تولید برق از جذر و مد آب (سیستم نیروگاه جذر و مد آب)Waves Energy

arash_441

متخصص انرژی های نو
از قدرت بالا و پایین آمدن آب یا جذر و مد که در ثر نیروی گرانش ماه و چرخش زمین حاصل می شود ، می توان برای تولید الکتریسیته استفاده کرد .

تولید برق از جذر و مد آب به طور ساده شامل سدی است که در کنار یک آبگیر یا حوضچه احداث می شود و با بالا رفتن آب این سد آب را به داخل این حوضچه هدایت می کند ، سپس زمانی که ارتفاع آب کاهش می یابد با استفاده از روش های معمول نیروگاه های برق آبی ( آب به سمت پایین جریان می یابد و باعث حرکت پره های توربین آبی شده که این پره های به یک ژنراتور تولید برق متصل است و باعث تولید برق می شود .) می توان از آب جمع شده در این آبگیر الکتریسیته تولید کرد .
پتانسیل تولید انرژی با استفاده از این روش بسیار زیاد است به نحوی که در نیروگاه تولید برق La Rance در فرانسه با استفاده از این روش امکان تولید ۲۴۰ مگا وات انرژی وجود دارد .فرانسه تنها کشوری است که توانسته این تکنولوژی را به شکلی بسیار موفقیت آمیز به اجرا در آورد .
۳ راه استفاده از انرژی جریان در اقیانوس


[h=4]۳ راه ساده برای تولید انرژی از جریان های اقیانوسی وجود دارد :[/h]
۱- انرژی موج
۲- جذر و مد
۳- اختلاف دمای بین موج ها
[h=4]۱- انرژی موج[/h] امواج دریا به علت حرکت خود دارای انرژی سینتیکی هستند که از این انرژی سینتیکی می توان برای تولید الکتریسیته استفاده کرد ، وقتی که جریان به داخل حوضچه آبگیر جریان می یابد باعث میشود که هوای موجود در داخل محفطه ی بسته به خارج جریان یابد که این جریان هوا باعث به حرکت در آوردن پره های توربین شده و از این حرکت می توان به وسیله ی یک ژنراتور الکتریسیته تولید کرد .
هنگامی که سطح موج فرو میکشد و محفظه از آب خالی میشود هوا از طریق دریچه هایی که معمولا بسته هستند به داخل جریان می یابد .که این جریان نیز باعث به حرکت در آوردن پره های توربین و در نتیجه تولید انرژی برق می شود.


این یکی از روش های تولید الکتریسیته بود ، از انرژی سینتیکی همچنین می توان برای به حرکت در آوردن یک سیستم سیلندر و پیستون نیز استفاده کرد که حرکت رفت و برگشتی پیستون می تواند راه انداز یک ژنراتور باشد .
[h=4]۲- جذر و مد[/h] یکی دیگر از روش های تولید اکتریسیته استفاده از پدیده ی جذر و مد آب است به طوری که می توان آبی که به سواحل می رسد را در پشت سدی ذخیره نمود و هنگامی که اب فرو کش می کند با استفاده از سیستم های معمول نیروگاه های برق آبی برای تولید الکتریسیته اقدام نمود . از معایب این روش می توان نیاز به ارتفاع زیاد آب در حدود ۱۶ فوت اشاره کرد . هم اکنون در سطح جهان نیروگاه های معدودی با استفاده از این ایده کار می کنند .یکی از این نیروگاه ها در فرانسه برق مورد نیاز ۲۴۰۰۰۰ خانه را تامین می کند .
[h=4]۳- انرژی گرمایی دریا[/h] آخرین ایده ی تولید انرژی استفاده از اختلاف دما در دریاها و اقیانوس هاست . اگر تا به حال به دریا رفته باشید حتما متوجه اختلاف دما بین سطح آزاد آب و اعماق آن شده اید . به طوری که هر چه قدر با سمت عمق حرکت کنید دما ی آب سرد تر می شود ، این بدین علت است که خورشید سطج آب را گرم می کند ولی در جهت عمق دما رفته رفته کاهش می یابد .
با استفاده از این اختلاف دما می توان مراکزی جهت تولید انرژی احداث کرد . برای تولید انرژی بدین روش نیاز به اختلاف دمایی در حدود ۳۸ درجه فارنهایت بین نقطه ی گرم و عمق سردتر اقیانوس یا دریا را داریم .
این نوع نیروگاه در دو منطقه در جهان یکی در ژاپن و دیگری در هاوایی وجود دارد ، استفاده از این تکنولوژی جهت تولید برق به OTEC (Ocean Thermal Energy Conversion) معروف است .
 

esh013

عضو جدید
البته راه های دیگری هم هست که شاید بهتر باشه و نیاز به بررسی داره. در ضمن این مطالب خیلی خوب بود
 

HEYROS

عضو جدید
بررسی انرژی جذر و مد دریاها و اقیانوسها

بررسی انرژی جذر و مد دریاها و اقیانوسها

سلام . من در این زمینه یک مقاله تهیه کردم بصورت Pdf که کامل و مکفی است . هرکسی خواست بگه تا من در اختیارش قرار بدم . فیل Pdf و یک فیلم کوتاه
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
سلام . من در این زمینه یک مقاله تهیه کردم بصورت Pdf که کامل و مکفی است . هرکسی خواست بگه تا من در اختیارش قرار بدم . فیل Pdf و یک فیلم کوتاه
درود
یه زحمت بکش این ها را اینجا آپلود کن.
سپاس
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mr.rohalamin توليد برق با جاذبه زمين(لطفا كمك كنيد) انرژی های نو 36

Similar threads

بالا