آیا قرآن زن ستیز است؟زنان کشتزار مردان؟؟

EECi

مدیر بازنشسته
من موندم اگه اين تفاسير و پرانتزها نبود چقدر قرآن باعث گمراهي ميشد!

طرف آمد ابروهایش را درست کند،زد چشمهایش را هم کور کرد.
با این شبه افکنی های شما،تعداد سوالات مبهم افزایش یافت.
شما آگاهانه یا نا آگاهانه داری اوضاع را خرابتر میکنی.
دوستان عزیز ، من فقط اومدم و ترجمه های دقیقتر رو برای شما نوشتم تا بهتر مقایسه کنید .

یه نکته رو یاد آوری می کنم ، در علم منطق اگر می خواهید بهترین تصمیم رو در زندگی بگیرید باید یکبار تمام تعصب های ایجاد شده( مثل همین دید منفی شما نسبت به قران) را از خودتون پاک کنید. سپس مطالب رو بخونید و فکر کنید. مواظب باشید که دیگران در افکار شما تاثیر بدون منطق نداشته باشند.

نمونش همین هست که نویسنده ترجمه این ایات که من هم بهش تذکر دادم که در ترجمه دقت کنه که حتی یک نفر به اون تذکر هم نداده بود که این ترجمه های اشکال دارند. نمونه همون بدبینی هست که شما در افکارتون فکر می کنید ایشون راست میگن.

یه نفری رو می شناختم ایشون می گفت ، من برای اینکه کتاب های المانی رو بخونم و بفهمم رفتم و زبان المانی یاد گرفتم و از ترجمه های اون استفاده نکردم. نتایجی که گرفتم بسیار عمیق تر بود .
باز هم میگم من هیچ حرف اضافه ای نگفتم و تفکر رو بخود شما می سپارم:gol:

امید وارم منظورم رو بفهمید ...
 
آخرین ویرایش:

اقیانوس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست خوبم. برای من جالب هست که چرا ترجمه هایی که قرار دادید یکم با اصل قران فرق دارند.
این ترجمه های فولاد وند هست که برای روشن شدنه دوستان قرار می دم.
(سوره نسا آیه ٣۴)
مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى‏كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى‏كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است

(جزء ٢٢ سوره الاحزاب آیه ۵٠)
اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را داده‏اى حلال كرديم و [كنيزانى] را كه خدا از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمه‏هايت و دختران دايى تو و دختران خاله‏هايت كه با تو مهاجرت كرده‏اند و زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه] به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد [اين ازدواج از روى بخشش] ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مى‏دانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كرده‏ايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و خدا همواره آمرزنده مهربان است

(جزء ۵ سوره النساء آیه ٢۴)
و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده‏ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است كه [زنان ديگر را] به وسيله اموال خود طلب كنيد در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد و زنانى را كه متعه كرده‏ايد مهرشان را به عنوان فريضه‏اى به آنان بدهيد و بر شما گناهى نيست كه پس از مقرر با يكديگر توافق كنيد مسلما خداوند داناى حكيم است

(جزء ۴ سوره النساء آیه ١١)
خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى‏كند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر [دخترى كه ارث مى‏برد] يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى [=متوفى] يك ششم از ماترك [مقرر شده] است اين در صورتى است كه [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است [و بقيه را پدر مى‏برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مى‏برد [البته همه اينها] پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى [كه بايد استثنا شود] شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند [اين] فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است

(جزء ۴سوره نساء آیه٣)
و اگر در اجراى عدالت ميان دختران يتيم بيمناكيد هر چه از زنان [ديگر] كه شما را پسند افتاد دو دو سه سه چهار چهار به زنى گيريد پس اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد به يك [زن آزاد] يا به آنچه [از كنيزان] مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد] اين [خوددارى] نزديكتر است تا به ستم گراييد [و بيهوده عيال‏وار گرديد]

http://www.parsquran.com

بسیار عالی. بله متأسفانه امثال این رو زیاد در این باشگاه می بینیم.

کار خوبی کردین که قضاوت رو به خودشون سپردین.

ضمن اینکه من مترجم زبان انگلیسی هستم و از این بابت خیلی خوب می دونم ارزش این پرانتز ها چیه.


منم وقتی کتاب انگلیسی ای باشه و ترجمش هم داشته باشم اعصابم از ترجمه اون خورد می شه و بارها اون ترجمه که دوبرابر کتاب اصلی خریده بودم رو به کنار پرت کردم و وقتی متن اصلی رو خوندم علی رغم اینکه مجبور بودم کلی لغت دربیارم و کلی زمان صرف فهمیدن خطوط کنم، اما حس فوق العاده خوبی داشتم و حاضر نبودم ترجمه ی چرند دکتر فلانی و بساری رو بخونم.
حوصله ندارم بگم ارزش پرانتز ها در ترجمه چیه فقط اینکه در ترجمه ی ne_sh67 هم پرانتز ها خیلی زیادن. :redface:
 
  • Like
واکنش ها: EECi

taha894

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرار نیست هر کسی بسته به طرز نگاهش قرآن رو تفسیر کنه .

شماها چطور به خودتون اجازه میدید کتابی مثل قرآن رو با علم ناچیز خودتون تفسیر کنید .

به جای این بحثها برید و کتابهای تفسیر بزرگان رو بخونید و زحمت تفسیر رو به خودتون ندید ...:confused:
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
این که شما از این تشبیه عصبانی شدید، نشان از عفاف شماست. منم دخترم و از این تشبیه ناراحت شدم. دلیلش اینه که این تشبیه برای من و تو و هر خواننده ای یادآور هنگامی هست که من و تو ازش شرم داریم. و این عصبانی شدن ما نشانه ی عفت ماست.
مثلا اگر یه پسری بدون این که ما انتظارش رو داشته باشیم یهو بیاد و ازمون خواستگاری کنه، بهش می پریم و عصبانی میشیم. :smile:
اینم همون جوریه.


خوب نگاه کن. خداوندم چه قدر هوشیارانه احترام من رو حفظ کرده.
اگر شوهری از همسرش بخواد که بیاد، یکی از این دو حالت پیش میاد:

1. زن بنا بر شرم و عفت از این اقدام حالش بهم می خوره و نمی خواد تن به این کار بده که در این صورت هیچ وقت این اتفاق نمی افته. در اینجا خداوند به او امر فرموده که بابا باید بری. در اینجا مرد رو به اون برتری میده تا مرد بتونه اون رو وادار به این کار کنه ( البته خیلی جاها زن رو برتری می ده ولی تو موارد دیگه. )

2. زن اشتیاق زیادی به این کار داره. اگر این حکم که تو مجبوری رو بهش نمی دادن و شوهر از او دعوت می کرد و اونم زودی می دویید و می رفت، شأن او نزد شوهرش زیر سوال می رفت.:razz: خداوند یک دستور ظاهری به این زنان داده تا همه بگویند این زن بنا بر اجبار خالق این دعوت رو پذیرفته و إلا اون که اصلا نمی خواست! :D


خیر عزیز جان!

مشکل من شرم و حیا نیست! دقیقاً همون احساس عصبانیت ناشی از دید جنسی به زنان است!

هیج احساس شرم از این عبارات نمیکنم! بگذریم!

در مورد مثالتون اشتباه میکنید! ببخشید این رو میگم! ولی مگه من بیمار روانی هستم به پسر مردم بپرم؟ جوابتون منفیه؟ خوب با زبان خوش بفرمایید نه! به ساحت مقدسمون که توهین نشده که!


در مورد اون شماهر های 1 و 2 پای عقل من سخت در گل ماند که ربط میل و یا عدم میل جنسی زن به رابطه با مرد چه ربطی به کشتزار بودن زن داره؟

اولاً مرد خیلی بی جا میکنه همسرش رو به کاری مجبور کنه که خودش بهش مایل نیست!

همچین رابطه ای شکنجه فیزیکی و روانی محسوب میشه و روانشناسان خانواده بهش میگن تجاوز خانگی (رابطه جنسی یکطرفه و اجباری از طرف مرد علیه همسر)

در مورد میل زن به رابطه جنسی دست بر قضا یکی از مهمترین فاکتورهای ارتباط زناشویی موفق ارتباط جنسی دوطرفه و از روی میل و رغبت بین دو طرف است!
زن هم یک انسانه که میل جنسی در وجودش افریده شده و حق داره اون رو نشان بده!

چی چی اجباره زن اصلاً نمیخواست؟ زن و یا مردی که میل جنسی نداشته باشند یا بیمار روحی هستند یا بیمار فیزیکی!

ای عزیز من! مطالعه مطالعه مطالعه!


راستی شما چند سالته؟
 

اقیانوس

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیر عزیز جان!

