مهمممممممممم بیایین تو متوجه می شین #روسپیگری در ایران#

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
روسپیگری در ایران ، اگرچه هیچگاه به رسمیت شناخته نشده، اما موضوع بحث های آکادمیک و تصمیم گیرانه بسیاری بوده است. این تناقض بیش از آنکه ناشی از حساسیت ذاتی معضلی به نام تن فروشی باشد نشات گرفته از انگاره های ایدئولوژیک تصمیم سازانی است که در معادل سازی های ذهنی خود تن فروشی را نشانه ای از ناکارآمدی حکومت دانسته و ناگزیر چاره را در انکار جستجو می کنند.


در مقابل اما کسانی قرار دارند که از این معضل به عنوان یک مسئله مبتلا به جهان یاد کرده و با توجه به رشد سریع آن در جوامع در حال توسعه از جمله ایران خواهان به رسمیت شناختن این پدیده در راستای حل آن و برنامه ریزی های کلان برای آن هستند. در مورد تن فروشی در ایران تا به امروز کمتر از انگشتان یک دست پژوهش میدانی صورت گرفته است که به زعم کارشناسان مهمترین دلایل آن عبارتند از، دشواری تحقیق در این موضوع به دلیل ویژگی های خاص این حرفه و دوم، تمایل نداشتن نهادهای حکومتی برای طرح و یا حمایت از چنین موضوعاتی.


اما با این وجود اخیرا سعید مدنی یکی از صاحب نظران عرصه مسائل اجتماعی ایران با اتمام یک تحقیق میدانی گسترده تغیرات گسترده ای را در بین جامعه تن فروشان شهر تهران چه از باب جمعیت و چه سن و ویژگی های اجتماعی و فرهنگی نشان داد که در همین رابطه گفتگوی زیر را با این پژوهشگر می خوانید.


در اوج حساسیت و تابو سازی پیرامون مسائل جنسی در کشور تحقیق در مورد روسپیگری خیلی جسورانه به نظر می رسد؟


البته قطعا پژوهش در اين زمينه خصوصا برای يک محقق مرد بسيار دشوار است .به علاوه با توجه به جرم بودن تن فروشی مطالعه در مورد اين جمعيت پنهان کار را دشوارتر هم می کند. می دانيد زنی که به جرم تن فروشی بازداشت می شود مجازاتی معادل دو ماه حبس تا سنگسار و قتل در انتظار اوست .پس متقاعد سازی اين زنان برای همکاری با يک پژوهش و جلب اعتماد آنها درست مثل مطالعه در باره معتادان در خيابان بيست سال پيش است. البته همين گرفتاری در مورد ارائه خدمات بهداشتی به اين زنان هم وجود دارد.اما اجازه دهيد اين گفت و گو را بايک اصلاح و تذکر آغاز کنيم و آن عدم کاربرد کلمه روسپی در مورد اين زنان است. در واقع اين کلمه واجد بار معنايي منفی برای اين زنان است که اخلاق پژوهش حکم می کند از کاربرد آن خودداری کنيم .شايد کلمه تن فروش اصطلاح مناسب تری باشد ،اگرچه در سطح جهانی و خصوصا در ادبيات پژوهشی از کلمه کارگر جنسی (*** Worker) استفاده می شود که بنده شخصا با آن موافق نيستم زيرا بکارگيری آن مستلزم قائل شدن مشروعيت برای اين روش کسب درآمد است که پايه نظری آن ليبراليسم و ليبرتاريانيسم (Libertarianism)است


به همین خاطر است که کمتر مستندی در این حوزه در اختیار داریم، آنقدر که هنوز بهترین پژوهش در این حوزه مربوط به سال 1347 است؟


البته تحقیقات آقای توريکیان در سال 1357 وآقای دکتر صديق سروستانی در سال 1372 را نبايد ناديده گرفت . مطالعه سرکار خانم دکتر فرمانفرمائيان هنوز پس از 40 سال آموزه های خوبی در اختيار پژو هشگران قرار می دهد.


شاید به این خاطر است که تحقیقات بعد از انقلات بیشتر متمرکز روی نمونه های حاضر در زندان ها یا مراکز حمایتی بود که بالطبع نتایج آنها نیز مغایرت هایی با واقعیت داشت؟


به همین دلیل است که تحقیفق خانم دکتر فرمانفرمائيان یکی از برجسته ترین پژوهش های اجتماعی در ایران به شمار می آید. تحقیقی جامع که به صورت همزمان موارد بسیاری اعم از الگوهی تن فروشی، ویژگی های فردی و چگونگی روش کار و .... را مورد تجزیه و تحلیل قرار دارد . با اهمیت تر اینکه این مطالعه در مورد زنان تن فروش آزاد و در حال فعالیت انجام شد. پس از انقلات تا سالها برای مطالعه در اين مورد محدوديت بسيار وجود داشت و به همين دليل جامعه آماری چند پژوهش ديگر انجام شده منحصرا زنانی بودند که بازداشت شده و در زندان يا مراکز بهزيستی نگهداری می شدند.


