قسمت 3:بوئينگ 777

aircraft300600

عضو جدید
777-۳۰۰ ای آر
۷۷۷-۳۰۰ ای آر گونه بازار بی ۷۷۷-۳۰۰ به شمار می‌رود و به عنوان جایگزینی برای ۷۴۷-۴۰۰ به بازار ارائه شده‌است. این اتفاق در پی تصمیم بوئینگ برای تبدیل ۷۴۷ به یک گونه باری افتاده‌است. دو حرف ای و آر مخفف عبارت برد گسترش یافته در زبان انگلیسی هستند. در این هواپیما ۱۰ درب خروج استاندارد به همراه ۲ درب خروج بالای بال‌ها تعبیه شده‌اند.
در ساخت ۷۷۷-۳۰۰ ای آر اصلاحات زیادی نسبت به مدل‌های قبلی صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به تجهیزش به موتورهای GE۹۰-۱۱۵B که قدرتمندترین موتورهای جت حال حاضر جهان به شمار می‌روند اشاره نمود. این موتورها قدرت تولید رانشی معادل ۱۱۵۳۰۰ پوند (۵۱۳ کیلونیوتن) را دارا هستند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ارابه‌های فرود جدید، مخازن سوخت اضافی و سازه تقویت شده اش اشاره کرد. برد آن با ۳۶۵ مسافر در چیدمان سه کلاسه معادل ۷۸۸۰ مایل دریایی (۱۴۵۹۴ کیلومتر) است.
۷۷۷-۳۰۰ ای آر در واقع توسط ایرفرانس افتتاح شد، هرچند به دلیل مسائل سیاسی ژاپن ایرلاینز اولین بهره بردار آن معرفی گشت. نخستین پرواز این هواپیما در ۲۴ فوریه ۲۰۰۳ انجام گرفت و اولین فروند از آن در ۲۹ آوریل ۲۰۰۴ به ایرفرانس واگذار شد. مهندسان بوئینگ در حال حاضر مشغول بررسی پروژه‌ای برای ارتقای قابلیت‌های ۷۷۷-۳۰۰ ای آر هستند. (این اقدام برای حقظ برتری آن در برابر محصول جدید ایرباس یعنی ای ۳۵۰ ایکس دبلیو بی صورت می‌گیرد.) ای ۳۴۰-۶۰۰ اچ جی دبلیو را می‌توان معادل ایرباس، ۷۷۷-۳۰۰ ای آر دانست.
۷۷۷ فریتر

