خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ: بزرگترین دانشمندان قارچ‌شناس دنیا به ایران دعوت شدند 19/4/88

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ: بزرگترین دانشمندان قارچ‌شناس دنیا به ایران دعوت شدند 19/4/88

در چهارمین همایش ملی کاربردی قارچهای خوراکی بزرگترین دانشمندان قارچ‌شناس معروف دنیا درباره بررسی پژوهشهای علمی کاربردی تولید قارچ با کارشناسان داخلی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.


رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچهای خوراکی ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: چهارمین همایش ملی کاربردی قارچهای خوراکی از 30 آبان تا دوم آذرماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

محمدرضا نوربخش افزود: در این همایش که با محوریت بررسی پژوهشهای علمی کاربردی تولید قارچ خوراکی، کمپوست، اسپان خاک پوششی، آفات و بیماریها، بازاریابی برای فروش ماشین‌آلات تجهیز، بازیافت انجام می‌شود کارشناسان و دانشمندانی از هلند و انگلیس شرکت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: رایزنیهای لازم برای حضور دکتر استیون دانشمند معروف قارچ‌شناس کشور انجام شده است.

نوربخش خاطرنشان کرد: این همایش با همکاری معاونت امور باغبانی، دفتر امور سبزی گل و گیاه زینتی، انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، سازمان جهاد کشاورزی تهران و دانشگاهی شهید بهشتی، فردوسی، تربیت مدرس و جهاد دانشگاهی مشهد انجام خواهد شد./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیش‌بینی تولید بیش از 30 هزار تن محصولات جالیزی در خراسان جنوبی 21/4/88

پیش‌بینی تولید بیش از 30 هزار تن محصولات جالیزی در خراسان جنوبی 21/4/88

به گزارش ایانا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از شروع برداشت محصولات جالیزی در این استان خبر داد و گفت: محصولات جالیزی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار اند و سطح زیرکشت بالایی از محصولات کشاورزی را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.
محمد زاری افزود: در سال جاری به لحاظ بارندگی های قابل قبول و استعدادهای بالقوه و اقتصادی بودن و نیاز کشور به محصولات جالیزی، سطح زیرکشت محصولات جالیزی در استان خراسان جنوبی تا دو برابر سال گذشته افزایش داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص نوع محصولات جالیزی استان گفت: در سال جاری خربزه در سطح سه هزار و 430 هکتار آبی و دو هزار و 174 هکتار دیم، هندوانه در سطح دو هزار و 263 هکتار آبی و چهار هزار و 512 هکتار دیم، طالبی، خیار و کدو و سایر محصولات جالیزیدر سطح 263 هکتار آبی و در مجموع بیش از 12 هزار و 641 هکتار دیم، طالبی، خیار و کدو و سایر محصولات جالیزی در سطح 263 هکتار آبی و در مجموع بیش از 12 هزار و 641 هکتار از زمینهای کشاورزی استان خراسان جنوبی زیرکشت محصولات جالیزی رفته است.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت محصولات جالیزی حدود 130 هزار و 854 تن محصول خربزه، هندوانه، طالبی، خیار و سایر به ارزش اقتصادی حدود 287 میلیارد و 878 میلیون ریال برداشت شود.
در بخش دیگری نجات کشاورزی استان را به لحاظ اهداف مهم و تحقق یافته در شرکتهای سهامی زراعی از قبیل تجمیع منابع آب و خاک، نوع کشاورزی علمی و نوین، افزایش راندمان آبیاری از 30 درصد به 65 درصد، پیش‌بینی افزایش 75 درصدی تولیدات کشاورزی در این شرکتها، افزایش بهره‌وری و ضریب مکانیزاسیون، کاهش هزینه‌های تولید و پایداری در تولید محصولات کشاورزی استان در گرو ایجاد شرکتهای سهامی زراعی دانست و افزود: امسال بهترین و سالمترین نوع محصولات جالیزی از نظر کیفیت و سلامت محصول در شرکتهای سهامی زراعی ایثارگران خوشاب، سهل‌آباد، سرچاه عماری و آیسک دو حصاران در سطح قابل توجهی تولید و از اوایل خردادماه جاری به بازار عرضه شده است.
وی میانگین تولید خربزه آبی را حدود 19 تن در هکتار و خربزه دیم را سه تن در هکتار و هندوانه آبی را حدود 20 – 19 تن و هندوانه دیم را بین دو تا سه تن در هکتار و سایر محصولات جالیزی را 12 – 11 تن در هکتار و تعداد بهره‌برداران را پنج هزار و 858 نفر در سطح استان ذکر کرد و گفت: در راستای حمایت از این قشر تولیدکننده در سال جاری مبلغ 476 میلیون و 225 هزار ریال از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای سازمان جهاد کشاورزی جهت انجام عملیات کشت کود سبز و برگرداندن بقایای گیاهی، مساعدت در استفاده از کودهای عالی و بیولوژیک، آزمون خاک و مساعدت در استفاده از کودهای ریزمغذی و خرید بذور جدید و تامین نشا و احداث مزارع الگویی هزینه و پرداخت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هزار و 100 نفرروز آموزش انفرادی و کارگاهی دو هزار و 380 کیلوگرم انواع کود شیمیایی به تولیدکنندگان محصولات جالیزی را از دیگر حمایتهای جهاد کشاورزی ذکر کرد و یادآور شد: بخش قابل توجهی از محصولات جالیزی در داخل استان مصرف و بخشی به دیگر نقاط کشور صادر می‌شود./
خراسان جنوبی - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرید گندم از کشاورزان از پنج میلیون تن گذشت 22/4/88

خرید گندم از کشاورزان از پنج میلیون تن گذشت 22/4/88

از ابتدای فصل خرید تا 20 تیرماه سال جاری بیش از پنج میلیون تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان سراسر کشور خرید تضمینی شده است.
به گزارش ایانا، بنا به اعلام معاونت امور تولیدات گیاهی، میزان گندم خریداری شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استانها حدود 89 درصد رشد نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، میزان خرید گندم از استانهای خوزستان 6/24 درصد، گلستان 4/29 درصد، فارس 7/16 درصد و خراسان رضوی 50/2 درصد رشد داشته است.
همچنین استانهای خوزستان با 982 هزار تن، گلستان 907 هزار تن، فارس 871 هزار تن و خراسان رضوی 410 هزار تن در رتبه‌های نخست تا چهارم خرید گندم کشور قرار دارند./


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
جو توليد شده كشاورز نمونه روي دستش ماند . 23/4/88

جو توليد شده كشاورز نمونه روي دستش ماند . 23/4/88

یک كشاورز نمونه كشوري كه موفق به توليد 12 هزارو 650 كيلوگرم جو در هكتار شده است، گفت: سازمان تعاون روستايي به بهانه ريز بودن دانه اين جو نسبت به جوهاي معمولي ،از خريد آن امتناع مي‌كند و محصول توليدي روي دستم باقيمانده است.
محمدرضا عنبري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با بيان اينكه توانسته با توليد 12 هزار و 650 كيلو در هكتار جو آبي توليد كند، در حالي كه ميانگين كشور حدود 6 تن در هكتار است، گفت: متأسفانه با وجود همه تلاش ها‌ براي توليد محصول، بعد از برداشت مشكل فروش جو به سازمان تعاون روستايي را داريم.
اين كشاورز نمونه كشوري از همدان گفت: جو رقم سي‌بي 74 اولين‌بار 2 سال پيش توسط بخش تحقيقات وارد كشور شده و آن را در منطقه اسدآباد همدان كاشته‌ايم كه هم‌اكنون با عملكرد 12.6 تن در هكتار مواجه شده، اما سازمان تعاون روستايي به بهانه ريز بودن دانه اين جو نسبت به جوهاي معمولي ،از خريد آن امتناع مي‌كند و محصول توليدي روي دستم باقيمانده است.
عنبري گفت: راز موفقيت در اين توليد را آبياري به موقع در 5 تا 6 نوبت، كود به موقع، مشورت با مهندسان كشاورزي و استفاده از بذر مناسب است.
وي گفت: ويژگي اين بذر اين است كه خوشه دهي بيشتر با ارتفاع كمتر ساقه بوده و نسبت به خوابيدگي‌ ساقه مقاوم بوده و هنگام برداشت با كمباين راحت‌تر صورت مي‌گيرد.
اين كشاورز نمونه كشور در سال 88 گفت: قبل از جو در زمين كشاورزي سيب‌زميني كاشته بودم كه بعد از برداشت سيب‌زميني به نوع زمين شخم زده شد و سپس جداگانه شخم براي كاشت جو انجام شد.
عنبري افزود: همچنين براي مقابله با علف‌هاي هرز از سم علف‌كش گندم استفاده كردم و علاوه بر استفاده از 3 تا 4 كيسه كود سرك اوره در هكتار، از كود حيواني نيز استفاده كرده‌ام.
عنبري افزود: حدود 65 هكتار زمين ملكي و 120 هكتار زمين اجاره‌اي در اختيار دارم كه در مجموع 200 هكتار زمين زير كشت قرار مي‌گيرد كه محصولاتي مانند جو،‌ گندم در منطقه روستاي امزاجرد همدان و حسن‌آباد اسدآباد كاشته مي‌شود.
وي گفت: برداشت جو با كمباين انجام مي‌شود كه حجم ريزش آن در حد معقول بوده است.
اين كشاورز نمونه متولد 1342 و در حد ديپلم سواد دارد و 4 فرزند او نيز در كار كشاورزي كمك مي‌كنند.او به همراه برادرش مجموعه كشاورزي را در 200 هكتار مديريت مي‌كند.
عنبري افزود: روش آبياري باراني توسط لوله و آماده‌سازي زمين انجام مي‌شود.
وي در پاسخ به اينكه وعده وزير جهاد كشاورزي مبني بر پرداخت 10 ميليون تومان كمك هزينه بلاعوض خريد ادوات كشاورزي را دريافت كرده يا نه، گفت: هنوز مبلغ دريافت نكرده‌ايم و فقط هنگام معرفي كشاورزان نمونه در خردادماه از طريق راديو و تلويزيون اعلام شد ولي كسي سراغ ما نيامد.
عنبري افزود: از استان همدان 2 سكه و از تهران 3 سكه بهار آزادي و 150 هزار تومان بن خريد پوشاك به همراه لوح تقدير دريافت كرده‌ام.
وي افزود: بانك كشاورزي نيز وعده كرده بود كه 40 ميليون تومان تسهيلات ارزان‌قيمت به كشاورزان نمونه پرداخت كند كه هنوز خبري نشده است.
اين كشاورز نمونه خواستار خريد به موقع محصولات كشاورزان شد و گفت: در حال حاضر بعد از برداشت جو به دليل نداشتن مشتري محصول بر روي زمين مانده و مجبور شدم براي حفظ آن نگهبان به كار گيريم و سازمان تعاون روستايي از خريد آن خودداري مي‌كند.
وي گفت: نرخ خريد تضميني جو 285 تومان و گندم 305 تومان اعلام شده بود كه متأسفانه الان به دليل اينكه گفته مي‌شود جوي توليدي توسط بنده 4 خط و جوي معمولي 6 خط است، از خريد آن خودداري مي‌شود.
وي گفت: علاوه بر كشاورزي يك واحد 200 رأسي گوساله پرواري گوشتي همچنين كشت يونجه سيب‌زميني دارم و حدود 40 نفر كارگر فصلي در موقع كشت و برداشت به كار مي‌گيرم.
عنبري افزود:‌ يك كاميون براي جمع‌آوري محصول جو همراه كمباين روزانه 250 هزار تومان كرايه دريافت مي‌كند، در حالي كه قادر به فروش محصول برداشت نيستم.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال علم ودانش به مزرعه، چالش بزرگ بخش کشاورزي است 25/4/888

