ثبت نخستین تصویر از تشکیل و شکستن پیوندهای شیمیایی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92040904668
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۹



محققان آزمایشگاه برکلی وزارت انرژی آمریکا برای نخستین بار موفق به تهیه تصاویری از تشکیل و شکستن پیوند در واکنش‌های شیمیایی شده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسیاری از محققان معتقدند که مدل های طراحی شده از پیوندهای شیمیایی و ساختار مولکولی چندان به واقعیت نزدیک نیست، اما دستاورد محققان آزمایشگاه برکلی صحت طرح های به تصویر کشیده شده در کتاب های درسی را تأیید می کنند.

پیش از این دانشمندان با استفاده از حجم عظیمی از داده ها و مدل های پیچیده موفق به درک پیوندهای مولکولی شده بودند و این کشف جدید، تأیید مجددی بر فرآیندهای علمی برای به تصویر کشیدن مدل های تشکیل و شکستن پیوندهای شیمیایی محسوب می شود.

تصاویر تهیه شده در آزمایشگاه برکلی مولکول های مختلفی را که با پیوند اولیگو (oligo) که مجموعه ای از سه حلقه بنزن مرتبط با زنجیره کربن است، نشان می دهد؛ پس از شروع واکنش آلی وابسته به حرارت، محققان اقدام به تهیه تصاویر جدید می کنند که در آن محصولات واکنش دقیقا مطابق با مدل های پیش بینی شده قابل رویت هستند.

بیشتر تصاویر اشیاء در مقیاس مولکولی با استفاده از میکروسکوپ پیمایشگر (اسکن) تونلی انجام می شود، اما محققان آزمایشگاه برکلی در تحقیقات خود از دستگاهی به نام میکروسکوپ نیروی اتمی بدون تماس (nc-AFM) استفاده کردند.

واکنش شیمیایی در یک بستر نقره مسطح صورت گرفت و برخلاف میکروسکوپ الکترونی، میکروسکوپ nc-AFM نیروهای اتمی ضعیف را با یک سوزن متشکل از تک مولکول مونوکسید کربن اندازه گیری کرد؛ این سوزن علاوه بر تشخیص اتم ها، قادر به شناسایی نیروهای موثر بر ارتباط مولکول ها با یکدیگر نیز هست.

محققان معتقدند که فناوری میکروسکوپ nc-AFM می تواند جزئیات بسیار دقیق تری از نحوه عملکرد واکنش های شیمیایی را به تصویر بکشد.

نتایج این دستاورد در مجله Science منتشر شده است.


انتهای پیام


نخستین تصویر از تشکیل و شکستن پیوندهای شیمیایی



نخستین تصویر از تشکیل و شکستن پیوندهای شیمیایی


کد خبرنگار: 71456
 
بالا