در راستای بحث سابق حجاب و میل جنسی

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند وقت پیش بحثی در یک تاپیک مطرح شده بود با موضوع حجاب و حفظ غریزه جنسی!
نویسنده سایت رجا نیوز فلسفه بافی کرده بود که حجاب در جوامع اسلامی قوه تخیل مردان در مورد زنان رو پرورش میده بنابراین میل جنسی اون ها رو هم تقویت میکنه و مردان مسلمان دچار سرد مزاجی نمیشوند! در اون تاپیک من به برخی نکات در مورد برهنگی و بی حجابی بردگان در جوامع مسلمان اشاره کردم که یکی از دوستان درخواست کرد منبع و متن اصلی رو از کتابی که بهش ارجاع داده بودم در یک تاپیک جدا گانه ذکر کنم. و خوب حالا اینم عمل به وعده!

کتاب تاریخ برده داری ، نوشته نورمن ال. ماخت / مری هال
ترجمه : سهیل سُمّی از انتشارات ققنوس

در قسمت اول شرحی از بازار برده فروشی کافا در شمال مصر در زمان سلطنت ممالیک ارائه میشه! این بخش از سفرنامه پرو تافو نویسنده اسپانیایی ذکر شده که در اواسط قرن 15 به کافا رفته بود.


ص 36 :
در این شهر {کافا} تعداد بردگان فروشی اعم از زن و مرد ، بیش تر از مابقی اماکن جهان است... . من در انجا دو برده مونث و یک برده مذکر خریدم که هنوز در قرطبه { اسپانیا} به همراه فرزندانشان به من تعلق دارند. روند فروش از این قرار است: فروشندگان بردگان را کاملاً برهنه میکنند، چه مرد و چه زن، و بعد ردایی نمادین بر انها میاندازند. و بعد قیمت اعلام میشود. سپس پوشش های انان را پس میزنند و مجبورشان میکنند راه بروند تا اگر ضعف جسمانی دارند، مشخص شود.


در اینجا قسمتی از شرح گزارش کاپیتان اسمی انگلیسی که در سال 1811 از جانب دولت بریتانیایی هند به سوی سواحل شرقی افریقا اعزام شده بود را ذکر میکنم. این گزارشات از بازار زنگبار ارائه شده که مهمترین بازار تجارت بردگان متعلق به تجار عرب تا پیش از ورود کشورهای اروپایی به افریقا بوده.


ص 56 :
خریدار چنان برده را وارسی و معاینه میکند که در هیچ یک از بازار های فروش گله در اروپا نظیر ندارد. خریدار احتمالی پس از حصول اطمینان از اینکه در بیان، شنوایی و دیگر حواس برده هیچ نقصانی وجود ندارد یا برده به هیچ بیماری مبتلا نیست و برده در خواب خر خر نمیکند – که ایراد بزرگی محسوب میشود- تازه شروع به معاینه جسمی او میکند، دهان و دندانها اول معاینه میشوند و بعد به ترتیب دیگر اجزای بدن، حتی سینه ها و غیره در بدن دختران و زنان، که به چشم خود دیده ام در بازارهای برده فروشی، خریداران به غیر اخلاقی ترین شکل ممکن با انها رفتار میکنند. در واقع مشهور است که صاحبان برده پیش از فروش انها از این دختران سوء استفاده جنسی میکنند. بعد برده را مجبور میکنند کمی راه برود تا ثابت شود که پاهایش هیچ ایرادی ندارند. سپس اگر بر سر قیمت توافق شود، لباس برده ها را در می اورند و انها را به اربابان جدیدشان واگذار میکنند .


این متن رو برای بررسی شرایط برده ها نیاوردم چون بررسی ان به بیان جزییات دلخراش تری نیاز داره و فقط به این دلیل این قسمت رو بیان کردم که نشان بدهم حجاب حتماً ان نوع کارکرد مورد نظر نویسنده رجا را نداشته و ندارد! چون در غیر این صورت همین دستور برای بردگان زن هم اجباری میشد و نه اینکه مسلمانان این روش برهنه سازی رو در فروش بردگان زن پیش بگیرند!
 
آخرین ویرایش:

!...

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی...
نمیدونستم تو سایت در مورد اون متن رجانیوز, بحث شده!
اون روز که خوندم...
به همراه حرفاش, یه جور , کمبود حس کردم!شاید هم عقده!
به هر حال مرسی اط مطلبت! و اینکه شرمنده که تشکر ندارم...!
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
راجع به فساد و غریزه جنسی سرکوب شده کیا بحث می کنیم . جوون های 20 ساله یا مردان 50 ساله با ادعای دین و ایمان و ظواهر اسلامی ؟
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از همه دوستان.

متاسفانه بحث حجاب الان تبدیل به یکی از حساسترین مباحث مذهبی شده و بنیاد گرا ها هم به شدت در موردش جولان میدهند و البته توجیهاتی رو هم بر پایه اطلاعات غلط بیان میکنند.

نمونه اش فلسفه باقی نویسنده رجا و مورد عامش رو هم همه شنیدیم! بحث اینکه فساد در کشورهای غربی به خاطر بی حجابیه! و.........!

در مورد حجاب زیاد بحث شدن ولی نه از منظر شرایط بردگان و اینکه ایا حجاب یک قانون ذاتی است یا یک پوشش نسبی و تعیین کننده طبقه اجتماعی (قانون اجتماعی)!

اگر حجاب قانون ذاتی است پس شرایط بردگان چطور قابل توجیه است و اگر قانون اجتماعی است پس این همه اجبار برای رعایت اون برای چیست؟
 

!...