انتقال علم ودانش به مزرعه، چالش بزرگ بخش کشاورزي است 25/4/888

قزوين - معاون وزير جهاد کشاورزي و رييس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ايران (تات) ، انتقال علم و دانش به مزرعه را بزرگترين چالش بخش کشاورزي دانست.
به گزارش ايرنا ، "جهانگير پرهمت" عصر سه شنبه در جلسه با محققين بخش کشاورزي استان قزوين با اشاره به اينکه کشاورزي در ايران کشاورزي معيشتي است افزود: براي تغيير اين امر بايد تلاش زيادي صورت گيرد.
وي اظهار داشت: در کشور ما کشاورزان عمدتا به صورت سنتي براي امرار معاش کشاورزي مي کنند و اين شيوه ، اقتصادي و مقرون به صرفه نيست.
پرهمت ، پايين بودن سطح سواد و بالا بودن دوره سني بهره برداران اين بخش را از چالش هاي بخش کشاورزي برشمرد و گفت : براي تغيير اين رويه و تبديل کردن کشاورزي سنتي به مدرن و بايد طرح هاي تحقيقاتي اجرا شود .
رييس سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج کشاورزي اضافه کرد : در حال حاضر در کشور 23 موسسه تحقيقاتي بصورت پيوسته و هم افزا در زمينه هاي علمي فعاليت مي کنند.
وي اظهار داشت : همچنين بيش از 64 واحد تحقيقاني تحت عنوان مرکز تحقيقات و پژوهش و 310 ايستگاه تحقيقات در کشور در زمينه طرح هاي علمي و تحقيقاتي در بخش کشاورزي فعاليت مي کنند.
اين مسوول، توليد ارقام زارعي، مديريت مزارع ، اجراي طرح هاي بيوتکنولوژي و نانو تکتولو|ي و توليد بذر و واکسن را از مهمترين دستاوردهاي بخش تحقيقات کشاورزي طي سال هاي گذشته عنوان کرد.
وي گفت: مجموعه علمي کشور تمام سعي و تلاش خود را بکار مي گيرد تا توليد علم را به ثروت تبديل کند.
معاون وزير جهاد کشاورزي ، تامين امنيت غذايي و خود کفايي در محصولات کشاورزي را از سياست هاي وزارت جهاد کشاورزي و دولت دانست و ادامه داد : در توليد محصولات کشاورزي سه محور خود کفايي ، خود اتکايي و مزيت نسبي محصول بايد با هم در نظر گرفته شود .
وي در پايان با اشاره به توطئه دشمنان عليه انقلاب اسلامي و همچنين تحريم اقتصادي گفت: در توليد محصول بايد خود کفايي و خود اتکايي را در برنامه داشته باشيم و در بخش صادرات نيز بايد مزيت نسبي را در نظر بگيريم .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اختصاص 13 ميليارد تومان به طرحهاي تحقيقاتي جهاد کشاورزي 25/4/88

اختصاص 13 ميليارد تومان به طرحهاي تحقيقاتي جهاد کشاورزي 25/4/88

13 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرحهاي تحقيقاتي وزارت جهاد کشاورزي اختصاص يافت .
رئيس سازمان تحقيقات ، ترويج و آموزش وزارت جهاد کشاورزي در نشست مشترک با محققان و پژوهشگران برتر قزوين گفت با اين اعتبار ، طرحهاي تحقيقاتِ کشاورزي مختلفي در کشور اجرا خواهد شد که مهمترين آنها مبارزة بيولوژيک با آفات ، افزايش بازدهي محصول و توليد بذرهاي اصلاح شده است .
پُــرهمت تأمين امنيت غذايي در کشور را از ديگر اولويت هاي وزارت جهادکشاورزي دانست و
گفت در زمينه توليدات داخلي توجه به مزيت نسبي ، خودکفايي و خود اتکايي از مهمترين
برنامه هايي است که مي تواند کشور را در افق هزار و 400 به رتبه اول علمي در منطقه برساند .
رئيس سازمان تحقيقات ، ترويج و آموزش وزارت جهاد کشاورزي پائين بودن سطح سواد و بالابودن سن بهره برداران وخرده مالکيت هاي ارضي را مهمترين مشکلات گذار از کشاورزي معيشتي به کشاورزي اقتصادي برشمرد و افزود اين مشکلات مهمترين مانع انتقال نتايج تحقيقات علمي ازمراکز تحقيقاتي به مزارع کشاورزي است .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
موضوع "حساسيت به گرده گياه زعفران" بررسي شد 27/4/88

موضوع "حساسيت به گرده گياه زعفران" بررسي شد 27/4/88

موضوع "حساسيت به گرده گياه زعفران" در يک پژوهش علمي بررسي شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، عادل بهروزفر، دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي كاشان در مقاله‌اي به بررسي حساسيت به گرده گياه زعفران پرداخته است.
در اين مقاله آمده است: گرده گياهان از مهمترين علل ايجاد علائم آلرژي هستند؛ گياه زعفران به‌صورت وسيع در جنوب خراسان كشت مي‌شود و داراي اهميت اقتصادي فراواني براي مردم اين منطقه است؛ با وجود آن‌كه اين گياه داراي خواص فراواني همانند ضدعفوني كننده، نشاط‌ آور، مقوي قواي مغزي و ... است، اما در كشاورزاني كه به كار كشت و برداشت آن مشغول‌اند، مي‌تواند باعث ايجاد علائم آلرژي شود.
اطلاع از ميزان شيوع حساسيت به گرده گياه زعفران مي‌تواند عاملي در تشخيص و درمان بهتر و موثرتر بيماران باشد.
اين مطالعه به‌منظور بررسي الگوي علائم باليني حساسيت به گرده گياه زعفران صورت گرفته است.
براساس يافته‌ها در مقالات و تحقيقات انجام شده، شايع‌ترين علايم عبارت از عطسه، آب‌ريزش بيني، خارش چشم، خارش بيني و قرمزي چشم است. علائم مربوط به پوست نيز مانند خشكي پوست و كهير است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص كشاورزي: براي پوياتر شدن مولدين كشاورزي بايد به ترويج توجه شود 27/4/88

