۱۶ مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری شمال ایران

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- جواهر دشت



آدرس و مشخصات روستای جواهر دشت گیلان




بخشی از خطه سرسبز شمال، دریاست و جنگل‌های انبوه سبز که با پوشش گیاهی متنوع چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و بخشی دیگر روستاهای ییلاقی مرتفع با هوایی تگری که حال آدم را در اوج گرمای تابستان جا می‌آورد، روستاهای گردشگری گیلان که در بالاترین نقطه ممکن قرار دارند و همیشه ابرها مهمان خانه‌هایشان هستند.



این گونه روستاهای ییلاقی در ایران کم نیستند تعداد بسیاری از آن‌ها در بین رشته کوه‌های زیبای البرز و در اطراف قله‌های زیبای آن محصور شده‌اند. یکی از این ییلاق‌ها، روستای «جواهردشت» است که بدون شک نام جواهر برازنده این دشت زیبا است و اتفاقا از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است.



شاید اولین بار که نام این مکان را می‌شنوید آن را با روستای «جواهر‌ده رامسر» اشتباه بگیرید، اما جواهردشت روستایی است بسیار باصفا که در ارتفاعات استان گیلان جا خوش کرده و منتظر است تا مسافرانش را به جرعه‌ای آرامش دعوت کند.



ترکیب بی‌نظیر سقف رنگی خانه‌ها، دشت سبز مخملی، زمین‌های زیر کشت سیب زمینی و ابرهای سپید رنگ که در هوای آن جا غلت می‌خورند این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری گیلان در فصول گرم بدل کرده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- چشمه دمکش



آدرس و مشخصات چشمه دمکش چابکسر از جاذبه های گردشگری گیلان




روستای «فکجور» دارای ۳۰ الی ۴۰ خانوار زحمتکش و خونگرم و مهمان‌نواز است که به کشاورزی مشغول هستند و عمده محصول آنان مرکبات است. از جمله آثار معروف و دیدنی این روستای تفریحی و گردشگری گیلان چشمه‌ای است که از سال‌های بسیار دور به «چشمه دمکش» معروف بوده است.



این چشمه در زیر درخت کهن‌سالی از گونه افرا واقع شده که از داخل گودال بزرگی که در زیر آن وجود دارد، آب به صورت گردابی بیرون می‌ریزد و آمدن آب چشمه دم به دم است یعنی گاهی چند ساعت و حتی چند روز خشک است و آبی ندارد گاهی هم چند روز به طور مستمر آب دارد.



نسیم خنکی که همیشه قبل از آمدن آب چشمه می‌وزد از ویژگی‌های جالبی است که مردم از آن یاد می کنند قبل از اینکه آب بالا بیاید دو نسیم خنک در فاصله چند دقیقه می‌وزد و به این ترتیب اهالی متوجه بالا آمدن آب می‌شوند.



از نکات جالب دیگری که در این منطقه وجود دارد این است که حدوداً ۴۰ متر بالاتر از این چشمه، چشمه‌ای دیگر وجود دارد که به صورت طبیعی و ممتد آب می‌دهد به گفته اهالی محل گاهی ۴۸ ساعت هم آبی در چشمه دمکش دیده نمی‌شود ولی گاهی در یک روز ۵ الی ۶ بار آب چشمه بالا آمده و دوباره خشک می‌شود.



مسافران زیادی روزانه به این منطقه مراجعه می‌کنند برخی از مردم گاهی ساعت‌ها در جلوی چشمه در انتظار دیدن لحظه بالا آمدن آب می‌نشینند تا از این آب کمی به دست و صورتشان بزنند و یا کمی بنوشند. به گفته اهالی محل قبلاً کارشناسانی به این محل آمدند و آب چشمه را آزمایش کردند بعد از آزمایشات متوجه این موضوع شدند که آب چشمه از لحاظ املاح در وضعیت مناسبی وجود دارد و برای درمان بیماری‌های کلیوی مؤثر است.



راه دسترسی به این چشمه استان گیلان، ۵ کیلومتری چابکسر، روستای فکجور است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- ساحل رامدشت



ساحل رامدشت رودسر کجاست + آدرس و مشخصات




«منطقه توریستی – گردشگری رامدشت» در واقع محله‌ای زیبا و ساحلی در شهرستان رودسر است. علت نامگذاری این محله به گذشته‌های نه چندان دور می‌رسد که محل رام کردن اسب‌های وحشی بود و تقریبا محلی مسکونی نبوده بلکه پر از دشت‌های سرسبز و دست نخورده بود.



از آغاز دهه ۷۰ هجری شمسی با شهرک سازی و خانه‌سازی، این مکان پر از سکنه و جمعیتی حدود یک هزار خانوار شده است تا جایی که بسیاری از ادارات دولتی شهرستان در این منطقه واقع شده‌اند. محله رامدشت از شمال به دریا، از جنوب به روستای کَلدَرِه و زمین‌های کشاورزی برنج، از شرق به گسکرمحله و از غرب به میدان معلم منتهی می‌شود.



وسعت این محله زیبا حدود ۶ کیلومتر مربع است، رامدشت حدود ۲۲ متر از سطح آب‌های آزاد پایین‌‌تر است و به همین دلیل یکی از پایین‌ترین نقاط ساحلی کشور محسوب می‌شود. رامدشت دارای ساحلی زیبا حدود ۵ کیلومتر است که هر ساله پذیرای عده زیادی گردشگر از سراسر کشور جهت شنا و ماهیگیری است.



«استخر رامدشت»، که با مساحتی حدود ۹۰۰۰ متر مربع در مرکز رامدشت واقع شده است یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی رودسر و گیلان است. در این استخر با شروع فصل سرما انواع پرندگان از جاه‌های دور مهاجرت کرده و خود را به آن می‌رسانند. استخر رادمدشت محل زیست انواع مختلف ماهی‌ها، از جمله کپور، کپور چیک، اسلک و انواع دیگر است که در فصل صید ماهیگران را به سوی خود می‌کشاند. در کنار این جاذبه‌های گردشگری و تفریحی رامدشت رودسر، جنگل ساحلی رامدشت، دشت‌های رامدشت و شالیزارها نیز دیدنی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- روستای مایستان



روستای مایستان از جاذبه های گردشگری گیلان + آدرس و مشخصات




«مایستان» از توابع بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است. این روستا در ۴۴ کیلومتری بخش رحیم آباد و در ۵۹ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان رودسر واقع شده است. این روستای گردشگری و تفریحی گیلان به دو بخش پایین محله و بالامحله تقسیم شده که توسط دره‌ای از یکدیگر جدا شده‌اند. عده‌ای افراد مایستان را ریشه کلمه «مهستان» می‌دانند.



از مکان های زیبای و دیدنی روستای مایستان پایین می‌توان به «نشاسن‌دره» در نزدیکی روستای پوده، «باغ فندق آهوچر» که یکپارچه‌ترین باغ فندق منطقه اشکورات است، «چشمه آب معدنی گرمه‌سر» در پایین این روستا، کارخانه آب معدنی، آبشار آسمانرود و چشمه روستای مایستان پایین اشاره کرد که هر یک مکان‌های زیبایی را برای گردشگران و عکاسان فراهم کرده است.



