یه سوال قرآنی!

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mehrshad53

اخراجی موقت
=============================
=============================
=============================
در خیلی از آیه های قران و حتی بعضی از سوره ها به طور کامل،مخاطب فقط مردان هستند.
در بقیه آیات هم مخاطب جمع هست.
آیا آیه ای وجود داره که مخاطب اون فقط زنها باشن؟!
فقط سوال کردم چون حس کردم قران با توجه به سواد نداشتن زنها نازل شده!!!!
 

niloo_sh.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
=============================
=============================
=============================
در خیلی از آیه های قران و حتی بعضی از سوره ها به طور کامل،مخاطب فقط مردان هستند.
در بقیه آیات هم مخاطب جمع هست.
آیا آیه ای وجود داره که مخاطب اون فقط زنها باشن؟!
فقط سوال کردم چون حس کردم قران با توجه به سواد نداشتن زنها نازل شده!!!!


:surprised:
 

vergilangleos

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشکل از زبانه عربیه که خدا مجبور شده خودشم با ضمیر مرد معرفی کنه!
تو عربی خنثی نداریم!
 

شقایق21

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
=============================
=============================
=============================
در خیلی از آیه های قران و حتی بعضی از سوره ها به طور کامل،مخاطب فقط مردان هستند.
در بقیه آیات هم مخاطب جمع هست.
آیا آیه ای وجود داره که مخاطب اون فقط زنها باشن؟!
فقط سوال کردم چون حس کردم قران با توجه به سواد نداشتن زنها نازل شده!!!!
آره تو سوره نسا نوشته در مورد زنها ولی تکالیفشون و در قبال مردها:razz:
 

mehrshad53

اخراجی موقت
من گفتم مخاطبش زنان باشن و نه اینکه در مورد زن باشه،خیلی فرق میکنه.
توی سوره نسا گفته زن باید اینکار را بکنه و اونکار و یا با زنان اینکار را بکنید اگ ان کار را کردند ولی ایا جایی گفته که ای زنان شما مثلا فلان حق را دارید یا ای زنان فلان کار را بکنید؟!!!!
 

Hps

عضو جدید
اره گفته ای زنان مومنه فقط برای مردان باشید....بخورید وبیاشامید وبرای مردان باشید.....مردان مقدمتر بر زنانند...زن ومرد را برابر افریدیم اما زن نصف مرداست(به این میگن برابری لاگرانژ اسلامی)
 

شقایق21

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من گفتم مخاطبش زنان باشن و نه اینکه در مورد زن باشه،خیلی فرق میکنه.
توی سوره نسا گفته زن باید اینکار را بکنه و اونکار و یا با زنان اینکار را بکنید اگ ان کار را کردند ولی ایا جایی گفته که ای زنان شما مثلا فلان حق را دارید یا ای زنان فلان کار را بکنید؟!!!!
اینم از بد بختی زنهاس :(:razz:
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسانی که دنبال بهانه تراشب باشند هر جوابی اورده بشه فرقی نمیکنه برای جوابت هم جواب میارن.اما کسی حقانیت چیزی رو قبول کنه ولی شبهه تو ذهنش وجود داشته باشه رو دعوت میکنم این مقاله رو بخونن:
http://www.porsesh.ir/PrintSoal.aspx?Code=492
 

atousa_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم دلیلش بر میگرده به همون استفاده از واژه منزل برای صدا کردن خانوما

یحتمل چون این آیات باید از طریق پیامبر به زنان میرسید و صحبت مرد نا محرم با زنان اشکال شرعی داره ، آیات به این صورت نازل شدند
 

Hps

عضو جدید
فکر کنم دلیلش بر میگرده به همون استفاده از واژه منزل برای صدا کردن خانوما

یحتمل چون این آیات باید از طریق پیامبر به زنان میرسید و صحبت مرد نا محرم با زنان اشکال شرعی داره ، آیات به این صورت نازل شدند

یعنی خدا با بنده هاش نامحرمه!!:surprised:
 

mehrshad53

اخراجی موقت
کسانی که دنبال بهانه تراشب باشند هر جوابی اورده بشه فرقی نمیکنه برای جوابت هم جواب میارن.اما کسی حقانیت چیزی رو قبول کنه ولی شبهه تو ذهنش وجود داشته باشه رو دعوت میکنم این مقاله رو بخونن:
http://www.porsesh.ir/PrintSoal.aspx?Code=492

