کدام دروس دبیرستان در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی بیشتر کاربرد دارند؟

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1712420811862.png

همان‌طور که می‌دانید رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)، در زیرگروه 5 از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد. این زیرگروه، علاوه بر مهندسی صنایع غذایی، شامل رشته‌های گوناگونی است که در مقطع کارشناسی عبارتند از:

آموزش تربیت بدنی، اقتصاد کشاورزی، امنیت بین‌الملل، امنیت نرم، حفاظت اطلاعات، تربیت مروج سیاسی، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، پژوهشگری امنیت، ضد تروریسم،‌ علوم دامی، علوم فنی امنیت،‌ علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی محیط زیست، علوم ورزشی، کتابداری در شاخه پزشکی،‌ مددکاری اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مربیگری عقیدتی،‌ مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی صنایع چوب و فراورده‌های سلولزی، مهندسی صنایع مبلمان، مهندسی طبیعت، مهندسی فضای سبز.



رشته‌های زیرگروه ۵ علوم تجربی، در مقطع کاردانی عبارتند از:

امور اراضی، امور زراعی و باغی، تکنولوژی صنایع غذایی، تکنولوژی محیط زیست، تولید و فراوری خرما، تکنولوژی مرتع و آبخیزداری، تکنولوژی مواد غذایی، تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر، تکنولوژی تولیدات گیاهی و علوم ورزشی.

ضرایب دروس، در زیرگروه ۵ علوم تجربی، در طی سال‌های اخیر، مطابق با جدول زیر بوده است.

درسزمین‌شناسیریاضیزیستفیزیکشیمی
ضریب13222

همانطور که از این جدول و عناوین رشته‌های دیگر زیرگروه 5 پیداست، شالوده این زیرگروه بر درس ریاضی استوار است. بنابراین برای قبولی در هر یک از رشته‌های این زیرگروه، کسب نمره تراز بالا در درس ریاضی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درس‌های زیست، شیمی و فیزیک، در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

از طرفی، برخلاف رشته‌هایی مثل علوم و صنایع غذایی، پزشکی و دندان‌پزشکی، که در زیرگروه یک قرار دارند و درس زمین‌شناسی، برای آن‌ها ضریب صفر گرفته است، در زیرگروه 5، نمره تراز این درس با ضریب یک تخصصی،‌ محاسبه و در امتیاز نهایی داوطلبان، اعمال می‌شود.

نوع گزینش رشته مهندسی صنایع غذایی، به صورت قطبی است. یعنی پس از کسر سهمیه ایثارگران، 20 درصد از بقیه ظرفیت‌های موجود، به داوطلبان آزاد و مابقی،‌ به نسبت شرکت‌کنندگان هریک از سهمیه‌ها (مناطق و خانواده شهدا)،‌ به کل شرکت‌کنندگان آن بوم ‌در گروه آزمایشی تجربی تقسیم می‌شود. به بیان ساده‌تر، اگر یکی از دانشگاه‌های قطب خود را برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی انتخاب کنید، از شانس بیشتری،نسبت به داوطلبان دیگر مناطق برخوردار خواهید بود.

همان‌طور که می‌دانید، دانش‌آموزان، صرف نظر از نوع دیپلم خود و تنها برحسب علاقه، می‌توانند در هریک از گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری،‌ شرکت کنند. اما علاوه بر نمره آن‌ها در آزمون سراسری، معدل آن‌ها در پایه‌های تحصیلی متوسطه نیز در امتیاز نهایی لحاظ می‌شود. در زیرگروه 5، برای دانش‌آموزان نظام جدید آموزشی (نظام ۳-۳-۶)، سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، مطابق جدول زیر، در نمره نهایی آزمون، اعمال می‌شود.

ضریب دروس تجربی


درس‌های عمومی، برای همه گروه‌ها با ضریب یک، در فرمول محاسبه امتیاز نهایی، لحاظ می‌شوند. اما اگر نوع دیپلم داوطلب، با گروه آزمایشی او متفاوت باشد، تنها نمره آن دسته از درس‌های تخصصی، در این فرمول، اعمال می‌شوند که با زیرگروه آزمایشی داوطلب، تناسب داشته باشند. میزان این تاثیر، حداکثر ۳۰ درصد است.
 
بالا