بروبچ جیمبو

aaj6551

عضو جدید
این راسته که موتور هواپیما 747 هر کدومش 5 میلیون قطعه داره؟:eek::surprised::cool:
 

aaj6551

عضو جدید
خب پس معلوم شد بچه های باشگاه هوافضا خیلی بیسواد تشریف دارن
 

Mova_aircraft

عضو جدید
سلام
امیدوارم ناراحت نشید ولی این سوال کاملا خنده داره
و نشانه این که شما از هوا پیما هیچی نمی دونید .
 

boyboy

عضو جدید
دادا کوجای؟ حالا گیریم این موتوره 5 میلون قطعه داشته باشد میخای چیکار
نه آخه تو بوگو
بعدشم چرا اینقد زود نارحت میشین
 

boyboy

عضو جدید
بوئينگ ( Boeing) (3)
تهيه كننده : محمود كريمي شروداني
منبع : راسخون





انواع مدل هاي 747:

747-100 :

اولین نمونه این هواپیما، 100-747 می باشد که در تاریخ 2 سپتامبر 1969 از کارخانه بوئینگ در واشینگتن خارج شد. این کارخانه بزرگترین کارخانه ای است که تا به حال ساخته شده است. هواپیمای 100-747 از سال 1970 کار خود را در خطوط هوایی آغاز کرد. بعدها این هواپیما با هواپیمای مدل 100-747 دش بی (B) جایگزین شد که کاملاً شبیه مدل قبلی بود فقط طراحی دماغه و شکل زیر این مدل متفاوت بود. نوع دیگر از سری 100 مدل SR می باشد که گنجایش 550 مسافر را داراست و در پروازهای داخلی ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد.
هواپیمای 100-747 را میتوان از طبقه بالای آنها که فقط 3 پنجره دارد، شناسایی کرد، هر چند بعضی از شرکتهای هواپیمایی اخیراً مدل "SUD" را خریداری کرده اند که طبقه دوم را در مدل 300-747 نیز داراست.
747-200 :

ظرفیت این مدل مانند 100-747 می باشد، ولی می تواند 30 درصد بیشتر پرواز کند و از طبقه بالای این مدل که 8 پنجره دارد قابل شناسایی است. این مدل اولین 747 ای بود که برای حمل بار هوایی طراحی شده بود و در 3 مدل باری مختلف تولید شده بود. مدل 747-200 دش اف (F) که فقط برای حمل بار است، مدل 747-200 دش سی (C) که مدل متغیری است که می تواند برای حمل بار یا مسافر مورد استفاده قرار گیرد و مدل 747-200 دش ام (M) که مدل ترکیبی است و توانایی حمل بار و مسافر در یک زمان را داراست.
747-SP :

مدل 747-SP اولین بار در سال 1976 تحویل شد و در این مدل ظرفیت هواپیما قربانی سرعت و مسافت پروازی شده بود، یعنی ظرفیت 220 مسافر را داشت در حالی که مسافت 10200 مایل را با سرعت 610 مایل در ساعت طی می کرد، بعضی خطوط هوایی این مدل را 747 - SHORT می نامند چرا که ظاهری کوچک دارد.
هدف از ساختن این هواپیما که حدود 30/14 متر کوتاهتر از نمونه 100 می باشد عرضه یک هواپیما با برد زیاد برای استفاده در مسیرهای کم مسافر بود سکان عمودی این هواپیما بلند تر از سکان عمودی 100 بود تا جبران بدنه کوتاهتر آن را بنماید .
پیشرانه _ این هواپیما از 4 موتور توربوفن پرات اندویتنی JT9D-7F هر یک با توان 46985 پاوند (209 کیلو نیوتن) و یا نوع بهینه موتور پرات اندویتنی JT9D-7F هر یک با توان 48000 پاوند و یا پرات اند ویتنی JT9D-7J با توان 50000 پاوند (4/222 کیلونیوتن)نیرو می گیرد.همچنین می توان از از چهار موتور رولزوریس RB112-425B2 با توان 50000 پاوند یا رولزوریس RB211-524C2 با توان 51600 پاوند (9/225)و یا از 4 موتور جنرال الکتریک CF6-45A2B2 هر یک با توان 46500 پاوند (8/206 کیلونیوتن ) نیز در ساخت این هواپیما استفاده نمود.
کارایی - بیشترین سرعت در پرواز افقی 505 نات (935 کیلومتر در ساعت)
بیشترین برد 6650 ناتیکال مایل (12324 کیلومتر) .
اوزان - وزن خالی 318258 پاوند (144360 کیلوگرم). بیشترین وزن بار قابل حمل 91100 پاوند بیشترین وزن هنگام برخاستن 659877 پاوند (299320 کیلوگرم)
بیشترین وزن هنگام فرود 409944 پاوند (185950 کیلوگرم).
ابعاد - دهنه بال 64/59 متر . طول 31/56 متر ارتفاع /94/19 متر می باشد.
گنجایش - دو خلبان و یک مهندس پرواز به طور معمول 28 صندلی در قسمت درجه یک 32 صندلی در طبقه بالا و 299 صندلی 10 ردیفه درقسمت پایین .
بیشترین مسافر قابل حمل 400 نفر .
هواپیمای 747-SP دور پروازترین مدل بود تا اینکه ایرباس A340 ساخته شد و به ایرلاین های آمریکایی Pan Am و Gantas راه یافت چرا که توانایی پرواز دور برای مسیرهای این ایرلاین ها مناسب بود. (ایرلاین های آمریکا بعدها 747-SP را برای پرواز به توکیو استفاده کردند).
747-300 :