عضو جدید
کاربر ممتاز
حجاب به خودی خود, میتونه یه عامل باشه!
که این عامل بسته به محیطش, کنش ها و واکنش هایه خاص خودش رو به همراه داره!
مسائلی مانند حجاب, (مانند لباس پوشیدن مردها که در اون تا حدی آزاد هستن(ولی به طور کامل)) مسائلی کاملا شخصی هستن!
حالا وقتی تو مسائل شخصیه یه فرد دخالت بشه, خواه نا خواه باعث , بی حرمتی به آزادیه فردیه اون انسان میشه!
تو ایران اجبار بودن حجاب, تو بعضی کشورها اجبار نبود حجاب! هر دو اشتباه هست!
که گاهی, مشکلات بزرگی رو برایه افراد بوجود میاره!(نه به خاطر حرم و حلال و دین و اسلام!بلکه بخاطر, دستبرد به آزادی شخصی و حقوق فردی)
حجاب به شکلی که تو ایران شناخته میشه, اگه تو کشورهایه اروپایی باشه, از بدترین و اشتباهترین کارهاست!
و ...
متاسفانه تو ایران, معزل آزادی حجاب, فعلا قابل حل نیست!
چون سالیان سال مردم رو منع کردن! اگه به یک باره, آزاد کنن, بعضی ها شاید نتونن بخوبی باهاش کنار بیان!
اگه هم همینطور ادامه پیدا کنه, بازهم معزلات بزرگی رو به همراه داره...
باید بعد از انقلاب, حجاب مسئله ای آزاد میبود!
تا تو این دوره زمونه, این مشکلات پیش نمیومد...!
و ...
 

شب روشن

عضو جدید
بسمه تعالی
محجوبه چه مي گويد وحجاب يعني چه؟
محجوبه ميگويد: حجاب يعني امنيت خويش درمقابل آزارونگاه هاي چشمان بوالهوسان دل مريض .
محجوبه ميگويد:حجاب يعني حفظ حريم من است كه ورود ممنوع است واين سرزمين صاحب دارد ومسئول.
محجوبه ميگويد: زيبائي من ارزش دارد وقيمت وبراحتي قابل دسترسي براي همگان نيست :
- وقتي طلا همچون آهن ومس در همه جا هست ، فراون است وارزان، ديگر طلا ارزش آنچناني نخواهد داشت........ وقتي هر شب شب قدر باشد ديگر آن قدر ش از بين خواهد رفت .
محجوبه ميگويد: من از زيبائي خويش بعنوان ! دام فريب نامحرم .. وتله براي جنس مخالف .. وفتنه براي اغيار .. بكار نمي گيرم هرگز
من از زيبائي خويش بعنوان ! وسيله جذب جنس مرد وبرانگيختن حسد جنس زن بكار نمي برم هرگز.
محجوبه ميگويد: زيبائي يعني :
نه اسير تنم باشم ونه در بند صورت خويش كه زيبائي : اول سيرت وبعد صورت خويش .
محجوبه ميگويد: من هستم كه وجود دارم وارزش ... نه هيكلم .. ونه سر وروي ام.. ونه قيافه ام ....هرگز.
محجوبه ميگويد: من با حجاب از (قيافه، هيكل، زر وزيوز، وعرضه اندام خويش) براي...{ اظهار وجود، جبران خلاءشخصيت وجذب نگاه ديگران} ما يه نمي گذارم.. هرگز.
محجوبه ميگويد: من در پي آنچه تاريخ مصرف دارد نخواهم رفت..وبه دنبال توجه وستايش ديگران نخواهم شتافت زيرا ميدانم:
.هدف حجاب زن محجوب شدن اوست نه درمیان مردم انگشت نما شدن اوست
حجاب زن:آن پوششي وآن ظاهري وآن قيافهء وآن ژستي وآن نشست وبرخاستي وآن صحبت كردني وآن نگاه كردني وآن رفت وآمدي وآن نماي بدنست... كه باعث جلب نظر مرد وتحريك اونگردد.
وحجاب يعني، فرياد رساي زني كه ميگويد: من فقط( انسان) ام درجامعه و {زن وانسان} ام درمنزل وسلام.
 

پیوست ها

  • sadaf.jpg
    sadaf.jpg
    15.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسمه تعالی
محجوبه چه مي گويد وحجاب يعني چه؟
محجوبه ميگويد: حجاب يعني امنيت خويش درمقابل آزارونگاه هاي چشمان بوالهوسان دل مريض .
محجوبه ميگويد:حجاب يعني حفظ حريم من است كه ورود ممنوع است واين سرزمين صاحب دارد ومسئول.
محجوبه ميگويد: زيبائي من ارزش دارد وقيمت وبراحتي قابل دسترسي براي همگان نيست :
- وقتي طلا همچون آهن ومس در همه جا هست ، فراون است وارزان، ديگر طلا ارزش آنچناني نخواهد داشت........ وقتي هر شب شب قدر باشد ديگر آن قدر ش از بين خواهد رفت .
محجوبه ميگويد: من از زيبائي خويش بعنوان ! دام فريب نامحرم .. وتله براي جنس مخالف .. وفتنه براي اغيار .. بكار نمي گيرم هرگز
من از زيبائي خويش بعنوان ! وسيله جذب جنس مرد وبرانگيختن حسد جنس زن بكار نمي برم هرگز.
محجوبه ميگويد: زيبائي يعني :
نه اسير تنم باشم ونه در بند صورت خويش كه زيبائي : اول سيرت وبعد صورت خويش .
محجوبه ميگويد: من هستم كه وجود دارم وارزش ... نه هيكلم .. ونه سر وروي ام.. ونه قيافه ام ....هرگز.
محجوبه ميگويد: من با حجاب از (قيافه، هيكل، زر وزيوز، وعرضه اندام خويش) براي...{ اظهار وجود، جبران خلاءشخصيت وجذب نگاه ديگران} ما يه نمي گذارم.. هرگز.
محجوبه ميگويد: من در پي آنچه تاريخ مصرف دارد نخواهم رفت..وبه دنبال توجه وستايش ديگران نخواهم شتافت زيرا ميدانم:
.هدف حجاب زن محجوب شدن اوست نه درمیان مردم انگشت نما شدن اوست
حجاب زن:آن پوششي وآن ظاهري وآن قيافهء وآن ژستي وآن نشست وبرخاستي وآن صحبت كردني وآن نگاه كردني وآن رفت وآمدي وآن نماي بدنست... كه باعث جلب نظر مرد وتحريك اونگردد.
وحجاب يعني، فرياد رساي زني كه ميگويد: من فقط( انسان) ام درجامعه و {زن وانسان} ام درمنزل وسلام.