۷۷۷ فریتر یا ۷۷۷ اف گونه باری ۷۷۷ است. این پروژه در پی اعلام نیاز شرکت‌های هواپیمایی به جایگزینی برای ۷۴۷ و ام دی ۱۱های باری قدیمی، در سال ۲۰۰۴ در بوئینگ مطرح شد. ۷۷۷ اف نسبت به سایر هواپیماهای باری اقتصادی تر است و از نسبت نیروی رانش به وزن بالاتری برخوردار است. این هواپیما قابلیت حمل ۱۰۱ تن بار را داراست. (این عدد با توجه به قابلیت حمل ۱۲۴ تن بار توسط هواپیمای ۷۴۷-۴۰۰ اف که ابعادی بزرگ‌تر از ۷۷۷ دارد بسیار قابل قبول به نظر می‌رسد و از یک طراحی بی نقص حکایت می‌کند.)
مهندسان بوئینگ برای افزایش قابلیت حمل بار ۷۷۷ اف از گنجایش تانکرهای سوخت آن کاسته‌اند که این اقدام سبب کاهش برد پروازی آن نسبت به گونه‌های مسافری ۷۷۷ شده‌است. با این وجود ۷۷۷ اف از نظر برد پروازی در بین هواپیماهای باری جهان پس از ایرباس اس ۳۸۰اف در جایگاه دوم قرار دارد. در مقایسه با گونه‌های باری ۷۴۷ محروم بودن از قابلیت بارگیری از دماغه مهم‌ترین نقص ۷۷۷ اف به شمار می‌رود. این گونه به موتورهای ۱۱۵۰۰۰ پوندی (۵۱۳ کیلونیوتن) GE۹۰-۱۱۵B مجهز خواهد شد. (همان موتورهای استفاده شده در ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر)
شرکت‌های لوفتهانزا کارگو، فداکس، یونایتد پارسل سرویس و اوا کارگو جزء خریداران احتمالی آن به شمار می‌روند. ایرکانادا و ایرفرانس اولین بهره برداران ۷۷۷ اف خواهند بود. (ایرفرانس ۷ فروند و ایرکانادا ۲ فروند از این نوع را سفارش داده‌اند، ارزش این دو قرارداد به بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار می‌رسد.) اولین هواپیماهای این دو شرکت در سال ۲۰۰۸ واگذار خواهند شد. شرکت‌های ایرآتلانتا آیسلندیک و امارات نیز هرکدام ۸ فروند از این نوع را به بوئینگ سفارش داده‌اند.
ایرباس معادل دقیقی برای رقابت با این هواپیما ندارد. ای ۳۸۰-۸۰۰ اف نزدیک‌ترین مدل ایرباس به آن به شمار می‌رود که ظرفیت و ابعادی بسیار بزرگ‌تر دارد. (گنجایش آن ۱۵۰ تن بار و بردش ۵۶۰۰ مایل دریایی (۱۰۴۰۰ کیلومتر) است.) ای ۳۸۰ بیشتر برای حمل بارهای حجیم مناسب به نظر می‌رسد. هواپیمای مک دانل داگلاس ام دی ۱۱ اف را می‌توان مشابه ۷۷۷ اف دانست. (البته با صرف نظر کردن از قابلیت بسیار بهتر ۷۷۷ در انجام پروازهای دوربرد و حمل سوخت)


۷۷۷-۱۰۰(گونه‌ای که هرگز ساخته نشد.)

۷۷۷-۱۰۰ ایکس قرار بود گونه بازار سی ۷۷۷ باشد. طول بدنه این هواپیما نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ کاهش یافته و قرار بود حجم بیشتری از فضای آن به حمل سوخت اختصاص یابد، در نتیجه گنجایش مسافر آن نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ معمولی کمتر بود. (این گونه از نظر ابعاد مشابه ۷۴۷ اس پی بود.) به دلیل گنجایش مسافر کمتر و از آنجا که هزینه به کارگیری آن معادل ۷۷۷-۲۰۰ بود میزان هزینه پرواز به ازای هر صندلیش نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ بیشتر بود و بوئینگ نیز با توجه به این موضوع پروژه ۷۷۷- ۱۰۰ ایکس را متوقف نمود.
۷۷۷-۱۰۰ به عنوان گونه بازار بی ۷۷۷-۱۰۰ ایکس نیز در همان زمان در دستور کار بوئینگ قرار گرفت. این هواپیما نیز ابعاد و گنجایشی معادل ۷۷۷-۱۰۰ ایکس داشت. بوئینگ به دو شرکت دلتا و کنتیننتال پیشنهاد کرد تا این محصول جدید را جایگزین هواپیماهای قدیمی دی سی ۱۰ و لاکهید ال ۱۰۱۱ تری استار خود کنند، اما این دو شرکت با اعلام غیر اقتصادی بودن ۷۷۷-۱۰۰ پیشنهاد بوئینگ را رد کردند و در نتیجه بوئینگ هواپیمای ۷۶۷-۴۰۰ ای آر را مخصوص آنها طراحی نمود. بنابراین این مدل نیز مانند ۷۷۷-۱۰۰ ایکس هرگز ساخته نشد.
۷۸۷-۹ محصول جدید بوئینگ گنجایش حمل مسافری معادل ۷۷۷-۱۰۰ را داراست.
ویژگی‌های فنی

