► •*♥*•◄ در حریم یار ( ویژه نامه ماه مبارک رمضان ) ► •*♥*•

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ویژه نامه ماه مبارک رمضان






ســـرآغـــاز گفتـــار نام خـداست
که رحمتگر و مهربان خلق راست

یا رب ز تو امروز، عطا می طلبم
هشیاری و بخششِ خطا می طلبم

مقبولی روزه و نمـــاز و طـاعـات
از درگـه لطفت، به دعـــا می طلبم


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


آئينه رمضان

ماه مبارک رمضان، بهترین ماه ها،

ماه میهمانی خدا، ماه خوبی ها،

ماه شب های قدر، ماه دعا ونیایش ،

ماه رحمت و آمرزش و ماه خیر و برکت است.

حلول ماه مبارک رمضان، به راستی که خبر از گشایش

درهای بهشت به روی آدمیان دارد.

ماه تزکیه، ماه خودسازی، ماه از خویش تا خدا رفتن،

ماه پرواز با دوبال قنوت از زمین تا ملکوت

و شکوفایی غنچه های معنویت در سکوت سبز روزه داران

و در حيرت ارغوانی سالکان کوی دوست فرو رفتن است




 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

اى افرادى که ايمان آورده ‏ايد! روزه بر شما نوشته شده،



همان‏گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شد؛



تا پرهيزکار شويد




البقرة آيه 183




رمضــان آمد و مهمــانـی آن یار رسید


خان گسترده ی آن یار،چه پر بار رسید


فرصتی آمده تا نوبت دیــــدار شـــــود

خبر بخشــــش خاطی و گنهکار رسید




 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


در فضيلت و اعمال ماه مبارك رمضان

ترجمه خطبه شعبانیه:

شيخ صدوق به سند معتبره روايت كرده از حضرت امام رضاعليه السلام از پدران بزرگواران خود از حضرت اميرالمؤمنين عليه و على اولاده السلام كه فرمود خطبه اى خواند براى ما روزى حضرت رسول خداصلى الله عليه وآله
پس فرمود:

اَيُّها النَّاس بدرستى كه رو كرده است به سوى شما ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش ماهى است كه نزد خدا بهترين ماهها است و روزهايش بهترين روزها است و شبهايش بهترين شبها است و ساعتهايش بهترين ساعتها است و آن ماهيست كه خوانده اند شما را در آن بسوى ضيافت خدا و گرديده ايد در آن از اهل كرامت خدا نَفَسهاى شما در آن ثواب تسبيح دارد و خواب شما ثواب عبادت دارد و عملهاى شما در آن مقبولست و دعاهاى شما در آن مستجابست

پس سؤال كنيد از پروردگار خود به نيّتهاى درست و دلهاى پاكيزه از گناهان و صفات ذميمه كه توفيق دهد شما را براى روزه داشتن آن و تلاوت كردن قرآن در آن بدرستى كه شقى و بد عاقبت كسى است كه محروم گردد از آمرزش خدا در اين ماه عظيم .

و ياد كنيد به گرسنگى و تشنگى شما در اين ماه تشنگى و گرسنگى روز قيامت را و تَصدّق كنيد بر فقيران و مسكينان خود و تعظيم نمائيد پيران خود را و رحم كنيد كودكان خود را و نوازش نمائيد خويشان خود را و نگاه داريد زبانهاى خود را از آنچه نبايد گفت و بپوشيد ديدهاى خود را از آنچه حلال نيست شما را نظر كردن بسوى آن و بازداريد گوشهاى خود را از آنچه حلال نيست شما را شنيدن آن و مهربانى كنيد با يتيمان مردم تا مهربانى كنند بعد از شما با يتيمان شما.

و بازگشت كنيد بسوى خدا از گناهان خود و بلند كنيد دستهاى خود را به دعا در اوقات نمازهاى خود زيرا كه وقت نمازها بهترين ساعتها است نظر مى كند حق تعالى در اين اوقات به رحمت به سوى بندگان خود و جواب مى گويد ايشان را هرگاه او را مناجات كند و لبّيك مى گويد ايشان را هرگاه اورا ندا كنند و مستجاب مى گرداند هرگاه او را بخوانند اى گروه مردمان بدرستى كه جانهاى شما در گرو كرده هاى شما است پس از گرو بدر آوريد به طلب آمرزش از خدا و پشتهاى شما گران بار است از گناهان شما پس سبك گردانيد آنها را به طول دادن سجده ها و بدانيد كه حق تعالى سوگند ياد كرده است به عزّت و جلال خود كه عذاب نكند نمازگذارندگان و سجده كنندگان در اين ماه را و نترساند ايشان را به آتش جهنم در روز قيامت.

ايُّها النَّاس هر كه از شما افطار دهد روزه دار مؤمنى را در اين ماه از براى او خواهد بود نزد خدا ثواب بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته پس بعضى از اصحاب گفتند يا رسول الله همه ما قدرت بر آن نداريم حضرت فرمود بپرهيزيد از آتش جهنم به افطار فرمودن روزه داران اگرچه به نصف دانه خرما باشد و اگر چه به يك شربت آبى باشد بدرستى كه خدا اين ثواب را مى دهد كسى را كه چنين كند اگر قادربر زياده از اين نباشد