متخصص كشاورزي: براي پوياتر شدن مولدين كشاورزي بايد به ترويج توجه شود 27/4/88

يك متخصص جامعه‌شناسي روستايي و عشايري گفت: يك برنامه بلندمدت بايد به مولدين اصلي كشاورزي توجه كند و فقط به آب و خاك و گياه محدود نشود.
دكتر سيروس سلمان‌زاده درگفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به اعتبارات صرف شده در بخش كشاورزي و توسعه گلخانه‌ها اشاره و اظهار كرد: راندمان اين گلخانه‌ها بسيار پايين و ميزان كود و سم استفاده شده در آن‌ها بسيار بالاست و در نتيجه محصولات توليدي در بازار جهاني غيرقابل استفاده است.
وي يادآور شد: هسته اصلي بخش كشاورزي، دهقاني خانوادگي است كه حمايت همه جانبه از آن سبب پوياتر شدن اين بخش مي‌شود و در بلند مدت به نفع جامعه روستايي است و مشكلات شهري و حاشيه‌نشيني را كم و روستاها را پوياتر مي‌كند.
سلمان‌زاده همچنين گفت: اكنون اغلب صنايع غذايي ما در شهرها ايجاد شده است، در حالي كه اين صنايع بايد در روستاها ايجاد مي‌شدند، صنايعي كه محصولات آن‌ها بايد از روستا تبديل به فرآورده شود.
وي افزود: نيازمند يك برنامه بلندمدت در كشاورزي هستيم كه همه‌ي زير بخش‌ها نظير دامپروري را در نظر بگيرد.
سلمان‌زاده خاطرنشان كرد: در حال حاضر با واردات انواع ميوه‌ به كشور مواجهيم، در حالي كه بايد يك برنامه بلندمدت همه جانبه دامپروري، كشاورزي، باغباني، زراعت و آبزيان به اين مشكلات توجه كند.
وي ادامه داد: نظام غالب كشاورزي، نظام بهره‌برداري خانوادگي و همراه با آن نظام بهره‌برداري تعاون توليد است.
سلمان‌زاده با بيان اينكه براي پوياتر شدن مولدين كشاورزي بايد به ترويج كه همان نظام آموزشي غير رسمي است، توجه شود، گفت: متاسفانه اكنون برخي سياست‌گذاران كشاورزي ترويج را با تبليغ يكي فرض كرده‌اند، در صورتي كه ترويج يك نظام آموزشي است و سرمايه‌گذاري در اين بخش به نفع بخش مولدين و در بلند مدت نيز پاسخگوي بسياري مشكلات است.
اين متخصص جامعه‌شناسي روستايي و عشايري در پايان يادآور شد: شعارهاي ما در بخش كشاورزي هيچ‌گاه با عمل هماهنگ نبوده است و برنامه جامع كشاورزي نيز هيچگاه با شعار پيش نمي‌رود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
روغن زیتون تقلبی 28/4/88

روغن زیتون تقلبی 28/4/88

روغن‌های خارجی بدون مجوز وزارت بهداشت به فراوانی در بازار کشورمان وجود دارد
رضا‌هاتفی، دبیر انجمن صنایع روغن زیتون گفت: متأسفانه روغن‌های خارجی در بسته‌بندی‌های زیبا ولی بدون مجوز وزارت بهداشت وجود دارند و حتی این روغن‌ها چند برابر روغن‌های تولید داخل خودنمایی می‌کنند.وی ادامه داد: این روغن‌ها برابر استاندارد ایران فاقد ارزش مصرف غذایی است، بنابراین به علت ارزان بودن روغن محتوی بطری که حاصل از روغن زیتون استحصال شده از تفاله زیتون با حلال است، در ایران مصرف آن برابر کدکس استاندارد ملی ممنوع و قیمت آن در خارج یک چهارم قیمت روغن زیتون خالص است. هاتفی اضافه کرد: بنابراین با این شرایط هم وارد کننده و هم توزیع کننده و هم فروشنده از سود حاشیه‌ای بالایی برخوردار می‌شوند، چرا که این روغن‌ها گرانتر از روغن تولید داخل به فروش می‌رسد و چون از مبادی قاچاق این روغن‌ها وارد می‌شوند، درنتیجه سود حاشیه آن بسیار بالاست.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
عرضه 25 ميليون تن محصولات كشاورزي توسط تشكل ها تا پايان برنامه پنجم توسعه 28/4/88

عرضه 25 ميليون تن محصولات كشاورزي توسط تشكل ها تا پايان برنامه پنجم توسعه 28/4/88

مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي كشوراعلام كرد: تا پايان برنامه پنجم حداقل 25 ميليون تن از محصولات كشاورزي از طريق تشكلها و تعاونيهاي بخش كشاورزي عرضه مي شود.سيد محمد موسوي در گفتگو با مهر گفت: در برنامه پنجم دولت مكلف به تامين تسهيلات، امكانات، فناوريهاي نوين و بازارها با اولويت تشكلهاي غيردولتي، اتحاديه‌ها، تعاونيهاي روستايي، توليدي، كشاورزي و عشايري شده، به نحويكه سهم آنها به حداقل 50 درصد از كل اقتصاد بخش كشاورزي افزايش يابد.وي با اشاره به اصلاح سيستم بازاريابي و بازاررساني محصولات كشاورزي بيان كرد: در برنامه پنجم توانمندسازي و ارتقاي جايگاه تشكلها و تعاونيهاي بخش كشاورزي دنبال مي شود، به نحويكه تا پايان برنامه حداقل 25 ميليون تن از محصولات كشاورزي از طريق تشكلها و تعاونيهاي اين بخش عرضه خواهد شد.

ايجاد پايگاه اطلاعات بازار محصولات كشاورزي
وي تاكيد كرد: با توجه به اهميت تقويت بازارمحصولات كشاورزي، دولت موظف است از تشكيل بنگاههاي بازاريابي و بازاررساني بخش كشاورزي با محوريت بخش غيردولتي، تشكلها، اتحاديه‌ها، تعاونيهاي كشاورزي، توليدي، روستايي و عشايري حمايت و با جمع‌ آوري اطلاعات بازار نسبت به ايجاد پايگاه اطلاعات بازار محصولات كشاورزي اقدام و امكان دسترسي آسان بهره ‌برداران به اطلاعات اين پايگاه را فراهم كند.
افزايش ظرفيت انبارهاي محصولات كشاورزي به 20 ميليون تن
موسوي اعلام كرد: حمايت از گسترش سردخانه‌ها، انبارهاي فني نگهداري و ذخيره‌ سازي محصولات كشاورزي توسط بخش غيردولتي با اولويت تشكلها و تعاونيهاي بخش كشاورزي دربرنامه پنجم عملياتي مي شود، به نحويكه مجموع ظرفيت اين واحدها در پايان برنامه به 20 ميليون تن خواهد رسيد.
وي اظهارداشت: دولت موظف است با اتخاذ اعمال سياست قيمت به جاي خريد تضميني از سال اول برنامه پنجم جهت اجراي مناسب قانون اصلاح قانون خريدهاي تضميني محصولات كشاورزي درحدكفايت، وظيفه خريد را با اتكاء به ظرفيت شبكه تعاونيها و اتحاديه‌هاي روستايي، كشاورزي وعشايري توسط سازمان مركزي تعاون روستايي انجام دهد.
ايجاد طرح تحقيق و توسعه مشترك براي روستاها
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي عنوان كرد: در برنامه پنجم دولت موظف شده كه 30 درصد از پروژه‌ها و طرحهاي تحقيقاتي در زمينه هاي منابع طبيعي، زراعت، باغباني، دام، طيور و شيلات را از طريق تحقيق و توسعه با مشاركت بهره‌ برداران، تشكلها و شوراي توسعه كشاورزي روستايي انجام دهد، به گونه ‌اي كه حداقل تا پايان سال سوم برنامه پنجم براي هر روستا يك طرح تحقيق و توسعه مشترك ايجاد شود.وي با اشاره به ضرورت ايجاد و حمايت از گسترش سازمانها و تشكلهاي محلي زنان روستايي عنوان كرد: دولت مكلف است نسبت به اصلاح ساختار و توسعه نظامهاي بهره ‌برداري با تاكيد برنظامهاي بهره ‌برداري هاي خانوادگي، توسعه شركتهاي كشت و صنعتهاي خصوصي، تعاونيهاي توليد، سهامي زراعي و ساماندهي واحدهاي خرد و دهقاني و تشكل آب بران و ايجاد قطعات فني و اقتصادي در سطح 2.5 ميليون هكتار در برنامه پنجم اقدام كند.
اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خريد تضميني جو بر اساس مقررات و ضوابط صورت مي گيرد 28/4/88

خريد تضميني جو بر اساس مقررات و ضوابط صورت مي گيرد 28/4/88

رئيس سازمان مركزي تعاون روستايي ايران گفت: « خريد تضميني جو توليد شده توسط كشاورزان بايد بر اساس مقررات انجام گيرد كه براي تمام توليد كنندگان يكسان مي‌باشد.

به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي ، سيد محمد موسوي افزود: « خريد تضميني جو براي تنظيم بازار و ارايه به مصرف كنندگان است و اين محصولات بايد داراي كيفيت و استاندارد باشد تا مصرف كنندگان و به خصوص دامداران با مشكل مواجه نشوند.»
وي درباره علت عدم خريد تضميني محصول جو از محمد رضا عنبري كشاورز نمونه كشوري از استان همدان اظهار داشت:« محصول اين كشاورز از رقمي است كه بين 16 تا 30 درصد افت مفيد از كيفيت مطلوب دارد كه خارج از ضوابط خريد تضميني است.»
مهندس موسوي خاطر نشان كرد:« سازمان مركزي تعاون روستايي خريد جو به صورت تضميني و بر اساس مقررات و دستور العمل فني ابلاغ شده از سوي وزير جهاد كشاورزي انجام ميدهد كه طبق آن حداكثر افت مفيد جو 5 درصد است.»
مهندس موسوي در عين حال گفت:« اين سازمان به عنوان مباشر خريد از ابتداي سال تاكنون نزديك به يك ميليون تن جوازكشاورزان خريد تضميني كرده كه از اين ميزان 50 هزار تن آن مربوط به استان همدان مي‌باشد.»

اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
 

roshy

عضو جدید
زراعت سویا

سویا یا لوبیای روغنی از گیاهان قدیمی و بومی آسیاست که در شمال شرقی چین کشت آن مرسوم بود.موطن آن منچوری در چین است.سویا از طریق چین به سایر مناطق برده شد.اکنون آمریکا از تولید کنندگان اصلی این گیاه است.در سال 1915 برای اواین بار روغن از این گیاه در آمریکا استخراج شد.برزیل نیز یکی از تولید کنندگان مهم درجهان است.در ایران نیز از سال 1316 زراعت آن آغاز شد.در سال 1343 گروه صنعتی بهشهر کشت آن را در مازندران و لرستان توسط شرکت دانه های روغنی انجام دادند.امروزه سطح زیر کشت سویا به هزاران هکتار می رسد.
سویا از نظر روغن و پروتئین اهمیت فراوانی دارد . روغن آن به علت داشتن اسید چرب لینولییک بسیار مفید تر از سایر روغن ها بوده وبرای کاهش کلسترول خون مفید است.
سویا اهمیت دارویی نیز دارد ودر ساخت مواد بهداشتی ،صابون ،کرم های مرطوب کننده و... بکار می رود.علاوه بر تغذیه انسان در تغذیه دام وطیور نیز کاربرد داشته و کنجاله آن حایزاهمیت است.دانه و روغن و کنجاله آن به بازار عرضه می شود.
سویا گیاهی یکساله از خانواده لگومینوز ( حبوبات ) است .گیاهی خودگشن ، روز کوتاه و بهاره بوده و دارای فصل رشد 75 تا 175 روز می باشد.
سویا معمولا به صورت جوی و پشته و با فاصله 5 سانتی متر در روی پشته و 50 سانت بین پشته ها کاشته میگردد . سویا نیاز آبی بالایی داشته بنابراین هیرم کاری مناسب این نبات است.
قبل از کاشت بذور آن باید حتما در تاریکی با باکتری ریزوبیوم جاپونیکوم آغشته شوند(برای تثبیت نیتروژن)
ممنون
 
آخرین ویرایش:

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سود بازرگاني واردات انواع برنج در سال جاري 21 درصد تعيين شد 1/5/88

سود بازرگاني واردات انواع برنج در سال جاري 21 درصد تعيين شد 1/5/88

هيات وزيران به منظور حمايت از برنج توليد داخل ،سود بازرگاني واردات انواع برنج در سال جاري را 21 در صد تعيين کرد .

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت با تصويب هيئت وزيران وبنا به پيشنهاد وزارت بازرگاني سود بازرگاني واردات انواع برنج به شماره تعرفه هاي 1006، 10061000، 10062000، 10063000 شامل شلتوک (برنج پادي ) ، برنج پوست کنده (برنج کارگو يا برنج قهوه اي ) برنج نيمه سفيد شده يا برنج کامل سفيد شده وبرنج صيقلي وبراق شده براي سال جاري 21 درصد تعيين شد.
براساس اين گزارش همچنين اعتبار مصوبات قبلي هيئت وزيران درباره وضع 150 تومان سود بازرگاني ومابه التفاوت به ازاي هر کيلوگرم برنج وارداتي و80 تومان به ازاي هر کيلو گرم برنج وارداتي توسط مرزنشينان تا پايان سال 1387 تعيين شده است .
اين مصوبه در 20 تيرماه سال 1388 توسط معاون اول رييس جمهور جهت اجرا به وزارت بازرگاني ووزارت اقتصاد ابلاغ شده است .

 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فائو: با رشد 38 درصدي توليدخودكفايي ايران در توليد گندم امسال تكرار مي‌شود 1/5/88

فائو: با رشد 38 درصدي توليدخودكفايي ايران در توليد گندم امسال تكرار مي‌شود 1/5/88

فائو در جديدترين گزارش خود پيش بيني كرد توليد گندم ايران در سال زراعي جاري با رشد 38 درصدي در مقايسه با سال گذشته به 13.5 ميليون تن خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بين الملل فارس سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي(فائو) در جديدترين گزارش خود پيش بيني كرده است توليد غلات در ايران طي سال زراعي جاري بيش از چهار ميليون تن افزايش يابد.
بر اساس اين گزارش موسوم به «دورنماي محصولات و امنيت غذايي» توليد غلات ايران در سال جاري با افزايش 4.4 ميليون تني نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به 19.7 ميليون تن خواهد رسيد. در سال گذشته و به دليل خشكسالي توليد غلات در ايران از 23.5 ميليون تن در سال قبل از آن به 15.3 ميليون تن كاهش يافت.
تمامي انواع غلات در ايران با افزايش توليد طي سال جاري مواجه خواهند شد كه البته گندم در اين زمينه وضعيت شاخصي خواهد داشت.
پيش بيني شده است توليد گندم در ايران طي سال زراعي جاري با رشد 38 درصدي نسبت به سال قبل مواجه شود و به 13.5 ميليون تن برسد. اين رقم 3.7 ميليون تن بيشتر از سال گذشته خواهد بود.
توليد شلتوك برنج نيز در اين سال 200 هزار تن افزايش خواهد يافت و از 2.6 ميليون تن در سال گذشته به 2.8 ميليون تن در سال جاري خواهد رسيد.
فائو ميزان توليد غلات دانه درشت در ايران براي سال جاري را نيز 3.4 ميليون تن پيش بيني كرده كه نسبت به سال قبل نيم ميليون تن افزايش خواهد يافت.
بر اساس اين گزارش ذخاير غلات ايران نيز طي سال جاري با افزايش 800 هزار تني نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد. در پايان سال گذشته حجم ذخاير استراتژيك غلات ايران 2.9 ميليون تن گزارش شده بود كه انتظار مي رود اين رقم در پايان سال جاري به 3.7 ميليون تن افزايش يابد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
10 دستگاه ادوات الگویی جدید کشاورزی مورد در خراسان شمالی استفاده قرار گرفت 1/5/88

10 دستگاه ادوات الگویی جدید کشاورزی مورد در خراسان شمالی استفاده قرار گرفت 1/5/88

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار 10 دستگاه ادوات الگویی کشاورزی در استان خراسان شمالی برای انجام عملیات و فعالیت های کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر در بجنورد،‌ سیدهادی سید شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مدیریت از محل پروژه تقویت مکانیزاسیون با هماهنگی و همکاری مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور نسبت به وارد کردن ادوات الگویی برای اولین بار به استان جهت انجام عملیات و فعالیت های کشاورزی اقدام نمود.

وی گفت: این ادوات به منظور ترویج و آموزش نحوه استفاده از آنها به کشاورزان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسال شد.

سید گفت: این دستگاه ها شامل دستگاه کمبینات غلات(سیکلوتیلر) برای محصولات غلات جهت عمیات خاک ورزی در شهرستان شیروان، دستگاه مولد باد(مه پاش ثابت) برای محصولات باغی جهت جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در شیروان، دستگاه کمبینات غلات(پنوماتیکی) برای محصول غلات جهت آماده کردن زمین و کشت همزمان در شهرستان شیروان، دستگاه ردیفکاری شش ردیفی برای محصولات ذرت و پنبه جهت کشت ردیفی محصول در شهرستان جاجرم می باشد.

وی دیگر محصولات الگویی را پشم چین برای پشم چینی مکانیزه دامی در شهرستان بجنورد، دستگاه نشاء کاری سبزی و صیفی برای محصول گوجه فرنگی در شهرستان فاروج، دستگاه لولر لیزری برای برای تسطیح اراضی در شهرستان شیروان، دستگاه راند بیلر برای بسته بندی کاه ، کلش و یونجه بصورت استوانه درشهرستان فاروج،‌دستگاه کشت مستقیم جهت زراعت ذرت و غیره کاهش عملیات خاک ورزی - کشت دوم در راز و جرگلان و دستگاه کمبینات مکانیکی جهت محصول غلات مستقیم با حداقل خاک ورزی در مانه و سملقان ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین ضریب مکانیزاسیون کشاورزی خراسان شمالی را 1.15 اسب بخار است.

سید افزود: افزایش ضریب مکانیزاسیون و درجه مکانیزاسیون در سطح اراضی باغی، زراعی و شیلات یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی است که باید ضریب آن تا پایان برنامه چهارم توسعه به 1.2 اسب بخار برسد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف به توزیع ماشین آلات نیازمندیم که بدلیل پاره ای مشکلات تاکنون محقق نشده است.

سید خاطرنشان کرد: کشاورزی به عنوان محور استقلال بدون در نظر گرفتن نقش ماشین آلات در تولید مفهوم پیدا نمی کند.

وی گفت: مکانیزاسیون کشاورزی نقش مهمی در دستیابی به اهداف تولیدی در زیر بخشهای مختلف بخش کشاورزی دارد و در واقع این نهاده مهم در مرتبه ای بالاتر و به عنوان ابزار و روشهای تولید در خدمت سایر نهادهاو زمینه ساز تولید انبوه محصولات کشاورزی می گردد.

