خبرها و تازه های گیاهپزشکی

MAMOSI

عضو جدید
مخترع یزدی

مخترع یزدی

حسن میرزا هاشمی داوودآبادی دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد
دستگاه سه کاره با قابلیت کانال زدن زیر سایه‌انداز درخت و کانال زدن برای جوی و پشته و صاف کردن زمین را اختراع كرد

تحولي در صنعت کشاورزی با اختراع دانشجوی گياه پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي يزد
يزدفردا :حسن میرزا هاشمی داوودآبادی دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد دستگاه سه کاره با قابلیت کانال زدن زیر سایه‌انداز درخت و کانال زدن برای جوی و پشته و صاف کردن زمین را اختراع و به ثبت سازمان اسناد و املاک کشور رسانید و گواهی ثبت اختراع خود را دریافت نمود.
به گزارش يزدفردا به نقل از محمد كاظم وكيل خبرنگار روابط عموي دانشگاه؛ این دانشجو با کار یک ماهه بر روی این دستگاه که هیچ گونه مشابه خارجی ندارد موفق شد از کار نیروی انسانی کاسته و دستگاه را به صورت الگترونیکی به کار گیرد که در زمینهای کشاورزی و برای حفر کانال زیر سایه انداز درخت و برای درست کردن جوی و پشته برای کشت گیاهان بوته‌ای طراحی شده است و در ساخت آن از دستگاه تسطیح کننده برای صاف کردن کانال استفاده می‌شود.
در این دستگاه 2 جک طراحی شده تا دستگاه نهرکن و تسطیح کننده را تغییر وضعیت داده و از به کارگیری نیروی انسانی به جهت تغییر دستگاهها با دست جلوگیری کند.
به گفته این دانشجویان جوان این دستگاه حدود 20 میلیون ریال هزینه در برداشته که در تولید انبوه این هزینه به یک چهارم مبلغ کاهش می‌یابد.
این دستگاه با نصب بر روی تراکتور قابلیت کندن کانال برای چال کودهای شیمیایی و حیوانی را نیز دارد. این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی یزد طراحی و ساخت تمامی قطعات این دستگاه از جمله جوشکاری، برش و ... را در مدت یک ماه انجام داده است و تصمیم دارد تا دستگاههای جدیدی را طراحی و به کارگیرد تا در حد امکان از نیروی انسانی کمتری استفاده شود.

لازم به ذکر است قبل از این برای کندن کانال از دستگاه گاوآهن یک طرفه استفاده می‌شد که باعث شکستن شاخه های درخت و تلف کردن زمان زیاد و عدم قابلیت تحرک دستگاه به طرفین به صورت عمودی و افقی بود.
همچنین برای صاف کردن مجبور به تعویض و بستن تسطیح کننده به تراکتور می‌شدند، در صورتی که این دستگاه با قابلیت سه کاره و در حرکت عمودی و افقی جک، دیگر نیاز به نیروی انسانی در تغییر دستگاه ندارد و با وقت و هزینه کمتر، به ایجاد کانال بدون خرابی شاخه‌های درختان نماید.
لازم به ذکر است این دستگاه با تشویق و ترغیب والدین این دانشجو و اساتید گروه گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد از جمله خانم مهندس نصرتی مدیریت گروه گیاه پزشکی و سرکارخانم دهقان استاد حشره‌شناسی کشاورزی و استاد سید باقر عظیمی استاد ماشین‌آلات کشاورزی طراحی و ساخته است.:w21:


 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات آفت کشها بر تولد انسانهای ناقص الخلقه

اثرات آفت کشها بر تولد انسانهای ناقص الخلقه

اثرات آفت کشها بر تولد انسانهای ناقص الخلقه
. افزایش دو برابر در بروز بیماری لب شکری
· افزایش 3 الی 4 بابر نقص در اندامهای حرکتی برای کشاورزان و 2 برابر برای افرادی که در منزل سمپاشی می کنند
· افزایش 2 الی 3 برابر بروز اختلالات قلبی و عروقی
· افزایش را 7/2 الی 5/3 برابر آب آوردگی مغز و ایجاد شکاف در نخاع و این میزان برای افرادی که در فاصله کمتر از ¼ مایل زندگی می کنند 50درصد بیشتر از سایر افراد است
افزایش 2 تا 3 برابر بیماری ماندن بیضه ها در شکم بعلت رشد ناقص و شکاف پیش براه آلت تناسلی مردان
تحقیقات انجام شده در کالییفرنیا و مینسوتا نشان داد در کودکانی که والدینشان کار کشاورزی دارند 60 درصد احتمال بروز ناقص الخاقگی بیشتر است و برای کودکانی که در مزارع زندگی می کنند 4/2 برابر سایر افراد است.
تحقیقات در آیوا که آبها آلوده به علفکش آترازین است نشان داد که احتمال بروز انواع ناقص الخلقگی 2 الی 3 برابر، اختلالات قلبی 3 برابر، اختلالات جنسی 3 الی 4 برابر و اختلالات اندامهای حرکتی 7 برابر بیشتر از سایر افراد است.
جدول 6- لیست آفتکشهای مختل کننده سیستم غدد درون ریز بدن
ألاکلر الدیکاب أترازین بنومیل کارباریل کلروپیریفوس سیانازین اندوسولفان لیندن مالاتیون انکوزب مانب متومیل متیل پاراتیون متیرام متولاکلر PCNB PCB پیرترین رزمترین سیمازین


اثرات آفت کشها بر بیماریهای عصبی انسان
تحقیقات نشان داده است که سموم پاراکوات ، گروه سموم ارگانو فسفره، دیلدرین، مانب و مانکوزب منجر به بیماری پارکینسون می شنود. همچنین آشکار شده است افرادی که در حوالی مناطقی زندگی می کنند که در معرض آفتکشها قرار دارند احتمال بروز بیماری پارکینسون بیشتر است.
در تحقیقات دیگری که روی کشاورزان انجام شد مشخص گردید که کشاورزانی که با قارچکشهای مانب و مانکوزب در تماس هستند اعصاب محیطی آنها نسبت به سایر افراد کندتر عمل می نماید.
تحقیقات روی جمعیتهای نمونه نشان داد افرادی که در معرض علفکشها هستند 4 برابر و افرادی که در معرض حشره کشها هستند 3 الی 4 برابر احتمال بروز بیماری پارکینسون بیشتر است.
در معرض بودن سموم مانند متیل بروماید، سولفوریل فلوراید ، و دی کلروپروپن (تلون) قدرت حس لامسه را کاهش داده و توانایی حافظه را کم می کند.
تحقیقات دیگری روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که اعمال دز زیر حد تشنج آور سم لیندن سه بار در هفته در طی 10 هفته باعث کشش و انقباظات عضلانی و حملات ماهیچه ای می شود. سموم آندوسولفان و دیلدرین نیز دارای اثرات مشابهی هستند.
تحقیقات نشان داده است کودکانی که در هنگام رشد مغز در معرض غلظت خیلی کم سموم قرار دارند صدمات ثابت و پایداری در اعمال و و ساختار مغز آنها اِیجاد می شود. در برسیهای بعمل آمده در مکزیک روی کودکانی که در معرض سموم بودند نشان داد که انواعی از تاخیرات و کاستی ها در نمو مغز این کودکان در مقایسه با سایر همنوعان خود وجود دارد. همچنین ضعفهایی در نیروی فیزیکی ، تطابق طبیعی دست و چشم، و حافظه کوتاه مدت در این کودکان قابل مشاهده بود.

تاثیر در سیستم عصبی تاثیر در سیستم رفتاری
ارگانو فسفره (مانند مالاتیون، کلروپیریفوس و ...)
اختلالات ادراکی، هوشیاری و عاطفی
اختلالات در اعصاب حسی-حرکنی
کاربامات ( مانند کارباریل)
نقص حافظه - اختلالات بینایی
اختلالات در اعصاب حسی-حرکنی
ارگانو کلره (مانند کپون)
اختلال در ضمیر آگاه و شخصیت فرد
ترمور
ضد عفونی کنندها (مانند متیل بروماید)
اختلال در حافظه کوتاه مدت
دایسستزیاس همراه با درد و سوزش
قارچکش ( مانند زینب، مانب و مانکوزب)
بینظمی تنفس فیزیولژیک (احتمالا پارکینسون)
کاهش هدایت عصبی
پیرتروئید
کاهش فعالیتهای حرکتی غیر ارادی
بیحسی در اعصاب حسی جلدی و کاهش در عکس العمل های سریع
جونده کش
ذخیره حداقل اطلاعات در ضمیر آگاه
کاهش توانایی انجام کار بطور مستقل
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دانشمندان با نانوذرات به جنگ حشرات مزاحم می روند

دانشمندان با نانوذرات به جنگ حشرات مزاحم می روند

پژوهش انجام شده در دانشگاه ایالت کانزاس می تواند به حل مشکلی که سال ها دانشمندان و آفت شناسان با آن سر وکله زده اند، کمک کند.
کن یان ژو به همراه همکارانش پژوهش هایی برای استفاده نانوذرات در انتقال اسید ریبونوکلئیک دورشته ای یا dsRNA - مولکولی که در ایجاد خاموشی ژن موثر است- به داخل بدن نوزادهای پشه ها از طریق غذایشان انجام دادند. ژو گفت که با خاموش سازی ژن های ویژه با dsRNA می توان از گسترش پشه ها جلوگیری کرده یا آنها را بهتر در معرض حشره کش ها قرار داد. وی افزود: اگر بتوان این ژن را که سنتزکننده پوشش محافظ خارجی شان است بطور کامل خاموش کرد آنگاه ممکن است که پشه حتی بدون استفاده از حشره کش بمیرد.

لینک دائم
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف باکتری که شته را سبز می کند!

کشف باکتری که شته را سبز می کند!