ظاهرا هنوز اين محدوديتها پابرجاست و متاسفانه همچنان در ذهن مدیران ما ارتباط تناتنگی بین اثبات هر معضل اجتماعی و ضعف سیاسی حکومتی برقرار می شود؟


خوب نبايد منکر اين شد که ارزيابی وضعيت اجتماعی می تواند ملاکی برای ارزيابی عملکرد حاکميت باشد. اشتباه دولت ها در اين است که تصور می کنند همه ماموريت آنها پنهان نگه داشتن و نفی وجود اين مسايل است. البته حساسيت ها خصوصا تا قبل از استقرار دولت نهم کم تر شده بود. اما به دليل همين محدوديت ها پس از انقلاب اولين پژوهش جدی در سال 1372 به سفارش نیروی انتظامی توسط آقای دکتر صديق کلید خورد و سپس با انجام دو تحقیق در سال 1384 وارد فصل تازه ای شد.


با این دو پژوهش عملا وارد مرحله ای شدیم که در سال 1347 یکبار تجربه شده بود. بررسی روی زنان تنفروش خارج از زندان و مراکز حمایتی. اما گذشته از این همواره این ابهام را داشته ام که چرا تمامی تحقیقات ما متمرکز روی تهران است و گمان نمی کنم به غیر از دو پژوهش شیراز و تبریز ما کار مشابه دیگری در کشور داشته باشیم؟


تا حدود زیادی این روند منطقی است به هر حال اینجا بزرگترین شهر کشور است، بالاترین نرخ جمعیت را داشته و به نوعی مقصد بسیاری از سفرهاست.ضمن اینکه در نظر داشته باشید تحقیق در زمینه جمعیت های پنهان که فعالیت شان به دلایل مختلف جرم تلقی شده یا مذموم است تا حدودی در شهر های کوچک بسيار دشوار است. به خصوص اگر مطالعه بر شناخت وضعيت زنان تن فروش آزاد باشد.


اما با این وجود به نتایج بسیار جالبی دست یافتید که با توجه به نتایج پژوهش سال 1347 سند معتبری است برای سنجش کارایی سیاست های اجتماعی کشور در 40 سال گذشته ؟


واقعیت این است که مطالعات پیرامون تن فروشی در ایران و نتایج آن را از زوایای مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. اما با این وجود باز هم تغییرات به وجود آمده از سال 47 تا به امروز برای خود من هم جالب توجه بود. ویژگی های فردی و خانوادگی این زنان تفاوت های چشمگیری با گذشته پیدا کرده است. میانگین سنی شان کاهش یافته و گروه های جوانتری وارد این حرفه شده اند. در سال 1347 یافته ها از میانگین سنی 31 سال زنان روسپی خبر می داد اما در سال 1387 ما به میانگین 27-26 سال دست پیدا کردیم.
 
آخرین ویرایش:

cinderella

عضو جدید
کاربر ممتاز
من حال ندالم اين همه رو بخونم!!!


هركي خوند خلاصشو به مام بگه!!!!;)
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
متاسف می شم

متاسف می شم

دردا دردا ....................................:cry:
 

l3adl3oy2095

عضو جدید
؟

؟

همه دارائیم را از من بگیر جز افرادم ....... بعد از ده سال سرآمد همه خواهم بود

:rambo:

جمله جالبیه....
سخن چه کسی هست.....؟
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام تن فروش

