تعریف عشق از دیدگاه روانشناختی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

تعریف عشق از دیدگاه روانشناختی

عشق احساسی است که در اشکال مختلف در همه آدم‌ها وجود دارد. همه انسان‌ها به نوعی به عشق نیاز دارند و میل به محبت کردن و محبت دیدن دارند. عشق ابعاد مختلفی دارد مانند عشق بین دوستان، خانواده، حیوان خانگی، زن و شوهر. ممکن است برای بسیاری از افراد عشق معانی متفاوتی داشته باشد و به شکلی متفاوت در زندگیشان وجود داشته باشد.
برخی عشق را عشقی بدون قید و شرط می‌دانند، برخی آن را لذت و برخی دیگر خدمت و کمک رسانی. عشق ابعاد مختلفی دارد در این مطلب قصد داریم درباره عشق از دیدگاه روانشناختی، انواع و حقایق عشق مطالبی را ارائه دهیم.


منبع

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

عشق رمانتیک چیست؟​

عشق رمانتیک را می توان مثلثی از صمیمیت، اشتیاق و تعهد درنظر گرفت. این سه بعد مجزا هستند اما ممکن است بر قدرت یکدیگر تاثیر بگذارند.
برای مثال، یک رابطه با صمیمیت زیاد ممکن است احساس تعهد قوی نیز داشته باشد. از سوی دیگر، رابطه‌ای که شور و اشتیاق ندارد، اما صمیمیت و تعهد بالایی دارد، ممکن است در برخی جنبه‌ها مشکل داشته باشد، اما در برخی جنبه‌ها لذت بخش باشد. یک رابطه فاقد هر سه عنصر ممکن است رابطه سازگار یا کاملی نباشد یا برای بهبود نیاز به مشاوره یا روانشناسی زوجین داشته باشد.

عشق رمانتیک عواقب شیمیایی نیز دارد. تغییرات فیزیولوژیکی که هنگام عاشق شدن اتفاق می‌افتد، می‌تواند با تغییر سطح سروتونین، دوپامین، اکسی‌توسین و کورتیزول، انسان را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد.

مواد شیمیایی آزاد شده توسط احساس عشق می‌تواند تغییرات مثبت و منفی ایجاد کند. آن‌ها حتی می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند. گاهی اوقات، اگر عشق ناگهان از بین برود، می‌تواند قلب را بشکند (به نام کاردیومیوپاتی ناشی از استرس). با این حال، مرگ بر اثر قلب شکسته نادر است و تنها در کمتر از 2 درصد از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی ناشی از استرس رخ می‌دهد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

چند واقعیت درباره عشق رمانتیک​

  • عشق رمانتیک مستلزم سازش است.
عشق رمانتیک ممکن است نیاز به شفقت داشته باشد. توجه و همدلی با شریک زندگی‌تان می‌تواند پایه های اساسی یک رابطه دلسوزانه و صادقانه باشد.
  • جاذبه جنسی
جذابیت جنسی ممکن است تنها دلیلی نباشد که دو نفر را در یک رابطه عاشقانه طولانی مدت به هم پیوند می‌دهد. اغلب در عشق عاشقانه نقش دارد، به خصوص در آغاز. نظریه ها و تحقیقات زیادی در مورد چگونگی و چرایی جذب ما به یکدیگر وجود دارد.

در اینجا برخی از حقایق مبتنی بر تحقیقات در مورد جذابیت جنسی آورده شده است:
زبان بدن یکی از راه‌هایی است که ما یکدیگر را جذب می‌کنیم (لبخند زدن، تکان دادن موهایمان، برقراری تماس چشمی و غیره).زیر و بمی صدای شما ممکن است بر نحوه درک دیگران از سطح جذابیت شما تأثیر بگذارد. بسیاری از مردم کسانی را که چهره متقارن دارند بسیار جذاب می دانند. مطالعات نشان می دهد که اکثر مردم ترجیح می دهند به دنبال شریک زندگی برای روابط طولانی مدت به دلایل جنسی باشند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

