[مجسمه سازی] - سيليکون های قالب سازی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار




سيليکون ازجمله مواد پليمری است که ازترکيب اتم های سيليسيم و اکسيژن تشکيل شده است. اين ساختمان مولکولی موجب مقاومت بيشتر آن در برابرحرارت نسبت به مواد آلی ديگر ميگردد. با فرمولهای مختلفی از اين مواد ميتوان به طيف وسيعی از حالتهای فيزيکی دست يافت.

سيليکونها را ميتوان بصورتهای مختلف توليد نموده و مورد استفاده قرارداد.

سيليكونهاي مايع (روغن سيليكون)

سيليكونهاي گرما پخت (HTV)

سيليكونهاي هواپخت (RTV)

سيليكون هاي مايع:
در مواقعي كه بخواهيم ويسكوزيته سيليكون مورد استفاده را كاهش دهيم از اين مواد استفاده مي نماييم. در ضمن اين مواد باعث كاهش سختي پس از عمليات پخت نيز ميگردند.


سيليكون ها : (RTV Room temperature vulcanization)

قابليت پخت در دماي اتاق و نيز انعطاف پذيري و عدم چسبندگي به سطوح را دارد. با توجه به ويسكوزيته اين مواد ميتوان از اين مواد در كپي برداري از سطوح ومدلها استفاده نمود. اين مواد بسيار منعطف بوده و استفاده از آن به دفعات تاثيري در كيفيت اين مواد ندارد. با استفاده از كاتاليستهاي ويژه ميتوان سرعت پخت را تا حدزيادي افزايش داد.

كاربرد:
ساخت قالبهاي عمومي، ساخت قالبهاي دقيق مدل سازي، ريخته گري هاي سريع و مكرر، تكثير در سراميك سازي، صنايع سراميك سازي، صنايع مجسمه سازي،قالبها ي مقاوم در برابر كشش، صنايع واشر سازي، ورق هاي طلاكوبي ، روان كننده ها و جدا كننده ها، قالب محصولات پيچيده با ابعاد دقيق.


سيليكون هاي (HTV high temperature vulcanization):

با توجه به خواص بالاي اين مواد ميتوان از آنها در ساخت قطعاتي كه درمعرض حرارت ميباشند استفاده نمود. ازجمله كاربردهاي اين مواد ساخت قالبهاي عمومي و ريخته گري مي باشد. از جمله کاربردهای اين مواد می توان به ساخت قالبهای سراميک سازی و واشر سازی نام برد.

رزینهای قالب گیری RTV از نظر سیستم پخت به دو دسته Condensation cure و Addition cure تقسیم بندی می گردد.

بر اساس کاتالیست پخت مورد استفاده می توان نوع پخت فوق الذکر را انتخاب نمود.

Condensation cure

در این نوع پخت از کاتالیست قلع استفاده می گردد و به آن اختصارا سری GI گفته میشود این رزین در دمای محیط بسیار خوب پخت شده و بسیار خوب مخلوط و هوا زدایی می گردد. این نوع سیستم جمع شدگی کمی از خود نشان می دهد و قالب های تولید شده با این سیستم جهت قالب گیری پلی استر، اپوکسی، پلی اورتان، گچ وواکس عالی میباشد.

Additional cure

در این نوع پخت از کاتالیست پلاتینی استفاده شده و به آن اختصارا سری P گفته می شود. این سیتم موجب بهبود خواص حرارتی شده و توسط حرارت سرعت پخت افزایش می یابد. این نوع از رزین جهت ساخت قالبهای فرآیند جهت قالبگیری اپوکسی، فلزات با نقطه ذوب پایین و پلی اورتان مناسب می باشد.
منبع:ساغررنگ
 

Similar threads

بالا