وی افزود: نقس ماشین آلات و فناوری جدید آن چنان تاثیرگذار است که اگر بخواهیم در بخش کشاورزی پیشرفت کنیم باید به نحو مطلوب از فناوری های روز دنیا بهره ببریم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی توسعه و ارتقای سطح و درجه مکانیزاسیون، کاربرد علوم و فنون جدید را در جهت کاهش هزینه تولید،‌ افزایش درآمد کشاورزان و کمک به توسعه صنعتی استان و توسعه شرکت های خدمات مکانیزاسیون همچنین بهره وری را از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد 25درصدي قيمت‌ جهاني محصولات كشاورزي و خطر بحران غذايي 4/5/88

رشد 25درصدي قيمت‌ جهاني محصولات كشاورزي و خطر بحران غذايي 4/5/88

به گزارش گروه اقتصاد بين الملل خبرگزاري فارس، سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي (فائو) در آخرين بررسي خود از وضعيت غذا گزارش داد، قيمت محصولات غذايي داخلي در كشورهاي توسعه يافته با وجود كاهش جهاني قيمت محصولات و برداشت زياد محصولات كشاورزي همچنان بالاست
بر پايه اين گزارش، در تعدادي از اين كشورها،‌ قيمتها در بالاترين سطح خود در يك سال گذشته رسيده و در برخي محصولات همچنان مثل سال گذشته است و اين مسئله گرفتاري بسياري براي ميليونها مردم در كشورهاي مختلف ايجاد كرده است.
فائو قيمت غلات را در 27 كشور آفريقايي بررسي كرده كه بر اساس آن قيمت‌ها در 90 درصد اين كشورها 25 درصد بالاتر از وضعيت بحراني سال گذشته است.
همچنين در آسيا و آمريكاي لاتين قيمت محصولات غذايي و كشاورزي در 31 كشور بررسي شد، كه بر اساس آن در 40 تا 80 درصد از اين كشورها قيمت محصولات 25 درصد بيشتر از وضعيت بحراني سال گذشته بوده است.
بررسي‌هاي فائو در آفريقاي شرقي از جمله سودان حاكي است قيمت غله سورگوم در ماه ژوئن سه برابر سال گذشته بوده و در اوگاندا، كنيا و اتيوپي نيز قيمت ذرت در مقايسه با دو سال پيش دو برابر شده است و نيز ‌در آفريقاي شمالي، قيمت ذرت نسبت به ماه اخير به‌ علت برداشت بسيار زياد اين محصول كاهش پيدا كرده اما همچنان قيمت اين محصول در مقايسه با قيمت وضعيت بحراني اخير بالاست.
به گزارش فارس، در آفريقاي غربي قيمتها در سال 2008 به دليل افزايش توليد محصول كاهش داشته اما دوباره در سال 2009 افزايش پيدا كرده است و همچنين در كشور غنا قيمت ذرت آكران نسبت به ماه ژوئن 2007 دو برابر شده است.
اين گزارش مي‌افزايد، در حاليكه قشر زيادي از مردم سهم زيادي از درآمدشان از طريق اين قبيل محصولات غذايي تامين مي‌شود،ادامه وضعيت بالا رفتن قيمت، امنيت غذايي را همچنان تهديد مي‌كند و آسيب‌پذيري جمعيت در جامعه شهري و روستايي را افزايش مي‌دهد.
اين گزارش دلايل افزايش قيمت را، كاهش توليد محصول، تاخير در واردات محصول، تنشهاي موجود و تقاضاي زياد كشورهاي همسايه و انجام معاملات تجاري منطقه‌اي، كاهش نرخ ارز، تغيير در امنيت تجارت و غذا ، افزايش درآمد و تقاضا و محدوديت‌ جابجايي محصول و هزينه بالاي جابجايي محصول دانسته است.
بر اساس اين گزارش، با وجود تخمين سه درصدي كاهش توليد جهاني غلات در سال 2009 نسبت به سال 2008، چشم انداز ذخيره جهاني غلات و همچنين تقاضا مثبت است، پيش‌بيني مي‌شود توليد جهاني غلات در سال 2009، 2 هزار و 208 ميليون تن يعني 3.4درصد كمتر از سال گذشته‌ برسد اما اين كاهش فقط در مورد گندم، جو و دانه‌هاي روغني است.
پيش‌بيني مي‌شود در كشورهاي كم‌ درآمد توليد محصولات غلات در سال 2009 مطلوب و براي دومين سال پياپي با افزايش همراه باشد اما همچنان اين پيش‌بيني در كشورهاي آسيايي و آفريقاي شرقي به علت غير منظم بودن بارشهاي فصلي دقيق نيست.
با وجود چشم انداز مثبت براي ذخاير جهاني غلات، 30 كشور جهان در بحران بوده و نياز به حمايت دارند و اين پيامد بلاياي طبيعي، درگيريها، و ناامني‌ها و مشكلات اقتصادي است
بر اساس اين گزارش، نشست جهاني فائو در رم از 16 تا 18 نوامبر با هدف پيگيري مسائل گرسنگي و اصلاح سيستم مديريتي بين‌المللي كشاورزي وبرنامه‌ريزي براي مطمئن بودن امنيت غذايي جهان برگزار مي‌شود.
فائو
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد کود کشاورزي با کرم خاکي 4/5/88

توليد کود کشاورزي با کرم خاکي 4/5/88

محققان ايراني از کرم خاکي ، کود آلي بيولوژيک توليد کردند .
کارشناسان شرکت سفير سبز اصفهان از واحدهاي فناوري شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان توانستند از کرم خاکي به عنوان محرک رشد طبيعي گياهان استفاده کنند .
مديرعامل شرکت سفير سبز گفت : اين کود به صورت مايع و با نام تجاري " پاليس " داراي ويتامين هاي a ، b ، c ، d ، e و غير سمي است .
آرش انصاري افزود : افزايش کيفيت و کميت محصولات زراعي و باغي بدون برگ سوزي و جذب مواد حاوي آهن ، منگنز ، روي ، مس ، ازت ، فسفر ، کلسيم و پتاسيم از مـزاياي اين کود مـايع بيولـوژيک است .
وي گفت : اين کود بـراي محصولاتي همچون گندم ، جو ، برنج ، حبوبات ،پياز ، سيب زميني ، انگور ، مرکبات ، پسته ، کلزا و پنبه کاربرد دارد .
شرکت سفير سبز اصفهان در سال 1380 تاسيس و در پارک علم و فناوري شيخ بهايي شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان مستقر شد .
دستيابي و تجاري سازي دانش فني کودها و مکمل هاي غذايي مايع و مکمل پروتئيني براي تغذيه دام ، طيور و آبزيان زينتي با استفاده از توليد کرم هاي خاکي ؛ اجراي طرح هاي زيست محيطي با تکيه بر اجراي طرح هاي ارزيابي و پايش محيط زيست از دستاوردها و فعاليت هاي اين شرکت به شمار مي رود .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارزش صادرات زعفران در سه ماهه اول سال جاری 82 درصد رشد داشته است 4/5/88

ارزش صادرات زعفران در سه ماهه اول سال جاری 82 درصد رشد داشته است 4/5/88

طی سه ماهه نخست سال 88 ارزش صادرات زعفران استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 82 درصد برخوردار بوده است.


به گزارش ایانا از روابط عمومی، رئیس سازمان بازرگانی خراسان رضوی گفت: در این مدت هشت تن زعفران به ارزش 22 میلیون و 752 هزار دلار از گمركات استان صادر شد كه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از نظر وزنی 53 درصد كاهش داشته است.

علی صفرزاده با بیان اینكه میزان صادرات زعفران از گمركات استان طی سال 87، 59 تن به ارزش 76 میلیون و 95 هزار دلار بوده است گفت: این رقم نیز در مقایسه با سال قبل از آن به لحاظ ارزشی 73 درصد افزایش و به لحاظ وزنی 12 درصد كاهش داشته است.

صفرزاده افزود: صادرات زعفران استان در سال 87، 8 درصد حجم ارزشی و در سه ماهه سال 88، 10 درصد حجم ارزشی كل صادرات تجاری استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینكه عمده صادرات زعفران استان به كشورهای، اسپانیا، تركیه، ایتالیا و سایر كشورهای اروپایی بوده است تصریح كرد: بر اساس برآوردها با توجه به افزایش بارندگی، پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 100 تن محصول زعفران در استان تولید و بیش از یك میلیارد و 200 میلیون دلار زعفران صادر شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعد از برداشت برنج به كشت مجدد و رتون توجه جدیتر شود 6/5/88

بعد از برداشت برنج به كشت مجدد و رتون توجه جدیتر شود 6/5/88

با اجرای كشت مجدد و رتون، زمینهای استان مازندران دو تا سه بار در سال به زیركشت می رود كه این امر موجب تحول اساسی در اقتصاد كشاورزی می شود.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی مازندران، مراسم اولین برداشت برنج استان مازندران در روستای تیركلای شهرستان بابل با حضور كریمی استاندار مازندران، تورنگ رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران و بهمن ناصحی مدیركل دفتر برنج و حبوبات دانه ای و مجری طرح خودكفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در زمین زراعی عباس نژاد به مساحت 5/1 هكتار آغاز شد.
در این مراسم استاندار مازندران گفت: تولید برنج با سختیها و مشقتهای فراوانی مواجه است و توسعه مكانیزاسیون می تواند تا حدود زیادی این رنج و مشقت را كاهش دهد.
كریمی افزود: امروزه كشاورز به حرف کارشناسان اطمینان دارد و به آن اعتماد می كند و این سرمایه بزرگی است كه باید قدر آن را بدانیم و این اعتماد را حفظ كنیم.
وی با ذكر این نكته که در مازندران سالانه 700 میلیمتر باران می بارد و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به آب به ناچار باید در امر مصرف آب به ویژه در بخش كشاورزی با روشهای نوین و علمی صرفه جویی کنیم.
كسی حق ندارد در فصل برداشت واردات برنج داشته باشد
کریمی در بخش دیگری گفت: كسی حق ندارد در فصل برداشت واردات برنج داشته باشد و وزارت بازرگانی هم اگر مجبور شود برای تنظیم بازار چنین مجوزی صادر كند حداقل در فصل برداشت نباشد كه برنج روی دست كشاورزان بماند.
وی از وزارت بازرگانی و جهاد كشاورزی خواست تا از حقوق كشاورزان در این خصوص دفاع کنند.
کریمی خرید تضمینی ارقام پرمحصول در سالهای اخیر را خوب توصیف كرد و خواستار خرید ارقام محلی برنج شد.
او همچنین از كارشناسان خواست تا علت عدم اقبال كشاورزان به كاشت ارقام پرمحصول را بررسی کنند. كریمی همچنین خواستار توجه جدیتر كشت مجدد و رتون بعد از برداشت برنج شد.
وی از زهكشی اراضی استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح زمینهای استان دو تا سه بار در سال به زیركشت می رود كه تحول اساسی در اقتصاد كشاورزی استان را شاهد خواهیم بود.
عنایت ا... تورنگ هم دراین مراسم اظهار داشت: سهم قابل توجهی از هزینه های تولید برنج هزینه های کارگری است که باید با روشهای مکانیزه این هزینه ها راکاهش دهیم که البته این کار شروع شده و با جدیت ادامه خواهد داشت.
وی همچنین از خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج وخرید توافقی ارقام محلی خبر داد.
اولین برداشت برنج استان مازندران به صورت مكانیزه
مدیركل دفتر برنج و حبوبات دانه ای و مجری طرح خودكفایی برنج وزارت جهاد كشاورزی هم در این مراسم ضمن تاكید بر حفظ و حراست از زمینهای شالیزاری به عنوان بستر تولید محصولات كشاورزی آن را كاری بسیار مهم و سخت و طاقت فرسا توصیف كرد كه بر عهده همه ماست.
بهمن ناصحی گفت: امروز جای بسی خوشحالی است که اولین برداشت برنج استان مازندران به صورت مكانیزه انجام می پذیرد و باید تلاش كنیم تا تكنولوژی آن را بومی كنیم.
ناصحی افزود: فعالیتی كه در دو سال اخیر در زمینه مكانیزاسیون انجام شده است در طول چهل سال گذشته بی سابقه است و این نشان دهنده اهتمام دولت و افزایش دانش فنی كشاورزان است.
وی همچنین خواستار افزایش تولید در واحد سطح و كاهش هزینه های كارگری تولید برنج در راستای رقابت با محصولات خارجی شد.
مدیركل دفتر برنج وزارت جهاد كشاورزی از خرید تضمینی ارقام پرمحصول و خرید توافقی ارقام محلی در سال زراعی جاری خبر داد.
وی همچنین بر استفاده بهینه از منابع آب با توجه به شرایط كشور به ویژه در بخش كشاورزی تاكید كرد.
ناصحی از تخصیص ردیف اعتباری حاصل از درآمد واردات برنج برای استانهای برنج خیز کشور خبر داد و افزود: این اعتبارات در امورات زیربنایی هزینه خواهد شد./
مازندران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
محصول برنج، فرصتی برای فروش این محصول به قیمتهای غیرمعقول پیدا نکردند. 6/5/88

محصول برنج، فرصتی برای فروش این محصول به قیمتهای غیرمعقول پیدا نکردند. 6/5/88

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: طی دو سال گذشته، دلالها با ایجاد بازار مصنوعی کمبود برنج، ستم زیادی به مردم وارد کردند.
دکتر محمدحسین انصاری فرد افزود: اشباع بازار، تنها راه جلوگیری از این سودجوییها بود، که وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت بازرگانی، سیاست افزایش تعرفه واردات برنج در زمان فروش برنجهای داخلی را اعمال و در زمانهای کمبود کاذب نیز اقدام به واردات کرد.
وی با اعلام اینکه منفعت تولیدکننده و مردم، اولویت دولت است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ مقدار برنجی روی دست تولیدکننده باقی نمانده است و تمامی محصول تولیدشده سال قبل به فروش رفته است.
دکتر انصاری فرد در ادامه گفت: احتکارگران، فرصت پیدا نکردند که برنجهای ذخیره شده را با قیمتهای غیرمعقول به فروش برسانند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با نخ نما خواندن ترفندهای محتکران گفت: دولت اجازه نخواهد داد این اقدامات به جایی برسد.
افزایش 300 هزار تنی برنج به رغم کاهش سطح
دکتر انصاری فرد با پیش بینی افزایش حداقل 200 تا 300 هزار تنی تولید برنج در سال جاری افزود: سطح زیرکشت در سال جاری 30 هزار هکتار کاهش داشت اما پیش بینی می شود میزان تولید برنج حداقل 300 هزار تن افزایش داشته باشد.
وی در ادامه گفت: امید است، امسال دو میلیون و 400 هزار تن برنج سفید تولید شود، در حالی که تولید سال گذشته دو میلیون و 100 هزار تن بوده است.
ورود 20 هزار دستگاه ماشین آلات برداشت برنج به عرصه
دکتر انصاری فرد درباره برداشت مکانیزه برنج در سال جاری گفت: امسال 20 هزار دستگاه ماشین برداشت در شمال کشور، برای برداشت مکانیزه فعال خواهد بود.
وی استفاده از روشهای نوین آبیاری در شالیزارها، استفاده از ارقام مناسب و پرمحصول و رعایت اصول علمی در زمانهای کاشت، داشت و برداشت را از دلایل این افزایش تولید عنوان کرد./
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزارت بازرگاني از واردات برنج جلوگيري کند . 6/5/88

وزارت بازرگاني از واردات برنج جلوگيري کند . 6/5/88

در دو سفر هيات دولت به مازندران مبلغ ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي پروژه هاي آبرساني درنظر گرفته شده كه اين تسهيلات طي سالهاي آينده به فراخور ميزان فعاليت به استان اختصاص خواهد يافت.
به گزارش ايانا، استاندار مازندران در مراسم اولين برداشت مكانيزه برنج از شاليزارهاي مازندران در بابل گفت: در دو سفر هيات دولت به مازندران مبلغ ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي پروژه هاي آبرساني درنظر گرفته شده كه اين تسهيلات طي سالهاي آينده به فراخور ميزان فعاليت به استان اختصاص خواهد يافت.
سيدمحمد كريمي به ميانگين بارش سالانه ۷۰۰ ميليمتري باران در استان اشاره كرد و افزود: با توجه به توسعه شهرها و افزايش جمعيت طي سالهاي آتي، براي بهره برداري از ذخاير آبي و مصرف بهينه آن بايد برنامه ريزي و مديريت شود كه استفاده از سدهاي انحرافي، ترويج درست نحوه كشت، داشت و برداشت محصول ازجمله اقدامات مناسب در اين زمينه است.
وي گفت: گزارشهايي از مشکلات شاليکاران و جلوگيري از واردات برنج به رييس جمهور اعلام شده است كه وي در سفرهاي خود به مازندران بر حمايت دولت از شاليکاران تاکيد کرد و لذا لازم است براي رعايت حقوق كشاورزان وزارت بازرگاني اجازه ورود برنج در ايام برداشت اين محصول را ندهد.
کريمي تاکيد کرد: حدود نيمي از توليد برنج کشور در مازندران انجام مي شود لذا تقويت و حمايت از کشاورزان در اين مقطع و ماههاي آينده لازم و حياتي است و واردات برنج باعث خسارت جبران ناپذيري به کشاورزان و اقتصاد کشاورزي استان خواهد شد.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلات، تولیدکننده مرغوبترین برنج کشور 10/5/88

کلات، تولیدکننده مرغوبترین برنج کشور 10/5/88

هزار و 500 هکتار شالیزار برنجکاری در کلات وجود دارد که سالانه چهار تا چهار هزار و 500 تن برنج دم سیاه که از مرغوبترین ارقام کشور است تولید می کند.


دبیر انجمن حمایت از برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: یک هزار و 500 هکتار اراضی شالیکاری در کلات وجود دارد که 95 درصد آن از نوع دم سیاه و عنبربو و پنج درصد مابقی از نوع زودرس پرمحصول است.

رسول اسماعیلی افزود: برداشت برنج از مهرماه آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود با میانگین 5/2 تا سه تن در هر هکتار بیش از چهار هزار تن برنج برداشت شود.

وی در ادامه گفت: شهرستان کلات در شمال شرق خراسان رضوی واقع شده است و 95 درصد جمعیت آن به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات برنج کشور برداشت محصول با کمباین غلات و دستگاههای ابداعی متصل به تراکتور است که نتیجه آن افزایش ضایعات برنج بوده است.

وی با اشاره به تعداد محصولات شالیکوبیهای مدرن گفت: تنها دو شالیکوبی در کشور تجهیز و نوسازی شده اند و مابقی از دستگاههای بوجاری بسیار فرسوده استفاده می کنند که حجم ضایعات را تا 30 درصد افزایش داده است./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
درتوليد محصولات سبزي و صيفي افزايش عملكرد در واحد سطح مدنظر است 15/5/88

درتوليد محصولات سبزي و صيفي افزايش عملكرد در واحد سطح مدنظر است 15/5/88

معاون دفتر امور سبزي، صيفي، گياهان زينتي و دارويي گفت: براي صرفه‌جويي در مصرف آب برنامه وزارت جهاد كشاورزي اين است كه قسمتي از فضاي باز محصولات سبزي و صيفي در درون فضاي كنترل شده همچون گلخانه‌ها توليد شود.
مهندس علي نيلي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه در بخش سبزي و صيفي به دنبال بالا بردن سطح زيركشت اين محصولات نيستيم، افزود: در توليد محصولات سبزي و صيفي افزايش عملكرد در واحد سطح را دنبال مي‌كنيم.
به گفته نيلي افزايش عملكرد در واحد سطح تابع چندين عامل است كه يكي از اين‌ راه‌ها ورود بهترين ارقام زراعي از لحاظ كمي و كيفي به مزارع است ضمن اينكه توليد محصول سالم و توزيع اين محصولات در بازار نيز از برنامه‌هاي ديگر ما است.
معاون دفتر امور سبزي، صيفي، گياهان زينتي و دارويي به اهداف برنامه چهارم توسعه در زمينه توليد محصولات سبزي و صيفي اشاره كرد و گفت: در اين برنامه براي امسال توليد دو ميليون و 300 هزار تن هندوانه، يك ميليون و 300 هزار تن خربزه، يك ميليون و 400 هزار تن خيار، 500 هزار تن ساير محصولات جاليزي شامل گرمك، طالبي و ... و 3 ميليون و 200 هزار تن ساير سبزيحات شامل ريحان، كاهو، كلم و ... پيش‌بيني شده است كه 100 درصد به اين برنامه‌ها دست مي‌يابيم.
نيكي تاكيد كرد: با وجود افزايش مصرف سبزيجات در ايام ماه رمضان، هيچ كمبودي در اين ماده در سال جاري نخواهيم داشت و امسال وضعيت مطلوبي را در توليد سبزي و صيفي داريم كه قيمت‌هاي متعادل اين محصولات در بازار نيز گواه مطلوب بودن اين توليدات است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزارت جهاد کشاورزي با خريد برنج جبران مافات کند 21/5/88

وزارت جهاد کشاورزي با خريد برنج جبران مافات کند 21/5/88

وزارت جهاد کشاورزي بايد با خريد برنج انباري سال گذشته از کشاورزان به ويژه ارقام پرمحصول جبران مافات کند.
نماينده نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني ايانا گفت: آنچه که مسلم است وزارت جهاد کشاورزي تا به امروز اقدام عملي در حمايت از توليدکنندگان برنج انجام نداده است که واردات بيش از نياز سال گذشته مويد همين مساله است.
انوشيروان محسني بندپي افزود: وجود دهها هزار تن برنج در انبار خانگي کشاورزان شمال کشور به علت افزايش سرانه مصر و واردات از اقدامات غيرکارشناسي شده وزارت جهاد کشاورزي در سال گذشته بود.
وي تصريح کرد: هرچند قسمتي از برنجهاي فروش نرفته سال گذشته در اختيار دلالان است اما قسمت قابل توجهي از آن در انبار شاليکاران است که وزارت جهاد کشاورزي با خريد آن بايد جبران مافات کند.
نماينده نوشهر و چالوس تاکيد کرد: وزير جهاد کشاورزي فعلي مطابق سوگند خود در زمان اخذ راي اعتماد بايد براي حمايت برنجکاران و حصول خودکفايي برنج ظرف دو تا سه سال اقدام کند.
مجمع نمايندگان شمال به وزير جهاد کشاورزي نامه نوشتند
عضو مجمع نمايندگان شمال کشور از ارسال نامه اعضا اين مجمع به وزير جهاد کشاورزي و بازرگاني خبر داد.
محسني بندپي تصريح کرد: در نامه اعضا اين مجمع از وزير جهاد کشاورزي خواسته شده است با توجه به افزايش توليد به علت بارش مناسب، از واردات برنج به هر بهانه اي به داخل کشور جلوگيري کند.
گفتني است، پيش از اين نايب رييس انجمن حمايت از برنج از خريد برنج انباري کشاورزان توسط وزارت جهاد کشاورزي خبر داده بود.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد هفت داروي نوترکيب و چهار گياه تراريخته توسط محققان کشور . 23/5/88

توليد هفت داروي نوترکيب و چهار گياه تراريخته توسط محققان کشور . 23/5/88

رئيس انجمن بيوتکنولوژي توليد هفت داروي نوترکيب، برنج تراريخته و توليد پروتئينهاي نوترکيب در گياهان را از جمله دستاوردهاي محققان در زمينه زيست فناوري نام برد و گفت: پيشرفت در عرصه هاي مختلف زيست فناوري مستلزم سرمايه گذاري و ميزان تقاضا است.
به گزارش خبرگزاري مهر، دکتر محمد علي ملبوبي به دستاوردهاي محققان کشور در زمينه زيست فناوري اشاره کرد و گفت: از جمله دستاوردهاي شاخص اين دوره از همايش بيوتکنولوژي توليد دهها کيت تشخيصي براي شناسايي بيماريهاي گياهي و انساني، توليد هفت داروي نوترکيب، توليد برخي گياهان تراريخته مانند برنج که در مرحله رهاسازي است و توليد چهار گياه تراريخت ديگر است که در مرحله کشت گلخانه اي قرار دارند.
وي توليد بيش از 20 نوع کود زيستي، توليد پروتئينهاي نوترکيب در گياهان و انجام پروژه هاي کلونينگ و شبيه سازي و پيشرفت در زمينه سلولهاي بنيادي را از ديگر دستاوردها در اين زمينه دکر کرد و افزود: پيشرفت در عرصه هاي مختلف زيست فناوري مستلزم سرمايه گذاري در آن، نياز و ميزان تقاضا است.
ملبوبي با بيان اينکه در حال حاضر بيشترين رشد در زمينه توليد داروهاي نوترکيب صورت گرفته است، اظهار داشت: پيشرفت پروژه هاي ژنوم نيز داراي سير صعوي بوده به طوري که در حال حاضر بيش از سه هزار پروژه ژنوم انجام شده و يا در دست اجرا داريم.
وي موانع رشد زيست فناوري در کشور را قوانين موجود در اين حوزه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر از جمله بسترهاي قانوني موجود در اين زمينه قانون ايمني زيستي، لوايح شرکتهاي دانش بنيان و نيز حفاظت از ذخاير ژنتيکي و ... است. قانون ديگري نيز به نام قانون منع مداخله کارکنان دولتي مطرح است که کاري جز بازدارندگي و جلوگيري از پيشرفت در زمينه هاي مختلف زيست فناوري ندارد و به علت نقص در قوانين فروش و ثبت اختراعات توسط کارکنان دولت افرادي که به نوآوري جديدي دست مي يابند آن را به خارج از ايران برده و به نام بيگانگان ثبت مي کنند و يا آن را بايگاني کرده و به مرحله توليد تجاري نمي رسانند.
ملبوبي اضافه کرد: در ساير زمينه هاي علوم کشاورزي قوانين متعددي وجود دارد از جمله قانون ثبت ارقام گياهي، کنترل و گواهي بذر و نهال، قوانين مرتبط با امور دامپزشکي و اصلاح نباتات ولي به علت قديمي بودن برخي از قوانين موارد مربوط به محصولات زيست فناوري در آن لحاظ نشده هر چند که قانون گواهي بذور تصحيح شده است.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
چای و برنج یکی از راههای برون رفت مشکل این محصولات 25/5/88

چای و برنج یکی از راههای برون رفت مشکل این محصولات 25/5/88

بابک افقهی ـ مشاور وزیر بازرگانی و معاون سازمان توسعه تجارت ایران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تشکیل اتحادیه صادرکنندگان چای و برنج یکی از راههای برون رفت مشکلات این محصولات است.
وی افزود: ایران یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است و 2.6 درصد چای دنیا را تولید می کند که از نظر مقام رتبه هشتم تولید چای در دنیا به کشور ما اختصاص دارد این در حالیست که از تولید 4.5 میلیون تن تولید چای در دنیا 60 هزار تن آن در ایران تولید می شود که فقط 20 هزار تن آن چای مرغوب است که باید به طور جدی برای ارتقاء کیفیت چای ورود کنیم.
افقهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازارهای هدف قابل توجهی در دنیا وجود دارد که با 20 هزار تن چای مرغوب موجود و ارتقاء کیفیت در دیگر موارد این بازار را بدست آوریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانجات چای سازی به ازاء هر کیلوگرم چای خشک داخلی از تخفیف معافیت تعرفه‌ای واردات 2.5 کیلوگرم چای برخوردار می شود، گفت: میزان مصرف چای در ایران 100 هزار تن است و اراضی تحت کشت چای نیز حدود 35 هزار تن است که بخش اعظم آن در استان گیلان وجود دارد.
مشاور بازرگانی در خصوص تبلیغات برنج خارجی گفت: طعم و کیفیت برنج ایران از ویژگی هایی است که حتی تبلیغات هم نمی تواند منکر آن شود و بحث عرضه و تقاضا به عنوان شاخص اصلی در انتخاب مصرف کننده برای برنج است.
وی با اشاره به از کنار رفتن دولت از واردات برنج در سال 87 افزود: افزایش ناگهانی قیمت برنج داخلی در سال 87 موجب استقبال مردم از ارقام خارجی شد و براساس اطلاعات بدست آمده غالب برنج تولید داخل ارقام محصول است که در مقابل ارقام خارجی از بازار پسندی خوبی برخوردار نیست.
در ادامه این گفت‌وگو افقهی در خصوص جوایز صادراتی تصریح کرد: تاکنون 280 میلیارد پرداخت جوایز صادراتی داشتم و پیش بینی می شود با اعتبار امسال و برآوردی که از میزان صادرات در سال 88 داریم حدود 240 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم تا معوقات جوایز تسویه شود.
وی افزود: اعتبار امسال برای جوایز و مشوقهای صادراتی 145 میلیارد تومان است که 115 میلیارد تومان آن برای جوایز صادرات و 30 میلیارد تومان از محل فروش اوراق سهام خواهد بود.
مشاور بازرگانی در خصوص هیات تجاری و نمایشگاه خارجی از کشور گفت: برای کاهش هزینه‌های صادرکنندگان در حمل کالاهای صادراتی اقدام به راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به بنادر کشورهای هدف داشتیم تا استان‌هایی که مزیت‌های خوبی با کشورهای همجوار دارند اعزام هیات تجاری به کشورهای هدف رونق بگیرد و پذیرش هیات‌های سرمایه گذاری تجاری به استانها با کمک‌های دولتی توسعه پیدا کند.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان آذری از مرز 173 هزار تن فراتر رفت 25/5/88

خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان آذری از مرز 173 هزار تن فراتر رفت 25/5/88

میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان تا امروز از مرز 173 هزار تن فراتر رفته است و مقدار 9 هزار تن جو نیز تا این تاریخ توسط اتحادیه های تعاون روستایی خریداری شده است.
به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، رییس این سازمان با اعلام این مطلب افزود: از این مقدار 165 تن توسط شرکت غله به صورت تضمینی و هشت هزار تن نیز توسط اتحادیه های تعاون روستایی خریداری شده است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت، مقدار 300 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان استان خریداری شود.
دکتر مسعود محمدیان تعداد مراکز خرید شرکت غله را کم ذکر کرده و افزود: از طرفی، اتحادیه های تعاون روستایی استان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را به صورت توافقی و آن هم در برخی مناطق استان خریداری می کنند. به طوری که مقداری از محصول تولیدی گندم در استان، توسط واسطه ها خریداری و به سایر استانها حمل می شود.
دکتر محمدیان شرایط آب و هوایی نامناسب حاکم بر استان در سال زراعی 88 – 87 را از عوامل کاهش تولید گندم در استان عنوان کرد و افزود: میزان خسارت خشکسالی، سرما، تگرگ و سیل در مزارع گندم استان، 26 درصد در مزارع آبی و 63 درصد در مزارع دیم برآورد شده است.
گفتنی است، اراضی زیرکشت گندم آبی 97 هزار هکتار و اراضی زیرکشت گندم دیم 345 هزار هکتار بوده که از این میزان، 113 هزار و 267 هکتار زیرپوشش بیمه قرار گرفته که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است./
آذربایجان شرقی - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرداخت 50 تا 70 درصدی هزینه های آبیاری نوین به کشاورزان 25/5/88

پرداخت 50 تا 70 درصدی هزینه های آبیاری نوین به کشاورزان 25/5/88

به گزارش ایانا، در شرایطی که امروزه بر جهان، کشور و استان ما حاکم است و بحران خشکسالی را داریم، برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، توجه به زیرساختها یکی از عمده ترین طرحهای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.
بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بازدید از مزرعه ذرت آقای استخری، یکی از کشاورزان پیشرو شهرستان مرودشت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ما در عملیات بی خاکورزی، بلافاصله پس از برداشت گندم با حفظ بقایای گیاهی، کشت ذرت میان رس را جزو الگوی کشت استان قرار داده ایم و امروز شاهد رشد فوق العاده این مزرعه ذرت 50 هکتاری در مقایسه با مزارع با کشت موسوم و نیز مزارع با خاکورزی حفاظت هستیم و این در حالی است که 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.
خرد از اهداف دیگر استفاده از روش خاکورزی حفاظت را افزایش مواد آلی خاک، استفاده کمتر از نهاده های کشاورزی، استفاده هدفمند از کودها و سموم شیمیایی و در پی آن کاهش هزینه های تولید عنوان کرد.
خرد ضمن توصیه به کشاورزان استان فارس در جهت رعایت الگوی کشت، گفت: ما خادم همه کشاورزان عزیز هستیم و همه سعی و تلاشمان بر این است که بحران خشکسالی سپری شود و در این راستا استفاده بهینه از منابع آب و خاک و صرفه جویی در مصرف نهاده های کشاورزی توصیه می شود. همه سعی و تلاش مجموعه جهاد کشاورزی بر این است که بتوانیم تمام امکانات را برای استفاده کشاورزان عزیز مهیا کنیم.
وی افزود: به تمام کسانی که متقاضی استفاده از شیوه های نوین آبیاری هستند و نیز قصد تجهیز و نوسازی اراضی را دارند بین 50 تا 70 درصد یارانه می پردازیم که این فرصتی است استثنایی و کشاورزان باید قدر این فرصت را بدانند.
در این بازدید آقای استخری،کشاورز مرودشتی گفت: برای اولین بار در استان فارس بدون عملیات خاک ورزی، 50 هکتار از اراضی خود را پس از جمع آوری 60 تا 70 درصد کاه و کلش گندم، به کشت ذرت اختصاص داده ام که نسبت به مزرعه شاهد، دو نوبت کمتر آبیاری شده است و علیرغم تقلیل در آبیاری، این مزرعه از وضعیت مطلوبتری برخوردار است. ضمن اینکه هزینه های مربوط به کاشت نیز حدود 25 درصد کاهش یافته است.
در ادامه نیز طلعتی، رییس اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی استان گفت: در این روش با استفاده از دستگاه کشت مستقیم (زیروتیلیج) تنها یک مرتبه تراکتور وارد زمین می شود و علاوه بر کاهش هزینه ها در هر هکتار، حدود شش تا هفت هزار متر مکعب نیز در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی افزود: زمینه های کم خاکورزی و بی خاکورزی در استان فارس، از سال گذشته فراهم شده است و بدین منظور در سال گذشته تعداد 420 دستگاه بیلر برای جمع آوری کاه و کلش به کشاورزان واگذار شد و با توجه به شرایط خشکسالی سعی بر این است که با وارد کردن دستگاههای جدید، با حفاظت رطوبت خاک، دو تا سه نوبت کمتر آب به مزارع بدهیم./

فارس - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اردبيل، دومين رتبه سطح زيرکشت سوياي کشور 29/5/88

اردبيل، دومين رتبه سطح زيرکشت سوياي کشور 29/5/88

با سطح زيرکشت 15 هزار و 500 هکتار، استان اردبيل، دومين رتبه سطح زيرکشت سويا در کشور را کسب کرد.
به گزارش ايانا، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي اردبيل در اين باره گفت: در سال جاري 15 هزار و 500 هکتار از اراضي زراعي استان زيرکشت محصول سويا رفته که نسبت به سال گذشته 26 درصد افزايش داشته و پيش بيني مي شود بالغ بر 30 هزار تن دانه سويا توليد شود.
عادل عبدايماني افزود: هزار و 950 تن بذر سويا و 20 هزار بسته باکتري جهت تلقيح بذر به کشاورزان سوياکار تحويل داده شده و کل اراضي زيرکشت نيز تحت پوشش بيمه قرار دارد.
بدين ترتيب، استان اردبيل دومين سطح زيرکشت و توليد محصول سويا را در سطح کشور خواهد داشت که 950 هکتار از اين اراضي در قالب مزارع آرماني کشت شده است.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش ۲۵درصدی تولید پنبه ایران طی سال جاری 29/5/88

کاهش ۲۵درصدی تولید پنبه ایران طی سال جاری 29/5/88

وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرد تولید پنبه ایران در سال زراعی جاری با کاهش ۲۵درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۸ هزار تن خواهد رسید.

وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرد تولید پنبه ایران در سال زراعی جاری با کاهش ۲۵درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۸ هزار تن خواهد رسید.
به گزارش دفتر آمار وزارت کشاورزی امریکا تولید پنبه ایران در سال ۲۰۰۸ به ۳۳۰ هزار بال (۷۶ هزار تن) رسید و جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید این محصول در سطح جهان در جایگاه بیست و چهارم قرار گرفت. وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرده است تولید پنبه در ایران طی سال ۲۰۰۹ نیز به ۲۵۰ هزار بال (۵۸ هزار تن) برسد که این رقم ۲۵درصد نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت. در عین حال رتبه جهانی ایران از نظر تولید پنبه تغییر نخواهد کرد و جایگاه بیست و چهارمی ایران در این زمینه حفظ می شود. این گزارش یکی از علل کاهش تولید پنبه در ایران طی سال ۲۰۰۹ را کاهش سطح زیرکشت این محصول دانسته است، در حالی که در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های زراعی ایران تحت کشت پنبه قرار گرفته بود در سال ۲۰۰۹ تنها ۸۰ هزار هکتار از زمین های زراعی به کشت پنبه اختصاص داده شده است. حجم برداشت پنبه از هر هکتار زمین در سال ۲۰۰۸ نیز ۷۰۸ کیلوگرم بود که پیش بینی شده است این رقم در سال زراعی جاری به ۷۲۶ کیلوگرم برسد.
 

Similar threads

بالا