روانشناسی عشق​

در طول قرن‌ها، هنرمندان مشهور از ابزارهای خلاقانه برای توصیف عشق و تأثیرات آن بر ذهن و جسم استفاده کرده‌اند. گاهی می‌توان احساس کرد که عشق را فقط می توان از طریق شعر، موسیقی، فیلم و هنر توصیف کرد. با این حال، یک مبنای روانشناختی نیز برای عشق وجود دارد.
ذهن جایی است که عشق ریشه می‌دواند، بدین معنی که عشق می‌تواند وضعیت ذهن را تغییر دهد. وقتی عاشق می‌شوید، ممکن است ذهنتان تغییر کند. وقتی کسی را که دوستش دارید از دست می‌دهید، می‌تواند یکی از سخت‌ترین دردهای عاطفی باشد که تا به حال تحمل کرده‌اید. در اینجا برخی از حقایق روانشناختی در مورد عشق وجود دارد.

حقایق روان‌شناختی درباره عشق ثابت می‌کند که وقتی فردی عاشق می‌شود، مغز انواع هورمون‌ها و مواد شیمیایی را ترشح می‌کند که باعث می‌شوند احساس جذابیت و شهوت بیش از حد داشته باشید.
بیشتر همه در سطح روانی احساس جذابیت می کنند، اما مغز چیزی است که ما را عاشق می کند. وقتی “یکی” را ملاقات می‌کنید، در چشمان او گم می‌شوید و در اعماق وجودتان می‌دانید که قرار است با هم باشید.
برخی از حقایق علمی وحشیانه درباره عشق وجود دارد؛ عشق می‌تواند شما را مجبور به انجام کارهای دیوانه کننده کند. گاهی اوقات شما فقط باید به حرف دل خود گوش دهید زیرا هرگز شما را گمراه نمی‌کند. بیش از هر چیز، به احساسات خود در مورد عشق گوش دهید، زیرا وقتی می‌دانید که عاشق کسی هستید، آن وقت مهم است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

در اینجا 21 حقیقت روانشناختی شگفت‌انگیز درباره عشق آورده شده است:​


عشق باعث می شود ضربان قلب زن و شوهر هماهنگ شود
وقتی عمیقاً به شخصی در یک رابطه متعهد هستید، متوجه خواهید شد که ضربان قلب شما با او همگام می‌شود. این باعث ایجاد پیوند عمیق‌تری بین شما و شریک زندگیتان می‌شود.

شهوت با عشق فرق دارد
شهوت راهی است که ما از نظر روانی به سمت تولید مثل سوق می‌دهد. تستوسترون و استروژن هورمون‌های اولیه‌ای هستند که این احساسات شهوانی را تولید می‌کنند.

برای روابط مبتنی بر شهوت، شما بیشتر جنبه فیزیکی دارید، اما زمانی که یک رابطه مبتنی بر عشق است، می‌خواهید و دوست دارید که فرد را در سطح محاوره ای و احساسی بشناسید.

هورمون های عشق می توانند شما را وادار به انجام کارهای دیوانه کند
حسادت چیزی است که توسط اکسی توسین، یکی از هورمون‌های عشق ایجاد می‌شود. اگر اکسی توسین در بدن فردی افزایش یابد، می‌تواند او را به انجام کارهایی سوق دهد که برای رابطه آنها بسیار سمی و مضر است.

عشق در واقع سه احساس در یک احساس است
عشق در واقع از سه حس مختلف تشکیل شده است. به گفته هلن فیشر، انسان شناس و پژوهشگر رفتار انسانی زیست شناسی عشق و جاذبه، چیزی که ما آن را «عشق» می نامیم، ترکیبی از شهوت، جاذبه و وابستگی است.