گروهی از پژوهشگران ژاپنی دریافتند نوعی باکتری که در بدن شته گیاه نخودفرنگی زندگی می کند به این حشره اجازه می دهد که برای استتار خود را به رنگ سبز دربیاورد. به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از افراد جمعیت شته نخودفرنگی با نام علمی Acyrthodiphon pisum به دو رنگ قرمز و برخی دیگر به رنگ سبز هستند. به طوریکه شته هایی که به رنگ سبز هستند می توانند خود را درمیان نخودفرنگیها استتار کنند و به این ترتیب از شانش بیشتری برای بقا برخوردار باشند درحالی که شته های قرمز به راحتی توسط حیوانات شکارچی شناسایی می شوند. مطالعات پیشین نشان می داد که ژنوم این حشره محتوی ژنهای مختلفی است که ترکیبات کاروتنوئیدی (رنگدانه های ارگانیکی به رنگ قرمز) را رمزگذاری می کنند. حضور یا عدم حضور یکی از این ژنها موجب می شود که رنگ این شته ها قرمز و یا سبز شوند.
اکنون دانشمندان موسسه علوم پیشرفته ریکن در ژاپن فاکتور جدیدی را کشف کردند که می تواند در تغییر رنگ و استتار این حشرات به آنها کمک کند. براساس گزارش ساینس، این محققان با مطالعه بر روی نمونه های شته سبز مشاهده کردند که شته ها در آخرین مرحله توسعه پس از جنینی به رنگ قرمز هستند و با همین رنگ متولد می شوند اما وقتی رشد می کنند سبز می شوند.
در این راستا، این محققان دریافتند که پایه این تغییر یک باکتری است که در بدن این شته زندگی می کند به همین منظور برای این نمونه ها آنتی بیوتیک تجویز کردند و دریافتند که پس از رفع آلودگی باکتریایی، این شته ها به رنگ قرمز بازگشتند. این دانشمندان مشاهده کردند که این باکتری همزی رنگدانه های سبز تولید نمی کند بلکه شته را تحریک می کند این رنگدانه ها را تولید کند.


منبع
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
همايش ملي انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي گياه‌پزشكي افتتاح شد

همايش ملي انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي گياه‌پزشكي افتتاح شد

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار ايرنا، اين همايش در جهت ارتقا سطح دانش فني كشاورزان و آگاهي آنان آز آخرين دستاوردها و فن آوري ها برگزار شده است.
براساس اين گزارش اين برنامه به منظور ارايه دستاوردها و يافته‌هاي تحقيقاتي جهت استفاده و بهره برداري مروجين و كشاورزان به خصوص كشاورزان پيشرو در راستاي انتقال اين دستاوردها و افزايش آگاهي‌هاي فردي در سطح مزرعه و كاربردي نمودن تحقيقات است.
از آنجا كه انتقال سريع و به موقع يافته‌ها و نتايج حاصل از پژوهش‌ها در عرصه تحقيقات كاربردي مهم‌ است، برنامه‌ريزي و هماهنگي بين تحقيقات و ترويج مي‌تواند به رشد كمي و كيفي چنين تحقيقاتي كمك كند.
براساس اين گزارش، شناسايي توليد انبوه و كاربرد سن‌هاي شكارگر(Orius)، معرفي روش‌هاي نوين پيش‌آگاهي در مديريت تلفيقي آفات، ارزيابي پراكنش و گسترش زنبور تريكوگراما، تكنولوژي توليد انبوه و رهاسازي كفشدوزك، راهكارهاي كنترل جوندگان،‌آشنايي با تكنيك الايزا در رديابي عوامل ويروسي بيمارگر در گياهان، اصول روشهاي مولكولي در رديابي عوامل ويروسي بيمارگر در گياهان،‌ معرفي فرمولاسيون سموم، روش هاي استفاده از فرمول هاي جنسي در كنترل حشرات برخي از محورهاي اين همايش است.

لینک خبر
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز

در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور افتتاح شد:

آزمایشگاه مرجع آنالیز اسپکتروسکوپی


خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات


موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با هدف توسعه و به روز کردن فعالیتهای خود در زمینه آنالیز مواد شیمیایی، و اندازه گیری دقیقتر و کاملتر بقایای سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، آزمایشگاه آنالیز اسپکتروسکوپی را تجهیز و راه اندازی کرد.


به گزارش ایانا، رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر آزمایشگاه مذکور با برخورداری از دستگاههای LC/MS، GC/MS، Spect UV/Vis و FT-IR توانایی اندازه گیری باقیمانده انواع آفتکشها در محصولات غذایی، کشاورزی، آب و خاک، اندازه گیری مولکولهای آلی دیگر همچون PCBها (پلی کلروبیفنیلها)، PAHها ( پلی آروماتیک هیدروکربنها)، ویتامینها، حلالهای شیمیایی و صنعتی، برخی از رنگها، چربیها، داروها و مواد وابسته، فرمونها و هورمونها، جذب کننده ها، و برخی مایکوتوکسینها را دارد.
دکتر حسن عسکری افزود: در حال حاضر دستگاههای موجود در آزمایشگاه برای اندازه گیری و شناسایی همه گروههای آفتکشها و فرمونها را آمادگی دارد.
وی این توانمندی موسسه را در جهت تعیین شاخصهای باقی مانده سموم و جهتگیری برای تولید محصولات کشاورزی سالمتر معرفی کرد.
عسکری کارشناسان متبحر و کارآمد این آزمایشگاه را به همراه تجهیزات اساسی آن جزء مهمترین ارکان یک آزمایشگاه مرجع برای بخش خصوصی و یا سایر آزمایشگاههای موجود کشور دانسته و آن را در خدمت سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته اند./


کد خبر: R-891014-01منبع
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاربرد و توسعه حشره کش های ویروسی

کاربرد و توسعه حشره کش های ویروسی

از میان تمامی ویروس هایی که توسط بشر شناسایی شده اند، باکولوویروس ها بیشترین فایده را داشته​اند. خانواده باکولوویروسها (Baculoviridae) به علت اینکه در ایجاد بیماری زایی در حشرات فوق العاده اختصاصی هستند اهمیت خاصی دارند. مبارزه با آفات نباتی از دیرباز یکی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بوده است.در دهه های گذشته کنترل شیمیایی با آفت کش ها همواره به عنوان موثرترین روش مبارزه مورد توجه بوده است و این درحالی است که به مرور اثرات مخرب زیست محیطی، اخلاق در تعادل طبیعی، نابودی دشمنان طبیعی و در نهایت مقاوم شدن آفات به سموم شیمیایی موجب گردیدکه سایر روش های کنترل آفات از جمله بیولوژیک مورد توجه جدی قرار گیرد.امروزه استفاده از میکروارگانسیم های مفید نظیر باکتری ها، قارچ ها و ویروسها که موجب بیماری در حشرات شده و تحت نام حشره کش های میکروبی طبقه بندی شده اند به مرور جایگاه خودرابه عنوان یکی از ابزارهای موثردر کنترل بیولوژیک حشرات پیدا نموده اند.حشرهکش های میکروبی شامل حشره کش های قارچی،باکتریایی وویروسی می باشند که به اشکال مختلف تجاری به صورت پودری ( (wpومایع به بازار عرضه میشوند.استفاده ازآفت کش های بیولوژیکی در جهان تنها 1درصداز سهم مصرف را در مقایسه با سایرآفت کش ها دارد (پاول ورودس1994). تا کنون در بیش از 500 گونه از آفات،بیماری های ویروسی گزارش و توصیف شده است (لویس ومیلر1997). کولو ویروس های بیماری زا در حشرات برای انسان ودام کاملابی خطرمی باشندوهیچ گونه گزارشی مبنی برایجاد بیماری بر روی انسان دام وحتی پرندگان که ازلاروهای آلوده تغذیه نموده اند ،ارائه نشده است.

منبع
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تصويب نهايي حداكثر ميزان مجاز باقي‌مانده سموم در محصولات كشاورزي

تصويب نهايي حداكثر ميزان مجاز باقي‌مانده سموم در محصولات كشاورزي

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور، احمد حيدري عضو هيات علمي مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي گفت: استانداردهاي حداكثر مجاز باقي مانده سموم در محصولات كشاورزي توسط سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي مورد تصويب نهايي قرار گرفت.
عضو هيات علمي مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي افزود: ورود باقيمانده سموم آفت‌كش موجود در مواد غذايي به بدن انسان مي‌تواند ايجاد مسموميت مزمن و در نتيجه عوارضي چون انواع سرطان، ناهنجاري‌هاي جنيني، ناباوري، كاهش ضريب هوشي و... را در پي داشته باشد.
رئيس بخش تحقيقات آفت‌كش‌هاي در مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور افزود:در هنگام مصرف محصولات كشاورزي، لازم است استانداردهاي خاصي از نظر ميزان باقيمانده سموم رعايت شود كه اصطلاحاً حداكثر باقيمانده مجاز يا (MRLs)ناميده مي‌شود اين شاخص نشان دهنده حداكثر باقيمانده سموم است كه در محصولات بايد رعايت شود.
حيدري گفت: ميزان MRL به عوامل مختلف از جمله تنوع مصرف آفت‌كش، سبد غذايي هر كشور و حد مجاز روزانه سم كه مي‌تواند وارد بدن انسان شود(ADI)، بستگي دارد. لذا ضروري است هر كشور با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي خود نسبت به تعيين MRL هاي ملي اقدام نمايد.
وي گفت: تعيين شاخص‌هاي حداكثر مجاز باقيمانده سموم با هدف تضمين سلامت جامعه و تحقق يكي از الزامات مهم پايش باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي در قالب يك فعاليت متمركز تيمي در مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي انجام شد و حاصل آن تعيين و معرفي MRL هاي ملي براي تمامي آفت‌كش‌هاي ثبت شده در كشور بر روي محصولات كشاورزي بوده است.
رئيس مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور نيز دستاوردهاي اين اقدام را تحقق يكي از الزامات مهم براي ارزيابي سلامت محصولات كشاورزي، زمينه سازي براي اصلاح الگوي مصرف آفت‌كش‌ها با اعمال MRL هاي ملي، تضمين سلامت ملي و تسهيل در صادرات محصولات كشاورزي، قرار گرفتن ايران در فهرست كشورهاي برخوردار از MRL هاي ملي و ايجاد بستر لازم براي تاثيرگذاري بر مصوبات كميته بين‌المللي كدكس باقي‌مانده آفت‌كش‌ها دانست.

