راهکارهای کاهش صدای موتور خودرو

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
با راهکارهای کاهش صدای موتور خودرو بیشتر آشنا شویم

در این مقاله قصد داریم تا راهکار‌هایی برای کاهش صدای موتور و سایر قطعات خودرو که ممکن است آزار دهنده باشد را برایتان شرح دهیم. یکی از لذت‌های وصف‌نشدنی در مورد خودروهای نو و کم‌کارکرد، کم بودن سروصدا در قسمت‌های مختلف خودرو به‌خصوص موتور خودرو ‌است. صدای نرم موتور خودرو در هنگام گاز خوردن و شتاب گرفتن می‌تواند برای بسیاری از افراد حتی لذت‌بخش نیز باشد. این صدای نرم و لذت‌بخش به مرور زمان و با بالا رفتن عمر خودرو تغییر کرده و می‌تواند باعث آزار و اذیت سرنشینان خودرو شود.
اگر نسبت به سروصداهای خودرو حساس باشید به‌طور قطع پس از مدتی که صداهای موتور و دیگر قسمت‌های خودرو رو به افزایش باشد، تصمیم ‌می‌گیرید خودروی خود را تعویض کنید، اما بهتر است پیش از تصمیم‌گیری سریع و عجولانه بدانید که سروصداها از چه مواردی هستند؛ شاید بسیاری از آن‌ها به‌راحتی قابل حل شدن باشند. صدای داشبورد، درها و همچنین صدای صندلی‌های خودرو با یک آچارکشی و رگلاژ ساده به شکل چشمگیری کاهش ‌پیدا می‌کند. صدای موتور خودرو نیز در بسیاری از موارد با سرویس‌های کم هزینه و راحت کاهش یافته یا قطع می‌شود.


بسیاری از سر و صداهای کم و زیاد در داخل کاپوت خودرو رخ می‌دهد؛ در ادامه مقاله علت سروصدا در این محفظه فلزی را بررسی می‌کنیم.

صدای جیغ یا غژ غژ تسمه

شنیدن صدای جیغ تسمه در بسیاری از موارد شایع و رایج است. بسیاری از افراد به این صدا اهمیتی نداده و به رانندگی با خودروی خود ادامه ‌می‌دهند. بهتر است بدانید شاید اگر نگاهی به تسمه خودروی خود بیندازید، ‌می‌توانید از هزینه‌های بعدی جلوگیری کنید. شاید برایتان سوال باشد که چرا اصلاً تسمه خودرو به صدا ‌می‌افتد؟ در بسیاری از موارد کهنگی تسمه می‌تواند عامل ایجاد سروصدای اضافه در محفظه کاپوت شود؛ همچنین خشک بودن یا جنس نامناسب تسمه نیز در ایجاد سروصدای اضافی بسیار موثر است. اگر تسمه کهنه یا دارای جنس نامرغوب باشد به‌طور قطع باید آن را تعویض کرد.
تسمه
ممکن است صدای تسمه دلیل خاص دیگری داشته باشد که اندکی توجه به آن می‌تواند هزینه‌های دیگر را کاهش دهد. برای مثال امکان دارد غلطک تسمه سفت‌کن خودرو بسیار سفت یا بسیار شل تنظیم شده باشد که در این صورت از تسمه صدای ناجوری شنیده می‌شود. گاهی اوقات نیز دیده می‌شود که تسمه به درستی در جای خود قرار نگرفته است و بر اثر اصطکاک بین فولی‌ها و تسمه صدا ایجاد ‌می‌شود. در این موارد می‌توان با رگلاژ کردن تسمه سفت‌کن یا جا انداختن درست تسمه از پاره شدن تسمه جلوگیری کرد.
به این نکته دقت داشته باشید که به‌طور معمول تعویض تسمه خراب یا سر زدن به آن برای شل و سفت کردن غلطک تسمه سفت‌کن هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت؛ ولی درصورتی‌که تسمه در جای نامناسبی مانند جاده‌های برون شهری پاره شود به احتمال زیاد هزینه سرویس و تعمیر آن چندین برابر خواهد شد؛ به اضافه این‌که برای تعویض آن باید معطلی زیادی را نیز تحمل کنید.

برخی از تسمه‌ها مانند تسمه دینام در صورت پارگی باعث می‌شوند که خودروی شما کار نکند؛ ولی برخی از تسمه‌ها مانند تسمه تایم خودرو ‌می‌تواند آسیب‌های بسیار سنگینی به موتور خودروی شما وارد کرده و هزینه‌های سنگین‌تری را به جیب شما تحمیل کنند. بنابراین سعی کنید صدای تسمه را جدی بگیرید.

صدای فس فس داخل موتور

به‌طور معمول زمانی که در درون موتور یا لوله‌های اطراف آن نشتی رخ بدهد، صدای فس فس شنیده می‌شود. برای کنترل این صدا و رفع ایراد آن زود دست به کار شوید؛ چرا که اگر صدا مربوط به لوله‌های رادیاتور باشند سیستم خنک کننده خودروی شما به‌طور کامل کار نخواهد کرد و احتمال سوختن موتور یا آسیب دیدن سرسیلندر را در پی خواهد داشت و همچنین تعمیر این قطعات هزینه‌های بالایی دارد. علاوه‌بر این ممکن است لوله وکیوم خودرو آسیب دیده باشد که بی‌اهمیتی به آن موجب افزایش شدید سوخت خودرو خواهد شد.
صدای فس فس داخل موتور

در این مورد بهتر است لوله‌های مربوط به بخاری و کولر را نیز تست کنید. اگرچه نشت گاز کولر ظاهراً فقط منجر به کار نکردن کولر در محیط‌های گرم خواهد شد، ولی باید بدانید که نشتی گاز کولر و کم شدن فشار آن باعث می‌شود فشار مضاعفی برای خنک کردن به کمپرسور کولر خودرو وارد شود و احتمال آسیب‌دیدگی در قطعات کمپرسور یا خود کمپرسور بسیار محتمل خواهد بود.
همچنین درصورتی‌که لوله‌های مربوط به رادیاتور بخاری نشتی داشته باشند؛ علاوه‌بر کم شدن آب رادیاتور و آسیب به سیستم خنک کننده و موتور می‌تواند نشتی در درون کابین خودرو اتفاق بیفتد که باعث پوسیدگی و ایجاد بوی بد داخل خودرو خواهد شد.
برای رفع اشکال این مسائل بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید، تا سیستم‌های موردنظر را به‌درستی کنترل و تعمیر کنند.

صدای تق تق از سمت چرخ‌های خودرو

درصورتی‌که با سرعت پایین در حال حرکت هستید و در پیچاندن فرمان صدای تق تق به گوشتان ‌می‌رسد، ممکن است پلوس یا سر پلوس آسیب دیده باشد. بهتر است برای بازدید از پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودروی خود به یک زیر و بند سازی مطمئن مراجعه کنید.
دیفرانسیل خودرو

شنیدن این چنین صدایی از قسمت عقب خودرو‌های دیفرانسیل عقب می‌تواند مربوط به اتصالات میل گاردان خودرو باشد.

صدای ناله در هنگام چرخاندن فرمان

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که در حین پیچاندن فرمان صدایی شبیه به صدای ناله از درون کاپوت ماشین به گوش می‌رسد. این صدا به احتمال زیاد مربوط به پمپ هیدرولیک فرمان خودرو است. صدای ناله مربوط به پمپ هیدرولیک خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک خودرو، خراب بودن اورینگ‌های داخل پمپ یا ضعیف عمل کردن پمپ هیدرولیک خودرو اشاره کرد. معمولا در چنین شرایطی فرمان خودرو نیز به‌راحتی قبل عمل نمی‌کند.
چرخش فرمان

حتما این نکته را به‌خاطر داشته باشید که فقط به کارکرد فرمان بسنده نکنید و در صورت شنیدن صدایی شبیه به این صدا حتما پمپ هیدرولیک را بررسی کنید؛ چرا که ممکن است افزودن اندکی روغن هیدرولیک مشکل را حل کند یا هواگیری باعث قطع شدن صدا شود. درصورتی‌که شما این کارها را انجام ندهید باعث خرابی زودهنگام پمپ هیدرولیک شده و باعث هزینه‌های سنگینی ‌می‌شود.

