرون اتاق را جستجو کرده تا از امن بودن آن اطمینان یابد،من پرسیدم که اگر او خارج از کنترل است پس چرا دزدی می کند،او کالاهایی را می دزدد که برای خودش خطرناک نیستند و همچنین در اندازه های مناسب هستند. از چشم انداز، مشاورۀ این خانم ادامه خواهد داشت برای دادن آزادی عمل به او برای دزدی کردن،او معتقد است که رفتارش درکنترل نیست. در حقیقت اگر بهبود نیابد،یعنی از دزدی کردن دست بر ندارد این تقصیر او نیست. او می خواهد دکترهای نادان را برای درست انجام ندادن وظیفه شان مقصر بداند. او با معرفی خود به عنوان یک بدبخت ناشی از بیماریش دکترها را گمراه می کند که او مستحق بد به نظر رسیدن،گناهکار یا مسبب بودن نیست.یعنی در کنترل او نیست. و هنگامی که او شکست می خورد به حرفه ای دیگر روی می آورد ونام خودش را زیر دروغهای خارج از کترل خود می نویسد و مبلغی را برای درمان خود می پردازد. تعجب نکنید،این چرخه ادامه پیدا می کند. او مطمئناً مقدار زیادی از نقشه ها و افکار را برای یک شخصیت خارج از کنترل دارد.

*تعریف
*نشانه ها
*علل
*درمان
تعریف
جنون دزدی یک میل و انگیزۀ قوی برای دزدیدن است.اغلب، یک فرد مبتلا به جنون دزدی چیزهایی را می دزدد که به آسانی می تواند آنها را بخرد یا اصلاً گران نیستند.فرد به دلیل تنش یا نیرو دزدی می کند تشخیص می دهد که این رفتار اشتباه است،اما برای انجام ندادن آن نمی تواند مقاومت کند.جنون دزدی نتیجۀ نقاط ضعف روحی در دوران جوانی است.این تشخیص، یکی از قدیمی ترین تشخیصات بالینی است. از میان 20 نفری که از مغازه ها دزدی می کنند، کمتر از یک نفر به این اختلال مبتلا هستند. دزدان مغازه ها برای این که از تعقیب آنها جلوگیری شود ،ممکن است ادعا کنند که به جنون دزدی مبتلا هستند.

علایم
این بیماری یک میل مقاومت نا پذیر در مقابل دزدی دارد.آنها اغلب اجناس دزدی را دور می اندازند.آنها به طور عمده به نیروی دزدی علاقه دارند.جنون دزدی از بلند کردن اجناس از مغازه ها قابل تمایز است .معمولاً اشخاصی که از مغازه ها دزدی می کنند ،نقشۀ دزدی را طراحی می کنند،زیرا آنها برای خرید اشیاء پول کافی ندارند.نشانه های جنون دزدی شامل این مواردند: * برداشتن اشیاءاز روی قفسه بدون نقشۀ قبلی * برداشتن مکرر اشیاء که دارای ارزش نمی باشند یا استفادۀ شخصی ندارند * افزایش احساس تنش قبل از دزدی * دزدی ها درنتیجۀ هذیانها،توهمات یا اعمالی ازروی خشم و کینه توزی صورت نمی گیرد * احساس شادمانی و آسودگی در زمان انجام دزدی * دزدی ها توسط اختلال شخصیت ضد اجتماع،اختلال رفتاری یا یک دورۀ مانیک(روان پریشی شیدایی) قابل توضیح نیستند.(انجمن روان پزشکان آمریکا،سال1994،موریسون 1995)

علل
به طور کلی جنون دزدی بسیار نادر است،اما در میان زنان از مردان معمول تر است.ثبت تعداد افراد مبتلا بسیار دشوار است. شواهد و مدارک غیر مستقیمی وجود دارد که نشان می دهد این اختلال به ناهنجاری های شیمیایی سروتونین مغز مربوط می شود.تعدادی از متخصصان بالینی،جنون دزدی را به عنوان طیفی از اختلالات وسواسی فکری-عملی بررسی میکنند.بسیاری از افراد تکانۀ دزدی را به عنوان یک وجود ناآشنا و بیگانه که همان تجاوز و مزاحمت نا خواسته به حالت روحی دیگران است،تجربه میکنند.همچنین شواهد دیگری بیان میکند که جنون دزدی ممکن است به یک نوع از اختلالات روانی همچون افسردگی مربوط باشد.

درمان
نوع خاصی از درمان مستلزم تغییر و اصلاح رفتار می باشد. شیوه های درمانی دیگرکه شامل دیدن دزدی به عنوان یک فرآیند ناخودآگاه و تجزیه و تحلیل آن و در به دست آوردن یک نظریه و دیدگاه و سرانجام تشخیص این رفتار می باشد،کمک می کند. درمان این اختلال نسبتاً ساده و آسان می باشد. مهم یافتن کار و حرفۀ دیگری است که جایگزین فعالیت دزدی شود.در یک سری از موارد،پروزاک که یک داروی ضد افسردگی است سطح سروتونین خون را افزایش میدهد و در درمان جنون دزدی مفید میباشد.همچنین روان پزشکان ،خود فرد و خانواده را برای درمان موثر میدانند.

انحرافات مربوط به زنان
تفاوت عمده بین انحراف مردانه و زنانه این است که انحرافات مردانه تمایلات جنسی به حساب می آید در حالی که آنها به عنوان آسیب های به جا مانده از دوران کودکی می باشند و انحرافات زنانه کلیشه های جنسی اجتماعی به حساب می آیند که احساسات دردناک را آرامش می بخشندو دشمنی و تنفر علیه جامعۀ مرد سالاررا بیان می کند. هر دو نوع انحرافات به آسیب شناسی و تمایلات جنسی منجر می شوند و آرزوهای مردانه و زنانه را پنهان نگه می دارند. به منظور دستیابی به یک نگرش در این فرآیند پویا از انحراف زنانه به عنوان نمونه به جنون دزدی و سرسپردگی و اطاعت از مرد اشاره می کنم. من این دو انحراف حاصل را به این دلیل انتخاب کردم که زمینۀ پویایی آنها به طور چشمگیری با استفاده از مواد مخدردر زنان مشابه است. در انحراف جنون دزدی پویایی فرآیند - کلیشه های جنسی اجتماعی به عنوان راهبردهایی برای فرار از احساسات زجر آور که نتیجۀ آسیب های دوران کودکی است وبسیار آشکار است شرکت دارند -اشیاء دزدیده شده برای جبران همۀ محرومیتهای کودکانه مورد استفاده قرار می گیرند.دزدی همچنین بیان تنفر و خواری به جامعۀ مرد سالار می باشد. نقش جنسی زنان،آنها را، هم به عنوان مصرف کنندۀ اصلی و هم محروم از قدرت اقتصادی مشخص می کند.جنون دزدی پاسخ زن به محرومیت از قدرت است.من جنون دزدی را با داستانی بالینی از شارون،کارگر بیمار معدن آغاز می کنم:

