دستيابی به بيشترين دستاورد با تلاش کمتر

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
دستيابی به بيشترين دستاورد با تلاش کمتر
سيدمحمداعظمی نژاد*
منبع: mindtools
«به من يك اهرم به اندازه كافي بلند و يك جا براي ايستادن بدهيد، من مي‌توانم زمين را جابه‌جا كنم!» (ارشميدس)اما اين جمله چه كاربردي در زندگي و كار شما دارد؟


شما با به كاربردن اهرم‌ها در کسب‌وکار و با كمي فكر مي‌توانيد کارهای بسیار بیشتری نسبت به شرايط کار بدون اهرم، انجام دهيد. بدون اهرم‌ها، شما خيلي سخت كار مي‌كنيد، اما بازدهی شما محدود به ساعت‌هايي است كه روي آن كار،وقت مي‌گذاريد. با اهرم‌ها شما مي‌توانيد اين ارتباط را بشكنيد و با صرف همان مقدار زمان،نتيجه بيشتري بگيريد.
معرفی ابزار
چطور مي‌توانيد از اهرم‌ها در کسب‌وکارتان استفاده كنيد؟ وچطور شما بيشترين کارآيي را همزمان با کاهش ساعات کاری داشته باشيد؟!
براي اين منظور شما احتياج داريد ياد بگيريد كه چطور از اهرم‌های زير استفاده كنيد:
اهرم زمان: استفاده از اهرم زمان اساسي‌ترين استراتژي موفقيت است. ساعات محدودی برای انجام کارها در طول يک روز وجود دارد. اگر شما تنها از زمان خودتان استفاده كنيد مي‌توانيد فقط تا اندازه‌اي به نتيجه برسيد. اما اگر شما با همکاری دیگران از اهرم زمانی ديگران نيز استفاده كنيد مي‌توانيد بهره‌وری خود را به ميزان فوق‌العاده‌ای بالا ببريد.
اهرم برای زمان خود:
• فعاليت‌هاي غيرضروري را حذف و تلاشتان را روي چيزهاي واقعا مهم متمركز كنيد.
• ياد بگيريد چطور اولويت‌بندي كنيد، به‌طوري‌كه انرژي‌تان را روي فعاليت‌هايي با بيشترين بازدهي نسبت به زمان صرف شده متمركز كنيد.
• هدفگذاری بلندمدت داشته باشيد، اهدافی واضح تعريف کنيد و به خود برای رسيدن به آنها انگيزه بدهيد.
اهرم براي زمان ديگران:
• ياد بگيريدچطور کار را به ديگران واگذار کنيد.
• به ديگران آموزش دهید و آنها را توانمند کنيد.
• کارشناسان و مشاورانی به كار بگيريد که كمبودهاي مهارتي يا دانشی را پوشش می‌دهند.
• فعاليت‌های غيرکليدی را برای اثربخشی بيشتر برونسپاری کنيد.
با استفاده صحيح از اين اهرم، زمان و پولي كه در تنظيم اهرم زمانی ديگران سرمايه‌گذاری می‌کنيد به سرعت به سوی شما برخواهد گشت.
اهرم منابع: با استفاده از اهرم بر روی دارايي‌های شخصی، می‌توانيد نتايج کاملی از نقاط قوت فردی خود به‌دست آوريد. شما طيف وسيعی از مهارت‌ها، استعدادها، تجربيات، تفكرات و ايده‌ها را در اختيار داريد که مي‌توانند و بايد به بهترين شيوه با هم تركيب شوند. چه مهارت‌ها و نقاط قوتی در شما هست که ديگران فاقد آن هستند؟ چطور مي‌توانيد از آنها به بهترين شکل استفاده كنيد و بهبود قابل توجهی برای آنها داشته باشيد؟ شما چه ارتباطات يا منابع مالی داريد؟ آيا مي‌توانيد از اين دارايي‌ها، برای ايجاد يک اهرم استفاده كنيد؟
اهرم يادگيری: يکی ديگر از اهرم‌های مهم موفقيت، دانش کاربردی است. ترکيب آموزش و عمل می‌تواند اهرمی بسيار قوی ايجاد کند. يادگيری بر اثر تجربه، کند و کسل کننده است. اگر شما بتوانيد دوره‌های آموزشی خوبی انتخاب کنيد، علاوه بر پيشرفت خيلی سريع‌تر، پايه محکم دانش خود را معماری خواهيد کرد و خلأ‌های دانشی بزرگ خود را پوشش خواهيد داد.
با تعيين اينکه به چه چيزی برای يادگيری نياز داريم، مي‌توانيد جلوي اتلاف زمان زیادی را که به آموزش‌های بیهوده اختصاص می‌دهید، بگیرید و دانش خود را با تمرکز بر تخصص و مهارت‌های خود ارتقا دهید.
كليدهای موفقيت اهرم‌های دانش و آموزش اين موارد هستند:‍ اول، دانستن اينكه چه چيزي نياز داريد تا ياد بگيريد. دوم، آگاهی از سطح مورد نياز يادگيری. سوم، متمركز و وسواسی بودن در انتخاب‌های آموزشی. چهارم، صرف زمان براي کسب صلاحيت‌های مورد نياز.
يادگيری فراتر از اين چارچوب، به عنوان يك اهرم برای شما محسوب نمی‌شود. با به‌كارگيري و مشورت از افراد مرتبط، شما اهرم دانش و تعليم آنها را به خوبي در اختيار خواهيد داشت. يك اشتباه کوچک مي‌تواند شما را به آهستگی به اعماق فرو برد. اجازه ندهيد اين اتفاق بيفتد!
اهرم تكنولوژي: پيدا کردن اهرم فناوری، فکر کردن به اين است که شما با استفاده از يک تکنولوژی کار خود را به صورت خودکار انجام دهيد. در ساده‌ترين سطح، ممکن است لپ‌تاپ وسيله‌ای خوب برای نگهداری اطلاعات شما در منزل و محل کارتان باشد. امروزه تلفن‌های همراه جديدی که هم امکانات دسترسی به ايميل و اينترنت را دارند از همين اهرم‌ها برای صرفه‌جويی در زمان به هنگام سفر محسوب می‌شوند.
در سطحی پيچيده‌تر، از نرم‌افزارهايي چون access استفاده كنيد تا فرآيندهای کاری شما را ساده و روان‌تر کند. برهمين اساس شما به راحتی می‌توانيد از نرم‌افزارهای بی‌شماری که در دسترس وجود دارد، به عنوان يک اهرم استفاده
کنيد.
به کارگيری
• يک SWOT فردی برای خود تهيه کنيد. (اين ابزار در همين ستون معرفی خواهد شد)
• به دنبال يک فرد باتجربه و آشنا با اهرم‌ها بگرديد. اين کار خود يک اهرم قوی برای شما است!
• انتظارات شخصي خود را افزايش دهيد. نگاهی به اهداف جاری خود بيندازيد. از خود بپرسيد با کدام اهرم‌ها می‌توانيد سريع‌تر به اين اهداف برسيد.
• خود را با شبكه‌اي از افراد بزرگ و دارای مهارت، دانش و تخصص‌هايي احاطه کنيد که خود در آنها ضعيف هستيد. به دنبال فرصت‌هايي برای خلق هم‌افزايي و اهرمی از استعدادها باشيد.
(azaminejad@gmail.com)
 
بالا