لطفا جواب بنده را بدین!
ناراحتی که نداره!
آیه ای هست؟
 

atousa_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی خدا با بنده هاش نامحرمه!!:surprised:
البته من منظورم انتقال دهنده ی آیات بود

اما فکر کنم خدا هم نامحرمه که خانوما موقع نماز خوندن حتی توی یه اتاق تنها ، حجاب کامل میذارن ، اما بعضی از همون خانومها هستن که حجابشون توی جامعه متحیرت میکنه
پس لابد فقز خدا براشون نامحرمه
 

Hps

عضو جدید
پس تو بدو خلقت خدا چشاشو میبس تا عبادت حوا رو نبینه نه؟:surprised::surprised:
 

نوید110

عضو جدید
بلی هست :
(24) النور : 31
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)

این آیه همه ضمایر آن مخصوص به زنان مومن ( مومنات ) است.

اما اینکه چرا در جایی که مخاطب هم مرد است و هم زن از ضمیر مرد استفاده می شود، پاسخ اینکه این یک قاعده در زبان عربی است به نام (تغلیب ) که در جایی که مشترک است بالاخره باید یا ضمیر مذکر به کار برد یا مونت و در زبان عربی ضمیر مذکر به کار می رود و این ربطی به تبعیض جنسینی و نفی حقوق زنان و نادیده گرفتن اعلامیه حقوق بشر و کنوانسیون رفع تبعیض از حقوق زنان و ... ندارد
 

ahmadi-2010

عضو جدید
=============================
=============================
=============================
در خیلی از آیه های قران و حتی بعضی از سوره ها به طور کامل،مخاطب فقط مردان هستند.
در بقیه آیات هم مخاطب جمع هست.
آیا آیه ای وجود داره که مخاطب اون فقط زنها باشن؟!
فقط سوال کردم چون حس کردم قران با توجه به سواد نداشتن زنها نازل شده!!!!

حالا گذشته از شوخی ولی من خودم تو یکی دوتا سوره دیدم که خدا به زنان گفته در هنگام راه رفتن بگونه ای راه نروید که باعث جلب توجه دیگران شود....خلخال به پاهایتان نبندید و چند توصیه دیگه....
 

mehrshad53

اخراجی موقت
بلی هست :
(24) النور : 31
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)

این آیه همه ضمایر آن مخصوص به زنان مومن ( مومنات ) است.

اما اینکه چرا در جایی که مخاطب هم مرد است و هم زن از ضمیر مرد استفاده می شود، پاسخ اینکه این یک قاعده در زبان عربی است به نام (تغلیب ) که در جایی که مشترک است بالاخره باید یا ضمیر مذکر به کار برد یا مونت و در زبان عربی ضمیر مذکر به کار می رود و این ربطی به تبعیض جنسینی و نفی حقوق زنان و نادیده گرفتن اعلامیه حقوق بشر و کنوانسیون رفع تبعیض از حقوق زنان و ... ندارد

ضمایر را کار ندارم،مخاطب اینجا هم پیامبر هست که اونم مَرده!!!
 

manelee

عضو جدید
من گفتم مخاطبش زنان باشن و نه اینکه در مورد زن باشه،خیلی فرق میکنه.
توی سوره نسا گفته زن باید اینکار را بکنه و اونکار و یا با زنان اینکار را بکنید اگ ان کار را کردند ولی ایا جایی گفته که ای زنان شما مثلا فلان حق را دارید یا ای زنان فلان کار را بکنید؟!!!!



مگه زنان حقي هم دارند!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
بر فرض اگر خداوند بنده نوازي كرده باشه و حقي قائل شده باشه مطمئن باش اون قسمت نازل نشده باطل شده
 

atousa_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
بلی هست :
(24) النور : 31
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)

این آیه همه ضمایر آن مخصوص به زنان مومن ( مومنات ) است.

اما اینکه چرا در جایی که مخاطب هم مرد است و هم زن از ضمیر مرد استفاده می شود، پاسخ اینکه این یک قاعده در زبان عربی است به نام (تغلیب ) که در جایی که مشترک است بالاخره باید یا ضمیر مذکر به کار برد یا مونت و در زبان عربی ضمیر مذکر به کار می رود و این ربطی به تبعیض جنسینی و نفی حقوق زنان و نادیده گرفتن اعلامیه حقوق بشر و کنوانسیون رفع تبعیض از حقوق زنان و ... ندارد
ببین
مستقیماً خطاب کنه