خوش اومدید!

ببینید بحث ما بر سر ذاتی بودن و یا نبودن حجابه!

پست اول رو اگر خونده باشید میبینید که حجاب برای زنان برده کاملاً ممنوع بوده.
ایا این زنان نیاز به حفظ خودشون از دام نگاه مرد نداشتند؟ ایا این حق اونها نبوده ؟

زن همیشه فریاد میزند انسان است ! نه عروسکی که باید پوشیده شود یا نمایش داده شود!
انسان است نه ابزار شهوت که بر اساس ان دو فرمول نمایش و پوشش تجویز میشود!

مگر نمیشود به زنی نگریست فارغ از جذابیت های فیزیکی وی؟


شما میتونید قوانین اسلام در مورد حجاب زنان برده را توجیه کنید؟
 

شب روشن

عضو جدید
1 علت و فلسفه حجاب در اسلام چيست؟
) آرامش روانی:
نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بی بندوبار، هيجانها و التهابهای جنسی را فزوني میبخشد و تقاضای *** را بصورت يك عطش روحی و يك خواست اشباع نشدنی در می آورد. غريزه جنسی، غريزه ای نيرومند و عميق است، هر چه بيشتر اطاعت شود سركش تر میشود، همچون آتش كه هر چه به آن بيشتر خوراك بدهند، شعله ورتر میشود.
به هر حال اسلام به قدرت شگرف اين غريزه آتشين توجه كامل كرده است؛ و لذا تدابيری برای تعديل و رام كردن اين غريزه انديشيده است و در اين زمينه، هم برای زنان و هم برای مردان، تكليف معين كرده است. يك وظيفه مشترك كه برای زن و مرد، مقرر فرموده مربوط به نگاه كردن است: « قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ... قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن »
خلاصه اين دستور اينست كه زن و مرد نبايد به يكديگر خيره شوند، نبايد چشم چرانی كنند، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه كنند. يك وظيفه هم، خاص زنان مقرر فرموده است و آن اينست كه بدن خود را از مردان بيگانه پوشيده دارند و در اجتماع به جلوه گری و دلربائی نپردازند.
اما علت اينكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان يافته است، اينست كه ميل به خودنمائی و خودآرائی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچی. همچنانكه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچی. در هيچ جای دنيا سابقه ندارد كه مردان لباسهای بدن نما و آرايشهای تحريك كننده به كار برند. اين زن است كه به حكم طبيعت خاص خود میخواهد دلبری كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسير سازد. لهذا برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گرديده است.
روح بشر فوق العاده تحريك پذير است. اشتباه است كه گمان كنيم تحريك پذيری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام میگيرد. همانطور كه بشر از تصاحب ثروت و جاه و مقام سير نمیشود، در ناحيه جنسی نيز چنين است. هيچ مردی از تصاحب زيبا رويان و هيچ زنی از متوجه كردن مردان و تصاحب قلب آنان سير نمیشود. و از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنی است و هميشه مقرون است به نوعی احساس محروميت. دست نيافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بيماريهای روانی میگردد.
 

شب روشن

عضو جدید
2) استحكام پيوند خانوادگی:
شك نيست كه اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محيط خانوادگی و در كادر ازدواج مشروع، پيوند زن و شوهری را محكم میسازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يكديگر میشود. فلسفه پوشش و منع كاميابی جنسی از غير همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی اينست كه همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت كردن او به شمار برود، در حالی كه در سيستم آزادی كاميابی، همسر قانونی از لحاظ روانی يك نفر رقيب و مزاحم و زندانبان به شمار میرود و در نتيجه كانون خانوادگی براساس دشمنی و نفرت پايه گذاری میشود.
در سيستم روابط آزاد جنسی، پيمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه میدهد و آنها را ملزم میسازد كه به يكديگر وفادار باشند و در سيستم اسلامی به محروميت و انتظار آنان پايان میبخشد. سيستم روابط آزاد اولاً موجب میشود كه پسران تا جائی كه ممكن است از ازدواج و تشكيل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامی كه نيروهای جوانی و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستی مینهد، اقدام به ازدواج كنند و در اين موقع زن را فقط برای فرزند زادن و احياناً برای خدمتكاری و كلفتی بخواهند، و ثانياً پيوند ازدواجهای موجود را سست میكند و سبب میگردد به جای اينكه خانواده بر پايه يك عشق خالص و محبت عميق استوار باشد و هر يك از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند، بر عكس به چشم رقيب و عامل سلب آزادی و محدوديت ببيند و چنانكه اصطلاح شده است، يكديگر را زندانبان بنامند.
 

شب روشن

عضو جدید
3) استواری اجتماع:
كشانيدن تمتعات جنسی از محيط خانه به اجتماع، نيروی كار و فعاليت اجتماع را ضعيف میكند. برعكس آنچه كه مخالفين حجاب خرده گيری كرده و گفته اند: "حجاب موجب فلج كردن نيروی نيمی از افراد اجتماع است" ، بی حجابی و ترويج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نيروی اجتماع است.
آنچه موجب فلج كردن نيروی زن و حبس استعدادهای اوست، حجاب به صورت زندانی كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنين چيزی وجود ندارد. اسلام نه میگويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه میگويد حق تحصيل علم و دانش ندارد و نه فعاليت اقتصادی خاصی را برای زن تحريم میكند. اسلام هرگز نمیخواهد زن بيكار و بيعار بنشيند و وجودی عاطل و باطل بار آيد. پوشانيدن بدن به استثناء وجه و كفين مانع هيچگونه فعاليت فرهنگی يا اجتماعی يا اقتصادی نيست. آنچه موجب فلج كردن نيروی اجتماع است، آلوده كردن محيط كار به لذتجوئيهای شهوانی است.
آيا اگر پسر و دختری در محيط جداگانهای تحصيل كنند و فرضاً اگر در يك محيط درس میخوانند، دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشی نداشته باشند، بهتر درس میخوانند و فكر میكنند و به سخن استاد گوش میكنند يا وقتی كه كنار هر پسری يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالای زانو نشسته باشد؟ آيا اگر مردی در خيابان و بازار و اداره و كارخانه و غيره با قيافه های محرك و مهيج زنان آرايش كرده دائماً مواجه باشد، بهتر سرگرم كار و فعاليت میشود يا در محيطی كه با چنين مناظری روبرو نشود؟
 