عشق باعث می شود مردم کارهای دیوانه وار انجام دهند
وقتی عاشق کسی می‌شوید، ممکن است کارهایی را انجام دهید که معمولاً در یک رابطه روزمره انجام نمی‌دهید. وقتی کسی از نظر جنسی تحریک می‌شود، مغز او خودآگاهی، تفکر انتقادی و عقلانیت فرد را خاموش می‌کند. این می‌تواند منجر به برخی تصمیمات بد شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عشق شما را سالم تر می کند
یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افراد متاهل کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند. این مطالعه نشان داد که «افراد متاهل در مقایسه با مجردها 5 درصد کمتر به بیماری عروقی مبتلا می‌شوند» و همچنین «8 درصد، 9 درصد و 19 درصد احتمال ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی، بیماری عروق مغزی و بیماری شریانی محیطی کمتر است

عشق شما را شادتر می‌کند‌
هر زمان که احساس ناراحتی کردید، فکر کردن به کسی که دوستش دارید ممکن است مفید باشد. طبق مطالعه ای که توسط فیشر انجام شده است، عشق دوپامین را آزاد می‌کند، انتقال دهنده عصبی مسئول ایجاد این احساس شادی در شما.

در عرض چهار دقیقه متوجه می‌شوید که کسی را دوست دارید یا نه
عشق چیزی است که بدن شما خیلی سریع تشخیص می‌دهد. یک مطالعه نمادین توسط استاد روانشناسی آرتور آرون نشان داد که شما می‌توانید نزدیکی شدیدی را با یک نفر پس از تنها چهار دقیقه خیره شدن در چشمان یکدیگر احساس کنید.

عشق می تواند باعث کاهش وزن شود.
عشق اکسی توسین تولید می‌کند که باعث شادی عاطفی می‌شود، اما همچنین می‌تواند اشتهای شما را سرکوب کند (و باعث شود نتوانید بخوابید!). یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که وجود اکسی توسین در مردان مصرف کالری را کاهش می‌دهد و “اثرات متابولیسم مفیدی” دارد.

شما واقعاً از عشق کور می‌شوید
وقتی با کسی هستید، بدن شما به طور طبیعی مسیرهای عصبی در مغز را که احساسات منفی را نشان می‎‌دهد، غیرفعال می‌کند. این زمانی است که بدن شما ارزیابی‌های انتقادی از عشق شما را متوقف می‌کند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قسمت‌های متعدد مغز به شما کمک می‌کند که عاشق شوید
تحقیقات فیشر نشان داد که مغز شما هورمون‌هایی را از قسمت‌های مختلف مغز ترشح می‌کند، به ویژه قشر جلوی مغز، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز. مواد شیمیایی حاصله آنقدر نسبت به فردی که با او هستید احساس خوبی ایجاد می‌کنند که شروع به عاشق شدن می‌کنید.

عشق از نظر شیمیایی شبیه OCD است
در مراحل اولیه عشق، اکثر افراد سطوح پایین‌تری از سروتونین در بدن خود و سطح بالاتری از کورتیزول دارند. سروتونین با شادی مرتبط است، در حالی که کورتیزول با استرس مرتبط است.

مشخص شده است که این سطوح بسیار شبیه به افرادی است که مبتلا به OCD (اختلال وسواس فکری-اجباری) تشخیص داده شده اند و این ثابت می‌کند که چرا وقتی عاشق کسی می‌شویم، از حالت عادی خارج می‌شویم.

فیشر توضیح داده است: “این چیزی است که به شما شادی و اشتیاق را می‌بخشد که اساس عشق رمانتیک است.”

احساسات دلبستگی به روابط عاشقانه محدود نمی‌شود
دلبستگی، یکی از احساساتی که محرک عشق است، در روابط مادری آشکار است. اکسی توسین و وازوپرسین هورمون‌های اصلی هستند که هنگام احساس دلبستگی ترشح می‌شوند.

عشق و صمیمیت با خلاقیت مرتبط است
مطالعات نشان داده‌اند که عشق بر ذهن تأثیر می‌گذارد تا بسیار خلاق‌تر و انتزاعی‌تر باشد. وقتی مردم به صمیمیت فکر می‌کنند، باعث می‌شود روی زمان حال تمرکز کنند و نه بلندمدت، بنابراین راهی برای زندگی در زمان حال است.