لینک خبر :)
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
شوراي سياستگذاري مديريت تلفيقي آفات در وزارت جهاد تشكيل شد

شوراي سياستگذاري مديريت تلفيقي آفات در وزارت جهاد تشكيل شد

آقا رضا فتوحي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ‌در پاسخ به اينكه براي كاهش باقي‌مانده سموم در بخش كشاورزي چه برنامه‌هايي داريد، گفت: دولت به دنبال سياست‌ توليد پايدار با غذاي كافي، سالم و با كيفيت است.
رئيس سازمان حفظ نباتات افزود: در اين راستا شوراي سياستگذاري مديريت تلفيقي مبارزه با آفات- IPM تشكيل شده كه در اين شورا همه بخشهاي وزارت جهاد كشاورزي، آموزش، تحقيقات، ترويج، معاونت توليدات گياهي، سازمان نظام مهندسي كشاورزي، معاونت برنامه‌ريزي و اقتصادي اين سياست را دنبال مي‌كنند.
فتوحي افزود: در راستاي نظارت كافي در گلخانه‌ها قراردادي در استان تهران دنبال مي‌شود كه با نظارت كامل بر 600 هكتار از گلخانه‌هاي اين استان، نظارت كامل شود و در پايان محصولات توليدي با برچسب غذاي سالم عرضه بازار شود.
وي افزود: حذف سموم پرخطر و جايگزيني آن با سم‌هاي مناسب نيز جزو برنامه‌هاي سازمان حفظ نباتان است كه اين روند طي سالهاي گذشته روند صعودي به خود گرفته است.
فتوحي افزود: 3 ميليون و 700 هزار هكتار از اراضي كشاورزي معادل 25درصد توليدات اين بخش تا پايان برنامه پنجم توسعه زيرپوشش پروژه مديريت توليد و حفاظت (IPM) با هدف مبارزه تلفيقي عليه آفات و بيماري‌هاي گياهي و همچنين كاهش مصرف سموم و كودهاي شيميايي قرار مي‌گيرد.
رئيس سازمان حفظ نباتات گفت: روند اجراي اين قانون هر 15 روز يكبار در وزارتخانه بررسي مي‌شود و بازخورد هم از استانها گرفته مي‌شود.

لینک خبر
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکثیر گسترده عوامل بیولوژیک در آینده ای نزدیک


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی


پس از بررسیهای نهایی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، تکثیر گسترده عوامل بیولوژیک آغاز می شود.


به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به ایانا در جمع خبرنگاران گفت: این شرکت مبادرت به سنتز و تولید آزمایشگاهی تعدادی از فرمونهای جنسی حشرات کرده است.
احمد طمراسی افزود: عوامل تولید شده در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی مراحل تایید و تصویب نهایی را می گذراند و در حال بررسی است.

وی از عقد قرارداد و امضای پروتکل با موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی و جایگزینی آن با روشهای غیر شیمیایی قراردادهایی منعقد شده است.
در ادامه، معاون فنی و تولیدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در این باره گفت: مصرف سموم شیمایی در کشور حدود 18 هزار تن برآورد شده است و با وجود آنکه سطح مبارزه شیمیایی در کشور، نسبت به استانداردهای بین المللی پایین تر است، اما روشهای غیر شیمیایی در دستور کار قرار دارد.
شمس الله ملازاده افزود: با توجه به آغاز طرح هدفمندی یارانه ها و استقبال کشاورزان از روشهای غیر شیمیایی، این شرکت چهار نوع فرمون جنسی حشرات را سنتز کرد.

سنتز 40 فرمون جدید در دستور کار است
وی خاطرنشان کرد: قراردادی با موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در حال انعقاد است که تولید و سنتز 40 نوع فرمون دیگر را در دستور کار دارد.
ملازاده ادامه داد: فرمولاسیون فرمونهای جدید پس از فرمولاسیون با برند شرکت خدمات حمایتی و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور وارد چرخه مصرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: این فرمونها نقش پیش آگاهی داشته و کشاورزان را در آستانه حمله آفات در جریان قرار می دهد و به دلیل غیر شیمیایی بودن از میزان مصرف سموم شیمیایی نیز می کاهد./


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سمپاشی باغهای انار به صفر رسید

سمپاشی باغهای انار به صفر رسید

مدیریت تلفیقی آفات در باغهای انار جایگزین سمپاشی شد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: انار میوه ایست که امکان مبارزه به روش مدیریت تلفیقی (IPM) برای آن وجود دارد و بدین ترتیب سمپاشی باغهای این محصول طی چند سال اخیر از کاهش چشمگیری برخوردار شده است.

آقارضا فتوحی افزود: در سال جاری هیچ نوع سمی در باغهای انار استفاده نشد.


وی خاطرنشان کرد: کرم گلوگاه انار یکی از مهمترین آفات این محصول محسوب می شود که با استفاده از مدیریت تلفیقی قابل مبارزه است.


فتوحی ادامه داد: نوعی زنبور در انسکتوریومهای خصوصی پرورش یافته که می تواند برای مبارزه با این آفت موثر واقع شود.


وی تصریح کرد: در استان اصفهان، دشمن طبیعی کرم گلوگاه انار در انسکتوریومها پرورش داده شد و در باغها رهاسازی انجام شد و نتایج آن نشان داد که جمعیت این آفات به طرز چشمگیری کاهش یافت.


رییس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: از آنجایی که در برنامه پنجم توسعه سهم مدیریت تلفیقی آفات باید به 25 درصد برسد، در محصولاتی چون انار که امکان تولید ارگانیک آنها وجود دارد، سعی خواهد شد که روشهای جایگزین سموم شیمیایی اجرایی شود.


فتوحی تاکید کرد: در انار تولیدشده در شهرستان ساوه از هیچ نوع سمی استفاده نمی شود و در سایر استانها نیز روشهای جایگزین سموم شیمیایی اجرایی می شود.


گفتنی است، برای مبارزه با کرم گلوگاه انار باید محصولات باقیمانده از سال گذشته که بر روی درختان و یا بر کف باغها ریخته شده است، جمع آوری و معدوم سازی شود تا از جمعیت زمستان گذران آفت جلوگیری شود./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معدوم میوه های آلوده به کرم گلوگاه انار

معدوم میوه های آلوده به کرم گلوگاه انار

میوه های آلوده به کرم گلوگاه انار در منطقه سیه رود این شهرستان در سطح 40 هکتار از باغهای انار با همکاری کشاورزان و باغدارن منطقه جمع آوری و معدوم شد.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا با اشاره به اینکه شهرستان جلفا با وجود آب و هوای مناسب در بخش سیه رود دارای 150 هکتار باغهای انار است، گفت: کرم گلوگاه انار یکی از آفات مهم انار در این شهرستان است که برای از بین رفتن مراحل زمستان گذران این آفت کلیدی انار، یکی از راهکارهای مهم جمع آوری میوه های آلوده انار در پای درختان و باقیمانده در روی درختان انار است.

رضا مظلومی با اشاره به اینکه جمع آوری میوه های آلوده در منطقه سیه رود در سطح 40 هکتار از باغهای انار با همکاری کشاورزان و باغدارن منطقه انجام شده است، افزود: با توجه به توصیه های فنی کارشناسان حفظ نباتات شهرستان و کلینیک گیاهپزشگی فعال منطقه از صاحبان باغات انار درخواست می شود با توجه به پوسترها و اطلاعیه های فنی نصب شده در روستاهایی که به کشت انار اشتغال دارند در فرصت باقیمانده از فصل زمستان نسبت به جمع آوری میوه های آلوده به کرم گلوگاه انار اقدام کنند.


وی با اشاره به اینکه کرم گلوگاه انار آفت مهم این محصول درکشور است و انارهاى باقیمانده از سال قبل برروى درختان مى تواند درگسترش آفت کرم گلوگاه موثر باشد، جمع آورى میوه هاى آلوده ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: تعیین زمان ظاهر شدن پروانه ها که سبب به وجود آمدن کرمهایى براى تخمگذارى مى شوند ضرورت دارد از قفسهاى تورى با شرایط باغ که محتواى تعدادى میوه هاى آلوده انار است مى توان زمان پرواز پروانه ها را مشخص کرد.


گفتنی است، کرم گلوگاه، کرمى به طول ۲۱ میلیمتر که در پشت بدن آن موهاى کم رنگى قابل مشاهده است. سه جفت پا در حلقه هاى سینه و پنج جفت پا در حلقه هاى شکمى دارد که رنگ آنها تحت تاثیر تغذیه از انارهاى دانه قرمز یا دانه سفید تغییر مى کند. کرمها فصل زمستان را در تاج و داخل میوه هاى باقیمانده از فصل قبل بر روى درخت سپرى مى کنند. این کرمها در انارهاى ریخته شده در زیر درختان و انارهاى انبارى در فصل زمستان نیز ممکن است مشاهده شوند. کرمها پس از گذران دوران شفیرگى در فروردین ماه ظاهر شده و اردیبهشت ماه که مصادف با ظهور گلهاى انار است پروانه ها به پرواز درمى آیند. جمع آورى انارهاى پوسیده و باقیمانده در باغها، منازل، پارکها و انبارها از سال قبل و یا انارهاى موجود در زیر درخت و سوزانیدن آنها، انتخاب فاصله مناسب درختان انار در باغ، انجام شخم پاییزه، کرت بندى، کوددهى و هرس باغ، تنظیم و رعایت دوره آبیارى مناسب به منظور جلوگیرى از ترکیدگى انار، میزان رطوبت کافى در زمان رهاسازى زنبورهاى تریکو گراما (زنبور پارازیت) و کشت گیاهان یونجه و شبدر در بین درختان انار به منظور افزایش ازت زمین و تغذیه حشرات مفید از راههای مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار است.


شایان ذکر است، شهرستان جلفا در 146 کیلومتری مرکز استان آذربایجان شرقی، مرز مشترک 128 کیلومتری با جمهوریهای آذربایجان و ارمنستان داشته و از مراکز تولید محصولات باغی در استان محسوب شده و در سال جاری از 150 هکتار از باغهای انار در حاشیه رودخانه ارس، واقع در در روستاهای میسن، اشتبین، قولان، دوزان و کردشت، هزار تن انواع انار مرغوب برداشت که در مقایسه با میزان برداشت سال گذشته، افزایش چشمگیری را نشان می دهد./

جلفا - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سم موثر براي مقابله با علف هرز پيچك معرفي شد

سم موثر براي مقابله با علف هرز پيچك معرفي شد

در موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور سم موثري به نام «توفور دي بي» براي مبارزه با علف هرز سمج "پيچك " معرفي شد.
منصور منتظري در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس از معرفي سم موثري بنام «توفور دي بي» براي مقابله با علف هرز سمج پيچك خبر داد و گفت: علف هرز سمج پيچك كه سالها به عنوان آفت مزارع به ويژه در مزارع يونجه به حساب مي‌آمد بامعرفي اين سم قابل كنترل شد.
رئيس بخش علف‌هاي هرز موسسه تحقيقات گياهپزشكي در اين باره گفت: اين علف‌كش به جهت داشتن ماده‌اي بنام اسيد بوتريك براي گياه اصلي پهن برگ عواقب سوئي ندارد و تنها علفهاي هرز را از بين مي‌برد.
رئيس بخش علف‌هاي هرز گفت: قبلا از سم تو فوردي براي مبارزه با علف‌هاي هرز پهن برگ در مزارع عدس، يونجه، شبدر استفاده مي‌شد اما تاثير قابل توجه آن روي علف هرز سمج پيچك جديدا شناسايي شده است.
وي افزود: تاثير اين سم بسته به مرحله رشد گياه و ميزان رطوبت خاك در نوسان است اما هر قدر شرايط محيطي مناسب باشد تاثير‌گذاري آن افزايش مي‌يابد.
منتظري گفت: اين علف‌كش سيستمي است و از طريق كل اندامهاي گياه قابل جذب است.
رئيس بخش علف هرز موسسه تحقيقات گياهپزشكي اظهار اميدواري كرد: با استفاده كشاورزان از اين علف‌كش سالانه به صورت قابل توجهي از زيانهاي علفهاي هرز در كشاورزي كاسته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس اين علف هرز داراي ريشه‌هاي عميق بوده و به دور گياه ميزبان مي‌پيچد بعد از مدتي گياه اصلي را به شدت ضعيف كرده و علاوه بر كاهش محصول شرايط را براي بيماري مهيا مي‌كند اين در حالي است كه به جهت آناتومي خاص خود در مقابل سموم هم مقاومت نشان داده و به طور سريع مزارع را آلوده مي‌كند و پاكسازي مزرعه از گزند اين علف هرز نيز كار ساده‌اي نيست به طوري كه سالهاست اين بيماري در مزارع يونجه و به ويژه مزارع صيفي خسارتهاي زيادي به كشاورزان وارد مي‌كند.

خبرگزاري فارس

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
احتمال طغیان حشرات مکنده و جوندگان

احتمال طغیان حشرات مکنده و جوندگان

در صورتی که سرمای هوا ادامه پیدا کند، جمعیت حشرات مکنده و جوندگان محصولات کشاورزی کاهش چشمگیری خواهد یافت.
مدیر آفات، اشجار و نباتات زینتی سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: طغیان کل آفات کشاورزی تابع درجه حرارت است. به گونه ای که تراکم آنها بسته به میزان سردی و گرمی هوا متفاوت است.

دکتر محمدجواد سروش افزود: هرچقدر که در پاییز و زمستان شرایط حرارتی افزایش داشته باشد، تعداد کمتری از عوامل خسارتزای گیاهی نابود می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه پاییز سال جاری معتدل بود، پیش بینی می شود که حمله جوندگان و موشها در سال آینده افزایش یابد.

سروش اظهار داشت: با سرمای حادث شده در چند روز اخیر، مرگ و میر بالایی را در جمعیت برخی از آفات و جوندگان شاهد بودیم و امیدواریم که سرمای هوا در روزهای آتی نیز مشاهده شود.

کاهش جمعیت عوامل خسارتزا با سردی هوا

وی افزایش حشرات مکنده از جمله شته ها و شپشها را در زمان زمستانهای معدل پیش بینی کرد و ادامه داد: این عوامل نقش موثری در خسارت و کاهش محصولات کشاورزی خواهند داشت.

سروش تصریح کرد: شته ها، زنجره ها، پسیل و شپشکها از عوامل مکنده ای هستند که با سردی هوا از بین می روند و جمعیت زمستان گذران آنها کاهش می یابد.

وی یادآور شد: سردی هوا و کاهش مواد غذایی باعث می شود که جمعیت موشها کاهش یابد.

مدیر آفات، اشجار و نباتات زینتی سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: اگر سرمای هوا ادامه پیدا کند، مشکلی از لحاظ طغیان آفت و بیماری خاصی در سال آینده وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت، سازمان حفظ نباتات با همکاری سازمانهای جهاد کشاورزی استانها، توصیه های خاصی را برای استانهای مختلف صادر می کند./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز



اثبات خواص حشره کشی اسانس مورخوش و پونه کوهی بر دو گونه آفت انباری


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات


نتایج تحقیق پژوهشگران گروه حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که اسانس گیاهان مورخوش و پونه کوهی روی توده محصول انباری اثر کرده و ظهور برخی آفات را به میزان 93 تا 97 درصد کاهش می دهد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، کارشناس ارشد حشره شناسی کشاورزی در تحقیقی به بررسی اثرات اسانس گیاهان مورخوش و پونه کوهی روی مراحل رشدی دو گونه آفت انباری شامل سوسک چهارنقطه ای حبوبات و شپشه آرد در شرایط دمایی 1±27 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 5±65 درصد و در تاریکی پرداخت.
مهرنوش نیکویی در تشریح پروژه تحقیقاتی خود گفت: اسانسها به روش تقطیر با آب استخراج شدند. بر اساس مقادیر LC50، سوسک چهارنقطه ای حبوبات نسبت به شپشه آرد حساسیت قابل توجهی به هر دو اسانس از خود نشان داد. در هر دو گونه حشره، با افزایش غلظت و زمان اسانسدهی درصد تلفات افزایش یافت. سمیت تنفسی اسانس پونه کوهی نسبت به اسانس مورخوش از دوام بیشتری برخوردار بود.
وی خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که اسانسها به طور معنی داری سبب دور شدن حشرات می شوند. در این پژوهش بیشترین اثرات دورکنندگی اسانسها روی شپشه آرد صورت گرفت. اسانسها به طور قابل ملاحظه ای بر میزان تخمریزی سوسک چهارنقطه ای حبوبات تاثیر گذاشتند به طوری که در بالاترین غلظت به کار برده شده (هشت هزار ppm)، اسانسهای مورد مطالعه سبب 100 درصد بازدارندگی تخمریزی سوسک چهار نقطه ای حبوبات شدند.
نیکویی به بررسی اثرات اسانسها بر محصول انبارشده اشاره کرد و ادامه داد: در این پژوهش، اثرات اسانسهای گیاهی روی توده محصول انباری نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بسیار قابل توجهی حاصل شد به طوری که مقادیر LC50 به دست آمده نشان می دهد که اسانسها به داخل توده ماش نفوذ کرده و حشرات کامل سوسک چهارنقطه ای حبوبات را از بین برده اند. درصد ظهور حشرات نسل F1 در ظروف تیمارشده با اسانس نسبت به شاهد، به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در بالاترین غلظتهای به کار رفته از دو اسانس، درصد ظهور حشرات نسل F1 به میزان 93 تا 97 درصد کاهش یافت. اسانسهای مورد مطالعه به طور قابل توجهی درصد تخمریزی سوسک چهارنقطه ای را در توده محصول کاهش دادند.
گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید محرمی پور و با مشاوره دکتر علی اصغر طالبی از اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه انجام شد

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اثبات خواص حشره کشی اسانس مورخوش و پونه کوهی بر دو گونه آفت انباری

اثبات خواص حشره کشی اسانس مورخوش و پونه کوهی بر دو گونه آفت انباری

نتایج تحقیق پژوهشگران گروه حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که اسانس گیاهان مورخوش و پونه کوهی روی توده محصول انباری اثر کرده و ظهور برخی آفات را به میزان 93 تا 97 درصد کاهش می دهد.




به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، کارشناس ارشد حشره شناسی کشاورزی در تحقیقی به بررسی اثرات اسانس گیاهان مورخوش و پونه کوهی روی مراحل رشدی دو گونه آفت انباری شامل سوسک چهارنقطه ای حبوبات و شپشه آرد در شرایط دمایی 1±27 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 5±65 درصد و در تاریکی پرداخت.
مهرنوش نیکویی در تشریح پروژه تحقیقاتی خود گفت: اسانسها به روش تقطیر با آب استخراج شدند. بر اساس مقادیر LC50، سوسک چهارنقطه ای حبوبات نسبت به شپشه آرد حساسیت قابل توجهی به هر دو اسانس از خود نشان داد. در هر دو گونه حشره، با افزایش غلظت و زمان اسانسدهی درصد تلفات افزایش یافت. سمیت تنفسی اسانس پونه کوهی نسبت به اسانس مورخوش از دوام بیشتری برخوردار بود.
وی خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که اسانسها به طور معنی داری سبب دور شدن حشرات می شوند. در این پژوهش بیشترین اثرات دورکنندگی اسانسها روی شپشه آرد صورت گرفت. اسانسها به طور قابل ملاحظه ای بر میزان تخمریزی سوسک چهارنقطه ای حبوبات تاثیر گذاشتند به طوری که در بالاترین غلظت به کار برده شده (هشت هزار ppm)، اسانسهای مورد مطالعه سبب 100 درصد بازدارندگی تخمریزی سوسک چهار نقطه ای حبوبات شدند.




نیکویی به بررسی اثرات اسانسها بر محصول انبارشده اشاره کرد و ادامه داد: در این پژوهش، اثرات اسانسهای گیاهی روی توده محصول انباری نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بسیار قابل توجهی حاصل شد به طوری که مقادیر LC50 به دست آمده نشان می دهد که اسانسها به داخل توده ماش نفوذ کرده و حشرات کامل سوسک چهارنقطه ای حبوبات را از بین برده اند. درصد ظهور حشرات نسل F1 در ظروف تیمارشده با اسانس نسبت به شاهد، به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در بالاترین غلظتهای به کار رفته از دو اسانس، درصد ظهور حشرات نسل F1 به میزان 93 تا 97 درصد کاهش یافت. اسانسهای مورد مطالعه به طور قابل توجهی درصد تخمریزی سوسک چهارنقطه ای را در توده محصول کاهش دادند.
گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید محرمی پور و با مشاوره دکتر علی اصغر طالبی از اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه انجام شد.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل کیفی سموم، الزامی شد

کنترل کیفی سموم، الزامی شد

مطابق اصلاحیه 43 آیین نامه اجرایی سازمان حفظ نباتات، کنترل کیفی تمامی سموم الزامی شد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: مطابق این قانون، کلیه تولیدکنندگان سموم موظف به کنترل کیفیت سموم تولیدی خود بر اساس جدیدترین استانداردهای FAO و روش مورد تایید آزمایشگاه سموم سازمان حفظ نباتات هستند.

آقارضا فتوحی افزود: نظارت بر نمونه برداریهای انجام شده در این زمینه بر عهده آزمایشگاه سموم این سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1388 حدود 166 نمونه برای نظارت به آزمایشگاه ارسال شد و در سال گذشته با اجرای اصلاحیه 43 آیین نامه اجرایی این سازمان، تعداد این نمونه ها از افزایش قابل ملاحظه ای برخوردار شد و به عدد 400 نمونه رسید.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: نظارت بیشتر این سازمان در بحثهایی چون بسته بندی، برچسب و کنترل کیفیت سموم است که بر اساس آمار، افزایش تعداد نمونه ها نیز طی سال گذشته وجود داشته است.

فتوحی تصریح کرد: با توجه به نو بودن تکنولوژی تولید و فرمولاسیون سموم کم خطر با دز مصرف بالا و احتمال بروز خطا در امر تولید، تعداد نمونه های غیر قابل قبول به تبع باید افزایش یابد.

وی یادآور شد: به دلیل کم بودن دانش فنی در بخش فرمولاسیون و تولید سموم توسط برخی تولیدکنندگان با اشکالاتی مواجه است که لازم است با برگزاری دوره های آموزشی برای این گروه مشکلات موجود مرتفع شود./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
امکان جداسازی سموم از سبزیجات فراهم شد

امکان جداسازی سموم از سبزیجات فراهم شد

با استفاده از میکروارگانیسمهای بومی ایران امکان جداسازی سموم از سبزیها و میوه ها فرام شد.
رییس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این میکروارگانیسمها به گونه ای عمل می کند که می تواند کاهش باقیمانده سموم شیمیایی در سبزی و میوه ها را باعث می شود.

دکتر ارژنگ جوادی افزود: مقدار کمی از این ماده می تواند در سالم سازی محصولات تازه خوری موثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: این ماده سریع الاثر بوده و می تواند بخشی از سموم را از محصولات کشاورزی خارج کند.

جوادی ادامه داد: تا سه ماه اول سال جدید، این محصول برای تجاری سازی آماده می شود.

وی تصریح کرد: این موسسه در برنامه دارد که این ماده را در بسته های کوچکی آماده سازی کند تا هر خانواده ای بتواند از آن در هنگام شستشوی میوه ها و سبزیها استفاده کند.

دیگر نگران باقیمانده سموم در محصولات تازه خوری نباشید

رییس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی یادآور شد: بخش اعظمی از دغدغه مسئوولان و دانشمندان بحث باقیمانده سموم شیمیایی است که در محصولات تازه خوری بیشتر نمود پیدا می کند و این امر بر اساس تحقیقاتی که توسط پژوهشگران انجام شده است، در درازمدت می تواند موجبات بسیاری از سرطانها را فراهم آورد.

جوادی تاکید کرد: این ماده نقش بزرگی در استفاده مردم از محصولات سالم خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از مراحل کار به اتمام رسیده و حتی مقایسه محصولات شسته شده با استفاده از این میکروارگانیسم و بدون استفاده از آن انجام شده است و نتایج اولیه حاکی از آن است که این ماده می تواند مصرف سرانه مردم به سبزی و صیفی و محصولات تازه خوری را افزایش دهد.

جوادی در پایان گفت: دانش فنی این تحقیق آماده است و در چند ماه آینده قابل واگذاری به بخش خصوصی برای تولید انبوه و تجاری سازی است./

البرز - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات


منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ايران و چين در زمينه حفظ گياهان همكاري مي كنند

قانون موافقتنامه همكاري در زمينه قرنطينه گياهي و حفظ نباتات بين ايران وچين پس از تصويب در مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان، از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دولت، بر اساس اين قانون طرف هاي متعاهد همكاري دو جانبه در زمينه حفظ نباتات و قرنطينه را حمايت و اجرا خواهند كرد و آن را توسعه خواهند داد.

بر اساس اين گزارش، اين موافقتنامه طبق قوانين قواعد اجرايي و مقررات قرنطينه گياهي جاري در كشور‌هاي طرف‌هاي متعاهد اجرا خواهد شد.
همچنين استفاده از كاه، برگ ريزه، يا مواد ديگر با منشا گياهي براي بسته بندي و پوشش مواد ممنوع است و در هر صورت استفاده از كاغذ يا ساير مواد مصنوعي مجاز است. وسايل حمل و نقل و مواد بسته بندي و پوشش نيز بايد تميز يا ضد عفوني شده باشد و به همراه كالاهاي صادراتي نبايد خاك به كشور متعاهد ديگر صادر يا برده شود.
بر اساس اين موافقتنامه، طرف هاي متعاهد نيز حق دارند براساس قوانين ملي، قواعد و مقررات اجرايي حفظ نباتات و قرنطينه براي ورود اقلام تحت كنترل درخواست اعمال اقدامات بهداشت گياهي كنند. در صورت بروز هر مشكلي، طرف متعاهد وارد كننده حق دارد كه اقلام تحت كنترل آلوده را به طرف متعاهد صادر كننده عودت دهد يا به گونه اي مناسب قرنطينه و فوري مراتب را به صورت اطلاعيه كتبي اعلام كند.
همچنين، طرف هاي متعاهد بايد اطلاعات مربوط به قوانين، قواعد و مقررات حفظ نباتات و قرنطينه از جمله تهيه فهرست هاي رسمي آفات قرنطينه‌اي را مبادله كنند. طرف هاي متعاهد بايد يكديگر را از اسناد فوق‌الذكر و اصلاحات يا تجديد نظرهايي كه در آنها صورت مي‌گيرد، ظرف مدت شصت روز پس از اعلام آنها مطلع كنند.
اين گزارش مي افزايد، طرف هاي متعاهد هم به منظور ارتقا تجارت مي‌توانند در صورت نياز يا توافق قبلي در قلمرو طرف متعاهد صادر كننده، بازرسي هاي مشترك بهداشت گياهي انجام دهند.
همچنين اختلافاتي كه در اجراي اين موافقتنامه بوجود مي آيد، توسط مقام‌هاي ذيصلاح طرف هاي متعاهد حل خواهد شد و چنانچه نتايج مطلوب از اين طريق حاصل نشود، موارد از طريق مجاري ديپلماتيك حل خواهد شد.
بر اين اساس، هيچ يك از مفاد اين موافقتنامه تاثيري بر حقوق و تعهدات طرف هاي متعاهد به موجب موافقتنامه‌هاي بين‌المللي مربوط كه با كشورها يا مناطق ديگر امضا شده است، نخواهد داشت.
همچنين، اين موافقتنامه سي روز پس از تاريخ آخرين اطلاعيه مبني بر تكميل تشريفات ضروري داخلي طرف هاي متعاهد به اجرا در خواهد آمد. اين موافقتنامه براي يك دوره پنج ساله اجرا خواهد شد. اين موافقتنامه خود به خود براي يك دوره پنج ساله ديگر تمديد خواهد شد و پس از آن نيز بر اين اساس قابل تمديد خواهد بود مگر اين كه هر يك از طرف هاي متعاهد، شش ماه قبل از انقضاي موافقتنامه، اطلاعيه ‌اي كتبي را در مورد خاتمه آن به طرف ديگر ارائه كند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران:

خطر حمله سن در کمین مزارع گندم است


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


به دلیل افزایش تراکم سن به مزارع گندم در سال جاری باید مدیریت بیشتری در مزارع گندم لحاظ شود.


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: امسال در استان تهران در سطحی معادل 83 هزار هکتار گندم و جو کشت می شود که پیش بینی می شود معادل 400 هزار تن محصول تولید شود.
سیدمحمد موسوی افزود: 44 هزار هکتار از اراضی استان تهران به کشت گندم و 39 هزار هکتار به کشت جو اختصاص دارد که پیش بینی می شود 240 هزار تن گندم و 160 هزار تن جو تولید شود.
وی با اعلام اینکه گندم از محصولاتی محسوب می شود که به شدت تحت تاثیر آفت سن قرار دارد، خاطرنشان کرد: امسال نیز به دلیل آنکه زمستان ملایمی را شاهد بوده ایم، پیش بینی می شود که جمعیت سنهای مهاجم به مزارع کشاورزی افزایش یابد. بنابراین این سازمان برای کنترل این آفت، شبکه مراقبت، کنترل و مدیریت را ایجاد کرده است.
موسوی ادامه داد: زمان حاضر مناسبترین زمان برای مهاجرت سنهای زمستان گذران از مناطق کوهستانی به سوی مزارع است و بهترین زمان ممکن برای مبارزه با این آفت محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در صورتی که مراقبت کافی از حمله سنها انجام نشود، این آفت می تواند 20 تا 30 درصد میزان تولید را کاهش دهد. بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که مراقب حمله این آفت باشند.

سرداران جبهه جهاد اقتصادی با کارشناسان بیشتر همکاری کنند
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: در سال 90 سرداران جبهه جهاد اقتصادی که کشاورزان هستند، باید با کارشناسان کشاورزی همکاری کنند تا جلوی حمله سنها گرفته شود.
موسوی تاکید کرد: شبکه مراقبت، کنترل و مدیریت مبارزه با این آفت ایجاد شده است که مشتمل بر 12 کلینیک گیاهپزشکی دولتی و خصوصی، 56 واحد مکانیزاسیون، 27 مرکز مجاز تامین و تدارک سم، سه هزار و 587 سمپاش پشت تراکتوری و همراه با 100 نفر کارشناس گیاهپزشک و آموزش و ترویج است.
وی اظهار داشت: این شبکه کار خود را آغاز کرده است. به گونه ای که کارشناسان کار پایش مزارع و اطلاع رسانی به کشاورزان برای آغاز عملیات سمپاشی را انجام می دهند.

اجرای همزمان مبارزه با سن گندم در 9 شهرستان استان تهران
موسوی همچنین گفت: استان تهران در سال جاری 44 هزار هکتار از اراضی خود را به کشت گندم اختصاص داده که این مقدار نسبت به سال گذشته پنج هزار هکتار افزایش داشته است و با احتساب محصول جو به طور کلی هفت درصد افزایش سطح زیر کشت در استان تهران داریم.
وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود میزان تولید گندم و جو در استان تهران نسبت به سال گذشته 5/14 درصد افزایش داشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: اعلام خرید تضمینی گندم به قیمت 360 تومان و جو به قیمت 290 تومان نیز حداقل افزایش قیمت 30 تومانی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

تاخیر یک هفته ای ورود سن به مزارع گندم
موسوی از تاخیر یک هفته ای سنهای زمستان گذران به مزارع کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: درجه حرارت مناسب برای ورود سنهای زمستان گذران به مزارع، 13 تا 15 درجه سانتیگراد است که امسال به دلیل سردی هوا در اوایل فروردین با یک هفته تاخیر این سنها به مزارع وارد شده اند.
وی ادامه داد: افزایش ناگهانی دما در روزهای جاری و تاخیر یک هفته ای حادث شده، سرعت ورود این آفات به مزارع را افزایش داده است. بنابراین برای آنکه با تراکم ناگهانی و بیش از حد این آفات مواجه نشویم، باید امسال مدیریت بیشتری را مبذول کنیم.
موسوی در پایان از کشاورزان خواست که برای حفظ پایداری تولید و جلوگیری از خسارت آفت سن به محصول گندم نسبت به توصیه های کارشناسان حساس تر بوده و به موقع اقدامات لازم را برای مبارزه و سمپاشی انجام دهند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معاون آفات، اشجار و نباتات سازمان حفظ نباتات کشور:
امسال رشد علفهای هرز از گندم عقب ماند


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


امسال به دلیل سرد بودن هوا، رشد گندم از علفهای هرز پیشی گرفته است.


معاون آفات، اشجار و نباتات سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: سردی هوا باعث شد که دو هفته از لحاظ رویشی عقبتر باشیم.
دکتر محمدجواد سروش افزود: مبارزه با علفهای هرز نیز در سال جاری در استانهای غربی، شمال غرب و مرکزی به خاطر سردی هوا به تعویق افتاد.
وی خاطرنشان کرد: مبارزه با علفهای هرز در استانهای گرمسیر از اوایل بهمن ماه شروع شد و در استانهای سردسیر با اندکی تغییر آغاز و تا خردادماه ادامه دارد.
سروش ادامه داد: از آنجایی که به سمت گرم شدن هوا پیش می رویم، پیش بینی می شود که سطح مبارزه با علفهای هرز به سه میلیون و 500 میلیون هکتار برسد.

مزارع گندم امسال درگیر علف هرز خاصی نیست
معاون آفات، اشجار و نباتات سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام اینکه امسال علف هرز خاصی در مزارع گندم و جو مشکل ساز نیست، تصریح کرد: تنوع علفکشها در کشور به گونه ایست که در دنیا هم وجود دارد.
وی یادآور شد: برای جلوگیری از بحث مقاومت علفهای هرز به علفکشها، تنوع بسیار خوبی ایجاد شده است. به گونه ای که متناسب با هر علف هرز، هر منطقه و شرایط آب و هوایی و حتی شرایط اقتصادی علفکش در کشور موجود است.
سروش تاکید کرد: امسال سموم و علفکشها به اندازه نیاز به استانهای کشور ارسال شده است.
وی اظهار داشت: 16 علفکش جدید دیگر نیز به تازگی در کشور به ثبت رسیده است، به گونه ای که برای هر نوع، علفکش مخصوص آن وجود دارد.
سروش در ادامه گفت: برای مبارزه با علفهای هرز گندم شاید بیش از 20 علفکش در کشور موجود باشد که این نشان از تنوع بسیار خوب در کشور است./

خبرنگار: مژگان ستار


کد خبر: A-900122-01_R
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تولید کیت تشخیص بیماری جاروک لیموترش

تولید کیت تشخیص بیماری جاروک لیموترش


محققان ایرانی نخستین بار در جهان، کیت تشخیص سریع و آسان بیماری جاروک لیموترش تولید کردند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، رییس موسسه بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کیت تشخیص سریع بیماری جاروک لیموترش پس از سه سال تلاش پژوهشگران این موسسه و با حدود 50 میلیون تومان هزینه تولید شده است، گفت: این کیت درخت بیمار را فقط درمدت کمتر از سه ساعت شناسایی می کند.
مجتبی خیام نکویی افزود: بیماری جاروک لیموترش شش ماه تا یک سال دوره کمون دارد به همین علت تشخیص درخت بیمار تا پیش از تولید این کیت امکان پذیر نبود و خسارت جبران ناپذیری به باغهای لیموترش وارد می شد.
وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این کیت بیماری جاروک در همان مراحل نخست و در مدت کمتر از سه ساعت قابل شناسایی و کنترل است.
خیام نکویی ادامه داد: روش استفاده از کیت تشخیصی بسیار ساده و با نمونه گیری از درخت امکان پذیر است.
گفتنی است، بیماری جاروک لیموترش در 15 سال گذشته نیمی از باغهای کشور را آلوده کرده است. نوعی حشره که در خانواده زنجره است عامل انتقال این بیماری به باغهای لیموترش است. سطح زیرکشت باغهای لیموترش در کشور حدود 36 هزار هکتار است. بیش از نیمی از باغها در مناطق میناب جیرفت و کهنوج به شدت آلوده و میزان تولید لیموترش نیز در این مناطق با کاهش شدیدی رو به روست. این بیماری در بیشتر از 20 سال گذشته همه باغهای لیموترش کشور عمان را نابود کرده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیر مورچگان و موریانه ها در افزایش عملکرد گندم در اراضی خشک


محققان استرالیایی از تاثیر این موجودات در افزایش عملکرد محصولات خبر دادند.

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، دکتر تئو اوانز (T.Evans) از دانشگاه سیدنی گفت: مورچه ها و موریانه ها نقش بسزایی در افزایش عملکرد محصولات زراعی در اراضی خشک دارند.
وی گفت: این موجودات در اکوسیستم اراضی خشک همان کاری را انجام می دهند که کرمها در مناطق خنک و مرطوب. ما تاکنون متوجه شده بودیم فعالیت آنها بر ساختار خاک، رسیدن هوا به آن، نفوذ آب و چرخه عناصر غذایی در طبیعت موثر است اما حالا متوجه شدیم در اراضی کشاورزی خدمات مهمی انجام می دهند.
دکتر اوانز گفت: طبق بررسیهای ما معلوم شد عملکرد گندم در اراضی کم خاک ورزیده اما کشت شده به شیوه رایج (از تمامی جهات) به طور متوسط 36 درصد بالاتر است.
این نخستین تحقیق در زمینه تاثیر فون حشرات خاک بر عملکرد محصولات است.
دکتر اوانز گفت: گمان می کنم فعالیت مورچه و موریانه ها به دو دلیل در این قضیه موثر باشد. اول، مسیرهایی که در خاک ایجاد می کنند و باعث نفوذ آب باران و کاهش رواناب و تبخیر می گردند. دوم این موجودات باعث افزایش نیتروژن خاک می شوند چون موریانه ها احتمالا باکتریهای تثبیت کننده ازت را در بدن خود دارند و کاری مشابه ریشه های بقولات انجام می دهند.
وی گفت: گمان می کنیم مورچه ها و موریانه ها ابزار مهمی در مدیریت مزارع هستند اما دامنه تاثیر آنها در اکوسیستم مزارع بسیار شگفت انگیز است. این موجودات به ویژه در اقلیمهای گرم و خشک تاثیرگذارتر هستند چون باعث رساندن اندک آب موجود به گیاهان می گردند./

استرالیا - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: بین الملل

مترجم: سید محسن سنجری
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ورود دو نوع حشره کش خطرناک از گمرک ممنوع شد

حشره کشهای آندوسولفان و آزینفوس متیل از فهرست سموم مجاز کشور حذف و ورود آنها ممنوع شد.

معاون مبارزه با آفات، اشجار و نباتات سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام حذف دو حشره کش آندوسولفان و گوزاتیون - ام گفت: با توجه به تعهد در کنوانسیونهای روتردام و استکهلم، سمومی که خسارتشان به محیط زیست و اثرات آنها در سلامت انسانها و بیماریزایی ثابت شود، باید هرچه سریعتر حذف شود. در ایران نیز این دو نوع سم از فهرست سموم مجاز کشور حذف و ورود آنها به کشور ممنوع شد.
دکتر محمدجواد سروش افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از متعهدان این کنوانسیون از این قوانین تبعیت می کند و از سال 89، پنج نوع سم را که خسارت آنها به محیط زیست و انسانها محرز شده است، حذف کرد.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته، سم آندوسولفان و یک نوع سم دیگر حذف شد و از مهرماه سال جاری نیز سم سوین و علفکش آلاکولور حذف خواهد شد.
سروش ادامه داد: آمیتراز نیز برای سال 91 از فهرست سموم حذف خواهد شد.

معرفی 40 سم کم خطر در دو سال اخیر
معاون مبارزه با آفات، اشجار و نباتات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: حدود 40 سم کم خطر و سازگار با محیط زیست ظرف دو ساله اخیر معرفی شده است که می تواند جایگزین مناسبی برای سموم پرخطر باشد.
وی یادآور شد: برخی از این سموم در مدیریت تلفیقی و مبارزه بیولوژیک قابل مصرف هستند زیرا برخی از آنها از عصاره های گیاهی تهیه شده و غیر شیمیایی اند.
سروش با اعلام اینکه سموم داخلی دارای دو سال ماندگاری هستند، تاکید کرد: از دو سال گذشته دو حشره کش آندوسولفان (تیودان) و آزینفوس متیل (گوزاتیون – ام) برای استفاده در مصارف کشاورزی ممنوع اعلام شده و به دستور رییس سازمان حفظ نباتات کشور برای تاکید دوباره با توجه به آنکه مدت دو سال آن به اتمام رسیده است، از رییس گمرک جمهوری اسلامی خواسته شده تا از ورود آنها جلوگیری به عمل آورد.
وی اظهار داشت: سموم کم خطری که توسط محققان ایرانی تهیه شده و یا در داخل کشور تولید می شود، مورد تایید کنوانسیونها و مجامع بین المللی بوده و آسیب موجود در آنها دارای حداقل است./
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قارچ عامل بيماري لكه برگي با تلاش محقق گياه‌پزشكي شناسايي شد

قارچ عامل بيماري لكه برگي با تلاش محقق گياه‌پزشكي شناسايي شد

رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي گيلان گفت: براي اولين بار در كشور قارچ عامل بيماري لكه برگي با نام علمي Glomerella cingulate توسط مهندس ميرحسيني مقدم از محققين بخش گياه پزشكي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي گيلان در ايستگاه تحقيقات گل و گياه زينتي لاهيجان شناسايي و معرفي شد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خزر، محمود بهمني با اعلام اين خبر افزود: قارچ عامل بيماري لكه برگي، قارچي است از رده قارچ‌هاي ناقص كه فرم جنسي يا كامل آن Glomerella cingulate بوده و اولين بار توسط محقق مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي گيلان جداسازي و خالص شد كه تاييديه علمي موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور را نيز به همراه دارد.
وي خاطرنشان كرد: روش مبارزه با اين بيماري حذف فيزيكي برگها و امحاء كامل آنها در خارج از گلخانه و همچنين سمپاشي با قارچ كش اكسي كلرايد مس به نسبت 2 در هزار قبل از شروع آلودگي اوليه 2 تا 3 بار به فاصله 10 تا 15 روز از هم توصيه مي‌شود.
گياه زينتي گلخانه‌اي آكمئا، بومي نواحي آمريكاي جنوبي است. اين گياه زينتي داراي برگهاي سبز يا سبز متمايل به خاكستري و داراي گل‌هاي لوله‌اي شكل در ابتدا به رنگ آبي و سپس قرمز است. يكي از بيماري‌هاي مهم اين گياه در داخل گلخانه‌ها بيماري لكه برگي بوده كه در متن پهنك اين لكه به تعداد 2 تا 3 عدد تشكيل مي‌شود كه در ابتدا به رنگ قهوه‌اي روشن است، اما پس از مدتي تيره مي‌شود؛ آلودگي شديد باعث خشك شدن برگ‌هاي پايين گياه مي‌شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از سموم شيميايي، آخرين راه مبارزه با آفات ‌گياهي است

مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي استان زنجان، گفت: در بين انواع روش‌هاي مبارزه با آفات‌گياهي، استفاده از سموم شيميايي آخرين را‌ه‌كار تلقي مي‌شود.

اميد عسگري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با اشاره به اهميت مبارزه بيولوژيک با آفات‌گياهي، اظهار کرد: در مبارزه بيولوژيک از عواملي مانند حشرات مفيد، قارچ‌ها، باکتري‌ها، ويروس‌ها، نماتورها و تك‌ياخته‌هاي مفيد بر عليه حشرات وكنه‌هاي مضر کشاورزي استفاده مي‌شود.

وي با تأکيد بر اين‌که استفاده از عوامل بيولوژيک به‌تنهايي براي مبارزه با آفات‌گياهي مؤثر نيست، افزود: مبارزه بيولوژيک بايد در کنار يکي از روش‌هاي کنترل تلفيقي آفات‌گياهي که شامل کنترل زراعي، مکانيکي، ژنتيکي، رفتاري و شيميايي است استفاده شود و نبايد به بكارگيري از يك روش بسنده كرد.

مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي استان، با يادآوري اين‌که استفاده از سموم شيميايي در مبارزه با آفات‌گياهي بايد به عنوان آخرين راه‌حل مورد استفاده قرارگيرد، تصريح کرد: متاسفانه دربرخي مواقع حتي کارشناسان نيز در زمان مراجعه کشاورزان در اولين گام استفاده از سموم شيميايي براي مبارزه با آفات‌گياهي را پيشنهاد مي‌دهند و كشاورزان نيز با توجه به اين نظر اقدام به استفاده از انواع اين سموم مي‌كنند در حالي‌كه عملا چنين اقدامي مورد تاييد نيست.



وي، روش کنترل تلفيقي آفات را استفاده از همه روش‌هايي براي کنترل آفات‌گياهي در مزارع و باغات دانست و افزود: تنها در صورتي بايد از سموم شيميايي استفاده کرد که هيچ کدام از روش‌هاي کنترل تلفيقي آفات، در مقابله با آفات‌گياهي مؤثر واقع نشده باشد.



عسگري ادامه‌داد: سال گذشته براي مبارزه با كرم ساقه‌خوار برنج و كرم گلوگاه انار در شهرستان طارم از زنبور «تريکو گراما» استفاده شد كه در اين راستا نتايج مطلوبي در مبارزه با کرم ساقه خوار برنج به دست آمد اما متاسفانه اين نوع زنبور تاثير زيادي در مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار نداشت.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مديريت تلفيقي مبارزه با آفات و امراض گياهي اجرايي شود

رييس سازمان حفظ نباتات كشور اعلام كرد: اگر دو درصد از مبلغ خسارت آفات و بيماري‌هاي وارده به مزارع و باغات براي اجراي مديريت تلفيقي مبارزه با آفات و امراض گياهي اختصاص يابد، طي پنج‌ سال20 ميليون تن بر توليدات كشاورزي افزوده و 10 هزار ميليارد تومان افزايش درآمد براي كشاورزان خواهد داشت.
رضا فتوحي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: با جلوگيري از بروز آفات و امراض گياهي و همچنين مبارزه بيولوژيك مي‌توان توليد محصولات كشاورزي را 30 درصد افزايش داد كه باعث افزايش درآمد كشاورزان و رونق ارزش افزوده بخش كشاورزي خواهد شد.
به گفته‌ي فتوحي در سال گذشته 240 هزار هكتار مبارزه بيولوژيك صورت گرفته است كه امسال اين ميزان مبارزه به 300 هزار هكتار خواهد رسيد.
رييس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: اگر حداقل پنج درصد از مبلغ خسارت ناشي از آفات و امراض و بيماري‌ها به مزارع را در نظر گيريم، مبلغي بالغ بر 200 ميليارد تومان است كه با صرف اين مبلغ براي اجراي برنامه‌هاي مديريت تلفيقي آفات، نه تنها محصولات سالم به لحاظ باقي مانده سموم توليد خواهيم كرد، بلكه باعث جلوگيري از ضايعات هشت درصد از محصولات زراعي و باغي مي‌شود.
وي افزود: با توجه به توسعه‌ي تشكل‌هاي غيردولتي گياهپزشكي اگر سالانه200 ميليارد ‌تومان اعتبار دولتي بقراي مديريت تلفيقي مبارزه با آفات اختصاص يابد، را بدهد نزديك به سه هزار و 600 ميليارد تومان افزايش درآمد در بخش كشاورزي خواهيم داشت.
به گفته فتوحي در حال حاضر سالانه 20 ميليارد تومان براي اجراي مديريت تلفيقي مبارزه با آفات اختصاص مي‌يابد كه اگر اين اعتبار سالانه به 200 ميليارد تومان افزايش يابد، طي يك برنامه‌ي زمان‌بندي شده پنج‌ ساله براي برنامه‌ي پنجم توسعه مي‌توان 10 هزار ميليارد تومان افزايش درآمد در كشاورزي داشته باشيم.
رييس سازمان حفظ نباتات كشور با تاكيد بر اختصاص تنها دو درصد از مبلغ خسارت وارده به مزارع و باغات براي اجراي شيوه مديريت تلفيقي مبارزه با آفات و امراض گياهي، گفت: اگر اين دو درصد سالانه اختصاص يابد، سودي بالغ بر 200 ميليارد تومان خواهد داشت و تا 20 درصد از خسارت محصولات توليدي كشاورزي مي‌كاهد. هم‌چنين 20 ميليون تن بر توليدات كشاورزي افزوده خواهد شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروژه کنترل سن گندم موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، پروژه برتر جهانی شد


پروژه کنترل سن گندم به روش IPM (مدیریت مبارزه تلفیقی با آفات) موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور یکی از سه پروژه برتر جهانی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) شد.


به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، هماهنگ کننده پروژه کنترل سن گندم به روش IPM گفت: این پروژه به عنوان نمونه برتر برای دریافت جایزه Edouard Saouma معرفی و در تاریخ 11 مارس 2011 سازمان فائو به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که این پروژه همراه با دو پروژه از کشورهای بوسنی هرزگوین و فیلیپین به عنوان سه پروژه موفق در فهرست برترین پروژه های TCP در سال 2011 قرار گرفته است.
حسین حیدری افزود: در سال 1386، پروژه توانمندسازی کشاورزان در مدیریت تولید و حفاظت از محصول گندم توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و وزارت جهاد کشاورزی به امضاء رسید.
وی تصریح کرد: شاخصهای اجرایی این پروژه ها، پایدار کردن تولید، حفاظت از محصول گندم از طریق کاهش هزینه های تولید، افزایش درآمد کشاورزی، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و حفظ تنوع گونه های مفید در کشت بومهای زراعی گندم آبی و دیم بود.
حیدری ادامه داد: براساس سند این پروژه، قرار شد 60 گروه از کشاورزان مهارت های لازم را برای کنترل این آفت در گندم دیم در استان کرمانشاه و گندم آبی در استان اصفهان کسب کنند.
هماهنگ کننده پروژه کنترل سن گندم خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به سند پروژه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی به عنوان مجری این پروژه انتخاب و قرار شد یک نفر از محققان موسسه با تخصص کافی در زمینه روش مبارزه IPM و همچنین از مدیران استانی به عنوان هماهنگ کنندگان ملی و استانی انتخاب شدند.
وی یادآور شد: در طول اجرای این پروژه، تعداد 82 نفر از کارشناسان رشته های مختلف کشاورزی شامل 37 نفر مرد و 45 نفر زن به شیوه عملی آموزش های فنی IPM و روش ترویجی مدرسه در مزرعه را آموختند که این تعداد 22 نفر بیش از پیش بینی پروژه بوده است.
حیدری تاکید کرد: همچنین تعداد یکهزار و 78 کشاورز شامل 796 مرد و 782 زن در کشور آموزش داده شد که 176 نفر بیش از تعهد پروژه بوده است.
وی اظهار داشت: به دلیل تقاضای کشاورزان و موفقیت فعالیتهای پروژه، سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پشتیبانی و حمایت از 200 گروه کاری از کشاورزان را به تصویب رساند تا توسط مربیان آموزش دیده پروژه به اجرای IPM بپردازند، همچنین در سال دوم نیز استان کرمانشاه شبکه مراقبت مردمی را به همکاری پروژه طراحی و به اجرا گذاشت.
حیدری در ادامه افزود: در طول اجرای پروژه در دو نوبت، کارشناسان ارشد فائو (سازمان خوارو بار جهانی) از فعالیتهای پروژه بازدید و نتایج حاصل از این پروژه را قابل توجه گزارش کردند.


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جاروک لیموترش از استان فارس رخت بربست


بررسیهای میدانی نشان داد که بیماری جاروک لیموترش در استان فارس به طور کامل مهار شده است.


عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بیماری جاروک لیموترش از سال 1376 رسما از شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.
دکتر محمد صالحی افزود: این بیماری سپس در سایر نقاط استان سیستان و بلوچستان پخش شد و از آنجا به هرمزگان رسید.
وی با اعلام اینکه هرمزگان مقام اول دنیا را در تولید لیموترش به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در روستای کریان از توابع میناب، این بیماری گزارش شد و به عنوان مهمترین توصیه، معدوم سازی درختان درگیر انجام شد.
صالحی ادامه داد: با وجود رعایت ضوابط قرنطینه ای، بیماری جاروک لیموترش به سایر نقاط از جمله رودان، منوجان، جیرفت و سپس از طریق شهرستان لارستان به استان فارس رسید.
وی تصریح کرد: در استان فارس با رعایت یک سری ضوابط و همکاری سازمان حفظ نباتات و کشاورزان این بیماری در حال حاضر مهار شده است، اما در سایر استانهای جنوبی، درختان لیموترش هنوز درگیر هستند.
عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس یادآور شد: پایش درختان لیموترش هر دو ماه یک بار انجام می شود و به محض آنکه علایمی از بیماری مشاهده شود، نسبت به معدوم سازی آن اقدام می شود.
صالحی از معدوم سازی 120 درخت آلوده طی چهار سال اخیر در استان فارس خبر داد و تاکید کرد: امحای درختان آلوده و سپس سمپاشی بر علیه ناقل بیماری که نوعی زنجره است، به عنوان مهمترین اقدام تلقی می شود.

باغداران اردیبهشت، خرداد و اوخر آبان سمپاشی درختان لیموترش را جدی بگیرند
وی اظهار داشت: در حال حاضر به باغداران توصیه می شود که در اردیبهشت و خردادماه و اواخر آبان که جمعیت زنجرکها افزایش پیدا می کند، نسبت به سمپاشی باغهای لیموترش اقدام کند.
صالحی همچنین گفت: تولید در کنار بیماری از سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی است که برای محصول لیموترش اعمال می شود. به گونه ای که در استانهایی که درصد آلودگی بالایی وجود دارد، این سیاست در حال حاضر انجام می شود.
وی در ادامه افزود: برای مقابله با بیماری جاروک لیموترش، روشهای دیگری همچون معرفی لاینهای جایگزین، ارقام مقاوم، رعایت اصول تغذیه ای و سمپاشی به موقع توصیه می شود.



فارس - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس موسسه تحقیقات دیم کشور خبر داد: احتمال بروز زنگ در گندمزارهای دیم


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات


با توجه به شرایط آب و هوایی حادث شده، احتمال می رود که زنگ گندم، مزارع گندم دیم را تهدید کند.


رییس موسسه تحقیقات دیم کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: گندم زمستانه در سال جاری با مشکلات مختلفی مواجه شد.
دکتر عبدالعلی غفاری افزود: خشکسالی اول فصل زراعی و عدم سبز مزارع در پاییز حالت بحرانی در این بخش به وجود آورد، اما خوشبختانه بارندگی خوب اوایل سال این مشکل را تا حدی مرتفع کرد.
وی خاطرنشان کرد: گیاه گندم در حال حاضر از رشدی که باید داشته باشد، عقب تر است و امیدواریم گرم شدن هوا و افزایش بارندگیها این وضعیت را بهبود بخشد.
غفاری ادامه داد: به دلیل عقب بودن رشد گندم، احتمال به ساقه رفتن این گیاه وجود دارد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که محصول گندم تابع دما و طول روز است، در صورت افزایش طول روز ممکن است این گیاه به رشد زایشی رفته و دارای قد کوتاهی شود.
رییس موسسه تحقیقات دیم کشور یادآور شد: البته تغییر رشد رویشی به زایشی در گیاه گندم بستگی به وضعیت آب و هوایی دارد.

گندمکاران دستورالعملهای توصیه شده را جدی بگیرند
غفاری تاکید کرد: این موسسه توصیه های کاربردی و دستورالعملهای خاصی را برای محصول گندم پیش بینی کرده که از کشاورزان درخواست می شود این توصیه ها را جدی بگیرند.
وی اظهار داشت: احتمال مشکل زنگ در مزارع گندم می رود، اما با رعایت توصیه های کاربردی مشکلی در مزارع پیش نخواهد آمد.
غفاری همچنین به بارندگیها اشاره کرد و گفت: اگر بارندگیها ادامه پیدا کند، ممکن است رشد علفهای هرز نیز از گندم پیشی بگیرد. بنابراین رعایت پاره ای از مسایل لازم و ضروری است.
وی در ادامه افزود: با توجه به آنکه در فصل پاییز به دلیل عدم بارندگی، کودهای داده شده به گیاه گندم جذب آنها نشده است، در حال حاضر نیز استفاده از کود سرک برای رشد گیاه غیر ضروری است و تنها هدردهی سرمایه را در بر دارد.
رییس موسسه تحقیقات دیم کشور خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگیهای مناسب اخیر، کودهای ذخیره شده در خاک جذب کشت شده و در رشد گیاه موثر خواهد بود.
غفاری ادامه داد: با توجه به بارندگیهای اخیر امیدواریم که از هر هکتار گندمزار دیم نزدیک به یک تن محصول برداشت شود.
 

Similar threads

بالا