اَيُّها النَّاسُ هر كه خُلْق خود را در اين ماه نيكو گرداند بر صراط آسان بگذرد در روزى كه قدمها بر آن لغزد و هر كه سبك گرداند در اين ماه خدمت غلام و كنيز خود را خدا در قيامت حساب او را آسان گرداند و هر كه در اين ماه شرّ خود را از مردم باز دارد حق تعالى غضب خود را در قيامت از او باز دارد و هر كه در اين ماه يتيم بى پدرى را گرامى دارد خدا او را در قيامت گرامى دارد و هر كه در اين ماه صله و احسان كند با خويشان خود خدا وَصل كند او را به رحمت خود در قيامت و هر كه در اين ماه قطع احسان خود از خويشان خود بكند خدا در قيامت قطع رحمت خود از او بكند و هر كه نماز سنتى در اين ماه بكند خدا براى او برات بيزارى از آتش جهنم بنويسد و هر كه در اين ماه نماز واجبى را ادا كند خدا عطا كند به او ثواب هفتاد نماز واجب كه در ماههاى ديگر كرده شود و هر كه در اين ماه بسيار بر من صلوات فرستد خدا سنگين گرداند ترازوى عمل او را در روزى كه ترازوهاى اعمال سبك باشد و كسى كه يك آيه از قرآن در اين ماه بخواند ثواب كسى دارد كه در ماههاى ديگر ختم قرآن كرده باشد

اَيُّها النَّاسُ بدرستى كه درهاى بهشت در اين ماه گشاده است پس سؤال كنيد از پروردگار خود كه بروى شما نه بندد و درهاى جهنّم در اين ماه بسته است پس سؤال كنيد از پروردگار خود كه بر روى شما نگشايد و شياطين را در اين ماه غُلّ كرده اند پس سؤال كنيد از خدا كه ايشان را بر شما مسلط نگرداند
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در آمد بار دیگر ماه یزدان / به فرّ و شوکت و فیض فراوان

صباح مکرمت گردید طالع / منوّر شد جهان از طلعت آن

بهار توبه و آمرزش آمد / مه ایمان و عید حق پرستان

نسیم مغفرت هر سو وزان است / سحاب مرحمت باشد خروشان

مه روزه است و هنگام عبادت / خوشا حال نکوی روزه داران

در آ در مکتب «صوموا تصحوا» / که در آن می‎شود امراض درمان

هلا بر خود بنازید و ببالید / که ایزد را در این ماهید مهمان

الا ای معصیت کار گرفتار! / که از کردار خود هستی پشیمان

چرا بیگانه‎ای از درگه دوست؟ / چرا حال تو زار است و پریشان؟

بنه تاریکی جهل و ضلالت / بیا در پرتو انوار قرآن

مپو زین پس ره شرّ و شقاوت / بیا اندر طریق خیر و احسان

مشو نومید از عفو خداوند / و گر هستی غریق بحر عصیان

بیا در مکتب «توبوا الی الله» / ز قرآن آیه «لاتقنطوا» خوان

جهان را نور رحمت کرده روشن / منوّر شد ز اشراقش دل و جان

مبادا کفر این نعمت نمایید / که نعمت، سلب می‎گردد ز کفران

مبارک ماه و اوقات شریفی است / به لهو و بیهده ضایع مگردان

غنیمت دان دعا و عرض حاجات / نماز و روزه و نیکی به اخوان

به خود آ ای گنه کار نگون حال! / رها کن رشته بیداد و طغیان

بیا با خالق خود آشنا شو / مرو زین بیش، اندر راه شیطان

خدایا! از کرم بر من ببخشای / به رویم باز کن ابواب عرفان

ز ما بر احمد(ص) و آلش تحیّات / فروزان تا بود مهر درخشان
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رمضان فرصتی مهیا برای انسجام و اعتماد اجتماعی ...

کارشناسان جامعه شناس و روانشناس معتقدند ماه رمضان بستری را فراهم می کند تا شاخصهای راستگویی، صداقت و سلامت اجتماعی افزایش یابد که نتیجه آن پویایی جامعه، تقویت اعتماد اجتماعی در میان اعضای خانواده و دیگر نهادهای اجتماعی و کاهش آسیبها و انحرافها است. یکی از مهمترین اهداف دین اسلام، تهذیب درونی انسان و همنوایی بیرونی او با ارزشها، هنجارها و قوانین اجتماعی است. در این راستا روزه به عنوان یکی از ارکان دین تأثیر بسیار زیادی را در سازندگی انسان و پیوند و همبستگی افراد جامعه ایفا می کند. اگرچه تاکنون در زمینه تأثیر روزه داری برسلامت جسم تحقیقات فراوانی انجام شده، اما ارزیابی علمی تأثیر این فریضه در بهسازی روانی، مسأله ای است که نباید فراموش کرد. پژوهشهایی که در زمینه ارتباط بهداشت روان و روزه داری در ایران انجام شده، نشان دهنده کاهش میزان اضطراب، افسردگی، خودکشی و... در این ماه است. همچنین، در یک پژوهش آزمایشی در سال 76، تعداد 75مرد (در گروه سنی 9 تا57 سال) به کمک پرسشنامه از نظر سلامت روانی در سه مرحله آغاز و پایان ماه رمضان و یک ماه پس از آن مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین نمرات این آزمایش نشان دهنده کاهش وسواس، اضطراب، افسردگی، ترس و پرخاشگری در پایان رمضان بود.
روزه دار از صلح، صفا، آرامش و شادابی بیشتری برخوردار است

محققان اروپایی درباره تأثیر روزه بر روان افراد روزه دار تحقیقات جامعی انجام داده اند. به عنوان مثال، «کلار» و همکارانش در سال 1964 روی دو گروه روزه دار و غیر روزه دار که از هر لحاظ یکسان بودند با آزمایشهای مستمر، تحقیقاتی را انجام دادند که پس از پایان آزمایش دریافتند گروه روزه دار از صلح، صفا، آرامش و شادابی بیشتری برخوردارند و اضطراب، پرتحرکی و پرخاشگری در آنان دیده نمی شود.