مشکل من شرم و حیا نیست! دقیقاً همون احساس عصبانیت ناشی از دید جنسی به زنان است!

هیج احساس شرم از این عبارات نمیکنم! بگذریم!

در مورد مثالتون اشتباه میکنید! ببخشید این رو میگم! ولی مگه من بیمار روانی هستم به پسر مردم بپرم؟ جوابتون منفیه؟ خوب با زبان خوش بفرمایید نه! به ساحت مقدسمون که توهین نشده که!


در مورد اون شماهر های 1 و 2 پای عقل من سخت در گل ماند که ربط میل و یا عدم میل جنسی زن به رابطه با مرد چه ربطی به کشتزار بودن زن داره؟

اولاً مرد خیلی بی جا میکنه همسرش رو به کاری مجبور کنه که خودش بهش مایل نیست!

همچین رابطه ای شکنجه فیزیکی و روانی محسوب میشه و روانشناسان خانواده بهش میگن تجاوز خانگی (رابطه جنسی یکطرفه و اجباری از طرف مرد علیه همسر)

در مورد میل زن به رابطه جنسی دست بر قضا یکی از مهمترین فاکتورهای ارتباط زناشویی موفق ارتباط جنسی دوطرفه و از روی میل و رغبت بین دو طرف است!
زن هم یک انسانه که میل جنسی در وجودش افریده شده و حق داره اون رو نشان بده!

چی چی اجباره زن اصلاً نمیخواست؟ زن و یا مردی که میل جنسی نداشته باشند یا بیمار روحی هستند یا بیمار فیزیکی!

ای عزیز من! مطالعه مطالعه مطالعه!


راستی شما چند سالته؟

بنابر این دو دلیل که از جانب شما ارائه شده بنده بیمار روانی هستم. دستت درد نکنه گلم ولی من فکر می کردم برای اینکه به کسی بگیم بیمار روانی باید در اون فرد به دنبال ویژگی های بسیاری باشیم. نه اینکه یه جا بشینیم و بنابر افکار خودمون بگیم کی بیمار روانی هست و کی نیست. اگر شما رشتت روانشناسی هست من ازت عذر خواهی می کنم و نظرت رو قبول می کنم و به یه پزشک مراجعه می کنم ولی اگر نه باید خدمتتون اظهار فضل کنم که تو کتاب های روانشناسی ای که من خوندم ( حداقل 14 تا ) علایم داشتن بیماری روانی با این که شما می فرمایید خیلی فرق داشت.

مطالعه! مطالعه! عزیرم مطالعه!

این مسئله رو که نارنجی کردم هم هیچ ربطی به کشتزار شدن نداشت. ربط به برتری ای که در این مسئله به مرد داده شده بود.

کمی رو واژه ها و عبارات دقت کنید و بعد اگر جاییش رو متوجه نشدین لطفا دوباره مطالعه کنین.
:redface:
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنابر این دو دلیل که از جانب شما ارائه شده بنده بیمار روانی هستم. دستت درد نکنه گلم ولی من فکر می کردم برای اینکه به کسی بگیم بیمار روانی باید در اون فرد به دنبال ویژگی های بسیاری باشیم. نه اینکه یه جا بشینیم و بنابر افکار خودمون بگیم کی بیمار روانی هست و کی نیست. اگر شما رشتت روانشناسی هست من ازت عذر خواهی می کنم و نظرت رو قبول می کنم و به یه پزشک مراجعه می کنم ولی اگر نه باید خدمتتون اظهار فضل کنم که تو کتاب های روانشناسی ای که من خوندم ( حداقل 14 تا ) علایم داشتن بیماری روانی با این که شما می فرمایید خیلی فرق داشت.

مطالعه! مطالعه! عزیرم مطالعه!

این مسئله رو که نارنجی کردم هم هیچ ربطی به کشتزار شدن نداشت. ربط به برتری ای که در این مسئله به مرد داده شده بود.

کمی رو واژه ها و عبارات دقت کنید و بعد اگر جاییش رو متوجه نشدین لطفا دوباره مطالعه کنین.
:redface:


از برداشتتون متاسفم ولی در واقع بیماریهای روانی اونقدر متنوع و هستند که شما نمیتونی براشون 14 تا علامت در نظر بگیری!

ببینید عکس العملهای هیجانی نشانه ای است از یا بیماری روانی و یا عدم برخورداری از تربیت اجتماعی!

رک بودن من رو ببخشید! ولی من درک نمیکنم چرا باید با یک درخواست حتی نادرست پرخاشگرانه برخورد کرد!