همان احساس عاطفی عشق را می‌توان در شکلات نیز یافت
شکلات همان اثرات روانی را دارد که عشق در بدن ایجاد می‌کند. هنگامی که شکلات می‌خورید، بدن شما هورمون فنیل اتیلامین را ترشح می‌کند که همچنین یک ماده شیمیایی است که از طریق عشق آزاد می‌شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گرفتن دست عشقتان استرس و درد را از بین می‌برد

مطالعه دیگری نشان داده است که زوج‌هایی که دست در دست هم می‌گیرند، ارتباط عمیق‌تری دارند و می‌توانند در موقعیت‌های استرس‌زا یا هنگام درد، احساس بهتری به یکدیگر بدهند.

عشق می‌تواند شما را بیمار کند
وقتی کسی عاشق می‌شود، در مقطعی دچار دلتنگی می‌شود. وقتی عاشق می‌شوید، بدنتان کورتیزول ترشح می‌کند که یک هورمون استرس است که سیستم ایمنی بدن فرد را سرکوب می‌کند. این به شما فرصت بیشتری برای بیمار شدن می دهد.

عشق می‌تواند باعث دل شکستگی شود
گاهی عشق فقط آزار دهنده است و می‌تواند باعث دلشکستگی و باعث سندرم قلب شکسته شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به دلیل استرس جسمانی از دست دادن کسی که دوستش دارد، آسیب می‌بیند و بیشتر برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد.

مردمک‌های شما می‌توانند به شما بگویند که آیا عاشق هستید یا خیر
یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که وقتی جذب کسی می‌شوید، مردمک چشم‌هایتان گشاد می‌شود. و همانطور که می‌دانید، جاذبه یکی از بازیگران اصلی در عشق است.

عشق در نگاه اول واقعی است
ممکن است عاشق شدن فقط 5/1 ثانیه طول بکشد. عبارن عشق در نگاه اول از اینجا آمده است.

عشق یک مسکن طبیعی است
ثابت شده است که دیدن همسرتان به نوعی می‌تواند به کاهش درد جسمی شما کمک کند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

8 نوع مختلف عشق


  • عشق محبت آمیز

عشقی است بدون جاذبه عاشقانه، بین دوستان یا اعضای خانواده رخ می‌دهد. این عشق زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو نفر ارزش‌های یکسانی دارند و به یکدیگر احترام می‎گذارند.

  • در گفتگوی عمیق با یک دوست شرکت می‌کنید.
  • قابل اعتماد می‌شوید
  • در شرایط سخت حمایتگر هستید.
  • قدردانی می‌کنید.

  • عشق پایدار

این نوع عشق، یک عشق پیوندی منحصر به فرد است که در طول سالیان متمادی بالغ می‌شود. این یک عشق ابدی بین زوجی است که تصمیم می‌گیرند برای رابطه خود تلاش مساوی انجام دهند. برای رسیدن به “عشق پایدار” به تعهد و فداکاری نیاز است. به جای “عاشق شدن”، شما “عاشق” شریکی هستید که می خواهید به طور نامحدود در کنارتان باشد.

  • به تقویت پیوند روابط طولانی مدت ادامه دهید.
  • به دنبال تلاش با شریک زندگی خود هستید.

  • عشق آشنا

یک عشق طبیعی است که ریشه در والدین و فرزندان و همچنین بهترین دوستان دارد. این یک عشق بی نهایت است که بر پایه پذیرش و ارتباط عاطفی عمیق بنا شده است. این عشق به راحتی و بلافاصله در روابط والدین و فرزند به وجود می‌آید.

  • زمان خود یا لذت های شخصی خود را فدای عشق می‌کنید.
  • بخشنده‌تر می‌شوید
  • لحظات به یاد ماندنی و تاثیرگذار را به اشتراک می‌گذارید
  • کلامی احساسات عاشقانه ومحبت خود را نشان می‌دهید.