اولین مدل بوئینگ 747 که طبقه فوقانی با گنجایش بیشتری را ارائه کرد 747-300 است. در ضمن این مدل نسبت به 747-200 دور پرواز تر است. مدلهای 747-300 دش ام (M) و 747-300 دش اس آر (SR) نیز ساخته شدند.
 

boyboy

عضو جدید
747-400 :

آخرین مدل 747، مدل 400-747 است که هنوز نیز تولید می شود، در این مدل باله های کوچک ، فضای داخلی جدیدتر و سرگرمی های حین پرواز نسبت به مدل های قبلی، اضافه تر بودند.
مدل 400 در شکل های ترکیبی 400-747 دش ام (M) و باری 400-747 دش اف (F) نیز ساخته شده است. مدل 400-747 دش دی (D) که در پروازهای داخلی ژاپن مورد استفاده است، بالاترین ظرفیت را در بین هواپیماهای ساخته شده تا امروز را داراست (حمل 568 مسافر) مدل ER نمونه دور پرواز 400 است و مدل باری آن ERF می باشد.
اخیرا طرح های جدیدی برای ساخت مدل جدید وجود دارد، مدل XGLR که به معنی مدل دور پرواز بسیار بی صدا می باشد.
مدلهای نظامی و دولتی:

مدل جدید U.S.PRESEDINTIAL از مشهورترین مدلهای 747 است و به نام Airforce One شناخته شده است. در حالی که رئیس جمهور را هیچگاه با هواپیمای نظامی جابجا نمی کنند ، مدل VC-25A می باشد که به جهت استفاده در بخش نظامی و پست های کنترل نظامی تغییر شکل داده شده بود و یک فروند 747 که برای انتقال Space Shuttle و حمل تانکرهای سوختگیری هوایی مورد استفاده قرار میگیرند. مدل جدید دیگری که به بافت نظامی 747 اضافه شده است Airborne laser است که جزئی از طرح دفاع ملی ضد موشک می باشد.
دولتهای دیگر نیز از 747 برای پروازهای VIP استفاده کرده اند که بحرین، ایران، ژاپن ، عمان، قطر، عربستان سعودی، تایوان و امارات متحده عربی را می توان نام برد.
موتور ها:

در مدل 100-747 چهار موتور توربو Pratt and Whitney JT9D-7A یا چهار موتور توربو فن Rolls-Royce RB 211-254B2 یا چهار موتور توربو فن General Electric CF6-45A2.
در مدل 300/200-747 چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 یا چهار موتور توربوفن RB211-524D4 یا چهار موتور توربوفن General Electric CF6-50E2
در مدل 400-747 چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney PW4062 یا چهار موتور توربو فن RB211-524H یا چهار موتور توربوفن General Electric CF6-80C2B5F
جزئیات:

مدل 400-747 ، 6 میلیون قطعه دارد که در 33 کشور مختلف ساخته می شوند.
فقط یک موتور مدل 747 نیرویی بیشتر از 4 موتور مدل 707 تولید می کند.
در مدل 747 بیش از 700 پوند اورانیوم درون ساختار موتور وجود دارد، هدف از بکاربردن این اورانیوم سنگین کردن بال برای جلوگیری از تکان و لرزش بال است.
سوانح:

در تعدادی از حوادث هوایی این هواپیما دچار سانحه شده است. تعداد بسیار کمی از این حوادث به خاطر اشکالات طراحی یا ساختاری هواپیما بوده است، بیشتر آنها به خاطر اشتباه خلبان و یا حملات تروریستی یا هواپیما ربایی بوده است.
- پرواز لوفت هانزا در نایروبی در سال 1974
- حادثه فرودگاه Tenerife در سال 1977
- پرواز Air India در دریای عرب در سال 1978
- پرواز هواپیمایی کره در دریای Okhostk در سال 1983
- پروازAvianca در مادرید در سال 1983
- پرواز Air India در اقیانوس آتلانتیک در سال 1985
- پرواز هواپیمایی ژاپن در توکیو در سال 1985
- پرواز هواپیمای آفریقای جنوبی در اقیانوس هند در سال 1987
- پرواز Pan Am در لاکربی در سال 1988
- پرواز هواپیمایی چین در تایوان در سال 1991
- پرواز هواپیمایی فیلیپین در Okinawa در سال 1994
- پرواز OWA در Long Island در سال 1996.
- پرواز سعودی در دهلی در سال 1996
- پرواز هواپیمایی کره در Guam در سال 1997
- پرواز هواپیمایی سنگاپور در تایپه در سال 2000
- پرواز هواپیمایی چین در Penghu Island در سال 2002
معرفي بوئينگ 777

هواپیمای بوئینگ 777 یکی از مدلهای مسافربری دور پرواز دو موتوره غول پیکر ساخته شده توسط کارخانه Boeing است.
این مدل توانایی حمل 305 تا 550 مسافر را در مسافت 5600 تا 8870 مایل را دارد.
تاریخچه:

در دهه 1970 مدلهای جدیدی را به منظور جایگزینی مدلهای گذشته طراحی نمود. این مدلهای جدید شامل مدل 757 برای جایگزینی 727، مدل دو موتوره 767 برای رقابت با Airbus A300 مدل 777 برای رقابت با DC-10 و Lockheed Tristor.
مدل 777 ، هواپیمای جدید 3 موتوره بود که طرحی همانند 767 داشت و فقط شکل بالها تغییر کرده بودند و در دو نوع transcontinental با قابلیت حمل 175 مسافر تا مسافت 5000 کیلومتر و international با قابلیت حمل همان تعداد مسافر تا مسافت 8000 کیلومتر ساخته شد.
بعد از راه اندازی مدلهای دو موتوره ساخت مدل 777، 3 موتوره کنار گذاشته شد.
موفقیت در ساخت مدلهای 757 و 767 با همان طراحی مدلهای 3 موتوره ولی با استفاده از 2 موتور برای ایجاد نیروی محرک، کارخانه بوئینگ را به ساخت این مدلها بیش از پیش ترغیب کرد.
طرح اولیه شرکت Boeing فقط شامل بزرگترکردن و افزایش ظرفیت مدل 767 بود که نتیجه آن طراحی مدل 767-x بود. این مدل جدید در واقع همان 767 بود با این تفاوت که بدنه و بالها بزرگتر بودند و ظرفیت حمل 340 مسافر را تا مسافت 7300 مایل دارا بود.
شرکت Boeing به دنبال مدلی شبیه 747 با تمام توانایی های 767 بود که حاصل این تلاشها طراحی مدلی کاملاً جدید یعنی مدل 777 دوموتوره بود.
 

boyboy

عضو جدید
مشخصات تکنولوژیک:

برای ارضاء احتیاجات و تقاضاهای خطوط هوایی ، تکنولوژیهای تازه باید توسط Boeing به کار گرفته می شد. مشخصات تکنولوژیک مانند:
- صفحه نمایش LCD در اتاقک خلبان.
- سیستم کنترل پرواز دیجیتال fly-by-wire.
- سیستم اویونیک نرم افزاری.
- شبکه اویونیک fiber-optic.
- موتورهای غول پیکر توربو با ضریب اطمینان بالا برای مسافتهای دور.
مدل 777 اولین بار در 14 ژوئن 1994 پرواز آزمایشی خود را انجام داد. Boeing اولین نمونهETOPS (پرواز در مسیرهای طولانی بوسیله هواپیمای دو موتوره) را با مدل 777 به مدت 180 دقیقه ارائه نمود. اداره هواپیماهای ایالات متحده در 30 ماه می سال 1995 جایزه ای را برای ارائه ETOPS به مدت 180 دقیقه به مدل pw4074 777-2005 اهدا نمود.
مدلهای مختلف:

سری 200-777:

اولین هواپیمای 777 ساخته شده توسط Boeing در ماه می 1995 به شرکت United Airlines تحویل داده شد. این مدل با توانایی حمل وزن حداکثر (MTOW) یعنی 247 تن و توانایی طی مسافت بین 3780 تا 5150 مایل را داراست.
نیروی مدل 200-777 بوسیله 2 موتور (Pratt & Whitney PW4074 turbofans) 74000LB یا (General Elective GE90-75BS)75000LB یا (Rolls Royce Trent 875S) 75000Lb تامین می شود.
سری 700-200er:

این مدل ظرفیت سوخت بیشتر و توانایی طی مسافت دورتری را داراست و قادر به حمل 286 تن در مسافت 6000 تا 7700 مایل است. اولین هواپیمای مدل 777-200ER در فوریه 1997 به هواپیمایی British Airways تحویل گردد.
در 2 آپریل 1997 یک فروند 777-200ER متعلق به هواپیمایی مالزی، رکورد دورترین پرواز بدون توقف را با پرواز از Seattle تا کوالالامپور یعنی در مسافت 20/20044 کیلومتر طی 21 ساعت و 23 دقیقه بدست آورد.
سری 777-200LR:

طبق ادعای شرکت Boeing این مدل دورپروازترین مدل مسافربری با توانایی پرواز 18 ساعته بدون توقف می باشد. این رکورد با به کارگیری دو موتور GE90-110B1turbofans110000Lb و با استفاده از ذخایر کمکی سوخت در قسمت بار هواپیما مقدور خواهد بود.
سری 300-777:

این مدل به عنوان جایگزینی برای مدل 100-747 و 200 طراحی شده است. در مقایسه با مدلهای 747 قدیمی، 777 از ظرفیت حمل مسافر و طی مسافت بیشتری برخوردار است، در حالی که یک سوم کمتر سوخت مصرف می کند و هزینه نگهداری این مدل 40 درصد کمتر از 747 است.
این مدل ظرفیت حمل 550 مسافر را داراست و 13 تن سنگین تر از مدل 200-777 است.
در مدل 300 دوربینهای مانور زمینی روی بالهای افقی نصب شده که به خلبان در زمان نشست و برخاست کمک می کند.
این مدل نیز جایزة ETOPS را همزمان در 4می 1998 از FAA و JAA دریافت کرد و در همان ماه بوسیله Cathay Pacific در خطوط هوایی به خدمت گرفته شد.
نیروی محرکه این مدل بوسیله دو موتور (Pratt & Whitney PW4090)Lb یا (PW-4098S)98000Lb یا (RollsRoyce Trent 8925)92000Lb تامین می شود.
سری 777-300ER:

این مدل قدرتمند و دور پرواز جدید به منظور جایگزینی 400-747 طراحی شده.
در این مدل بدنه قویتر، ظرفیت سوخت بالاتر همراه با موتورهای بسیار قدرتمند General Electric به کار گرفته شده و توانایی حمل 365 مسافر در مسافت 7250 مایل را داراست. برنامه ساخت مدل 777-300ER توسط Air France راه اندازی شد.
 

boyboy

عضو جدید
مشخصات کلی:

سرعت حرکت در حالت افقی: 84/0 ماخ(550مایل در ساعت در ارتفاع 35000پایی)
متوسط طول بال: 199پا و 11 اینچ
طول بدنه: 209پا در مدل 200،242پا و 4اینچ در مدل 300.
موضوعات آتی

در ماه مه سال ۲۰۰۶ ، چهار موضوع طراحی توسط شرکت بوئینگ در سئاتل تایمز مورد بررسی وآزمایش قرار گرفت. بعد ازاسم گذاری کدها موپت های معروف ( تیم طراحی به عنوان تیم سبز شناخته می‌شود)، که موضوعات طراحی را در اول برای کاهش مصرف سوخت تعیین و تمرکز می‌دهند. همه این چهار طراحی توضیح داده شده که فرم موتور- عقبی نام گرفتند. سیستم « فوزی» که از روتورهای باز استفاده می‌کند و سرعت پایین تری برای مصرف سوخت« بیکیر» که بالهای پهن خیلی نازکی دارد و توانایی این رادارد که قسمتی از آنها خم شوند تا باز شدن چرخها وفرود را تسهیل دهند ، می‌باشد.«کرمیت کرویزر» بالهای جارو کننده را بالاتر از محل قرار گرفتن موتورها قرار داده‌است با این منظور که میزان سروصدا را که از انعکاس خروج گازهای اگزوز به سمت بالا ایجاد می‌شود ، کاهش دهد.« هانی دوو» با طراحب بالهای دلتا شکل خود ، موضوع ترکیب بالهای بالارونده و بدنه یکپارچه سنتی هواپیماها را ارائه کرده‌است. مطابق بیشتر موضوعات ، این طراحی فقط در مرحله آزمایشی برای کمک به ارزیابی بوئینگ از احتمالات بالقوه مانند تکنولوژیهای افراطی و رادیکال می‌باشد.
طرح ریزی مسافرت بین المللی جپسن

در بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۰۶ مجله نیویورکی‌ها اعلام داشت که جپسن یک شاخه فرعی بوئینگ ، یک طراحی لجستیکی برای پروازهای سازمان سیافول العاده الزامی و محرمانه را در دست اقدام دارد. این ادعا براساس اطلاعات یک کارمند قبلی که به نام باب اوربای، که مدیر عامل شرکت که می‌گفت «ما همه پروازهای فوق العاده الزامی و محرمانه را انجام خواهیم داد» ایجاد شد—همانطور که شما اطلاع دارید آنها پروازهایی برای شکنجه هستند. بگذارید با آن مواجه شویم، بعضی از این پروازها به همان طریق انجام شدند." مقاله خاطرنشان کرده بود که این مسئله ممکن است سیاست دفاعی جپسن باشد که مقابله قانونی با خالد المصری است.
و آينده...
شركت بوئينگ چشم‌انداز خود را براي سال 2016 چنين ترسيم كرده است: كاركردن با يكديگر به مثابه يك شركت جهاني براي رهبري صنعت هوا _ فضا.
منابع تحقیق :
Fa.wikipedia.org
tebyan.net
air-mag.blogsky.com
boeing.com
fortune.com
www.imi.ir
www.mmicinternational.com
مجله صنایع هوایی شماره ۱۸۸ ـ صفحه ۶
learntofly.blogsky.com
avia.ir
newcoy.persianblog.ir
 

boyboy

عضو جدید
بوئينگ ( Boeing ) (1)
تهيه كننده : محمود كريمي شروداني
منبع : راسخون





خلاقيت و خطرپذيري ويليام بوئينگ آنقدر بود كه براي تحقق روياهاي برادران رايت دست به اقدام مهمي بزند و حدود يك قرن پيش، شركت هواپيمايي بوئينگ را تاسيس كند. هنر و ظرفيت رهبري او نيز آنچنان بود كه با حضور مستقيم دو دهه در شركت، زمينه‌هاي توسعه آن را چنان فراهم آورد كه امروز بوئينگ به بزرگترين و برترين توليدكننده هواپيماهاي تجاري و دومين شركت بزرگ در زمينه صنايع دفاعي و پيشروترين شركت در طراحي و ساخت موشك‌ها و ماهواره‌ها و سفينه‌هاي فضايي تبديل شود. دستيابي به جايگاه 28 در جمع پانصد شركت برتر جهاني و حفظ اقتدار يك قرن حاكميت در صنعت هوايي و نفوذ به بيش از 90 كشور جهان و تامين 75 درصد هواپيماهاي مسافربري جهان، كارنامه درخشاني است كه ويليام بوئينگ سنگ بناي اوليه آن را نهاد و اكنون پس از فراز و نشيب يكصد ساله و پشت سر گذاشتن دو جنگ جهاني، جيمز مك نرني با سابقه درخشان مديريتي، سكان هدايت شركت را در دست گرفته است. گرچه حوزه فعاليت بوئينگ در صنايع هواپيمايي تجاري تا سيستم‌هاي دفاعي را دربرمي‌گيرد و حتي در همكاري نزديك با سازمان فضايي آمريكا (ناسا) طراحي و ساخت شاتل‌ها و سفينه‌هاي فضايي را نيز شامل مي‌شود، اما مديرعامل فعلي شركت از حضور تدريجي رقيبي به نام ايرباس در حوزه هواپيماهاي تجاري نمي‌تواند خوشحال باشد.
بوئینگ (به انگلیسی: Boeing) یک شرکت هوافضا و دفاعی آمریکایی است. این شرکت بزرگترین صادرکنندهٔ آمریکا است و پس از ایرباس دومین شرکت بزرگ‌ سازنده هواپیما در جهان می‌باشد.
مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل شعبه مهمی دارد. شرکت بویینگ با ناسا در طرحهای فضایی متعددی شراکت دارد.
مرکز شرکت بوئینگ در شیکاگو

این شرکت در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد و امروزه نزدیک به ۱۵۹۰۰۰ نفر در استخدام دارد.
همچنین بوئینگ در لیست پانصد شرکت بزرگ آمریکا(فورچون ۵۰۰) قرار دارد.
حوزه فعاليت

بوئينگ، اولين و بزرگترين شركت هواپيمايي جهان در ساخت هواپيماهاي تجاري و دومين شركت بزرگ در ساخت سيستم‌هاي دفاعي جهان است. حوزه فعاليت بوئينگ، محدوده گسترده‌اي از سيستم‌ها، محصولات و خدمات فضايي و دفاعي را در زمينه طراحي، توليد و پشتيباني هواپيماهاي تجاري، جنگنده‌ها، بمب‌افكن‌ها، موشك‌ها، سفينه‌هاي فضايي، ماهواره‌ها، جنگ افزارها و فناوريهاي مختلف نظامي و دفاعي در برمي‌گيرد.
پنج حوزه اصلي فعاليت بوئينگ عبارت‌اند از:
1. هواپيماهاي تجاري
عمده‌ترين محصولات تجاري در اين زمينه، خانواده هواپيماهاي مسافربري سري 7 از 707 تا 787 است. حدود 12 هزار هواپيماي تجاري يعني مسافربري و باربري در جهان وجود دارد كه 75 درصد آن متعلق به بوئينگ است.
2. سيستم‌هاي دفاعي يكپارچه
طراحي، مونتاژ و پشتيباني سيستم‌هاي دفاعي و توليد انواع هليكوپترها و جنگنده‌هاي نظامي در اين حوزه قرار مي‌گيرد.
3. گروه مهندسي، فناوري و عمليات
اين گروه يك پشتوانه قوي براي سازمان فضايي آمريكا است كه در جهت طراحي و ساخت و عمليات شاتل‌هاي فضايي و ايستگاه بين‌المللي فضايي فعاليت مي‌كند. به طور كلي اين حوزه، از واحدهاي كسب و كار بوئينگ پشتيباني مي‌كند و استراتژي رشد را در جهان با فراهم آوردن افراد، فناوريها، فرايندها و عملكردهاي مناسب در زمان مناسب و مكان مناسب در سطح شركت فراهم مي‌آورد.
4. شركت سرمايه‌گذاري بوئينگ
در جهت فراهم آوردن و تسهيل عمليات بانكي و پشتوانه واحدهاي كسب و كار اصلي در زمينه تجاري و دفاعي، اين شركت تاسيس شده است.
5. گروه خدمات بوئينگ
اين گروه به واحدهاي كسب و كار بوئينگ امكان مي‌دهد تا بر رشد سودآور تمركز كنند؛ چرا كه تمامي خدمات زيرساختي شامل خدمات تسهيلاتي، پرسنلي، جذب و استخدام، برنامه‌هاي رفاهي، ايمني، آتش‌نشاني، عمليات كارگاهي، حمل و نقل و نظير آن را فراهم مي‌سازد.
مدل مديريتي بوئينگ

رهبري و توسعه آن جزء ارزشها و فعاليت‌هاي اصلي شركت است. در مدل مديريتي شركت بوئينگ بر پيشبرد عملكرد از طريق رشد و توسعه بهره‌وري و رهبري تاكيد شده است. شركت داراي يك مركز رهبري است كه رويكرد توسعه رهبري در آنجا مدون و عرضه مي‌شود. اين رويكرد عبارت است از:
- نهادينه سازي ارزشهاي بوئينگ و فرهنگ يكپارچه شركت
- تمركز بر مهارت‌هاي كسب و كار و رهبري.
- پشتيباني اهداف استراتژيك كسب و كار، از طريق آموزش، مربيگري و ارزيابي عملكرد
- انجام اقدامات چالشي در كسب و كار و اخذ و تحليل بازخور در مركز رهبري
شعار شركت در زمينه توسعه رهبري اين است: با رشد رهبران، بوئينگ رشد مي‌كند.
استراتژي‌ها؛ شايستگي‌هاي اصلي بوئينگ
تاكيد استراتژي‌هاي اصلي شركت بر اين موارد است:
- استراتژي‌هاي رشد جهاني
- اهداف و عملكرد مالي
- به شراكت گذاشتن بهترين عمليات، فناوريها و توسعه بهره‌وري
- توسعه رهبري
- اخلاق.
شايستگي‌هاي اصلي بوئينگ عبارت‌اند از:
- تمركز بر فهم و درك دانش مشتري‌مدار
- پيگيري مستمر براي درك‌، پيش‌بيني و مسئول بودن در برابر نيازهاي مشتريانمان
- يكپارچگي سيستم‌ها در مقياس بزرگ
- شركت ناب (بي‌ريخت و پاش).
تمامي شركت بايد واجد عمليات بي‌ريخت و پاش باشد كه مشخصه آن، استفاده كارا از دارايي‌ها، موجودي‌ها، مديريت تامين كنندگان، زمان كم چرخه فعاليت‌ها، كيفيت بالا و هزينه‌هاي كم حمل و نقل است.
فرهنگ و ارزشهاي سازماني
بوئينگ بر اين باور است كه موفقيت آينده او براساس استراتژي‌هاي سه‌گانه زير استوار است:
- اجراي راستين كسب و كار اصلي
- به كارگيري نقاط قوت در محصولات و خدمات جديد
- گشايش صفها و مرزهاي جديد.
براي به عمل درآوردن اين استراتژي، ما توجه مي‌كنيم كه امروز كجا هستيم و فردا مي‌خواهيم كجا باشيم.
جايگاه ارزشها در بوئينگ بسيار حساس است. مديران و كاركنان متعهد هستند كه ارزشهاي اصلي را تنظيم كنند، يعني نه تنها تعريف كنند كه چه كسي هستند، بلكه به عنوان راهنما، كمك و خدمت كنند، تا شركت به جايي برسد كه همه دوست دارند. آنها هر روزه با اين ارزشها حقيقتا زندگي مي‌كنند. اين ارزشها عبارت‌اند از:
- پيشرو بودن
ما در حوزه‌هايي همچون: توسعه مهارتهاي رهبري تيم بوئينگ در هر سطح، عملكرد مديريت، طراحي، ساخت و پشتيباني محصولات و نتايج مالي پيشرو خواهيم بود.
- درستي
ما بالاترين استانداردهاي اخلاقي را به كار مي‌بريم و در تعهدمان صداقت داريم.
- كيفيت
كيفيت مستمر در هر كاري كه انجام مي‌دهيم.
- رضايت مشتري
رضايت مشتري اصل اساسي براي موفقيت ماست. نيل به اين هدف مستلزم آن است كه بفهميم مشتري چه مي‌خواهد.
- همكاري با يكديگر
ما به طور مستمر ياد مي گيريم و ايده‌ها و دانش را تسهيم مي كنيم و كارهاي مشترك را در هر سطح و هر فعاليت در شركت تشويق مي نماييم.
- تيم درگير و متنوع
ما به مهارتها و قوت تيم متنوع خود ارزش مي نهيم. محيطي را فراهم مي‌آوريم كه افراد را قادر سازد در كار خود و تصميم‌گيري و پيشرفت اهداف مشترك كسب و كار، مشاركت كنند.
- شهروند سازماني خوب
بوئينگ معتقد است، شهروندي و نوعدوستي جزئي از DNA آنهاست. بدين لحاظ آنها در فراهم آوردن يك محيط كار امن و محافظت از محيط زيست عمل مي‌كنند.
- افزايش ارزش سهامداران
كسب و كار ما به توليد سود، افزايش رضايت مشتري و افزايش ارزش سهامداران منجر مي شود.
منابع انساني

بيش از 159 هزار كاركنان شركت، در آمريكا و 70 كشور دنيا فعاليت مي كنند. از اين تعداد حدود 40 درصد در بخش هواپيماهاي تجاري، 44 درصد در بخش سيستم‌هاي دفاعي و بقيه در ساير حوزه‌ها مشغول به فعاليت هستند.
شركت بوئينگ جامعترين و بزرگترين آموزشهاي هوايي را چه در زمينه تعمير و نگهداري و چه كاركنان پرواز، در بازار هواپيماهاي 100 صندلي و بالاتر ارائه مي‌دهد.
فروش

شركت بوئينگ در سال 2007 با فروش 5/61 ميليارد دلاري و سود 2/2 ميليارد دلاري در جايگاه 28 در ميان پانصد شركت برتر جهان قرار داشت. فروش هواپيماهاي بوئينگ بيش از 90 كشور دنيا را پوشش مي دهد. 70 درصد هواپيماهاي تجاري توليدشده به خارج از آمريكا فروخته مي‌شود. 75 درصد هواپيماهاي تجاري دنيا نيز توسط بوئينگ تأمين مي شود. حدود نيمي از فروش شركت به حوزه هواپيماهاي تجاري برمي‌گردد. شركت بوئينگ با 22 هزار تأمين كننده جهاني قرارداد دارد و خود بزرگترين پيمانكار سازمان فضايي آمريكا است.
مديرعامل

مديرعامل كنوني شركت، جيمز مك نرني 58 ساله است و از سال 2001 به عنوان عضو هيئت مديره و از 2005 به عنوان مديرعامل مشغول به كار شده است. سابقه مديريتي مك نرني بسيار درخشان است. او همچون بنيانگذار شركت، ويليام بوئينگ، دانش‌آموخته دانشگاه ييل است و MBA را از دانشگاه هاروارد اخذ كرده است.
او 19 سال در جنرال الكتريك مشغول به كار بود و قبل از پيوستن به بوئينگ، مديرعامل شركت 3M بود. او كاركنان را منبع اصلي قدرت بوئينگ مي داند و بر اين باور است كه ديدگاههاي متنوع آنان در توليد خلاقانه محصولات به شركت كمك مي كند؛ شركتي كه همه با تعهد بر توسعه مستمر در آن گردآمده اند.
تاريخ شركت

از لحاظ سير تاريخي، تاریخ شرکت بوئینگ را می‌توان به چند برهه تقسیم کرده و بررسی کرد.

پیش از دهه ۱۹۵۰


مدل اولين هواپيماي بوئينگ در B&W در موزه آينده پرواز
ویلیام ادوارد بوئینگ در اکتبرسال 1881 در دترویت بدنیا آمد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یل در سال 1904 در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال 1911 زیر نظر گلن‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. وی معتقد بود در آینده از هواپیما به عنوان وسیله‌ای برای سفر استفاده می‌شود.
این شرکت در سیاتل، در ایالت واشنگتن توسط ویلیام .ای بوئینگ در ۱۵ ماه ژوئیه سال ۱۹۱۶، تحت عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام» طبق برنامه قبلی ۱۵ ژوئن سال ۱۹۱۶ با اولین پرواز یکی از دو B&W هواپیمای دریایی ساخته شده با کمک جرج کونراد وسترولتس مهندس ملوان ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. در ۹ ماه مه سال ۱۹۱۷ این شرکت به عنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد. ویلیام . ای. بوئینگ ، تحصیلات خود را در دانشگاه یله تمام کرده بود و در اول در صنعت چوب بری کار می‌کرد که در آن کار ثروتمند شد و اطلاعاتی درباره چوب و ساختار آن کسب کرد.این اطلاعات و معلومات ارزش خود را در طراحی‌های و مونتاژ‍‍‍‍‍ هواپیماها ثابت کرد و نشان داد.
در سال ۱۹۲۷، بوئینگ خط هوایی دایر کرد که به اسم حمل و نقل هوایی بوئینگ (BAT) نامیده می‌شد.یک سال بعد BAT به عنوان "حمل و نقل هوایی اقیانوس آرام" معروف شد و با شرکت هواپیمایی بوئینگ به صورت یک کمپانی ادغام شدند. این شرکت در سال ۱۹۲۹ اسم خود را به هواپیماسازی ایالات و اتحادیه حمل و نقل عوض کرد و رعایت اصول پرات & وایتنی،استانداردهای هامیلتون استانداردهای صحیح شرکت هامیلتون و چانس ووگت را لازم دانست. سپس هواپیمایی ایالات، شرکت حمل و نقل هوایی ملیرا در سال ۱۹۳۰ خریداری کرد..قانون پست هوایی (مصوب ۱۹۳۴ که بودن خطوط هوایی و سازندگان و تولید کنندگان را تحت چتر یک اتحادیه قدغن می‌کرد)، باعث شد که این شرکت به سه شرکت کوچک‌تر تقسیم شود- شرکت هواپیمایی بوئینگ، خطوط هوایی ایالات واتحادیه هواپیمایی ایالات و تکنولوژیهای ایالات. در نتیجه ویلیام بوئینگ سهام خود را فروخت.
بعد از مدت کوتاهی، یک قرارداد با شرکت خطوط هوایی جهانی پان امریکن، (Pan Am) به انجام رسید و تولید و ساخت شناورهای هوایی را آغاز و توسعه داد که برای حمل مسافر از راهها و فضاهای بالای اقیانوسها و قاره‌ها استفاده شود. اولین پرواز بوئینگ ۳۱۴( بوئینگ ۳۱۴ ملخ دار ) در ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ بود . آن بزرگ‌ترین هواپیمای غیر نظامی در زمان خود بود که ظرفیت ۹۰ مسافر را در پرواز روزانه و ۴۰ مسافر را در پرواز شبانه داشت. یک سال بعد، اولین پرواز مسافری منظم از ایالات متحده آمریکا به انگلستان بکار افتاد. در نتیجه بتدریج راههای هوایی دیگری باز شدند که بزودی شرکت پان امریکن توانست با بوئینگ ۳۱۴ به فواصل و مسافتهایی در سراسر جهان پرواز کند.
در سال ۱۹۳۸ شرکت بوئینگ کار برروی هواپیمای بوئینگ ۳۰۷را تکمیل کرد. این اولین هواپیمای حمل و نقل با کابین دارای فشار بود و این هواپیما قابلیت پرواز درارتفاع جغرافیایی ۲۰۰۰۰ فیت که بالاتر از محل بیشتر آشفتگی‌ها وتغییرات و تحولات جوی می‌باشد ، داشت.
در طی جنگ جهانی دوم بوئینگ تعداد بیشمار و بسیار زیادی ازبمب افکنها را تولید کرد. بسیاری از کارگران آن زنان بودند که شوهران آنها به جنگ رفته بودند. برای پیشگیری از حمله از طریق هوا ، محوطه تولید با وسایل و مواد سبز رنگ و به رنگ مزرعه پوشانده شد. در طی این سالهای جنگ شرکتهای هواپیمایی پیشقدم ایالات متحده آمریکا با همدیگر به تشریک مساعی پرداختند.
بوئینگ 377 استریتوکرویزر

بعد از جنگ، بیشتر سفارش‌ها برای بمب افکنها لغو شد و ۷۰۰۰۰ نفر که در شرکتهای هواپیمایی کار می‌کردند ، کار خود را از دست دادند.شرکت سعی کرد که این ضرر و نقصان را سریعا با فروش استراتوکرویزر خود ، یک هواپیمای لوکس چهار موتوره تجارتی ایرلاینر که از هواپیماهای B-۲۹ توسعه و تکمیل کرده بودند ، جبران کند. اما با وجود این فروش این مدل مطابق آنچه انتظار می‌رفت ، نبود و شرکت بوئینگ شروع به جستجوی فرصتهای دیگری برای غلبه براین وضعیت شد. این شرکت توانست هواپیماهای نظامی را برای حمل و نقل سربازان و سوخت گیری هوایی استفاده کند.
منابع تحقیق :
Fa.wikipedia.org
tebyan.net
air-mag.blogsky.com
boeing.com
fortune.com
www.imi.ir
www.mmicinternational.com
مجله صنایع هوایی شماره ۱۸۸ ـ صفحه ۶
learntofly.blogsky.com
avia.ir
newcoy.persianblog.irمنبع:
 

aaj6551

عضو جدید
ممونو از اون دوست عزیزی که با حوصله پاسخ سوال منو دادن....ممنون از توجه شما
 
بالا