«چشمه گرمه سر» یک چشمه با آب گوگردی البته بدون گرما است. شغل بیشتر افراد روستای مایستان کشاورزی و پرورش دام است. از محصولات عمده آن می‌توان به فندق،گل گاو زبان، نان محلی، گردو و میوه‌های محلی اشاره کرد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ - ساحل رودسر



«ساحل رودسر» از جمله جاهای دیدنی و تفریحی در شهرستان رودسر واقع در استان گیلان است. ساحلی به طول ۳۰ کیلومتر که به دلیل نزدیکی کوه با دریا در این منطقه جغرافیایی، چشم‌انداز زیبایی را به خود اختصاص داده‌ است.



جالب است بدانید رودسر به مهم‌ترین مرکز والیبال ساحلی در ایران تبدیل شده است. پارک ساحلی رودسر به وسعت ۱۰ هزار متر‌مربع دارای بازارچه صنایع دستی و حدود ۳۰ باب سوئیت اقامت موقت، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، پارکینگ و مجتمع تجاری، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری است.



از دیگر جاذبه‌های گردشگری ساحل رودسر می‌توان به سایت هوایی پروازهای سبک گردشگری (پاراگلایدر) و موتورسواری اشاره کرد که آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل کرده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

مناطق دیدنی گیلان-سیاهکل



۱- آبشار لونک



معرفی آبشار لونک از جاذبه های گردشگری گیلان + عکس و آدرس




«آبشار لونک» و طبیعت جنگلی اطراف آبشار از دیگر جاذبه‌های گردشگری گیلان است که هر ساله مسافران زیادی را برای تفریح و لذت بردن از طبیعت به اینجا می‌کشاند. آبشار لونک در منطقه‌ای جنگلی کنار جاده‌ کوهستانی لاهیجان به سمت دیلمان پس از سیاهکل قرار دارد.



آبشار لونک به اصطلاح، آبشار ریزشی دوقلویی است که آب آن از دو جهت به سمت پایین می‌ریزد. آب آبشار، از آب بارانی که از کوه‌های بالا به سمت پایین سرازیر می‌شود، به وجود آمده است.



ارتفاع آبشار لونک حدود سه متر است و اخیرا آب آن نسبتا کم شده است، در ادامه مسیر رودخانه به سمت بالا آبشارهای کوچک دیگری نیز جاری هستند. طبیعت اطراف آبشار جای خوبی برای دور بودن از شلوغی و زندگی ماشینی است.



جنگل‌های طبیعی حاشیه مسیر سیاهکل به دیلمان، رودخانه بسیار زیبا با آب بسیار خنک در تابستان و منطقه سرسبز دیلمان واقعا زیبا است. همچنین درختان سربه فلک کشیده راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری و گل‌های رنگارنگ پیرامون آبشارلونک خودنمایی می‌کنند.



آب و هوای مساعد، زیبایی و جذابیت ویژهای به این آبشار بخشیده است، زیبایی این منطقه در بهار و تابستان وصف ناپذیر است وجود گونه‌های مختلف پرندگان و انواع گل‌های زیبا آبشار لونک را به یکی از جاذبه‌های توریستی مهم گیلان و حتی ایران تبدیل کرده است.


۲- پارک پاشوران



در داخل شهر (ورودی سیاهکل از بازکیاگوراب) استخر و پارک پاشوران قرار دارد که از جمله مناطق گردشگری و پارک های تفریحی گیلان محسوب می‌شود. «استخر پاشوران» که اطراف آن با درختان چنار و اقاقیا و انواع گیاهان تزئین شده استخری کوچک و زیبا است که با دو مجسمه دلفین در دو طرف و دو مجسمه لک لک کنار هم در وسط آن ترئین شده است. از دیگر امکانات این استخر قایق پارویی برای گردشگران است.



در این استخر امکانات اولیه لازم برای استراحت و اتراق مسافران فراهم شده و دارای یک پارک بازی برای کودکان و همچنین ابزارهای ورزشی آمادگی جسمانی است که این محل امن را محلی مناسب برای استراحت مسافران تبدیل کرده است. همچنین دور استخر نیز با انواع مجسمه‌های شیر سنگی، بزکوهی، کشاورزی با زنبیلی پر از اردک مزین است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- منطقه ییلاقی دیلمان



معرفی روستای دیلمان از جاذبه های گردشگری گیلان




شهر «دیلمان» که در استان گیلان واقع شده، همانند سایر بخش‌های این استان آب و هوایی مرطوب و پرباران دارد. البته به دلیل کوهستانی بودن منطقه دیلمان هوای سرد و خنک نیز یکی از مزیت‌های این منطقه به حساب می‌آید به طوری که برای سفر به آنجا باید لباس و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید. ممکن است در برخی شب‌های تابستانی نیز لازم باشد تا از لباس گرم و حتی بخاری استفاده کنید. هر چقدر از منطقه جلگه‌ای به بخش کوهستانی حرکت کنید، هوا نیز سردتر می‌شود.



شهر جلگه‌ای دیلمان بخشی از شهرستان سیاهکل است که در ۱۵ کیلومتری لاهیجان واقع شده و از شمال و شمال شرق به لاهیجان و از شرق به لنگرود متصل می‌شود. شهرهای املش و رودسر در جنوب شرقی دیلمان قرار دارند و غرب و جنوب غربی آن نیز به رشت و رودبار منتهی می‌شود.



جمعیت دیلمان بر اساس سرشماری که در سال ۱۳۹۰ انجام شد ۱۶۵۶ نفر است. در همسایگی دیلمان نیز سه بخش خورگام، عمارلو و اشکور قرار دارند. ابی نام، گیسل، پله شاه، خاک شور، پیش علیا و اروشکی نام برخی از روستاهای این منطقه هستند که در این بین روستای «اروشکی» به دلیل مناظر و جاذبه‌هایی که دارد یکی از زیباترین روستاهای دیلمان به حساب می‌آید.



دیلمان دارای کوهی زیبا و پربرف است که «کوه درفک» نامیده می‌شود و البته منظره زیبایی را نیز در این منطقه ایجاد کرده است. تماشای قله سفید رنگ درفک بین سرسبزی جنگل بسیار هیجان‌انگیز است. دیلمان نیز همانند سایر بخش‌های شمال ایران دارای گیاهان و حیوانات مختلفی است که پوشش گیاهی آن نیز منطقه‌ای سرسبز را در نمای کلی ایجاد کرده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شفت



۱- آبشار دودوزن



آبشار دودوزن در گیلان کجاست + آدرس و مشخصات




«آبشار دودوزن» در فاصله‌ی ۲۴ کیلومتری از شهر شفت و منطقه‌ی خرم‌کش قرار گرفته است. این آبشار در یک جنگل واقع شده و یکی از زیباترین آبشارهای گیلان و البته از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری گیلان محسوب می‌شود.



منطقه‌ی آبشار دودوزن در ناحیه کوهستانی «سیاهمزگی» واقع شده و در بین پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌‌سارها، رودخانه پر آب و خروشان مخفی شده که دارای آب و هوای خنک و فوق‌العاده است. بهترین فصل سفر به آبشار دودوزن خرم‌کش فصل بهار و تابستان است چرا که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه آب و هوای خنک و تقریبا سردی دارد.



البته در پاییز هم این منطقه زیبایی‌های خودش را دارد و تمام منطقه لباس رنگینی به تن می‌کند. اما در فصل زمستان یخ‌زدگی و پوشش سپید برف مهمان منطقه می‌شود و شرایط را برای سفر کمی سخت می‌کند.



راه دسترسی به آبشار دودوزن خرم‌کش: پس از طی مسافتی ۱۵ کیلومتری از مرکز استان گیلان به سمت شهر شفت، با پیمودن ۲۴ کیلومتر به طرف منطقه خرم کش آبشار دودوزان مشاهده می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- آبشار لاس پشت

1713949465286.png

بسیاری از زیباترین آبشارهای گیلان در شهرستان شفت وجود دارند. آبشارهایی که از برخی جهات در ایران بی‌نظیرند. «آبشار لاس» پشت که یکی از بکرترین و زیباترین آبشارهای این منطقه است در لپوندان شفت قرار دارد. «لاس» در گویش محلی به معنای سنگ و صخره است و «لاس پشت» یعنی زیر صخره .





منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه‌ مزگی​



این منطقه که در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد منطقه‌ای است کوهستانی با رودهای فراوان واقع در استان گیلان و دارای اقلیم مرطوب و خیلی مرطوب معتدل است. وجود یک نیم‌رخ کامل از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی از جلگه تا مراتع ییلاقی از ویژگی‌های این جاذبه طبیعی و گردشگری گیلان به شمار می‌رود.

مرال شوکا، پلنگ،خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، سیاه گوش، تشی، گورکن، قرقاول و آبیا گونه‌های جانوری مهم منطقه را تشکیل می‌دهد. وجود تنوع زیستی بالا و اثر باستانی قلعه رود خان زمینه پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.





۳- غار لاس پشت



«شفت» روستایی‌ترین شهرستان استان گیلان است، شهرستانی که دور تا دورش را چند روستا فرا گرفته‌ است، جنگل و کوه از یک طرف و شالیزارهای برنج و باغات چای از سوی دیگر، هر یک از روستاهای شفت را زیبا کرده است. جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بسیاری در این شهرستان وجود دارد یکی از این جاذبه‌ها غار تاریخی «لاس پشت لپوندان» است.



غار لاس پشت که یکی از بکرترین غارهای این منطقه است در لپوندان شفت است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- آبشار وزن بن

1713949522978.png

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان آبشار «وزن بن» است. این آبشار زیبا در مسیر جاده قدیمی گنجار به امام زاده اسحق قرار دارد و در منطقه سفیدمزگی واقع شده است. از مسیر قدیمی «شالما» به امامزاده اسحق نیز قابل دسترسی است. کوتاه‌ترین و دیدنی‌ترین مسیر از مرکز شهرستان شفت به امامزاده اسحاق از «گنجار» عبور می‌کند که هنوز این مسیر ناتمام مانده است اما نیمی از این مسیر یعنی تا «خشک دره» (دره سنگی گنجار) رفت و آمد با وسایل نقلیه با سهولت امکان پذیر است.



منطقه پیرامون آبشار پوشیده از درختان توسکا است که سایبان‌هایی طبیعی را همراه محیطی آرام، جذاب و خوش آب وهوا به منطور میزبانی از گردشگران محیا کرده است که سالانه هزاران گردشگر از آن بهره مند می‌شوند. روستای گنجار از مناطق بکر و طبیعی شهرستان شفت و از توابع بخش احمد سر گوراب استان گیلان است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- امامزاده ابراهیم



آدرس و مشخصات امامزاده ابراهیم شفت از جاذبه های دیدنی و زیارتی گیلانی




هنگامی که از شفت به سمت جنوب غرب ۳۴ کیلومتر پیموده شود، در دل کوهستان‌های جنگلی پوشیده از راشستان‌های تنومند و در درّه‌ای تنگ و بن‌بست، بقعه‌ای قرار دارد که قرن‌ها است مأمن و پناهگاه دردمندان و حاجتمندان منطقه و دیگر زوّاری است که از سرتاسر گیلان و ایران به آنجا می‌آیند تا روز یا روزهایی را در کنار ضریح مطهر امام‌زاده، با خدای خویش راز و نیاز کنند.



برای رسیدن به این بقعه پس از «شفت» بایستی از «چوبَر»، «مبارک‌آباد»، «لاسَک»، «کِلوان»، «دورودخان»، «بابارِکاب» و در نهایت «روستای طالقان» گذشت و آنگاه در آغوش طبیعت به زیارت بارگاه مطهر امام‌زادۀ خفته در آن بقعه شریف، حضور یافت. بنا به روایات سینه‌به‌سینه و بعضاً مکتوب تاریخی، در این بقعه بزرگی آرمیده است که نامش ابراهیم بن موسی‌الکاظم (ع) است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جاذبه‌های تفریحی گیلان-صومعه‌سرا



۱- تالاب سیاه‌درویشان



معرفی تالاب سیاه درویشان از جاذبه های گردشگری گیلان + آدرس و عکس




تالاب «سیاه‌درویشان» از زیباترین تالاب‌های خاورمیانه و یکی از جاهای دیدنی و تفریحی گیلان است. منطقه سیاه‌درویشان از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه‌سرا است. این تالاب زیبا از نظر زیست محیطی بسیار اهمیت دارد، تالاب سیاه‌درویشان در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.



روستای نرگستان با روستای سیاه‌درویشان همسایه است و به تالاب سیاه‌درویشان راه دارد به همین دلیل می‌توان با قایق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تالاب انزلی رسید. وجود تالاب سیاه‌درویشان در صومعه‌سرا و در قسمت شمالی آن باعث شده که این منطقه از نظر زیست محیطی ویژگی‌های بسیار مهمی را بدست آورد.



این منطقه از نظر زیست محیطی، سیاحتی، اقتصادی بسیار ارزشمند است و زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان است، تالاب سیاه‌درویشان دارای ظرفیت‌های بالقوه متعددی است که یکی از آن‌ها ارزش چراگاهی حاشیه تالاب است، در حاشیه‌های این تالاب بومی‌های بسیاری زندگی می‌کنند که زندگی آن‌ها از کشاورزی برنج، صیفی‌جات، توتون و صید ماهی و غیره تامین می‌شود.



مهم‌ترین رودخانه‌هایی که به این تالاب می‌ریزد ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان است. شهرستان صومعه سرا به دلیل قرارگیری در حاشیه جنوبی تالاب انزلی، سالانه پذیرای پرندگان مهاجری از قبیل کیلار، فیلوش، خوتکای پرسفید و معمولی است که از نظر بین‌المللی اهمیت زیادی دارد.



این تالاب در فاصله حدودی ۲۳ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است و از ۴۰ رودخانه جاری در گیلان بیش از ۱۰ رودخانه کوچک و بزرگ در این شهرستان جریان دارد. جالب است بدانید اکثر این رودخانه‌ها از شهرستان‌های ماسال و فومن سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی مسافتی به تالاب درویشان می‌ریزد.





راه دسترسی به تالاب درویشان​



مسیر دسترسی تالاب درویشان از راه «هنده‌خاله» است و در طی مسیر به مسجد «پیر ولی» می‌رسد که کمی بالاتر از دشتی بزرگ و زیبا قرار گرفته است، دشتی که اطراف آن جنگلی دست کاشت از درختان صنوبر وجود دارد و به زیبایی این دشت افزوده است.



در مسیر تالاب درویشان شالیزارهای برنج و درختان میوه دیده می‌شود و درست در ۵ کیلومتری صوفیان ده ورودی سیاه درویشان قرار دارد. برای رسیدن به تالاب درویشان باید از پل رودخانه‌ای در ۵ کیلومتری روستای سیاه‌درویشان عبور کنید و سپس با قایق به تالاب بروید.





