علت نچرخیدن پنکه سقفی

tishan

عضو جدید

بیش تر افرادی که از پنکه سقفی استفاده می کنند، ممکن است با مشکل چرخش نداشتن پره های آن مواجه شده و به دنبال علت نچرخیدن پنکه سقفی خود بوده باشند. این ایراد، یکی از رایج ترین ایراد ها برای پنکه سقفی به شمار می آید که باید دلایل آن بررسی شده و عیب یابی پنکه صورت بگیرد.

پنکه سقفی به طور کلی با چرخش پره ها، هوای خنک ایجاد می کند. حال اگر آن ها از چرخش بایستند، باعث از دست رفتن کارایی پنکه شده و باید اقدامات لازم جهت رفع این مشکل انجام پذیرد. از این رو برای سهولت در عیب یابی و مشخص کردن دلیل نچرخیدن پنکه سقفی، تعمیرکاران نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران، در ادامه تمامی آن ها را شرح داده و شیوه برطرف کردن هر کدام را آورده اند. با ما همراه باشید.


چرا پره های پنکه سقفی نمی چرخند؟


عوامل مختلفی برای بروز مشکل نچرخیدن پره های پنکه سقفی وجود دارد. بیش تر آن ها از نحوه نگهداری و مراقبت از این وسیله نشات می گیرند. به همین خاطر باید با شیوه استفاده از پنکه سقفی به خوبی آشنا باشید و در صورتی که به تازگی آن را در منزل خود نصب کرده اید، حتما راهنمای فارسی استفاده از آن را مطالعه نمایید.

در این صورت با انجام روش های مراقبتی صحیح و اصولی، از بروز بسیاری آسیب های در عملکرد آن جلوگیری خواهید کرد. هم چنین کارایی آن کاهش پیدا نکرده و مجبور به پرداخت هزینه های بالا برای عیب یابی و تعمیر این پنکه نخواهید شد.

اما حال که با مشکل نچرخیدن پره های پنکه سقفی مواجه شده اید، بهتر است عوامل زیر را در جهت عیب یابی و رفع این ایراد کنترل نمایید:
  • تمیز نکردن پنکه سقفی به صورت دوره ای​
  • معیوب شدن قطعات​
  • نیم سوز شدن موتور​
  • ایراد در برق رسانی به پنکه​
  • شل شدن پره های پنکه سقفی​
  • تنظیم سرعت نامناسب​


پنکه سقفی را تمیز کنید


عامل اصلی نچرخیدن پره های پنکه سقفی، تمیز نکردن و بی توجهی به نظافت آن می باشد. این وسیله به دلیل قرار گیری در ارتفاع، بیش تر در معرض تجمع گرد و خاک قرار دارد. از این رو لازم است حداقل هفته ای دو مرتبه با استفاده از دستمال بدون پرز و اسپری تمیز کننده، تمامی پره های آن را از هر گونه گرد و غبار تمیز کنید. علاوه بر این باید ماهی یک بار، پنکه سقفی را هم چون لوستر باز کرده و تمامی قسمت هایی که قابلیت شسته شدن دارند را با آب و مواد شوینده ملایم نظافت کنید.


پره های پنکه سقفی شل شده اند


پره های پنکه سقفی، به واسطه پیچ و مهره و سایر اتصالات، به موتور وصل شده اند. پس از روشن کردن این وسیله، پره ها با کمک موتور شروع به چرخیدن می کنند. حال اگر اتصالات مرتبط از پره ها به موتور شل شده و یا مستهلک و فرسوده شوند، پره ها دیگر قادر به چرخیدن نخواهند بود و شما با مشکل نچرخیدن آن ها در پنکه سقفی مواجه می شوید. از این رو با ابزار آلات مناسب تمامی اتصالات را در جای خود محکم کرده و هر کدام که معیوب شده اند را تعویض کنید. علاوه بر این، حتما روغن کاری آن ها را نیز انجام دهید تا قطعات به راحتی در کنار هم حرکت کنند.


موتور پنکه سقفی معیوب شده است


پنکه سقفی، از یک موتور برخوردار شده است. این موتور از بخش های مختلفی تشکیل شده است که این بخش ها در کنار یکدیگر با دریافت جریان برق و ولتاژ مناسب، شروع به کار کرده و باعث چرخیدن پره ها می شوند. حال اگر هر یک از آن ها آسیب ببیند و یا معیوب شود، ممکن است پره های پنکه سقفی قادر به چرخیدن نباشند. لازم است از تعمیرکار پنکه سقفی بخواهید تا موتور را عیب یابی کرده و قطعات معیوب آن را تعویض کند.


قطعات پنکه سقفی خراب شده اند


با وجود قطعات و اجزای مختلف در ساختار پنکه سقفی، ممکن است فرسودگی، آسیب دیدن، شکستگی و دیگر عوامل ممکن، باعث کاهش کارایی آن ها و عملکرد اصلی خود را از دست بدهند. شاید به همین دلیل است که پره ها توانایی چرخیدن ندارند. باید قاب پنکه سقفی باز شده و کلیه قطعات چک شوند. با مشاهده هر قطعه معیوب، نمونه سالم آن را جایگزین کنید.


سرعت پنکه سقفی را درست تنظیم کنید


پنکه سقفی، یک وسیله خنک کننده است که در گذشته تا به امروز، مورد استفاده قرار می گرفته است که به وسیله یک جعبه سرعت کنترل متصل شده به دیوار، امکان تنظیم درجه های مختلفی از چرخش آن وجود داشته است. حال اگر سرعت کمی برای پنکه سقفی تنظیم شود، پره ها به درستی نچرخیده و هوای خنک در محیط جریان پیدا نمی کند. از این رو بررسی کنید که به درستی درجه چرخش پره ها را تنظیم کرده باشید.


جریان برق پنکه سقفی ایراد دارد


از آن جایی که منبع تغذیه پنکه سقفی، برق می باشد، ممکن است نرسیدن ولتاژ مورد نیاز به دستگاه و یا بروز ایراد در سیم کشی های برق رسانی آن، موتور جریان برق را دریافت نکند. از این رو پره ها قادر به چرخیدن نبوده و شما با مشکل نچرخیدن پنکه سقفی مواجه خواهید شد. بررسی نمایید که برق این دستگاه وصل باشد و برق رسانی به آن به درستی صورت بگیرد. چنان چه در این زمینه مهارت فنی کافی ندارید باید از تکنسین پنکه سقفی کمک بگیرید.


خدمات تعمیر پنکه سقفی در محل


کاربران بسیاری هستند که با انجام اقدامات گفته شده موفق به تعمیر مشکل نچرخیدن پره های پنکه سقفی نمی شوند و یا تعدادی از آن ها دانش فنی کافی برای این کار را نداشته و به کمک تعمیرکار نیاز پیدا می کنند.

برای هر دو دسته از آن ها، آی پی امداد، به عنوان نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران، خدمات تعمیر پنکه سقفی در محل را در نظر گرفته است. کاربران با استفاده از این خدمات مجبور به جا به جا کردن این وسیله تا تعمیرگاه نیستند و شرایطی ایجاد خواهد شد تا مراحل عیب یابی آن را از نزدیک مشاهده کنند.

در صورتی که تکنسین پنکه سقفی تعمیر و یا تعویض قطعات را انجام دهد، علاوه بر محاسبه فاکتور بر اساس نرخ مصوب اتحادیه تعمیرکاران، گارانتی 9 تا 12 ماهه ارائه می دهد تا خیال کاربر از پشتیبانی خدماتی که دریافت کرده است، آسوده کند.

برای بهره مند شدن از خدمات تعمیر پنکه سقفی در محل، باید از دو روش اینترنتی و یا تلفنی، درخواست خود را در نزدیک ترین شعبه آی پی امداد به محل سکونت ثبت نمایید.​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا