بازیافت فلز نقره از محلولهای عکاسی: لیتوگرافی و رادیولوی

وحید بلوچی

عضو جدید
:gol:
بازیافت فلز نقره از محلولهای عکاسی: لیتوگرافی و رادیولوی
نقره موجود بر روی فیلمهای عکاسی از نقره کلرید یا نقره برمید می باشد. وقتی که این فیلمها به کار می روند و برای ظهور فیلم ان را وارد محلول تیوسولفات سدیم می نمایند که نقره باقیمانده بر روی فیلم در محلول تیو سولفات بصورت کمپلکس تیو سولفات در میاید.بعد از مدتی محلولهای فوق کارایی خود را از دست می دهند می توان نقره موجود در این محلولها به سه روش زیر جداسازی نمود. در روش الکترولیز برای بازیافت نقره کاتد یا قطب منفی از صفحه دوار استیل تشکیل شده و اند می تواند الکترودهای گرافیتی باشد . یونهای نقره به سمت کاتد می روند و از کاتد الکترو ن می گیرند و بصورت فلز نقره بر روی صفحه دوار می نشینند.در روش الکترولیز برای بازیافت نقره از محلول دانسته جریان نقش مهمی در بازیافت نقره دارد.تغییرات دانسیته جریان باعت کا هش مقدار نقره بازیافتی می شود و همچنین باعت می گردد که نقره بازیافت شده سیاه گردد. مورد دومی که در بازیافت نقره از این محلولها مهم است PHمحلول است که این PHبرای محلولهای فیکسر وبلیچ متفاوت است.در الکترولیز محلولهای بلیچ برای بازیافت نقره چون در محلول یونهای اهن (III) وجود دارد وقتی که نقره به صفحه دوار می چسبد نقره چسبیده شده مرتب با یونهای اهن موجود در محلول واکنش می دهد و به بصورت یون نقره وارد محلول می شود وبه همین دلیل مدتها که عمل الکترولیز هم ادامه یابد نقره موجود در محلول جدا نمی شود ولی در یک PH معینی یون اهن (III) غیر فعال می شود واین عمل متوقف می گردد. همچنین در روش الکترولیز وقتی که غلظت یون نقره به حد معینی برسد اگر عمل الکترولیز ادامه یابد موجب سیاه شدن نقره می شود در این صورت باید عمل الکترولیز را متوقف کرد و بقیه نقره با روشهای دیگر جدا نمود.
2)تشکیل رسوب
روش دیگری که برای بازیافت نقره وجود دارد استفاده از سدیم سولفید می باشد. اگر سدیم سولفید را به محلول حاوی یون نقره اضافه کنیم نقره به صورت رسوب سیاه رنگ نقره سولفید رسوب می کند .پس از ***** کردن رسوب بایستی ان را به نقره فلزی کاهش دهیم. برای این منظور از یک کاهنده مانند لیتیم الومینیم هیدرید استفاده شودو یا اینکه برای کاهش نقره از سولفید ان رسوب سولفید نقره را در یک کوره تا دمای 1000درجه همراه با دمیدن اکسیزن سولفید نقره به نقره مذاب و گاز گوگرد دی اکسید تبدیل می شود. روش دیگری که برای کاهش نقره سولفید وجود دارد روشهای شیمیایی است که چگونگی کار با کوره و روشهای شیمیایی جز پتنت می باشد.
توجه:در اتر افزودن سدیم سولفید به محلولها به علت اینکه یون سولفید در اب هید رولیز می شود گاز هیدرورزن سولفید حاصل می شود که این گاز هم بد بو می باشد و هم سمی است به همین دلیل باید در محیطی کار انجام شود که دارای فن مناسب باشد ومقداری از سدیم سولفید که اضافه می شود باید مقدار معین و مشخصی باشد.
3)جایگزینی فلزی
روش دیگری که برای بازیافت فلز نقره از محلولهای فوق وجود دارد جایگزینی فلزی است . بطوریکه یک فلز که نسبت به نقره کاهنده تر است در در این عمل بکار می رود. سرعت عمل بستگی به نوع فلز PH محلول و اندازه ذرات عنصر کاهنده دارد. PH برای محلولهای فیکسر وبلیچ متفاوت می باشد.پس از افزودن فلز مورد نظر به محلول فلز وارد محلول می گردد و الکترون خود را به یون نقره می دهد و نقره به صورت فلزی رسوب می کند. پس از ***** کردن رسوب از محلول می توان نقره بازیافت شده را خالص نمود. در محلولهای فیکسر رادیو لوزی و لیتوگرافی عمل جایگزینی راحت تر از محلولهای بلیچ می باشد زیرا در محلولهای بلیچ به علت وجود یون اهن(III)مشکلاتی را بوجود می اورد ولی PHخاصی وجود دارد که این عمل را جواب می دهدو جز پتنت می باشد.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آلیاژسازی مکانیکی
------------------------------------------------------------------
در این تاپیک در مورد موارد زیر بحث می شود :



1- معرفی آلیاژسازی مکانیکی به عنوان روشی موثر برای فرآوری نانو مواد:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...=1#post6636764

2- مقدمه‌ای بر آسیاب‌های مکانیکی:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...=1#post6636779

3- مشکلات و چالش‌های موجود در آلیاژسازی مکانیکی:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...=1#post6636812

4- تئوری‌ها و مدل‌های ارائه شده در مکانوشیمی:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...=1#post6636831

5- ترمودینامیک فعال‌سازی مکانیکی:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...=1#post6636862
 
بالا