تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
در این مقاله قصد داریم تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را بررسی کنیم. در این مقاله علاوه‌بر تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک، مزایا و معایب گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را برای شما مخاطبین عزیز شرح خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.


معرفی گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک​



در این مقاله به بررسی تکنولوژی‌های به‌کار رفته در گیربکس‌ها، نحوه کارکرد، مزایا و معایب گیربکس شیفت ترونیک و تیپ ترونیک خواهیم پرداخت و از طرفی یک مقایسه کلی درباره این دو تکنولوژی خواهیم داشت.


شاید برخی از افراد این تصور را داشته باشند که سیستم‌های تعویض دنده اتوماتیک به اندازه‌ای که باید رانندگی را هیجان‌انگیز نمی‌کند؛ به‌همین‌علت شرکت‌های بزرگ خودروسازی قابلیت‌هایی همچون شیفت ترونیک و تیپ ترونیک را به گیربکس‌های اتوماتیک اضافه کردند. این تکنولوژی به راننده اجازه می‌دهد تا ضمن لذت بردن از تعویض خودکار دنده‌ها در صورت نیاز بتواند برای تجربه یک رانندگی اسپرت یا تهاجمی بنا به صلاح‌دید خود و در دورهای دلخواه برای تعویض دنده به‌صورت دستی اقدام کند.


با جعبه دنده اتوماتیک آشنا شوید​

قبل از بررسی تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک بهتر است کمی در مورد جعبه دنده‌ها صحبت کنیم. می‌توان گفت هنگامی که صحبت از جعبه دنده‌های اتوماتیک و دستی می‌شود، علاقه‌مندان به دنیای خودرو به دو گروه کاملا مجزا تقسیم می‌شوند و درواقع هر کدام به دلیلی یکی از دو مدل اتوماتیک و دستی را انتخاب می‌کنند، از طرفی هر کدام از این دو مدل مزایا و معایبی را دارند که ممکن است در دیگری وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است که گیربکس‌های AMT و CVT دو نوع رایج از جعبه دنده‌های به‌کار رفته در خودروهای موجود در بازار هستند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که AMT یا همان Automated Manual Transmission از نوع گیربکس‌های دستی اتوماتیک و CVT یا Continuously Variable Transmission، از نوع جعبه دنده‌های متغییر پیوسته هستند.

همان طور که متوجه شده‌اید تیپ ترونیک و شیفت ترونیک از انواع مختلف گیربکس‌ها نیستند و درواقع این دو به تکنولوژی به کار رفته در جعبه دنده خودرو اشاره می‌کنند.


معرفی تیپ ترونیک​

تکنولوژی تیپ ترونیک توسط شرکت پورشه برای اولین بار به صورت اختصاصی بر روی مدل 911 معرفی شد و بعدها حق استفاده از این تکنولوژی را به دیگر شرکت‌های خودروسازی داد و هر کمپانی خودرو نام اختصاصی خود را بر روی این مدل سیستم تعویض دنده قرار داد.

باید گفت که تکنولوژی تیپ ترونیک به راننده این اجازه را می‌دهد که بتواند با استفاده از دسته تعبیه شده برای دنده در پشت غربیلک فرمان یا اهرم تعویض دنده، دنده را کم یا زیاد کند. بر روی دسته‌های موجود در پشت غربیلک فرمان علامت‌های مثبت و منفی وجود دارد و همان‌طور که مشخص است علامت + نشان‌دهنده افزایش مقدار دنده و علامت – نشان‌دهنده کاهش مقدار دنده است.

درواقع هدف این تکنولوژی چیزی جز بهبود عملکرد خودرو نبوده است، اما ماجرا فقط به تعویض دنده دستی ختم نمی‌شود؛ بلکه تکنولوژی تیپ ترونیک در خودرو‌هایی با گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به‌کار می‌رود که راننده می‌تواند قبل از دخالت سیستم هوشمند تعویض دنده اقدام به افزایش یا کاهش مقدار دنده کند و همین موضوع است که سرعت خودرو و گشتاور آن را افزایش می‌دهد.

تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک


به‌طور کلی این سیستم به منومتیک معروف است که ترکیبی است از دو کلمه Manual و Automatic. همان‌طور که کمی پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم هر یک از کمپانی‌های خودروسازی نام اختصاصی را بر روی سیستم‌های منومتیک خود قرار داده‌اند که شیفت ترونیک نامی است که کمپانی هیوندای بر روی سیستم موجود در گیربکس‌های خود قرار داده است.


معرفی سیستم شیفت ترونیک​

نوع دیگری از تکنولوژی تیپ ترونیک توسط شرکت پورشه عرضه شده‌است و درواقع مدل بهبودیافته تیپ ترونیک معمولی است که به تیپ ترونیک S شهرت دارد و تفاوت این سیستم با تیپ ترونیک معمولی در این است که راننده بدون تعویض حالت اتوماتیک به دستی قادر به تعویض دنده خواهد بود و در مدت زمان کوتاه چند ثانیه‌ای، تعویض دنده دستی در اختیار راننده قرار می‌گیرد و بعد از گذشت این مدت سیستم خودکار خودرو اقدام به کم و زیاد کردن دنده می‌کند.


تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک​

تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک
تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک
بدون شک سیستم‌های منومتیک مزایا و معایبی را به همراه دارند که البته شاید بتوان گفت مزایای این سیستم‌ها بیشتر از معایب آن‌ها است. در ادامه به تعدادی از معایب و مزایای گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک اشاره خواهیم کرد:

مزایای سیستم‌های شیفت ترونیک و تیپ ترونیک:​

از مهم‌ترین مزایای این سیستم‌ها ایمنی و راحتی در رانندگی است، اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این موضوع چه ارتباطی به ایمنی دارد؟

زمانی که راننده در حال استفاده از سیستم تعویض دنده دستی باشد و کنترل تعویض دنده را از دست بدهد، سیستم هوشمند خودرو وارد عمل شده و تعویض دنده را به‌دست می‌گیرد که این امر در سرعت‌های بالا یا سبقت از خودروهای دیگر، درواقع ایمنی خودرو را تامین می‌کند. از طرفی این موضوع لذت رانندگی را هم برای راننده و هم سرنشینان، چه در مسافت‌های طولانی و چه در جاده‌های درون شهری دو چندان می‌کند. پس چه یک راننده حرفه‌ای باشید یا تازه کار، این تکنولوژی برای شما مفید خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای این سیستم‌ها صرفه‌جویی در مصرف سوخت است و متخصصین این مورد را در تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر منومتیک به وضوح متخصصین تشخیص داده‌اند.

معایب سیستم تیپ ترونیک و شیفت ترونیک​

تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک
تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک
همان‌طور که گفته شد مزایای این تکنولوژی بیشتر است، اما اگر بخواهیم به معایب آن اشاره کنیم می‌توان به طول عمر کوتاه این سیستم‌ها در صورت استفاده نادرست و نابجا اشاره کرد، به‌طوری‌که با هر بار تعمیر باید هزینه هنگفتی برای آن در نظر بگیرید.

همچنین برخی از افرادی که با این تکنولوژی کار کرده‌اند معتقد هستند که این مدل از سیستم گیربکس بیشتر مناسب جاده‌های برون شهری و بزرگراه‌ها است و برای فضای شلوغ شهری که هر لحظه به تعویض دنده نیاز است مناسب نیست؛ زیرا طول عمر این تکنولوژی کمتر شده و استهلاک خودرو بالا می‌رود.

از معایب دیگر این سیستم که ممکن است در هنگام خرید با آن مواجه شوید قیمت بالای خودروهایی است که تکنولوژی شیفت ترونیک را به‌همراه دارند و علت آن پیچیدگی سیستم به‌کار رفته در این نوع گیربکس‌ها است.


جمع‌بندی

در جمع‌بندی تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک باید گفت که به‌طور کلی با وجود این تکنولوژی در خودرو تجربه خوبی را در رانندگی خواهید داشت و چه در حالت تعویض دنده دستی یا اتوماتیک، کنترل خودرو کاملا در اختیار شما خواهد بود و فقط با فشردن دسته‌های موجود در پشت غربیلک فرمان و بدون گرفتن کلاچ قادر به افزایش یا کاهش مقدار دنده خواهید بود.

البته برخلاف آنچه که اغلب افراد تصور می‌کنند اگر بخواهید در خودروهای ارزان‌قیمتی همچون پژو 206 تیپ 6 با استفاده از قابلیت تیپ ترونیک رانندگی تهاجمی و پرشتابی را تجربه کنید تاخیرهای گاه‌به‌گاه گیربکس خودرو هنگام تعویض دنده باعث می‌شود تا فکر چنین عملی را از سر خود بیرون کنید. این موضوع حتی در مورد قابلیت شیفت ترونیک در خودروهای میان‌رده بازار نظیر کیا سراتو آپشنال نیز صدق می‌کند. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم چنین قابلیت‌هایی تنها در خودروهای مدرن و پرقدرتی همچون گلف GTI، بی ام و 428 و تویوتا جی‌تی86 می‌تواند حس لذت‌بخش یک رانندگی پرشتاب و هیجان‌انگیز را در شما ایجاد کند
 

Similar threads

بالا