شب روشن

عضو جدید
4) ارزش و احترام زن:
مرد به طور قطع از نظر جسمانی بر زن برتري دارد. از نظر مغز و فكر نيز برتري مرد لااقل قابل بحث است. زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد، ولی زن از طريق عاطفي و قلبی هميشه برتري خود را بر مرد ثابت كرده است. حريم نگهداشتن زن ميان خود و مرد يكی از وسائل مرموزی بوده است كه زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است.
اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند. اسلام مخصوصاً تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متينتر و با وقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش برای مرد نگذارد، بر احترامش افزوده میشود. قرآن كريم در سوره احزاب پس از آنكه توصيه میكند زنان خود را بپوشانند، میفرمايد: « ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين ». يعنی اين كار برای اينكه به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختيار مردان قرار نمیدهند بهتر است، و در نتيجه عفت و حشمت آنها مانع مزاحمت افراد سبكسر میگردد
 

شب روشن

عضو جدید
بسمه تعالی
حجاب و اصل آزادي
ايراد كه بر حجاب گرفته‏اند اينست كه موجب سلب حق آزادي كه‏ يك حق طبيعي بشري است مي‏گردد و نوعي توهين به حيثيت انساني زن به شمار مي‏رود
مي‏گويند احترام به حيثيت و شرف انساني يكي از مواد اعلاميه حقوق بشر است .
هر انساني شريف و آزاد است ، مرد باشد يا زن ، سفيد باشد يا سياه ، تابع هر كشور يا مذهبي باشد . مجبور ساختن زن به اينكه حجاب‏ داشته باشد بي اعتنائي به حق آزادي او و اهانت به حيثيت انساني او است‏ و به عبارت ديگر ظلم فاحش است به زن . عزت و كرامت انساني و حق‏ آزادي زن ، و همچنين حكم مطابق عقل و شرع به اينكه هيچكس بدون علت‏ نبايد اسير و زنداني گردد ، و ظلم به هيچ شكل و به هيچ صورت و به هيچ‏ بهانه نبايد واقع شود ، ايجاب مي‏كند كه اين امر از ميان برود
 

شب روشن

عضو جدید
پاسخ :
فرق است بين زنداني كردن‏ زن در خانه و بين موظف دانستن او به اينكه وقتي مي‏خواهد با مرد بيگانه مواجه شود پوشيده باشد . در اسلام محبوس ساختن و اسير كردن زن وجود ندارد . حجاب در اسلام يك وظيفه‏اي است بر عهده زن‏ نهاده شده كه در معاشرت و برخورد با مرد بايد كيفيت خاصي را در لباس‏ پوشيدن مراعات كند
اين وظيفه نه از ناحيه مرد بر او تحميل شده است و نه چيزي است كه با حيثيت و كرامت او منافات داشته باشد و يا تجاوز به‏ حقوق طبيعي او كه خداوند برايش خلق كرده است محسوب شود اگر رعايت پاره‏اي مصالح اجتماعي ، زن يا مرد را مقيد سازد كه در معاشرت روش خاصي را اتخاذ كنند و طوري راه بروند كه آرامش ديگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقي را از بين نبرند چنين مطلبي را " زنداني كردن‏ يا " بردگي " نمي‏توان ناميد و آن را منافي حيثيت انساني و اصل " آزادي " فرد نمي‏توان دانست .
در كشورهاي متمدن جهان در حال حاضر چنين محدوديتهائي براي مرد وجود دارد . اگر مردي برهنه يا در لباس خواب از خانه خارج شود و يا حتي با پيژامه بيرون آيد ، پليس ممانعت كرده به عنوان اينكه اين عمل برخلاف‏ حيثيت اجتماع است او را جلب مي‏كند . هنگامي كه مصالح اخلاقي و اجتماعي‏ ، افراد اجتماع را ملزم كند كه در معاشرت اسلوب خاصي را رعايت كنند مثلا با لباس كامل بيرون بيايند ، چنين چيزي نه بردگي نام دارد و نه‏ زندان ، و نه ضد آزادي و حيثيت انساني است و نه ظلم و ضد حكم عقل به‏ شمار مي‏رود . برعكس ، پوشيده بودن زن - در همان حدودي كه اسلام تعيين كرده است - موجب كرامت و احترام بيشتر او است ، زيرا اورا از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مي‏دارد . شرافت زن اقتضاء مي‏كند كه هنگامي كه از خانه بيرون مي‏رود متين و سنگين‏ و با وقار باشد ، در طرز رفتار و لباس پوشيدنش هيچگونه عمدي كه باعث‏ تحريك و تهييج شود به كار نبرد ، عملا مرد را به سوي خود دعوت نكند ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معني‏دار به سخن خود آهنگ ندهد . چه آنكه گاهي اوقات با ژستها سخن مي‏گويند ، راه رفتن انسان سخن مي‏گويد ، طرز حرف زدنش يك حرف ديگري مي‏زند . اگر يك روحاني براي‏ خودش قيافه و هيكلي برخلاف آنچه عادت و معمول است بسازد ، عمامه را بزرگ و ريش را دراز كند ، عصا و ردائي با هيمنه و شكوه خاص به دست و دوش بگيرد ، اين ژست و قيافه خودش حرف مي‏زند ، مي‏گويد براي من احترام‏ قائل شويد ، راه برايم باز كنيد ، مؤدب بايستيد ، دست مرا ببوسيد
همچنين است حالت يك افسر با نشانه‏هاي عالي افسري كه گردن مي‏افرازد ، قدمها را محكم به زمين مي‏كوبد ، باد به غبغب مي‏اندازد ، صداي خود را موقع حرف زدن كلفت مي‏كند . او هم زباندار عمل مي‏كند ، به زبان بي زباني‏ مي‏گويد : از من بترسيد ، رعب من را در دلهاي خود جا دهيد
همينطور ممكن است زن يك طرز لباس بپوشد يا راه برود كه اطوار و افعالش حرف بزند ، فرياد بزند كه به دنبال من بيا ، سر بسر من بگذار متلك بگو ، در مقابل من زانو بزن ، اظهار عشق و پرستش كن .
آيا حيثيت زن ايجاب مي‏كند كه اينچنين باشد ؟
آيا اگر ساده و آرام‏ بيايد و برود ، حواس پرت كن نباشد و نگاههاي شهوت آلود مردان را به‏ سوي خود جلب نكند ، برخلاف حيثيت زن يا برخلاف حيثيت مرد يا برخلاف‏ مصالح اجتماع يا برخلاف اصل آزادي فرد است ؟
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیر دوست عزیز گفتیم بیاییم بحث کنیم و نه اینکه یک سری مطلب کپی پیست کنیم و تمام!

شما به سوالهای من جواب ندادی؟!
 

anahita.m

عضو جدید
من فکر می کنم ذاتی بودن حجاب از شرم و حیا نشات میگیره...البته مه اینجا فقط در مورد زن بحث میکنیم ولی این حجاب ذاتی و شرم و حیامخصوص همه ی ادمهاست نه فقط خانومها...اون چیزی که تو ذات ماست اینکه باید تا یه حدی از بدن رو بپوشونیم که باعث آرامشمون توی جمع بشه ...شاید این حد برای هر کسی فرق داشته باشه اما در همه هست ولی حجاب اسلامی میزان پوشش یک زن مسلمان رو نشون میده که جدا از شرم و حیا دلایل دیگه ای داره و اسلام با بیان این دلایل اومده و حجاب رو به عنوان یک قانون برای کسانی که وارد این دین میشن در نظر گرفته..در مورد حجاب زنان برده هم می دونیم که نیاز به پوشش برای اونها هم بوده و حق اونها بوده ولی مثل خیلی وقتها و خیلی موارد این حق وسط افراد قدرتمند تر و ظالم از اونها سلب شده...که البته جای تا سف داره...
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید بهتر باشه منظورم رو از ذاتی بودن حجاب باز تر کنم!

ایا حجاب به صورت فعلی یعنی پوشاندن تمام بدن به جز صورت و کفین یک قانون ذاتی است یا یک قانون اجتماعی وابسته به زمان!

یعنی ایا حجاب و قوانین ان موجودیتی مستقل از زمان و طبقات اجتماعی دارد ؟

لازم به ذکر است که بی حجابی زنان برده قانون اسلام بوده و این مطلب حتی در کتب شرعی هم ذکر شده.
 

شب روشن

عضو جدید
خیر دوست عزیز گفتیم بیاییم بحث کنیم و نه اینکه یک سری مطلب کپی پیست کنیم و تمام!

شما به سوالهای من جواب ندادی؟!
حجاب را چگونه توجیه میکنید وانگهی ضرورت آنر ا چگونه می بینید ...........از این نقطه شروع کنید تا من ادامه مطلب ؛ دنبال کنم
 
آخرین ویرایش:

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ممنون از همه دوستان.

متاسفانه بحث حجاب الان تبدیل به یکی از حساسترین مباحث مذهبی شده و بنیاد گرا ها هم به شدت در موردش جولان میدهند و البته توجیهاتی رو هم بر پایه اطلاعات غلط بیان میکنند.

نمونه اش فلسفه باقی نویسنده رجا و مورد عامش رو هم همه شنیدیم! بحث اینکه فساد در کشورهای غربی به خاطر بی حجابیه! و.........!

در مورد حجاب زیاد بحث شدن ولی نه از منظر شرایط بردگان و اینکه ایا حجاب یک قانون ذاتی است یا یک پوشش نسبی و تعیین کننده طبقه اجتماعی (قانون اجتماعی)!

اگر حجاب قانون ذاتی است پس شرایط بردگان چطور قابل توجیه است و اگر قانون اجتماعی است پس این همه اجبار برای رعایت اون برای چیست؟


آبی : خوب به نظر من اگه یه دختر تو خیابون برهنه باشه فساد زیاد میشه ... فساد تو کشور های غربی حالا اگرم به خاطر بی حجابی نباشه به خاطر وجود روابط آزاد و کلی بار و کازینو و اینجور چیزاس . نمیگم اینجا فساد نیست . هست تا دلت بخواد ولی همین که تبلیغ نمیشه شبو روز و تو همه جا نیست وضع رو از اونجا بهتر میکنه .
سبز : خوب شما داری رفتار یه سری آدمه بی شرفو به اسلام نسبت میدی . اگه اونا این کار و میکردن که اشکال از اسلام نیست . قبلا هم در این مورد حرف زدیم که اصلا کجای اسلام برده داری داریم . البته داریم اونم اسیر های جنگی که به جای کشتن یا زندانی کردن اونا رو بین مسلمون ها پخش میکردت تا تو این فرهنگ حل بشن و بعدم آزاد .
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
حجاب در حد و حدود عرف قبول دارم و نه حدود صلب و غیر قابل تغییر.

حجاب رو چیزی میدونم که جامعه تعیین میکنه و نه قوانین.

معتقدم جامعه بهترین تنظیم کننده حجاب محسوب میشه و نه هیچ ساز و کار دیگه ای.

بنابراین حجاب رو یک اصل ذاتی نمیدونم بلکه اون رو یک حد نسبی و شرطی میدونم.