شما فکر میکنید به قول خودتون پریدن به مردم نشانه ای از رفتار صحیح اجتماعیه؟ کسی توی جامعه به هر دلیلی به شما بپره خوشت میاد؟

فرض کن اشتباه کرده! باید واقعاً بشه بپری؟ هیچ راه دیگه ای وجود نداره؟


رشته من روانشناسی نیست ولی شما فرض کن من هم مطالعه داشتم!

هر انسانی میل جنسی داره! بدون شک!

اگر زن و یا مردی از این رابطه گریزان باشه مطمئناً غیر طبیعیه! توی همنی باشگاه روانشناس داریم! باهاشون صحبت کن! حرفی غیر از این بهت نمیزنند!

به هرحال از حساسیت های شما متاسفم و اگر لازمه عذر میخوام!

مثالهای شما در مورد پریدن به افراد و عدم وجود میل جنسی برای زنان هیچ جور با دانسته های منجور در نمیاد!

خوب عزیز من شما در توجیه کلام خدا (پست خودتون رو دقیق بخونید) این دو تا مثال رو اوردید!

خودتون گفتید خدا این رو گفته به این دلیل و اون دلیل!

مگر من اومدم این پست رو زدم؟

و البته من هنوز هم اصرار دارم اصولاً اون توجیهات شما نه به عقل جور در میاد و نه به متن قران!


ممنون از توصیه تون در مورد مطالعه! حتماً!

شما اگر چیزی رو متوجه نشدید حتماً بدون رو در بایستی بپرسید!

دشمن هم که نیستیم!
 

اقیانوس

عضو جدید
کاربر ممتاز
از برداشتتون متاسفم ولی در واقع بیماریهای روانی اونقدر متنوع و هستند که شما نمیتونی براشون 14 تا علامت در نظر بگیری!

ببینید عکس العملهای هیجانی نشانه ای است از یا بیماری روانی و یا عدم برخورداری از تربیت اجتماعی!

تا حدی درست گفتین. اشتباه شما در این هست که عکس العمل های هیجانی در مورد دوم ناشی از عدم برخورداری از تربیت اجتماعی نیست. حالا اگر می فرمودید تربیت صحیح یه چیزی! اما موضوع اینجاست که هر عکس العمل هیجانی ای لزوما بد نیست! من خودم سرشار از هیجان هستم و طبیعتا در طول روز عکس العمل های هیجانی متقاوتی دارم.
رک بودن من رو ببخشید! ولی من درک نمیکنم چرا باید با یک درخواست حتی نادرست پرخاشگرانه برخورد کرد!

شما فکر میکنید به قول خودتون پریدن به مردم نشانه ای از رفتار صحیح اجتماعیه؟ کسی توی جامعه به هر دلیلی به شما بپره خوشت میاد؟

فرض کن اشتباه کرده! باید واقعاً بشه بپری؟ هیچ راه دیگه ای وجود نداره؟

این که شما نمی تونین درک کنین نه برای من و نه برای هیچ کدوم از ما مطلب جدیدی نیست که منجر به تعجب بشه. تفاوت دیدگاه عزیزم! تفاوت دیدگاه! نمی خوام توضیح بدم. چون این تفاوت دیدگاه مذهبی و غیر مذهبی به اندازه ی سنتون تو گوشتون خونده شده! و از اونجایی که بعد از گذشت این مدت هنوز نمی تونین این تفاوت دیدگاه رو درک کنین، (که لزوما این مسئله ی بدی نیست،) هر چه قدر که بنده توضیح بدم، بازم شما درک نخواهید کرد و از اون جایی که من از کار عبث بیزارم، از این کار صرف نظر می کنم.
رشته من روانشناسی نیست ولی شما فرض کن من هم مطالعه داشتم!

هر انسانی میل جنسی داره! بدون شک!

اگر زن و یا مردی از این رابطه گریزان باشه مطمئناً غیر طبیعیه! توی همنی باشگاه روانشناس داریم! باهاشون صحبت کن! حرفی غیر از این بهت نمیزنند!

به هرحال از حساسیت های شما متاسفم و اگر لازمه عذر میخوام!
وقتی شما با نگاه تمسخر آمیزی بنده رو به مطالعه سفارش می کنی، نمی تونم فرض کنم که شما مطالعه دارین. باید مطالعه داشته باشین. :redface:
بله! بدون شک!
خیر! غیر طبیعی نیست! برای خانومی که (نمی گم چادری) عفیف بوده این کار خیلی سخته. امکان این که گریزان باشه 50 در صد هست! حالا اگر شما عفیف هستید و گریزان نیستین، خوب جزء 50 درصد بقیه هستین. به همین سادگی دوست عزیز.

مثالهای شما در مورد پریدن به افراد و عدم وجود میل جنسی برای زنان هیچ جور با دانسته های منجور در نمیاد!
شکی در این نیست! بله بعد از آشنایی بیشتر با شما متوجه شدم که این مثال ها با دانسته های شما سازگار نیست.

خوب عزیز من شما در توجیه کلام خدا (پست خودتون رو دقیق بخونید) این دو تا مثال رو اوردید!

خودتون گفتید خدا این رو گفته به این دلیل و اون دلیل!

مگر من اومدم این پست رو زدم؟
بله عرایض بنده در رابطه با کلام خدا بود ولی کدوم کلام خدا؟ تشخیصش این قدر سخته؟

و البته من هنوز هم اصرار دارم اصولاً اون توجیهات شما نه به عقل جور در میاد و نه به متن قران!


ممنون از توصیه تون در مورد مطالعه! حتماً!

شما اگر چیزی رو متوجه نشدید حتماً بدون رو در بایستی بپرسید!

دشمن هم که نیستیم!

بنده به شخصه از آشنایی و هم کلامی با شما خوشنود شدم. و در آخر یه عبارت زیبا بنا بر هدیه تقدیم شما می کنم و تاکید می کنم که این یه هدیه از سر دوستی هست و ربطی به بحث ما نداره و اما اون عبارت زیبا:

مرنج و مرنجان! :gol:
آرزوی بهترین ها، برای شما.
 

jonny depp

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست خوبم. برای من جالب هست که چرا ترجمه هایی که قرار دادید یکم با اصل قران فرق دارند.
این ترجمه های فولاد وند هست که برای روشن شدنه دوستان قرار می دم.
(سوره نسا آیه ٣۴)
مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى‏كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى‏كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است

(جزء ٢٢ سوره الاحزاب آیه ۵٠)
اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را داده‏اى حلال كرديم و [كنيزانى] را كه خدا از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمه‏هايت و دختران دايى تو و دختران خاله‏هايت كه با تو مهاجرت كرده‏اند و زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه] به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد [اين ازدواج از روى بخشش] ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مى‏دانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كرده‏ايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و خدا همواره آمرزنده مهربان است

(جزء ۵ سوره النساء آیه ٢۴)
و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده‏ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است كه [زنان ديگر را] به وسيله اموال خود طلب كنيد در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد و زنانى را كه متعه كرده‏ايد مهرشان را به عنوان فريضه‏اى به آنان بدهيد و بر شما گناهى نيست كه پس از مقرر با يكديگر توافق كنيد مسلما خداوند داناى حكيم است

(جزء ۴ سوره النساء آیه ١١)
خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى‏كند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر [دخترى كه ارث مى‏برد] يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى [=متوفى] يك ششم از ماترك [مقرر شده] است اين در صورتى است كه [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است [و بقيه را پدر مى‏برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مى‏برد [البته همه اينها] پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى [كه بايد استثنا شود] شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند [اين] فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است

(جزء ۴سوره نساء آیه٣)
و اگر در اجراى عدالت ميان دختران يتيم بيمناكيد هر چه از زنان [ديگر] كه شما را پسند افتاد دو دو سه سه چهار چهار به زنى گيريد پس اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد به يك [زن آزاد] يا به آنچه [از كنيزان] مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد] اين [خوددارى] نزديكتر است تا به ستم گراييد [و بيهوده عيال‏وار گرديد]

http://www.parsquran.com
یعنی این ترجمه ها بی مشکلن؟:surprised:
سوره ی نسا آیه 11 که عملا گفته ارث زن نصف باید باشه طبق ترجمه ای که شما گذاشتید
و در آیه 3 نسا هم به داشتن کنیز تایید شده
به جز آیه ی 34 ترجمه ای که شما گذاشتید چه فرقی با بقیه داره؟:surprised:
 

farzaan

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنانی را که نافرمانی میکنند ابتدا پند دهید. اگر نپذیرفتند آنان را کتک بزنید. (سوره نسا آیه ٣۴)

یعنی چی که اگر نپذیرفتن آنان را کتک بزنید؟
از مادر زادخ نشده دست رو من بلند کنه.بزنه میزنم که یادش نره.
من میزنم
سیر هم کتکت میزنم
حرفی هست؟؟؟؟؟؟:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:
 

mezak

کاربر فعال
قرار نیست هر کسی بسته به طرز نگاهش قرآن رو تفسیر کنه .

