دکتر الهی قمشه ای

.Soheil

عضو جدید
کاربر ممتاز




حسين محي الدين الهي قمشه اي فرزند چهارم استاد فقيد مهدي الهي قمشه اي و خانم طيبه تربتي در دي ماه 1318 (ژانويه 1940) در تهران به دنيا آمد. تحصيلات ابتدائي، متوسطه و دانشگاهي را به ترتيب در دبستان دانش، دبيرستان مروي و دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران تا درجه دکتري (Ph.D. In Islamic Philosophy & Theology) به پايان برد و نيز تحصيلات حوزوي و سنتي را نزد پدر، و استادان ديگر دنبال کرد. پدر ايشان فيلسوف، مجتهد، شاعر و مترجم برجسته اي بودند و اولين و معتبر ترين ترجمه فارسي قرآن از کارهاي ايشان ميباشد. دکتر قمشه اي پس از پايان تحصيلات دانشگاهي به کار تدريس در دانشگاه تهران و ساير مراکز آموزش عالي در داخل و بعد ها خارج از کشور پرداخت و در کنار آن به تاليف و ترجمه در زمينه عرفان و ادبيات و زيبائي شناسي مشغول شد.

ايشان داراي همسر و دو فرزند، يک پسر و يک دختر بنامهاي شاهد و شادي مي باشند. وی همه آموزش هاي او در ايران صورت گرفته و زبان انگليسي، عربي، فرانسه و غيره را نيز در ايران آموخته است. استاد قمشه اي، با خستگي ناپذيري تحسين بر انگيزش همواره پيک آشنايي ايراني و غير ايراني با فلسفه و ادبيات غني عرفاني ايران بوده و در اين راستا در دانشگاههاو مراکز علمي فرهنگي بيشماري در ايران و خارج از ايران تدريس و سخنراني داشته که از آن ميان ميتوان تدريس فلسفه، عرفان، ادبيات، و هنر در دانشگاه تهران و ديگر دانشگاههاي ايران و همچنين دانشگاههاي لندن، آکسفورد، هاروارد، پرينستن، و برکلي کاليفرنيا را نام برد.

دکتر قمشه اي همچنين با هنر هايي چون نقاشي و موسيقي و خوشنويسي از نزديک آشنايي دارد و گاهگاهي در زمينه خوش نويسي آثاري از او به نمايش گذاشته شده است. ايشان به موسيقي ارادت خاص دارد و آنرا بيش از ساير هنر ها در سخنرانيهاي خود ستوده و همگان را به آموختن آن تشويق نموده است. به قول يکي از موسيقيدانان هيچيک از سخنرانيهاي دکتر قمشه اي نيست که در آن نکته اي در باره موسيقي نباشد.

دکتر قمشه اي از حافظه درخشاني برخوردار است و به نظر مي رسد که قرآن را تقزيبا از حفظ دارد و با مثنوي و حافظ و نظامي و فردوسي چنان است که گويي ديوان آنها در پيش روي او گشاده است و بخصوص گلشن راز شيخ محمود شبستري تماما در خاطر اوست. وي همچنين در ادبيات انگليس و عرب نيز مي تواند ساعتها از حفظ ، اشعار و قطعاتي را بازگو کند.





 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Master...

اخراجی موقت
ادبیات

موسیقی در آیینه ی ادبیات
ادبیات انگلیسی
حکمت داستان سرایی
بهار در ادبیات غرب
ادبیات درمانی
سمفونی مولانا
بهار در ادبیات غرب
بزرگداشت حافظ

داستان حضرت یوسف

جلسه اول
جلسه دوم


حافظ شناسی

جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم


شرح مثنوی معنوی

جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم


شرح گلشن راز

جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم


خلاقیت

جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم


هنر

دعوت از هنرمندان
همایش بانوان هنرمند
هنر و جامعه معنوی
هنر و تزکیه
هنر و زیبایی
معماری


عرفان

عرفان در دنیای تکنولوژی
جراحی و عرفان
انسان و عرفان
خرد و اخلاق (قسمت اول)
خرد و اخلاق (قسمت دوم)