  • عشق رمانتیک

عشق رملنتیک یک عشق اولیه است که برای اکثر مردم به عنوان یک غریزه طبیعی به وجود می‌آید. این یک عشق پرشور است که از طریق محبت فیزیکی نشان داده می‌شود. رفتارهای عاشقانه مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و گرفتن دست، اما محدود به آنها نیست. این عشق میل به بدن فیزیکی شخص دیگری دارد.

  • تحسین کردن بدن فیزیکی کسی
  • لمس فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن.
  • محبت عاشقانه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
  • عشق بازیگوش

یک عشق کودکانه و عاشقانه است که معمولاً در مراحل ابتدایی یک رابطه (معروف به مرحله ماه عسل) یافت می‌شود. این نوع عشق شامل تمسخر، انگیزه‌های بازیگوش و خنده بین دو نفر است. اگرچه در زوج‌های جوان رایج است، اما زوج‌های مسن‌تر که برای این عشق تلاش می‌کنند، رابطه‌ای با ارزش‌تر پیدا می‌کنند.

  • معاشقه می‌‌کنید و در گفتگوهای عجیب و غریب شرکت می‌کنید.
  • زمانی را برای خندیدن و تفریح با هم می‌گذرانید
  • رفتار کودکانه و بازیگوش دارید.

  • عشق وسواسی

شیدایی یک عشق وسواسی نسبت به یک شریک است. این منجر به حسادت یا مالکیت ناخواسته می‌شود – که به هم وابستگی معروف است. بیشتر موارد عشق وسواسی در زوج‌هایی دیده می‌شود که در عشق نسبت به یکدیگر عدم تعادل دارند. عدم تعادل اروس و لودوس علت اصلی شیدایی است. با سطوح سالم عشق بازیگوش و عاشقانه می توان از آسیب عشق وسواسی جلوگیری کرد.

چگونه از شیدایی جلوگیری کنیم:

قبل از اقدام به رفتار وسواسی یا تملکی آن را بشناسید.

بیشتر روی خودت تمرکز کن تا شخص دیگری.

به روابط خود اعتماد کنید.


  • عشق به خود

عشق به خود شکل سالم عشق است که در آن شما ارزش خود را تشخیص می‌دهید و نیازهای شخصی خود را نادیده نمی‌گیرید. عشق به خود با اعتراف به مسئولیت خود در قبال رفاه شما آغاز می شود. مثال زدن انواع عشق بیرونی چالش برانگیز است زیرا نمی توانید چیزی را که ندارید ارائه دهید.

  • محیطی ایجاد کنید که رفاه شما را تقویت کند.
  • مواظب خودت باش همانطور که پدر و مادر از فرزندشان مراقبت می کنند.
  • با افرادی که از شما حمایت می کنند وقت بگذرانید.

  • عشق آگاپه

آگاپه بالاترین سطح عشق برای ارائه است. بدون هیچ انتظاری برای دریافت چیزی در ازای آن داده می‌شود. پیشنهاد آگاپه تصمیمی برای گسترش عشق در هر شرایطی است – از جمله موقعیت‌های مخرب. آگاپه یک عمل فیزیکی نیست، یک احساس است، اما اعمال عشق به خود می‌تواند آگاپه را برانگیزد، زیرا نظارت بر خود منجر به نتایج می‌شود.


جمع بندی:

عشق احساس قدرتمندی است که بی شک در زندگی همگان وجود دارد. شناخت عشق و چگونگی ابراز آن و موفقیت در آن اهمیت بالایی در سلامت فرد و بهبود روابط و کیفیت زندگی او دارد.
 

آیدا..

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از نظر من عشق به گفتن نیست باید ثابت کرد.
زن و مرد هم نداره.
عاشق واقعی از جونش مایه میزاره
تو سختی ها مثل کوه پشت معشوقه
آدم نباید مثل ماسه کنار ساحل باشه یهو زیر پای طرف مقابلت و خالی کنی
باید اینقدر از طرف مقابلت مطمن باشی به عشقش ایمان داشته باشی .مشکلی پیش بیاد بگی دو تایی حلش میکنیم
 

Similar threads

بالا