نه اینجوری غیر مستقیم
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولا" قرآن در اکثر موارد انسان ها رو فارغ از جنسیت و طبقه و قوم و نژاد مورد خطاب قرار داده.
تنها مواردی اندک هست که آیاتی در مورد مردان و آیاتی در مورد زنان نازل کرده.
البته ایراد بنی اسرائلی که میگن همینه!
میفرماین قبول نیست! باید مستقیما" زن رو مورد خطاب قرار بده!
حالا آیه هم بیاریم میگن قبول نیست! این وظیفه ی زنان رو برشمرده!
اما سوال اینه که چه فرقی میکنه قرآن بگه " ای زن فلان کن! یا " زنان باید فلان کنند" ؟؟!!
(اینجاست که معلوم میشه منظور سوال و آموختن نیست!)
نکته ی دیگه اینه اکثر مواردی که قرآن گروهی رو مورد خطاب قرار داده وظایفی رو برعهدشون گذاشته.
ولله قسم اگه این قرآن 10برابر مرد ها برای زن ها آیه نازل می کرد قوم معاند و لجوج ایراد می گرفتند که این قرآن چرا انقدر گیر داده به زن ها؟!

تنزيل الكتب لاريب فيه من رب العالمين{2}ام يقولون افتراه بل هو الحق من ربك لتنذر قوما مااتاهم من نذير من قبلك لعلهم يهتدون{3}
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
با متال گارد در قسمت اول جمله اش موافقم. و یه توضیحی هم من بدم.
در ادبیات فارسی ما و در اشعار نیز مرد به معنی انسان هست و شامل هر دوجنس میشه. یعنی زمانی که شاعر از مرد صحبت میکنه منظورش فقط جنس مرد نیست.
یه توضیه دیگه هم بدم. در زبان عربی زمانیکه میخواهیم جمعی رو متشکل از مردها و زنها مورد خطاب قرار بدیم ضمیر جمعی که استفاده میکنیم ضمیر جمعی مذکر هست. مثلا " یا ایها الذین امنوا" که این به معنی این نیست که ای مردهایی که ایمان اورده اید. بلکه به معنی همه افراد متشکل از مرد و زن هست.
یه مورد دیگه هم بگم که قران از حقوق زنها هم باهاشون صحبت کرده. از جمله اینکه زن میتونه برای شیر دادن به بچه از شوهرش پول بگیره. و غیره...
در مورد بخش دوم صحبت متال گارد من مخالفم. راه رسیدن به یقین شک است. یعنی زمانی یک مسئله مورد قبول واقع میشه و ملکه ذهن میشه که در مورد سوال بشه. پس اگر به ذهن کسی همچین سوالی میرسه اگه به جوابش برسه مطمئنا ایمانش از من و شما بیشتر خواهد بود

شاد باشید
 

مهرایران

عضو جدید
=============================
=============================
=============================
در خیلی از آیه های قران و حتی بعضی از سوره ها به طور کامل،مخاطب فقط مردان هستند.
در بقیه آیات هم مخاطب جمع هست.
آیا آیه ای وجود داره که مخاطب اون فقط زنها باشن؟!
فقط سوال کردم چون حس کردم قران با توجه به سواد نداشتن زنها نازل شده!!!!
سلام دوست خوبم قرآن حدود1400سال پیش نازل شده اونم زمانی که قوم عرب چه زن و چه مرد در جهالت به سر می بردن و افکار غلطی داشتن و بی سواد بودن.قبل از همه این بحثا باید باور کنی که خدا وجود داره وقتی قبول خدارا باور داشتی سوالای بعدی مطرح می شه.دوست خوبم شما قبل از هر چیزی باید به این نتیجه برسی که خدا وجود داره و تمام جهان را خلق کرده.بعد از قبول این حقیقت به قدرت خدا پی میبری که مانند نداره و باکتابی روبه رو می شی که 1400سال پیش در زمان بی علمی و نادانی نازل شده و اون کتابی که هنوز بعد از1400سال اسرارش مشخص نشده و از عدالت و یکسانی حقوق زن و مرد بحث کرده.به این بیت توجه کن:
تا" مرد "سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
در بیت بالا "مرد "مجاز از انسان هست نه جنس مذکر.در زبان عربی هم این مسئله صادق هست و در خطاب عموم از ضمیر مذکر استفاده شده و با این تفاوت که در زبان فارسی ضمیر"او" برای هر دو جنس استفاده می شود و در زبان عربی برای هردو جنس ضمیر منحصر به فرد به کار می رود "هو" برای مذکر و "هی" برای مونث.
باور وجود خدا = تلاش برای اجرای دستوراتش
 