شماها چطور به خودتون اجازه میدید کتابی مثل قرآن رو با علم ناچیز خودتون تفسیر کنید .

به جای این بحثها برید و کتابهای تفسیر بزرگان رو بخونید و زحمت تفسیر رو به خودتون ندید ...:confused:

شما نگران نباش تا حالا كسي با خوندن اين تاپيك ها كور نشده!
حواستون باشه تا يه چيزي شنيدين كه با اونچه تو ذهنتونه فرق داره، سريع انگ نچسپونين.
 

EECi

مدیر بازنشسته
یعنی این ترجمه ها بی مشکلن؟:surprised:
سوره ی نسا آیه 11 که عملا گفته ارث زن نصف باید باشه طبق ترجمه ای که شما گذاشتید
و در آیه 3 نسا هم به داشتن کنیز تایید شده
به جز آیه ی 34 ترجمه ای که شما گذاشتید چه فرقی با بقیه داره؟:surprised:

نه اتفاقا ... مطمئنا بی مشکل نیستن و باز هم نیاز به تفسیر بهتر هست . هر کس از دید خودش قران رو تفسیر می کنه. شما اگر واقعا خواهان این هستید که قران رو متوجه بشید نباید به نوشته های من و دیگران در اینترنت اکتفا کنید . باید برید و تمام منابع مهم رو پیدا کنید. کم کم شروع کنید به مطالعه کردن. حقایق خود بخود به سراغتون میان. می دونید من خیلی در زمینه تمام مکتب هایی که دوستان در همین سایت ادعایش رو دارن مطالعه کردم و چیز هایی رو پیدا کردم که این نکته رو برای من اثبات کرد که چرا شریعتی ها وجود داشتن . چرا اسلام حق هست. در هر صورت من بشما بعنوان یه دوست حقیر شما، پیشنهاد می کنم برای فهمیدن قران تمام جوانب رو باید بدونید.

یه مثال در مورد کنیز برای شما میزنم. دقت کنید به این موضوع که قران در بیشتر جاها اشاره کرده انسان مختار هست به انتخاب زندگی خودش . و گفته هر قومی شرایط خودشون رو تغییر میدن و نه غیر.
ایا شما فرقی بین کنیز های قدیم که صاحب اونها ( امروزه صاحب کار معرفی میشن!) با یه کارمند زنی که برای یه محل یا کسی کار می کنه می بینید؟
( واقع بین باشید و نگید کارمند امروزی احترام بیشتری داره و هزاران حرف دیگر که پیش بینی می کنم بگید ، اصل موضوع همان هست. و البته کنیز و یا خدمتکار هم بعنوان یه شغل شرایطش رو دارد که قران اونها رو مطرح کرده .)
نکته مهم دیگه لفظ کنیز هست که بمعنای بدی بنظرتون میاد . لفظ مهندس به شما هم مثل لفظ کنیز هست برای یه نفر دیگه.
ببینید من یه حرف رو زدم و هزاران حرف رو نزدم. شما بهتره خودتون برید دنبالش برای پیدا کردن حقیقت . چون من هم یروزه به این تفکر نرسیدم و شما هم نخواهید رسید.
ایا این رو قبول دارید که قران بعنوان یک کتاب زندگی هست و باید تمام جوانب رو در نظر بگیرد ؟
ببینید این گفته های من مطمئننا شما رو قانع نخواهد کرد چون شاید دید تاریخی و اجتماعی شما مطابق فکر من نیست.
یه نکته مهم من باز هم گیفتم که قصد تفسیر ندارم و ترجمه های دقیق تر قرار دادم
موفق باشید
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا حدی درست گفتین. اشتباه شما در این هست که عکس العمل های هیجانی در مورد دوم ناشی از عدم برخورداری از تربیت اجتماعی نیست. حالا اگر می فرمودید تربیت صحیح یه چیزی! اما موضوع اینجاست که هر عکس العمل هیجانی ای لزوما بد نیست! من خودم سرشار از هیجان هستم و طبیعتا در طول روز عکس العمل های هیجانی متقاوتی دارم.


