سازمان ملل آمريكا را محكوم كرد

آقا سید

مدیر بازنشسته
شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد براي نخستين بار آمريكا را به نقض حقوق بشر متهم كرد.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبري الجزيره، اعضاي شوراي حقوق بشري سازمان ملل متحد طي نشستي در ژنو، از دولت آمريكا به دليل نقض حقوق بشر انتقاد كرده و تعطيلي زندان گوانتانامو و تحقيق درباره اقدام‌هاي غيرقانوني سربازان آمريكا در خارج از كشور را خواستار شدند.

نماینده کوبا با درخواست پایان دادن به محاصره اقتصادی این کشور، آن را نسل‌کشی خواند. ایران نيز اعلام کرد كه متاسفانه آمریکا بیشترین نقض کننده نظام‌مند حقوق بشر در جهان بوده است و همچنان این روند را ادامه می‌دهد.

هيئت ايراني همچنين از آمريکا خواست تا نقض جدی حقوق‌بشر و تخلف از قوانين حقوق بشری، از جمله عمليات مخفی درخارج از اين كشور توسط «سی آی ای» به بهانه مبارزه با تروريسم را متوقف کند.

نماينده ونزوئلا نيز گفت كه واشنگتن بايد گوانتانامو و بازداشتگاه‌های مخفی در گوشه و کنار جهان را ببندد، افرادي كه دست به شكنجه زده‌اند و همچنين افراد مسئول در ناپديد شدن و اعدام خودسرانه بازداشتی‌ها را مجازات کند و برای قربانيان غرامت فراهم کند.

بسیاری از کشورهای عربی نیز نگرانی خود را درباره اسلام‌ستیزی رو به روشد در آمریکا اعلام کردند. کشورهای غربی از جمله انگلیس، استرالیا و سوئیس نیز توقف یا لغو مجازات مرگ را در آمریکا خواستار شدند.

سازمان عفو بين‌الملل نيز گفت كه آمريكا بايد مسئوليت اقدام‌هاي سربازان خود را بر عهده گرفته و اين توصيه‌ها را مبناي تجديد ساخت پايه‌ها حقوق بشري خود قرار دهد.

شوراي حقوق بشر سازمان ملل همچنين از آمريكا خواست تا درباره مجازات مرگ در اين كشور تجديدنظري جدي كند.

بنا بر اين گزارش، بيش از يك هزار و ۲۰۰ مرد و زن از سال ۱۹۷۷ ميلادي که آمريکا مجازات مرگ را پس از يک دهه از سرگرفت دراين کشور اعدام شده‌اند.

انتقاد اعضاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالي مطرح شد كه «مايکل پوسنر»، معاون وزير خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و نيروی انسانی در جلسه اين شورا در ژنو گفت: «ضمن آن‌که به دستاوردهايمان افتخار می‌کنيم از وضع موجود هم راضی نيستيم و به تلاش برای اطمينان از اجرای منصفانه و عادلانه قوانين‌مان ادامه می‌دهيم.»
منبع
 
بالا