این جواب سوال شما!
جواب سوال من چی شد؟
 

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
حجاب در حد و حدود عرف قبول دارم و نه حدود صلب و غیر قابل تغییر.

حجاب رو چیزی میدونم که جامعه تعیین میکنه و نه قوانین.

معتقدم جامعه بهترین تنظیم کننده حجاب محسوب میشه و نه هیچ ساز و کار دیگه ای.

بنابراین حجاب رو یک اصل ذاتی نمیدونم بلکه اون رو یک حد نسبی و شرطی میدونم.

این جواب سوال شما!
جواب سوال من چی شد؟


با منی ؟ عجب سرعت عملی !!!!
بزا بزنم بعد جواب بده :D
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبی : خوب به نظر من اگه یه دختر تو خیابون برهنه باشه فساد زیاد میشه ... فساد تو کشور های غربی حالا اگرم به خاطر بی حجابی نباشه به خاطر وجود روابط آزاد و کلی بار و کازینو و اینجور چیزاس . نمیگم اینجا فساد نیست . هست تا دلت بخواد ولی همین که تبلیغ نمیشه شبو روز و تو همه جا نیست وضع رو از اونجا بهتر میکنه .
سبز : خوب شما داری رفتار یه سری آدمه بی شرفو به اسلام نسبت میدی . اگه اونا این کار و میکردن که اشکال از اسلام نیست . قبلا هم در این مورد حرف زدیم که اصلا کجای اسلام برده داری داریم . البته داریم اونم اسیر های جنگی که به جای کشتن یا زندانی کردن اونا رو بین مسلمون ها پخش میکردت تا تو این فرهنگ حل بشن و بعدم آزاد .



به نظرم در مورد قوانین برده داری در اسلام باید بیشتر مطالعه کنید! جریان فقط محدود به گروهی ادم به قول شما بی شرف نبوده! این قانون تمام بازارهای برده داری در جهان اسلام بوده! و خوب هیچ اعتراضی نسبت به این شرایط در تاریخ اسلام وجود نداشته. من این رفتار رو به اسلام نسبت ندادم و معتقدم اصلاح این شرایط در ید قدرت اسلام نبوده!
در مورد اینکه بردگان فقط اسرای جنگی بودند با شما مخالفم!

بزرگترین بازار برده فروشی در دنیای قدیم همونطور که در پست اول اشاره کردم بازار زنگبار بوده که به دست مسلمانان اداره میشده (بدون ارتباط به اسلام) این بازار در سواحل شرقی افریقا قرار داشته جایی که مسلمانان هرگز با اون درجنگ نبودند!
این افراد فقط از سوی برخی قبایل افریقایی به اسارت گرفته شده و بعد به تجار عرب فروخته میشدند. این از بردگان سیاه پوست.
برده گیری از نژاد سفید هم به همین صورت بوده ! مگر مسلمان طی 1000 سال تمدن پویا جند سال در حال چنگ بودند که بتوانند برده گیری کنند؟ مگر زنان در محیط جنگ بودند که اسیر شوند؟
در مورد ازاد شدن انها مطمئن نباشید! میزان ازاد شدن انها تفاوت چندانی با جوامع غیر مسلمان نداشته.

متن پست اول به طور کامل شرایط برده داری رو شرح میده و بهتره بگیم این شرایط عام بوده و نه خاص! مدرک؟ همون کتاب رو تهیه کنید و بخونید.

در مورد بحث فساد در جوامع غربی بهتره اینو بگیم که فساد معضلی هست که هرگز در هیچ جامعه ای پاک نشده! چه در جوامع غربی در 1000 سال پیش چه 500 سال پیش و چه 1 سال پیش!

در جوامع اسلامی هم همینطور ! 100 سال پیش و در زمان حجاب قجری مگر محلات زنان بدکار وجود نداشته؟ مگر همین حالا زنان تن فروش در تمام شهر پراکنده نیستند! البته به نظر میاد منظور شما از فساد همین باشه نه ساق برهنه یک دختر جوان .

شاید شما ندونید بالاترین عناوین جستجو از سوی کاربران ایرانی در مورد چه موضوعی هست! میدونید؟
مطمئن باشید وضع از خارج بهتر نیست و البته بدتر هم نیست!


در واقع بهتره ببینیم تعریف شما از یک فرد فاسد چیه؟ ایا یک فرد فاسد لزوماً یک فرد بی حجابه و ایا همه محجبه ها حتماً فاسد نیستند؟
 

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خانم سيمين! منظورتون در ادامه كدوم تايپيك بود. :d
واما بعد..
بابت وفاي به عهدتون سپاس فراوان دارم و كلي استفاده كرديم از نوشته تون.
به نظر بنده اگر اين بحث اخير رو بخواهيم با وارد كردن دلايل احساسي و مذهبي صرف, ادامه بديم. به بن بستي به نام گناه ميرسيم و در نهايت امر گفتگو به رگ غيرت و شرف و نميدونم "خواهرم! تو چون مرواريدي در صدف حجابي" ختم خواهد شد.
بحث از تاريخ براي قشر تحصيلكرده مثل من مثل تو مثل هركسي كه اينجا داره پست ميده, بايد با ذكر دليل علمي و عقلاني همراه باشه وگرنه ذهن پرسش گر جوان قرن بيست و يكي , به اين راحتي نميتونه حجاب رو به خودش بقبولونه.
يك مثال كوچك بگم..حتما قضيه بحيري آن كشيش نصراني رو خوب ميدونيد.. همان داستاني كه در آن اشاره به تعظيم شاخه هاي درختان به پيامبر و حركت ابر بالاي سر آن حضرت و بشارت دادن نبوت آن حضرت توسط كشيش مربوطه بوده است.. در آن داستان اشاره به اين شده كه ابوطالب با شنيدن اين خبر پيامبر رو به همراهي بلال حبشي و ابوبكر به مكه برميگردونه.. ولي طبق قراين تاريخي و مطابقت هاي سني آنها مشخص ميشود كه.. ابوبكر در آن زمان فقط 12 سال سن داشته و بلال هنوز در رحم مادر خويش بوده است. پس چگونه ابوطالب سرنوشت يك چنين شخصي را بدست بچه اي 12 ساله ونطفه اي در رحم ميسپارد؟
ذكر اين داستان مقدمه اي است بر اينكه بگويم اسلام بر خلاف ساير اديان كاملا بر اساس علم و عقل گرايي بنا شده است و ورود چنين داستانها و نوشته جاتي كه عمدتا سر از كليسا و معابد يهودي در مياورند.. چيزي جز ايجاد خلل در اين عقل گرايي نيست.
و صحبت كردن از يك موضوع مثل حجاب بدون توجه به عوامل تاريخي ايجاد اون سر به بيراهه اي ميگذارد كه بحث هاي گذشته مون داشتند.
 

!...

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید بهتر باشه منظورم رو از ذاتی بودن حجاب باز تر کنم!

ایا حجاب به صورت فعلی یعنی پوشاندن تمام بدن به جز صورت و کفین یک قانون ذاتی است یا یک قانون اجتماعی وابسته به زمان!

یعنی ایا حجاب و قوانین ان موجودیتی مستقل از زمان و طبقات اجتماعی دارد ؟

لازم به ذکر است که بی حجابی زنان برده قانون اسلام بوده و این مطلب حتی در کتب شرعی هم ذکر شده.

در مورد صحبتایه قبلیت, که جای بحث داره!و بحث میکنیم!
ولی در مورد این جمله ات !
از اونجایی که برده داری تو اسلام حرام بوده(و همه ی انسان ها ارزش یکسانی دارن), پس قائدتا, بی حجابی زنان برده, قانون محسوب نمیشه!
البته منظور من قانون اسلام هستش! نه کارهایی که به اسم اسلام میکنن!
و در مورد کتب شرعی, ممنون میشم چند نمونه ذکر کنی, که بیشتر تحقیق کنم!:w10:
مرسی!
 

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
به نظرم در مورد قوانین برده داری در اسلام باید بیشتر مطالعه کنید! جریان فقط محدود به گروهی ادم به قول شما بی شرف نبوده! این قانون تمام بازارهای برده داری در جهان اسلام بوده! و خوب هیچ اعتراضی نسبت به این شرایط در تاریخ اسلام وجود نداشته. من این رفتار رو به اسلام نسبت ندادم و معتقدم اصلاح این شرایط در ید قدرت اسلام نبوده!
در مورد اینکه بردگان فقط اسرای جنگی بودند با شما مخالفم!

بزرگترین بازار برده فروشی در دنیای قدیم همونطور که در پست اول اشاره کردم بازار زنگبار بوده که به دست مسلمانان اداره میشده (بدون ارتباط به اسلام) این بازار در سواحل شرقی افریقا قرار داشته جایی که مسلمانان هرگز با اون درجنگ نبودند!
این افراد فقط از سوی برخی قبایل افریقایی به اسارت گرفته شده و بعد به تجار عرب فروخته میشدند. این از بردگان سیاه پوست.
برده گیری از نژاد سفید هم به همین صورت بوده ! مگر مسلمان طی 1000 سال تمدن پویا جند سال در حال چنگ بودند که بتوانند برده گیری کنند؟ مگر زنان در محیط جنگ بودند که اسیر شوند؟
در مورد ازاد شدن انها مطمئن نباشید! میزان ازاد شدن انها تفاوت چندانی با جوامع غیر مسلمان نداشته.

متن پست اول به طور کامل شرایط برده داری رو شرح میده و بهتره بگیم این شرایط عام بوده و نه خاص! مدرک؟ همون کتاب رو تهیه کنید و بخونید.

در مورد بحث فساد در جوامع غربی بهتره اینو بگیم که فساد معضلی هست که هرگز در هیچ جامعه ای پاک نشده! چه در جوامع غربی در 1000 سال پیش چه 500 سال پیش و چه 1 سال پیش!

در جوامع اسلامی هم همینطور ! 100 سال پیش و در زمان حجاب قجری مگر محلات زنان بدکار وجود نداشته؟ مگر همین حالا زنان تن فروش در تمام شهر پراکنده نیستند! البته به نظر میاد منظور شما از فساد همین باشه نه ساق برهنه یک دختر جوان .

شاید شما ندونید بالاترین عناوین جستجو از سوی کاربران ایرانی در مورد چه موضوعی هست! میدونید؟
مطمئن باشید وضع از خارج بهتر نیست و البته بدتر هم نیست!


در واقع بهتره ببینیم تعریف شما از یک فرد فاسد چیه؟ ایا یک فرد فاسد لزوماً یک فرد بی حجابه و ایا همه محجبه ها حتماً فاسد نیستند؟


سبز : من عمل درست رو گفتم ینی گفتم تو اسلام یک نوع برده گیری داشتیم اونم از جنگ حالا اگه مسلمونا یه کاره دیگه میکردن که تقصیر من نیست :D
آبی : آره منظورم همینه
بنفش : بابا من که خودم یه تاپیک در این مورد زدم که :D . البته باید بدونین که تو همه ی جهان همینطوریه نه تو ایران . مطمئن باشین اونجا بیشتره چون اونا حتی به دلیل داشتن امکانات سایتای قانونی دارن که س. ک.. س رو زنده ( منظورم در زمان انجام در همون للظه نه فقط فیلم ) در اضای مباغی در ماه براشون پخش میکنه . این خیلی بدتره از دیدن فقط یه عکس
جواب سوال زیرش : نه به نظرم بی حجاب فاسده نه با حجاب پاک . فاسد که معنی نمیخواد .

نظر به اینکه هنوز آثار کچلی از بحث قبلی با شما هنوز در من مشهود است و دوره ی نقاهت را میگذرانم شاید کمتر بحث کنم ولی بحث رو دنبال میکنم
شاد باشین :D
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد صحبتایه قبلیت, که جای بحث داره!و بحث میکنیم!
ولی در مورد این جمله ات !
از اونجایی که برده داری تو اسلام حرام بوده(و همه ی انسان ها ارزش یکسانی دارن), پس قائدتا, بی حجابی زنان برده, قانون محسوب نمیشه!
البته منظور من قانون اسلام هستش! نه کارهایی که به اسم اسلام میکنن!
و در مورد کتب شرعی, ممنون میشم چند نمونه ذکر کنی, که بیشتر تحقیق کنم!:w10:
مرسی!


برده داری در اسلام حرام نبوده دوست من!
شنیدیم که ائمه و پیامبر هم بردگانی داشتند!
در قران هم به وجود نظام برده داری در اسلام اذعان شده.
برای مثال قانونی در اسلام داریم که دقیقاً در قران هم ذکر شده (اگر اشتباه نکنم سوره نسا) و اون اینه که اسارت زنان در حکم طلاق انها از همسرانشان است و زن برده مطلقه محسوب میشود.

البته این رو ذکر کنم که در قران به ازاد کردن برده ها اشاره شده و در واقع این عمل توصیه شده ولی در برابر اجازه ازدواج با زنان برده بدون برقراری بحث عدالت بین همسران هم مطرح شده.
از این مباحث بگذریم.

میرسیم به بحث قانون حجاب در مورد زنان برده.
ترجمه ایه حجاب فکر میکنم این باشه که ای پیامبر به زنان و دختران ات و زنان مومنین بگو جلبابهای خویش را به خود نزدیک کنند تا شناخته شوند!

این شناخته شدند را مترجمین متاخر شناخته شدن به پارسایی تعبیر کردند! در حالی که دلیل این نبوده! این شناخته شدن به دلیل تمایز بین د طبقه اجتماعی زنان ازاد و برده بوده!
در این مورد در کتاب حجاب مطهری هم اشاره شده و البته بگذریم که دلیل مطهری برای بی حجابی زنان برده این بوده که چون اونها از طبقه پستی بودند بنابراین کششی رو در مردان ایجاد نمیکردند و لزومی به داشتن حجاب نداشتند.
اینم از قانون حجاب.

در مورد کتابهای شرعی باید به کتب علمای قدیمی تری مراجعه کنی که در زمان اونها برده داری وجود داشته! مثل مجلسی که در مباحث اداب زناشویی به نکات جالب و البته دردناکی اشاره کرده. اگر درست یادم باشه کتاب حلیه المتقین.

در این مورد سعی میکنم مطمئن بشم و باز هم خبرت میکنم.
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
سبز : من عمل درست رو گفتم ینی گفتم تو اسلام یک نوع برده گیری داشتیم اونم از جنگ حالا اگه مسلمونا یه کاره دیگه میکردن که تقصیر من نیست :D
آبی : آره منظورم همینه
بنفش : بابا من که خودم یه تاپیک در این مورد زدم که :D . البته باید بدونین که تو همه ی جهان همینطوریه نه تو ایران . مطمئن باشین اونجا بیشتره چون اونا حتی به دلیل داشتن امکانات سایتای قانونی دارن که س. ک.. س رو زنده ( منظورم در زمان انجام در همون للظه نه فقط فیلم ) در اضای مباغی در ماه براشون پخش میکنه . این خیلی بدتره از دیدن فقط یه عکس
جواب سوال زیرش : نه به نظرم بی حجاب فاسده نه با حجاب پاک . فاسد که معنی نمیخواد .

نظر به اینکه هنوز آثار کچلی از بحث قبلی با شما هنوز در من مشهود است و دوره ی نقاهت را میگذرانم شاید کمتر بحث کنم ولی بحث رو دنبال میکنم
شاد باشین :D


ببینید در قران هیچ ایه ای رو نداریم که در اون برده داری را صرفاً به اسیر گرفتن در جنگ منحصر کرده باشه. قران به ملاطفت با برده ها توصیه کرده مثل هر کتاب اسمانی دیگه ای و اصلاً هم قصد ندارم اسلام رو تایید کننده قساوتهای مسلمانان در مورد برده ها بدونم! ولی در واقع این شرایط در عین ناعادلانه بودن غیر قانونی نبودند!

برهنه کردن زنان و مردان برده فرایندی بوده که همیشه در تمامی بازارهای برده فروشی در حال انجام بوده و اسلام در موردش سکوت کرده و نه تایید که البته باز هم با توجه به شرایط اجتماعی اون دوره قابل درکه! بهتره بگیم این رفتار رو خود جوامع با توجه به رشد اجتماعی خودشون رفته رفته حذف کردند و البته از ملا عام به بازارهای پنهان فرستادند!

برده گیری از روشهای غیر از جنگ در اسلام غیر قانونی نیست! در واقع بهتره بگیم تجار عرب شبکه برده داری بسیار قوی و گسترده ای به وجود اوردند بدون اینکه این شبکه غیر قانونی باشه! اماری هست که به انتقال 18 میلیون برده طی 800 سال از زنگبار به ممالک اسلامی اشاره میکنه! برای اون زمان عدد بزرگیه.


این از این میرسیم به بحث شکل حجاب.
ببینید شکل حجاب رو جامعه تعیین میکنه! و البته فرهنگ.

همونطور که خود شما هم قبول دارید چادر تنها شکل حجاب نیست و بهترینش هم نیست چون به معنای پاکدامنی نیست. حجاب در جامعه ما با حجاب در 100 سال پیش متفاوت است.
حجاب برای مثال زنان لر با تعریف حجاب اسلام کاملا! تناقض داره. حتماً دیدید که موهاشون رو گیس میکنند و از روسری بیرون میگذارند!
اکراد شمال شرق ایران دامن های کوتاهی میپوشند تا رو ی زانو و زیر ان نوعی جوراب ضخیم و چسبان.

این لباسها منجر به فساد نمیشه و در عین حال حجاب کامل هم محسوب میشه. به همین دلیله که من میگم حجاب رو عرف و فرهنگ تعیین میکنه و یک شکل ذاتی و دستوری نداره.

خوشحال میشم بحث خوب و داغی داشته باشیم.
 
بالا