جنون دزدی شارون
چند سال قبل شارون به افسر کارآموزی تسلیم شد. شارون یک زن میان سال با اصالت خارجی با یک وضع روحی ناخوشایند بود.قبلاً شارون به دلیل دزدیدن اجناس و کالا از یک سوپر مارکت به زندان افتاده بود.به جای مجازات،او برای درمان ارجاع داده شد.شارون آسیب دوران کودکی را تجربه کرده بود،زمانی که اوشانزده ساله بود،توسط مادرش تنبیه شده بود. او با اجبار ازدواج کرده بود. شوهرش از نظر جسمی از او سوء استفاده می کرد. گاهی اوقات او به همراه بچه هایش،از خانه فرار می کرد و به یک مرکز بحران به نام "ون میلنیو"می رفت. در فرهنگ هندوی او زن نمی توانست بدون اجازۀ شوهرش طلاق بگیرد و اگر طلاق می گرفت برای خود و خانواده اش شرمساری به بار می آورد. خانوادۀ شارون همیشه او را به بازگشت به خانۀ شوهرش ترغیب می کردند. یک بار به این دلیل که شوهرش او را با چاقو ترسانده بوداو از پنجره فرار کرده و به طور شدیدی آسیب دیده بود و به بیمارستان منتقل شده بود. بهبود او تقریباً یک سال به طول انجامید. شارون پس از گذشت ده سال از همسرش طلاق گرفت.زمانی که بچه های شارون جوان بودند،او هیچ پولی نداشت. وقتی بچه ها از مدرسه می آمدند،او به مغازه هایی که در همسایگی او بودند می رفت و تکه های شکلات را می دزدید. بعد از طلاق شارون وضعیت مناسبی پیدا کرد و می توانست هر آنچه که نیاز دارد بخرد. با این وجود اوهر زمانی که به یک سوپر مارکت وارد می شد،وجدان او هشیار می شد و او کاملاً آشکارا و در یک خلسه، اجناسی مثل چای و قهوه را می دزدید و بعد از آن که دستگیر می شد، آگاه می شد ودر خود احساس بیماری می کرد. در این مورد،جنون دزدی به عنوان نتیجۀ چشم پوشی کردن از آرزوهاوآسیب های ناشی از فقر دوران کودکی می باشد.از نظر او مادر بدون شیرینی و غذا برای بچه هایش مادر بدی است .همچنین جنون دزدی شارون در حکم بیان نفرت از خود نیز می تواند باشد. شارون به دلیل این که به مدت بیست سال مادرش را ندیده بود،احساس خشم و افسردگی می کرد.او از فرهنگش نفرت داشت زیرا به همسرش اجازۀ بد رفتاری و سوء استفاده می داد و او را از رفاه و همۀ نعمات زندگی محروم کرده بود. در نظام روحی و فکری انحرافات زنانه ، جنون دزدی شارون عملکردی از بیان نفرت علیه جامعه و فراهم کردن راحتی و آسایش از احساسات دردناکی همچون ناراحتی و افسردگی را دارد. این بیماری زمانی ظاهر شد که شارون شدیداً تحت فشار روحی و افسردگی بود و تصمیم داشت خودش را بکشد. و در این زمان بچه هایش او را زنده نگه داشتند.
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
جنون دزدی(دزدی تکانشی)
معمولاً افراد مبتلا به جنون دزدی به خاطر هیجان دزدی،این کار را انجام میدهند و آنها نمی خواهند برای به دست آوردن چیزی مجبور به تلاش کردن باشند. برای تشخیص پزشکی،یک فرد باید الگوهای خاصی داشته باشد: تنش همیشگی و مکررمنجر به این رفتار می شود،پس از انجام این رفتار به اسودگی و خشنودی فرد منجر میشود.دزدی با انگیزه های خارجی مثل گرسنگی یا فقر مالی یا انتقام جویی یا بهتر شدن یک اختلال که در جنون دزدی یک بخش از دزدی است،بسیار نادر است.

اختلال شخصیتی ضد اجتماعی
این اختلال با اعمال ستیزه جویانۀ مستمر مشخص است اما معادل جنایتکاری نیست، بلکه ناتوانی برای تطابق با موازین اجتماعی است،که شامل بسیاری از وجوه رشد نو جوانی و جوانی بیمار می گردد. شخصیت های ضد اجتماعی معولاً با ظاهر عادی و حتی فریبنده و راضی کننده مشاهده می گردند. اما سوابق آنها حاکی از اختلال عملکرد در بسیاری از زمینه های زندگی است. دروغ گویی،فرار از مدرسه و منزل،سرقت،نزاع،سوء مصرف دارو و فعالیت غیر قانونی،تجربیات تیپیک این بیماران است،که شروع آنها در دوران کودکی گزارش میشود. شخصیت های ضد اجتماعی ،در مصاحبه با پزشک غیر هم جنس،با رفتار اغواگرانه او را تحت تاثیر قرار می دهند. اما در مصاحبه با پزشک هم جنس، صحنه ساز و پر توقع ظاهر می گردند. آنها در به بازی گرفتن افراد استادند و به راحتی می توانند دیگران را برای شرکت در طرح هایی که برای به دست آوردن پول و شهرت،نزدیک ترین راه به حساب میاید،راغب سازند،که غالباً به خسارت مادی یا شرمساری اجتماعی یا هر دو منجر میگردد. بی مبالاتی جنسی،بدرفتاری با همسر و فرزند،و رانندگی در حالت مستی از رخدادهای معمول در زندگی این بیماران است. فقدان پشیمانی و عبرت نگرفتن از نتایج اعمال از خصوصیات شخصیت ضد اجتماعی است. دورۀ مانیک: دورۀمشخص که در آن علائم مانی بر شکل بالینی مسلط است.بر گرفته شده از فرهنگ اصطلاحات روان پزشکی و روان شناسی.
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
پ نه پ دوست داريم دزدي رو!چون همه ي دزدا مثل رابين هود فكر ميكنن!
اين ديگه چيه؟
يه روز با برخورد با بي حجابي موافقين يا نه؟
يه روز با برخورد با دزدي موافقين يا نه؟
حتما فردام يكي پا ميشه تاپيك ميذاره آيا با برخورد با كسي كه جلو جمع زد تو گوشت موافقي يا نه؟
نكنه دارين آسيب شناسي مي كنين و دزدي اينجا رو به بدحجابي اونجا تعميم ميدين؟!
:biggrin:
نه به جان خودم
یکی از دوستان گیر داده بود به من چرا تو درباره دزدی بحث نمیکنی و فقط درباره بدحجبی بحث میکنی
منم گفتم چشم الان تاپیکشو میزنم
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم یه نوع دزدی که هست

[h=2]کلیک دزدی چیست ؟[/h]
کلیک جکینگ (کلیک دزدی) یک روش هوشمندانه است برای ترغیب یا مجبور کردن کاربران به کلیک کردن روی چیزی، بدون اینکه از آن آگاه باشند. این تکنیک به شکل های مختلفی اتفاق میفتد و ممکن است هر کاربری را فریب دهد، اما با کمی دقت و استفاده از ابزارهایی خاص، می‌توان از آسیب‌های این روش در امان ماند.

برای مثال با استفاده از CSS لایه‌ای شفاف روی صفحه وب قرار می‌گیرد که باعث می‌شود تمام صفحه به یک لینک تبدیل بشود و با کلیک کردن روی قسمت‌های خالی صفحه به مکان مورد نظر هکر منتقل بشوید. بعضی اوقات هکر ها از روش‌های مهندسی اجتماعی استفاده می کنند. برای مثال لینکی ارسال می‌کنند با عنوان: روی من کلیک نکنید! تا کاربران را ترغیب کنند که روی آن لینک کلیک کنند.


البته از این روش برای نشان دادن تبلیغات و صفحات فروش یک محصول هم استفاده می‌شود، اما نکته مهم اینجا است که باید دقت کنیم که چه لینکی مناسب، بی خطر و سالم است و کدام لینک نامعتبر و حتی خطرناک. چرا که ممکن است از کلیک جکینگ برای مقاصدی مانند اسپوفینگ یا اجرای کدهای مخرب روی کامپیوتر کاربر استفاده گردد و در این صورت ممکن است اطلاعات مهمتری را از دست بدهیم.

چطور متوجه یک صفحه مشکوک شویم؟
اینگونه صفحات، معمولاً کاربر را به کلیک بر روی لینکهایی ترغیب می کند که با توضیحاتی اغوا کننده دربرگرفته شده اند و کلیدهایی با ظاهر زیبا و جذاب دارند. هنگامی که کاربر بر روی کلید مربوطه کلیک می‌کند، عملیات اصلی در صفحه پنهانی که لینک آن به کاربر نمایش داده نمی‌شده، انجام می‌شود. صفحه مخفی ممکن است ظاهر یک صفحه معتبر را داشته باشد ولی بعد از آن، حمله کنندگان می توانند کاربر را ترغیب به چیزهایی که تا به حال انجام نداده کنند تا اینکه او را به صفحات دیگر منتقل کنند.