۲- محوطه تاریخی هفت‌دغنان



محوطه تاریخی «هفت‌ دغنان» در استان گیلان، شهرستان صومعه‌سرا، بخش مرکزی، دهستان ضیابر و روستای بهمبر قرار دارد. این شهر قدیمی و تاریخی که به گفته باستان‌شناسان حداقل ۱۲۰۰ سال قدمت دارد در منطقه «گسکر» صومعه‌سرا واقع شده و در گذشته مرکز حکومت «گسکرات» بوده است.



در سال ۱۳۸۲ بخشی از این منطقه که در حدود ۶۰ هکتار بود و بقایای یک شهر تاریخی را در برداشت، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این شهر بقایایی از یک شهر وسیع است، که امروزه در میان پوشش گیاهی انبوه از چشم دور مانده است. در چشم‌اندازهای این محوطه آثاری از برجستگی‌های مربوط به ابنیه قدیمی که پوشیده از گیاهان و درختچه‌های جنگلی است دیده می‌شود که احتمالا بقایای آثار معماری این شهر تاریخی است که از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.





۳- تالاب (منطقه حفاظت شده) سیاه‌کِشیم



منطقه حفاظت شده «سیاه کشیم» با مساحت ۴۱۱۴ هکتار، در جنوب غربی تالاب انزلی در محدوده شهرستان صومعه‌سرا واقع شده و در واقع جنوبی‌ترین بخش تالاب انزلی را شامل می‌شود. آب‌های اضافی فراهم آمده از رودخانه‌های واقع در حوزه آبریز سیاه‌کشیم از طریق تنگه نسبتاً باریکی که در شمال شرقی آن قرار دارد به بخش مرکزی تالاب انزلی وارد می‌شود.



مهم‌ترین گونه‌های گیاهی منطقه شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه‌های کنار آبزی همچون نی، تاج‌ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی مثل توسکا است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جاذبه‌های توریستی گیلان-فومن



۱- روستای تاریخی ماسوله



بهترین فصل سفر به ماسوله و راه های دسترسی به آن




دهکده توریستی ماسوله با قدمتی بیش از هزار سال در ۲۵ کیلو متری شهر فومن قرار دارد. طبیعت زیبا، حیرت انگیز و آب و هوای کوهستانی ماسوله جذابیت فوق‌ العاده‌ای را به این منطقه بخشیده و از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است.



این شهرک تاریخی در وسعتی معادل ۶/۱ هکتار و در چهار محله شکل گرفته است. ماسوله دارای بازاری چهار طبقه است که هر چهار محله به طور مستقل به بافت بازار شهر ارتباط دارند.

(کندوان، میمند، سر آقا سید، ابیانه) زبانزد خاص و عام است و سالانه چندین هزار نفر مسافر از شهرک ماسوله و مناظر زیبا و طبیعی آن دیدن می‌کنند.



این تعداد مسافر بیشتر در سه ماهه تابستان از این منطقه بازدید می‌کنند چرا که هوای آن در فصل تابستان معتدل و مرطوب است، گرچه زیبایی‌های آن در سه فصل دیگر سال چه بسا بیش از تابستان است.



مسافرانی که علاقمند به بازدید از مناظر طبیعی هستند در سه فصل بهار، پاییز و زمستان می‌توانند شاهد مناظری بدیع از طبیعت ماسوله باشند. گردشگرانی هم که به دنبال فضایی آرام، ساکت و خلوت هستند در این سه فصل ماسوله را یکی از جاهای تفریحی گیلان با استانداردهای گردشگری مناسب خواهند یافت.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- قلعه رودخان



آدرس و مشخصات قلعه رودخان از جاهای دیدنی و گردشگری گیلان




در دل جنگل‌های گیلان در نزدیکی شهر فومن، قلعه‌ای تاریخی، با شکوه و عظمتی حیرت‌انگیز، قرن‌ها است که بر بلندای این جنگل پا برجا مانده و از دورترین فاصله‌ها نیز، نگاه هر گردشگری را خیره می‌کند. این سازه عظیم همان «قلعه رودخان» یا به قول محلی‌ها «قلعه روخون» است که نام پر آوازه و شهرتش را به عنوان یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری گیلان زیاد به گوش‌تان خورده است.

سفر به شهر فومن فرصتی برای لذت بردن از تماشای صحنه‌ای است که تاریخ و طبیعت را با هم آمیخته و منظره شگفت‌انگیزی را پدید آورده است. مسیر رسیدن به قلعه رودخان، جاده‌ای پر پیچ و خم در حاشیه رودخانه‌ای است که در انتها به جنگلی شگفت‌انگیز می‌رسد‌، در انتهای جنگل در هنگام ورود به این سرسبزی وصف ناپذیر، بهتر است خودتان را برای پیاده روی هیجان‌انگیزی تا اعماق جنگل آماده کنید که آغاز ماجراجویی به سوی قلعه‌ای خیره کننده در دل این جنگل زیبا است.



باید هزار پله معروف این قلعه را بپیمایید تا به بلندای این قلعه برسید، پله‌های سنگی متعددی که در کنار رودخانه‌های خروشان، جنگل و انبوه درختان بلند سر به فلک کشیده، باید پیموده شوند در ابتدای راه، شاید مسیر، سخت و دشوار به نظر برسد اما در کنار طبیعت و حال و هوای بی‌نظیر، چنان غرق در زیبایی منظره‌های پیش‌رویتان خواهید شد که خستگی راه را فراموش می‌کنید و تنها از لحظه‌هایتان لذت خواهید برد.



برای تماشای هم‌زمان تاریخ و طبیعت چه مکانی زیباتر از قلعه رودخان که خشت خشت بنایش نظاره‌گر سرنوشتی بود که بر تاریخ این مرز و بوم گذشته و در دلش چه رازهای تاریخی که پنهان سر به مهر باقی مانده‌ است.



قلعه‌رودخان، قلعه مستحکمی است که نمونه‌ای از معماری هوشمندانه و استراتژیک را از گذشته‌های دور به نمایش گذاشته و نمونه بی‌نقصی از دژهای نظامی گذشته است جالب است بدانید که این قلعه مستحکم از تخریب دوران حمله اعراب به ایران جان سالم به در برده و با توجه به موقعیت مکانی فوق العاده و استراتژیکی که داشته، در دوره‌های مختلف محل فرمانروایی حاکمان گیلان بوده است.



قلعه‌رودخان از دو بخش «ارگ» و «قورخانه» تشکیل شده است. در بالاترین بخش قلعه که متعلق به ارگ قلعه است، می‌توانید بخش‌های مربوط به شاه نشین و حرمسرای این قلعه را ببینید و در قسمت‌های پایین‌تر، بخش قورخانه که بخش نظامی قلعه و محل زندگی سربازان، سیاهچاله‌ها و سایر بخش‌های نظامی قلعه را خواهید دید.



دور تا دور قلعه ۴۲ برج دیدبانی برای نگهبانی و محافظت از ساکنان قلعه وجود دارد. درون دیوارها و برج‌های این قلعه هم روزنه‌هایی تعبیه شده که محلی برای تیر اندازی و ریختن مواد مذاب بر روی لشکر دشمن بوده‌اند.


۳- روستای فوشه



«فوشه» روستایی است در دل کوه و جنگل‌های فومن که با توجه به پراکنده بودن خانه‌های روستایی تقریبا شبیه یک روستا خطی است. یک رودخانه پر آب که از ارتفاعات بالای غار سرچشمه می‌گیرد روستا را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و مناطق مسکونی روستا هم در قسمت شمالی و هم در قسمت جنوبی رودخانه احداث شده است.



روستای فوشه از ابتدای ورودی تا انتها و جایی که دیگر مناطق مسکونی وجود ندارد با داشتن تراس‌های رودخانه‌ای در دو طرف رودخانه و همچنین تراس‌های یخچالی به‌جا مانده از گذشته دارای چشم اندازهای بسیار زیبا است که اخیرا تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کرد است.



وجود پوشش گیاهی و جنگل‌های بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی، شمالی و غربی و هم‌چنین باغ‌های چای در دامنه‌ها، بر جذابیت این روستا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان افزوده است.

در این روستا بیش از ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند و درآمد و شغل مردم مهربان و زحمتکش روستا کشت چای، دامداری، برنج‌کاری و پرورش کرم ابریشم است. این روستا دارای پوشش گیاهی متراکم از انواع درختان راش، ممرز، لرگ، خرمندی، توسکا، افرا و در ارتفاعات و نزدیک‌های غار سرخ‌دار است.



رودخانه فوشه نیز یک رودخانه دائمی و پر آب بوده و در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد. از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فوشه هم‌چنین می‌توان از ارتفاعات خون، برنا، دایلسر، دزدبن، مناره کل و تیکاو که مورد توجه و استقبال کوه‌نوردان قرار گرفته است نام برد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شهرهای توریستی گیلان-لاهیجان





۱- بام سبز لاهیجان



آدرس و مشخصات بام سبز و تله کابین لاهیجان




«بام سبز لاهیجان» یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان و از جمله مناطق تفریحی لاهیجان در استان گیلان است. فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است.



وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌ اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان شهری هم امکانات ویژه‌ای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. حدود هزار پله سیمانی از بام سبز تا پای کوه است که این یکی از شور انگیزترین مسیرهای منتهی به بام سبز است.



در کنار بام هم طرح «تله‌کابین بام سبز لاهیجان» به عنوان نخستین تله‌کابین گیلان در سال ۱۳۸۴ احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بام لاهیجان به وسیله تله کابین احرار از بام سبز تا قله تاج‌خروس وصل شده است. بهترین زمان برای بازدید از بام سبز لاهیجان به عنوان یکی از مکان های تفریحی گیلان بهار تا اوایل پاییز است.





۲- پل خشتی لاهیجان



این پل در غرب لاهیجان در محله «پرده‌سر» قرار دارد و متعلق به دوره کیاییان (خانواده‌ای زیدی در «بیه پیش» بخش شرقی گیلان بودند، این سلسله در سال ۷۷۰قمری/ ۱۳۷۰ میلادی به قدرت رسیدند) است.



«پل خشتی لاهیجان» در ضلع غربی لاهیجان واقع شده که ادامه آن به خیابان کاشف غربی وصل می‌شود، در ضلع شرقی پل «امامزاده عاقلیه» قرار دارد، بنایی قدیمی با کاشی‌های سبز چمنی تزئین شده و سقف آن سفالی است.



پل خشتی لاهیجان در شمال غربی شهر لاهیجان، میدان چهار پادشاه و محله پرده‌سر قرار دارد. «میر ظهیر الدین مرعشی» در کتاب خود در ذکر وقایع سال ۸۹۲ هجری قمری از این پل نام برده است. در اوایل دوره قاجاریه مرد نیکوکاری به‌نام «حاج جعفر کاشانی» به جای پل قدیمی که بنا بر روایت میر ظهیر الدین مرعشی سنگی بوده یک پل آجری احداث کرد که در سال ۱۲۷۱ هجری قمری به صورت اساسی مرمت شد.





۳- تالاب سوستان



تالاب‌ها از مناظر بی‌نظیر استان گیلان هستند که جلوه‌ی خاصی به این استان بخشیده‌اند، «تالاب سوستان» نمونه‌ای بارز از این تالاب‌ها است. «سوستان» یکی از روستاهای «دهستان لیل» در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است.



تالاب سوستان از تالاب‌های آب شیرین است که در فصول پاییز و زمستان پرآب بوده و در فصل تابستان از آب آن کاسته می‌شود. دور تا دور تالاب را نیزار فرا گرفته است، همچنین در داخل و کناره‌های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی وجود دارد. این تالاب همانند سایر تالاب‌های آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان نیز هست.



«تالاب سوستان» داری مناظر زیبا و بکری است و راه دسترسی به آن نیز هموار و راحت است. این مزیت باعث شده تا طبیعت دوستان و گردشگران استقبال جالبی از این تالاب کنند و به تماشای زیبای‌های آن نشسته و از این همه زیبایی لذت ببرند.



برای رفتن به تالاب سوستان چندین مسیر وجود دارد که کوتاه‌ترین مسیر از میدان دانشگاه آزاد در شهرستان لاهیجان به سمت روستای سوستان است همچنین مسیر میدان تربیت به سمت روستای سوستان نیز مناسب است. در طول مسیر با مناظر طبیعی و بی‌نظیری روبرو می‌شوید که اشتیاق دیدن تالاب سوستان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان را دوچندان می‌کند.





۴- تله کابین لاهیجان



«تله کابین احرار» یا «تله‌کابین لاهیجان» در کنار بام سبز در شهر لاهیجان یکی از جاهای تفریحی گیلان است. این تله کابین در پی عقد قراردادی بین شهرداری لاهیجان و شرکت احرار در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد. از آن پس توسط شرکت «دوپلمایر اتریش» و بخش خصوصی شرکت احرار اداره می‌شود.



میانگین سفر روزانه تعداد جابجایی ۱۰۰۰ نفر در ساعت و ساعت کار از ۸ صبح تا ۸ شب بسته به مسافر و بازدید کننده‌ است. این تله کابین یک تن ژنراتور دارد که برق به هیچ وجه قطع نمی‌شود.



تله کابین لاهیجان دارای دو ایستگاه است. ایستگاه اول از بام سبز به ایستگاه دوم به «تاج خروس» معروف است. ۵۵ دکل در مسیر آن قرار دارد که فاصله دو دکل ۳ و ۴۴ با هم نزدیک به ۶۵۰ متر و ارتفاع با زمین ۱۰۲ متر است. طول مسیر ۱۵۰۰ متر است. در ایستگاه اول غرفه‌های صنایع دستی و خوراکی ایجاد شده و در ایستگاه دوم کافی شاپ دارد.



ایستگاه دوم فاز اول تله کابین لاهیجان از فراز بام سبز آغاز شده و به کوه «فلاح خیر» ختم می‌شود. در این ایستگاه کافی شاپ و آلاچیق دائر شده و توقف در آن برای مسافران و بازدید کنندگان محدودیت زمانی ندارد. دره ۱۰۲ متر ارتفاع دارد. در کافی شاپ واگذار شده به بخش خصوصی روزانه تا ۷۰۰ نفر مسافر هم حضور می‌یابد. در تعطیلات معمولی ۲ الی ۳ هزار و در زمستان روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مسافر دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- بقعه‌ شیخ زاهد گیلانی



آدرس و مشخصات بقعه شیخ زاهد گیلانی




بقعه‌ی «شیخ زاهد گیلانی» در شهرستان لاهیجان، روستای «شیخانور» واقع شده است این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۸۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه این شیخ ضریحی چوبی در منتهای سادگی است و هیچ‌گونه کتیبه‌ای ندارد، با کاشی سبز رنگی پوشیده شده و در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری از کف قرار گرفته است.


۶- شیطان کوه



«شیطان کوه» به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی گیلان کوهی است در شرق شهر لاهیجان. در استان گیلان در گذشته به این منطقه «شاهنشین کوه» می‌گفتند و برکه‌ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می‌شد. امروز برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که در میان آن جزیره‌ای وجود دارد و عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می‌کند.



غاری قدیمی بین دو کوه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان تخریب شده و ورودی‌هایش مسدود است. این کوه را شیخان و بزرگان برای تفریح و شکار مورد استفاده قرار می‌دادند. از غار برای رفتن به کوه مجاور استفاده می‌کردند ولی برای عموم اجازه از استفاده از این کوه داده نمی‌شد و مردم اطلاعی از وجود غار هم نداشتند.



صداهایی هم که شنیده می‌شد صدایی بود که از انعکاس صدای باد و یا عبور و مرور بوده است. به مرور زمان شیخان کوه با توجه به داستان‌هایی که مردم برای یکدیگر تعریف می‌کردند به «شیطان کوه» تغییر نام یافت.


بنای ساختمان هرمى شکل با پوشش سفالى و گنبد نوک تیز است. سقف درونى بقعه، داراى گچ‌برى است و ازاره‌هاى آن با کاشى‌هاى رنگى و گل‌دار مزین شده‌اند. همچنین بقعه دارای دو اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار هم است.



در سمت شمال، ایوان طویلی با هفت فیلپا قرار دارد و در شرق بقعه، ایوانی با شش فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی نیز ایوان دیگری با شش فیلپا دیده می‌شود. ازاره دیوارهای ایوان‌ها تا ارتفاع ۱۱۵ سانتیمتری با کاشیکاری هفت رنگ عصر قاجار تزئین شده است و طاقچه‌هایی با طاق جناقی در قسمت‌های مختلف ایوان به چشم می‌آید.



این بنا دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است که شیب تند آن به دلیل عبور سریع آب باران ساخته شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۷- مسجد چهار پادشاهان


1713949801105.png

مسجد چهار پادشاهان» یا چهار پادشاه یکی از آثار تاریخی و گردشگری گیلان در شهر لاهیجان و مدفن چهار تن از شاهان کیایی «بیه پیش» است. این اثر با شماره ۳۲۲ در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این مسجد در ابتدای خیابان کاشف و روبروی مسجد جامع شهر لاهیجان و حمام گلشن قرار دارد.



این محل در ابتدا مرقد «سید خور کیا» (مقتول در سال ۶۴۷ ه‍. ق) بود و بقعه‌ای برای او ساخته شد که متصل به مسجد است و پس از آن «سید علی کیا» در سال ۷۹۱ یعنی ۴۴ سال بعد رحلت کرد و در طرف چپ آن حجره، حجره‌ای دیگر ساختند و وی را در آن به خاک سپردند.



پس از آن ۳۸ سال بعد «رضا کیا» پسر سید علی کیا را در کنار پدرش دفن کردند و چون در همان روز «سید رضی کیا» پادشاه گیلان رحلت کرده بود وی را در همان حجره دفن کردند.



نسبت این سادات به «علی بن حسین»، امام چهارم شیعیان باز می‌گردد. بخش اصلی بقعه توسط «سید هادی کیا»، فرمانروای تنکابن که برادرانش را در سال ۷۹۱۱ در آن دفن کرد ساخته شده‌ است. دومین تابوت‌دان قدیمی متعلق به سید رضی کیا، فرمانروای گیلان است که در سال ۸۲۹ هجری قمری درگذشت.



از اینجا این بقعه به نام چهار پادشاهان معروف است چون یکی از آنها سید رضی کیا پادشاه گیلان و سه نفر دیگر از اولیای مشایخ دین بودند و در ایران خصوصاً گیلان مرسوم بود که پیشوایان دین را پادشاه می‌نامیدند؛ لذا این سه نفر را نیز پادشاه خواندند و بدین جهت نام چهار پادشاه بر این مکان برگزیده شد.



بنابراین بقعه چهار پادشاه مزار ۴ تن از بزرگان لاهیجان بدین ترتیب است:



۱- سید خور کیا ۶۴۷ ه‍.ق

۲- سید علی حسینی ۷۹۱ ه‍.ق

۳- سید رضا حسینی ۸۲۹ ه‍.ق

۴- سید رضی کیا ۸۲۹ ه‍.ق

البته عده‌ای دیگر از سادات کیایی نیز در این محل دفن شده‌اند.





ویژگی‌های معماری و تزئیناتی مسجد چهار پادشاهان​



*نقاشی روی دیوار خارجی مسجد چهار پادشاه



*بنای اصلی بقعه به شکل مستطیل با چهار اتاق و ایوان در جهت شمالی است ایوانی به طول ۲۹/۷۴ متر و پهنای ۵/۳۳ متر است.



*ورودی بنا از دو طرف است. بنای اصلی آن در ضلع جنوبی حیاط واقع شده‌است. ایوان بزرگی با شش ستون در ضلع شمالی بنا قرار گرفته، ستون‌های آن به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر کاشی‌کاری شده که کاشی‌های استفاده شده در این بنا مربوط به دوره قاجاریه است.



*اتاق و ایوان از سفال و ستون‌ها نمایی از سنگ دارند. داخل بقعه تاریک است و این امر بر حالت عرفانی و روحانی آن می‌افزاید.



*این بنا بامی سفالین دارد و صندوق‌های چوبی قبور به زیباترین شکل منبت کاری و گره چینی و متبرک به آیات الهی شده‌اند. در ضمن درهای چوبی و قدیمی بقعه به دست هنرمندان به نامی چون علی نجار تبریزی، عبدالکتاب‌خواجکی کرمانی، محمدبن داود کیا و حسین بن علی صالحی جیلانی ساخته شده‌اند.



*در حاشیه بالایی ایوان اشعار ترجیح بند محتشم کاشانی به شکل گچبری به خط نستعلیق نوشته شده است. بر روی دیوار ایوان نیز مراسم مذهبی به تصویر درآمده است. در اطراف اتاق سید خورکیا نقاشی‌هایی زیبا از میدان رزم کربلا و سواران آن حادثه دیده می‌شود. کاشی کاری‌های هفت رنگ و با نقوش گل و مرغ از دیگر زیبایی‌های این بنا است.



*جالب است بدانید که در نقوش دیوارها از نمادهای مختص گیلان و نقوش دیواری استفاده شده است. در نقوش کاشی کاری‌های ایوان نیز از نقوش گیاهی و جانوری الهام گرفته شده است.



*روی صندوق‌ها و درها کتیبه‌هایی دیده می‌شود که این بقعه را به قرون هفتم تا نهم نسبت می‌دهند. این بقعه به دوران صفویه مربوط می‌شود.



*کتیبه‌ها و صندوق‌ها، خوش خط و متعلق به قرن هشتم و اوایل قرن نهم ه‍.ق است. درهای ورودی چوبی است و کنده کاری دارد. تاریخ کتیبه یکی از آنها ۱۰۱۵ ه‍.ق است. این مزار دو قرآن قدیمی دارد که به خط کوفی است و چند صفحه‌ای از اول و آخر آن افتاده‌است و قرآن دیگر مورخ سال ۸۸۳ ه‍.ق است. در ضلع شرقی بنای «چهار پادشاه» اتاقی جداگانه وجود دارد که دارای صندوقی چوبی و سنگ قبرهای مرمر زیادی است. بقعه یکی از پادشاهان مربع شکل با چهار صفحه در چهار جهت اصلی و سقف آن صاف و چوبی است. ضریح چوبی بزرگی در وسط آن بقعه نصب شده‌است.



*در بقعه دیگر، دو پادشاه به خاک سپرده شده‌اند و دو صندوق چوبی در وسط این اتاق مستطیلی در امتداد یکدیگر قرار دارد که یک صندوق آن دارای منبت کاری بسیار ظریف و کتیبه‌هایی در وسط و دور تا دور آن به خط کوفی است. درب جنوبی این اتاق منبت کاری و دارای کتیبه‌ است. از اتاق کناری آن که کنار مقبره است اکنون به عنوان مسجد استفاده می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شهرهای دیدنی گیلان-لنگرود





۱- تالاب کیاکلایه



«تالاب کیاکلایه» یکی از تالاب های شهرستان لنگرود و یکی از غنی ترین تالاب‌های استان گیلان از لحاظ تعدد گونه‌های گیاهی و جانوری است. این تالاب در قدیم از وسعت بیشتری برخوردار بوده است ولی امروز به دلیل عدم رسیدگی و توجه لازم، وسعت آن کاهش پیدا کرده است.



تالاب کیاکلایه از نظر اهالی شهرستان لنگرود به دلیل تأمین آب کشاورزی و تغییر سطح آب در فصول مختلف، به استخر کیاکلایه مشهور است، با توجه به جریان طبیعی آب و وجود شرایط تالاب طبیعی از گذشته زمین شناسی ناحیه، پسروی آب دریای خزر و شرایط تالابی در حال حاضر، واژه تالاب برای این استخر به کاربرده می‌شود.



مساحت تالاب کیاکلایه حدود سیصد هکتار بوده و از یک طرف به شهر لنگرود، رامسر و رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندکی با کوهپایه‌ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است. با توجه به اینکه تالاب کیاکلایه قابلیت گسترش فضای فیزیکی در اطراف خود را داراست می‌تواند علاوه بر ایفای نقش به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان، در گسترش اشتغال، درآمدزایی، همچنین حفظ محیط زیست و یا گذراندن اوقات فراغت نواحی شهری و اطراف خود، تأثیر فراوانی داشته باشد.



این موضوع بیانگر این مسئله است که از نظر پتانسیل اکوتوریستی، تالاب کیاکلایه لنگرود در نه ماه از سال قابلیت استفاده توریستی داشته و با اجرای پروژه‌های مناسب و برنامه‌ریزی مطلوب، بهره‌برداری اقتصادی مناسب را به همراه دارد.



تالاب کیاکلایه در جنوب شهر لنگرود و در فاصله ۳ کیلومتری «لیلاکوه» قرار گرفته است. دسترسی به آن از جاده رشت – لاهیجان به رودسر صورت می‌گیرد و جاده کنارگذر شهر لنگرود از حاشیه جنوبی آن می‌گذرد.



تالاب کیاکلایه همواره جمعیت بسیاری از جانوران آبزی به خصوص پرندگان و آبزیان را به خود جذب می‌کند و این پرندگان ضمن استفاده از منابع غذایی موجود، در صورت احساس امنیت در نقاط مختلف تالاب به استراحت و تولید مثل نیز می‌پردازند که این خود یکی از عوامل جذب گردشگران از سایر نقاط ایران به این تالاب است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این تالاب به شهرستان لنگرود سفر می‌کنند.





۲- منطقه شکار ممنوع تالاب چاف



منطقه شکار ممنوع «تالاب چاف» در حاشیه شهرستان چاف و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و ۶۵ کیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار گرفته است. تالاب چاف، در ارتفاع منفی ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال به روستای تازه‏ آباد چاف، از شرق به دریای خزر، از جنوب و غرب به روستای چاف بالا محدود می‌‏شود. آب و هوای آن معتدل و مرطوب با میانگین بارندگی ۱۳۰۰ میلی‏متر در سال و وسعت تالاب در حدود ۸۰۰ هکتار است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- منطقه ییلاقی لیلاکوه



معرفی و مسیر دسترسی لیلاکوه از جاذبه های گردشگری لنگرود و گیلان




منطقه ییلاقی «لیلاکوه» یکی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران و از جمله جاذبه‌های گردشگری گیلان است که در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند.



مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست، اولین خیابان از سمت لاهیجان است. از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا کوه حدود ۳ کیلومتر جاده آسفالته است و این جاده به سمت روستای «پرشکوه» و بعد از آن به بخش «کومله» می‌رسد.



یک جاده خاکی که از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا کوه را به خط‌الرأس «عطاکوه» می‌رساند که با یک ساعت پیاده‌روی در این جاده، می‌توان به خط‌الرأس عطاکوه و با نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر پاکوب خط‌الرأس که از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطاکوه رسید.



قله عطاکوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان است که از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف است. بر روی قله عطاکوه دکل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دکل» می‌گویند.


۴- دریاچه کومله



دریاچه یا استخر طبیعی «کومله» یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحی گیلان است. این دریاچه از ۳ آبگیر مجزا تشکیل شده است که طول بزرگترین آبگیر در حدود ۱ کیلومتر و عرض آن ۴۰۰ متر است. فاصله دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود ۱۰ کیلومتر و تا ارتفاعات شمالی البرز و کوه «پرش کوه» در حدود ۱ کیلومتر است. در نزدیکی دریاچه امکانات تفریحی از قبیل قایق سواری و رستوران تعبیه شده است.



این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. در اطراف دریاچه شالیزارهای کاشت برنج و مزارع چای به وفور به چشم می‌خورد. دریاچه کومله میزبان شماری از پرندگان کنار آبزی استان گیلان است که عموما برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.



همواره با عبور از شهرستان لنگرود و با نگاه به آسمان تعدادی اگرت‌های کوچک و پرستو‌های دریایی مشاهده می‌شود که از سمت دریا (چمخاله، تالاب امیر آباد) به سمت جنوب لنگرود یعنی بخش کومله در حال پروازند. دریاچه از طریق کیلومتر ۲ جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای کومله قابل دسترسی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

جاهای دیدنی گیلان-ماسال





۱- آبشار رامینه ماسال



جاذبه‌ها و زیبایی‌های بی‌شمار و بی‌بدیل شهرستان ماسال آن را به قطعه‌ای از بهشت بدل کرده است. این منطقه دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری همچون جنگل‌های انبوه، دشت‌های سرسبز و آبشارهای خروشان است و به این ترتیب تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است.



در شهرستان ماسال آبشارهای فراوانی وجود دارد. آبشار «ویوز» در بخش ییلاقی «النزه» که در «شاندرمن» واقع شده است، آبشار «خون» که ارتفاعی بالغ بر ۱۵ متر دارد و در قسمت اولیه دره جنگلی «خون» قرار گرفته و یا آبشار زیبای «رامینه» که در حدود سیصد و پنجاه متری در قسمت بالایی جاده رامینه واقع شده است.



آبشار رامینه از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در قسمت بالایی جاده اصلی و در میان انبوه درختان جنگلی واقع شده و در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از جاده اصلی قرار گرفته است، مسیر رسیدن به آبشار رامینه سر بالایی و دارای شیب زیادی است.



آبشار رامینه آبشاری پر آب و خروشان است که با شیبی تند فرو می‌ریزد و از جمله آبشارهای بکر و منحصر به فرد این منطقه به شمار می‌آید. برای دسترسی به آبشار رامینه باید به شهرستان ماسال در استان گیلان سفر کنید. این آبشار دقیقا در مقابل «هتل رامینه» واقع شده است.





۲- غار آویشو



یکی از پدیده‌های زیبا که در نوع خود در استان گیلان بی نظیر است غار «آویشو» واقع در منطقه‌ای به همین نام در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن شهرستان ماسال است و از جمله بکرترین جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.



این غار آهکی که از لحاظ زمین شناختی جزو اشکال کاردستی در سنگ‌های کربناته به شمار می‌رود، در اثر عملکرد آب‌های جاری بر روی این سنگ‌ها در مدت زمان بسیار طولانی شکل گرفته است.



ستون‌های آهکی، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در این غار به وجود آورده‌اند و دهانه بسیار بزرگ غار به ارتفاع حدود ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر، در میان غارهای کشف شده در استان گیلان بی‌نظیر است.



تاکنون بیش از دو هزار متر از ژرفای غار آویشو که طویل‌ترین غار استان گیلان محسوب می‌شود، توسط غارنوردان و کوهنوردان محلی مورد پیمایش و اکتشاف قرار گرفته است. قرار گرفتن غار آویشو در مجاورت سنگ‌های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی «پالئوتتیس» به شمار می‌روند، بر زیبایی آن افزوده است.



دیدن قندیل و مناظر بکر اطراف و نیز تماشای درون غار آویشو برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است. این غار بیش از ۷۵ میلیون سال قدمت دارد و هفت آبشار و شمار زیادی قندیل در آن موجود است.



غار آویشو از بی‌نظیرترین غارهای کشور است که در دل جنگل‌های شهرستان ماسال قرار دارد و قندیل‌های گوناگون و آبشارهای زیبای آن می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند.





راه دسترسی به غار آویشو​



استان گیلان، ۵۰ کیلومتری شمال غرب رشت، شهرستان ماسال منطقه آویشو در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن





۳- غار خون



غار خون یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گیلان واقع در منطقه ماسال است. این غار همانند غارهای دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی و زمین‌شناسی برخوردار است. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر، دارای ۴ دهانه است و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است.



در ابتدای ورودی غار، یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ‌ها و رنگ خاک قرمز به خوبی دیده می‌شود و بعد از ۱۰ متر یک سنگ تخریبی در داخل ورودی قرار گرفته که می‌بایست تا طول یک متر به صورت سینه‌خیز وارد غار شد برای دست یافتن به این غار باید مسیری در حدود ۴ ساعت را کوه‌پیمایی کنید.



این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می‌برید. تا رسیدن به غار می‌توانید در فضاهای زیبایی که در مسیر از آن‌ها عبور می‌کنید اطراق کنید. در داخل غار چند دالان بزرگ در جهت‌های مختلف وجود دارد که هر کدام به قسمت‌های دیگر دالان ارتباط دارد و دارای طول و عمق متفاوت هستند. در برخی قسمت‌های غار سفال‌های شکسته و خفاش نیز دیده می‌شود.



پیمایش این غار نیاز به تجهیزات کوه‌نوردی و غارنوردی دارد. این غار به دلیل این‌که در منطقه جنگلی به‌ نام «خون» قرار دارد، در سال ۱۳۷۲ پس از کشف به این نام خوانده می‌شود و خون در زبان تالشی محل جاری شدن چشمه نامیده می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- ییلاق النزه ماسال



آدرس و مسیر دسترسی و مشخصات ییلاق النزه از جاذبه های گردشگری ماسال-گیلان




ییلاقات استان گیلان جزو مناطقی هستند که در فصل تابستان از بهترین جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شوند. بی‌اغراق ییلاقات گیلان را می‌توان مشابه بهشتی فرا زمینی توصیف کرد که در روزهای گرم سال، هوای خنک و لذت بخشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد و خستگی را از تن هر مسافری به در می‌کند.



یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان، منطقه ییلاقی «دشت النزه ماسال» است. ییلاق النزه ماسال دشتی پهناور و سرسبز است که با کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و انواع گیاهان احاطه شده و دارای مناظر بی‌بدیلی است. منطقه دشت النزه ماسال به دلیل وجود طبیعت بکر و آب و هوای خنک و مطبوع، خاطرات و سفری هیجان‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زند و وجود خانه‌های قدیمی چوبی نیز خود سبب زیبایی هرچه بیشتر این منطقه شده است.



منطقه ییلاقی دشت النزه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌بدیل دارای حس و حال مذهبی نیز هست. دلیل این امر وجود بقعه «امام‍زاده ابراهیم» در دشت النزه است. برای رسیدن به بقعه امامزاده ابراهیم باید در حدود ۵ دقیقه پیاده روی کرد تا به آنجا رسید. در کنار بقعه امامزاده ابراهیم شاهد وجود یک درخت کهن‌سال هستیم که در حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد، بنابر باور مردم محلی این درخت برای برآورده شدن حاجات بسیار موثر و کارگشا است. به همین دلیل آن‌ها پارچه‌های سبز و نخ و شمشاد را از ضریح کوچک آن آویزان می‌کنند تا حاجت بگیرند.



در اطراف بقعه زیبایی‌های طبیعی بی‌بدیلی نیز مشاهده می‌شود. برای مثال یک چشمه بزرگ و روان نیز در حوالی امامزاده وجود دارد که بسیار باصفا و دیدنی است. چندین نوع درخت میوه نیز در اطراف چشمه دیده می‌شود که به هرچه زیباتر شدن منطقه کمک می‌کند. کمی دورتر از بقعه نیز یک آبشار به نام آبشار «واشیاره» قرار دارد که البته راه دسترسی به آن ساده نیست. دشت النزه چندین کوه بلند نیز دارد که کوه‌ «پیلم» در شمال و کوه «شعله» مرتفع‌ترین کوه این ناحیه است.



بهترین زمان برای سفر به مناطق ییلاقی دشت النزه فصل تابستان است. امکان اجاره خانه‌‎های چوبی با صفای این منطقه برای گردشگران وجود دارد و آن‌ها به همین سبب می‌توانند شب را در این کلبه‌ها گذرانده و از تجربه ناب اقامت در جنگل بیش از پیش لذت ببرند.





راه دسترسی به دشت النزه​



برای بازدید از ییلاق النزه باید پس از میدان شهدای شاندرمن به سمت چپ حرکت کرد تا وارد جاده شاندرمن – النزه شوید با ورود به این مسیر باید از روستاهای سنفیه، چای خاله، سبل خوار، برزف، بوستون گاه، استه سر، چپرود، معاف، گسکیجان، اولم و بیتم عبور کرد تا به روستای النزه رسید.
 

Similar threads

بالا