خیر در واقع اشتباه از ظرف شماست که تفاوتی بین تربیت اجتماعی با انواع دیگه از تربیت قایل نیستید!

تربیت اجتماعی به طور اخص به واکنش های در برابر کنش های اجتماعی میپردازه!

از طرف دیگه شما هیجان و جنب و جوش رو کاملاً یکسان فرض کردید! در حالیکه هیجان محموعه احساساتی است لزوماً عاری از خرد و جنب و جوش مجموعه عواطفی است که لزوماً خالی از خرد نیست!

هیجان به قدری بر احساسات تکیه داره که نقش تعقل رو کاملاً ندیده میگیره! خرد هرگز نمیتونه پرخاشگری رو با پرخاشگری پاسخ بده!

این که شما نمی تونین درک کنین نه برای من و نه برای هیچ کدوم از ما مطلب جدیدی نیست که منجر به تعجب بشه. تفاوت دیدگاه عزیزم! تفاوت دیدگاه! نمی خوام توضیح بدم. چون این تفاوت دیدگاه مذهبی و غیر مذهبی به اندازه ی سنتون تو گوشتون خونده شده! و از اونجایی که بعد از گذشت این مدت هنوز نمی تونین این تفاوت دیدگاه رو درک کنین، (که لزوما این مسئله ی بدی نیست،) هر چه قدر که بنده توضیح بدم، بازم شما درک نخواهید کرد و از اون جایی که من از کار عبث بیزارم، از این کار صرف نظر می کنم.

خیر در واقع این عدم درک متفابل ناشی از اختلاف تربیت مذهبی نیست! بلکه ناشی از اختلاف تربیت اجتماعی است! دوستان مذهبی زیادی داشتم که واکنش های اجتماعی شون مورد تایید من بوده گرچه اختلاف زیادی در تربیت مذهبی داشتیم و هر دو طرف هم از این اختلاف کاملاً اگاه بودیم.

تفاوت دیدگاه مذهبی تاثیر چشمگیری در تفاوت بازخوردهای اجتماعی نداره و در واقع عامل اصلی همون تفاوت در تربیت اجتماعی افراد است!

در واقع افراد با مذاهب مختلف در بسیاری موارد واکنش های اجتماع مشابهی رو نشون میدهند!

در واقع من نوع دیدگاه شما رو نسبت به این موضوع بر خلاف انتظار شما درک میکنم و اونچه نمیتونم در کنم اینه که چطور تعقل و حتی اموزه های دینی شما منجر به این برخوردها میشه!

به راحتی میشه بر اساس همون اموزه های دینی شما این عکس العملها رو زیر سوال برد! مخصوصاً در مورد شیعیان!

در واقع بله! تلاش شما برای تغییر نظرات من عبث هست چون این مسایل سالها پیش برای من حل شده و به اون اندازه بهشون تسلط دارم که با یک سری گفتگوهای ساده نشه اونها رو تغییر داد! ولی این مباجثات توی یک تاپیک عمومی مرح شدند و مخاطب شما فقط من نیستم! پس بهتره هر انچه در چنته دارید رو رو کنید!


وقتی شما با نگاه تمسخر آمیزی بنده رو به مطالعه سفارش می کنی، نمی تونم فرض کنم که شما مطالعه دارین. باید مطالعه داشته باشین. :redface:
بله! بدون شک!
خیر! غیر طبیعی نیست! برای خانومی که (نمی گم چادری) عفیف بوده این کار خیلی سخته. امکان این که گریزان باشه 50 در صد هست! حالا اگر شما عفیف هستید و گریزان نیستین، خوب جزء 50 درصد بقیه هستین. به همین سادگی دوست عزیز.

از اینکه توصیه من رو تمسخر امیز میدونید متاسفم!

هیچ توصیه خیر خواهانه ای تمسخر امیز نیست! اگر قصد تمسخر شما رو داشتم (که هرگز کسی رو در این باشگاه مسخره نکرده ام) روش های به مراتب موثر تری رو میتونستم به کار ببرم!

بگذریم!

در مورد این عقیده غیر طبیعی بودن و طبیعی بودن بهتون توصیه کردم با یک روانشنا مشورت کنید!

بنا بر عقاید مذهبی شما احساسات جنسی در زن و مرد به یک اندازه به ودیعه نهاده شده! زن و مرد از نفس واحده افریده شده اند!

مشکل اصلی در این مورد ناشی از تربیت خانوادگی است که وجود میل جنسی در رن رو مذمت میکنه! همونطور که مسیحیت (شاخه کاتولیک) سعی در سرکوب این میل داره! این مساله گریز از میل جنسی بین زنان مسلمان ناشی از همون تربیت خانوادگی است در صورتیکه هیچ متن مذهبی معتبری این احساسات رو انکار نمیکنه!

در مودر اینکه به کسی خطاب کنید اگر عفیفه هستید توصیه میکنم این عبارت رو دیگه زیر سوال نبرید!

باز هم حتی تصور پاکدامن بودن افراد و بیان اون به صورت اگر و شاید و ... (که به معنب وجود شک هست) کاملاً بر خلاف اموزه های دینی هست که از اون دم میزنید!

من از کاربد این کنایات دلگیر نمیشم! ولی جداً توصیه میکنم این عبارات رو به کار نبرید چون معنای خوشایندی ندارد!

و همینطور این بحث 50 در صد اگر مبنایی به صورت یک امار علمی داره رو به کمک منبع اثبات کنید.

البته همین ادعای شما رو به همین صورت تحلیل کرد که زنان پاکدامن نه بر اساس نفس پاکدامن بودن (و یا ویژگی های بیولوژیکی) بلکه بر اساس تربیت خانوادگی ممکنه دارای این میل باشند و یا نباشند!

همین نکته دسته بندی های مذهبی در مورد خلقیات و افرینش زنان رو نفی میکنه.


شکی در این نیست! بله بعد از آشنایی بیشتر با شما متوجه شدم که این مثال ها با دانسته های شما سازگار نیست.

ظاهراً ادعاهای شما با عرایض خود شما هم سازگار نیست! یکبار ادعا میکنید نیمی از زنان پاکدامن میل جنسی دارند و نیمی دیگر ندارند و یک بار ادعا میکنید زنان پاکدامن میل جنسی ندارند و نسبت به کنشهای غیر منتظره اجتماعی پاسخ پرخاشگرانه میدهند در حالیکه نیمی دیگر اینگونه نیستند!

تکلیف من رو معلوم کنید! ادعای اولتون رو قبول دارید یا تقسیم بندی دومتون رو !

در وافع مثال شما با دانسته های من در مورد افرادی با تفمرات شما سازگار هست و همونطور که قبلاً هم اشاره کردم اونچه من درک نمیکنم تضاد این برخوردها با اموزه های دینی شماست!

مذهبی که شما بهش استناد میکنید هرگز ندیدم برخورهای پرخاشگرانه رو تایید کنه گرچه این رفتار رو بین گروهی از افراد مذهبی میبینم و البته همونطور که گفتم گروه دیگه ای از اونها چنین رفتارهایی از خودشون نشان نمیدهند!


بله عرایض بنده در رابطه با کلام خدا بود ولی کدوم کلام خدا؟ تشخیصش این قدر سخته؟

شما ادم جالبی هستید! یکبار ادعا میکنید حرف من ربطی به کلام خدا نداشت!

بعد ادعا میکنید البته ربطی به کلام خدا داشت و لی کلام دیگری از خدا!

مگر من به نوع کلام خدا اشاره داشتم یا ادعایی در مورد کلام خدا کردم که شما از من انتظار تشخیص داشتید!

اولاً خداوند کلامهای متفاوتی نداره ! داره؟

دوماً همه بحث ما در این تاپیک حول یک بحث از موارد متعدد زنان در قران میگرده و من دقیقاً به همون اشاره کردم! دومیش رو اگر میتونید مطرح کنید تا من ببینم شما به چه کلام دیگه ای از خدا اشاره کردید؟

بنده به شخصه از آشنایی و هم کلامی با شما خوشنود شدم. و در آخر یه عبارت زیبا بنا بر هدیه تقدیم شما می کنم و تاکید می کنم که این یه هدیه از سر دوستی هست و ربطی به بحث ما نداره و اما اون عبارت زیبا:

مرنج و مرنجان! :gol:
آرزوی بهترین ها، برای شما.


در مورد کلام اخرتون به شدت توصیه میکنم سعی کنید بهش عمل کنید!

از رنجیدنتون در مورد برخی پاسخ های خودم متاسفم در حالیکه قصدم این نبود و تصور میکنم شما بی دلیل رنجیدید!

و همینطور توصیه های من در مورد عدم به کار بردن برخی عبارات رو سعی کنید حتماً مد نظر داشته باشید!

موفق باشید!
 

Similar threads

بالا