مثالهایی از این دسته وجود دارند که به آنها اشاره می‌کنیم:

شما ایمیلی دریافت می‌کنید که ظاهراً لینکی به ویدئوی مهمترین خبر روز در آن وجود دارد. اما لینک در واقع صفحه فروش محصولی در سایتی غیر معتبر است. با فشار دادن کلید Play در ایمیل به جای اجرای ویدئو، شما با صفحه فروش محصول مواجه می‌شوید.

از Clickjacking در مواردی از جمله موارد زیر هم استفاده می شود:
اجازه گرفتن از کاربر برای فعال کردن وبکم و میکروفون
ترغیب کاربر به فعال کردن پروفایلش برای بازدید عموم
فالوشدن در توئیتر
داغ کردن لینک ها در شبکه های اجتماعی
و ...

چه باید کرد؟
برای اینکه در دام این تکنیک گرفتار نشویم، استفاده از افرونه NoScript در فایرفاکس پیشنهاد می‌شود. چرا که این افزونه در مواردی که از اسکریپت های مخرب برای این روش استفاده شده باشد، از حملات کلیک دزدی جلوگیری می‌کند.

اما باید بدانید که Clickjacking بیشتر تحت CSS اعمال می‌شود و این مورد باعث می‌شود که NoScript و ابزارهای مشابه نتوانند این تکنیک را در چنین صفحاتی تشخیص دهند‫.‬ اینجا است که فقط هوشیاری خودتان است که می‌تواند بهتر از هر ابزاری در جلوگیری از به دام افتادن شما را یاری کند‫.‬

پس هنگامی‌که مشغول گشت و گذار در وب هستید مراقب لینک ها و کلیدهای مشکوک باشید و اگر فکر می‌کنید لینک یا کلیدی مشکل دارد، حتی‌المقدور از کلیک بر روی آن دست بکشید‫.‬

نکته مهمی که در بسیاری موارد به کاربر کمک می‌کند که از دزدیده شدن کلیک‌ها و خطرات احتمالی بعدی در امان بماند، دقت در آدرس URL هر لینک است. حتماً دقت کرده‌اید که اگر نشانگر موس خود را بر روی یک لینک مانند نگهبان بیاورید، قبل از اینکه کلیک کنید، آدرسی که لینک مربوطه شما را به آن هدایت می‌کند، در پایین مرورگر خود مشاهده می‌کنید(در اینجا "http://www.negahbaan.com"). بدین ترتیب از بسیاری از کلیک دزدی هایی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد در امان هستید. چرا که با تطبیق توضیحات لینک و آدرس URL مربوطه که در پایین مرورگر مشاهده می‌کنید، می‌توانید در موارد زیادی تشخیص دهید که این لینک معتبر هست یا نه. البته این هم به طور کامل نمی‌تواند مانع کلیک جکینگ شود، اما دقت در آدرس واقعی لینک‌ها قبل از کلیک شدیداً توصیه می‌شود.

(منبع : نگهبان)​
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
دزدی چیست
از ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد


سرقت یکی از قدیمی ترین جرایم علیه اموال، شاید از همان ابتدای پیدایش مفهوم مالکیت در جوامع بشری ارتکاب می یافته و معمولا مجازاتهای سختی هم برای مرتکبین آن ادیان و قبایل و جوامع مختلف پیش بینی می شده است، جرم سرقت می باشد و محسوس بودن منفعت حاصله از آن بخش اعظم جرایم ارتکابی در کشورهای مختلف را تشکیل می دهد و همین کثرت وقوع توجه خاص حقوقدانان را به آن ایجاب می کند . تعریف جرم سرقت ▪ ماده ۱۹۷ » قانون مجازات اسلامی « در تعریف جرم سرقت اشعار می دارد : » سرقت عبارت ات از ربودن مال دیگری بطور پنهانی « . در این تعریف چهار عنصر » ربودن « ،» مال « ، » دیگری « و » به طور پنهانی« مشاهده می شوند که در زیر هر یک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم : ربودن رکن رکین سرقت در حقوق ایران » ربایش « است که بدون تحقق آن عنصر مادی جرم سرقت به وقوع نخواهد پیوست . لازمه تحقق ربایش، نقل مکان دادن مال از محلی به محل دیگر می باشد و بنابراین سرقت از نظر حقوق ایران تنها در مورد اموال منقول، که قابلیت نقل و انتقال و در نتیجه ربوده شدن را دارند، مصداق پیدا می کند مال موضوع سرقت باید مال باشد . تعیین معنی و مفهوم » مال « هم در حقوق مدنی و هم در حقوق جزا از اهمیت برخوردار است . تعلق به غیر برای تحقق جرم سرقت باید مال ربوده شده متعلق به غیر باشد . بنابراین ربایش اموال بلاصاحب، که در مالکیت کسی قرار ندارند، سرقت محسوب نمی شود . در صورتی که رباینده مدعی مالکیت بر مال ربوده شده گردد باید قبل از حکم به سرقت به دعوی مالکیت مال ربوده شده رسیدگی شود .
در صورتی که عین مال متعلق به رباینده باشد، سرقت محقق نخواهد شد، حتی اگر یک شخص دیگر از حق یا منفعتی بر آن مال برخوردار باشد . بدین ترتیب ربودن عین مرهونه یا مال مورد اجاره توسط راهن یا موجر سرقت محسوب نمی شود . به طور پنهانی در » قانون حدود و قصاص « مصوب سال ۱۳۶۱ این شرط هم در ماده ۲۱۲، که در مقام ارائه تعریفی از جرم سرقت بود، و هم در ماده ۲۱۵، که در مقام بیان شرایط سرقت مستوجب حد بود، مشاهده می گشت؛ به این شکل که ماده ۲۱۲ سرقت را عبارت از این می دانست که » انسان مال دیگری را به طور پنهانی برباید « در حالی که ماده ۲۱۵ سرقت را در صورتی مستوجب حد می دانست که » به صورت مخفیانه «انجام گیرد . با توجه به مترادف بودن دو واژه »مخفیانه« و » به طور پنهانی « و این که مواد ۲۱۸ ۲۱۲ قانون حدود و قصاص اساسا در مقام تبیین شرایط سرقت مستوجب حد بودند، برداشت معقولی که از این دو ماده می شد آن بود که این شرط از زمره شرایط سرقت مستوجب حد می باشد و نه از جمله شرایط سرقت به طور کلی . ماده ۱۹۸ اشعار می دارد :» سرقت در صورتی موجب حد می شود که دارای کلیه شرایط و خصوصیات زیر باشد « : سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد سارق در حال سرقت عاقل باشد سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد سارق قاصد باشد سارق بداند و ماتفت باشد که مال غیر است سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است صاحب مال، مال را در حرز قرار داده باشد سارق به تنهایی یا به کمک دیگری هتک حرز کرده باشد به اندازه نصاب یعنی ۵/۴ نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله می شود یا ارزش آن به آن مقدار باشد در هر بار سرقت شود سارق مضطر نباشد سارق پدر صاحب مال نباشد سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد حرز و محل نگهداری مال از سارق غصب نشده باشد سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد مال مسروقه در حرز متناسب نگهداری شده باشد مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد تعاریف ومصادیق مربوط به سرقت اعم از عادی و مسلحانه 1. سرقت : ربودن مال و اشیاء منقول غیر، بدون رضای او و برخلاف حق است -لنگرودی – ترمینولوژی حقوق. 2. سرقت یا دزدی آن است كه شخص بالغ و عاقلی مال متعلق به دیگری را كه در جای محفوظ نگهداری می شود و بدون اطلاع صاحب آن ببرد -تحریرالوسیله ج1ص482 3. سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی -ماده 197 ق م ا . 4. سرقت عبارت است از اینكه انسان مال دیگری را به طور پنهانی برباید . 5. سرقت عبارت است از ربودن متقلبانه یا مخفیانه مال منقول متعلق به دیگری حقوق جزای اختصاصی – دكترولیدی 6. سرقت عبارت است از ربودن متقلبانه شیء منقول متعلق به دیگری -حقوق جزای اختصاصی – دكتر پاد 7. سرقت عبارت است از ربودن متقلبانه مال منقول متعلق به غیر . 8. سرقت مستوجب حد : سرقت مستوجب حد عملی ارادی و عمدی شخص غیر از پذر صاحب مال در غیر سال قحطی در ربودن مخفیانه معادل 5/4 نخود طلای مسكوك از مال دیگری توام با هتك حرز (حقوق جزای اختصاصی – دكترشامبیاتی 9. تعریف اجرایی و عملیاتی : سرقت بطور كلی عبارت است از ربودن مال دیگری بطور پنهانی و یا آشكار با سوء استفاده از غفلت و عدم آگاهی و هوشیاری لازم صاحب مال یا با زور و خشونت . 10. سرقت عبارت است از اینكه كسی چیزی را بدون اجازه صاحب آن بردارد یا برداشتن چیزی از دیگران بدون اطلاع و رضایت صاحبان آنها . برداشتن مال دیگری به صورت پنهانی و دور از چشم صاحب آن . ربودن مال غیر به صورت پنهانی و قصد تملك .

از آنجائیكه در ایران اسلامی می بایستی كلیه آحاد جامعه از امنیت مطلوب برخوردار باشند تا در سایه آن بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و دولت نیز قادر باشد برنامه های سازندگی را در تمامی مراحل به اجرا بگذارد . باید توجه داشت امروزه پلیس به تنهائی در جامعه مسئول و جوابگوی مشکلات ناشی از کجروی، جرائم و نا امنی نیست لذا بر مسئولین و ارگانها واجب است با همیاری و همكاری طرحها و برنامه های اساسی و ویژه ای را در كوتاه مدت و بلند مدت در جهت ریشه یابی و ازبین بردن علل و عوامل جرم تهیه واجرا نمایند .

میزان سرقت در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی درصد سرقت در ایران نسبت به سایر کشورها خیلی کمتر است براساس آمار موجود تاکنون 28 نوع سرقت نظیر خودرو، منزل، موتورسیکلت، جیب بری، کیف زنی، سرقت به عنف، سرقت مسلحانه، سرقت اماکن و ... وجود دارد. پارکینگ های طبقاتی تاثیری در کاهش وقوع سرقت خودرو نداشته است. وفور موتورسیکلت در جامعه، عدم رعایت اقدامات ایمنی برای حفظ و نگهداری موتورسیکلت از سوی صاحبان این وسیله نقلیه، باعث شده است تا سرقت موتورسیکلت بیشترین آمار سرقت را در کشور به خود اختصاص دهد. افزایش خودرو، عدم نصب سیستم ایمنی بر روی خودرو، رها کردن خودرو روشن بدون سرنشین در خیابان و در بیرون پارکینگ، از مهمترین عوامل سرقت این وسیله نقلیه به شمار می رود. کارآگاهان زمانی که وارد صحنه جرم یا سرقت می شود با توجه به مدارک، دلایل، قرائن و شواهدی که در صحنه جرم وجود دارد، تحقیقات خود را آغاز می کند و با توجه به یافته هایی که از صحنه جرم به دست می آورند، به دنبال مجرم رفته و با اقدامات فنی – پلیسی موفق می شوند، سارق را شناسایی و دستگیر کنند. بیشترین سرقت ها در جایی رخ می دهد که مردم از اموال خود کمتر مراقبت و محافظت می کنند. انواع سرقت سارقان زن زنان سارق به تنهایی در زمینه جیب بری در اتوبوس ها، مراکز تفریحی، بازار، بازراچه ها، ایستگاه های مترو و ... فعالیت می کنند. دو درصد سارقان زن هستند و گاهی اوقات از زنان در زمینه سرقت از منزل به عنوان مراقب استفاده می شود.

سارقان در قالب فروشندگان اشیای عتیقه

اخیراً باندهای سازمان یافته ای به شناسایی افراد علاقه مند به خرید و معامله اشیای عتیقه و نفیس در استان های کشور اقدام می کنند و با این بهانه به سرقت اموال آنها می پردازند. کلاهبرداران با نشان دادن اشیای عتیقه که اغلب تقلبی است، خریداران را به انجام معامله ترغیب و سپس با ترتیب دادن معاملات صوری، آنها را به محل های خلوت کشانده و با ترفندهای فریبکارانه نظیر خوراندن داروی بیهوشی و یا ضرب و شتم، وجوه همراه آنها را به سرقت می برند. مالباختگان در بیشتر موارد به دلیل غیرقانونی بودن این معاملات از شکایت علیه سارقان به پلیس خودداری می کنند. با توجه به وقایع رخ داده، چنانچه در معرض این پیشنهادات واقع شدید از ورود به این گونه معاملات غیر قانونی که در آن علاوه بر زیان های مالی، بیم خطرات جانی نیز متصور است، به طور جدی خودداری کرده و مراتب را سریعا از طریق تلفن 110 به پلیس اطلاع دهید.
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
مامور نماها

گاهی مشاهده شده که افرادی تحت عنوان مامور در جلوی بانک ها، مراکز خرید و فروش خودرو، بنگاه های معاملات ملکی، دفاتر ثبت و اسناد و ... پرسه می زنند و افرادی را که حامل پول نقد و تراول چک هستند، تعقیب و در محل های خلوت آنها را متوقف می کنند و حین بازرسی از آنها، پول یا تراول چک هایشان را سرقت و از صحنه متواری می شوند. ، مامورنماها در اغلب موارد طعمه های خود را به حمل مواد مخدر متهم می کنند، شهروندان هنگامی که حامل وجه نقد هستند، در صورت مراجعه افرادی با لباس شخصی به آنها که قصد دارند با نشان دادن وسیله ای شبیه بی سیم، آنها را مورد بازرسی بدنی قرار دهند، از مردم کمک بخواهند و یا اینکه سریع پلیس 110 را در جریان قرار داده و درخواست کمک کنند تا پلیس اصالت فرد را بررسی کند. سرقت توسط مامورنماها افزایش نیافته است، ولی نیاز است مردم با آگاهی جلوی این کار را بگیرند. مردم به هنگام برخورد با پلیس نباید ترس و ارعابی داشته باشند، شهروندان هنگام رویارویی با پلیس یا مامورنماها، کارت شناسایی آنها را گرفته و با دقت بخوانند و همچنین توجه داشته باشند که وسیله نقلیه آنها باید دارای آرم باشد.

سرقت از منزل

هنگام مسافرت، خانه های خود را به افراد امین جهت سرکشی بسپارید و یا اینکه در صورت امکان شب ها فردی را برای حضور در خانه معین کنید. استفاده از چراغ های اتوماتیک و دارای تایمر در کاهش سرقت از منزل موثراست.

سرقت از کودکان برخورد شدید قوه قضاییه با سارقان طلاجات کودکان باعث گردیده در سال جاری سرقت از کودکان به خصوص دختربچه ها کاهش پیدا کند. رها کردن دختربچه ها همراه با طلا و جواهرات در خیابان برای سارقان ایجاد انگیزه می کند، شهروندان باید از این کار خودداری کنند و به سر و دست کودکان خود طلا و جواهر آویزان نکنند.

سرقت از طریق مسمومیت

سارقان با مسافران داخل اتوبوس، ترمینال های مسافربری، قطار و... طرح دوستی می ریزند و سپس به آنها شیرینی و آبمیوه آغشته به داروهای خواب آور و مسموم تعارف می کنند و پس از بیهوش کردن مسافران، اموال آنها را به سرقت می برند. مسافران و افرادی که به تنهایی مسافرت می کنند از پذیرفتن خوراکی و نوشیدنی و میوه از افراد ناشناس جدا خودداری کنند.

سرقت از شبکه های برق

سرقت از شبکه های برق در اماکنی نظیر باغات، محل های کم تردد، مناطق ویلایی و شبکه های برق صورت می گیرد. طی هماهنگی هایی که بین حراست وزارت نیرو و اداره کل مبارزه با سرقت ناجا صورت گرفته است، سرقت کابل های برق در سطح کشور رو به کاهش است.

