اثر پر پرندگان بر بال هواپیما

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
اثر پر پرندگان بر بال هواپیما
محققان اعلام کردند: پوشاندن بال فلزی هواپیما با پرهای مصنوعی با ساختاری شبیه پرهای پرندگان ، کارایی بال هواپیما را افزایش می دهد.

به گزارش شبکه خبر ،بررسی محققان ایتالیایی نشان داد،این بال های مصنوعی شبیه به پر،اصطکاک را کاهش می دهد.

محققان اعلام کردند:این روش می تواند در وسایل نقلیه هوایی و آبی نیز استفاده شود.
محققان در این بررسی، یک استوانه به قطر بیست سانتیمتر را که از پرهایی به طول چهار تا شش سانتیمتر پوشیده شده بود، در تونل باد گذاشتند و نشان دادند که پرهای مصنوعی اصطکاک این استوانه را پانزده درصد کاهش می دهد.

علت این کاهش اصطکاک، کاهش آثار ضربات جریان هوا به بدنه استوانه با این پرها، اعلام شده است.

درهمین حال پایگاه خبری نیوساین تیست نوشت، با وجود این که این پرها در کاهش اصطکاک موثر است باید سامانه ای برای شبیه سازی این پرها با پر پرندگان، برای تضمین تداوم عملکرد موثر طراحی شود.
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
هواپيماهاي پردار بهتر پرواز مي‌کنند

هواپيماهاي پردار بهتر پرواز مي‌کنند

هواپيماهاي پردار بهتر پرواز مي‌کنند
جام جم آنلاين: مهندسين دانشگاه جنوا در ايتاليا اعلام کردند که استفاده از ساختاري پر مانند بر بالها و يا بدنه هواپيماها مي تواند به ميزان کارايي پرواز در اين سيستمهاي حمل و نقل اضافه کند.





محققان ايتاليايي اعلام کردند پوشش دادن باله هاي سخت هواپيماها با استفاده از پرزهاي مصنوعي که خصوصيتي مانند پر پرنده ها را دارند مي تواند ميزان کارايي هواپيماها را افزايش دهد.

پرندگان از پرهايي بلند و محکم براي پرواز، فرود آمدن بر روي زمين و اوج گرفتن استفاده مي کنند. محققان دانشگاه جنوا با مطالعه بر روي ساختار اين پرها موفق به درک چگونگي تاثير آنها بر افزايش کارايي پرواز پرندگان شدند.

اين دانشمندان با استفاده از شبيه سازي رايانه اي کاربرد ساختارهاي پر مانند را بر روي استوانه اي رايانه اي مورد آزمايش قرار داده و مشاهده کردند وجود پرها بر روي اين استوانه مي تواند تا 15 درصد نيروي کشش باد بر روي سطح استوانه که از سرعت حرکت آن خواهد کاست را کاهش دهد.

به گفته مهندسان اين فيبرهاي پر مانند مي توانند از ميزان تاثيرات جريان هوا بر روي استوانه بکاهند و به اين شکل فشار کشش بر روي آن کاسته خواهد شد. جريانات هوا معمولا با سرعت در امتداد استوانه حرکت کرده و با کاهش فشار هوا در سطح در پس جسم گردبادهايي به وجود مي آورند که در نهايت باعث افزايش کشش بر روي استوانه خوهند شد.

با اين وجود استفاده از ساختار پر مانند مي تواند از شکل گيري شرايط کم فشاري هوا جلوگيري کرده و از تاثير گردبادهاي ناشي از اين فشار کم هوا بکاهد.

محققان معتقدند استفاده از چنين ساختاري در هواپيماها و وسايل حمل و نقل زير دريايي مي تواند کارايي آنها را افزايش دهد. با اين وجود اين ساختار نيازمند سيستمي خود تميز کننده خواهد بود تا بتوان مانند پرندگان که با پاک کردن پرهاي خود از عملکرد صحيح آنها اطمينان حاصل مي کنند بر ساختار پر مانند موجود در هواپيماها اطمينان کرد.
 
بالا