mehrshad53

اخراجی موقت
سلام دوست خوبم قرآن حدود1400سال پیش نازل شده اونم زمانی که قوم عرب چه زن و چه مرد در جهالت به سر می بردن و افکار غلطی داشتن و بی سواد بودن.قبل از همه این بحثا باید باور کنی که خدا وجود داره وقتی قبول خدارا باور داشتی سوالای بعدی مطرح می شه.دوست خوبم شما قبل از هر چیزی باید به این نتیجه برسی که خدا وجود داره و تمام جهان را خلق کرده.بعد از قبول این حقیقت به قدرت خدا پی میبری که مانند نداره و باکتابی روبه رو می شی که 1400سال پیش در زمان بی علمی و نادانی نازل شده و اون کتابی که هنوز بعد از1400سال اسرارش مشخص نشده و از عدالت و یکسانی حقوق زن و مرد بحث کرده.به این بیت توجه کن:
تا" مرد "سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
در بیت بالا "مرد "مجاز از انسان هست نه جنس مذکر.در زبان عربی هم این مسئله صادق هست و در خطاب عموم از ضمیر مذکر استفاده شده و با این تفاوت که در زبان فارسی ضمیر"او" برای هر دو جنس استفاده می شود و در زبان عربی برای هردو جنس ضمیر منحصر به فرد به کار می رود "هو" برای مذکر و "هی" برای مونث.
باور وجود خدا = تلاش برای اجرای دستوراتش

کدوم دستوراتش؟
اونی که گفته کفار را بکشید و ناموس و مالشون را بردارید؟
یا اونی گفته زناتون را بزنید؟
کدومشون؟
اصلا اونی که سنی ها میگن یا اونی که شیعیان میگن یا اونی که یهودییا میگن یا.....؟
بنده اگه به خدایی اعتقاد پیدا کنم،اون خدا نمیتونه بعضی از ایات را گفته باشه و اصلا انتظار ندارم که با چنین چیزی بخواد بشر را هدایت کنه!!!!!!
 

s.ferdows

عضو جدید
کاربر ممتاز
=============================
=============================
=============================
در خیلی از آیه های قران و حتی بعضی از سوره ها به طور کامل،مخاطب فقط مردان هستند.
در بقیه آیات هم مخاطب جمع هست.
آیا آیه ای وجود داره که مخاطب اون فقط زنها باشن؟!
فقط سوال کردم چون حس کردم قران با توجه به سواد نداشتن زنها نازل شده!!!!
لطف کنید با کلمات بازی نکنید

در قرآن بشر و انسان(چه مرد چه زن) مورد خطاب قرار گرفته مگر آیاتی اندک که مخاطب یا زن بوده یا مرد
 

Hps

عضو جدید
سلام دوست خوبم قرآن حدود1400سال پیش نازل شده اونم زمانی که قوم عرب چه زن و چه مرد در جهالت به سر می بردن و افکار غلطی داشتن و بی سواد بودن.قبل از همه این بحثا باید باور کنی که خدا وجود داره وقتی قبول خدارا باور داشتی سوالای بعدی مطرح می شه.دوست خوبم شما قبل از هر چیزی باید به این نتیجه برسی که خدا وجود داره و تمام جهان را خلق کرده.بعد از قبول این حقیقت به قدرت خدا پی میبری که مانند نداره و باکتابی روبه رو می شی که 1400سال پیش در زمان بی علمی و نادانی نازل شده و اون کتابی که هنوز بعد از1400سال اسرارش مشخص نشده و از عدالت و یکسانی حقوق زن و مرد بحث کرده.به این بیت توجه کن:
تا" مرد "سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
در بیت بالا "مرد "مجاز از انسان هست نه جنس مذکر.در زبان عربی هم این مسئله صادق هست و در خطاب عموم از ضمیر مذکر استفاده شده و با این تفاوت که در زبان فارسی ضمیر"او" برای هر دو جنس استفاده می شود و در زبان عربی برای هردو جنس ضمیر منحصر به فرد به کار می رود "هو" برای مذکر و "هی" برای مونث.
باور وجود خدا = تلاش برای اجرای دستوراتش

مگه قران کتاب معماس که رمز ورازش مشخص نباشه!
گیرم خدارو قبول کنم چرا این خدا برا هرپیغمبری در یک مورد یکسان دستورات متفاوت صادر میکنه؟
قواعد عربی رو به دقت بخونید دوست من!!اونا برا هر شخص وجمعی ضمیر مشخصی دارند...مجازرو برای خطاب شخص که بکار نمیبرن
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا