طرز تهیه نافله خوزستانی با سس مخصوص

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
طرز تهیه نافله خوزستان


نافله خوزستانی یک غذای سنتی و خوشمزه جنوبی است که برای تهیه آن از ترکیب گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی و نعنا خشک استفاده می‌شود. این غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده طعم ملسی دارد و درست کردن آن نیز بسیار راحت است.

مواد لازم برای تهیه نافله خوزستانی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط۲۵۰ گرم
آرد نخودچی۱۲۵ گرم
پیاز۱ عدد
شکر۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ۳ قاشق غذاخوری (۲ عدد پیاز متوسط)
سرکه قرمز یا سرکه سیب۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
نعنا خشک۲ قاشق غذاخوری
آب جوش۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردوچند عدد برای تزیین


مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت نافله خوزستانی: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه نافله خوزستان​

مراحل طرز تهیه نافله خوزستان

نافله خوزستانی یک غذای حاضری و هیجان انگیز با گوشت چرخ کرده است که می‌توانید آن را برای ناهار یا شام تهیه کنید و در کنار برنج یا نان سرو کنید.

مرحله اول؛ پیاز را رنده کنید​

در اولین مرحله از دستور پخت نافله خوزستانی باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. در ادامه پیاز را با رنده متوسط رنده کنید و مقداری از آب اضافه آن را بگیرید. از آن جایی که به این غذا آرد نخودچی اضافه می‌کنید، پس لازم به فشار دادن پیازها و گرفتن همه آب آن‌ها نیست. با ۲ عدد پیاز متوسط هم مقداری پیاز داغ درست کنید.

مرحله دوم؛ پیاز، گوشت، آرد و ادویه‌ها را ترکیب کنید​

در این مرحله باید پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کنید. در ادامه مواد را برای چند دقیقه ورز دهید تا مایه گوشتی شما منسجم و یکدست شود.

مرحله سوم؛ کوفته‌های نافله را آماده کنید​

برای تهیه نافله خوزستانی باید گوشت را به صورت کوفته درست کنید. بعد از این که مایه گوشتی را به خوبی ورز دادید، باید برای هر عدد کوفته به اندازه یک نارنگی از مواد بردارید و آن را به صورت گرد درست کنید. تمام مایه گوشت چرخ کرده را نیز به همین روش و به صورت کوفته آماده کنید.

مرحله چهارم؛ کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید​

کوفته‌های نافله خوزستانی را در روغن سرخ کنید

در این مرحله باید مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. سپس کوفته‌های گوشت را در روغن داغ سرخ کنید. زمانی که همه قسمت‌های کوفته به خوبی سرخ شد، آن‌ها را از روغن خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم؛ سس نافله را آماده کنید​

برای تهیه سس این غذا ابتدا باید پیاز داغی که از قبل آماده کرده‌اید را در ماهیتابه بریزید و سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. مواد را برای چند دقیقه تفت دهید و سپس نعنا خشک، سرکه، شکر و ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سس را روی حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شروع به جوشیدن کند.

مرحله ششم؛ کوفته‌ها را در سس بریزید​

در این مرحله از طرز پخت نافله خوزستانی بعد از این که سس شروع به جوشیدن کرد، کوفته‌ها را در سس بریزید و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزند و سس غذا غلیظ شود.

مرحله هفتم؛ نافله را سرو کنید​

بعد از این که غذا آماده شد و کوفته‌ها به طور کامل پختند، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و غذا را در ظرف مورد نظرتان بریزید. در ادامه می‌توانید با چند برگ نعنای تازه و چند عدد مغز گردو غذا را تزیین کنید و آن را همراه با نان داغ یا در صورت تمایل برنج سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه نافله خوزستان​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه نافله خوزستان

  • برای تهیه نافله خوزستان می‌توانید کوفته‌ها را به اندازه نارنگی یا به اندازه گردو تهیه کنید.
  • قبل از سرخ کردن کوفته‌های نافله خوزستانی حتما مایه گوشت را خوب ورز دهید تا در غذا از هم نپاشند.
  • برای تهیه این غذا می‌توانید گوشت را به صورت شامی‌های گرد نیز درست کنید و در روغن سرخ کنید.
  • طعم نافله خوزستانی باید ملس باشد، اما شما می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقدار سرکه و شکر بیشتر یا کمتری در سس این غذا استفاده کنید.
  • اگر در زمان تهیه مایه گوشتی نافله احساس می‌کنید مواد شما شل است، می‌توانید از مقدار بیشتری آرد نخودچی برای انسجام آن استفاده کنید.
  • برای تهیه سس نافله خوزستانی بهتر است از سرکه سیب یا سرکه قرمز استفاده کنید.
  • برای این که نافله خوزستانی شما عطر و مزه بهتری پیدا کند، می‌توانید مقداری زعفران دم کرده غلیظ به سس آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه نافله خوزستانی اصل از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود، اما اگر دوست دارید رنگ نافله شما خوشرنگ شود، می‌توانید مقداری رب گوجه فرنگی هم جداگانه سرخ کنید و به سس آن اضافه کنید.
  • برای خوش عطر و طعم شدن نافله خوزستانی می‌توانید در کنار نعنا خشک از مقداری تره خشک یا تازه خرد شده نیز در غذا استفاده کنید.
  • برای تهیه نافله می‌توانید به جای نعنا خشک از مقداری نعنای تازه خرد شده نیز استفاده کنید. اما باید بدانید که عطر نعنا خشک در این غذا بهتر است.
  • اگر می‌خواهید این غذای نونی را رژیمی‌تر درست کنید می‌توانید این کوفته‌ها را بدون سرخ کردن در روغن نیز تهیه کنید. در این روش باید کوفته‌ها را در اندازه کوچک آماده کنید و در سس داغ بریزید تا بپزند.
  • قبل از اضافه کردن کوفته‌ها به سس نافله حتما صبر کنید تا سس کمی غلیظ شود و بعد کوفته‌ها را در سس بچینید.
  • برای سرخ کردن کوفته‌های نافله خوزستانی بهتر است از مقدار روغن بیشتری استفاده کنید تا کوفته‌ها در روغن شناور و خوب سرخ شوند. بعد از سرخ کردن کوفته‌ها را روی دستمال حوله‌ای آشپزخانه تمیز بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود.
  • نافله خوزستانی نباید به صورت آبکی سرو شود، سس این غذا باید کاملا غلیظ شود تا غذای شما ظاهر جذاب‌تر و مزه بهتری پیدا کند.
  • برای تزیین نافله خوزستانی به عنوان یک غذای نسبتا کم هزینه برای مهمانی می‌توانید مقداری سیب زمینی خلالی را هم سرخ کنید و کنار غذا قرار دهید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نافله خوزستان​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نافله خوزستان

چرا کوفته نافله خوزستانی وا می‌رود؟​

در صورتی که برای تهیه نافله خوزستانی از آرد نخودچی کمی استفاده کنید یا مایه گوشت نافله را به خوبی ورز ندهید، ممکن است کوفته‌ها از هم بپاشند و در غذا پخش شوند.

آیا می‌توان برای تهیه نافله خوزستانی به جای نعنا خشک از نعنا تازه استفاده کرد؟​

اگر به نعنای خشک دسترسی ندارید، می‌توانید برای مزه دار کردن نافله خوزستانی از نعنای تازه خرد شده استفاده کنید، اما عطر این غذا با نعنا خشک بهتر است.
 

Similar threads

بالا