موضوعات مختلف

محرم و درس عشق
عاشورا
هفت شهر عشق
در جوهر نیکویی
چهار اصل طلایی
زن و گوهر حوا
هویت ایرانی
نسیم سحر
تعلیم و تزکیه
معلم
دیدار شرق و غرب
کیمیای عشق
بعثت پیامبر
گوهر حوا
باغ دل
شاکونتالا (قسمت اول)
شاکونتالا (قسمت دوم)
خیام
لینک دانلود مجموعه سخنرانی های صوتی دکتر الهی قمشه ای از 4shared
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- وقتی یک دانه ی گیاه میکاری، هزاران هزار دانه میشود، همه اش برای تو.وقتی یک گل به کسی میدهی، هزاران هزار گل از دیگران میگیری؟ می دانی عزیز ، تو روی گنج داری زندگی میکنی و امیدوارم این را بدانی. الهی قمشه ای
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- سلیمان باش و دستور بده. به خشمت بگو : برو اونطرف وایسا. برو و بر سر تکبرم خالی شو. به قهرت بگو: شما بفرمایید و بین من و جناب دروغ قهر برقرار کنید. به دیو درونت قاطعانه بگو: نـــــــــه ، من غلام ِ تو نیستم. تو غلام منی. مانند سلیمان مُـلک وجودت را فرمانروایی کن.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- خیلی خوب است که انسان زیباییهاوخوبیهاراستایش کندوخوبیهای مردم رابیان کند آنوقت اگراین ستایش برای خودحق باشد برمی گردد به حق ولی اگراین ستایش رابرای این کردکه به یک چیز دنی وحقیری برسد آنوقت این ستایش مانع میشود بین انسان وحق ونشانه دلبستگی به این دنیا است. الهی قمشه ای
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انسانها معمولا ما را تشویق می کنند که به بهای از دست دادن کنجکاوی، احتیاط را بر گزینیم و به قیمت از دست دادن ماجراجویی ، به امنیت متوسل شویم، از مجهولات بپرهیزیم و پا به وادی ناشناخته ها نگذاریم. ولی به این حقیقت توجه کنیم که زندگی که در آن لذت کشف کردن نباشد، حتما طعمی امتحان شده دارد و تکراریست…بروید و عالمهای ناشناخته را در وادی علم، هنر و موسیقی کشف کنید و لذت ببرید . الهی قمشه ای
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- کسی که بینایی را خلق کرده است، یقینا بیناست . یک کور نمی تواند بینایی را خلق کند. پس او تو را می بیند. از او کمک بخواه .

الهی قمشه ای
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- هیچ دعائی بالاترازاین نیست که خدا ما را از خودش دور نکندوهیچ دردی هم بالاترازدردهجران نیست .الهی قمشه ای
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اگر می گویند ذکر کنید ، منظور این نیست که یک تسبیح دستمون بگیریم و بگوییم: یا الله ، یا رحمان ، یا رحیم و … ،اسم ببریم! اینها ذکر نیست. ذکر اینست که او در کل زندگی ما حضور داشته باشه. اگر یک اسم خدا جمیل است، پس باید در معماریمان باشد، توی رفتارهایمان باشد، تو لباسمون باشد تو ظاهر و باطنمون باید باشد، تو صحبت کردنمون باید باشد. کو جمیل!؟ که تو می گویی من ذاکرم! هر کس ذاکر نباشد به اسماء الله زندگیش سخت می شود، معیشتش تنگ می شود . الهی قمشه ای
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در زندگی مهم این نیست که به ایده آل زندگی تان برسید بلکه مهم این است که در مسیر رسیدن به ایده آل زندگی تان حرکت کنید . الهی قمشه ای
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دکتر حسین الهی قمشه ای
زشت ترین چیزهای دنیا از نبودن سرچشمه میگیره و زیباترین چیزها از بودنناشی میشه. وقتی به یکی بگن تو هیچوقت نمی میری، اصلا نمی تونی بمیری،ببینین چقدر شاد میشه. پس "بودن" و "شادی" از یه جنسه.

تمام ساختمانهای این دنیا در برابر ِ مقام ِ تو کوتاهه. اشکال ِ کار ِ مااینه که نشستیم. اگه همت کنیم و روی پای خودمون بلند شیم، قد ِ ما از سقفِ آسمان بلندتره که گفت: "لقد کرمنا بنی آدم". این بلندای ما بخاطر َ مقامِ شخصی ِ ما نیست. ما بواسطه ی بلندی مقام ِ خداست که این مقام رو میتونیم پیدا کنیم. اللهالصمد. یعنی خدا بی نیازه. مثل دریا که به کف و موج وابستگی نداره اما کفو موج به دریا وابسته اند و بی دریا، اونا هم وجود ندارن.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اوست مقدس که فناییش نیست
عمر ِما هفتاد سال و هشتاد سال که نیست. ما بودیم و هستیم و خواهیم بود. گریزیاز این نیست. ما چه بخوایم و چه نخوایم نمی تونیم بمیریم. مرگ نداریم. اونمرگی هم که میگن یه چیز ظاهریه برای اینکه بقیه که مردن ِ ما رو می بیننبه فکر فرو بیفتن و دست بردارن از تکرار کارهای بیهوده.
در مقابل عمر نامتناهیی که داریم این عمر ِ ما صفره. فکر نکن که هفتاد سالته. همه مون تا نود سالگی بچه شیرخوره ایم.
یه حکیم انگلیسی در کتابی بنام Nursling of Eternity میگه تازه موقع مرگ ما رو از شیر میگیرن و بهمون شکر میدن!
حالا با این عمر ِ جاودانه چه بکنیم؟ بیاین توی این عمر نامتناهی شغلمونرو بیابیم. شغل اصلی ما عاشقیه. عاشق ٍ پروردگار بودنه. عاشق خدا بودن همیه چیز ِ خیالی نیست که بریم توی یه معبدی خودمون رو حبس کنیم و با دنیاتماس نداشته باشیم. خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. عاشق ِ خدا بودنیعنی عاشق ِ زیبایی بودن، عاشق ِ دانایی بودن و ....
ما اول توی بهشت بودیم.
گفتند: میوه ی هستی نخور، چون هستی قید ایجاد میکنه و ما خوردیم و مقیدشدیم. یعنی اول به قید ِ نیستی، آزاده بودیم. آزاد و راحت. اما خواستیم ازنیستی با پیدا کردن ِیک صورت ِ اختصاصی "هست" بشیم. پس از شر ٍ نیستی راحتشدیم. شدیم موجود.

بعد گفتند به میوه ی ترکیب نزدیک نشو. چونمرکب شدن ناراحتی داره. عناصر که ترکیب می شن، بعدا می خوان از هم جدا بشنو پوست از سرمون میکنن. درواقع گندم یا سیب رمزی از همون میوه ی درخت ٍترکیبه. حالا که اون میوه رو خوردی و اومدی توی عالم ِ ترکیب. فکر نکن کهدیگه تموم شد. ما هنوز هم داریم میوه می خوریم!
اون موقعی که بچه بودیم، توی بهشت ِ کودکی ِ خودمون بودیم. اما آرزوی بزرگ شدن داشتیم. میوه ی عقل رو خوردیم و شدیم مکلف.

البته درسته که به توصیه ی نخور گوش نکردیم اما این نخورنخورها رو برایاین گفتند که ما رو تشویق به خوردن بکنن! اگه نمی گفتن نخور ممکن بود صدسال که بگذره هم از کنار ِ این میوه رد نشیم، اما چون اشاره کردن بهش وگفتن نخور، ما تحریک به خوردن شدیم. مثل موقعی که مثلا میگن لواشک نخور وبمحض گفتن ِ این حرف ما بزاقمون تحریک میشه برای خوردن. ما این میوه ها رو خوردیم و خوب کاری هم کردیم، چون در مشکلاتش تجربه ها کسب می کنیم و به حکمتهایی میرسیم.
بعداز مکلف شدن گفتند میوه ی درخت علم رو نخور. چون نهایتا اگه اشتباهی کنیمیگن جاهله و نمی دونه و مسؤول نیست. اما اگه عالم بشی دیگه مسؤول میشی.ما گوش نکردیم و خوردیم!
بعد از علمِ گفتند لااقل میوه ی درخت ِعشق رو نخور چون عشق چیز ساده ای نیست و حریفش نیستی. حتا کوه هم ازپذریفتن ِ این بار خودداری کرد. "که عشق آسان نمود اول، ولی افتادمشکلها". اما ما عاشق شدیم و میوه ی عشق رو هم خوردیم.






تنها شغل عالم عاشقیست.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یک خبر بیشتر در عالم نیست، ان خبر این است که
هیچ چیز در این عالم، شریفتر و عزیز تر است از آدمی نیست،
و برای آدمی هیچ چیز شریف تر و عزیز از ذکر خدا نیست. اما ذکر خدا تسبیح ظاهر و گفت و زبان و لب جنباندن نیست،
بلکه رسیدن به دید و بینایی و نظری است که در آن لحظه ای و نگاهی بی خدا نباشد، صاحب نظر شدن است.
به عبارت دیگر دیدۀ وحدت بین یافتن است و با هر چیز خدا را دیدن. این زمانی پیدا می شود که آدمی در هر لحظه ای در سجود باشد. یا به تعبیر عارفان، دل آدمی مسجد شود و حضور و معیت مسجود را در دل خود دریابد.
جمیع عاشقان و عارفان و صوفیان صافی را عقیده بر این است که همچنان که کعبه حقیقی دل مومن و عاشق خداست، مسجد نیز چنین است.

گر روی، رو در پی عنقای دل
سوی قاف و مسجد اقصای دل

مولانا
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=3]غذای روح[/h]


اصل افطار ما سخن پروردگار ماست .

یاد خدا بهترین غذاست.

غذای روح ما,غذای جان ما یاد پروردگار است جمال پروردگار است
اگر آن را ببینید این افطار است اگر ندیدید خودتان را روزه بدانید..


** همیشه از اندیشه های استاد قمشه ای نشانه هایی میگیرم

این جمله استاد نیز پر است از نشانه ها ...




 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز


انسانهایی كه هدف دارند حتا راه رفتنشان هم با ديگران فرق دارد. حتا حركات چشمشان هم بي هدف نيست. از دور مي توان تشخيص داد كه كدام انسان دارد وقت تلف مي كند و كدام آمده تا كار بزرگي انجام بدهد. در خيابان دقت كنيد و ببينيد چقدر انسانها سوار بر پاهايشان مي شوند و بي هدف راه مي روند. در عين حال به وقار راه رفتن بزرگان دقت كنيد.
دکتر حسین الهی قمشه ای
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
atousa_m دکتر طاهره صفّارزاده مشاهير ايران 3

Similar threads

بالا