مادرانِ عالي... دخترانِ عالي‌تر!

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
يک مادر موفق، بايد حتماً در بهضي صفات از دختر خود، جلوتر باشد تا دختري ممتاز، تربيت کند
يک مادر موفق، بايد حتماً در بهضي صفات از دختر خود، جلوتر باشد تا دختري ممتاز، تربيت کند. در اين بخش، سه بخش آن بيان خواهند شد.
حسود نباشيد!
خيلي ها فکر مي کنند حسادت، در زنان بيشتر از مردان وجود دارد. چه اين عقيده، درست باشد، چه نادرست؛ خوشبختانه حسادت را مي توان در هر دو جنس، به خوبي حل کرد.
و اين کار نيز با استفاده از دو روش زير انجام مي گيرد:
1. فکر کردن : به موضوعاتي فکر کنيد که براي خودتان، اقوام يا دوستانتان، درباره حسادت، رخ داده است. آيا شما نيز مصداق اين حديث بوده ايد که :« حسود زود خشمگين مى شود و دير کينه از دلش مى رود.» به اين آثار و ضررهاي آن ( در خودتان و ديگران) خوب بينديشيد. امام علي (ع) مي فرمايند : « حسادت نتيجه اى جز زيان و ناراحتى که دلت را سست و تنت را بيمار مى گرداند به بار نمى آورد . »
2. مطالعه : داستان هايي درباره ي اينکه حسادت سبب بروز چه مشکلاتي شده است، بخوانيد. آيا تا به حال به اين موضوع، دقت کرده بوديد که اولين گناه، حسادت بوده است؟ آنگاه که شيطان بر آدم حسد ورزيد و به او سجده نکرد!
خودتان را دراين باره، مدام چک کنيد و به محض ديدن نشانه اي از حسادت در خود، آن را رفع کنيد! چون «شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا برابر با شرک است. »
مراقب نشانه هاي حسادت در دخترتان هم باشيد! اگر مي بينيد دخترتان به چيزهايي که دوستانش دارند، حسودي مي کند، اين احساس را پيش از آنکه زندگي او را نابود کند از بين ببريد. مي توانيد با خواندن داستانهايي کودکانه دراين باره براي او، اين کار را بکنيد. البته يادتان باشد که شخصيت دخترتان را زير سۆال نبريد!
براي دخترتان، قصه بگوييد
قصه هاي خوب مي‌تواند به دخترتان، ديد مثبتي از زندگي بدهد.تأکيد ميکنيم: قصه هاي خوب!
وقتي براي دخترتان داستاني را تعريف مي کنيد که قهرمانش فردي مثبت و داراي خصوصيت مثبتي است، دخترتان از ويژگي مطلوب و مثبت او الگوگيري ميکند.
همچنين وقتي دخترتان ميبيند قهرمانش عليرغم مشکلات فراواني که در طول قصه داشته، ولي در نهايت پيروز مي شود، صبر، بردباري، اميدواري، خسته نشدن و جا نزدن در مسير خوب، و ... را به طور عملي مي آموزد.
قرآن کريم در ضمن بيان داستانهاي متعدد، بارها بر اين نکته تأکيد کرده است که در شنيدن داستان، نشانه ها و عبرتهايي نهفته است.
علاوه بر اين، گوش دادن قصه سبب مي شود کودک ، دوستان بيشتري پيدا کند. دوستاني که ويژگي هاي خوبي دارند و با او مهربان هستند.
فايده مهم ديگر قصه گويي براي فرزندتان اين است که او کم کم به مطالعه نيز علاقه مند ميشود و وقتي بزرگتر شود از شما ميخواهد که برايش کتاب داستاني بخريد تا خودش آن را بخواند. علاقه به دانستن و مطالعه، با قصه گويي هاي خوب شما مي تواند در دخترتان، نهادينه شود.
و نتيجه ي مهم آخر از قصه گويي، ايجاد زمان و فرصتي مناسب براي کنار هم بودن شماست. عادت به خلوت مادر و دختر همراه با خاطراتي شيرين و به ياد ماندني! که در کودکي با قصه گويي همراه است و بعد ها که دختر نوجواني شد، به راحتي مشکلات ناشي بلوغ يا مسائل عاطفي و احساسي اش را با شما مطرح خواهدکرد. زيرا ياد گرفته با مادرش خلوت کند و در اين لحظات، همراهي شيرين او را حس کرده است.
تصميم‌گيري را به او بياموزيد

سرتاسر زندگي، تصميم گرفتن است! اينکه چه موقع از خواب بيدار شويم. چه لباسي بپوشيم. چه چيزي بخوريم. کجا برويم. با چه کسي دوست شويم. چگونه حقمان را بگيريم. چگونه رابطه اي را تمام کنيم و ... . بسياري از ما با حمايت بيش از اندازه از دخترمان، به او ظلم مي کنيم و آسيب مي رسانيم. مادران بايد درباره ي اينکه چه مقدار پول يا چه حد آزادي به دخترشان بدهند با همسر خود مشورت کرده و تصميم بگيرند. به طور کلي، هيچ راه کلي يا ساده اي وجود ندارد.
يکي از روش هايش اين است که وقتي دخترتان به اندازه کافي بزرگ شد براي خريد يا انجام برخي امور منزل او را به بيرون بفرستيد. گاهي هم او را همراه خود بيرون ببريد تا نحوه ي خريد کردن و تصميم گيريهاي مختلف شما را به چشم ببيند. انتخاب لباس، وسايل منزل، خانه، يخچال و بسياري از چيزهاي کوچک و بزرگ ديگر بر عهده ي زنهاست. اگر به دخترتان کمک کنيد تا از همان سنين کودکي تصميماتي بگيرد، احتمالاً در بزرگسالي تصميمات بهتر و عاقلانه تري خواهد گرفت. اين تصميمات، شايد در کودکي بسيار جزئي و ساده باشند (مثلاً از بين چند مورد لباس مناسب، خودش يکي را براي مهماني فردا شب، انتخاب کند) ولي تمريني براي تصميم گيريهاي مهم او در آينده خواهند شد.
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
توصيه هاي خوبي بود واسه دختر خانما و مادرا.
ممنون.
 
بالا