همچنین، روان شناس دیگری به نام «کیس» در سال 1950 چنین تحقیقی را انجام داد و متوجه شد افرادی که روزه دارند، شدت شنوایی شان افزایش یافته و در مسایل دقت بیشتری دارند. براساس تحقیقات روان شناسی به نام «کارول رهن»، تمرکز و توجه افراد روزه دار نسبت به مسایل ریز بیشتر است. از سوی دیگر، روان شناسان اروپایی در تحقیقات خود دریافته اند که بر اثر روزه داری نوعی از چاقی عصبی و روانی کاملاً بهبود می یابد.

حال دلیل این تغییرات روحی و روانی در افراد روزه دار چیست؟ دکتر اقلیما، رئیس انجمن مددکاران کشور، مهمترین تأثیر روزه را ایجاد آرامش و امنیت روانی در افراد روزه دار می داند و می گوید: انسان به طور فطری چیزی را والاترین قدرت می داند و به آن متوسل می شود و در غیر این صورت احساس بی پناهی می کند. بنابراین، در ماه مبارک رمضان با قوی تر شدن اعتقادات مذهبی مردم، آرامش و امنیت روانی آنان هم افزایش می یابد؛ زیرا همیشه پشتیبان و حامی قوی را همراه خود می بینند و در امور زندگیشان تنها از او یاری می جویند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در اتاقي كه پر است از ابر و مه
دست‌هايم بوي باران مي‌دهد
عكس من در قاب مي‌خندد به من
خنده‌اش بوي دبستان مي‌دهد

بوي باد از كوچه مي‌آيد ، و من
در اتاقم چاي را دم كرده‌ام
با بخار گرم چايي ، سقف را
پر زباغ سرد شبنم كرده‌ام

قُل قُل گرم سماور در اتاق
مي‌برد من را به عصر كوزه‌ها
مي‌برد تا لحظه‌ي افطارها
مي‌برد من را به ماه روزه‌ها

لحظه‌‌ افطار وقتي مي‌رسيد
سفره پر مي‌شد ز عطر گل ياس
لحظه‌اي احساس مي‌كردم كه من
نور دارم بر تنم جاي لباس

سبز مي‌شد با پدر ، باغ دعا
نرم مي‌خواند از كتابي آشنا
با فطير تازه مادر مي‌رسيد
دستهايش داشت بوي ربّنا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شهر الصبر( ماه صبر )

در سخنان معصومين (علیهم السلام) ، ماه رمضان ماه صبر ، ناميده شده است . پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در توصيف ماه رمضان فرمودند:
‹‹ ماه رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است ›› (9).
مولي الموحدين علي بن ابي طالب(علیه السلام) فرموده اند :
‹‹ روزه ماه صبر ( ماه رمضان ) وروزه سه روز در هر ماه ، زنگارها و غم و اندوه و وسواس را از قلب بيرون مي برد (10).
به بيان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) خداي متعال در حديث قدسي مي فرمايد :
هممه اعمال بني آدم ده برابر تا هفتصد برابر ثواب و پاداش دارد ، جز صبر كه براي من است و من پاداش آن رامي دهم . پيامبر گرامي اسلام ادامه مي دهند :
پس ثواب صبر فقط در نزد خداروشن است و در پايان مي فرمايند :
‹‹ والصبر الصوم ›› مقصود از صبر روزه است (11).
مرحوم علامه طباطبائي مي نويسد :
‹‹ هر گاه پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از امري محزون و غمگين مي شد از خواندن نماز و گرفتن روزه براي دفع آن غم و حزن ، كمك مي گرفت (12).
صبر در زندگاني فردي و اجتماعي هر انسان و در زندگاني است ، يك ضرورت است ، صبر در دين به منزله سر نسبت به بدن است . همانگونه كه انسان بدون سر ، انسان نيست و بي اثر است دين هم بدون صبر و استقامت ، دين و ايمان نيست (13).
ماه رمضان راه وصول به صبر ، تمرين صبر وتقويت آن است . در ماه رمضان انسان با هو اهاي نفساني مبارزه مي كند ، بدون هيچ قيد و شرط سرگرم لذتهاي جسمي و شهواني نمي شود خود را بزرگتر از آن مي داند كه زندگي مادي و شكمي و حيواني را هدف قراردهد
امساك و خودداري از شهوات ، خودداري از خوردن و آشاميدن در ماه رمضان حتي در همان سطح كه در ماهاي ديگر نه تنها حلال و جائز بلكه مستحب است ، ورزش و تمريني است كه اراده انسان را تقويت مي كند ، به خويشتن داري عادت مي دهد و بر نفس خود مسلط مي كند .
انسان در ماه رمضان باروزه ، صبر عادت مي كند تا در زندگي و جامعه در برابر مشكلات و سختيها و مصيبتها شكست نخورد . روزه صبري طولاني است بر جدايي و فراق از مهمترين عادتهايي كه همواره با زندگي انسان همراه است .
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای روز اول ماه رمضان



اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین،
وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین،
وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین،
وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین،
وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین.

خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار ده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان « از یاد تو » هوشیار وبیدار ساز وهم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان واز زشتیهایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران .
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
:w21:سلام بر رمضان:w21:
به سلام رمضان بر شده ام باز به بامی
ماه نو ! ماه نو! از مات درودی و سلامی

ماه نو! ماه نو! امسال به پیمانه چه داری؟
پیش از این از رمضانم نه می یی مانده نه جامی

ماه نو! ماه نو! امشب چه شب واقعه جوشی ست
چه شب واقعه جوشی! چه شب آینه فامی!

ماه نو! ماه نو! امسال مرا نور بیاموز
تو که در مهر امامی - تو که در سوز تمامی

ماه نو! در پی تفسیر نویی از رمضانم
روزه آن نیست که صبحی برسانیم به شامی

رمضان آمد و در سفره افطار و سحر نیست
نه تو را نان حلالی - نه مرا آب حرامی

در سلام رمضان کاش یکی آینه باشیم
آه - آیینه در آیینه - عجب حسن ختامی!

شاعر: علی‌رضا قزوه
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز اول ماه مبارك رمضان به صورت شعر


ای خدای مسلمین و مؤمنین

وی تو خلاق سموات و زمین


كن مقرر صوم ما را در جهان

با شرافت چون صیام صائمین


گرچه قابل نیست كاید در عداد

در شمار روزه‌های كاملین


لیك از راه تفضل كن قبول

كن حسابش در عداد قابلین


هم قیام ما به شب‌ها و سحور

قابل افتد چون قیام قائمین


اندر این ماه مبارك یا روف

حاجت ما مردم زار و حزین


این كه خواب غفلت از ما دور كن

كن تو بیدار از نیام غافلین


چشم و هوش و گوش ما را باز كن

تا كه باشیم از گروه ذاكرین


هم بیامرز ای ‌خدایا از كرم

جرم و تقصیر عموم مذنبین


خاصه از این عبد سر تا پا گناه

حق جاه حضرت سلطان دین
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعايي روز دوم ماه مبارك رمضان
"اللهمَّ قَرّبْني فیهِ اِلی مَرضاتِكَ
وَ جَنِّبنی فیهِ مِن سَخَطِكَ
وَ نَقِماتِكَ وَ وَفّقْني
فیهِ لِقرائةِ
ایاتِكَ بِرَحمَتِكَ یا اَرحَمَ الراحِمین."
خدایا مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز و از خشم وغضبت دور ساز وبرای قرائت قرآنت موفق گردان به حق رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم.

 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان به صورت شعر


یا اله الخلق رب الممكنات
یا بدیع المنشئات الحادثات



كن تو نزدیكم به خشنودی خود
تا شوم در این مه از اهل نجات



ای‌ خدا خشنودیت در نزد من
هست بهتر از بهشت و محسنات



عارف كامل بداند این سخن
كاین صفت الحق بود خیرالصفات



دور كن یا رب در این ماه عزیز
ما و كل بندگان از مبغضات



از خطایا و معاصی باز دار
و از جمیع موبقات و مهلكات



هم موفق كن به روز و شب مدام
خواندن قرآن و آی شامخات



تا بیفزاید به نور قلب من
ذكر آیات و بیان بینات



صوت قرآن خوش ملیح و دلكش است
من فدای او ز اسماء و ادات



این ‌دعا را كن الهی مستجاب
یا رحیماً بالنفوس الناقصات

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعای روز سوم ماه رمضان





"اللّهمَّ ارزُقنی فیهِ الذّهنَ وَ التَّنبیهَ وَ باعِدنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةٍ وَالتَّمویهِ واجعَل لی نصیباً مِن كُلِّ خَیرٍ تُنزِلُ فیهِ بِجُودِكَ یا اَجوَدَ الاَجوَدینَ."

خدايا روزيم كن در اين ماه تيزهوشى و بيدارى و دورم گردان در آن از بي‌خردى و اشتباه‌كارى
و مقرر فرما برايم بهره‌اى از هر خيرى كه در آن نازل گردانى بجود و كرمت‌ اى با جود و بخشش دار ترین عالم.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تقویم و مناسبت‌های ماه مبارک رمضان


1 رمضان المبارک : وفات نائب اوّل امام عصر علیه السلام ، عثمان بن سعید .معرفی ولایتعهدی حضرت امام رضا علیه السلام . غزوه تبوک . جنگ طائف .

۲ رمضان المبارک : پذیرش ولایتعهدی مامون عباسی از جانب امام رضا علیه السلام.

۳ رمضان المبارک : وفات عالم جلیل القدر شیخ مفید رحمه الله . نزول صحف بر حضرت ابراهیم علیه السلام .

۴ رمضان المبارک : وفات آیت الله میرزا هاشم آملی .

۶ رمضان المبارک : نزول تورات .

۷ رمضان المبارک : وفات حضرت ابوطالب علیه السلام . وفات سلّار دیلمی شاگرد مرحوم شیخ مفید رضوان الله علیهما.

۹ رمضان المبارک : تولد حضرت یحیی علیه السلام .

۱۰ رمضان المبارک : وفات حضرت خدیجه ام المومنین علیها السلام .

۱۲ رمضان المبارک : عقد اخوت بستن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم در میان اصحاب .

۱۳ رمضان المبارک : وفات حضرت آیت الله سید علی سیستانی .

۱۴ رمضان المبارک : شهادت مختار ثقفی .

۱۵ رمضان المبارک : ولادت با سعادت سبط اکبر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام. اعزام مسلم بن عقیل به کوفه از طرف امام حسین علیه السلام .

۱۶ رمضان المبارک : شهادت شهید ثانی علیه الرحمه .

۱۷ رمضان المبارک : معراج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم . جنگ بدر . صدور فرمان احداث مسجد مقدّس جمکران از جانب امام زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف به حسن بن مثله .

۱۸ رمضان المبارک : آغاز ایام و لیالی پر فضیلت قدر .نزول زبور برحضرت داود علیه السلام .

۱۹ رمضان المبارک : ضربت خوردن امیر مؤمنان علی علیه السلام .

۲۰ رمضان المبارک : عروج حضرت عیسی علیه السلام . فتح مکه به دست مسلمانان .

۲۱ رمضان المبارک : شهادت امیر مؤمنان علی علیه السلام . وفات حضرت موسی بن عمران علیهما السلام . وفات حضرت یوشع علیه السلام . درگذشت شیخ حر عاملی رحمه الله .

