دانلود کتاب کفش باز نوشته ی فیل نایت

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

1000011734.jpg

معرفی کتاب کفش باز​

ما در کتاب کفش باز زندگی فیل نایت، کارآفرین و موسس برند محبوب ورزشی نایک را مطالعه می‌کنیم. باید بدانیم که فیل نایت که خودش این کتاب بی‎‌نظیر را نوشته است، با صداقتی عالی خاطرات و سرگذشت خودش را برای ما تعریف کرده است. او تلاش می‌کند که از تمام شکست‌ها، چالش‌ها، موفقیت‌ها و اشتباه‌های خودش صحبت کند و به خوانندگان یاد دهد که در مسیر کارآفرینی چه مشکلات مختلفی ممکن است پیش روی شخص کارآفرین قرار بگیرد.
کتاب کفش باز در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان بهترین کتاب مدیریتی سایت آمازون انتخاب شده است.

درباره کتاب کفش باز​

کتاب کفش باز از یکی از روزهای عادی فیل نایت شروع می‌شود. آن روز صبح او مثل همیشه کفش‌هایش را می‌پوشد و برای دویدن بیرون می‌رود. او همیشه دوست داشت که یک ورزشکار شود و دویدن را نیز بسیار دوست داشت. آرزوی ورزشکار شدن او هیچ‌وقت واقعی نشد. او در ۲۴ سالگیش با وجود تلاش‌های زیادی که کرده بود متوجه شد که نمی‌تواند به رویایش برسد و تسلیم حقیقت می‌شود،؛ از آن زمان او سعی می‌کند تا راهی پیدا کند تا بدون اینکه ورزشکار باشد ورزشکار بودن را احساس کند. او با این فکرها به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند نوعی کفش دوندگی تولید کند.
فیل نایت، پانزدهمین ثروتمند جهان در کتاب کفش باز، داستان به‌وجود آمدن برند نایکی را شرح می‌دهد. این کتاب در حوزه‌ی کتاب‌های انگیزشی است. طرز بیان و سادگی و صداقت فیل نایت، ما را در خودمان غرق می‌کند و دوست داریم تا پایان این کتاب با او باشیم. خواندن این کتاب به ما انگیزه می‌دهد و به ما یادآوری می‌کند که اگر ما هم بخواهیم می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی برسیم. با خواندن این کتاب و زندگی‌نامه‌ی فیل نایت ما یاد می‌گیریم که چگونه از آروزها و هدف‌هایمان دست نکشیم و برای آن‌ها بجنگیم. برند نایکی یک برند معروف در حوزه کفش‌های دوندگی است که قطعا تا به امروز از کفش‌های این برند استفاده کرده‌ایم و یا کسانی را می‌شناسیم که از محصولات این برند استفاده کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ بر اساس رده‌بندی مجله فوربس شانزدهمین برند برتر دنیا است.
بیل گیتس درمورد کتاب کفش باز گفته است‌: شما به عنوان خواننده در طول داستان مدام انتظار دارید که با شکست سنگینی مواجه شوید، در صورتی که امروزه در سراسر جهان، در هر خیابان مهمی که قدم بگذارید، لوگوی خاص نایک در حال درخشیدن است.

چرا باید کتاب کفش باز را مطالعه کنیم؟​

کتاب کفش باز به روش صحیح به ما یاد می‌دهد که برای رسیدن به موفقیت نباید انسانی با جایگاه خاص و مشخص باشیم. با خواندن این کتاب انگیزه ما برای رسیدن به آروزها و دنبال کردن آن‌ها بیشتر می‌شود و یاد می‌گیریم ناامیدی را نادیده بگیریم.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟​

این کتاب برای علاقه‌مندان به برند نایک و کسانی که دوست دارند بدانند این برند چگونه موفق شده است کتاب کاملی است. هم‌چنین اگر شما یک کارآفرین هستید و یا کسی را می‌شناسید که قصد دارد کارآفرین شود این کتاب می‌تواند هدیه‌ای مناسب برای او باشد.
کتاب کفش باز برای دانشجویان رشته‌های اقتصاد و مدیریت بازرگانی و با مدیریت‌ها می‌تواند بسیار مفید و کابردی باشد.

