تعمیر سازه فلزی هواپیما

roham2020

عضو جدید
عملکرد رضایت بخش یک هواپیما مستلزم حفظ مداوم یکپارچگی ساختاری هواپیما است. مهم است که تعمیرات سازه های فلزی مطابق با بهترین تکنیک های موجود انجام شود زیرا تکنیک های تعمیر نامناسب می تواند خطری فوری یا بالقوه ایجاد کند. قابلیت اطمینان یک هواپیما به کیفیت طراحی و همچنین طرز کار استفاده شده در تعمیرات بستگی دارد. طراحی یک تعمیر سازه فلزی هواپیما به دلیل نیاز به سبک بودن هواپیما تا حد امکان پیچیده است. اگر وزن یک فاکتور حیاتی نبود، تعمیرات می توانست با حاشیه ایمنی زیادی انجام شود. در عمل واقعی، تعمیرات باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند تمام بارها را با ضریب ایمنی لازم حمل کند، اما نباید استحکام اضافی زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، اتصالی که خیلی ضعیف است را نمی توان تحمل کرد، اما اتصالی که خیلی قوی است می تواند باعث افزایش استرس شود که ممکن است باعث ایجاد ترک در مکان های دیگر شود.
پوشش پارچه هواپیما، ساخت هواپیما از ورق فلز بر هوانوردی مدرن غالب است. به طور کلی، ورق فلزی ساخته شده از آلیاژهای آلومینیوم در بخش های بدنه هواپیما استفاده می شود که هم به عنوان ساختار و هم به عنوان پوشش بیرونی هواپیما عمل می کند، و قطعات فلزی با پرچ ها یا انواع دیگر اتصال دهنده ها به هم متصل می شوند. ورق فلز به طور گسترده در بسیاری از انواع هواپیما از هواپیماهای مسافربری گرفته تا هواپیماهای تک موتوره استفاده می شود، اما ممکن است به عنوان بخشی از یک هواپیمای کامپوزیت، مانند صفحه ابزار، ظاهر شود. ورق فلز با نورد کردن فلز به ورق های مسطح با ضخامت های مختلف از نازک (برگ) تا صفحه (قطعه های ضخیم تر از 6 میلی متر یا 0.25 اینچ) به دست می آید. ضخامت ورق فلزی که گیج نامیده می شود از 8 تا 30 متغیر است و گیج بالاتر نشان دهنده فلز نازکتر است. ورق فلز را می توان به اشکال مختلف برش داد و خم کرد.
آسیب به سازه های فلزی هواپیما اغلب در اثر خوردگی، فرسایش، تنش های معمولی و سوانح و حوادث ناگوار ایجاد می شود. گاهی اوقات اصلاح ساختار هواپیما نیاز به بازسازی ساختاری گسترده دارد. به عنوان مثال، نصب بال در هواپیما نه تنها نوک بال را با یک بال جایگزین می کند، بلکه به تقویت گسترده ساختار بال برای تحمل تنش های اضافی نیز نیاز دارد.
روش‌های متعدد و متنوعی برای تعمیر بخش‌های ساختاری فلزی هواپیما وجود دارد، اما هیچ مجموعه‌ای از الگوهای تعمیر خاصی در همه موارد اعمال نمی‌شود. مشکل ترمیم بخش آسیب دیده معمولاً با کپی کردن قطعه اصلی از نظر استحکام، نوع جنس و ابعاد حل می شود. برای انجام تعمیرات ساختاری، تکنسین هواپیما به دانش کاری خوب از روش ها و تکنیک های شکل دهی ورق فلزی نیاز دارد. به طور کلی شکل دهی به معنای تغییر شکل با خمش و تشکیل فلز جامد است. در مورد آلومینیوم، این کار معمولا در دمای اتاق انجام می شود. تمام قطعات تعمیر به گونه ای شکل می گیرند که قبل از اتصال به هواپیما یا قطعه در جای خود قرار گیرند
 

Similar threads

بالا