[مقالات معماری پایدار] بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان هاي آموزشي (دانشگاه اصفهان)

سـعید

مدیر بازنشسته
بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان هاي آموزشي (دانشگاه اصفهان)

دكتر بوذرجمهر قاسمي - دكتر ملك ارسلان صدري-
چكيده:
آمار منتشر شده نشان مي دهد مصرف انرژي در بخش ساختمان حدود 37 درصد كل انرژي مصرفي مملكت بوده كه با رشد متوسط حدود 7 درصد در حال افزايش مي باشد. ساختمان هاي عمومي و دولتي 70 درصد مصرف اين انرژي را با بهره پاييني به خود اختصاص داده اند كه ساختمان هاي آموزشي دانشگاهي در همين رده قرار دارند.
دانشگاه اصفهان به منظور ريشه يابي مصرف بالاي انرژي در ساختمان هاي آموزشي طرح تحقيقي:
" الگوسازي، مميزي و بهينه سازي مصرف انرژي" را در ساختمان هاي آموزشي اخيرا به اجراء در آورده كه در آن ميزان تلفات انرژي را مشخص و سرانه مصرف آنرا به ازاء هر دانشجو در سال معين مي نمايد.
در اين مقاله جزئيات محاسباتي و اجراي طرح و راهكارهاي كاهش مصرف انرژي در ساختمان هاي آموزشي ارائه و نشان داده شده كه مصرف سرانه انرژي در ساختمان هاي آموزشي با وضع فعلي به ازاء هر دانشجو 3036 كيلو كالري در ساعت است كه به سادگي با اعمال مديريت انرژي و راهكارهاي ساده مانند تعمير شيشه هاي شكسته، بستن درب و پنجره هاي اضافي و نصب فنر خودكار به درب هاي ورودي آنرا به 1633 كيلو كالري در ساعت كاهش و چنانچه راهكارهاي ارائه شده در مبحث 19 از مقررات ملي ساختمان در ساختمان سازي رعايت شود اين ميزان تا حد 1190 كيلو كالري در ساعت تقليل مي يابد.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
 
بالا