سرقت از بانک

استفاده از ماموران انتظامی و سیستم های الکترونیکی بهترین راه پیشگیری از وقوع سرقت از بانک ها به شمار می آید. سرقت از بانک ها در ایران نسبت به سایر کشورها طی سال های گذشته کاهش چشمگیری یافته است. معاونت انتظامی استان های سراسر کشور با هماهنگی فرمانداران هر ساله از کلیه بانک های سراسر کشور بازدید کرده و در خصوص برطرف کردن نقاط ضعف آنها به مسوولان آنها تذکر می دهند. سپس نقاط ضعف بانک ها به استان ها و اداره کل مبارزه با سرقت نیروی انتظامی اعلام می شود و در کمیسیون های مبارزه با سرقت که در سطح عالی برگزار می شود، مطالب مطرح شده و از مسوولان بانک ها خواسته می شود که در این کمیسیون ها شرکت کرده و در رفع نقایص خود بکوشند. سرقت در کشور ما انواع مختلفی دارد که معمولا به سرقتهای حدی و تعزیری تقسیم می شود . سوالی که برای بیشتر مردم پیش می آید این است که چرا دست سارقین قطع نمیشود ؟ مگر احکام اسلام در قوانین کیفری ما نیامده است ؟ برابر قوانین شرعی و مقررات کیفی برای اجرای حد سرقت باید شرایطی باشد که هر یک از این شرایط نباشد امکان اجرای حد نیست که عبارتند از : 1- سارق باید بالغ باشد . 2-سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می رباید. 3- سارق بداند که این عمل حرام است و صاحب مال، مال را در حرز قرار داده باشد. 4- سارق در حال اضطرار سرقت نکرده باشد . 5- سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد. 6- سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد . 7- مال مسروقه در حرز متناسب قرار گرفته باشد . 8- مال مسروقه از اموال دولتی و وقف نیاشد. با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد . وظیفه سارق در مقابل مال باخته: برابر قانون در کلیه موارد سرقت و ربودن اموال، دادگاه علاوه بر تعیین مجازات، سارق یا رباینده را به رد (بازگردان) عین مال مسروقه محکوم می کند و اگر عین آن وجود نداشته باشد، سارق به رد مثل یا قیمت مال مسروقه یا ربوده شده و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد. اگر سارق عین مال را برنگرداند یا قیمت آن را نپردازد، چنانچه مالی از او در دسترس باشد ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می شود؛ در غیر این صورت، به تقاضای مال باخته تا زمان پرداخت در حبس باقی خواهد ماند .حتی اگر مدت محکومیت مجازات اصلی او تمام شده باشد. حد سرقت در اصطلاح حقوق اسلامی، حد عبارت است از عقوبتی که صراحتا درنصوص شرعی برای برخی از جرایم تعیین شده است . حد تعیین شده برای جرم سرقت به موجب بندالف ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی در مرتبه اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، به طوری که انگشت شست و کف دست او باقی بماند . هرگاه دستی که باید حد بر آن اجرا گردد فلج یا شل باشد، باز حد نسبت به آن اجرا شده و به دست دیگر منتقل نخواهد شد . از سوی دیگر، هرگاه سارق فاقد چهار انگشت دست راست باشد، به نظر برخی از فقها، با توجه به عموم آیه سرقت حکم شامل دست چپ خواهد شد، لیکن به نظر اکثریت فقها در چنین حالتی اجرای حد ساقط و سارق به جای آن تعریز می گردد . در صورتی که در اجرای حد خطر جانی وجود داشته باشد، حد اجرا نخواهد شد. تکرار یا تعدد سرقت مجازات تکرار سرقت مستوجب حد به موجب ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی در مرتبه دوم قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح او باقی بماند . در مرتبه سوم، حبس ابد و در مرحله چهارم اعدام است، ولو سرقت درزندان باشد . در مورد تعدد سرقتهای مستوجب حد، تبصره۱ ماده ۲۰۱ اشعار می دارد سرقتهای متعدد تا هنگامی که حد جاری نشده حکم یکبار سرقت را دارد « و بنابراین تنها حد قطع چهار انگشت در مورد چنین سارقی اجرا نخواهد شد. سرقتهای متفرقه در این مبحث سرقتهایی را که مستوجب حد نمی باشند طی سه بخش مجزا مورد بررسی قرار می دهیم .


سرقتهای خاص منظور از سرقتهای خاص سرقتهایی هستند که شرایط مخصوص به خود را دارا بوده و طی قوانین مختلف به طور ویژه مورد حکم قرار گرفته اند . این سرقتها متعدد می باشند و در این بخش اهم آنها را مورد بررسی قرار می دهیم: سرقت مقرون به آزار یا به طور مسلحانه به موجب ماده ۶۵۲ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ : » هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد، به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد، علاوه بر مجازات جرح، به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می گردد .« ● سرقت مسلحانه گروهی در شب به موجب ماده ۶۵۴ قانون تعزیرات ، » هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد، در صورتی که بر حامل سلاح عنوان محارب صدق نکند، جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه می باشد .« سرقت مسلحانه از منازل به موجب ماده واحده » قانون تشدید مجازات سارقین مسلح که وارد منزل یا مسکن اشخاص می شوند «


● سرقت مسلحانه از بانکها، صرافیها یا جواهر فروشیها ماده واحده » قانون تشدید مجازات سرقت مسلحانه « مصوب سال ۱۳۳۸ ناظر به سرقت از بانکها، صرافیها، جواهر فروشیها و به طور کلی هر محلی که » معمولا« وجوه نقد یا اوراق بهادار و یا سایر اشیای قیمتی در آن وجود دارد می باشد . بدین ترتیب هرگاه کسی وجه نقد یا اوراق بهادار یا سایر اشیای قیمتی را از منزل دیگری برباید مشمول این ماده قرار نمی گیرد چرا که منزل، محل »معمول« برای نگهداری این گونه اموال نیست . راهزنی (قطع الطریق) ماده ۱۸۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰ در مورد سارقین مسلح اشعار می دارد :» سارق مسلح و قطاع الطریق هرگاه بااسلحه امنیت مردم یا جاده را بر هم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب است .« سرقت از موزه ها یا اماکن تاریخی و مذهبی سرقت وسایل و متعلقات مربوط به تاسیسات مورد استفاده عمومی کیف زنی یا جیب بری سرقت از مناطق حادثه زده سرقت مقرون به یکی از شرایط مذکور در قانون سرقت یا استفاده غیر مجاز از آب و برق و گاز و تلفن سرقت اقوام شخص ورشکسته سرقت نظامیان سرقت فاقد شرایط اجرای حد و موجب اخلال در نظم ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰ مقرر می دارد :» سرقتی که فاقد شرایط اجرای حد باشد و موجب اخلال در نظم یا خوف شده یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، اگر چه شاکی نداشته یا گذشت نموده باشد، موجب حبس تعریزی از یک تا پنج سال خواهد بود .« سرقت ساده مستوجب تعریز مطابق ماده ۶۶۱ قانون تعریزات مصوب سال ۱۳۷۵ ، » در سایر موارد که سرقت مقرون به شرایط مذکور در مواد فوق نباشد، مجازات مرتکب حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود .« ● شروع به سرقت »مجازات شروع به سرقت تا ۷۴ ضربه شلاق است .« با تصویب قانون تعریزات جدید در سال ۱۳۷۵، حکم شروع به جرم در ماده ۶۵۵ ذکر گردید . این ماده اشعار می دارد: » مجازات شروع به سرقتهای مذکور در مواد قبل تا پنج سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه می باشد . « » شروع به سرقت طبق ماده ۱۰۹ قانون تعزیرات جرم است و همانند سرقت مجازات نیز دارد و در صورت ارتکاب سرقت و شروع آن در دو مورد تعدد محقق است، که در این حالت برای هر جرم مجازات مربوط به آن تعین می گردد و هر گاه برای هر یک حکم جداگانه ای صادر شده باشد هر دو حکم باید اجرا شود .« ▪ همکاری در ارتکاب جرم سرقت به دو صورت است: الف)شرکت در جرم سرقت ب) معاونت در جرم سرقت مجازات معاون بستگی به نوع سرقت ارتکابی دارد . در صورتی که سرقت، مستوجب حد باشد مجازات معاونت در آن، به موجب تبصره (۲) ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی، حبس از یک تا سه سال می باشد . در پایان بحث از معاونت در جرم اشاره به ماده :» هر کس عالما عامدا برای ارتکاب جرمی اقدام به ساخت کلید یا تغییر آن نماید، یا هر نوع وسیله ای برای ارتکاب جرم بسازد یا تهیه کند، به حبس از سه ماه تا یکسال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. مداخله در اموال مسروق (اخفای اموال مسروق هرکس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان آور به این که مال در نتیجه ارتکاب سرقت بدست آمده است آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار دهد، به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد .عنصر مادی این جرم عبارت از » تحصیل، مخفی یا قبول نمودن و یا مورد معامله قراردادن مال مسروق « می باشد . » در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد به حداکثر مجازات مجازات در این ماده محکوم می گردد .« انواع سرقت سرقت بر حسب نوع و میزان کیفر به سرقت مستوجب حد و سرقت‌های مستلزم تعزیر قابل تقسیم است. سرقت مستوجب حد: سرقت در صورتی موجب ثبوت حد می‌شود که دارای کلیه شرایط و خصوصیات ذکر شده در ماده 197 ق.م باشد و الا، سرقت مستوجب تعزیر می‌باشد. عنصر قانونی جرم سرقت عنصر قانونی جرم سرقت که شامل چندین ماده قانونی است که ذکر خواهد شد: الف ) مواد 185 و 197 تا 203 قانون مجازات اسلامی که عنصر قانونی جرم سرقت حدی می‌باشد. ب) مواد 651 تا 667 ق.م.ا و نیز مواد 544، 545، 546، 559، 683 و 684 ق.م.ا ج) مواد 88 تا 92 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مصوب 1382 د) ماده واحده لایحه قانون راجع به تشدید مجازات سارقین مسلح که وارد منزل یا مسکن اشخاص می‌شوند مصوب 1333 ه) ماده واحده قانون مجازات سرقت مسلحانه از بانکها و صرافی‌ها مصوب دی ماه 1338 ز) قانون تشدید مجازات رانندگان متخلف مصوب 1335. همه موارد فوق جز بند الف، عنصر قانونی جرم سرقت تعزیری می‌باشد.
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
عنصر مادی جرم سرقت