سلام تن فروش

سلام
هان!؟ تعجب کردي!؟
ميدانم در کسوت مردان آبرومند،
انديشيدن به تو رسم
و
گفتن از تو ننگ است!
.............
اما ميخواهم برايت بنويسم.
شنيده ام، تن مي فروشي، براي لقمه اي نان!
چه گناه کبيره اي…!
ميدانم که ميداني همه ترا پليد مي دانند، من هم مانند همه ام!
راستي روسپي!
از خودت پرسيدي چرا اگر در سرزمين من و تو،
زني زنانگي اش را بفروشد که نان در بياورد
رگ غيرت اربابان بيرون مي زند
اما اگر همان زن کليه اش را بفروشد
تا ناني بخرد و يا شوهر زنداني اش آزاد شود
اين «ايثار» است!
مگر هردو از يک تن نيست؟
مگر هر دو جسم فروشي نيست؟
تن در برابر نان ننگ است
بفروش! تنت را حراج کن…
من در ديارم کساني را ديدم که دين خدا را چوب ميزنند
به قيمت دنيايشان،
شرفت را شکر
که اگر ميفروشي از تن مي فروشي نه از دين.
شنيده ام روزه ميگيري!
غسل ميکني،
نماز ميخواني،
چهارشنبه ها نذر حرم امامزاده صالح داري،
رمضان بعد از افطار کار مي کني،
محرم تعطيلي!
من از آن ميترسم
که روزي با ظاهري عالمانه،
جمعه بازار دين خدا را براه کنم،
زهد را بساط کنم،
غسل هم نکنم،
چهارشنبه هم به حرم امامزاده صالح نروم،
پيش از افطار و پس از افطار مشغول باشم،
محرم هم تعطيل نکنم
خداحافظ تو و مرام تو **********
 

samane joon

عضو جدید
داستان روسپي زادگان هرزه من .. رو خونديد نويسنداش رو ياد ندارم ..
ولي بحث جالبي بود
البته من هم حوصله خوندن اون همه نوشته رو نداشتم
خوب خوب خوب بود
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
سن شروع چه سالی است ؟

سن شروع چه سالی است ؟

سن شروع چه سالی است ؟
میانگین مدت تن فروشی در تهران 5 سال است که با این حساب باید از ميانگين سن شروع 22 -21 سالگی برای شروع سخن گفت.
پیش از این سنین پایین تری عنوان نمی شد؟
بله اما توجه داشته باشید که این سنین داده تحقیقاتی بود که نمونه هایشان از مراکز بهزیستی یود. معمولا زنان یا دخترانی به مراکز بهزیستی منتفل می شوند که برای اولین بار بازداشت شده باشند و از آنجا که امکان ندارد کسی سالها در این حرفه باشد و بازداشت نشود معمولا دختران جوانی را به مراکز بهزیستی می برند که سن های پایینی دارند بنابراین میانگین سنی نیز در این شرایط پایین تر ارزيابی می شود. البته فراموش نکنيد که ما از ميانگين سن شروع صحبت می کنيم بنابراين گروههايي از دختران سنين پايين تر هم حتما در گروه زنان تن فروش قرار دارند.
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشتریان این زنان غالبا چه مردانی هست?

مشتریان این زنان غالبا چه مردانی هست?

مشتریان این زنان غالبا چه مردانی هست?
بايد تاکيد کنم که مطالعه در باره مشتريان بسيار دشوارتر از پژوهش در باره زنان تن فروش است ،زيرا علاوه بر مخاطرات حقوقی که متوجه آنهاست از نظر خانوادگی و اجتماعی هم حيثيت آنها در معرض تهديد قرار می گيرد. احتمالا به همين دليل هم لااقل بنده هيچ مطالعه مستقلی در باره مشتريان زنان نديده ام. اما در مطالعه ای که انجام شد از زنان تن فروش در باره ويژگيهای مشتريان خودشان سئوال شد که نتايج جالبی به دست آمد. مثلا يک خانم تن فروش 38 ساله مشتريان خودش را به شش گروه تقسيم کرد: « اول مرداني كه از طرف زنان خود تأمين (جنسی) نمي شوند.
دوم مرداني كه نيازهاي جنسي شان فراتر از عقايد همسرشان است
.سوم پسرهايي كه اول *** بازيشان است و با دوستاني رقم خورده اند كه اين كار را تشديد مي‌‌كند.
چهارم و مهمتر از همه مرداني كه داراي پول زياد هستند و نمي دانند چطور پولشان را خرج كنند.
پنجم مرداني كه خيلي خوشگذران و رفيق باز هستند و با خانواده تفريح و حال نمي كنند.
ششم مرداني كه در مذهبي بودن فيلم بازي مي كنند و زنشان بايد طبق الگوي آنها رفتار كند، بالطبع زنانشان از مد و *** و جامعه عقب مي مانند و مردانشان در جاي ديگر تخليه مي شوند.»
شايد اين طبقه بندی دقيق نباشد اما تصوير جامعی از مشتريان ارائه می دهد.در اين مطالعه به نظر زنان تن فروش مشتريان بيشتر در گروه سنی 30-50 سال قرار دارند يعنی ميانسالان بيش از نيمی از مشتريان را شامل می شوند ، پس از اين گروه سنی جوانان (گروه سنی 18-29سال) قرار ذارند.به گفته زنان بيش از نيمی از مشتريان متاهل هستند و اغلب تحصيلات متوسطه و عالی دارند.
نکته جالب در اين يافته ها آن بود که اغلب قضاوت اخلاقی زنان تن فروش در باره مشتريان منفی بود. در چند مورد وقتی پرسشگر به اشتباه اصطلاح روسپی را در سئوال بکار برده بود آنها معترض شده بودند که اين نسبت شايسته مشتريان ما خصوصا متاهلين است.
 

sara@fshar

عضو جدید
کاربر ممتاز
این دریای پاک و زلال و شفافی که اسمش جامعه اسلامیش نام گذاشته اند در قعروجودش از این کثافتها فراوون دارد

توی این کشور یه اعتقاد استوار در بین مردمانش وجود دارد اون اینکه ظاهرت رو حفظ کن اما تو خلوت هر غلطی می خوای بکن
در اومدن موی یه خانوم عفیف از زیرروسری گناه کبیره هس اما :cry:
وقتیم مسایل اقتصادی پای خود را وارد معضلات اجتماعی چون روسپیگری دارز می کند قضیه پیچیده تر هم میشه
تنها مسایل و مشکلات اقتصادی نیس مسایلی مانند وضع تربیتی محیط خونه و اخلاق سرپرست و طلاق و ازدواج موقت بی ثباتی تعهد بین زوجین .... سست شدن پایه های زندگی زنان در جامعه و غیره
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
این دریای پاک و زلال و شفافی که اسمش جامعه اسلامیش نام گذاشته اند در قعروجودش از این کثافتها فراوون دارد

توی این کشور یه اعتقاد استوار در بین مردمانش وجود دارد اون اینکه ظاهرت رو حفظ کن اما تو خلوت هر غلطی می خوای بکن
در اومدن موی یه خانوم عفیف از زیرروسری گناه کبیره هس اما :cry:
وقتیم مسایل اقتصادی پای خود را وارد معضلات اجتماعی چون روسپیگری دارز می کند قضیه پیچیده تر هم میشه
تنها مسایل و مشکلات اقتصادی نیس مسایلی مانند وضع تربیتی محیط خونه و اخلاق سرپرست و طلاق و ازدواج موقت بی ثباتی تعهد بین زوجین .... سست شدن پایه های زندگی زنان در جامعه و غیره
سارا همینه دارم خسته می شم از بس نوشتم ;)
 

cinderella

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب اگه اینا نباشند اون مردا که که شش دسته اند چی کار کنند؟
میمونند عقده ای میشن

بعد یکی رو که ببینند میرن به زور تجاوز میکنند

یا اگه یه قدرتی داشته باشند سو استفاده میکنند

مثلا رئیس زندان یا بازجو میشن
یا رئیس یه شرکت

اون موقع دیگه دخترا بد بخت میشن همشون

راست ميگه هااااااااااااا؟؟!!!!

 

sara@fshar

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب اگه اینا نباشند اون مردا که که شش دسته اند چی کار کنند؟
میمونند عقده ای میشن

بعد یکی رو که ببینند میرن به زور تجاوز میکنند

یا اگه یه قدرتی داشته باشند سو استفاده میکنند

مثلا رئیس زندان یا بازجو میشن
یا رئیس یه شرکت

اون موقع دیگه دخترا بد بخت میشن همشون

راست ميگه هااااااااااااا؟؟!!!!




آره از یه نظر راسته :razz:
اما خو هر چیزی به حدش نه مثل کشور ما که به ملت می گن اول غرورتو جلوی ما بشکن تا بهت نون بدیم :mad:
 

مهرا

عضو جدید
واقعیت این است که مطالعات پیرامون تن فروشی در ایران و نتایج آن را از زوایای مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. اما با این وجود باز هم تغییرات به وجود آمده از سال 47 تا به امروز برای خود من هم جالب توجه بود. ویژگی های فردی و خانوادگی این زنان تفاوت های چشمگیری با گذشته پیدا کرده است. میانگین سنی شان کاهش یافته و گروه های جوانتری وارد این حرفه شده اند. در سال 1347 یافته ها از میانگین سنی 31 سال زنان روسپی خبر می داد اما در سال 1387 ما به میانگین 27-26 سال دست پیدا کردیم.

دعوا نکنید من خوندم
یه فاجعه ی دیگه رو داره تو ایران میگه
دستت درد نکنه
واین یه تیکش واقعا فاجعست متاسفم از این بابت:crying2::crying2:
 

Similar threads

بالا