درباره فیلیپ همپسون نایت​

فیلیپ همپسون نایت یا فیل نایت در سال ۱۹۳۸ در آمریکا ایالت اورگن متولد شده است. او در همان‌جا در رشته‌ی بازرگانی در دانشگاه استنفورد درس خواند و فارغ‌التحصیل شد. فیل نایت در دانشگاه اورگان با بیل باورمن کار می‌کرد و با همکاری او نایک را همراهی می‌کرد. او یک تاجر متشخص و یک انسان خیرخواه و بشردوست آمریکایی است. او درسال ۱۹۶۲ به فکر تاسیس این برند افتاد و بعد از تولید کفش‌ها ابتدا خود اقدام به فروش آن‌ها کرد. او در حال حاضر یکی از بنیان‌گذاران و رئیس بازنشسته‌ی شرکت نایکی است. او قبل از بازنشستگی رئیس و مدیرعامل این شرکت بود. او به‌عنوان رئیس شرکت در سال ۲۰۱۶ بعد از ۵۲ سال کار در نایک بازنشسته شد.
پدر فیل نایت نقش بسزایی در رسیدن او به اهدافش داشت. پدر او با کار کردن تابستانه‌ی فیل در دفتر روزنامه‌اش به‌نام روزنامه‌ی اورگان مخالفت کرد، فیل مجبور شد برای کار به جای دیگری برود. پدرش عقیده داشت فیل باید صاحب کسب‌وکار خودش بشود. فیل به‌صورت شیفت شبانه در روزنامه‌ی اورگونیان کار می‌کرد و صبح‌ها حدود ۷ مایل تا خانه را می‌دوید. همچنین درست زمانی‌که ایده‌ی نایک به ذهن فیل رسید و از پدرش درخواست کمک کرد، پدر به او ۵۰ دلار قرض داد تا بتواند به ژاپن برود و ایده‌ی خود را عملی کند.
فیل نایت در حال حاضر صاحب یکی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا یعنی شرکت نایک است که هجدهمین رتبه برترین برندها را در دنیا به خود اختصاص داده‌است. در اگوست ۲۰۱۸، فوربس او را ۲۶ امین فرد ثروتمند جهان معرفی کرده‌است. او همچنین مالک شرکت فیلم‌سازی motion laika می‌باشد.

تکه هایی از کتاب کفش باز​

وقتی‌که بالاخره موضوع را با پدرم در میان گذاشتم و شهامت آن را پیدا کردم که درباره‌ی ایده‌ی ابلهانه‌ام با او حرف بزنم، عمداً اول شب را برای این کار انتخاب کردم. همیشه این بهترین زمان برای حرف زدن با ددی بود. در این زمان او آسوده و با شکم سیر روی صندلی راحتی‌اش جلوی تلویزیون لم می‌داد و دست‌ و پایش را دراز می‌کرد. هنوز می‌توانم سرم را به عقب برگردانم و چشم‌هایم را ببندم و صدای خنده‌ی مخاطبان و ترانه‌های گوش‌خراش سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه‌ش واگن قطار و روهاید را بشنوم.
از همه بیش‌تر به رد باتنز علاقه داشت. هر قسمت با آواز خواندن رد شروع می‌شد: ها‌ها، هو هو… چیزهای عجیبی دارد اتفاق می‌افتد.
روی یکی از صندلی‌های پشت‌صاف کنار او نشستم و لبخند نصفه و نیمه‌ای زدم و به انتظار پیام‌های بازرگانی بعدی ماندم. نطقم را در ذهنم بارها و بارها تمرین کرده بودم، خصوصاً قسمت شروع آن را. می‌گویم، ددی ایده‌ی ابلهانه‌ی مرا در استنفورد یادت می‌آید...؟


معرفی نویسنده
عکس فیل نایت

فیل نایت

فیل نایت در ۲۴ فوریه‌ی سال ۱۹۳۸ در اورگان آمریکا به دنیا آمد. او یک خانواده‌ی پنج نفره متشکل از والدین و سه فرزند داشت. پدرش فردی شناخته‌شده در صنعت نشر بود که مجله‌ی اورگان ژورنال را منتشر می‌کرد و وضعیت مالی خیلی خوبی داشت. بنابراین طبیعی بود که فیل در دوران کودکی با مسئله‌ی ویژه‌ای دست و پنجه نرم نکرده باشد، اما فیل در تمام نوجوانی‌اش از یک موضوع گله و شکایت داشت. او عاشق ورزش (مخصوصا‌ دویدن) بود و در رشته‌های مختلف دو با اشتیاق شرکت می‌کرد. در آن زمان کفش‌های باکیفیتی برای ورزش در آمریکا تولید نمی‌شد و کفش‌های ورزشی که وجود داشت از نامرغوب‌ترین پلاستیک‌های ممکن ساخته می‌شدند.
آن کفش‌ها با قیمت مضحک پنج دلار فروخته می‌شدند، اما به شکلی اسف‌بار پای ورزشکار را زخمی و پر از تاول می‌کردند و یا خود کفش‌ها در عرض یک هفته دیگر قابل استفاده نبودند. اشتیاق فیل نایت به دویدن، کفش‌های نامرغوب و بی‌‌کیفیت و تاول‌های پاها چیزهایی بودند که باعث شدند ذهن او هرگز نیاز به کفش‌های ورزشی باکیفیت را فراموش نکند.
هرچند فیل نایت بعد از تمام کردن دوران دبیرستان فورا به دانشگاه استنفورد شد و رشته‌ی بازرگانی و تجارت را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. پس از آن به ارتش رفت و یک سال را به عنوان سربازی تحصیل‌کرده در خدمت ارتش گذراند.
فیل نایت بیست‌وچهارساله بود که به زادگاهش برگشت و طبیعتا به دنبال منبع درآمدی می‌گشت. در همین حین بود که عشق به ورزش دوباره به سرش افتاد و باز هم داستان دویدن، کفش‌ها و تاول‌ها برای فیل تکرار شد تا رویای دیرینش را به یادش بیاورد! طراحی کردن کفشی که پاهای دونده را خسته و زخمی نکند به سادگی در ذهنش شکل گرفت، اما طراحی تا تولید کردن کفش یک مسیر طولانی بود که باید طی می‌شد.
فیل با استفاده از آموخته‌هایش در دانشکده‌ی بازرگانی و تجارت فهمید که در آن زمان ژاپنی‌ها تنها رقبای آلمانی‌ها در تولید کفش به حساب می‌رفتند. بنابراین فکر کرد که یک سفر جمع و جور به ژاپن می‌تواند به او کمک کند تا با کمترین هزینه کفش ورزشی مورد نظرش را تولید کند.
فیلیپ هفته‌ها روی برنامه‌ی سفرش کار کرد و برای تامین برنامه‌ی خود از پدرش پول قرض گرفت و به همراهی دوست ورزشکار دیگرش «کارتر» سفر را شروع کرد، اما آن‌ها در این بین با وسوسه‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شدند که دست آخر سر از ساحل زیبا و جذاب هونولولو در هاوایی درآوردند و تا آخرین دلاری که قرض گرفته بودند را هم خرج کردند و ماجرای سفر به ژاپن نقش برآب شد. فیل مجبور شد برای تامین هزینه‌ها کاری کند، اما چون فردی خجالتی بود حتی از عهده‌ی کاری مثل فروشندگی هم برنیامد. خودش درباره‌ی آن روزها اینطور می‌گوید:
«زندگی شیرین بود، زندگی بهشت بود. به جز یک مورد کوچک. من نمی‌توانستم کتاب (دایره‌المعارف) بفروشم. من بسیار کمرو بودم و از اعماق وجودم از فروختن دایره‌المعارف بیزار بودم. در حقیقت، من برای بار سنگین رد شدن خواسته‌ها و پیشنهادهایم ساخته نشده بودم.»
کمی بعد شانس به فیل نایت رو کرد و به عنوان فروشنده‌ی تلفنی اوراق بهادار و سهام مشغول به کار شد. نکته‌ی خوب این بود که مجبور نبود با مشتری چشم در چشم شود و با او چک و چانه بزند! او تلفنی کار را تمام می‌کرد و همین باعث شد بتواند از پس غول این مرحله بربیاید!‌ پس از شش ماه فیل توانست پولی را دست و پا کند و بالاخره با وقفه‌ای طولانی راهی توکیو شد.
این بار جنگ آمریکا و ژاپن سایه‌ی سیاهش را روی رویای تولید کفش او انداخت، اما فیل با خودش عهد بسته بود که حتی اگر قرار است بمب بر سرش فرود بیاید، باید برود و کاری که باید را انجام دهد! با خوش‌شانسی توانست با ژاپنی‌هایی که مشتاق به همکاری با او بودند، ارتباط برقرار کند و همه چیز دست به دست هم داد تا چند کفش بر اساس طراحی او تولید شود و برای فیل به آمریکا فرستاده شود!
فیلیپ توانسته بود کار را به انجام برساند و حالا باید به خودش سفری هیجان‌انگیز را جایزه می‌داد‌! بنابراین سر از کشورهای دیگری مثل هند، تایلند، فیلیپین، مصر، ویتنام، ترکیه، رم، ونیز، پاریس و... درآورد. تمام پس‌انداز فیل در این سفرها خرج شد، اما نتیجه‌ی این سفرها آشنایی با فرهنگ‌ها و نیازهای بازارهای مختلف و مردم این کشورها بود.
بعد از اینکه فیلیپ نایت به خانه برگشت، هیچ خبری از کفش‌هایی که باید از ژاپن می‌رسید، نشده بود! با این فکر که سرش کلاه بزرگی رفته، مجبور شد که کسب و کار دیگری راه بیاندازد تا درآمد داشته باشد. پس از مدتی چند جفت کفش به دستش رسید و نایت آنها را برای تایید کیفیت کفش‌ها برای مربی ورزشی‌اش فرستاد. کیفیت کفش‌ها آنقدر رضایت‌بخش بود که مربی‌اش پیشنهاد داد تا با سرمایه‌ی او تولید کفش‌ها شروع شود و این تازه اول ماجرای تولید شدن کفش‌های نایکی بود؛ نه پایان آن! بحران‌ها یکی پس از دیگری سر می‌رسیدند، اما فیلیپ دیگر آموخته بود که چطور باید مسائل (هر چند پیش‌بینی‌نشده) را حل کند.
فیل نایت در سال ۱۹۶۸ با زنی که عاشقانه او را دوست داشت ازدواج کرد و آنها دو فرزند به نام‌های تراویس و متیو دنیا آوردند. متیو در هنگام غواصی جان خود را از دست داد. فیل در سال ۲۰۱۶ کتاب کفش‌باز را منتشر کرد و در آن داستان حیرت‌انگیز ساخته شدن برند نایکی را مو به مو با روایتی جذاب و روان برای نسل‌های بعد از خودش تعریف کرد.
فیل در ۸۴ سالگی یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا محسوب می‌شود که زندگی حرفه‌اش برای کسانی که رویایی دارند، الهام‌بخش است.
 

پیوست ها

  • کفش باز.pdf
    6.8 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا