◄[ نواحي زلزله خيز جــهان ]►

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زمين لرزه


به علت ذخيره شدن مقادير زيادي انرژي در درون زمين و با توجه به نظريه جابجايي قاره ها تغيرات عمده اي در قسمت هاي سطحي زمين رخ مي دهد كه زمين لرزه يكي از اين تغيرات است به عبارت ديگر زمين لرزه پديده انتشار امواج در زمين به علت آزاد شدن مقداري زيادي انرژي ناشي از اغتشاش سريع در پوسته زمين و يا قسمت هاي بالايي گوشته در مدت كوتاه مي باشد يك زمين لرزه شديد ممكن است ناشي از شكست سنگ بستري به طول بيش از 100 تا 400 كيلومتر و عرض و ضخامت چندين كيلومتر باشد..

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
علل وقوع زلزله

شناخت و مطالعه علل وقوع زلزله از اساسي ترين مسائل مهندسي زلزله به شمار مي آيد. البته در حال حاضر تحولات مكانيزم اساسي رد داخل زمين كه باعث وقوع زلزله مي گردد هنوز به طور كل روشن نشده است و نظريه هاي مختلفي پيشنهاد شده كه بعضي حالات متناقض يكديگر مي باشند. طي چند سال گذشته معلوم شده است كه علل وقوع زلزله ( ارتباط نزديكي به تحولات تكتونيك كلي زمين دارد كه مداوما رشته كوه ها و دره هاي اقيانوسي را در سطح زمين ايجاد مي كنند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نواحي زلزله خيز جهان كجاها هستند؟

نواحي زلزله خيز جهان را مي توان در چند نوار زلزله گنجاند.


نوار محيط اقيانوس آرام از مهمتر ين آنها است كه زلاندنو به طرف شمال و سپس در غرب تا مجمع الجزاير فيليپين و از آنجا به سمت جزيره تايوان و ژاپن و بعد به غرب آلاسكا و بطرف شرق و جنوب شرقي آمريكا شمالي ادامه داشته و غرب آمريكاي جنوبي را نيز در بر مي گيرد.

بعد از نوار ميحط اقيانوس آرام مي توان به نوار زلزله هيماليا - آلپ كه به آلپايدمشهور است؛اشاره نمود كه از شرق آسيا شروع شده و پس از عبور از اندونزي-برمه-شمال هند-پاكستان-افغانستان-ايران-تركيه تا درياي مديترانه و جنوب غرب اروپا امتداد دارد.

از مناطق زلزله خيز ديگر نوار وسط اقيانوس اطلس را ميتوان ذكر كرد كه در امتداد شمال-جنوب واقع است.

 
آخرین ویرایش:
بالا