[ فرهنگی] شاهکاری از هرزوگ و دمورن

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
barselona.jpg barselona2.jpg

ساختمان سه گوش با بتن آبی، نظیر اسفنجی اشباع شده از آب، با آسمان و دریای مدیترانه می آمیزد.

ساختمان فروم بارسلونا در سایتی با شیب ملایم، مابین درختانی از شبکه شهری قائم Cerda و مورب Avenida واقع شده است. در پلان، ساختمان مذکور، مثلثی متساوی الاضلاع است که بر روی ستونهای بتنی تکیه نموده است. هرزوگ و دمورن - معماران مجموعه- بواسطه بالا بردن ساختمان از تراز زمین، فضای عمومی زیرین قابل توجهی ایجاد کرده اند که به عنوان ورودیهای مجموعه عمل می کند.

مجموعه ای از حیاطها، ساختمان را به فضاهای باز سرپوشیده و سطوح مختلف بنای فروم تقسیم نموده و در عین حال دائماً زوایای دید جدید و افکت های نور متغیری ایجاد می کنند. این حیاطها در اشکال و ابعاد مختلف، میزان متفاوتی از مصالح انعکاسی را دارا می باشند؛ گاهی فقط خرده ریزه ای از شیشه آینه ای و در جاهایی دیگر پوشش کاملی از شیشه یا صفحات طلایی.

"بجای طراحی ساختمان به عنوان عنصری مستقل در یک فضای عمومی باز، ما تصمیم گرفتیم ساختاری طراحی کنیم که هم مولد و هم بسط دهنده این فضای عمومی باشد. این ملاحظات به ضرورت منجر به پیشنهاد فرم مثلثی مرتفع و مسطحی گردید که نه تنها بصورتی ایده آل منطبق با محیط پروژه - برای پوشش کامل فضا- عمل می نمود، بلکه تجلی و نمودی کامل از موقعیت ویژه و متمایز سایت نیز به شمار می آمد." هرزوگ و دمورن.
گذشته از فضای نمایشگاه که در درون مثلث آبی جای گرفته است، مجموعه، دارای تالار کنفرانسی با گنجایش 3200 صندلی است که در زیر تراز میدان قرار دارد. شما می توانید از زیر ساختمان که با صفحات سه گوشی از فولاد ضد زنگ طرح دار بصورت کامل پوشیده شده است، وارد مجموعه شوید. داخل و خارج طبقات نیز دارای سنگفرش مشکی است و راهروی ورودی از شیشه ای که انتهای آن در داخل مثلث آبی بریده شده، تشکیل یافته است.

نمای شیشه ای بیرونی، انعکاس دهنده آسمان و در عین حال ارتباطی میان بام پوشیده از آب مجموعه و طاق آب- مانند زیرین بناست. :)
 
بالا