اندازه‌ها۷۷۷-۲۰۰۷۷۷-۲۰۰ ای آر۷۷۷-۲۰۰ ال آر۷۷۷-۲۰۰ اف۷۷۷-۳۰۰۷۷۷-۳۰۰ ای آرخدمه پروازدوگنجایش مسافر۳۰۵ (۳ کلاس)۳۰۳ (۳ کلاس)-۳۶۸ (۳ کلاس)۳۶۵ (۳ کلاس)درازا۲۰۹ فوت ۱ اینچ (۶۳٫۷ متر)۲۴۲ فوت ۴ اینچ (۷۳٫۹ متر)درازای بال۱۹۹ فوت ۱۱ اینچ (۶۰٫۹ متر)۲۱۲ فوت ۷ اینچ (۶۴٫۸ متر)۱۹۹ فوت ۱۱ اینچ (۶۰٫۹ متر)۲۱۲ فوت ۷ اینچ (۶۴٫۸ متر)زاویه بال‌ها۳۱٫۶۴°ارتفاع۶۰ فوت ۹ اینچ (۱۸٫۵ متر)عرض کابین۱۹ فوت ۳ اینچ (۵٫۸۶ متر)عرض بدنه۲۰ فوت ۴ اینچ (۶٫۱۹ متر)وزن هواپیما۳۰۷٬۰۰۰ پوند
(۱۳۹٬۲۲۵ کیلوگرم)۳۱۵٬۰۰۰ پوند
(۱۴۲٬۹۰۰ کیلوگرم)۳۲۶٬۰۰۰ پوند
(۱۴۸٬۱۸۱ کیلوگرم)N/A۳۵۳٬۶۰۰ پوند
(۱۶۰٬۱۲۰ کیلوگرم)۳۶۶٬۹۴۰ پوند
(۱۶۶٬۸۸۱ کیلوگرم)بیشترین وزن برخاستن۵۴۵٬۰۰۰ پوند
(۲۴۷٬۲۱۰ کیلوگرم)۶۵۶٬۰۰۰ پوند
(۲۹۷٬۵۶۰ کیلوگرم)۷۶۶٬۰۰۰ پوند
(۳۴۷٬۴۵۰ کیلوگرم)۷۶۶٬۰۰۰ پوند
(۳۴۷٬۴۵۰ کیلوگرم)۶۶۰٬۰۰۰ پوند
(۲۹۹٬۳۷۰ کیلوگرم)۷۷۵٬۰۰۰ پوند
(۳۵۱٬۵۳۴ کیلوگرم)سرعت بهینه.۸۴ ماخگنجایش بار۵٬۳۰۲ فوت مکعب (۱۵۰ مترمکعب)۲۲٬۴۵۵ فوت مکعب
(۶۳۶ مترمکعب)۷٬۰۸۰ فوت مکعب
(۲۰۰ مترمکعب)۷٬۰۸۰ فوت مکعب
(۲۰۰ مترمکعب)بیشترین برد۵٬۲۱۰ مایل دریایی
(۹٬۶۴۹ کیلومتر)۷٬۷۳۰ مایل دریایی
(۱۴٬۳۱۶ کیلوگرم)۹٬۴۲۰ مایل دریایی
(۱۷٬۴۴۶ کیلومتر)۴٬۸۹۵ مایل دریایی
(۹٬۰۶۵ کیلومتر)۵٬۹۹۵ مایل دریایی
(۱۱٬۰۲۹ کیلومتر)۷٬۸۸۰ مایل دریایی
(۱۴٬۵۹۴ کیلومتر)مسافت لازم برای برخاستن۸٬۰۰۰ فوت
(۲٬۴۳۸ متر)۱۱٬۰۰۰فوت (۳٬۳۵۳ متر)۱۰٬۶۰۰ فوت
(۳٬۲۳۱ متر)۱۱٬۰۰۰فوت
(۳٬۳۵۳ متر)گنجایش سوخت۳۱٬۰۰۰ US gal (۱۱۷٬۳۳۵ لیتر)۴۵٬۲۲۰ US gal (۱۷۱٬۱۶۰ لیتر)۵۳٬۴۴۰ US gal (۲۰۲٬۲۸۷ لیتر)۴۷٬۸۹۰ US gal (۱۸۱٬۲۸۰ لیتر)۴۵٬۲۲۰ US gal (۱۷۱٬۱۶۰ لیتر)۴۷٬۸۹۰ US gal (۱۸۱٬۲۸۰ لیتر)حد پرواز۴۳٬۱۰۰ فوت (۱۳٬۱۳۵ متر)موتورPW ۴۰۷۷
RR ۸۷۷
GE ۹۰-۷۷BPW۴۰۸۴
PW ۴۰۹۰
RR ۸۹۵
GE ۹۰-۹۴BGE ۹۰-۱۱۰BPW ۴۰۹۸
RR ۸۹۲
GE ۹۰-۹۴BGE ۹۰-۱۱۵B
بازار فروش

سفارش‌ها

۲۰۰۷۲۰۰۶۲۰۰۵۲۰۰۴۲۰۰۳۲۰۰۲۲۰۰۱۲۰۰۰۱۹۹۹۱۹۹۸۱۹۹۷۱۹۹۶۱۹۹۵۱۹۹۴۱۹۹۳۱۹۹۲۱۹۹۱۱۹۹۰۴۷۶۱۵۴۴۲۱۳۳۲۳۰۱۱۶۳۵۶۸۵۵۶۸۱۰۱۰۳۰۳۰۲۴۲۸
واگذاری‌ها

۲۰۰۷۲۰۰۶۲۰۰۵۲۰۰۴۲۰۰۳۲۰۰۲۲۰۰۱۲۰۰۰۱۹۹۹۱۹۹۸۱۹۹۷۱۹۹۶۱۹۹۵۰۶۵۴۰۳۶۳۹۴۷۶۱۵۵۸۳۷۴۵۹۳۲۱۳
  • آمار مربوط به دی ماه ۱۳۸۵ است.
کوتاه و خواندنی

  • خدمه پرواز در ایالات متحده ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون می‌شناسند این در حالی است که در انگلستان به ۷۷۷ سون سون سون گفته می‌شود.
  • ارابه‌های فرود ۷۷۷ بزرگ‌ترین ارابه‌های فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفته‌است. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل می‌کند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار می‌رود.
  • ۷۷۷-۳۰۰ ای آر در چارچوب آزمایش‌هایش برای اخذ مجوز ETOPS-۱۸۰ شش ساعت و ۲۹ دقیقه در حالی که تنها یکی از موتورهایش کار می‌کرد پرواز نمود. این آزمایش بر فراز اقیانوس آرام انجام گرفت. (لازم به ذکر است برای اخذ مجوز فوق کافی است یک هواپیمای دو موتوره ۳ ساعت با یک موتور بدون مشکل به پرواز خود ادامه دهد.)
  • موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شده‌اند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رسانده‌است.
  • بخش مهمی از قطعات ۷۷۷ در خارج از ایالات متحده تولید می‌شوند، ۷۷۷ از این نظر تنها پس از هواپیمای جدید ۷۸۷ در جایگاه دوم قرار دارد. شرکت‌های خارجی فعال در پروژه ۷۷۷ به شرح زیر اند : شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (قطعات بدنه)، شرکت صنایع سنگین کاوازاکی (قطعات بدنه)، شرکت صنایع سنگین فوجی (قسمت میانی بال)، ایلوشین (قسمت نگهدارنده بار مسافرین در بالای کابین)
  • ۷۷۷ توسط نسل جدیدی از محصولات بوئینگ به نام وای۳ جایگزین خواهد شد. این سری جدید از هواپیماها از فن آوری‌های به کار رفته در بوئینگ۷۸۷ بهره مند خواهند بود و جای خانواده ۷۴۷ و ۷۷۷ را در خط تولید بوئینگ خواهند گرفت.
حوادث

تنها حادثه منجر به مرگی که یک ۷۷۷ در آن دخیل بوده‌است در سال ۲۰۰۱ و در فرودگاه بین‌المللی دنور به وقوع پیوست، در جریان این حادثه عملیات سوخت گیری یک ۷۷۷ منجر به بروز آتش سوزی و در نتیجه مرگ یک نفر شد.
 
Similar threads

Similar threads

بالا