جنین اهدایی

ariamiz95

عضو
بدون فرزند زندگی کردن باعث ایجاد مشکلات روحی، عاطفی و اجتماعی میگردد. زن و شوهر حساس و زودرنج میشوند و با کوچکترین مشکل خودخوری میکنند یا پرخاشگر میشوند. ارتباط زوج بدون فرزند با فامیلهای دارای فرزند از حالت عادی خارج میشود و عدهای از اطرافیان از روی دلسوزی و عدهای دیگر به دلیل کنجکاوی بیجا در مورد ناباروری آنها پرسش یا راهنمایی درمانی میکنند که در هر دو صورت باعث به هم خوردن تعادل روحی زوجین میشود.ما پزشکان وظیفه ی خود می دانیم که علاوه بر درمانهای متداول ( که با اسپرم و تخمک خودشان باردار می شوند ) زوجهایی را هم که غیر قابل درمان تشخیص داده شده اند با اهدا اسپرم یا تخمک یا جنین اهدایی و در نظر گرفتن مسائل شرعی واجتماعی وژنتیک ، درمانشان کنیم تا وجود فرزند در خانواده ی آنهاموجب دلگرمی وآسایش آنها شود وبنیاد خانواده تحکیم بیشتری پیدا کند .یکی از درمانهای مدرن ناباروری اهداء جنین است .

اهدا کنندگان جنین اهدایی چه کسانی هستند ؟
1- زوجهای ناباروری که با روش IVF درمان شده اند وتعدادی جنین اضافه دارند وچون حامله شده اند ونیاز به جنین های اضافه شان ندارند به مرکز ناباروری اعلام می کنند که جنین هایشان را به زوج نازای دیگری می توانند انتقال دهند .
2- زوج جوانی که فاقد بیماری ژنتیک ومقاربتی هستند اسپرم + تخمکشان را در اختیار مرکز نازائی قرار میدهند تا پس از لقاح یافتن اسپرمها وتخمکها در محیط آزمایشگاه جنینهای حاصل از لقاح را به رحم زنهای گیرنده ی جنین انتقال دهند و پولی دریافت می کنند .
روند گرفتن جنین اهدائی به این صورت است که بعد از اینکه مشخص شد زوج گیرنده ، امکان درمانشان با روشهای ساده تر ( درمان داروئی - IUI - تلقیح اسپرم اهدائی - گرفتن تخمک اهدائی ) وجود ندارد به واحد مشاوره معرفی می شوند تا با توضیحات کاملی که به آنها داده می شود اطلاعات کافی راجع به مسائل حقوقی - شرعی - پزشکی و اجتماعی بدست آورند .
سپس طی نامه ای به دادگاه محل زندگی خودشان معرفی می شوند تا دادگاه صلاحیت گرفتن جنین اهدائی آنها را تائید کند (نداشتن اعتیاد وبیماری روانی که پزشکان سازمان پزشکی قانونی آنرا برای دادگاه مشخص می کنند+ داشتن تمکن مالی مورد نیاز ودارا بودن صلاحیت اخلاقی ) . بعد زوج ، رای صلاحیت گرفتن جنین اهدائی را که دادگاه صادر کرده به مرکز ناباروری می آورند و در سیکل درمانی قرار می گیرند .
کاربرد واقعی این درمان درمواردی است که زن وشوهر گیرنده ی جنین هر دو مشکل غیر قابل درمان داشته باشند . اگر یکی از زوجین سالم ودیگری معیوب باشد عقل ومنطق حکم می کند که با اهدا تخمک یا تلقیح اسپرم اهدایی مشکلشان حل شود .
از نظر پزشکی هم عقل ومنطق حکم میکند که فقط آن عضوی را که ناکارآمد شده (اسپرم یا تخمک) جایگزین کنیم .نه اینکه کارهای اضافه (استفاده از تخمک + اسپرم ) انجام دهیم و موجب تحمیل مخارج اضافی به بیمار هم بشویم . اهدا جنین به زوجهای فاقد اسپرم تشابه با این دارد که کسی کبد ش از کار افتاده ونیاز به پیوند کبد دارد وپزشک بگوید پیوند کلیه +کبد باید شوی .
جنین اهدایی

پس چرا بازار جنین اهدایی اینقدر داغ است؟
مواردی که زن وشوهر هر دو مشکل غیر قابل درمان داشته باشند بسیار معدود است ! علت شلوغی بازار اهداء جنین این است که به غلط آنرا به زوجهائی که شوهر فاقد اسپرم است پیشنهاد می کنند . در حالیکه بهترین درمان برای این زوجها استفاده از اسپرم اهدایی است که هم هزینه ی کمتری دارد وهم پنجاه درصد خصوصیات وراثتی نوزاد شان به مادر که صاحب تخمک است برود و قطعا در این صورت تعلق خاطر بیشتری هم نسبت به بچه درخانواده ایجاد می شود .ضمنا برای گرفتن اسپرم اهدائی یا تخمک اهدائی نیاز به گرفتن مجوز از دادگاه نمی باشد .
ازنظر شرعی نیز عده ای از مراجع محترم تقلید ، استفاده از اسپرم اهدائی را جایز دانسته اند . آیت الله خامنه ای - آِیت الله مظاهری ( امام جمعه اصفهان ) - آیت الله روحانی - آیت الله موسوی بجنوردی وآیت الله موسوی اردبیلی ازآن جمله اند .عده ی دیگر ی از مراجع محترم تقلید استفاده از اسپرم اهدائی را با این شرط که لقاح در خارج از بدن ( درمحیط آزمایشگاه ) صورت گیرد جایز دانسته اند ( آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی وآیت الله صانعی) .اکثر مراجع محترم فوق الذکر گرفتن تخمک اهدائی رانیز جایز می دانند . بنا براین زوجهائی که یک نفرشان سالم ویک نفر فاقد گامت ( اسپرم یا تخمک )میباشد بایستی مطابق آنچه که در تمام کشورهای پیشرفته ی دنیا انجام می شود فقط تخمک یا اسپرم اهدایی بگیرند واشتباه است که جنین اهدایی بگیرند .
درجنین اهدائی از نظر پزشکی ، اجتماعی و علمی و قانونی ( قانون جنین اهدایی مصوب مجلس شورای اسلامی )، والدین بچه گیرندگان جنین هستند ولی شرع مقدس اسلام چه می گوید ؟عده ای از مراجع تقلید شیعه مثل مرحوم آیت الله خوئی وآیت الله روحانی با استناد به آیه 2 از سوره مجادله ( که میگوید مادر طفل کسی است که بچه را بدنیا آورده ) مادر بچه را ، صاحب رحم می دانند !! عده ی دیگری از فقها مثل آیت الله خمینی و ...با استناد به نظریه تکوین نوزاد از اسپرم + تخمک معتقدند که مادرِ نوزاد صاحب تخمک و پدرش صاحب اسپرم است .و بالاخره عده ای از فقهامثل آیت الله اردبیلی نیز میگویند که اینگونه بچه ها دو مادر دارند ( صاحب تخمک و صاحب رحم ) . تعدادی از علما نیز در این زمینه سکوت کرده اند و نظریه ای نداده اند .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
A مراقبت بعد از بارداری با اسپرم اهدایی پزشکی 0
A اسپرم اهدایی پزشکی 0

Similar threads

بالا