نگاهي به جريانهاي هنري قرن بيستم
کانستراکتیویسم جریان های هنری اوایل قرن بیستم پیش گویانی بودند که ازآینده خبر دادند وبه زمان پیوستند,چیزی که در دهه های بعد به نام هنر و معماری مدرن از میان این جریان ها برخاست رویای دور و دراز این موجهای جوان بود.زلزله هایی مانند فوتوریسم,کوبیسم, کانستراکتیویسم ,داستیل,دادا و....پس لرزههایی برای هنریک قرن باقی گذاشتند که مرزها را طی کردند و جهانی شدند.
کانستراکتیویسم یکی ازنهضت های تاثیر گذار در هنر و معماری قرن بیستم و حتی بیست و یکم بود که در سالهای بعد از انقلاب سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد.دولت تازه تاسیس تا سال 1920درگیرمسائل بعد از انقلاب رکود اقتصادی و بحرانهای کوچک و بزرگ بود در سالها بعد کانستراکتیویسم روزهای شکوفایی خود را میگذراند.زاده شدن در این بستر تاریخی کانستراکتیویسم را از نظر ایدئولوژیک تا حدی به سوسیالیسم نزدیک میکند.
واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی دو منظور این مکتب را میرساند که یکی بر این تاکید داشت که هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخودآگاه نیست که فی البداهه خلق شود پس باید آن را آگاهانه و از سر قصد ساخت و دومی میگفت تقلید از طبیعت به هیچ صورت پذیرفته نیست زیرا در آن سازنددگی وجود ندارد و به علاوه دوربین عکاسی به بهترین وجه این کار را انجام میدهد.
کانستراکتیویسم هم مانند فوتوریسم به تکنولوژی,عملگرایی وپیشرفت میاندیشد. کانستراکتیویسم به عنوان یک جریان ضد هنر خواستار دگرگونی شیوه های سنتی ساخت و سازو صنعتی شدن آن بود تا جایی که اولین شعارهای کانستراکتیویستها در اوایل دهه1920اینچنین بود:"مرگ بر هنر زنده باد تکنولوژی زنده باد تکنسین های کانستراکتیویست"
ویژگی دیگرآثار کانستراکتیویست ها اصرار بر نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام,به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند,شیشه,پلاستیک وآهن بود.
کانتراکتیویستها بر این باور بودند که ذوق و استعدادشان باید در خدمت به خلق به کار گرفته شود مثل معماری,طراحی صنعتی و....
در اوائل دهه 1920عده ای از هنرمندان این مکتب که اغلب اروپایی بودند به خاطر اختلاف نظر و همچنین سیستم حکومت شوروی را ترک کردن و شاخه اروپایی این نهضت نام گرفتند که از معروفترین آنها برادران پوزنر را میتوان نام برد تفاوت اساسی شاخه اروپایی وکانستراکتیویست های روسی در این بود که کانستراکتیویست های روسی که تحت تاثیر مارکسیست به فایده اجتماعی هنر معتقد بودند اما هنرمندان شاخه اروپایی مانند برادران پوزنر اعتقاد داشتند فایده هنرغیر مستقیم است.ولادمیر تاتلین نماینده شاخه روسی و برادران پوزنر از معروفترین چهره های شاخه اروپایی بودند.
آنتوان و نوام پوزنرمجسمه سازان کانستراکتیویست در سال 1920بیانیه رئالیستی خود را در روسیه صادر کردند و پس از آن نائوم پوزنر که بعدها به نام نائوم گابو مشهور شد اولین مجسمه متحرک را ابداع کرد.
Naum Gabo
Kinetic Construction (Standing Wave) 1919-20
[FONT=times new roman, times, serif]Antoine Pevsner
Spirit
Anchored Cross (La Croix ancrée), 1933. Marble, brass painted black, and crystal, 84.6 cm long
معماری کانتراکتیویستی با تاکید بر شفافیت,حرکت,ویژگی مصالح,استفاده از شیشه و فولاد و مصالح زاده تکنولوژی آن روزها به دنیا آمد.
[/FONT]یکی ازاولین و معروفترین آثار کانستراکتیویست ها بنای یادبود سومین کنگره بین المللی کمونیست در مسکواست که در سال 1921 به وسیله"ولادمیرتاتلین" طراحی شد و هیچ وقت ساخته نشد.این بنای یاد بود در حدود 390متر ارتفاع داشت یعنی ۹متر بلند تر از برج ایفل,این برج در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش میرفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای میداد.
قاب مارپیچی آن چهار تالارکه باسرعت های مختلف در حال چرخیدن بودند را در خود جای میداد.تالار پایین تر که قراربود در سال یکبار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها در نظر گرفته شده بود در تراز بعدی هرمی خمیده طراحی شده بود که در ماه یکبار میچرخید وبرای قوه مجریه در نظر گرفته شده بود.آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز اطلاعات را در بر میگرفت.
Konstantin Melnikov
Pavilion for Expo des Arts Deco in Paris, 1925
[FONT=times new roman, times, serif]Klosterstrasse, Dutch (Netherlands) Embassy: facade (2003, architect OMA / Rem Koolhaas)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]Moisei Ginzburg[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]London city hall by sir Norman Foster[/FONT]
ادامه در پست بعد...