صدای ضربه در محفظه زیر موتور

صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر ‌است که امکان دارد به‌دلیل خرابی شمع یا عدم توانایی خودرو در برقراری تعادل بین مخلوط هوا و سوخت باشد. این انفجار درون سیلندر در برخی از موارد قبل از مرحله جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد که می‌تواند تایمینگ خودرو را برهم بزند. به‌طور معمول خودروهایی که دارای احتراق ناقص و صداهایی شبیه به این هستند قادر به حرکت یکنواخت نیز نخواهند بود و موتور اصطلاحا شل و سفت می‌شود و در نتیجه خودرو حرکت یکنواختی نخواهد داشت.


درصورتی‌که این احتراق داخل سیلندر شدید باشد ‌می‌تواند به پیستون‌ها یا سوپاپ‌ها نیز آسیب جدی وارد کند.

صدای خرخر یا ضربه‌ای منظم از درون موتور

در برخی از خودروها و به‌خصوص خودروهایی که میل سوپاپ آن‌ها بالا هستند، در موقع روشن کردن خودرو صدای خرخر منظمی به‌گوش می‌رسد. در بعضی اوقات حتی دیده ‌می‌شود که این صدا با گرم شدن خودرو یا افزایش دور موتور به‌طور کامل قطع می‌شود. این صدا معمولا مربوط به خرابی تایپیت یا خلاصی بیش از حد سوپاپ‌ها ‌است. برای رفع این صدا بهتر است استکان‌های تایپیت خودروی خود را تعویض کنید.

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس

وجود هرگونه ساییدگی یا آسیب دیدگی و ناهمواری یا شکستگی، باعث ایجاد صدایی شبیه به زوزه در حین حرکت خواهد شد. در خودروهای دیفرانسیل عقب در صورت خرابی، این صدا از قسمت انتهایی خودرو شنیده می‌شود و در خودروهای دیفرانسیل جلو هم این صدا را از قسمت گیربکس خودرو ‌می‌توان شنید.
تنظیم نبودن کلاچ خودرو، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک‌ها و غلاف کشویی و برنجی‌های داخل گیربکس همچنین تعویض بی‌موقع دنده ‌می‌تواند باعث آسیب‌هایی شود که در نهایت منجر به شنیدن صدای زوزه‌ای از درون دیفرانسیل یا گیربکس خواهد شد.

صدای تیز هنگام کم کردن سرعت با ترمز

اگر درمواقعی که ترمز می‌گیرید صدای تیز و گوش‌خراشی به گوشتان می‌رسد، می‌توانید مطمئن شوید که لنت‌های ترمز شما در حال تمام شدن است و لنت در حال تماس با دیسک‌های خودرو ‌خواهد بود. در بسیاری از خودروها چراغی برای نشان دادن تمام شدن لنت تعبیه شده است. ممکن است این چراغ بر اثر قدیمی بودن خودرو اصلاً وجود نداشته باشد، همچنین امکان دارد تعمیرکار در هنگام تعویض لنت‌ها فیش و سیم این هشدار دهنده را به‌درستی متصل نکرده باشد؛ بنابراین درصورتی‌که صدایی مشابه این صداها در هنگام ترمز گرفتن شنیده ‌می‌شود سریعا برای سرویس یا تعویض لنت‌های خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید. بی‌اهمیتی به تمام شدن لنت‌ها ‌می‌تواند آسیب جدی به دیسک‌های خودرو وارد کند.
 

Similar threads

بالا