۲۲ رمضان المبارک : وفات شیخ عبدالحسین تهرانی .

23 رمضان المبارک: نزول قرآن مجید بر حضرت محمد(ص)

۲۴ رمضان المبارک : به هلاکت رسیدن ابولهب دشمن سرسخت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم .

۲۵ رمضان المبارک : ولادت سلیمان نبی علیه السلام .

۲۶ رمضان المبارک : نزول صحف بر حضرت ادریس علیه السلام .وفات مرحوم جمال الدین خوانساری

۲۷ رمضان المبارک : وفات مرحوم علامه مجلسی رحمه الله تعالی .

۲۸ رمضان المبارک : وفات مرحوم سید محمد تقی موسوی اصفهانی صاحب کتاب گرانسنگ مکیال المکارم .

۳۰ رمضان المبارک : جنگ حنین .


***جمعه آخر ماه مبارک رمضان ـ اعلام روز قدس از سوی امام خمینی قدس سره الشریف.***
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


قرآن و ماه رمضان


قال الرضا (عليه السلام)
من قرا فى شهر رمضان اية من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غيره من الشهور.
امام رضا (عليه السلام) فرمود:
هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را بخواند.
بحار الانوار ج 93، ص 346

شب سرنوشت‏ساز


قال الصادق (عليه السلام)
راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8

برترى شب قدر


قيل لابى عبد الله (عليه السلام)
كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.
از امام صادق (عليه السلام) سوال شد:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2

تقدير اعمال


قال الصادق (عليه السلام)
التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست‏سوم.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 259

احياء شب قدر


عن فضيل بن يسار قال:
كان ابو جعفر (عليه السلام) اذا كان ليلة احدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ فى الدعا حتى يزول الليل فاذا زال الليل صلى.
فضيل بن يسار گويد:
امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يكم و بيست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مى‏رسيد نماز صبح را مى‏خواند.
وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4

زكات فطره


قال الصادق (عليه السلام)
ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة يعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله عليه و آله) من تمام الصلوة.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) كمال نماز است.
وسائل الشيعه، ج 6 ص 221، ح 5
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روزه درمانی در کلام امام علی (ع)
فلسفه روزه

1 - تقویت اراده و ایمان:

امام علی (ع) می فرمایند

: ان افضل ما توسل به المتوسلون الی الله سبحانه الایمان به و برسوله . . .؛

همانا بهترین چیز که نزدیکی خواهان به خدای سبحان بدان توسل می جوید، ایمان به خدا و پیامبر، و جهاد در راه خداست، که موجب بلندی کلمه مسلمانی است و یکتا دانستن پروردگار که مقتضای فطرت انسانی است; و برپا داشتن نماز که آن ستون دین است، و دادن حق مستمندان - زکات - که واجب شرع مبین است و روزه ماه رمضان که نگهدارنده از عقاب است - و بازدارنده عذاب (9)

ایمان به اینکه روزه ماه رمضان نگهدارنده از عقاب است و بازدارنده عذاب خود باعث تقویت ایمان می گردد و موجب امیدواری نسبت به سرنوشت آینده و چنین کاری ایمان و اراده انسان را قوی می کند و سرنوشت و آینده انسان را روشن و از هاله ابهام بدر می آورد .

امام علی (ع) در جای دیگر می فرمایند:

«علیکم بصیام شهر رمضان فان صیامه جنة حصینة ؛

بر شما باد به روزه ماه رمضان، زیرا روزه این ماه سپری است، نگهدارنده از آتش جهنم .» (10)

2 - خودسازی:

روزه دروازه بزرگ عبادت است . به این معنا که خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را از روزه باید شروع نمود . (11)

امیرالمؤمنین در این زمینه می فرمایند:

«بندگان خدا; پرهیز از نافرمانی خدا، دوستان او را از در افتادن در حرامهای او نگهداشته است، و دل آنان را به ترس وی همراه داشته است; چندانکه شبها بیدارشان می دارد، و روزهای گرم را با تشنگی بر آنان به سر می آرد .

آسایش عقبی را با رنج دنیا به دست آورند، و سیرآبی - آنجا - را با تشنگی خوردن - در اینجا - .» (12)

این پیام خداوند است که:

«فان مع العسر یسرا، ان مع العسر یسرا» . (13)

به دنبال هر سیاهچاله، دو سپید چشمه ای است .

به دنبال هر تشنگی ای، تشریفات و تشویقاتی است و به دنبال هر گرسنگی و خودسازی، سودی .

امیرالمؤمنین (ع) در این زمینه به درمانگاه و درمانگران بزرگی اشاره می کند که هم مجهز به تمام امکانات درمانی هستند و هم مجهز به درمانگران متخصص .

می فرماید: «. . . خمص البطون من الصیام » . (14)

مردمی که چشمانشان از گریه تباه، شکمهایشان از روزه لاغر، و به پشت چسبیده، لبهایشان از دعا خشک، و پژمرده گردیده، رنگها زرد از شب زنده داری - بسیار - بر رخسارشان گرد فروتنی پدیدار .

مولوی می گوید:

هست روزه ظاهر، امساک طعام
روزه معنا، توجه دان تمام
این دهان بستن دهانی باز شد
که خورنده دانه های راز شد
جوع مر خاصان حق را داده اند
تا شود از جوع شیر زورمند

به هر تقدیر «روزه درمانی » را بیگانگان از اسلام عزیز و روح آیات و روایات ما گرفته اند، نه اینکه خودشان خلاقیت به خرج داده اند و آن را کشف کرده اند .

سعدی گوید:

اندرون از طعام خالی دار
تا در او نور معرفت بینی
تهی از حکمتی بعلت آن
که پری از طعام تا بینی

حضرت امیر (ع) می فرمایند:

«والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق » . (15)

خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد .»

اخلاص باید در آزمایشگاه بزرگ رمضان، کاربردی گردد، نه تنها اخلاص بلکه تمام تئوریهای دینی و ارزشی را باید آزمود و در آزمایشگاه بزرگ رمضان و . . . ، کاربردی ساخت .

در جای دیگر حضرت امیر (ع) می فرمایند:

«و مجاهدة الصیام فی الایام المفروضات، تسکینا لاطرافهم، و تخشیعا لابصارهم . . .» .

و روزه گرفتنهای دشوار، در روزهایی که واجب است تا اندامشان بیارامد با این کار، و دیده هایشان خاشع شود و جانهاشان خوار . و سبک ساختن دلهای آنان، و بردن خودبینی از ایشان، به فروتنی که در این عبادتهاست: از چهره های شاداب را به تواضع برخاک سودن، و با چسبانیدن اندامهای پاکیزه بر زمین، خردی خویش را نمودن، و رسیدن شکمها به پشت به فروتنی و خواری به خاطر روزه داری .» (16)

بیگانگان بی خبر، از روزه دراسلام یا روزه ها و امساک هایی که خود تجویز می کنند را، فقط ضامن سلامی تن و جسم تنها می دانند ولی غافل از اینکه روزه در اسلام، بر فرا روان هم اثر گذار است و بسیاری از بیماریهای روانی، فشارهای عصبی و فشارهای روانی را می توان از طریق روزه درمان کرد . و راز اصلی از روزه در اسلام، دست یافتن به سلامتی جان است، که اگر انسان به سلامتی جان دست نیابد، تمام هستی خویش را باخته است .

ولی موحدان واقعی، شیعیان و انسانهای کامل سلامتی تن را مرتبه نازله روزه می دانند و هدف بلند از روزه، درمان روانهاو فراروان است بلکه برد و گستره روزه در اسلام، الی یوم القیامة ادامه دارد .

3 - استکبار زدایی و استکبار ستیزی:

بنیانگذار استکبار، ابلیس رجیم است، برای درمان بیماری استکبار، باید به ستیز با آن برخاست و از راه جهاد اصغر و بدنبال آن جهاد اکبر، با آن به مبارزه پرداخت .
این جنگ الی یوم القیامة ادامه خواهد داشت و پایان ندارد وصلح و سازش در آن صورت نمی گیرد . بقیه در صفحه 36

حضرت امیر (ع) می فرمایند:

«اگر خدا رخصت کبر ورزیدن را به یکی از بندگانش می داد، به یقین منتی را بر پیامبران گزیده و دوستانش می نهاد، لکن خدای سبحان بزرگمنشی را بر آنان ناپسند دید وفروتنی را پسندید . پس پیامبران - از روی فروتنی - گونه های خود را بر زمین چسبانیدند، و چهره های خود را به خاک مالیدند، و برابر مؤمنان فروتنی نمودند و خود مردمانی مستضعف بودند . خدای شان به گرسنگی آزمود و به سختی مبتلایشان فرمود، و با ترس و بیماری امتحانشان کرد و با زیر و زبر کردنشان در سختیها، ایمانشان را پدید آورد .» (17)

اهداف همه پیامبران استکبار زدایی و استکبار ستیزی بود از یک طرف و تربیت نیروی انسانی بود از طرف دیگر .

علی (ع) در جای دیگر می فرمایند، یکی از اهداف بزرگ عبادات از جمله روزه، استکبار زدایی است .

می فرمایند:

«والتصاق کرائم الجوارث بالارض تصاغرا، و لحوق البطون بالمتون من الصیام تزللا» . (18)

و با چسبانیدن اندامهای پاکیزه بر زمین خردی خویش را نمودن، و رسیدن شکمها به پشت به فروتنی به خواری به خاطر روزه داری .

خلاصه:

به هر تقدیر بحث در این زمینه، دامنه گسترده دارد و در این نوشتار به سه هدف و فلسفه بزرگ روزه که همان درمان جسم و جان است اشاره شد که عبارتند از: 1 - تقویت اراده و ایمان،2 - خودسازی و 3 - استکبار زدایی و استکبار ستیزی .

پی نوشت ها :

9 . نهج البلاغه، خ 110، ترجمه دکتر شهیدی .
10 . امالی طوسی، ج 2، ص 136 .
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حوادث و رويدادهاي اين ماه:

وفات ابوطالب در روز هفتم ماه رمضان سال دهم بعثت

وفات حضرت خديجه (س) در روز دهم ماه رمضان سال دهم بعثت

ولادت امام حسن مجتبي (ع) در روز پانزدهم ماه رمضان سال سوم هجرت

شهادت حضرت اميرالمومنين (ع) در بيست و يكم ماه رمضان سال چهل هجري

ولايتعهدي امام رضا (ع) در اول ماه رمضان سال ۲۰۱ هجري

آتش سوزي مسجدالنبي در روز اول رمضان سال ۶۵۴ هجري

غزوه تبوك در روز سوم رمضان سال نهم هجري

وقوع غزوه بدر در ۱۷ يا ۱۹ رمضان دوم هجري

ايجاد عقد اخوت در روز ۱۲ رمضان سال يكم هجري

فتح مكه در ۲۰ رمضان سال هشتم هجري

ارسال نامه كوفيان به امام حسين (ع) در دهم رمضان سال ۶۰ هجري

حركت مسلم بن عقيل (ع) به كوفه در ۱۵ رمضان سال ۶۰ هجري

فتح اندلس توسط طارق بن زياد در رمضان سال ۹۲ هجري




 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بوی خدا



ای ماه خدا، رمضان! وقتی که می آیی، همه چیز بوی خدا می گیرد؛ بوی بهشت، بوی عرش.

وقتی که می آیی، سرانجام همه کارها به نشستن بر سر سُفره خدا ختم می شود.


وقتی که می آیی، سلام ها ساده می شوند و نگاه ها، بی آلایش.

وقتی که می آیی، ثانیه ها در گرسنگی و تشنگی آدم ها، با حس قشنگی می گذرند.

با آمدن تو، روزنه امیدی بر عصیان آدم ها گشوده می شود و غنچه بندگی ها، گُل می کند. مَفَرّی از هیاهوها و سیاهی ها به سوی نور پیدا می شود؛

گریزی به سوی کهکشان عرش؛ گریزی به سوی خدا.

با آمدن تو، همه جا سبز می شود، همه آسمانی می شوند و همه چیز بوی خدا می گیرد.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است.
در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است:

«ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛
ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید.
در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.

پس با نیت‌ای درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد.

بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد.

با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»

آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت.

 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای روز سوم ماه رمضان



اللّهمَّ ارزُقنی فیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنبیهَ
وَ باعِدنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةٍ وَالتَّمویهِ
واجعَل لی نصیباً مِن كُلِّ خَیرٍ تُنزِلُ فیهِ
بِجُودِكَ یا اَجوَدَ الاَجوَدینَ.

خدایا در این روز مرا هوش و بیداری در کار اطاعتت نصیب فرما واز سفاهت وجهالت وکارهای باطل دور گردان واز هر چیزی واز هر چیزی که در این روز نازل می فرمایی مرا نصیب بخش به حق جود وکرمت ای بخشنده ترین بخشندگان .
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز سوم ماه مبارك رمضان در قالب شعر

ای ‌خدا ای ‌صاحب فضل عجیب
كن تو روزی اندر این ماه نجیب

بر من و هم بر عباد مومنین
ذهن و استعداد قابل یا حبیب

این عطا را از ره لطف و كرم
بر جمیع قابلین فرما نصیب

هم بیا گاهان تو ما را این زمان
بر حقایق چون به هر دردی طبیب

دور فرما از سفاهت وز جنون
لطف فرما تا شویم اكنون لبیب(1)

بر كمال و عقل و ادراكات ما
هر زمان افزوده فرما یا رقیب

كن مقرر بهر من از كل خیر
كاندر این مه آید از بالا نشیب

می‌دهیمت حق جود خود قسم
یا جواد و یا كریم و یا مثیب
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

بهر ایام دگر چون افسر است
ماه گشتن ، سیر کردن در وجود
با تعبد ، با تهجد ، با سجود
روزه یعنی نفس خود پاک کن
قلب ابلیس درونت چاک کن
را ه پرواز است سوی آسمان
ماه گردیدن بسان عاشقان
روزه هنگام سوال است و دعا
پر زدن با بال همت تا خدا
شهر یکرنگی و بی آلایشی
ماه تقصیر و گنه فرسایشی
عاشقان معشوق خود پیدا کنند
تا سحر در گوش او نجوا کنند
درد خود گویند با درمان خویش
با طبیب و یا انیس جان خویش
فاش راز و گفته های خود کنند
ذکر سر و غصه های خود کنند
روزه رسوا کردن شیطان دون
پاک گشتن چون شهید غرقه خون
فصل پاکی درون ما بود
نا امید از دام انسان می شود

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

امام زمان و ماه رمضان

پیامبر می فرماید:
«ماه رمضان برترین ماه سال قمری است.»
هم چنین در جایی دیگر ایشان فرموده :
«مهدی(عج) سید و آقاست.»
اگر امروز امام مهدی(عج) برترین و کامل ترین انسان روی زمین است و ماه رمضان هم بهترین ماه خداست،
پس باید بین این دو پیوندی عمیق باشد. اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید با امام زمان(عج) که برترین سالک و رهروی خداست،
پیوندی خاص وجود داشته و بین سلوک معنوی ما در این ماه با امام زمان(عج) هم رابطه ویژه ای باشد.
در ماه رمضان سه نوع رابطه است:
• پیوند امام مهدی(عج) و ماه رمضان،
• پیوند سلوک عبادی و معنوی ما در ماه رمضان با امام مهدی(عج)،
• رابطه سه گانه، یعنی رابطه ویژه امام مهدی(عج) با ما در ماه رمضان.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرح دعاي روز چهارم ماه رمضان از زبان مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني







خبرگزاري فارس: مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني، شرح كوتاهي بر دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان دارد اين عالم رباني از بخشي از شرح دعاي روز چهارم مي‌گويد:

عبادت قوه مي‌خواهد و قوه عبادت غير از قوه جسماني است.


به گزارش خبرنگار آيين‌‌وانديشه فارس، در دعاي روز چهارم ماه مبارك رمضان مي‌خوانيم؛

«اللهمّ قوّني فيهِ على إقامَةِ أمْرِكَ واذِقْني فيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وأوْزِعْني فيهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ واحْفَظني فيهِ بِحِفظْكَ وسِتْرِكَ يـا أبْصَرَ النّاظرين»

«خدايا نيرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شيرينى يادت را و مهيا كن مرا در آنروز براى انجام سپاس‌گذاريت به كـرم خودت نگهدار مرا در اين روز به نگاه‌داريت و پرده‌پوشى خودت اى بيناترين بينايان»



شرح فرازهاي دعا

آيت‌الله مجتهدي در شرح «اللهمّ قوّني فيهِ على إقامَةِ أمْرِكَ» مي‌گويد:


خدايا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبي عبادت و امر تو را اطاعت كنم. عبادت قوه مي‌خواهد و قوه عبادت غير از قوه جسماني است.

وي در ادامه مي‌افزايد: امام علي (ع) نمي‌توانست نان خشك را بشكند؛ اما قلعه خيبر را فتح كرد.

پرسيدند كه يا علي (ع) تو شجاعي و قلعه خيبر را فتح كردي، چگونه است كه نمي‌تواني نان خشك را بشكني؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خيبر به قوه روحاني بود كه متفاوت از قوه جسماني است.

قوه ولايت و قوه روحاني و قوه ولايتي با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم.»


اين استاد اخلاق تأكيد مي‌كند: ممكن است شخصي 60 سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بيشتر باشد.

آيت‌الله مجتهدي تهراني در ادامه اظهار مي‌كند: بايد دعا كنيم كه در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا كند. در دعاي كميل هم آمده كه خدايا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشيم.


بايد مزه عبادت را چشيد

وي بي‌توجهي به عبادت را باعث بي‌بركتي زندگي عنوان مي‌كند و مي‌گويد:


در اين دعا مي‌خوانيم «واذِقْني فيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ»

يعني خدايا شيريني عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهاي افتتاح و كميل و توسل و روزه و نماز به ما مزه كند.

اين استاد بزرگ اخلاق خطاب به طلبه‌هاي علوم ديني ادامه مي‌دهد:


روايت قدسي داريم كه اگر عالمي و طلبه‌اي به علمش عمل نكنند، كمتر عذابي كه مي‌كنم، اين است كه شيريني مناجاتم را از دل و قلبش مي‌برم.

آيت‌الله مجتهدي تهراني درباره ذكر «وأوْزِعْني فيهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ» مي‌گويد:


خدايا به كرمت كاري كن كه من اداي شكرت را بكنم. شكر خدا، تنها گفتن الهي شكر نيست. اگر من از نعمت‌هاي خدا به جا استفاده كنم خدا را شكر كرده‌ام. اگر چشم نامحرم را نبينيد و گوشم آواز حرام نشوند، نعمت چشم و گوش را به جا آورده‌ام.


مردم معني دعاهايي كه مي‌كنند را بدانند

وي همچنين درباره «واحْفَظني فيهِ بِحِفظْكَ وسِتْرِكَ» مي‌گويد:


خدا در اين ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ كن. مردم اين را مي‌خوانند اما معني‌اش را نمي‌دانند. بايد اين دعا براي مردم معنا شوند.

وي مي‌گويد: روايت است كه اگر گناه بو داشت، دو نفر پيش هم نمي‌نشستند و اگر مردم از عيب هم با خبر بودند، كسي مرده‌اي را دفن نمي‌كرد.


آيت‌الله مجتهدي تهراني در ادامه مي‌گويد: ايمان هم «بو» دارد. پيامبر اسلام (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوي اويس را مي‌شنوم» اويس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پيامبر (ص) به مدينه بازگردد؛ اما بوي خوشش در منزل پيامبر مانده بود.

آيت‌الله مجتهدي تهران در ادامه مي‌گويد: قديم همه مردم زيبا بودند چون همه اهل نماز شب بودند و چهره‌اي نوراني داشتند. اما الان چون نماز شب نمي‌خوانند، چهره‌ها به زيبايي گذشته نيست.

اين استاد اخلاق در پايان سخنان خود درباره «يـا أبْصَرَ النّاظرين» مي‌گويد:


اي خدا كه از همه كسانيكه نظر مي‌كنند، تو بصيرتر و بيناتري، اي خدايي كه تو بينا به همه اعمال ما هستي، به ما توفيق بده كه ما در ماه رمضان گناه نكنيم، به حفظ و ستر خودت.
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز چهارم ماه مبارك رمضان


اللهمَ قوّني فیهِ عَلی اِقامَةِ اَمرِكَ،
و اَذِقنی فیهِ حَلاوةَ ذِكرِكَ،
و اَوزِغنی فیهِ لِاَدآءِ شُكرِكَ بِكَرَمِكَ؛
وَاحفَظنی فیهِ بِحِفظِكَ و سِترِكَ یا اَبصَرَ الناظِرین


خدایا مرا در این روز بر اقامه و انجام فرمانت قوت بخش وحلاوت وشیرینی ذکرت را بمن بچشان وبرای ادای شکر خود به کرمت مهیا ساز و در این روز به حفظ و پرده پوشی ات مرا از گناه محفوظ دار ای بصیرترین بینایان عالم .
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز چهارم ماه مبارك رمضان در قالب شعر



ده مرا توفیق و قوت یا حكیم
كن مرا تأیید و تسدیدِ عظیم
بهر بر پا داشتن امر تو را
سعی كردن در طریق مستقیم
شوكتی تا دین حق قوت دهم
اندر این مه سیر در نهج قویم
امر بالمعروف و نهی از بد كنم
بر در كویت به این حالت مقیم
میچشان شیرینی ذكر خودت
بر من ای فیاض ذوالفیض العمیم
هم موفق كن كه بنمایم اداء
شكر نعمت هایت ای حیّ قدیم
گرچه ممكن نیست شكر كل آن
ز آن كه نامحصور می باشد نعیم
حفظ فرما بنده را در حفظ خود
خاصه از تسویل شیطان رجیم
هم بپوشان عیب بی حد مرا
چون كه ستاری و غفار و رحیم
ای كه از هر ناظری بیناتری
یك نظر بر حال این عبد لئیم
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعای روز پنجم ماه مبارك رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند بخشنده مهربان
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ
خدایا در این روزمرا از آمرزش جویان درگاهت قرارده
واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَكَ الصّالحینَ القانِتین
وقرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت
واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِكَ المُقَرّبینَ
و در این روزمرا از دوستان نزدیکت قرار ده
بِرَأفَتِكَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین
به حق مهربانى ات ، اى مهربان ترین مهربانان
 
بالا