راه‌های افزایش خودآگاهی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

راه‌های افزایش خودآگاهی​


همانطور که در مقاله خودآگاهی خواندید و اطلاعاتی درباره مهارت و چگونگی خودآگاهی کسب کردید. در ادامه، در این مطلب قصد داریم نمونه مثال‌های واقعی از خودآگاهی در زندگی افراد را بیان کنیم تا راحت‌تر با مفهوم آن آشنا شوید. شاید شما هم این مثال‌ها را در زندگی روزمره خود دیده یا تجربه کرده باشید. در ادامه 5 راه افزایش خودآگاهی را نیز نام برده و توضیح می‌دهیم.


3 نمونه از مثال‌های خودآگاهی​

ما می‌دانیم که خودآگاهی خوب است، اما چگونه فرد بداند نیاز دارد که مهارت خودآگاهی را در خود تقویت کند. در زیر سه نمونه از افرادی که مهارت‌های خودآگاهی را تمرین می‌کنند آورده شده است:

داستان اول: علی در محل کار

علی اغلب با ایجاد یک گزارش فصلی در محل کار خود با مشکل مواجه است و او اغلب نتایج پایین‌تری را ارائه می‌کند. او متوجه عدم تطابق بین استانداردها و عملکرد خود می‌شود و درگیر خودارزیابی می‌شود تا مشخص کند که دلیل آن از چیست و چگونه باید آن‌ها بهبود دهد.
او از خود می‌پرسد چه چیزی این کار را برایش سخت می‌کند، و متوجه می‌شود که به نظر می‌رسد هرگز در انجام کارهایی که در گزارش آمده مشکلی ندارد، بلکه آن را منسجم و واضح می‌نویسد.
علی تصمیم می‌گیرد با گذراندن دوره‌ای برای بهبود توانایی نوشتاری‌اش، از همکارش بخواهد که گزارش او را قبل از ارسال آن بررسی کند و یک الگوی قابل استفاده مجدد برای گزارش‌های آینده ایجاد کند، این اختلاف را برطرف کند تا مطمئن شود که تمام اطلاعات مرتبط را شامل می‌شود.

داستان دوم: مریم در ارتباط با همسر

مریم با همسرش مشکل رابطه دارد. او فکر می‌کند که همسرش به او نمی‌گوید که دوستش دارد یا به اندازه کافی محبتش را به او نشان نمی‌دهد، به همین دلیل آنها اغلب در این مورد بحث و دعوا دارند.
مریم ناگهان متوجه می‌شود که ممکن است او نیز در ایجاد این مشکل، نقش داشته باشد. با خود فکر کرده و می‌بیند که اغلب از همسرش، بدون توجه به کارهای خوبی که برای او انجام می‌دهد و محبتی که ابراز می‌کند، قدردانی نمی‌کند،
مریم وقتی همسرش به او ابراز محبت و علاقه نمی‎کند، به این فکر می کند که او عمداً از انجام کارهایی که دوست دارد اجتناب می‌کند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد زمانی را صرف فکر کردن و صحبت کردن با همسرش در مورد اینکه چگونه می‌خواهند عشق را بروز دهند و دریافت کنند، بگذراند سپس آنها شروع به کار روی بهبود روابط خود می‌کنند.

داستان سوم: سارا و تنهایی

سارا با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کند که باعث علائم افسردگی در او شده است. سارا به اندازه کافی احساس خوبی نسبت به خود ندارد به همین دلیل فرصت‌هایی را که برایش پیش می‌آید را نمی‌پذیرد. او شروع به کار با یک درمانگر می‌کند تا به او در ایجاد خودآگاهی کمک کند.
دفعه بعد که فرصتی برایش پیش می‌آید، فکر می‌کند که باز هم نمی‌خواهد این کار را انجام دهد و مانند قبل آن را رد کند. بعداً با کمک برخی از تکنیک‌های خودآگاهی، سارا متوجه می‌شود که در اصل دلیلی که نمی‌خواهد این کار را انجام دهد، اینست که می‌ترسد که به اندازه کافی خوب نباشد.
سارا به خود یادآوری می‌کند که به اندازه کافی خوب است و افکار خود را به این سمت هدایت می‌کند که “اگر موفق شدم چه می شود؟” به جای “اگر شکست بخورم چه؟” او این فرصت را می‌پذیرد و به استفاده از خودآگاهی و عشق به خود برای بهبود شانس موفقیت خود ادامه می‌دهد.


این سه داستان نشان می‌دهند که خودآگاهی چگونه می‌تواند به نظر برسد و وقتی برای رسیدن به آن تلاش کنید، چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد. بدون خودآگاهی، علی به گزارش های بد ادامه می‌داد، مریم به یک رابطه ناخشنود ادامه می‌داد یا همه چیز را به هم می زد و سارا هرگز از فرصتی که به رشد او کمک کرد استفاده نمی‌کرد.
می توانید این داستان ها را همه جا در زندگی خود یا اطراف پیدا کنید.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

5 راه برای افزایش خودآگاهی​

اکنون نمونه‌های واضحی از خودآگاهی در ذهن داریم. می‌دانیم که پذیرش خودآگاهی و رشد، چگونه به نظر می‌رسد. اما شما چه طور این کار را انجام می‌دهید؟ شخصیت‌های اصلی ما برای تمرین خودآگاهی چه کردند؟
راه‌های زیادی برای ایجاد و تمرین خودآگاهی وجود دارد، اما در اینجا برخی از مؤثرترین آنها وجود دارد:
  1. ذهن آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید
ذهن آگاهی به این معناست که در لحظه حضور داشته باشید و به خود و اطراف خود توجه کنید نه اینکه در فکر یا نشخوار فکری یا خیال پردازی گم شوید.
مدیتیشن تمرینی است که توجه خود را بر روی یک چیز متمرکز می‌کنید، مانند نفس، یک مانترا یا یک احساس، و اجازه می‌دهید افکارتان به جای نگه داشتن آن‌ها، از شما دور شوند.
هر دو روش می‌توانند به شما کمک کنند تا از وضعیت درونی خود و واکنش‌های خود به مسائل آگاه‌تر شوید. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا افکار و احساسات خود را شناسایی کنید و آنقدر درگیر آن‌ها نشوید که “خود” را از دست بدهید.
  1. یوگا تمرین کنید
یوگا یک تمرین فیزیکی است، اما به همان اندازه یک تمرین ذهنی است. در حالی که بدن شما در حال کشش، خم شدن است، ذهن شما در حال یادگیری نظم و انضباط، پذیرش خود و آگاهی است. شما از بدن خود و تمام احساساتی که دارید، آگاه‌تر می‌شوید.
حتی می‌توانید یوگا را با تمرکز حواس یا مدیتیشن همراه کنید تا خودآگاهی خود را تقویت کنید.
  1. برای تأمل و تفکر وقت بگذارید
تفکر انعکاسی را می‌توان به روش های مختلفی انجام داد (از جمله ژورنال نویسی، نکته بعدی را ببینید) به طور کلی می‌توان به وقت گذاشتن برای فکر کردن، مراقبه، ارزیابی و تفکر جدی در مورد رفتارها، افکار، نگرش ها، انگیزه ها و خواسته ها را تفکر انعکاسی گفت.
اما نکته مهم این است که افکار، احساسات و رفتارهای خود را مرور کنید تا ببینید در کجا استانداردهای خود را رعایت کرده‌اید، کجا شکست خورده اید. کجاها می‌توانید پیشرفت کنید.
شما همچنین می‌توانید در مورد استانداردهای فکری و زندگی خود فکر کنید تا ببینید آیا معیارهای خوبی برای شما هستند یا خیر! می‌توانید آن‌ها را بنویسید، با صدای بلند بخوانید، یا به آرامی ساکت بنشینید و به هر چیزی که به شما در مورد خودتان کمک می‎کند، فکر کنید.
  1. ژورنال نویسی
مزیت ژورنال نویسی این است که به شما این امکان را می‌دهد، افکار و احساسات خود را شناسایی، شفاف سازی و بپذیرید. ژورنال نویسی به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی می‌خواهید، چه چیزی برای شما ارزشمند و چه چیزی برای شما مفید است. همچنین می‌تواند به شما کمک کند بفهمید چه چیزی را نمی‌خواهید، چه چیزی برای شما مضرر است.
نوشتن افکار و احساسات به شما کمک می‌کند تا آگاه‌تر و هدفمندتر شوید.
  1. از افرادی که دوستشان دارید درباره خودتان بپرسید
بسیار مهم است که احساس کنیم خودمان را از درون می‌شناسیم، اما بازخورد بیرونی بسیار کمک می‌کند. از خانواده و دوستان نزدیک خود بپرسید که در مورد شما چه فکری می‌کنند. از آن‌ها بخواهید که شما را توصیف کنند.
به دقت آنچه را که آن‌ها می‌گویند در نظر بگیرید و زمانی که ژورنال نویسی می‌کنید یا فکر می‍کنید در مورد حرفای آن‌ها فکر کنید. البته شما باید با افراد مختلفی صحبت کنید تا دید جامعی از خود داشته باشید نه فقط یک نفر.
و به یاد داشته باشید که در پایان روز، این باورها و احساسات شما هستند که بیشترین اهمیت را برای شما دارند!
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
afsoon6282 خودآگاهی چیست؟ خودشناسی 7
Persia1 خودآگاهی چیست؟ خودشناسی 1

Similar threads

بالا