عنصر مادی جرم سرقت را فعل مادی مثبت تشکیل داده که معادل قاپیدن، کش رفتن، برداشتن، گرفتن و مانند اینهاست. چهار رکن در عنصر مادی بزه سرقت وجود دارد رکن اول: ربودن رکن اصلی سرقت در حقوق ایران ربایش است که بدون تحقق آن عنصر مادی جرم سرقت به وقوع نخواهد پیوست. ربودن عملی متقلبانه بدون رضایت مالک است که لازمه‌اش نقل مکان دادن مالی از محلی به محل دیگر و نتیجه‌اش خارج نمودن مال از حیطه مالکانه صاحب مال باشد. بنابراین سرقت از نظر حقوق ایران تنها در مورد اموال منقول که قابلیت نقل و انتقال و در نتیجه ربوده شدن را دارند، مصداق پیدا می‌کند. لازمۀ ربودن این است که شخص سارق مخفیانه یا علناً ولی با غافلگیر ساختن صاحب مال بدون توجه و بر خلاف میل و رضایت او مبادرت به تصرف مال دیگری نماید. نکته: بنظر می‌رسد که در حقوق ایران، صرف رضایت ظاهری مالک مال در دادن مال خود به دیگری موجب عدم تحقق عنصر ربایش نشود، بنابراین کسیکه با تهدید کردن به وسیله اسلحه مال دیگری را گرفته می‌گریزد و یا مالی را به بهانه دیدن از مغازه دار گرفته و فرار می‌کند، از نظر قانون ایران مرتکب عمل ربایش و در نتیجه سرقت می‌شود. در هر حال فقدان این جزء (ربودن) مانع تحقق جرم سرقت است، لذا اگر شخصی از روی علم چیزی را به دیگری بدهد و دیگری آنرا با قصد تصرف تملک کند، به فرض اینکه تحویل دهنده نیز به طور واقعی اشتباه کرده باشد، عمل ربودن تحقق نیافته است.

رکن دوم مال

موضوع سرقت باید مال باشد. مال به چیزی می‌گویند که دارای ارزش اقتصادی و منفعت عقلا باشد، مال قابل ربایش موضوع ربایش موضوع جرم سرقت است و تنها مال غیر منقول ذاتی را نمی‌توان به سرقت برد و گرنه آنچه در حقوق مدنی در حکم مال غیر منقولند (غیر منقول تبعی) قابل سرقت است. نکته دیگر اینکه موضوع مال مورد سرقت عین مال است نه حقوق و منافع موجود در آن. بنابراین برای مثال سرقتهای ادبی تنها از نظر لفظ با سرقت مورد بحث ما مشابهت دارند ولی جرم جداگانهای محسوب می‌گردند. همین طور حق حبس یا منفعت یا طلب نیز قابل دزدیده شدن نمی‌باشد. چیزهایی مثل هوا، حشرات یا غذاهای فاسد شده بلا مصرف که از نظر عرف قابل مبادله با کالای با ارزش دیگری شناخته نمی‌شوند جز در شرایط استثنائی (مثلا در مورد هوای موجود در محفظ اکسیژن غواص) مال محسوب نشده و در نتیجه ربایش آن سرقت نخواهد بود. از سوی دیگر کالاهائی همچون آلات لهو یا مشروبات الکلی نیز که از نظر فقه اسلامی و قانون ایران ذاتاً فاقد ارزش می‌باشند مال محسوب نشده و بنابراین ربایش آنها، جز در موارد استثنائی (مثل اینکه غیر مسلمانی از غیر مسلمان دیگر خمر بر باید یا اینکه استفاده مشروع استثنائی از آنها قابل تصور باشد) سرقت محسوب نمی‌گردد. انسان هم نمی‌تواند موضوع جرم سرقت باشد چون مال محسوب نمی‌شود. تذکر برخی حقوق‌دانان معتقدند با توجه به اینکه تعریف مال برخی از اشیائی که سرقت در آن محقق است را در بر نمی‌گیرد (مانند سرقت یک عکس خانوادگی که برای صاحب آن دارای ارزش است) نبایستی موضوع سرقت را به مال محدود کرد بلکه بایستی به جای مال، شی را استفاده کرد که در اینصورت شی مال را هم در بر می‌گیرد.

رکن سوم تعلق به غیر برای تحقق جرم سرقت باید مال ربوده شده متعلق به غیر (یعنی در مالکیت دیگری) باشد بنابراین ربایش اموال بلاصاحب، که در مالکیت کسی قرار ندارند، سرقت محسوب نمی‌شود. برای شمول عنوان سرقت، شناخته شده بودن صاحب مال ضرورتی ندارد بلکه فقط لازم است که مال ربوده شده متعلق به شخص دیگری (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد.[17] منظور از تعلق مال به غیر، تعلق «عین» آن به دیگری است. بنابراین در صورتی که عین مال متعلق به رباینده باشد، سرقت محقق نخواهد شد، حتی اگر یک شخص دیگر حق یا منفعتی بر آن مال برخوردار باشد. بدین ترتیب ربودن عین مرهونه یا مال مورد اجاره توسط راهن یا موجر سرقت محسوب نمی‌شود. در مورد اجاره، منفعت آتی مال مورد اجاره هنوز موجود نمی‌باشد تا بتوان مورد سرقت قرار گیرد.[18] سرقت مال مشاع نیز، سرقت محسوب نمی‌شود. در این خصوص دو نظریه متضاد توسط حقوق‌دانان اتخاذ شده. به نظر برخی، چون هر جزء از مال مشاع متعلق به کلیه شرکاء می‌باشد، آنرا نمی‌توان نسبت به هر یک از شرکاء به مفهوم واقعی کلمه «مال غیر» نامید در نتیجه جرائم علیه اموال توسط یکی از شرکا در مال مشاع قابل تصور نیست. به موجب نظر مخالف تنها در صورتی می‌توان کسی را از ارتکاب جرائم علیه اموال مبری داشت که وی مالک مال باشد و چون همه شرکاء در تمامی اجزا مال مشاع شریک می‌باشند نمی‌توان آنرا مال هر یک از شرکا دانست. نتیجه این نظر آن می‌شود که رفتار مجرمانه هر یک از شرکا در مال مشاع جرم محسوب شده و حسب مورد موجب تحقق یکی از جرائم علیه اموال می‌گردد اگر از دید صرفا حقوقی به موضوع بنگریم باید نظر اول را در کلیه جرائم علیه اموال (بجز تخریب که در مورد آن رای وحدت رویه داریم) ترجیح دهیم زیرا در حالت تردید بین دو استدلال که از حیث قوت و ضعف مساوی باشند باید قدر متقین و نظر و استدلالی را پذیرفت که نتیجه آن بیشتر به نفع متهم تمام می‌شود و آن نظر اول است که از دایره شمول این گونه جرائم می‌کاهد. [19]

رکن چهارم به طور پنهانی بودن پنهانی بودن ربایش فقط مربوط به سرقت حدی است و در سرقت تعزیری این شرط به صورت «عدم رضایت» ظاهر می‌شود که این عدم رضایت غالباً به صورت عدم آگاهی و دور از چشم متصرف رخ می‌دهد اما عدم رضایت منحصر به مخفیانه بودن نیست.[20] منظور از این قید آن نیست که مالباخته یا دیگران به هیچ وجه نباید شاهد ارتکاب سرقت بوده باشند، بلکه منظور از آن توسل سارق به پنهان کاری است. منظور از «ربودن پنهان» ربودنی است که با پنهان کردن و به طور خفیه انجام گیرد نه در منظور عموم، لیکن مشاهده اتفاقی صاحب مال یا سایرین، چنین ربایش را از حالت مخفیانه یا پنهانی بودن خارج نخواهدساخت. منظور از تلاش سارق برای پنهان کاری سعی در جهت پنهان ماندن «عمل ربایش» است و نه پنهان ماندن «هویت سارق» بنابراین عمل سارق نقابداری که در روز روشن در مقابل چشم همه به بانکی حمله می‌کند یک عمل مخفیانه و پنهانی نیست هر چند که با گذشتن نقاب سعی در پنهان داشتن هویت خود کرده است. بیشتر سارقین به امید اینکه بتوانند مال مسروقه را به پول تبدیل کنند مرتکب سرقت می شوند از این رو شاید یکی از راه های موثر در پیشگیری از وقوع سرقت، جلوگیری از خرید و فروش اموال مسروقه باشد. برابر قانون، هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده آن را تحصیل، مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه و پیشه خود قرار داده باشد، به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
دزدی از بیت المال
دزدیدن از بیت المال یا اموال عمومی مشابه اختلاس بی سابقه ی سی هزار میلیارد ریالی اخیر، ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال، موجب سقوط اخلاقی و اخروی فرد (متهمان) و انحطاط و سیه روزی جمع (مالباختگان) شده است. سقوطی که این نوع ستم و معصیت بزرگ (دزدی از بیت المال) به دنبال دارد معلول خطا و انحرافی است که فرد و جمع در نتیجه ی مخالفت با دستورهای خداوند و قوانین بشری، به آن مبتلا شده اند. پایان این خطا و انحراف نیز، آتش است. امام علی (ع) در این ارتباط می گوید:

به شما هشدار می دهم خطاهایی که مردم مرتکب می شوند چونان اسب های چموش اند که خطاکاران ِ سوار بر آنها با افسارهای از دست رفته، از بیراهه ها و سنگلاخ ها می تازند. پایان این تاخت و تازهای طغیان گرانه، آتش است (1).
حفظ اموال عمومی (بیت المال) نزد حاکمی چون امیرالمومنین آن چنان ضرورت و اهمیتی دارد که او حتا به برادر مستمندش، عقیل، نیز رحم نمی کند. حضرت، داستان برادرش که برای گرفتن چیزی از بیت المال نزد وی آمده بود، چنین نقل می کند:
به خدا عقیل را دیدم پریش و سخت درویش. از من خواست تا منی از گندم ِ شما به او بدهم. کودکانش را دیدم از درویشی موی ژولیده، رنگشان تیره گردیده، گویی بر چهره شان نیل کشیده. پی در پی مرا دیدار کرد و گفته ی خود را تکرار. گوش به گفته اش نهادم، پنداشت دین خود را بدو دادم. پس آهنی برای او گداختم و به تنش نزدیک ساختم، چنان فریاد برآورد که بیمار از درد. نزدیک بود از داغ آن بگدازد و قالب تهی سازد. او را گفتم نوحه گران بر تو بگریند، گریستن مادر به داغ فرزند. از آهنی می نالی که انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته و مرا به آتشی می کشانی که خدای جبّار به خشم گداخته؟ تو بنالی از آزار و من ننالم از سوزش خشم کردگار؟ (2).
در حکومت عثمان پسر عفّان کسانی از صنف قریش در نتیجه ی دزدی از بیت المال، متموّل شدند و هر گروه از آنان که می خواستند خود و اقوام و رفیقانشان به ثروت و قدرت برسند، چنین می شد و بدعت های بد به دست عثمان پدید آمد و از این رو، مردم از طول عمر او دلگیر بودند و در نهایت بر حاکم شوریدند و حکومتش را واژگون ساختند.
نارضایتی و خشم مردم به آن حد بود که حتا تلاش های امام علی (ع) برای جلوگیری از این واقعه ناکام ماند. او می گوید : والله لقد دفعت عنه حتی خشیت ان اکون آثما (3). به خدا کوشیدم آزار مردم را از او (عثمان) باز دارم ، چندان که ترسیدم در این کار گناهکارم!
اگر قانون و عدالت در حق دزدان درشت ِ بیت المال، اجرا نگردد و اگر از طریق تشکل ها و احزاب مستقل و رسانه های آزاد ، بر امور عمومی و حکومتی نظارت نشود و اگر نخبگان و نویسندگان و عامه مردم به ظلم پذیری و سکوت در برابر دزدها ادامه دهند، روز به روز دامنه ی فساد گسترده تر شود تا آن جا که جامعه دو دسته گردد و هر دو دسته – به تعبیر امام علی – بگریند: دسته یی برای دین خود که از دست داده اند و دسته یی برای دنیای خود که به آن نرسیده اند.
24/8/90
(1). نهج البلاغه، خطبه 16،
(2). همان، خطبه 224
(3). پیشین، خطبه 240
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بابی جان من حوصلم نشد هیچکدوم رو بخونم
فکر هم نکنم خودتم اینا رو خونده باشی

دزدی که در جامعه ی ما هست 2 نوع بیشتر نداره
یا از سر صعف است
یا از سر قدرت

با نوع دوم که نمیشه برخورد کرد شبیه مافیا ریشه دوانده است حتی خود شما بابی جون (از خودم مایه نمی ذارما حال می کنی!) دچارش هستید در واقع هر کسی که واحد پولش ریال است در ان شریک است
واحد پولتم دلار باشه تو دزدی یه سری های دیگه شریک
طلا باشه با یه سری های دیگه

خانواده ی دون کورلونه بارزینی و....



اما دزدی نوع اول که طرف از گشنگی و نداری دست به سرقت می زند شبیه خدا بیامرز ژآن والژان عزیز!
باید با آنها بر خورد کرد
اولا چون دزدی آنها قابل درک است

دوما اینها در آینده دستان آن عزیزان مافیایی خواهند شد

حالا اگر دست این عزیزان را قطع نموده و.....


خودم هم حوصله ندارم باید باهاشون قاطعانه بر خورد کرد.
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابی جان من حوصلم نشد هیچکدوم رو بخونم
فکر هم نکنم خودتم اینا رو خونده باشی

دزدی که در جامعه ی ما هست 2 نوع بیشتر نداره
یا از سر صعف است
یا از سر قدرت

با نوع دوم که نمیشه برخورد کرد شبیه مافیا ریشه دوانده است حتی خود شما بابی جون (از خودم مایه نمی ذارما حال می کنی!) دچارش هستید در واقع هر کسی که واحد پولش ریال است در ان شریک است
واحد پولتم دلار باشه تو دزدی یه سری های دیگه شریک
طلا باشه با یه سری های دیگه

خانواده ی دون کورلونه بارزینی و....



اما دزدی نوع اول که طرف از گشنگی و نداری دست به سرقت می زند شبیه خدا بیامرز ژآن والژان عزیز!
باید با آنها بر خورد کرد
اولا چون دزدی آنها قابل درک است

دوما اینها در آینده دستان آن عزیزان مافیایی خواهند شد

حالا اگر دست این عزیزان را قطع نموده و.....


خودم هم حوصله ندارم باید باهاشون قاطعانه بر خورد کرد.
بله درست میگی
مثل همین دزدی های اخیر
ممنون از نظرت
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای مثال با استفاده از CSS لایه‌ای شفاف روی صفحه وب قرار می‌گیرد که باعث می‌شود تمام صفحه به یک لینک تبدیل بشود

چه ایده‌ای... یعنی این روش هم بوده و به فکر من نرسیده بود!!! عجب....!! چقد دهن با این روش سرویس بکنم من!! دمت گرم بابی.....



به نظرم برا برخورد با دزدی، اول باید فرهنگ سازی بشه که مردم بدونن تقریبا نصف بیشتر کارهاشون دزدیه! و اینکه رای دادن که برخورد شدید بشه، یعنی چی!!!!
خیلی از ماها اگر دولتمون با دزدها درست برخورد میکرد، الان به جرم میلیون ها دلار دزدی تو زندون بودیم!!!!!
ویندوز دزدی!! افیس دزدی! فوتوشاپ دزدی!! بازی های دزدی!! اهنگ های دزدی!!! فیلم های دزدی!! کلیپ های دزدی!!(کلیپ های یوتوب اجازه‌ی دانلود ندارن برا مثال!!) کتاب های دزدی!!(PDF های غیر رایگان!)...
مطالب دزدی شده!!!(کپی پیست ها!!) طرح های دزدی! و بسیار دزدی های دیگه‌ای که اصلا پیگیری نمیشه!!!
به امید روزی که دولت ما هم بیاد و با این دزدها برخورد کنه!!! پلیس فتا توان اینکه وارد این مسئله بشه رو داره!
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علی (ع) در این ارتباط می گوید:

به شما هشدار می دهم خطاهایی که مردم مرتکب می شوند چونان اسب های چموش اند که خطاکاران ِ سوار بر آنها با افسارهای از دست رفته، از بیراهه ها و سنگلاخ ها می تازند. پایان این تاخت و تازهای طغیان گرانه، آتش است (1).
کو گوش شنوا ؟
باید سعی کنن با همه برخورد کنن
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه ایده‌ای... یعنی این روش هم بوده و به فکر من نرسیده بود!!! عجب....!! چقد دهن با این روش سرویس بکنم من!! دمت گرم بابی.....



به نظرم برا برخورد با دزدی، اول باید فرهنگ سازی بشه که مردم بدونن تقریبا نصف بیشتر کارهاشون دزدیه! و اینکه رای دادن که برخورد شدید بشه، یعنی چی!!!!
خیلی از ماها اگر دولتمون با دزدها درست برخورد میکرد، الان به جرم میلیون ها دلار دزدی تو زندون بودیم!!!!!
ویندوز دزدی!! افیس دزدی! فوتوشاپ دزدی!! بازی های دزدی!! اهنگ های دزدی!!! فیلم های دزدی!! کلیپ های دزدی!!(کلیپ های یوتوب اجازه‌ی دانلود ندارن برا مثال!!) کتاب های دزدی!!(PDF های غیر رایگان!)...
مطالب دزدی شده!!!(کپی پیست ها!!) طرح های دزدی! و بسیار دزدی های دیگه‌ای که اصلا پیگیری نمیشه!!!
به امید روزی که دولت ما هم بیاد و با این دزدها برخورد کنه!!! پلیس فتا توان اینکه وارد این مسئله بشه رو داره!
دیدی به کارت اومد:D
اره جدیدا خبرایی شنیدم که ایرانم میخاد بره جزو اونایی که قانون کپی رایتو رعایت میکنن و نمیدونم قوانینشو اجرا کنن و چیو امضا کنن
از این جور چیزا
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر نکنم کسی مخالف برخورد با دزدی در جامعه ای باشه ...........اون دوستی که هم که زده خیر ! بایستی دید اگر خدایی نکرده دزدی بهش بزنه نوع رفتارش در مواجهه با این قضیه چگونه است

دزدی چه از ضعف و چه از جانب قدرت بد است .........حالت قدرت بدترم هست و لازمه برخورد شدیدتری است
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
اره جدیدا خبرایی شنیدم که ایرانم میخاد بره جزو اونایی که قانون کپی رایتو رعایت میکنن و نمیدونم قوانینشو اجرا کنن و چیو امضا کنن

امیدوارم که بشه.... چون مردم شب میخوابن و صبح با وضعیت اقتصادی بسیار بهتری بیدار میشن!!! به طور قطع اگر خوب کنترل بشه کپی رایت در ایران، تکنولوژی، ارزش کار داخلی، هنر به شدت رشد میکنه....
وقتی مردم ما هم مثل مردم سایر کشورهای دنیا بازی کردن اخرین نسخه‌ی کال‌اف‌دیوتی رو ارزو داشته باشن، و با پول کمشون، بازی ارزون وطنی بخرن، شرکت وطنی پیشرفت میکنه، بازی بهتر میزنه، کارمند بیشتر میگیره، افراد بیشتری سر کار میرن.....

این کار، به طور قطع قدرت بخش خصوصی رو ۱۰۰ چندان میکنه تو مملکت!! من که ارزوهامه....فوقش مجبور باشم که ویژوال استودیو(تنها دلیل لاگین کردن به ویندوز!!) رو بذارم کنار و تو همون لینوکس کار کنم!!!
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فکر نکنم کسی مخالف برخورد با دزدی در جامعه ای باشه ...........اون دوستی که هم که زده خیر ! بایستی دید اگر خدایی نکرده دزدی بهش بزنه نوع رفتارش در مواجهه با این قضیه چگونه است

دزدی چه از ضعف و چه از جانب قدرت بد است .........حالت قدرت بدترم هست و لازمه برخورد شدیدتری است


عزیز من دزدی که قدرت داشته باشه نمیشه باهاش بر خورد کرد



خودرو های داخلی گرون شدن
بعد مجلس گفت باید بر گردن
مدیر عامل ها شرکت ها گفتن به روی چشم ما بر می گردیم ولی نصف کارگرامون رو اخراج می کنیم


حالا شما بیا با اینا محکم تر بر خورد کن
==============================
الان شک نکن که همه دزدن حداقل در حد ویندوز دزدی

مگه اینکه کسی تو قار زندگی کنه خودش گندم بکاره و....

بخوای تا سر کوچه بری باید با 100 تا دزد .....
بگذریم
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان مخالف بیان دلایلشونو بگن بقیه هم بدونن شاید هدایت شدن
 

maryam_22

عضو جدید
کاربر ممتاز
اره منم شديدا موافقم خصوصا با اون دزداي كله گنده و آقازاده اي كه ميليارد ميليارد پول مملكتو بالا ميكشن بعدشم به ريش ملت ميخندن ....
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
عنوان تاپیکو دیدم یاد جمله ی معروف " کشش ندین دیگه قضیه رو" افتادم ...ما چه کاره ایم مخالف باشیم داداش! ;)
 

M A S III

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
100 در 100;)
اما برخوردا میتونه متفاوت باشه با توجه به میزان آسیبی که به جامعه رسونده....
ولی حتما باید برخورد بشه.......
چون در غیر این صورت تبدیل به یه شغل پردرآمد میشه.......

مرسی از تاپیکت دوست عزیز
;)
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظرت مخالفم هست؟؟؟؟
منم دوس دارم نظر مخالفارو بدونم......
یعنی چه دلیلی میتونن بره مخالفتشون داشته باشن؟؟؟؟
حتما هست دیگه ،اخه سه نفر زدن مخالفن
زهر مارو زدم دیده بشه ها کی به چی رای داده ولی نمیدونم چرا نشد :)
 

گلسا2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اقا من موافقم با مجازات دزدا کجارو باید امضا کنم
 
بالا