کانستراکتیویسم جریان های هنری اوایل قرن بیستم پیش گویانی بودند که ازآینده خبر دادند وبه زمان پیوستند,چیزی که در دهه های بعد به نام هنر و معماری مدرن از میان این جریان ها برخاست رویای دور و دراز این موجهای جوان بود.زلزله هایی مانند فوتوریسم,کوبیسم, کانستراکتیویسم ,داستیل,دادا و....پس لرزههایی برای هنریک قرن باقی گذاشتند که مرزها را طی کردند و جهانی شدند.
کانستراکتیویسم یکی ازنهضت های تاثیر گذار در هنر و معماری قرن بیستم و حتی بیست و یکم بود که در سالهای بعد از انقلاب سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد.دولت تازه تاسیس تا سال 1920درگیرمسائل بعد از انقلاب رکود اقتصادی و بحرانهای کوچک و بزرگ بود در سالها بعد کانستراکتیویسم روزهای شکوفایی خود را میگذراند.زاده شدن در این بستر تاریخی کانستراکتیویسم را از نظر ایدئولوژیک تا حدی به سوسیالیسم نزدیک میکند.
واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی دو منظور این مکتب را میرساند که یکی بر این تاکید داشت که هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخودآگاه نیست که فی البداهه خلق شود پس باید آن را آگاهانه و از سر قصد ساخت و دومی میگفت تقلید از طبیعت به هیچ صورت پذیرفته نیست زیرا در آن سازنددگی وجود ندارد و به علاوه دوربین عکاسی به بهترین وجه این کار را انجام میدهد.
کانستراکتیویسم هم مانند فوتوریسم به تکنولوژی,عملگرایی وپیشرفت میاندیشد. کانستراکتیویسم به عنوان یک جریان ضد هنر خواستار دگرگونی شیوه های سنتی ساخت و سازو صنعتی شدن آن بود تا جایی که اولین شعارهای کانستراکتیویستها در اوایل دهه1920اینچنین بود:"مرگ بر هنر زنده باد تکنولوژی زنده باد تکنسین های کانستراکتیویست"
ویژگی دیگرآثار کانستراکتیویست ها اصرار بر نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام,به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند,شیشه,پلاستیک وآهن بود.
کانتراکتیویستها بر این باور بودند که ذوق و استعدادشان باید در خدمت به خلق به کار گرفته شود مثل معماری,طراحی صنعتی و....
در اوائل دهه 1920عده ای از هنرمندان این مکتب که اغلب اروپایی بودند به خاطر اختلاف نظر و همچنین سیستم حکومت شوروی را ترک کردن و شاخه اروپایی این نهضت نام گرفتند که از معروفترین آنها برادران پوزنر را میتوان نام برد تفاوت اساسی شاخه اروپایی وکانستراکتیویست های روسی در این بود که کانستراکتیویست های روسی که تحت تاثیر مارکسیست به فایده اجتماعی هنر معتقد بودند اما هنرمندان شاخه اروپایی مانند برادران پوزنر اعتقاد داشتند فایده هنرغیر مستقیم است.ولادمیر تاتلین نماینده شاخه روسی و برادران پوزنر از معروفترین چهره های شاخه اروپایی بودند.
آنتوان و نوام پوزنرمجسمه سازان کانستراکتیویست در سال 1920بیانیه رئالیستی خود را در روسیه صادر کردند و پس از آن نائوم پوزنر که بعدها به نام نائوم گابو مشهور شد اولین مجسمه متحرک را ابداع کرد.
Naum Gabo
Kinetic Construction (Standing Wave) 1919-20
[FONT=times new roman, times, serif]Antoine Pevsner
Spirit
Anchored Cross (La Croix ancrée), 1933. Marble, brass painted black, and crystal, 84.6 cm long
معماری کانتراکتیویستی با تاکید بر شفافیت,حرکت,ویژگی مصالح,استفاده از شیشه و فولاد و مصالح زاده تکنولوژی آن روزها به دنیا آمد.
[/FONT]یکی ازاولین و معروفترین آثار کانستراکتیویست ها بنای یادبود سومین کنگره بین المللی کمونیست در مسکواست که در سال 1921 به وسیله"ولادمیرتاتلین" طراحی شد و هیچ وقت ساخته نشد.این بنای یاد بود در حدود 390متر ارتفاع داشت یعنی ۹متر بلند تر از برج ایفل,این برج در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش میرفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای میداد.
قاب مارپیچی آن چهار تالارکه باسرعت های مختلف در حال چرخیدن بودند را در خود جای میداد.تالار پایین تر که قراربود در سال یکبار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها در نظر گرفته شده بود در تراز بعدی هرمی خمیده طراحی شده بود که در ماه یکبار میچرخید وبرای قوه مجریه در نظر گرفته شده بود.آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز اطلاعات را در بر میگرفت.
Konstantin Melnikov
Pavilion for Expo des Arts Deco in Paris, 1925
[FONT=times new roman, times, serif]Klosterstrasse, Dutch (Netherlands) Embassy: facade (2003, architect OMA / Rem Koolhaas)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]Moisei Ginzburg[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]London city hall by sir Norman Foster[/FONT]
ادامه در پست بعد...